فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه.................................................................................................................................. 3
1-1- بیان مسئله. 6
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8
1-3- اهداف تحقیق......................................................................................................... 12
1-3- 1- اهداف اصلی تحقیق.......................................................................................... 12
1-3-2- اهداف فرعی تحقیق............................................................................................ 12
1-4- چارچوب نظری تحقیق.. 13
1-5- مدل تحقیقق.. 16
1-6- فرضیه های تحقیق.. 17
1-6-1- فرضیه اصلی تحقیق.. 17
1-6-2- فرضیه های فرعی تحقیق..................................................................................... 17
1-7- جامعه آماری تحقیق................................................................................................ 18
1-8- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری تحقیق.. 18
1-9- روش تحقیق.. 18
1-10- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات.......................................................................... 18
1-11-قلمرو تحقیق......................................................................................................... 19
1-11-1- قلمرو موضوعی تحقیق.. 19
1-11-2-قلمرو مکانی تحقیق........................................................................................... 19
1-11-3-قلمرو زمانی تحقیق.......................................................................................... 19
1-12- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها........................................................................ 19
1-12-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات............................................................................. 19
1-12-1-1-تعرف مفهومی فناوری اطلاعات و ارتباطات.................................................... 19
1-12-1-2-تعریف عملیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات.................................................. 20
1-12-2- توانمند سازی................................................................................................... 20
1-12-2-1-تعریف مفهومی توانمند سازی........................................................................ 20
1-12-2-2-تعریف عملیاتی توانمند سازی........................................................................ 20
1-12-2-3-تعاریف مفهومی ابعاد توانمند سازی................................................................ 21
1-12-2-3-1-تعریف مفهومی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان............................................ 21
1-12-2-3-2-تعریف مفهومی استقلال و آزادی کاری کارکنان........................................... 21
1-12-2-3-3-تعریف مفهومی مسوولیت تصمیمگیری کارکنان........................................... 21
1-12-2-3-4-تعریف مفهومی تنوع شغلی کارکنان........................................................... 22
1-12-2-3-5-تعریف مفهومی خودکنترلی کارکنان............................................................ 22
1-12-2-3-6-تعریف مفهومی آمادگی(توان و تمایل) کارکنان........................................... 22
1-12-2-3-7- تعریف مفهومی توسعه حرفهای(رشد حرفهای) کارکنان............................... 22
1-12-2-4-تعاریف عملیاتی ابعاد توانمند سازی............................................................... 22
1-12-2-4-1-تعریف عملیاتی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان............................................. 22
1-12-2-4-2-تعریف عملیاتی استقلال و آزادی کاری کارکنان.......................................... 23
1-12-2-4-3-تعریف عملیاتی مسوولیت تصمیمگیری کارکنان.......................................... 23
1-12-2-4-4-تعریف عملیاتی تنوع شغلی کارکنان........................................................... 23
1-12-2-4-5-تعریف عملیاتی خودکنترلی کارکنان........................................................... 23
1-12-2-4-6-تعریف عملیاتی آمادگی(توان و تمایل)کارکنان............................................ 23
1-12-2-4-7-تعریف عملیاتی توسعه حرفهای(رشد حرفهای) کارکنان................................ 24
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه............................................................................................................................... 26
2-1- بخش اول، توانمندسازی.......................................................................................... 29
2-1-1- تعاریف و مفاهیم توانمند سازی.. 29
2-1-2- توانمندسازی و تواناسازی کارکنان. 33
2-1-3- مفروضات توانمندسازی.. 35
2-1-4- نشانههای توانمندسازی.. 36
2-1-5- ابعاد توانمندسازی.. 38
2-1-5-1- بهبود کیفیت عملکرد کارکنان.......................................................................... 38
2-1-5-2- استقلال و آزادی کارکنان................................................................................ 40
2-1-5-3- افزایش مسوولیت تصمیم گیری کارکنان........................................................... 41
2-1-5-4- افزایش تنوع شغلی کارکنان............................................................................. 42
2-1-5-4-1-ویژگی های یک شغل غنی شده................................................................... 43
2-1-5-4-1-1-تنوع مهارتی........................................................................................... 43
2-1-5-4-1-2-هویت کار.............................................................................................. 43
2-1-5-4-1-3-اهمیت کار............................................................................................. 43
2-1-5-4-1-4-استقلال................................................................................................. 43
2-1-5-4-1-5-بازخورد شغلی....................................................................................... 44
2-1-5-4-2- مفاهیم مربوط به تنوع شغلی....................................................................... 44
2-1-5-4-2-1-مفهوم توسعه شغل.................................................................................. 44
2-1-5-4-2-2-غنی سازی شغل..................................................................................... 45
2-1-5-5- افزایش خود کنترلی........................................................................................ 45
2-1-5-6- افزایش آمادگی کارکنان(توان و تمایل)............................................................. 47
2-1-5-7- توسعه حرفهای کارکنان(رشد حرفه ای)............................................................ 48
2-1-6- ضرورت توانمندسازی کارکنان در سازمان. 50
2-1-7- نقش مدیر در ایجاد سازمان توانمند. 51
2-1-8- فنون و ابزارهای خلق توانمندی در سازمانها 52
2-1-9- عوامل موثر در فرایند توانمندسازی کارکنان. 53
2-1-10- دستاوردهای برنامههای توانمندسازی.. 54
2-1-11- پیش نیازهای توانمندسازی کارکنان. 55
