فهرست:
1 فصل اول..... 1
1-1 مقدمه..... 2
2-1 بیان مساله.... 3
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق.... 4
4-1 سوالات تحقیق... 5
5-1 اهداف تحقیق.... 5
6-1 فرضیه های تحقیق... 5
7-1 تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق... 6
8-1 نتیجه گیری .............................. 7
2 فصل دوم.... 8
1-2 مقدمه.. 9
2-2 مفاهیم و تعاریف نیاز و انگیزه.... 9
3-2 انگیزش و نیازهای فردی... 11
4-2 نظریه X و Y مک گرگور 12
5-2 متغیرهای موثر در انگیزش... 12
6-2 نخستین نظرات انگیزش..... 14
1-6-2 نظریه سنتی فردریک تیلور... 13
2-6-2 نظریه روابط انسانی هاتورن... 14
3-6-2 نظریه منابع انسانی مک گرگور..... 14
7-2 نظریه های معاصر انگیزش.... 14
1-7-2 نظریه های محتوایی انگیزش.. 15
2-7-2 تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو.. 15
3-7-2 نظریه وجود - وابستگی- رشد کلیتون الدرفر.... 15
4-7-2 نظریه نیازهای سه گانه مک کله لند.... 15
5-7-2 نظریه بهداشت – انگیزش هرزبرگ.... 16
8-2 نظریه های فرآیندی انگیزش...... 17
1-8-2 نظریه انتظار..... 17
2-8-2 نظریه برابری آدامز........ 17
3-8-2 نظریه های تقویت یا شرطی کردن عامل اسکینر...... 17
9-2 ابعاد اصلی کار و خصوصیات مطلوب شغلی........ 18
10-2 جوّ سازمانی.. 18
11-2 سبک رهبری..... 20
1-11-2 رهبری خدمتگزار...... 22
2-11-2 سبک رهبری تحول آفرین.... 23
12-2 پارامترهای مؤثر برسبک رهبری تحول آفرین .... 25
1-12-2 هوش عاطفی EQ (هیجانی): 25
2-12-2 برون گرایی. 25
3-12-2 استقبال از کسب تجربه... 26
4-12-2 هوشمندی IQ: 26
5-12-2 عصبیت: 26
6-12-2 فرهنگ سازمانی... 26
7-12-2 محیط.... 27
8-12-2 رهبری قدرتطلبانه.... 27
9-12-2 رهبری مشارکتی (دموکراتیک)....... 27
10-12-2 رهبری آزادمنشانه. 28
13-2 مدل مفهومی تحقیق.... 28
14-2 پیشینه تحقیق.... 28
1-14-2 مرور تحقیقات داخلی.... 28
2-14-2 مرور تحقیقات خارجی.... 31
3 فصل سوم.......... 35
1-3 مقدمه..... 36
2-3 روش تحقیق.... 36
3-3 جامعه آماری..... 36
4-3 روش نمونه گیری و نمونه آماری..... 39
5-3 ابزار گرد آوری اطلاعات....... 39
6-3 روش های تجزیه و تحلیل داده ها..... 39
7-3 جدول مدل تحلیلی پژوهش..... 41
8-3 نتیجه گیری............................. 44
4 فصل چهارم...... 45
1-4 مقدمه....... 46
2-4 آمار توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی افراد نمونه......... 46
3-4 آمار توصیفی متغیرهای تحقیق...... 49
1-3-4 آمار توصیفی متغیرهای پرسش نامه سبک رهبری........................... 49
2-3-4 آمار توصیفی متغیر جو سازمانی................... 50
3-3-4 آمار توصیفی متغیرهای پرسش نامه انگیزش کارکنان........................... 50
4-4 بررسی روایی و پایایی پرسش نامه ها......................... 51
1-4-4 روایی پرسش نامه ها............... 51
2-4-4 پایایی پرسش نامه ها................ 51
5-4 آمار استنباطی................... 54
1-5-4 بررسی نرمال بودن داده ها................... 54
2-5-4 آزمون فرض های آماری......................... 55
3-5-4 برازش مدل ساختاری............................. 58
4-5-4 تحلیل عاملی تاییدی.................. 59
5-5-4 بررسی روایی تشخیصی..................... 62
6-5-4 بررسی پایایی ترکیبی............... 62
7-5-4 بررسی روایی همگرا............. 63
8-5-4 مدل ساختاری............ 65
6-4 نتیجه گیری............ 66
5 فصل پنجم................. 67
1-5 مقدمه............... 68
2-5 خلاصه نتایج پژوهش.................. 68
1-2-5 خلاصه نتایج آزمون های ضریب همبستگی........................ 68
2-2-5 خلاصه نتایج برآورد مدل ساختاری.................... 69
3-5 پیشنهادهای کاربردی.................. 70
4-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.................... 71
5-5 محدودیتهای تحقیق.................... 72
منابع............................. 73
فارسی. 73
لاتین. 76
پیوست......................... 78
پرسش نامه. 78
خروجی نرم افزارSPSS 82
منبع:
منابع فارسی
آرون، ریمون.(1363).مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی.(ترجمه باقر پرهام). تهران: انتشارات سمت.
