پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان

word 1 MB 31279 108
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                         

    رشته: مدیریت بازرگانی      گرایش: مدیریت تحول 

    چکیده

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانکهای استان گیلان انجام پذیرفته است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع توصیفی همبستگی بوده که در این راستا فرضیه‌هایی به صورت زیر تدوین گردید؛

    فرضیه اصلی:

    بین سرمایه فکری و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    فرضیه‌های فرعی:

    1. بین سرمایه ساختاری و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    2. بین سرمایه انسانی و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    3. بین سرمایه مشتری (رابطه‌ای) و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شعب بانکهای استان گیلان بوده که نمونه‌ای به حجم 150 شعبه مطابق فرمول کوکران انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و الگوی معادلات ساختاری بین متغیرهای تحقیق نشان داد که بین سرمایه فکری (سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی و سرمایه مشتری (رابطه‌ای)) و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

     

    واژه‌های کلیدی: سرمایه انسانی، سرمایه مشتری (رابطه‌ای)، سرمایه ساختار، عملکرد

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 1) مقدمه

    با مروری بر گذشته این نکته قابل اذعان است که در قرن بیستم، اقتصاد مبتنی بر صنعت بود. در این قرن هر شرکتی و هر کشوری که دارایی‌های فیزیکی و سرمایه‌های مادی و مشهود بیشتری داشت ثروت بیشتری تولید می‌کرد. اما قرن 21 اقتصاد مبتنی بر دانش است. به عنوان نمونه ستارامن[1] و همکاران (2002) به نقل از کندریک یکی از اقتصاددانان آمریکایی بیان می‌کند که در سال 1925 نسبت دارایی‌های نامشهود به دارایی‌های مشهود 30 به 70 بود. اما در دهه 1990 به نسبت 63 به 37 افزایش یافت. استیوارت[2] (1997) سرمایه انسانی را مهمترین دارایی سازمان تلقی می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌هایی که از سرمایه فکری و انسانی بالاتری برخوردارند عملکرد مالی آن‌ها نیز بالاتر باشد. آثار سرمایه انسانی بر عملکرد واحد تجاری در شرکتهای خدماتی بسیار مهم تلقی می‌شود زیرا این شرکتها بیشتر بر ظرفیتها و منابع نامشهود متکی هستند (منشن و بنتیس[3]، 2013).  از طرفی در طی دو دهه اخیر، افزایش رقابت تجاری و ظهور فن‌آوری‌های جدید اطلاعاتی، منجر به پررنگتر شدن اهمیت دارایی‌های نامشهود به عنوان مهمترین عامل در ارزش‌گذاری شرکتها شده است (لو[4]، 2001). اندازه‌گیری و گزارشگری دارایی‌های نامشهود یکی از موضوعات جذاب برای محققان حسابداری است و این جذابیت با افزایش تفاوت بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکتها بیشتر شده است (بیاتی[5]، 2005). نگرانی‌ها در مورد عدم شناسایی دارایی‌های نامشهود، در حال افزایش است. این نگرانی ناشی از ماهیت محافظه‌کارانه معیارهای شناسایی دارایی و نگرانی‌ها در مورد قابلیت اتکا استانداردهای اخیر حسابداری است (الیوییرا[6] و همکاران، 2010). بنابراین سطوح بالای عدم‌اطمینان، توانایی شناسایی برخی دارایی‌های نامشهود را در واحدهای تجاری که در دارایی‌های نامشهود سرمایه‌گذاری می‌کنند، محدود می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که اطلاعات صحیح به اشخاص برون‌سازمانی انتقال نیابد. این مشکل برای شرکتهایی که متکی بر دانش هستند، بیشتر نمود پیدا می‌کند. با این وجود می‌توان گفت اطلاعات سرمایه انسانی دارای محتوای اطلاعاتی است. اطلاعاتی که راجع به شایستگی و صلاحیت کارکنان منتشر می‌شود با ارزش شرکت رابطه مثبت و معنی‌دار دارد. افشای این اطلاعات منجر به تغییرات کوتاه‌مدت در ارزش بازار نمی‌شود (گامرسچلاگ[7]، 2013). سرمایه فکری سرمایه‌ای فراتر از دارایی‌های فیزیکی و دارایی‌های مشهود است. امروزه سهم سرمایه فکری به دلیل دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می‌تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد. به همین دلیل در سطح بنگاه‌های اقتصادی نیز عملکرد شرکت‌ها می‌تواند تحت ‌تأثیردارایی‌های فکری و سرمایه انسانی قرار گیرد. با این تفاسیر در این فصل به بیان مقدمه‌ای در خصوص موضوع تحقیق اشاره گردید. در ادامه فصل به مباحثی پیرامون بیان مسأله اصلی و اساسی تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق و اهداف پژوهشگر اشاره شده و فرضیه‌‌ها و چارچوب نظری تحقیق به تفصیل بیان شده و در نهایت تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق و قلمرو تحقیق تشریح می‌گردد.