2-1-11-1-ویژگی های حرفه ای.................................................................................... 55
2-1-11-1-1-آموزش.................................................................................................... 55
2-1-11-1-2-ارشاد...................................................................................................... 56
2-1-11-1-3-تعلق حرفه ای.......................................................................................... 56
2-1-11-1-4-شبکه سازی............................................................................................. 56
2-1-11-2-محیط کاری.................................................................................................. 57
2-1-11-3-سبک رهبری................................................................................................ 57
2-1-12- برنامههای توانمندسازی.. 58
2-1-12-1-برنامه های توانمند سازی سطح پایین.............................................................. 58
2-1-12-2- برنامههای توانمندسازی سطح متوسط............................................................. 58
2-1-12-3- برنامههای توانمندسازی سطح بالا.................................................................. 59
2-1-13- راهکارهای عملی توانمندسازی کارکنان. 59
2-1-13-1-آموزش ضمن خدمت.................................................................................... 59
2-1-13-1-1- آموزش ضمن خدمت در محل کار........................................................... 60
2-1-13-1-2- آموزش ضمن خدمت خارج از محل کار................................................... 60
2-1-13-2- سهیم نمودن کارکنان دراطلاعات................................................................... 61
2-1-13-3- پرورش تجارب تسلط شخصی..................................................................... 62
2-1-13-4- اعمال حمایتهای اجتماعی و عاطفی............................................................ 62
2-1-13-5- الگوسازی................................................................................................... 63
2-1-13-6- کار تیمی..................................................................................................... 64
2-1-13-7- تحریکات احساسی...................................................................................... 65
2-1-13-8- باز خورد.................................................................................................... 65
2-1-13-9- ایجاد اعتماد................................................................................................ 65
2-1-14- نقش توانمندسازی در رفتار کارکنان. 66
2-1-15- زمینههای ایجاد توانمندسازی............................................................................. 67
2-1-16- رویکردهای توانمندسازی.. 67
2-1-16-1- رویکرد مکانیکی (ارتباطی)......................................................................... 67
2-1-16-2- رویکرد ارگانیکی (انگیزشی)......................................................................... 68
2-1-17- مزایای توانمندسازی.. 68
2-1-18- اهداف توانمندسازی.. 69
2-1-19- هزینههای توانمندسازی.. 70
2-1-20- مراحل توانمندسازی.. 71
2-1-21- ویژگیهای سازمانهای توانمند. 71
2-1-22- موانع موجود در سازمانها جهت اجرای توانمندسازی.. 72
2-1-23- پیامد توانمندسازی.. 72
2-1-23-1- پیامد نگرشی توانمند سازی........................................................................... 73
2-1-23-1-1- افزایش رضایت شغلی............................................................................. 73
2-1-23-1-2- کاهش فشار روحی................................................................................. 74
2-1-23-2- پیامد رفتاری توانمند سازی........................................................................... 74
2-2- بخش دوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات................................................................... 75
2-2-1- مفهوم فناوری..................................................................................................... 75
2-2-2- اجزای فناوری.. 76
2-2-3- طبقهبندی فناوری.. 77
2-2-4- مدیریت فناوری.. 78
2-2-5- مفهوم اطلاعات... 78
2-2-5-1- تعریف اطلاعات... 79
2-2-5-2- ابعاد اطلاعات................................................................................................ 80
2-2-5-2-1-بعد زمان................................................................................................... 80
2-2-5-2-2-بعد مکان.................................................................................................. 81
2-2-5-2-3-بعد شکل.................................................................................................. 81
2-2-5-3- ارزش اطلاعات.............................................................................................. 82
2-2-5-4- انواع اطلاعات... 82
2-2-5-5- اهمیت اطلاعات............................................................................................. 88
2-2-6- مفهوم فناوری اطلاعات... 88
2-2-6-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات... 90
2-2-6-2- ابعاد بکارگیری فناوری اطلاعات... 91
2-2-6-3- ویژگی های فناوری اطلاعات.......................................................................... 92
2-2-6-4- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان. 93
2-2-6-4-1-کاربردهای عملیاتی.................................................................................... 93
2-2-6-4-2-کاربردهای اطلاعاتی.................................................................................. 93
2-2-6-5- جنبههای مرتبط با مفهوم فناوری اطلاعات... 94
2-2-6-6- به کارگیری اثربخش فناوری اطلاعات... 94
2-2-6-7- نقش فناوری اطلاعات در سازمان. 96
2-2-6-8- اصول فناوری اطلاعات... 96
2-2-6-8-1- وظایف فناوری اطلاعات... 97
2-2-6-8-2- مزایای فناوری اطلاعات............................................................................. 97
2-2-6-8-2-1-سرعت.................................................................................................. 97
2-2-6-8-2-2-ثبات و پایداری...................................................................................... 98
2-2-6-8-2-3-دقت..................................................................................................... 98
2-2-6-8-2-4-قابلیت اطمینان....................................................................................... 98
2-2-6-8-3- فرصتهای فناوری اطلاعات... 99
2-2-6-8-3-1-کمک به مردم......................................................................................... 99
2-2-6-8-3-2-حل مشکلات......................................................................................... 99
2-2-6-9- برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات... 100
-2-6-9-1- روش های مبتنی بر رویکرد تجویزی........................................................... 100
2-2-6-9-2- روش های مبتنی بر رویکرد توصیفی........................................................ 101
2-2-6-10- سازماندهی فناوری اطلاعات... 101
2-2-6-11- فرایند برنامهریزی استراتژیک فناوری اطلاعات... 102
