فهرست:
فصل اول-کلیات تحقیق
مقدمه
1-1بیان مسئله
2-1 اهمیت و ضرورت
3-1مدل مفهومی تحقیق
4-1 اهداف تحقیق
5-1فرضیات تحقیق
6- 1ماهیت تحقیق و روش تحلیل آماری
7-1 جامعه و نمونه آماری و شیوه نمونه گیری
8-1 ابزار گردآوری اطلاعات :
9-1 ابعاد مسئولیت سازمانی و جایگاه مسئولیت اجتماعی:
10-1 ابعاد تعهد سازمانی
11-1 خلاصه فصل
فصل دوم-ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
1-2 تعهد سازمانی
1-1-2اهمیت تعهد سازمانی
2-1-2 مدل سه بخشی تعهد سازمانی
3-1-2 ابعاد تعهد سازمانی
4-1-2 تعاریفی دیگر از ابعاد تعهد سازمانی
5-1-2عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی
2-2 مفهوم مسئولیت پذیری
1-2-2سطوح مسئولیت پذیری
2-2-2 انواع و دستههای مسئولیت پذیری
3-2-2 تبیین مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکتها
4-2-2 مسئولیت اجتماعی شرکت در جامعه و کشور
5-2-2 سیاست گذاری حکومت در ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها و اثرات آن
6-2-2 مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران و موانع موجود
7-2-2 عوامل تأثیرگذار بر تسهیل ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران
8-2-2 گزینههای سیاست گذاری عمومی ایران در مسئولیت اجتماعی شرکتها
9-2-2 عواملی که یک کسب و کار را به سمت CSR سوق میدهند
10-2-2 حد و مرز مسئولیتها
11-2-2 مدلهای مطرح در حوزه CSR
3-2 افزایش تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر کارکنان
4-2 تحقیقات انجام شده
5-2 خلاصه فصل
فصل سوم-روش تحقیق
مقدمه
1-3 روش پژوهش
2-3 جامعه آماری پژوهش
3-3 نمونه آماری
4-3 ابزار گردآوری اطلاعات :
5-3 روایی و پایایی
6-3 آزمون پایایی پژوهش
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها :
8-3 آمار توصیفی
9-3 آمار استنباطی
1-9-3 ضریب همبستگی اسپیرمن
2-9-3 مدل رگرسیون
3-9-3 آزمون خود همبستگی
4-9-3 آزمون نرمال بودن خطاها:
10-3 خلاصه فصل
فصل چهارم-تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
1-4 بررسی توصیفی اطلاعات
2-4 آمار استنباطی
1-2-4 مراحل عمومی آزمون فرض آماری
2-2-4 آزمون فرضیات تحقیق
3-2-4 آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی
4-2-4 آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از رگرسیون
5-2-4 نتایج تحلیل رگرسیون ساده
3-4 آزمون فریدمن :
4-4 خلاصه فصل
فصل پنجم-تحلیل یافته ها و نتیجه گیری
مقدمه:
1-5 تحلیل نتایج تحقیق
2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیات:
1-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول:
2-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم:
3-2-5نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم:
4-2-5 نتیجه آزمون فرضیه فرعی چهارم
5-2-5 نتیجه آزمون فرضیه اصلی تحقیق:
3-5 مقایسه نتیجه تحقیق با دیگر تحقیقات
4-5 سایر یافته های تحقیق:
5-5پیشنهادات کاربردی تحقیق:
6-5پیشنهاد برای تحقیقات آتی
7-5 خلاصه فصل
منابع داخلی
منابع خارجی
پیوست
منبع:
منابع فارسی
استرون،حسین (1377) تعهدسازمانی . مدیریت درآموزش وپرورش . دوره پنجم،شماره مسلسل 17،ص 74-73
اسماعیلی، کورش،(1380) تعهد سازمانی ، نشریه تدبیر 112،ص 66-69
امیدوار، علیرضا (1387) ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها، تکمیل کننده و جایگزین سیاست ها و وظایف دولت (سیاست گذاری حکومت در ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها)پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، پژوهشنامه شماره 21 ،
آذر, عادل و مومنی ، منصور,(1388). آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری) (جلد دوم). تهران: سمت.
