فهرست:
چکیده: 1
فصل اول. 2
کلیات تحقیق.. 2
1-1- مقدمه: 3
1-2- بیان مساله: 4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 6
1-4- اهداف تحقیق: 7
1-5- سوالات تحقیق: 7
1-6- فرضیه های تحقیق: 9
1-7- تعریف واژهها و اصطلاحات : 10
فصل دوم. 14
مبانی نظری و سوابق تحقیق.. 14
2-1- مقدمه: 15
2-2- بخش اول: رضایت شغلی.. 17
2-2-1- تاریخچه رضایت شغلی: 17
2-2-2- رضایت شغلی و ابعاد آن : 18
2-2-3- تعریف رضایت شغلی : 20
2-2-4- انواع رضایت شغلی: 20
2-2-4-1- رضایت درونی: 21
2-2-4-2- رضایت بیرونی: 21
2-2-5- نظریه های زیربنایی رضایت شغلی : (هومن ، 1381 ،34-11) 21
2-2-5-1- نظریه های ریز مدل : 24
2-2-5-1-1- نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو : 24
2-2-5-1-2- نظریه آلدرفر : 24
2-2-5-1-3- نظریه نیازهای آموخته شده مک کلله لند : 25
2-2-5-1-4- نظریه برابری و انتظار : 25
شکل 2-1- عوامل اساسی در ارزیابی برابری (امیر کبیری ، 1384 ، 195) 25
شکل 2-2- تئوری انتظار و انگیزش (ویکتور وروم) (امیرکبیری ، 1384 ،193) 26
2-2-5-2- نظریه های درشت مدل : 26
جدول 2-1- عوامل برانگیزاننده و بهداشتی در تئوری دو عاملی هرزبرگ (برومند ، 1383 ، 110) 27
2-2-5-2-2- نظریه طرح هدف : 28
2-2-5-2-3- نظریه رضایت و بهره وری : 28
2-2-6- نظریه های رضایت شغلی : 29
2-2-6-1- نظریه ارزش : 29
2-2-6-2- نظریه هالند : 29
2-2-6-3- نظریه بریل : 30
2-2-6-4- نظریه نقشی : 30
2-2-7- رضایت شغلی و انگیزش : 30
2-2-8- عوامل مؤثر بر رضایت شغلی : 31
2-2-8-1- عوامل شغلی: 31
2-3- بخش دوم : فناوری اطلاعات (IT) ودورکاری.. 34
2-3-1- فناوری ( تکنولوژی ) 34
2-3-2- مفهوم فناوری اطلاعات... 36
2-3-3- عناصر اصلی فناوری اطلاعات... 36
شکل شماره1- 2- چارچوب کلی فناوری اطلاعات... 37
2-3-4- تعریف جامع فناوری اطلاعات: 37
2-3-5- کاربردهای فناوری اطلاعات... 37
2-3-6- مدلهای کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها 38
جدول شماره 1-2 – کاربردهای فناوری اطلاعات از نظر «زوبوف» 38
جدول شماره 2- کاربردهای فناوری اطلاعات از نظر « هیکس» 39
2-3-7- ویژگیهای فناوری اطلاعات... 40
2-3-8- مزایا و محدودیت های فناوری اطلاعات... 40
2-3-9- انتخاب فناوری اطلاعات مناسب... 42
2-3-10- استفاده بهینه از فناوری اطلاعات... 42
2-3-11- نقش فن آوری اطلاعات در سازمان. 42
2-3-12- آماده کردن کارکنان برای پذیرش فناوری اطلاعات... 43
2-3-13- نقش مدیریت در افزایش سطح تکنولوژی.. 46
2-3-14- انواع استراتژی های تغییر. 46
2-3-15- خلاقیت و نوآوری.. 48
2-4- تعریف آموزش... 48
2-5- اهمیت آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 49
2-6- مزایای آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 50
2-7- مراحل فرآیند آموزش کارکنان در دورکاری: 51
2-8- بهینه کردن آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 52
2-9- مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری: 53
2-10- مشکلات اجرایی استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش دورکاری: 54
2-11- رویکردهای دورکاری: 55
2-12- سوابق و پیشینه تحقیق: 62
2-12-1- سوابق تحقیق در ایران : 62
2-12-2- سوابق تحقیق در خارج : 63
به نظر جکسون و یوهانسون(2003) رضایت کارکنان در گرو برخورداری از انگیزش لازم برای اجرای دورکاری است. انها اعتقاد دارند که اگاه سازی کارکنان از اهداف دورکاری میتواند به رضایت بیشتر انها ارتباط داشته باشد. 64
یوسف و شریف (2003) عوامل سازمانی و برون سازمانی را از مهمترین عوامل موفقیت اجرای دورکاری در سازمانهای خدماتی به شمار اورده است. 64
فصل سوم: 66
روش شناسی تحقیق.. 66
3-1- مقدمه: 67
3-2- روش و نوع تحقیق: 67
3-3- ابزار گرداوری اطلاعات: 68
3-4- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه : 70
3-5- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها: 70
فصل چهارم. 74
تجزیه و تحلیل داده ها 74
مقدمه: 75
4-1- توصیف داده ها: 76
4-2- سنجش مفروضه نرمال بودن متغیرهای تحقیق..........................................................77
4-3- ازمون های استنباطی: 84
فصل پنجم. 112
نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق.. 112
مقدمه: 113
5-1- تبیین نتایج تحقیق: 113
5-2- پیشنهادات کاربردی تحقیق: 114
5-3-پیشنهادات برای تحقیقات اتی: 116
فهرست منابع. 125
الف – کتب... 125
ج- پایان نامه ها 128
د-منابع ومآخذ انگلیسی.. 129
منبع:
الف – کتب
ال دفت، ریچارد،1378،مبانی وتئوریهای طراحی سازمان،ترجمه پارساییان واعرابی،
ترجمه پارسائیان واعرابی،تهران،دفتر پژوهشهای فرهنگی.