    1 2) بیان مساله

    در دو دهه اخیر، عملکرد و مدیریت راهبردی آن به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است که در این راستا مدیریت عملکرد اقدامی است مستمر و همه جانبه‌نگر در زمینه تعامل آموزش، ارزشیابی و عملکرد که سه فلسفه مدیریتی زیر در آن اعمال می‌شود: فلسفه مدیریت بر مبنای نتیجه کار؛ فلسفه مدیریت مشارکتی؛ فلسفه مدیریت کیفیت جامع. در راستای بکارگیری این سه فلسفه مدیریتی، توجه به توسعه فردی، توسعه گروهی و تیمی و توسعه سازمانی، هم در مفهوم بالندگی سازمان و هم عملکرد اقتصادی سازمان، همچنین به میزان اهمیت مشاغل گوناگون در سازمان نیز توجه دارد و چون این فرایند به طور مداوم در حال تکامل است، منجر به توسعه مستمر و پایدار منابع انسانی و سرمایه فکری در سازمانها و در نهایت توسعه منابع انسانی ملی می‌شود. بدون تردید اگر فلسفه مدیریت عملکرد به طور مؤثر در سازمان اعمال شود، باعث توسعه پایدار منابع انسانی می‌شود و پایداری توسعه منابع انسانی نیز به اجرای منظم و بهبود فرایند کمک خواهد کرد (مجتهدزاده و همکاران، 1389). که در این بین عملکرد عبارت است از سمت‌دهی صحیح و مؤثر به عوامل مؤثر و اثرگذار بر عملکرد هر سازمان (منابع انسانی، فرایندهای سازمانی، مدیران، مشتریان) به منظور اثرگذاری بر خط‌مشی فعلی یا مسیر برنامه به منظور دستیابی به آن اهداف و تسهیم و در میان‌گذاری نتایج عملکرد در ترغیب آن اهداف (منشن و بنتیس[8]، 2013). از طرفی تمامی رویکردهای مدیریتی در اجرا اهدافی را به دنبال دارند که معمولاً اساسی‌ترین هدف رسیدن به نتایج دلخواه براساس برنامه‌ریزیهای قبلی برنامه‌ریزان در سازمان و عملکرد آنهاست. طبق گزارشات سازمان ملی بهره‌وری در پایان سال 1391 عواملی چون رضایتمندی مشتریان، رضایتمندی کارکنان، برنامه‌ریزی استراتژیک مؤثر، فرایندهای روان کاری و عملکرد کاری مدیران عواملی هستند که بر عملکرد سازمانهای ایرانی به شدت تأثیر گذارده و موجب تأکید بیشتر آنها بر بهبود عملکرد شده است که در این راستا تعریفی که از عملکرد ارائه گردیده عبارت است از مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته‌ای از سیاستها و رویه‌ها و اقداماتی که روی دستیابی اهداف از طریق تمرکز روی عملکرد ابعاد سازمانی تأکید دارد. به بیان بهتر فرایندی است مبتنی بر یک سری فعالیتها و به نحوی بنا شده است که باید از طریق تضمین بهبود مستمر عملکرد افراد و گروههای کاری در جهت اهداف راهبردی و اثربخشی سازمانی طراحی شود (حبیبی، 1392). مطابق گزارشات صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پایان شهریور ماه 1392 بانکهای ایران به دلیل پایین بودن رقابت میان کارکنان، عدم امکان اِعمال مدیریت به دلیل شرایط و متغیرهای از پیش تعیین شده، ثابت بودن نرخ تسهیلات اعطایی و وجود تورم بیش از آن، مشکلات موجود در اعطای تسهیلات و عدم فرایند ساده‌سازی ارائه تسهیلات در چارچوب قانون بانکداری بدون ربا، پرداخت تسهیلات تکلیفی و عدم افزایش سرمایه بانکها به وسیله دولت کارا عمل نمی‌کنند. به عبارت دیگر بانکها با استفاده از نهاده‌های موجود نمی‌توانند حداکثر ستاده را داشته باشند (محبوبی، 1392) که بانکهای استان گیلان (جامعه آماری این تحقیق) نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات درباره نقش و اهمیت سرمایه فکری در رشد و توسعه سازمانها و بعضاً رشد جوامع بشری، بر این نکته تأکید دارد که هیچ جامعه‌ای توسعه نیافته است، مگر آنکه به توسعه سرمایه‌های فکری خود پرداخته باشد. امروزه محققان پی برده‌اند که سرمایه فکری جزء ضرورتهای انکارناپذیر هر سازمانی تلقی شده و سرمایه‌ای بی‌پایان در جهت رشد و توسعه سازمانها و کشورها هستند طوری که طی نیم قرن گذشته بخش قابل توجهی از پیشرفت کشورهای توسعه یافته مرهون تحول در سرمایه فکری آنها بوده است. اگر در گذشته کار، سرمایه و زمین عوامل اصلی تولید به حساب می‌آمدند، امروز تغییرات فناوریها، فاکتورهای نیروی انسانی و ارتقاء سطح سرمایه فکری به عنوان عوامل رشد تلقی می‌شوند (نوروزی، 1384). در این اثنا سرمایه فکری عبارتست از تمام منابع دانش‌محوری که برای سازمان ارزش تولید می‌کنند ولی در صورتهای مالی وارد نمی‌شوند و شامل ابعادی همچون سرمایه ساختاری، انسانی و مشتری می‌باشد (صالحی‌نژاد، 1392). به علاوه تجارب ارزنده سازمانهای موفق و پیشرو درباره ارزش سرمایه فکری، مبین اهمیت آن در سازمانهاست. آنها عظمت و بزرگی سازمان خود را به اندازه کسانی می‌دانند که برایشان کار می‌کنند، محور اصلی رشد کسب و کار خود را بر مبنای کارکنان خود بنا نهاده‌اند، انسان را سرچشمه تمامی خلاقیتها، نوآوریها، تواناییها و زیباییها می‌دانند و معتقدند چنانچه فضا و شرایط برای انسان شاغل در سازمان فراهم شود، تواناییهای او شکوفاتر و متجلی می‌شود این گونه سازمانها کامیابی یا شکست سازمان یا مؤسسه خود را به میزان وفاداری و شایستگی نیروی انسانی، مشتریان و ساختار سازمانی خود نسبت می‌دهند و در نهایت بر این اعتقادند که اگر سازمانی شایستگی حفظ سرمایه‌های فکری خود را نداشته باشد، به آرامی به افول کشیده خواهد شد (چانگ و یانگ، 2013). با توجه به الزامات اشاره شده در بالا، در این تحقیق محقق به دنبال یافتن پاسخ مناسبی به این سؤال است که آیا بین سرمایه فکری و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه وجود دارد؟