برادران شرکاء، حمیدرضا، نقش دولت در جهان در حال تحول، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، 1378
جبارزاده کنگرلوئی، سعید و بایزیدی، انور(1389) بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و تعهد سازمانی با محافظه کاری در گزارشگری مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بورس اوراق بهادار ، سال سوم ، شماره . 9
حافظ نیا, محمدرضا. (1382). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
حبیبی، علی و دیگران، توسعه پایدار در جهان در حال تحول، نشر سازمان مدیریت و برنامه ریزی، 1383
حسینی، محد سلطان(1382). بررسی رابطه بین سبک رهبرای مدیران دانشکده ها و گروه های آموزشی با کانون کنترل وتعهد سازمانی خود واعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی، رساله دکتری، دانشکده ترتبیت بدنی و علوم ورزشی، تهران: دانشگاه تربیت معلم .
خاکی، غلامرضا(1387). «روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی» انتشارات بازتاب، چاپ دوم.
خاکی، غلامرضا(1385) ، انجمن های حرفهایی، مجله مدیریت شماره 117
خشنود، الهام(1390) بررسی تاثیر ابعاد اصلی شغل بر میزان تعهد سازمانی کارکنان سازمان تامین اجتماعی شهرستان سنندج، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
خلیلی، محسن (1387) اقدام ها و ابتکارهای مدیران صنعت کشور برای ارتقاء مسئولیت اجتماعی شرکت ها،پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، پژوهشنامه شماره 21 ،
خلیلی، محسن و ساسانی، حسین (1387) جایگاه مسئولیت اجتماعی در حاکمیت شرکتی ،پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، پژوهشنامه شماره 21 ،
دولت آبادی فراهانی،رضا،”بررسی تعهد سازمانی در سازمانهای دولتی و تاثیر آن بر عملکرد شاغلین” پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم اداری،.1387
ربیعی مندجین،محمد رضا (1377) تعهد سازمانی، نشریه اقتصاد، فرهنگ و تعاون ، - شماره 6
رضاییان ، علی . (1374). مدیریت رفتار سازمان . تهران : انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .
رویایی، رمضانعلی؛ مهردوست، حسین(1388) بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی ،پژوهش نامه علوم اجتماعی ، سال سوم،شماره سوم .
ساروقی، احمد(1375). بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر تمایل بر ترک خدمت ، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.
ساعتچی، محمود ؛کامکاری،کامبیز و عسکریان؛ مهناز (1389). آزمونهای روان شناختی . نشر ویرایش .
سرمد، زهره ؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه، (1376) ، روش تحقیق در علوم رفتاری ، تهران ، انتشارات آگاه ، صص 82-81
شکرزاده، صادق (1381). تعهد در سازمان های آموزشی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره هشتم، شماره 32 .
عراقی، محمود(1377). بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، اصفهان: دانشکده علوم اداری واقتصادی دانشگاه.
گروه کارشناسان ایران( 1386 )."مسئولیت اجتماعی سازمان(CSR) با رویکرد مدل EFQM ،انتشارات کیفیت و مدیریت با همکاری نشرمرندیز،
الله دادی، اسماعیل ،(1381) فرهنگ سازمانی، مجله مدیریت شماره 67
مجیدی، عبدالله ( 1377 )، بررسی تأثیر جابجایی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنا ن، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
مطهری، مرتضی( 1368). ده گفتار، تهران : انتشارت صدرا.
مقیمی محمد، 1386 ، سازمان ومدیریت رویکردی پژوهش ، تهران، انتشارات ترمه،
مهدی زاده اشرفی، علی و حسینی ، سید مهدی. (1385). روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات یکان.
هومن, حیدرعلی. (1373). استنباط آماری در پژوهش های رفتاری. تهران: نشر پارسا.
منابع لاتین
Albinger HS, Freeman SJ (2000). Corporate social performance and attractiveness as an employer to different job seeking population. J. Bus. Ethics: 28-243-253.
Al-Hasani, Sadeq. (2003). Auditing on Social Performance in Light of American and International Revision Criteria. Administrator's Review, No. (93).
