فهرست:
چکیده 1
فصل اول: کلیات طرح تحقیق
1-1) مقدمه. 3
1-2) بیان مسئله. 3
1-3 ) ضرورت و اهمیت تحقیق. 5
1-4 ) اهداف تحقیق. 5
1-5) سوالات تحقیق. 5
1-5-1) سوال اصلی تحقیق. 5
1-5-2) سوالات فرعی تحقیق. 5
1-6) چارچوب نظری تحقیق. 6
1-7) فرضیه های تحقیق. 7
1-7-1) فرضیه اصلی تحقیق. 7
1-7-2) فرضیه های فرعی تحقیق. 7
1-8) متغیرهای تحقیق. 7
1-8-1) متغیر مستقل. 7
1-8-2) متغیر وابسته. 7
1-9) تعریف مفهومی متغیرها 8
1-9-1)جهت گیری استراتژیک... 8
1-9-2) عملکرد صادرات.. 8
1-10 ) تعریف عملیاتی متغیرها 8
1-10-1) جهت گیری استراتژیک... 9
1-10-2) عملکرد صادراتی. 9
1-11) قلمرو تحقیق. 9
1-11-1) قلمرو موضوعی تحقیق. 9
1-11-2) قلمرو مکانی تحقیق. 10
1-11-3) قلمرو زمانی تحقیق. 10
1-12) جمع بندی فصل اول. 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: جهت گیری استراتژیک
2-1-1) مقدمه. 13
2-1-2) تعریف مفاهیم اصلی مدیریت استراتژیک... 13
2-1-2-1) استراتژی.. 13
2-1-2-2) برنامهریزی استراتژیک.... 14
2-1-2-3) تفکر استراتژیک.... 16
2-1-2-4) مدیریت استراتژیک.... 18
2-1-2) جهت گیری استراتژیک... 19
بخش دوم: عملکرد صادراتی
2-2-1) صادرات.. 23
2-2-2) عملکرد صادراتی. 24
2-2-3) رابطه جهت گیری استراتژیک باعملکرد صادراتی. 28
2-2-4) بررسی جایگاه جهت گیری استراتژیک درایران. 29
2-2-5) وضعیت صادرات استان گیلان. 31
2-2-6) پیشینه تحقیقات انجام شده 32
2-2-6-1) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درایران.. 32
2-2-6-2) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درسایرکشورها 33
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه. 37
3-2) روش تحقیق. 37
3-3) جامعه ونمونه آماری.. 37
3-4) روش جمع آوری اطلاعات.. 38
3-5) ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات.. 38
3 -6) روایی وپایایی ابزار اندازه گیری.. 38
3-7) روش تجزیه وتحلیل داده ها 40
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل اطلاعات
4-1) مقدمه. 42
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی. 42
4-3) توصیف متغیر های تحقیق. 46
4-4 ) آزمون کلوموگروف - اسمیرنف... 54
4- 5) فرضیه های تحقیق. 55
فصل پنجم: نتایج وپیشنهادها
5-1) مقدمه. 63
5-2) نتایج آمارتوصیفی. 63
5-2-1) آمار توصیفی کل. 63
5-3) نتایج آمار استنباطی. 64
5-4) پیشنهادات تحقیق. 66
5-5) خلاصه بحث و نتیجه گیری.. 67
5-6) پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 67
5-7) محدودیت ها 68
منابع. 69
منبع:
تیموری، ابراهیم-ابرومند جمال(1388)"هم آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده ازنقاط مرجع استراتژیک(SRPs)"فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، سال اول، شماره2(بهار 1388)
حسینی، احمد-قاضی زاده، مصطفی ودیگران(1387)"بررسی تاثیربه کارگیری بازاریابی الکترونیکی برعملکردصادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت درسالهای 84-79(باتاکید براینترنت)، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاهشاهد، سال 15، شماره 32
خاکی، غلامرضا(1390)"روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی"انتشارات بازتاب چاپ نهم ویراست دوم
دیوید، فرد آر(1391)"مدیریت استراتژیک" ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفترپژوهشهای فرهنگی چاپ بیست و دوم
رحمان سرشت، حسین-کریمی، غلامرضا(1386)"مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعه بازار صادراتی با عملکرد شرکتهای تولیدی صادرکننده محصولات غذایی درایران" فصلنامه علوم مدیریت ایران سال دوم شماره 8
رحیم نیا، دعائی و علیزاده (1391) "تبیین مدل تعاملی رویکرد استراتژیک، فرهنگ سازمانی و محیط"دوفصلنامه دانشگاه شاهد شماره 1
رحیم نیا، فریبرز-صادقیان، سیدحسن(1390)"جهت گیری استراتژیک و موفقیت شرکت های صادراتی " فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دوره 1، شماره 1
رهنورد، فرج اله-طاهرپورکلانتری، حبیب اله(1390)"بررسی تاثیرهمترازی های افقی و عمودی راهبردهای صادرات برعملکرد صادراتی در صد شرکت برتر ایران" فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه شماره 77
زارعی متین، حسن-جام پرازمی، مونا و دیگران(1389)"بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن"فصلنامه مدیریت بازرگانی دوره 2 شماره 6
قاسمی، حسن-اعرابی، سیدمحمد-دهقان، نبی اله (1389) "مدل هماهنگی بین استراتژی بازاریابی بین الملل با ابعاد محیطی سازمان و زیرسیستمهای بازاریابی بین الملل و اثرآن بر عملکرد صادراتی" فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت سال ششم شماره 17
قره چه، منیژه-شمشیری، فیروز(1389)"مزایای استفاده ازخدمات شرکتهای مدیریت صادرات در راهبردهای توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط" فصنامه مطالعات مدیریت راهبردی شماره 4 صفحه 88-65