     

    1 3) اهمیت و ضرورت پژوهش

    تحولات نوین در عرصه اقتصادی، جهانی شده و پیامدهای آن موجب شده تا عملکرد بانکها بیشتر از گذشته مورد توجه ذینفعان قرار گیرد. سهامداران، سرمایه‌گذاران، مشتریان، مدیران، کارکنان، عرضه‌کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان، نهادهای دولتی و به نوعی همه کسانی که با مؤسسات مختلف درگیر هستند همواره بانکها را ارزیابی می‌کنند. بهبود عملکرد تکنیکی نوین و مؤثر در جهت ارتقاء بهره‌وری بانک، افزایش توان رقابتی بانک، پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان، ارتقاء سطح انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری بانک به وسیله بهره‌گیری از ابعاد بانک است (محبوبی، 1392). از سویی نزول عملکرد در بانکها منجر به بوجود آمدن مشکلاتی همچون ریزش مشتریان بعد از اخذ وام، بوجود آمدن محدودیتهای در باب حفظ و نگهداری مشتریان، عدم رسوب سپرده‌های مشتریان هدف و فرار سپرده‌گذاری و پس‌اندازهای مشتریان به سوی بانکهای رقیب و در نتیجه افزایش منابع سپرده‌گذاری بانکهای رقیب و در نهایت بوجود آمدن یک ساختار بوفالویی شکل در بانکها می‌گردد. به همین دلیل بررسی چنین مفهوم با ارزشی در نظام بانکی و مالی و علی‌الخصوص بانکهای جامعه مورد مطالعه بسیار ضروری و انجام چنین تحقیقی به شدت احساس می‌شود.