2-2-6-12- رابطه ویژه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار و فناوری اطلاعات... 103
2-2-6-12-1-ابعاد..................................................................................................... 103
2-2-6-12-2-هدف.................................................................................................... 103
2-2-6-12-3-فعالیت ها............................................................................................. 104
2-2-6-13- کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با تاکید بر فناوری اطلاعات 104
2-2-6-13-1- توانمند سازی کارکنان........................................................................... 104
2-2-6-14- کاربردهای فناوری اطلاعات در ساختارهای سازمانی.. 106
2-2-7- مفهوم سیستمهای اطلاعاتی.. 108
2-2-7-1- ویژگیهای سیستم اطلاعاتی......................................................................... 110
2-2-7-2- قابلیتهای عمده سیستمهای اطلاعات... 110
2-2-7-3- فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی.. 111
2-2-7-4- سازمان و فناوری اطلاعات... 112
2-2-7-5- سازمان و سیستم های اطلاعاتی.................................................................... 113
2-2-7-6- تفاوت بین کامپیوتر و سیستمهای اطلاعات... 114
2-2-7-7- مزایای سیستمهای اطلاعاتی.. 114
2-2-8- تعریف اتوماسیون اداری.. 115
2-2-8-1- انواع سیستمهای اتوماسیون اداری.. 116
2-2-8-2- هدف اتوماسیون اداری.. 117
2-2-8-3- کاربردهای اتوماسیون اداری.. 118
2-2-9- تعریف ارتباطات... 118
2-2-9-1- تئوری ارتباطات........................................................................................... 119
2-2-9-2- شبکههای ارتباطی.. 121
2-2-9-2-1- اینترنت.................................................................................................. 122
2-2-9-2-2- اینترانت.................................................................................................. 123
2-2-9-2-3- اکسترانت............................................................................................... 123
2-2-9-3- انواع تکنولوژی ارتباط سازمانی.. 124
2-2-10- تعریف آموزش.............................................................................................. 125
2-2-10-1- تعریف سیستم های آموزشی...................................................................... 125
2-2-10-2- تاریخچه تکنولوژی آموزشی....................................................................... 126
2-2-10-3- تکنولوژی آموزشی و ضرورت آن............................................................... 127
2-2-10-4- اجزای سیستمهای آموزشی......................................................................... 127
2-2-10-5- سیستم های مدیریت آموزش الکترونیک...................................................... 128
2-3- بخش سوم: فناوری اطلاعات و رابطه آن با توانمندسازی کارکنان............................. 130
2-3-1- استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه قابلیتهای کارکنان................................. 130
2-3-1-1- توسعه حرفهای............................................................................................ 131
2-3-1-2- تقویت مهارتهای تصمیمگیری.. 131
2-3-1-3- تقویت خود نظارتی.. 133
2-3-1-4- تغییر نقش کارکنان....................................................................................... 134
2-3-1-5- تغییر شیوه کنترل کارکنان. 135
2-3-2- نقش فناوری اطلاعات در کارایی و هم افزایی اطلاعات... 135
2-3- 3- اثرات سازمانی فناوری اطلاعات... 137
2-3- 3-1- سلسله مراتب سازمانی................................................................................ 137
2-3- 3-2- تغییر در سرپرستی.. 138
2-3- 3-3- جابجایی قدرت... 138
2-3- 3-4- اثر فناوری اطلاعات بر مشاغل.. 138
2-3- 3-5- محتوای مشاغل.. 139
2-3- 3-6- سطوح مهارتی کارکنان. 139
2-3- 3-7- تاثیر سطوح عملیاتی.. 139
2-3- 3-8- تاثیر بر مشاغل و نقشهای مدیران. 140
2-3-4- قدرت و موقعیت سازمانی.. 140
2-3-5- اثرات مستقیم فناوری اطلاعات بر سازمان. 141
2-4- بخش چهارم:پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی....................................................... 141
2-4-1- مروری بر تحقیقات داخلی............................................................................... 141
2-4-2- مروری بر تحقیقات خارجی.............................................................................. 144
2-5- آشنایی با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی......................................................... 145
2-5-1- معرفی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی 147
2-5-1-1- اداره آمار و اطلاعات................................................................................... 147
2-5-1-2- اداره ارتباطات شبکه و اینترنت...................................................................... 148
2-5-1-3- اداره تجهیزات سیستمهای رایانهای و آزمایشگاهی.......................................... 149
2-5-2- منابع مالی........................................................................................................ 150
2-5-3- آشنایی با اداره کل امور اداری و منابع انسانی ..................................................... 150
2-5-3-1- بهرهوری.................................................................................................... 151
2-5-3-2-کیفیت زندگی کاری...................................................................................... 151
2-5-3-3- پیروی از قانون............................................................................................ 151
2-5-4- برخی از وظایف عمده دانشگاه آزاد اسلامی....................................................... 152
2-5-5- سیاستهای (اهداف کلان کیفی) برنامه پنج ساله و چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی 153
2-5-6- بیانیه ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404............................................. 154
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه............................................................................................................................. 156
3-1- روش تحقیق........................................................................................................ 156
-1-1- روش تحقیق بر حسب هدف............................................................................... 157
3-1-1-1-تحقیق کاربردی............................................................................................ 157
3-1-2- روش تحقیق بر حسب ماهیت........................................................................... 157
3-1-2-1-تحقیق توصیفی............................................................................................. 157
3-1-2-2- تحقیق پیمایشی........................................................................................... 158
3-1-2-3- تحقیق همبستگی......................................................................................... 158
3-2- مدل تحقیق.......................................................................................................... 158