Ali ،I, Rehman, K., Ali ,S. ., Yousaf ,J & Zia, M (2010) Corporate social responsibility influences, employee commitment and organizational performance،African Journal of Business Management Vol. 4(12), pp. 2796-2801, Available online at http://www.academicjournals.org/AJBM
Ali, I ,. Fatima Ali, J (2012) Corporate Social Responsibility, Corporate Reputation and Employee Engagement, Department of Management Sciences ,COMSATS, Institute of Information Technology Lahore, Pakistan
Allen, N.J & Meyer, J.P. (1990) "The measurement and antccedents of affective, continueance and normative commitments to the organization". Journal of occupational psychology, vol.63 .pp: 1-18.
ALshbiel ,S. O,. AL-Awawdeh, W. M.(2011) Internal Social Responsibility and Its Impact on Job Commitment:Empirical Study on Jordanian Cement Manufacturing Co. International Journal of Business and Management Vol. 6, No. 12، www.ccsenet.org/ijbm
Bateman.T.S.& Stasser, S.(1984). Alongitudinal; analysis of Antecedents of organizational commitement. Academy of management Jounal,27(1),95-112
Becker, H.S., ‘Notes on the Concept of Commitment’. American Journal of Sociology, Vol.27, 1960, PP.95-112.
Bell. V. J, David, The role of government in advancing corporate sustainability, centre for applied sustainability, March2002.
Berman, S.(1993). Social consciousness and the Development of Social Responsibility. Albany, NY: State University of New York Press.
Bovens, M.A.P. (1990), "Verantwoordelijkheid en organisatie: beschouwingen over ansprakelijkheid, institutioneel burgerschap en ambtelijke ongehoorzaamheid",
Brammer S, Millington A, Rayton B (2007). The contribution of corporation social responsibility to organizational commitment. Int. J.Hum. Res. Manag. 18 (10):1701-1719.
Bredgaard, Thomas(2003), Corporate Social Responsibility between public policy and enterprise policy, Centre for Labour Market Research, Alborg University, Dec.
Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the Moral Management of organisational Stakeholders. Business Horizons, 39-48. http://dx.doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G
Chang, T. & Lin, H.(2008) A Study on Service Employees’ Customer-Oriented Behaviors, Journal of American Academy of Business, Vol. 13, pp. 92-98.
Dennis, B., Neck, C.P., and Goldsby, M. (1998), "Body shop international: An exploration of corporate social responsibility", Management Decision, 36 (10), 649-653.
Fisscher, O., and Nijhof, A. (2005), "Implication of business ethics for quality management", The TQM Magazine, 17 (2), 150-160.
Ford, M. E(1985)." Social Cognition and Social Competence in Adolesence". Developmental Psychology.Vol. 18, pp. 323-340.
French, P.A. (1984), "Collective and corporate responsibility", New York, Columbia University Press.
Gary, johns(2002), Corporate Social Responsibility or Civil Society Regulations, institute of public policy, the Hall clough,
Gilligan, C. (1982), "In a different voice", Cambridge, Harvard University Press.
Greenberg, J & Baron, R.A (2000) "Behavior in Organizations", Prentice- Hall, Inc., 7th Ed.
Handlon, R.L.(2009) The Departure of the Insurance Agent: The Impact Organizational Commitment, Organizational Justice, and Job Satisfaction have on Intent to Leave in the Insurance Industry, Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University. Available at:http://proquest.umi.com/login.
Hui, C., Lee, and Rousseau, D. M. (2004). Psychological Contract and Organization Citizenship behavior.Journal of Applied Psychology, Vol. 89, p. 311. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.89.2.311
Jamali, D & Mirshak R (2006). Corporate Social Responsibility Theory and Practice in a Developing Country Context. Journal of Business Ethics. 72:243–262.
Lantos, GP (2001). The boundaries of strategic corporate social responsibility. Journal of Consumer Marketing, 18(2), 595-630.