     

    1 4) چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری الگویی است که فرد پژوهشگر بر اساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجاد مسأله مهم تشخیص داده شده‌اند تبیین‌هایی فراهم می‌کند. چارچوب نظری روابط بین متغیرها را روشن می‌کند، نظریه‌هایی را که مبانی این روابط هستند، می‌پروراند و نیز ماهیت و جهت این روابط را توصیف می‌کند. همان گونه که بررسی پیشینه مبنای چارچوب نظری را تشکیل می‌دهد، یک چارچوب نظری خوب نیز در جای خود، مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه‌های آزمون‌پذیر را فراهم می‌آورد. در این مطالعه متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از سرمایه فکری و ابعاد آن و عملکرد و مدل مفهومی پژوهش در زیر نشان داده شده است که بیانگر روابط تئوریک میان ابعاد سرمایه فکری با عملکرد می‌باشد. بعبارتی در این تحقیق با توجه به عنوان تحقیق و مبانی نظری ارائه شده، ابتدا اهمیت و ابعاد سرمایه فکری که عبارتند از سرمایه ساختاری، انسانی و رابطه‌ای را مورد بررسی قرار داده و در ادامه به اهمیت عملکرد پرداخته خواهد شد. ابعاد سرمایه فکری و عملکرد از تحقیق چانگ و یانگ (2013) استخراج شده و بر اساس چارچوب نظری تحقیق، مدل مفهومی تحقیق به صورت زیر قابل ارائه می‌باشد:

    Abstract

    The present study investigated the effect of intellectual capital on the banks of Gilan province has been performed. The research was a descriptive cross-correlation in this regard, the following hypotheses were developed;

    The main hypotheses:

    Between intellectual capital and banks' performance in Guilan Province, there is a significant relationship.

    Sub-hypotheses:
    1. Significant relationship between capital structure and operation of banks Guilan there.
    2. Significant relationship between human capital and performance in Guilan banks there.
    3. Between customer capital (relationships) and banks' performance in Guilan Province, there is a significant relationship.

    Sample of the study consisted of all the directors and employees of banks Gilan province that a sample of 150 was analyzed according to the formula chosen and the results of correlation analysis and structural equation model showed that variables of intellectual capital (structural capital, human capital and customer capital (relationships)) and there is significant relationship between banks' performance in Guilan province.

     

    Keywords: Human capital, Customer Capital (Relationships), Capital Structure, Performance

  • فهرست:

    چکیده فارسی

    فصل اول: کلیات طرح

    مقدمه ...................................................................................................................................................................................2

    بیان مسئله ............................................................................................................................................................................3

    اهمیت موضوع تحقیق...........................................................................................................................................................5

    چارچوب نظری تحقیق..........................................................................................................................................................6

    اهداف تحقیق........................................................................................................................................................................6

    فرضیه‌های تحقیق..................................................................................................................................................................7

    تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق..........................................................................................................................7

    قلمرو تحقیق ........................................................................................................................................................................8

     

    فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

    مقدمه..................................................................................................................................................................................10

    سرمایه فکری..................................................................................................................................................................13

    سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری................................................................................................................15

    تعاریف، مفاهیم و ابعاد کلیدی سرمایه فکری.......................................................................................................................17

    اندازه‌گیری سرمایه فکری: مدلها و روشهای آن....................................................................................................................20

    کاربرد سرمایه فکری در سازمانها........................................................................................................................................23

    دلایل سنجش سرمایه فکری توسط شرکتها..........................................................................................................................27

    عملکرد...............................................................................................................................................................................30

    عملکرد، تعاریف و مفاهیم آن..............................................................................................................................................31

    الگوها و مدلهای سنجش عملکرد و مدیریت عملکرد...........................................................................................................34

    دلایل بهبود عملکرد............................................................................................................................................................38

    نقش هدفگذاری در ارتقاء و بهبود عملکرد..........................................................................................................................41

    استقرار مدیریت عملکرد در بهبود و ارتقاء عملکرد.............................................................................................................42

    شاخصهای اندازه‌گیری عملکرد............................................................................................................................................45

    چالشها و موانع بهبود عملکرد..............................................................................................................................................49

    اصول و چارچوب عملکرد در ابعاد سازمانها.......................................................................................................................51

    پیشینه تحقیق.......................................................................................................................................................................53

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    مقدمه..........................................................................................................................................................................................59

    روش تحقیق ...............................................................................................................................................................................59

    جامعه آماری...............................................................................................................................................................................59

    حجم نمونه و روش نمونه‌گیری...................................................................................................................................................60

    روش و ابزار جمع‌آوری داده‌ها....................................................................................................................................................60

    روش تجزیه و تحلیل داده‌ها .......................................................................................................................................................61

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق   

    مقدمه..........................................................................................................................................................................................61

    داده‌های اولیه مربوط به جامعه مورد مطالعه.................................................................................................................................62

    تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌های آماری (آزمون فرضیه‌های تحقیق).........................................................................................71

     

     

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات    

    مقدمه..........................................................................................................................................................................................79

    نتیجه‌گیری ..................................................................................................................................................................................79

    پیشنهادات ..................................................................................................................................................................................80

    -پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق............................................................................................................................................80

    - محدودیتهای تحقیق..................................................................................................................................................................82

    پیشنهادات برای محققین بعدی.....................................................................................................................................................83

     

    منابع و مأخذ........................................................................................................................................................................................84

    پیوست...................................................................................................................................................................................................