3-3- جامعه آماری........................................................................................................ 159
3-4- نمونه:روش نمونه گیری پژوهش و حجم نمونه........................................................ 160
3-5- ابزار گردآوری داده های تحقیق............................................................................. 163
3-5-1- انواع روش های گرد آوری اطلاعات................................................................. 163
3-5-1-1- روش کتابخانه ای........................................................................................ 164
3-5-1-2- روش میدانی............................................................................................... 164
3-5-1-2-1- ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه....................................................... 165
3-6- مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق.................................................................. 166
3-7- اعتبار و پایایی ابزار سنجش................................................................................... 167
3-7-1- روایی(اعتبار ابزار سنجش)................................................................................ 168
3-7-2- پایایی(اعتماد پذیری ابزار سنجش).................................................................... 169
3-8- تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق............................................................................ 173
3-8-1- شیوه تجزیه و تحلیل کمی............................................................................... 173
3-8-1-1-تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی....................................................... 174
3-8-1-2- تجزیه تحلیل با استفاده از آمار استنباطی......................................................... 174
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1- بخش چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق....................................................... 177
مقدمه............................................................................................................................. 177
4-1-1- ویژگی های جمعیت شناختی............................................................................ 177
4-1-1-1- جنسیت...................................................................................................... 178
4-1-1-2- سن............................................................................................................ 179
4-1-1-3- سطح تحصیلات.......................................................................................... 180
4-1-1-4- رسته شغلی................................................................................................. 181
4-1-1-5- سابقه خدمت............................................................................................... 182
4-1-1-6- وضعیت استخدامی...................................................................................... 183
4-1-2- آمار استنباطی................................................................................................... 184
4-1-2-1- آزمون آماری فرضیه های تحقیق................................................................... 184
4-1-2-1-1- آزمون آماری فرضیه اصلی تحقیق............................................................. 184
4-1-2-1-2- آزمون آماری فرضیه های فرعی تحقیق...................................................... 186
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه........................................................................................................................... 200
5-1- خلاصه و نتیجه گیری یافتههای تحقیق.................................................................... 200
5-1-1- نتیجه بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق.......................................................... 201
5-1-2- نتیجه گیری از آزمون فرضیههای تحقیق.............................................................. 201
5-1-2-1- نتیجهگیری از آزمون فرضیه اصلی تحقیق....................................................... 203
5-1-2-2- نتیجهگیری از آزمون فرضیههای فرعی تحقیق................................................. 204
5-1-2-2-1- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق............................................ 204
5-1-2-2-2- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی دوم تحقیق............................................ 204
5-1-2-2-3- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی سوم تحقیق........................................... 204
5-1-2-2-4- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی چهارم تحقیق........................................ 205
5-1-2-2-5- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی پنجم تحقیق.......................................... 205
عنوان صفحه
5-1-2-2-6- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی ششم تحقیق.......................................... 206
5-1-2-2-7- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی هفتم تحقیق........................................... 206
5-2- محدودیت های تحقیق.......................................................................................... 207
5-3- پیشنهادها............................................................................................................. 207
5-3-1- پیشنهادهایی مبتنی برنتایج یافته های تحقیق........................................................ 207
5-3-1-1-پیشنهاد فرضیه فرعی اول تحقیق.................................................................... 207
5-3-1-2-پیشنهاد فرضیه فرعی دوم تحقیق.................................................................... 208
5-3-1-3-پیشنهاد فرضیه فرعی سوم تحقیق................................................................... 208
5-3-1-4-پیشنهاد فرضیه فرعی چهارم تحقیق................................................................ 209
5-3-1-5-پیشنهاد فرضیه فرعی پنجم تحقیق.................................................................. 209
5-3-1-6-پیشنهاد فرضیه فرعی ششم تحقیق.................................................................. 210
5-3-1-7-پیشنهاد فرضیه فرعی هفتم تحقیق................................................................... 210
5-4- سایر پیشنهاد ها برای تحقیق آتی........................................................................... 211
پیوستها....................................................................................................................... 213
منابع.............................................................................................................................. 213
منبع:
الف: فهرست منابع فارسی
1- ابطحی، سیدحسن و عابسی، سعید، 1386، توانمندسازی کارکنان، نشریه موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
2- ابراین، جیمز، ترجمه مانیان، امیر و فتاحی، مهدی و واثق، بهاره، 1386، سیستمهای اطلاعات مدیریت، انتشارات نگاه دانش.