Lee, C.H., & Bruvold, N, T. (2003). Creating value for employees: investment in Training and Education. International Journal of Human Resource Management, 14(6), 981-1000. http://dx.doi.org/10.1080/0958519032000106173
Lo, C.WH, Egri C. P., & Ralston D. A. (2008). Commitment to corporate, social, and environmental responsibilities: an insight into contrasting perspectives in China and the US. Organization Management Journal5, 83–98. http://dx.doi.org/10.1057/omj.2008.10
Maignan, I., & Ralston, D. A. (2002). Corporate social responsibility in Europe and the US: Insights from businesses self-presentations. Journal of International Business Studies, 33(3), 497-514.
Mathieu, J. E., & Zajac, D. M. (١٩٩٠). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates,and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, ١٠٨(٢), ١٧١-١٩٤.
Mayer, R .C & Shoorman, D. F (2000): Differentiating antecedents of organizational commitment, a test of March & Simon model. Journal of organizational behavior. 19(1). 47-49.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991) . A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1, 61-89 .
Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C.A. (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three- component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78, 538-551.
Mowday, R. T. (1998). Reflections on the Study and Relevance of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, 8(4), 387-401. http://dx.doi.org/10.1016/S1053-4822(99)00006-6
Mowday,R.T.(٢٠٠٠).Chickens,Pigs,Breakfast,and Commitment .The Organizational Behavior Division:p.٣.organizational commitment. Administrative Science Quarterly, ١٧(٤), ٥٥٥-٥٧٣.
Mowdey , R.T., porter, L.W. & steers, R.M (1982). "Employee organizational linkage: the psychology of Commitment, absenteeism, and turnover " New York: Academic press, pp: 20-30.
Nanderam, D, R. (2010)corporate social responsibility and employee engagement: an exploratory case study, Capella University, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy
Nanderam, D, R. (2010)corporate social responsibility and employee engagement: an exploratory case study, Capella University, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy
O’Reilly, C. & Chatman,J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: the effects of compliance, identification, and internalization on pro-social behavior. Journal of Applied Psychology, 7,492-9.
O'Brien, Dan. (2001). Integrating Corporate Social Responsibility with Competitive Strategy. The Center for Corporate Citizenship at Boston College.
Peterson DK (2004). The relationship between perceptions of corporate citizenship and organizational commitment. Bus. Soc., 43:296-319.
Porter, L.W., Crampon, W.J. and Smith, F.J. ‘Organizational Commitment and Managerial Turnover: A Longitudinal Study’ Organizational Behaviour and Human Performance, Vol.15, 1976,PP.87-98.
Rettab, B., Brik, A, B., & Mellahi, K. (2009). A Study of Management Perceptions of the Impact of Corporate Social Responsibility on Organizational Performance in Emerging Economies: The Case of Dubai. Journal of Business Ethics, 89, 37 1–390.
Romzek, B.S. (1989). Personal consequences of employee commitment. Academy of Management Journal, 32,649-661.
Safran, S.P & Safran, J.S(1985). "Classroom Context and Teachers Perceptions of Problem Behavior". Journal of Education Psychology.Vol.77, PP. 20-28.
Saiful, Jan (2006). Defining Corporate Social Responsibility. Journal of Public Affairs 6: 176-184.
Sheldon, M.E., Investments and Involvements and Mechanism Producing Commitment to Organization. Administrative Science Quarterly, Vol. 16(1), March 1971, PP.143-150.
Sheth, hell (2006). Beyond The Game: Corporate Social Responsibility in the Sports Industry. A thesis submitted to the faculty of the University of North Carolina at Chapel Hill.1-128.
Steers, R.M., & porter, L.w. (1983). "Motivation and work Behavior". Mc Grow Hill book Co, thered edition, p: 288
Vitell, Scott john and Singhapakdi. (2008). The role of Ethics Institutionalization in Influencing Organizational Commitment, Job Satisfaction, and Esprit de Corps. Journal of Business Ethics, 81:343-353.
Welford, R. (2005). Corporate Social Responsibility in Europe and Asia: Critical Elements and Best Practice.Corporate Social Review, 13, 31– 47.
Welford, R. (2005). Corporate Social Responsibility in Europe and Asia: Critical Elements and Best Practice.Corporate Social Review, 13, 31– 47.
Werhane, P.H. (1985), "Persons, rights and corporations", Englewood Cliffs, Prentice-Hall,
Zappala, Gianna, Corporate Citizenship the role of government, Information analysis and advice for the parliament