    چکیده انگلیسی ....................................................................................................................................................................................

     

     

    منبع:

    آشنا، مصطفی، یوسفی، حمیدرضا و فرزانه صادقی. (1391). «سرمایه فکری: سرمایه‌ای ارزشمند و مؤثر در سازمان امور مالیاتی کشور»، اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، 3-1 آبان ماه 1391.

    ابراهیمی، شهلا و محمد نمازی. (1388). «بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی جاری و آینده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات حسابداری، دوره اول، شماره 4، ص 4-25.

    ابیلی، خدایار و حسن موفقی. (1391). «مدیریت‌ عملکرد دانشگران‌«، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره ششم، دوره سوم، ص 40-33.

    اخگر، آرتمیس. (1389). «بررسی نقش جامعه‌پذیری در فرایند مدیریت دانش در تیمهای مجازی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مهر البرز، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت فنآوری اطلاعات، ص 21-10.

    اصغرنژاد امیری، احمد. (1387). «بررسی رابطه کارایی سرمایه فکری با بازده مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 60، ص 45-27.

    افتخاری، حمید. (1381). «ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، چالشها و چشم‌اندازهای و راهبردها»، مجموعه مقالات همایش چالشها و چشم‌اندازهای توسعه ایران، تهران، 26 مهرماه 1381، ص 11-5.

    انواری رستمی، علی‌اصغر. (1384). «سنجش سرمایه فکری و بررسی روابط میان سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 39، ص 44-35.

    انواری رستمی، علی‌اصغر و محمدرضا رستمی. (1382). «ارزیابی مدل‌ها و روش‌های سنجش و ارزشگذاری سرمایه‌های فکری شرکت‌ها»، فصلنامه علمی پژوهشی بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 34، سال 10، ص 75-51.

    انواری رستمی، محمد. (1384). «بررسی رابطه بین کارایی سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 39، ص 20-13.

    پرویزراد، پیمان. (1388). «از اندازه‌گیری عملکرد تا مدیریت عملکرد»، اولین همایش ملی کیفیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، 6 اسفند 1388.

    حبیبی، نسرین. (1392). «بررسی رابطه مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت صنعتی.

    حمزه‌پور، مهدی و روح ا... محمدی. (1391). «بررسی کارایی شعب سازمان تأمین اجتماعی در استان تهران با استفاده تحلیل پوششی داده‌ها»، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت، شماره 4، ص ص 71-65.

    رحیمی، غفور. (1385). «ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هفدهم، شماره 173. ص 78-66.

    رهنمای رودپشتی، فریدون وهدا همتی. (1388). «بررسی ارتباط بین سرمایه فکری با متغیر های نوین سنجش عملکرد مبتنی بر ارزش‌آفرینی»، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مالی، شماره دوم، ص 134-111.

    زنجیردار، مجید؛ کهن، علی و علی‌اکبر سلطان‌زاده. (1387). «مدیریت، اندازه‌گیری و گزارشگری از سرمایه فکری»، فصلنامه علمی پژوهشی اتاق بازرگانی، شماره 483، ص 12-10.

    ستایش، محمدحسین ومصطفی کاظم‌نژاد. (1388). «بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی پیشرفتهای حسابداری، شماره 1، پیاپی 3/57، ص 55-42.

    سجادی، سیدحسین و کامران محمدی. (1392). «سرمایه فکری: مفاهیم و شیوه‌های حسابرسی آن»، مجله علمی - پژوهشی مدیریت تولید و عملیات، سال دوم، شماره سوم، ص 33-10.

    سلطانی، ایرج. (1383). «مراحل پیاده‌سازی نظام مدیریت عملکرد»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال پانزدهم، شماره 145، ص 76-68.

    سهراب‌فر، ابراهیم. (1391). «بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه نوآوری بر کارآیی مالی و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، 3-1 آبان ماه 1391.

    صدوقیان، محمدرضا و علی تدین. (1386). «دو مدل مکمل در ارزیابی عملکرد»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هیجدهم، شماره 179، ص 39-23.

    صفایی قادیکلایی، رشید. (1390). «بررسی کارایی سرمایه فکری شعب بانک کشاورزی استان مازندران با استفاده تحلیل پوششی داده‌ها»، سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، 20 تیرماه 1390.

    طبرسا، غلامعلی. (1381). «بررسی الگوهای مطلوب ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی»، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تهران.