3- احدیان، محمد، 1377، مقدمات تکنولوژی آموزشی، انتشارات بشری، تهران.
4- ارزقی رستمی، علیرضا، 1380، نظام ترفیعات و ارزشیابی عملکرد کارکنان، ماهنامه تدبیر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، شماره 114.
5- آذردشتی، امیر هوشنگ، 1386، توانمندسازی کارکنان، www.modirestan.com (مراجعه به سایت: 20/2/87).
6- اسکندری، مجتبی، 1381، طراحی و تبین الگوی توانمندسازی مدیران در کاروانهای سازمان حج و زیارت، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
7- اسکات، دی. سینیتیا، دنیس، تی. ژاف، ترجمه محقق، مرتضی، 1375، توانمندسازی، انتشارات سازمان بهرهوری.
8- اسکات، دی.سینتیا، دنیس، تی.ژاف.، ترجمه ایران نژاد پاریزی، مهدی، 1383، تواناسازی کارکنان، کرج، انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
9- استونر، جیمز و ادوراد، فریمن، ترجمه پارساییان، علی و اعرابی، محمد،، 1375، مدیریت، انتشارات موسسه پژوهشهای بازرگانی.
10- آقایار، سیروس، 1383، هرم توانمندسازی بسازید، مجله تدبیر، شماره 149، مهر 83.
11- الوانی، سیدمهدی، 1379، مدیریت عمومی، نشر نی، تهران، چاپ چهاردهم.
12- الوانی، مهدی، تیمورنژاد، کاوه، 1386، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، انتشارات نرمافزاری هامون، چاپ دوم.
13- ال دفت، ریچارد، ترجمه پارساییان، علی و اعرابی، محمد، 1385، مبانی تئوری و طراحی سازمان، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
14- اوتارخانی، علی، 1380، تاثیر فناوری اطلاعات و سیستم اطلاعاتی بر ارتباطات سازمان، پیام مدیریت، شماره 46.
15- اورعی یزدانی، حمید، 1381، نگرش بر توانمندسازی، مطالعات بازرگانی، تهران، چاپ اول.
16- ایزدی، صمد وکریمی، سلیمان، 1387، پیمایشی پیرامون دورههای آموزشی فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، شماره4(پیاپی31).
17- بابایی علیاکبر، یقینلو، مهرانگیز، 1381، تواناسازی کارکنان، مجله تدبیر، شماره 129.
18- بلانچارد، کن، جان، کارلوس و آلن، راندولف، ترجمه امینی، فضلا...، 1379، سه کلید توانافزایی، نشر افرا.
19- بلانچارد، کن وجان، کارلوس وآلن، راندولف، ترجمه ایران نژادپاریزی، مهدی، 1381، مدیریت تواناسازی کارکنان، نشر مدیران، چاپ اول.
20- بهان، کیت و دیانا هولمز، ترجمه آذرخش، مجید و مهرداد، جعفر، 1377، آشنایی با تکنولوژی اطلاعات، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ اول.
21- بهشتیان، مهدی و ابوالحسنی، حسین، 1384، نگرشی جامع بر تئوری، کاربرد و طراحی سیستمهای اطلاعات مدیریت، انتشارات پردیس.
22- پرهیزکار، کمال، 1373، مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی، تهران، انتشارات دیدار، چاپ اول. پورآمن، بهزاد، 1375، آموزش نیروی انسانی فراگردی پیوسته در افزایش بهرهوری سازمانها، تهران، مجموعه مقالات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.
23- پورآمن، بهزاد، 1375، آموزش نیروی انسانی فراگردی پیوسته در افزایش بهرهوری سازمانها، تهران، مجموعه مقالات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.
24- تال، دونالد.اس، هاوکینز، دل.آی، ترجمه صالح اردستانی، عباس و سعدی، محمد رضا، 1388، «تحقیق بازاریابی، سنجش و روش»، انتشارات اتحاد، جلد اول،چاپ اول.
25- تال، دونالد.اس، هاوکینز، دل.آی، ترجمه صالح اردستانی، عباس و سعدی، محمد رضا، 1388، «تحقیق بازاریابی، سنجش و روش»، انتشارات اتحاد، جلد دوم،چاپ دوم.
26- توربان، افرایم ودروتی، لیدنر، افرایم، مک لین وترب، جیمز، ترجمه صرافی زاده، اصغر، 1388، فناوری اطلاعات در مدیریت، انتشارات ترمه.
27- ثاقب تهران، مهدی و تدین، شبنم، 1380، مدیریت فناوری اطلاعات، نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.
28- جزنی، نسرین، 1378، مدیریت منابع انسانی، نشر نی، چاپ اول.
29- جعفرزاده، رحیم، 1386، الگوی انتقالی در ارزیابی اثربخش آموزش کارکنان، مجله تدبیر، شماره 86.