الوانی،مهدی،اشرف زاده ،1387،مدیریت دورکاری راهی به سوی توسعه،انتشارات مبتکران.
اسلامی، محسن (1389) برنامه دورکاری سازمانی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران: انتشارات آییژ، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.
استونر،جیمز،1382،مدیریت،ترجمه پارساییان واعرابی،تهران،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی .
الوانی،مهدی،1385،مدیریت عمومی،انتشارات نی،چاپ28
اقتداری،علی،1381،سازمان ومدیریت،انتشارات مولوی ، تهران.
اسمیت،آدام،1367،ثروت ملل؛ابراهیم زاده،انتشارات امیر کبیر.
بیان،حسام الدین،1380،مدیریت استراتژیک،تهران،مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- باتمان قلیچ، ایثار (1388) دورکاری در اموزش و پرورش(کار از راه دور): مزایا و راهکارها. منتشر شده در سایت راهکار مدیریت
- بلیک ، مونیکا (1388)، دورکاری برای کتابداران و اطلاعرسانان، ترجمه نادر نقشینه، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، چاپ اول، تهران.
- پرکوپنکو،ژوزف،1380،مدیریت خصوصی سازی،ترجمه اکبری،ح،داوری،د،نشر آتنا.
- پاکدامن،رضا،1374،جنبه های کاربردی خصوصی سازی ،مجمع علمی وفرهنگی مجد.
- خاکی،غلامرضا،1381،راهنمایی تدوین وطرح ونقد تحقیق،مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
- خاکی،غلامرضا،1379،روش تحقیق در مدیریت،مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
- حقیقی،محمدعلی،1380،مدیریت رفتار سازمانی،انتشارات ترمه.
- دیوید،فردآر،1386،مدیریت استراتژیک،ترجمه پارسائیان،اعرابی،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی،چاپ دهم.
- رابینز،استیفن،1381،تئوری سازمان،ترجمه الوانی،دانایی فرد،انتشارات صفار چاپ پنجم
- سعادت،اسفندیار،1375،مدیریت منابع انسانی،تهران سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
- سهرابی ، بهمن(1387)، دورکاری: مفاهیم و فرآیند برنامه ریزی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، تهران،
- سلجوقی،خسرو،1386،دورکاری و مفاهیم مرتبط،،سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور.
- سرمد سعیدی،سهیل،1386،مدیریت وبرنامه ریزی استراتژیک در عمل،نشر هیأت ، تهران.
- فرهنگی،علی،صفرزاده،ح،1385،روشهای تحقیق در علوم انسانی( با نگرشی بر پایان نامه نویسی)،نشر پیام پویا
- علیپور، محمدرضا(1389) ، انقلاب فراگیر کار الکترونیکی در ساختار اموزش و پرورش ، روابط عمومی وزارت اموزش و پرورش ، تهران.
- کرینر،استوآرت،1381،دیدگاه های کلیدی مدیریت،ترجمه حسین نژاد،ع،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- مولاییان ، سعید (13894) پژوهش در اموزش و پرورش از راه دور در ایران و مقایسه تطبیقی با کشورهای چین، هند، آلمان، و ژاپن، تهران: انتشارات رادنواندیش.
- مشبکی،اصغر،1387،مدیریت رفتار سازمانی،انتشارات ترمه،چاپ اول.
- مقیمی،سید محمد،1386،سازمان ومدیریت رویکرد پژوهشی،انتشارات ترمه،چاپ پنجم.