    طبرسا، غلامعلی. (1389). «رویکرد نوین شاخص‌سازی در فرایند ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی»، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تهران.

    طلوعی اشلقی، عباس و سید محمد حسینی خضری. (1386). «ارزیابی کارایی واحدهای خرید شرکت گاز با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها»، فصلنامه علمی پژوهشی دانش فنی، شماره 38، ص 39-23.

    عباسی، ابراهیم و امان‌گلدی صدقی. (1389). «بررسی تأثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 60، ص 66-49.

    غیوری مقدم، علی، محمدی زنجیرانی، داریوش و زعیمه نعمت‌اللهی. (1391). «بررسی تأثیر سرمایه فکری بر کارایی به عنوان معیار عملکرد واحد تجاری»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای حسابداری مالی، سال چهارم، شماره سوم، شماره پیاپی 13، ص 49-35.

    فخاریان، ابوالقاسم. (1380). «ضرورت سنجش و انعکاس دارایی‌های نامشهود از سوی حسابداران مدیریت»، مجله حسابدار، سال 15، شماره 142، ص 15-3.

    قربانی، محمدجواد، شهایی، بهنام، موسوی، سجاد و علی اصغر انوری رستمی. (1389). «بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان صنعت داروسازی»، فصلنامه علمی پژوهشی چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 10، ص 22-15.

    قلیچ‌لی، بهروز و اصغر مشبکی. (1385). «نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان (مطالعه دو مورد شرکت خودروساز ایرانی)»، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 75، سال 19، ص 147-125.

    کریمی، تورج. (1385). «مدل‌های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هفدهم، شماره 171، ص 24-19.

    گلدی صدقی، علی. (1386). «بررسی رابطه کارایی سرمایه فکری با بازده مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول، دانشکده مدیریت دولتی، دانشکده حسابداری، گروه حسابداری.

    مجتهدزاده، ویدا. (1382). «نقش حسابداری مدیریت در انعکاس سرمایه فکری»، مجله حسابدار، شماره152، سال 17، ص 9-7 و 75-72.

    مجتهدزاده، ویدا، علوی طبری، سیدحسین و مهرناز مهدی‌زاده. (1389). «رابطه سرمایه فکری و عمکرد صنعت بیمه از دیدگاه مدیران»، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 60، ص 119-109.

    نمازی، محمد و شهلا ابراهیمی. (1388). «بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان شرکتهای بورسی»، تحقیقات حسابداری، شماره 4، ص 34-25.

    نمازی، محمد. (1379). «پژوهش‌های تجربی در حسابداری: دیدگاه روش‌شناختی»، چاپ اول، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، ص 110-98.

    نوروزی، علی. (1385). «بررسی فراز و فرودهای توسعه منابع انسانی انسان، سرمایه‌ای بی‌پایان»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال چهاردهم، شماره 139، ص 30-21.

    نوروزی، یونس. (1391). «استراتژی و تحول»، اولین همایش ملی جهاد اقتصادی، دانشگاه بابلسر، مازندران، 7-6 اردیبهشت ماه 1391.

    همتی، حسن، کرامتی فرهود، علی و سعید شیپوریان. (1392). «مدل‌ها و روشهای حسابداری سرمایه‌های فکری»، اولین همایش ملی علوم و فنون مدیریت نوین، مؤسسه غیرانتفاعی حکیم جرجانی، گرگان، 20 آذرماه 1392.

     

    Abeysekera, I. (2012). “A Framework to Audit Intellectual Capital” , Faculty of Commerce, Journal of Knowledge Management Practice, Vol. 7, No. 2, pp 120-133.

    Appuhami, R. (2007). "The Impact of Intellectual Capital on Investors’ Capital Gain on Shares: An Empirical Investigation in Thai banking, Finance & Insurance Sector". Journal of Internet Banking and Commerce, Vol. 12, No. 1, pp 45-67.

    Beattie, V. A. (2005). "Moving the Financial Accounting Research Front Forward: the UK Contribution", British Accounting Review, pp. 85-114.

    Bontis, N., Keow, W, C, C. and Richardson, S. (2009). “Intellectual Capital and Business Performance in Malaysian Industries”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 1, No. 1, pp 85-100.

    Bose S, Thomas K. (2007). “Applying the Balanced Scorecard for better Performance of Intellectual Capital”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 4, No. 2, pp 653-665.

    Bozbura, F.T. (2004), “Measuring and Application of Intellectual Capital in Turkey”, The Learning organization, Vol. 11, No. 4/5, pp 357-367.