30- جعفری قوشچی، بهزاد، 1380، راههای تواناسازی، مجله تدبیر، شماره 119.
31- جهانگیری، علی، 1386، رمز توانمندسازی، مراجعه به سایت www.Creativity.ir
32- جیمز، الف. سن، ترجمه صالحیان، علیرضا و قاسمی مقدم، هاشم، 1386، مبانی فنآوری اطلاعات(مفاهیم، کاربردها و فرصتهای موجود در فناوری اطلاعات)، نشر درخشش.
33- حامدی، مسعود، 1384، برنامهریزی استراتژیک فناوری اطلاعات IT/IS، ماهنامه عصر فناوری اطلاعات، شماره 7.
34- حافظنیا، محمدرضا، 1389، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
35- حبیبی، لیلی، 1383، سیستمهای اتوماسیون اداری، ماهنامه تدبیر، شماره154.
36- حرآبادیفراهانی، مجید، 1384، بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان، پایاننامه، تهران، دانشگاه تهران.
37- حسنی، نیک نقش و محمدیان مهدیزاده، علی وسید علیپور، سید خلیل، 1386، کارکرد فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی، مجموعه مقالات همایش سراسری باشگاه پژوهشگران جوان در رشته مدیریت، انتشارات دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه.
38- خاکی، غلامرضا، 1383، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
39- خاکی، غلامرضا، «روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی»، 1387، نشر بازتاب، چاپ چهارم.
40- خاکی، غلامرضا، «روش تحقیق در مدیریت»، 1388، نشربازتاب، چاپ چهارم.
41- داونپورت، تامس.اچ، و لارنس، بروساک، ترجمه رحمانی سرشت، حسین، 1379، انتشارات مدیریت دانش شرکت طراحی مهندسی تامین قطعات ایرانخودرو (ساپکو).
42- دانش فر، هاشم، 1374، مبانی نظری آموزشی تکنولوژی، انتشارات سمت.
43- دراکر، پیتر، ترجمه طلوع، محمد، 1378، چالشهای مدیریت در سده 21، انتشارات خدمات فرهنگی رسا، تهران.
44- دسترنج، حکمتالله، 1383، توانمندسازی و فناوری اطلاعات، مجله تدبیر، شماره 145.
45- دلاور، علی، 1389، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، نشر ویرایش، ویرایش چهارم.
46- ذاکری، بتول، 1383، روشهای ساخت یافته تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران،چاپ هشتم.
47- ذوقن، شهنازو لطفی پور، خسرو، 1383، رسانههای آموزشی برای کلاس درس، انتشارات دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی.
48- راولی، جنیفر، ترجمه بهرنگی (برنجی)، محمد رضا، 1379، متون و سیستمهای اطلاعات مدیریت راهبردی (استراتژیک)، انتشارات کمال تربیت، موسسه نشر ویرایش.
49- رابینز، اسیفن.پی، ترجمه پارساییان، علی و اعرابی، سید محمد، 1374، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
50- رابینز، استیفن.پی، ترجمه الوانی، مهدی و دانایی فرد، حسن، 1383، تئوری سازمان(ساختار، طراحی و کاربردها)، انتشارات صفار.
51- راندولت، ترجمه کبیری، کبیری، 2004، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات ماجد.
52- رضائیان، علی، 1379، مبانی سازمان و مدیریت، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
53- رضوانی، حمید، 1390، روش تحقیق و مدیریت، موسسه کتاب مهربان نشر.
54- رضیئی، سمیه، 1384، بررسی و تبیین عوامل موثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در شرکت عملیات اکتشاف نفت، www.sciencecentre.ir (مراجعه به سایت: 20/2/87)
55- رهنورد، فرجالله، 1381، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران.
56- رهنورد، فرجالله و ارشدی، جواد، 1384، بررسی اثربخشی سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) معاونت توسعه و مهندسی شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی، مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی فناوری اطلاعات ایران، اصفهان.
57- ریموند، مک لوید، سیستم اطلاعات مدیریت، ترجمه جمشیدیان، مهدی و مهدی پور، اکبر، 1386، انتشارات سازمان و برنامه و بودجه اصفهان، دانشگاه اصفهان.
58- زارعی متین، حسن، 1380، دوازده ویژگی سازمانهای یادگیرنده، فصلنامه تخصصی علوم انسانی، مجتمع آموزشی عالی قم.
59- زرگر، محمود، 1382، اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات، انتشارات بهینه، چاپ اول، تهران.
60- ساجدی، فضلالله و امیدواری، اعظم، 1386، کارکنان توانمند و سازمانهای امروز، مجله تدبیر، شماره 181.
61- سرافرازی، مهرزاد و شاه حسینی، علی، راهکار توانمندسازی کارکنان، 90، پژوهش86، انتشارات پژوهشکده تحقیقات راهبردی.
62- سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1376، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.
63- سعادت، اسفندیار، 1375، مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت.
64- سکاران، اوما، ترجمه صائبی، محمد و شیرازی، محمود، 1384، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات موسسه آموزش عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
65- سیدجوادین، سید رضا، 1386، نظریههای مدیریت و سازمان، انتشارات نگاه دانش.