احسانی، مریم،و صداقتی، مریم.(1391).بررسی ارتباط بین سبک های رهبری سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. فصلنامه آموزش و اخلاق در پرستاری،1، 14.
ازکیا، مصطفی.(1370).مقدمه ای بر جامعه شناسی توسعه روستایی. تهران: انتشارات اطلاعات.
اشراقی، حسام ، و کاشف، میرمحمد.(1389). رابطه جو سازمانی با سبک رهبری مدیران ادارات تربیت بدنی استان اصفهان. دو فصلنامه علوم حرکتی و ورزش، 16، 38.
الماسیان، آناهیتا، و رحیمی کیا، امین.(1391). بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و فرسودگی شغلی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1390. فصلنامه یافته، 51، 69.
الوانی، سید مهدی. (1374). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
ایران نژاد پاریزی، مهدی، و ساسان گهر، پرویز .(1382). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل. تهران: موسسه عالی بانکداری ایران.
بوگر، ویلیام.(1386). رهبری تحول آفرین در سازمان ها. (ترجمه: صمد مطلبی اصل). ماهنامه تدبیر، شماره 181، 49.
تابلی، حمید ،و تیرگر، هدایت ا....(1391). بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و خلاقیت کارکنان در سازمان های دولتی شهرستان نی ریز. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال دوم، 1، 23-1.
توسلی، غلامعباس.(1375). جامعه شناسی کار و شغل. تهران:انتشارات سمت.
حسین پور، ناصر.(1392). بررسی تاثیر تنوع در کار بر میزان انگیزش کارکنان اداره کل راه و ترابری استان سمنان. ماهنامه راه ابریشم، 140، 20.
حیدرزادگان، علیرضا ، و کاظمی، یحیی.(1391). رابطه خویشتن داری، خلاقیت و سبک های رهبری. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،16، 54-40.
درامامی، فاطمه.(1391). رابطه سبک رهبری و مهارت های ارتباطی مدیران با سلامت روان کارکنان. فصلنامه طب انتظامی ، 1، 29-23.
درگاهی، حسین،و موسوی، سیدمحمد هادی .(1391). جو سازمانی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه مدیریت سلامت، 50، 40-31.
رابینز، استیفن پی . و. دی سترو، دیوید ای.(1389). مبانی مدیریت. (ترجمه سید محمد اعرابی و محمد علی حمید رفیعی) .تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
زرندی، علیرضا ،و قربانی، نیما .(1390). ارتباط پنج عامل شخصیت و رهبری تحول گرا بر اساس دگرارزیابی زیردستان و فرادستان. دو فصلنامه پژوهش های روان شناختی، 28، 21.
سیترز، ریچارد ام.و پورتر ،لیمان دبلیو.(1375). انگیزش و رفتار در کار.(ترجمه سید امین الله علوی). تهران:انتشارات مرکز آموزشی مدیریت دولتی.
سید جوادین، سید رضا.(1390) . مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریه های مدیریت و سازمان تئوریها، اصول ، رفتار ، منابع انسانی ، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم. تهران: نگاه دانش.
شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی آلن.(1386). تاریخ روانشناسی نوین. (ترجمه علی اکبر سیف، حسن پاشا شریفی). تهران : نشر دوران.
شیخ یوسفی، رضا ،و وحدانی، محسن.(1392). رابطه سبک های رهبری مربیان و انسجام گروهی تیم های بسکتبال حاضر در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر کشور. مجله مطالعات مدیریت ورزشی ، 17، 73.
عریضی، حمیدرضا ، و مساح، هاجر.(1391). بررسی نقش تعدیل کنندگی رهبری ساخت ده - ملاحظه کار در رابطه بین جو سازمانی ادراک شده و سبک تفکر سرپرست با ویژگی های فردی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 11، 48-65.
غلامی فشارکی محمد ،و آقامیری، زهره (1392). تاثیر سبک رهبری مدیران و عوامل دموگرافیک بر میزان رضایت شغلی کارکنان خدمات درمانی نظامی. مجله طب نظامی، 55 ، 42-37.
فخیمی، فرزاد.(1383). مدیریت رفتار سازمانی . تهران: نشر هستان.
فرنچ. وندان.، و سیسیل، اچ . بل. (1385). مدیریت تحول در سازمان.( ترجمه: سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد). تهران: نشر اشراقی.
کیانى، فریبا، و خدابخش، محمدرضا.(1391). سبک رهبرى تبادلى و هوشیارى ایمنى به عنوان پیش بین هاى آسیب هاى شغلى در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان. فصلنامه بهداشت و ایمنى کار ،سال دوم،1، 70-55.
مانیان، امیر، وموسی خانی، محمد. (1386)، استفاده از مدل معادلات ساختاری در ارائه مدلی برای موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات. فصلنامه دانش مدیریت دانشگاه تهران، 76، 138-117.
محمدزاده، عباس. و مهروژان، آرمن.(1375). رفتار سازمانی، نگرش اقتضایی. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
منینگ،م.ج .، و هداک، پ. (1389). زنان، مدیریت و رهبری: مهارت های رهبری سازمانی برای زنان (ترجمه: سهراب خلیلی شورینی). تهران: نشر مرکز.
موسوی خامنه، مرضیه.(1383). سرمایه اجتماعی و سلوک اجتماعی : بررسی سرمایه اجتماعی در مدارس و تأثیر آن بر سلوک اجتماعی دانش آموزان. پایان نامه دکتری. دانشگاه تهران .
نکویی مقدم، محمود، و شکوهی، ایرج. (1392). بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی کارکنان شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1389. فصلنامه بهداشت و توسعه، سال دوم، 1، 73-65.
نوروزی سیدحسینی، رسول، و کوزه چیان، هاشم(1392) ارتباط بین سبک های رهبری مربیان و رضایتمندی جودوکاران نخبه ایران. فصلنامه مدیریت ورزشی، 17، 190-173.
نیک پور قنواتی، لیلا، و خوشخو نوروزانی، رحیم. (1391).بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان شرکت سیمان فارس نو در سال 1390. ماهنامه فناوری سیمان، 56، 75.
هرسی، پاول و بلانچارد، کنت.(2001). مدیریت رفتار سازمانی در استفاده از منابع انسانی.(ترجمه علی علاقه بند،1373). تهران: انتشارات امیرکبیر.
هوی، وین ک. و میسکل، سیسل ج. (1382). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزی.( ترجمه میر محمد سید عباس زاده). ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
یمین فیروز، موسی،و نوشین فرد ،فاطمه. (1392). کلایمت کوآل ابزاری جدید برای ارزیابی جوّ سازمانی کتابخانه های پزشکی: مطالعه موردی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل. فصلنامه مدیریت سلامت، 52، 25-15.
Bibliography
Alarifi, S. (2011). The effects of transformational leadership on followers’ creativity and organizational innovation in public sector. Brunel University west London: Brunel business school- doctoral symposium.
Alvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. L. (2009). Coach Autonomy Support and Quality of Sport Engagement in Young Soccer Players. The Spanish Journal of Psychology, 12, 138-148.
Çakmak-Otluoğlu Övgü. K. (2012). Protean and boundaryless career attitudes and organizational commitment: The effects of perceived supervisor support. Journal of Vocational Behavior. 9, 4.