    Bramhandkar, A, Erickson, S, Applebee, I. (2007). “Intellectual Capital and Organizational Performance an Empirical Study of the Pharmaceutical Industry”, 8th European Conference on Knowledge Managemen, Barcelona, 20th may.

    Bronzetti Giovanni and Stefania Veltri (2013). "Intellectual Capital Reporting in the Italian Non-profit Sector: Analysing a Case Study", Journal of Intellectual Capital, Vol. 14, issue 2, pp 246 – 263.

    Chang, S; and young, v. (2013). “Valuing Intellectual Capital and Firms'Performance: Modifying Value Added Intellectual Coefficient (VAICTM) in Taiwan IT Industry”, Doctoral Dissertation, Golden Gate University, Management Department.

    Chen G, P. (2005). “Intellectual Capital Performance of Commercial Banks in Malaysia”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 6, No. 3, PP 385-396.

    Chen, J, Zhu, Z. and Xie, H. Y. (2004). “Measuring intellectual capital: a new model and empirical Study”. Journal of Intellectual Capital, Vol. 5, No.1, p 195-212.

    Chin Chen M., Ju Cheng S., Hwang Y. (2005). "An Empirical Investigation of the Relationship Between Intellectual Capital and Firms’ Market Value and Financial Performance". Journal of Intellectual Capital; Vol. 6, No. 2, pp 159-176.

    Gamerschlag, Ramin .(2013). "Value relevance of human capital information", Journal of Intellectual Capital, Vol. 14, issue 2, pp 325-345.

    Harrison, S. and P. Sullivan .(2000). “Profiting  from Intellectual Capital : Learning from Leading Companies”, Journal of Intellectual Capital ,Vol. 1, No. 1, pp 33-46.

    Haslem. J. M. and Scheraga. C. A. (2003). “Data Envelopment Analysis of Morningstar's Large-Cap Mutual Funds”,The Journal of Investin, Vol. 6, No 3, pp 45-56.

    Huang C F, Hsueh S. L. (2007). “A Study on the Relationship between Intellectual Capital and Business Performance in the Engineering Consulting Industry: A Path Analysis”, Journal of Civil Engineering and Management, Vol. 4, No. 3, pp 265-271.

    Ju Liang, Chiung; Chen, Tzu-Yin and Ying-Li Lin. (2013). "How Do Different Business Models Affect Intellectual Capital?", Journal of Intellectual Capital, Vol. 14, issue 2, pp 176 – 191.

    Kamath, G. B. (2008). “Intellectual capital and corporate performance in Indian pharmaceutical industry”. Journal of Intellectual Capital. Vol. 9, No. 4, pp 684-704.

    Kannan, G. and Aulbur, W, G, (2011), “Intellectual Capital: Measurement Effectiveness”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 5, No. 3, pp 389-413.

    Kiong Ting, I. W., and H. H. Lean. (2009). “Intellectual capital performance of financial institutions in Malaysia”, Journal of Intellectual Capital. Vol. 10, No. 4, pp 588-599.

    Lev, B. (2001). "Intangibles Management, Measurement, and Reporting", Journal of Intellectual Capital. Vol. 12, No. 1, pp 210-225.

    Liao, Sh,. Wu, Ch,. (2009), “The Relationship among Knowledge Management, Organizational Learning, and Organizational Performance”, International Journal of Business and Management, Vol. 4, No. 4, pp 64-76.

    Liao, Sh,. Wu, Ch,. (2010), “System perspective of knowledge management, organizational learning and organizational innovation”, Expert Systems with Applications, Vol. 37, No. 2, pp 1096–1103.

    Long Kweh, Qian; Chuann Chan, Yee and Irene Wei Kiong Ting. (2013). “Measuring Intellectual Capital Efficiency in the Malaysian Software Sector”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 14, issue 2, pp 310 – 324.

    Maditinos, D., C. Chatzoudes, C. Tsairidis, And G. Theriou. (2010). “The impact of intellectual capital on firms’ market value and financial performance”. Journal of Intellectual Capital. Vol. 20, No. 2, pp 444-497.

    Marr, B., Gray, D. and Neely, A. (2003). “Why Do Firms Measure Their IC?”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 4, No. 4, pp 441 – 464.

    Mary, M,. Crossan, Hari B. Bapuji., (2003), “Examining The Link Between Knowledge Management, Organizational Learning And Performance, Organizational Learning and Knowledge”, 5th  International Conference, 18th Mars.

    Mention, Anne-Laure and Nick Bontis (2013). "Intellectual capital and performance within the banking sector of Luxembourg and Belgium", Journal of Intellectual Capital, Volume 14, issue 2, pp. 286 – 309.