66- سیدجوادین، سید رضا، 1381، مبانی مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، انتشارات نگاه دانش، چاپ اول.
67- صرافی زاده، اصغر، 1380، فنآوری اطلاعات در سازمان (مفاهیم و کاربردها)، انتشارات میر، تهران،چاپ اول.
68- صرافیزاده، اصغر و علیپناهی، علی، 1382، سیستمهای اطلاعات مدیریت، انتشارات میر، تهران،چاپ سوم.
69- صرافیزاده، اصغر، 1389، سیستم اطلاعات مدیریت (رویکرد راهبردی)، انتشارات ترمه، چاپ پنجم.
70-صفاری،مهدی وحق شناس،فریده،1390،آمار و احتمال درمدیریت و اقتصاد،انتشارات آوای نور،جلد اول،تهران،چاپ سوم.
71- صنعتی، زینب، 1386، بررسی رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس قم.
72- عبداللهی بیژن و نوهابراهیم، عبدالرحیم، 1385، توانمندسازی کارکنان، کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، نشر ویرایش.
73- عزیزی، محمد، 1380، بررسی نقش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت بر بهبود تصمیمگیری مدیران و کارکنان، پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت، تهران، دانشگاه تهران.
74- عزیزی، بیستون و کوشکی، علی، 1388، تعیین منابع قدرت مدیران سازمان تربیت بدنی و ارتباط آن با سطح آمادگی و رضایت کارکنان، مجله مدیریت ورزشی، شماره3، صفحه122.
75- علیاحمدی، علیرضا، 1382، فناوری اطلاعات و کاربرد آن، تولید دانش دانشگاه علم و صنعت ایران.
76- علی احمدی، علیرضا، 1383، برنامهریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتشارات تولید دانش.
77- فتحیان، محمد، مهدوینور، حاتم، 1391، مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
78- فرهنگی، علیاکبر و اسکندری، مجتبی، 1382، معرفی توانمندسازی در مدیریت و الگوهای آن، فصلنامه مطالعات مدیریت، شمارههای 39 و 40.
79- فرهنگی، علی اکبر و صفرزاده، حسین، 1385، روشهای تحقیق در علوم انسانی با نگرشی بر پایاننامهنویسی، انتشارات پیام پویا،تهران.
80- قاسمی، جعفر، 1382، نقش توانمندسازی در رفتار کارکنان، ماهنامه تدبیر، شماره 132.
81- قاضیزادهفرد، سیدضیاءالدین 1376، اطلاعات مفاهیم، چرخه، ارزش، ویژگیها، طبقهبندی و انواع آن، فصلنامه دانش مدیریت، شماره37و38.
82- کارگری، مهرداد و خادمیزارع، حسن، 1384، فناوری سیستمهای اطلاعاتی (شناخت، تجزیه و تحلیل، طراحی، پیادهسازی و پشتیبانی)، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ اول.
83- کاترین، میلر، ترجمه خوشنشین، زهره، جمشیدی، محمد رضا، و گودرزی، ناصر، 1386، ارتباطات سازمانی (فرآیندها و رویکردها)، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
84- کامرانی، مریم، 1386، مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات، ناشر علوم رایانه.
85- کریمزاده، مجید، 1382، اطلاعات و نقش آن در مدیریت و تصمیمگیری، ماهنامه مدیریت، شماره 77و78.
86- کرینر، استوارت، ترجمه حسیننژاد، محمد علی، 1381، دیدگاههای کلیدی در مدیریت، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول.
87- کنعانی، مسعود، 1374، مقدمات تکنولوژی آموزشی، انتشارات خراسان.
88- کینلا، دنیس، ترجمه ایراننژادپاریزی، مهدی ومعصومعلی، سلیمان، 1383، توانمندسازی منابع انسانی، نشر مدیران، چاپ اول.
89- گودرزی، اکرم و گمینیان، وجیهه، 1381، اصول، مبانی و نظریههای جو و فرهنگ سازمانی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
90- لاودن، کنت.سی، ترجمه حسینی، مجتبی و مصطفوی، اکبر، 1389، سیستمهای اطلاعات مدیریت، انتشارات فدک ایساتیس.
91- محمدی، محمد، 1380، توانمندسازی نیروی انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شمارههای 31 و 32.
92- محمدی، محمد، 1381، برنامههای توانمندسازی کارکنان، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 35 و36.
93- مقدسی، علیرضا، 1387، مبانی فنآوری اطلاعات، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم.
94- مکرمی، یدالله، 1372، مدیران، سیستمهای اطلاعاتی و مسالهیابی، ماهنامه تدبیر، شماره 37.
95- منتظر، غلامعلی، 1380، طرح تاسیس پژوهشکده فناوری اطلاعات، انتشارت دانشگاه تربیت مدرس.
96- موریس، استیو و گراهام، ویل کاکس، ترجمه نیک فطرت، بدری و صمدی، همایون، 1379، فن توانمندسازی، انتشارات گروه کارشناسان ایران، چاپ اول.
97- موسیخانی، مرتضی و منشیزادهنایینی، مسعود، 1385، مدیریت سازمان در عصر ارتباطات، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
98- مورهد وگریفین، ترجمه الوانی، سید مهدی و معمارزاده، غلامرضا، 1375، رفتار سازمانی، انتشارات مروارید.