ب-مقالات(نشریات)
اشرف زاده،فرزاد،1382،مدلی فراگیر برای دورکاری خدمات، دومین همایش برون سپاری وچشم اندازها،مجموعه مقالات.
افتخاری ،حمید،1381،ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی0چالشها وچشم اندازها وراهبردها)،مجموعه مقالات همایش چالشها وچشم اندازهای توسعه ایران.
الوانی، مهدی،1385، مدیریت عملکرد در نگاهی فرا سازمانی،سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد،مرکز همایشهای علمی جهاد دانشگاهی .
پرویزیان،کوروش، 1386،دورکاری وسرمایه گذاری ریسک پذیر در زنجیره ارزش؛دومین کنفرانس ملی سرمایه گذاری مخاطره پذیر.
جهاد دانشگاهی تهران،1381،ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان تهران،مجموعه مقالات اولین همایش ملی مدیریت عملکرد.
چشم براه،محسن،1386،مقاله مدیریت ریسک های برون سپاری فعالیتها، تدبیر سال هفدهم ، شماره 171.
رازانی،علی،1381،الگوهای بین المللی ارزیابی عملکرد،مجموعه مقالات،اولین همایش ملی مدیریت عملکرد،جهاد دانشگاهی تهران.
سرمقاله،1384،ضرورت رویکرد علمی استراتژی دورکاری،ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، شماره 166.
شاه محمدی،ف،1384،انتخاب فعالیت ها برای دورکاری،سازمان مدیریت صنعتی.
شیرانی ،غلامحسین،نبی زاده،غلامرضا،1387،دورکاری در شرکتهای توزیع برق منطقه ای شهرستان اصفهان،سیزدهمین کنفرانس شبکه توزیع نیروی برق.
عابدی، رحیم (1388 ( نقش کارآفرینان در تحول خلاق سازمانهای اداری. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه دوره اول،پاییز.
کریمی،تورج،1385،مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی،ماهنامه تدبیر، شماره 171
معصومی،م،1384، دورکاری استراتژیک،سازمان مدیریت صنعتی.
مکاین تاش،کریستوفر،1387،خصوصی سازی ولی افتاد مشکلها،ترجمه عطاءالهی،م، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر.
ج- پایان نامه ها
اشرف زاده،فرزاد،1382،مدلی فراگیر برای دورکاری خدمات در شرکتهای صنعتی فعال در زمینه نفت وگاز،پایان نامه کارشناسی ارشد ،مهندسی صنایع،دانشگاه تهران،دانشکده مهندسی.
اکرمی ، هادی، 1385،ارائه مدل تصمیم گیری دورکاری فعالیتهای تعمیراتی در یک سازمان نظامی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد ،مهندسی صنایع،دانشگاه صنعتی امیر کبیر،دانشکده مهندسی صنایع.
شاملو،محمود1388، «ارائه مدلی جهت تعیین ترکیب بهینه دورکاری کارکنان، ساخت کالاها(قطعات)و انتخاب تامین کننده و تعین میزان سفارش بهینه به هر تامین کننده با استفاده از برنامه ریزی خطی(LP), (TOPSIS)در شرکت ایران خودرو »،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنایع،دانشگاه تهران ،دانشکده مدیریت
شهرکی،محمدرضا،1387،بررسی نقش دورکاری در ایجاد مزیت رقابتی در شرکت همکاران سیستم،پایان نامه کارشناسی مهندسی صنایع،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،دانشکده مهندسی.
کریمی،یوسف،1385،بررسی عوامل موثر بر دورکاری از نگاه استراتژیک دستگاه های تولیدی استان تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه شهید بهشتی تهران دانشکده مدیریت وحسابداری.
منشی زاده،محمود، 1389،شناسایی فعالیت های قابل دورکاری به بخش خصوصی در شرکت آب وفاضلاب منطقه ای خراسان،پایان نامه مدرک دکتری مدیریت صنعتی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد مشهد،دانشکده مدیریت.
د-منابع ومآخذ انگلیسی
♦- Leach, M. & Scoone, S. I. & Wynne, B., (2005), Sciences and Citizen: Globalization and the challenge of Engagement. London, Zed Books.
♦- Morgan, C. P., (2009), The consequences and limits of empowerment in financial services, Department of Management, School of Economics and Management, University of Aarhus, Vol. 19, pp. 63–83.
♦- Nelson, Robert B., (2010), Empowerment employee through delegating, small business reports, Jun. Vol 19, No 6.
♦- Scott & Aryee, E. H., (2010), Empowerment strategies: Balancing authority and responsibility. In S. strivastva(Ed), Executive power. San Francisco: Jossey – Bass.
♦- Rapp, R. A., (2006), systems of Electronic Education , Journal of consumer research, (21), pp. 381-391.