    Mojtahedzadeh, A., Arumugam, V., (2011), “A Structural Relationship Between Knowledge Management, Innovation, and Performance of Iranian Industries: a Theoretical Approach”, International Journal for Quality research, Vol. 4, No. 55, pp 88-102.

    Oliveira, Lídia; Rodrigues, Lúcia Lima and Russell Craig. (2010). “Intangible Assets and Value Relevance: Evidence From the Portuguese Stock Exchange”, The British Accounting Review, Vol. 42, No. 2, pp 241–252.

    Riahi-Belkaoui, A. (2003). “Intellectual capital and firm performance of US multinational firms A study of the resourcebased and stakeholder views”. Journal of Intellectual Capital, Vol. 4, No. 2, pp 215-226.

    Seetharaman A., Bin Zaini Sooria H. H. and Saravanan A. S, (2002). “Intellectual Capital Accounting and Reporting in the Knowledge Economy”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 3, No. 2, pp 128-148.

    Sullivan J, Phill, Hall. and Sullivan S, P, H. (2000). “Valuing Intangible Companies: An Intellectual Capital Approach”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 1, No. 4, pp 328-340.

    Tovestiga G. Tulugurova E. (2007). “Intellectual Capital Practice and Performance in Russian enterprise”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 4, No. 2, pp 695-707.

    Wang, Mu Shun. (2011). “ Intellectual capital and firm performance”. Annual conference on Innovations in business& management, London,UK, 10th Novamber.

    Zou, X and T-C Huan (2011). “A study of the intellectual capital’s impact on listed banks’ performance in China”, African Journal of Business Management, Vol. 5, No. 12, pp 5001-5009.


موضوع پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, نمونه پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, جستجوی پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, فایل Word پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, دانلود پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, فایل PDF پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک های استان گیلان

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

چکيده   امروزه موضوع سرمايه هاي فکري يکي از عناصر موفقيعت سازمان ها محسوب مي شود و سازمان ها براي اينکه بتوانند در محيط پرتلاطم امروزي که جهان تبديل به دهکده جهاني شده است  موفق باشند

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده: امروزه انسان در سازمان یک سرمایه گرانبها محسوب می گردد و این عنصرکلیدی تنها در بستری مساعد می تواند بخوبی پویایی خویش و تعالی سازمان را تضمین نماید.بر این اساس این تحقیق در پی یافتن رابطه سرمایه فکری وفرهنگ سازمانی است. بدین منظور این تحقیق تعداد361 نفر از کارکنان بانک مسکن شعب جنوب غرب تهران را که با روش تصادفی ساده انتخاب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) 1-1- مقدمه چندیست که مقوله­ای به نام سرمایه فکری [1]در نظر مدیران و صاحبان فن اهمیت­های فراوانی پیدا کرده است . می­دانیم که دارایی[2]­ها در سازمان به دو بخش دارایی­های مرئی و نامرئی تقسیم بندی می­شود از جمله دارایی­های مرئی می توان سرمایه در گردش و یا حساب بانکی شخص یا بنگاه را دانست و دارایی­های نامشهود خود به دو دسته تقسیم بندی ...

پایان نامه درجه کارشناسی ارشد (MA) دانشکده مدیریت و مدیریت کسب و کار روند: مدیریت مالی امروزه شرکتها با رقابت قویتری نسبت به گذشته مواجه اند و عملکرد مالی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی می خواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد. استفاده کنندگان صورت های مالی باید از میزان سرمایه فکری شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت را پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای ...

"M.A پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد " گرایش:" تشکیلات و روشها" فصل اول :کلیات تحقیق 1-1 مقدمه : با وقوع انقلاب تکنولوژی وفناوری اطلاعات ، از سالهای بعد از 1990، الگوی اقتصاد جهانی تغییر کرد. در اقتصاد امروز ،دانش به عنوان مهمترین سرمایه ،جایگزین سرمایه مالی وفیزیکی شده است .(مشبکی ، گلیج ، 1385 ، 125) درعصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش ...

"M.A پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد " گرایش:" تشکیلات و روشها" فصل اول :کلیات تحقیق 1-1 مقدمه : با وقوع انقلاب تکنولوژی وفناوری اطلاعات ، از سالهای بعد از 1990، الگوی اقتصاد جهانی تغییر کرد. در اقتصاد امروز ،دانش به عنوان مهمترین سرمایه ،جایگزین سرمایه مالی وفیزیکی شده است .(مشبکی ، گلیج ، 1385 ، 125) درعصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه درگردش بر عملکرد مالی شامل بازده دارایی­ها، بازده حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1391 می­باشد. جامعۀ آماری آن کلیه شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ...

ثبت سفارش