99- مهرینژاد، صفیه، 1381، کاربرد تکنولوژی اطلاعات در سازمانها، اطلاعات سیاسی - اقتصادی، 181- 182، اول و دوم سال هفدهم (مهر و آبان 81).
100- نادری، ناهید و رجاییپور، سعید و جمشیدیان، عبدالرسول، 1386، مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان، مجله تدبیر، شماره 186.
101- وتن، دیوید. ای و کمرون، کیم. اس. ترجمه اورعی یزدانی، بدرالدین، 1383، توانمندسازی کارکنان، انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ دوم.
102- هداوند، سعید و صادقیان، شهره، 1386، سازههای اثربخش در توانافزایی کارکنان، مجله تدبیر، شماره 180.
103- همر، مایکل و جیمز چمپی، ترجمه ایرج پاد، 1378، طرحریزی دوباره شرکتها، سازمان مدیریتی صنعتی، تهران،چاپ اول.
104- هندی، چارلز، 1370، آینده غیر از گذشته است، سازمان فردا، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
105- هرسی، پاول و بلانچارد، کنت.ایچ، ترجمه کبیری، قاسم، 1387، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات ماجد، چاپ ششم.
ب: فهرست منابع انگلیسی
1- Bandora, A، 1986، Social Foundation of Though & Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, N.J: Prentice- Hall.
2- Bowen, D. E & Lawler, E.E. , 1992, the Empowerment of Service Workers. What, Why, Who, When, Sloan Management.
3- Bowen, David.E & Lawler, E. Edward, Spring , 1995, The Empowement of Services Workers, Sloan management.V33.PP.31- 39
4- Baron, R. & Greenberg, J. , 1990, Behavior in organizations 3rd Ed, Ellyn and Bacon.
5- Conger Jay. A & Kanungo Rabindra. N, 1988, The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice, Academy of Management review.
6- Curtin, A, 1998, Information Technology: The Breaking Wave. New York: McGraw Hill.
7- Chan Yolande E and Sid L, Huff,1993, “Assessing Information Systems Strategy, “in Proc. Admin. Sci Association of Candad (IS Dvision), Lake Lousie, Alberta, Candaa.
8- Davenport,T.H.and J.E.Short , 2001, The New Industiral Engineering: Information Technology and Business Process Redesign. Sloan Management
9- Dinev, T., and X.Koufteros, 2002, Self-efficacy and Internet usage- measurement and factorial validity. Decision Science Institue Confernce, San Diego. http:/ www. Fau. Edu/~tdinev/publicatios/ self.pdf.
10- Denton W. David & Kleiman S.Lawernce, 2001, “Job enure as a Moderator of the Relationship Between Autonomy and Satisfaction”. Applied H.R.M.
11- Gretchen. ,spreitzer, 2007, Taking Stock:A review of more than twenty years of research on empowerment at work, from: http: webuser.bus.umich.edu/ spreitz e/empowerment and self management.pdf.
12- Hammer, M. and J. Champy , 1993, Re- engineering the Corporation. Harper Business.
13- Kanter, R.M, 1983, the Change Masters: Innovation for Productivity in American Corporation. New York, Simon & Schuster.
14- kane,Christine, 2006, Management role in shaping organizational ulture , from:http://www.blackwellsynergy.com/doi/abs/10.1111/y.1365-2934.2006.00596.x.
15- Longly, D. and M. Shain , 1995, Dictionary of Information Technology. Macmillan Press Ltd.
16- Maccoby,M.R, 2003, Thinking Empowerment.Research Technology Management Journa, Vol. 42, Issue 5.
17-Morrison,R, 1997,the Relation between Leadership Styles & Empowerment on Job Satisfaction of Nurses. Nurse Adm.
18-Nichelson, N, 2001,The Blackwell Encyclopedia Dictionary of Organizationl Behavior. Blackwell Business Publisher, United States of America.
19- Neefe. Diane Osterhause ,2001, “Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating traditional and non- traditional (academic quality improvement project) accreditation processes”.
20- Quinn, R.E. and G.M. Spitzer ,1997 , The Road of Empowement: Seven Questions Every Leader Should Consider. Organizational Dynamics Journa, Vol. 26, No. 2.
21-Quinn.J.E, 2004,“Power and empowerment”.F.C.N.S.At: Http://ww.hlst.ltsn. Ac. un/Resources/ Empowement Tutornotes. Pdf
22- Rafiq Mohammad, Pervaiz. K*. Ahmad , 1998, “A Contingency Modedl For Empowering Customer- contacet Serviceies Employess” ; Management Decision.http://www.modir- danesh.com/
23- Thomas, Kenneth. W & Betty A. velthouse,1990, “Cognitive elements of empowerment: An Interpretive model of intrinsic task motivation” Academy of management Journal. V 15, N 4. Pp 666- 681.
24- Torban.e.&Ephraim,2002.M Wetgherbe.j.information Technology For Management.Wily Interanagonal.Edition.I.S.B.N.
25- Torban,E.,E.Maclean and j.Wetherbe,2002,Information Technology For Management:Maiking Connection For Strategic Advantages.New York:john Wily and Sons