قره چه، منیژه-عالم تبریز، اکبر-کرمپور، عبدالحسین (1390) "ارائه الگویی برای تعیین عوامل موثر برعملکرد صادراتی براساس راهبرد رقابتی تمایزدرصنعت کانی غیرفلزی" فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی شماره 6
کرمپور، عبدالحسین-شریفی، کیومرث وصفابخش، شهلا(1391)"ارائه مدلی برای ارزیابی تاثیراجزای رویکرد مبتنی برمنابع برعملکرد صادراتی براساس استراتزی رهبری هزینه درصنعت کانی غیرفلزی"فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره12، تابستان 91
کردنائیج، اسداله-انوری رستمی، علی ودهیاد گاری، سعید(1384)"بررسی رابطه بین ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی صادرکننده سنگ های تزئینی"فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 37
مبینی دهکردی، علی وسلیمانپورخویی، مجید(1385)"درامدی بربرنامه ریزی استراتژیک وعملیاتی"فصلنامه راهبردیاس، سال دوم شماره 6
مشبکی، اصغر-خادمی، علی اکبر(1391)"نقش برنامه های توسعه صادرات برارتقای عملکرد صادراتی بنگاهها"فصلنامه بهبود مدیریت، سال6، شماره 3
ناطق، محمد-نیاکان، نازیلا (1388)"بسترسازی توسعه صادرات با تاکید بر محدودیت ها، محرک ها وعملکرد صادراتی" ماهنامه بررسیهای بازرگانی شماره 37
ahimbisibwe g. m”export market orientation,firm innovation and firms export performance”dissertation on msc
aliza. d,racelis(2006) "relationship between strategic orientation and organizational performance:and ezploratory study of philippine companies"Philippine management review 2006,vol. 13,pp. 70-80
anggraeni,elisa(2009)"firm’s strategic orientation in business network"DRUID-DIME academy winter 2009 phd conference,Aalborg,22-24 january 2009
francis,june-collins. dad,colleen"the impact of firms export orientation on the export performance of high-tech small and medium-sized enterprises"journal of international markrting,vol,8,no,3,2000,pp. 84-103
gatignon. h,xuereb. j. m(1995)"strategic orientation of the firm and new product performance"journal of marketing research,vol. 34. 58,no. 6,pp. 854-862
gupta,v. k(2006) "firm strategy and knowledge management in strategic supply chain relationships:a knowledge-based view"phd dissertation
hassan,hasananywati(2010):strategic orientations and strategic planning process,vol. 5,no. 11;november2010
jalali. s. h"the explanation of relationship between strategic orientation and export performance"the fournal of commerce,vol. 4,no. 1
katsikeas,s. c-leonidou,cl and morgan,m. a(2000)”firm-level export performance assessment:review,evaluation,and development,journal of the academy of marketing science volume 28,no4,pp493-511
-liu,bing-fu,zhengping(2011)"Relationship performance between Strategic Orientation and Organizational"international journal of business and management,vol. 6,no. 3;march2011
morgan,Robert-strong,Carolyn. a(2003) "market orientation and dimesions of strategic orientation",European journal of marketing,vol. 32lss:11/12,pp. 1051-1073
okpara,john (2008)"entrepreneurial orientation and export performance:evidence from an emergent economy"jurnal of international marketing vol 6 pp 37-582-
pleshko,larry-nickerson,inge(2008)"strategic orientation,organizational structure,and the associated effects on performance in industrial firms"academy of strategic management journal,volume 7,2008
robertson,christofer-chetty,Sylvie k "a contingency-based approach to understanding export performance" international business review,volume 9,issue2,april2000,pp211-235
slater. s. f,olson. e. m and hult. t. m(2006)"the moderating influence of strategic orientation on the strategy formation capability-performance relationship"strategic management journal,no27,pp1221-1231
souse,carlos. m. p(2004)”export performance measurement:an evaluation ofempirical research in the literature” academy of marketing science volume 2004,no9
venkatramen,n(1989) "strategic orientation of business enterprise:the construct,dimensionality and measurement"managemet science,vol. 35,pp. 942-962
Wood,van. r-robetson,kim r. (1997) "strategic orientation and export success ;and empirical study"international marketing review,vol. 14,no6pp. 424-444
zoo,shaoming-stan,simona(1998) "the determinants of export performance:a review of the empirical literature between 1987 and 1997 ,international marketing review vol,15. 1988. pp333-3