Chen Chung-Jen, Huang Jing-Wen, Hsiao Yung-Chang .(2010). Knowledge management and innovativeness: The role of organizational climate and structure. International Journal of Manpower, 31, 848 - 870.
Chen Chung-Jen, Huang Jing-Wen. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management-The social interaction perspective. International Journal of Information Management, 27, 104–118.
Chen, Shiuann - Shuoh a, Yu-Wei Chuang a,Pei-Yi Chen. (2012). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of KMS quality, KMS self-efficacy, and organizational climate. Knowledge-Based Systems journal. 31,106–118
Dodek, Peter M. MD, MHSc and et al. (2012). Organizational and safety culture in Canadian intensive care units: Relationship to size of intensive care unit and physician management model. Journal of Critical Care. 27, 11–17.
Frederiksen, N., Jensen, O., & Beaton. A. E.(1972). Prediction of organizational behavior. New York: Pergamon press.
Ghobadi A.(1996). Survey of organizational climate and culture in Iran broadcasting staff and its relationship with productivity. MA thesis, Tehran: Tehran University.
Gibson C. B.(2001). From knowledge accumulation to accommodation: Cycles of collective cognition in work groups. Journal of Organizational Behavior. 22, 121–134.
Gumusluoglu, Lale. And Ilsev, Arzu. (2009). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of business research. 62, 461-473
Huang Jing-Wen, Li Yong-Hui.(2009). The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance .International Journal of Manpower. 30, 285-301.
Johnson, Jocelyn. (2008).Differences in supervisor and non-supervisor. Perceptions of Culture and Organizational Climate Public Personnel Management. 29, 119.
Kamaroa,S.(2010). Autonomy support, basic needs satisfaction, motivation regulation, and well-being among elite level ballet dancers in russian speaking countries. MA Thesis. University of Jyväskylä.
Lowry C, Hanges P.(2007). What is the healthy organization? Organizational climate and diversity asassessment: a research partnership.8,1-5.
Mokhber, M., Wan Khairuzzaman bin, wan Ismail, and Vakilbashi, A. (2011).The impact of transformational leadership on organizational innovation moderated by organizational culture. Australian journal of basic and applied sciences. 5, 504- 508.
Nunnally, J.C., (1997). Psychometric theory. New York, NY: McGraw-Hill. Oh, H., 1999. Service quality, customer satisfaction, and customer value: A holistic perspective. International Journal of Hospitality Management 18, 67–82.
Ogbonna, E, Harris L. (2007). Leadership style, organizational culture and performance: empirical evidence from UK companie. J of human Resource management. 11, 766-788.
Piore. M. J &. Skinner. D. W. (2010). Whither Industrial Relations: Does It Have a Future in Post-Industrial Society. Prepared for Presentation at. British Journal of Industrial Relations Annual Lecture 2010 London, United Kingdom November 18.
Ployhart RE.(2006). Staffing in the 21st century: New challenges and strategic opportunities. J Manage. 32, 86-97.
Quatro, S. A., Waldman, D.A., & Galvin, B. M.(2007).Developing holistic leaders: Four domains for leadership development and practice. Human Resource Management Review. 17, 427–441.
Rafferty, A. E., Griffin, Mark A.(2004). Dimensions of transformational leadership: conceptual and empirical extensions. The Leadership Quarterly 15, 329-354.
Russell F. Robert.(2001).The Role of Values in Servant Leadership, Leadership and Organization development Journal. 22, 76-83.
Russell F. Robert, A. Gregory Stone.(2002). A Review of Servant Leadership Attributes: Developing a Practical Model, Leadership and Organization development Journal. 23,145- 157.
Sharma Arpita a, Aayushi Gupta. (2012). Impact of organizational climate and demographics on project specific risks in context to Indian software industry. International Journal of Project Management .30 , 176 –187.
Simic, I. (1998). Transformational leadership, the key to successful management of transformational organizational changes. The scientific journal facta universititatis, economics and organization 1, 49-55.
Susman. L. & Deep. S. (1989). The Communication Experince in Human Reltions. Cincimmati Ohio: South-Western Publishing Co.