فهرست:
چکیده.................................................................................................................................................ج
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه ........................................................................................................................... 2
1-2) بیان مسأله ..................................................................................................................... 3
1-3) اهمیت موضوع تحقیق .................................................................................................... 5
1-4) اهداف تحقیق ............................................................................................................... 6
1-5) چارچوب نظری ............................................................................................................ 7
1-6) سوال های تحقیق .......................................................................................................... 11
1-7) فرضیه های تحقیق ......................................................................................................... 12
1-8) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ....................................................................... 12
1-8-1) تعریف مفهومی و عملیاتی بازاریابی رابطه مند............................................................................12
1-8-2 ) تعریف مفهومی و عملیاتی رضایت مشتری................................................................................14
1-9) قلمرو تحقیق ................................................................................................................. .14
(1-9-1) قلمرو موضوعی .......................................................................................................................14
(1-9-2 ) قلمرو مکانی ...........................................................................................................................14
(1-9-3 ) قلمرو زمانی ............................................................................................................................14
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1-1) مقدمه ...................................................................................................................... 16
2-1-2)تاریخچه بازاریابی رابطه مند ........................................................................................ 17
2-1-3)تعریف بازاریابی رابطه مند ........................................................................................... 20
2-1-4) ماهیت بازاریابی رابطه مند .......................................................................................... 23
2-1-5 ) تفاوت بازاریابی رابطه مند با بازاریابی سنتی................................................................. 23
2-1-6 ) دلایل شهرت بازاریابی رابطه مند................................................................................. 26
2-1-7 ) اصل اساسی توسعه روابط.......................................................................................... 27
2-1-8 ) مدل های بازاریابی رابطه مند ..................................................................................... 28
(2-1-8-1) مدل بازاریابی شش گانه بازاریابی رابطه مند.........................................................................28
2-1-8-2 ) مدل اصلاح شده بازارهای شش گانه بازاریابی رابطه مند........................................... 29
2-1-8-3) مدل بازاریابی رابطه مند در بخش خرده فروشی......................................................... 31
2-1-8-4) مدل کاربردی بازاریابی رابطه مند............................................................................ 32
2-1-8-5 ) مدل بازاریابی رابطه مند میان سازمان های صنعتی..................................................... 34
2-1-8-6 ) مدل مورگان و هانت............................................................................................. 35
2-1-8-7 ) مدل تاهیر رشید.................................................................................................... 36
2-1-8-8 ) مدل من اسو اسپتین ............................................................................................. 37
2-1-8-9 ) مدل پنج سطحی بازاریابی رابطه مند کاتلر .............................................................. 37
2-1-9 ) اجزاء و عوامل بازاریابی رابطه مند............................................................................... 38
2-1-10 ) اهمیت بازاریابی رابطه مند در بانکداری..................................................................... 41
2-1-11 ) منابع بازاریابی رابطه مند برای بانک ها...................................................................... 42
2-2-1) مشتری کیست؟.......................................................................................................... 43
2-2-2 ) اهمیت مشتری .......................................................................................................... 43
2-2-3 ) انواع مشتریان............................................................................................................ 44
2-2-4) تعریف رضایت مشتری................................................................................................ 46
2-2-5)مزایای رضایت مشتری................................................................................................. 50
2-2-6)عوامل عدم رضایت مشتریان......................................................................................... 51
2-2-7)پیامدهای عدم رضایت مشتری....................................................................................... 52
2-2-8)بررسی ساختار مدل های رضایت مشتری........................................................................ 53
2-2-9)اهداف سنجش رضایت مشتری..................................................................................... 57
2-2-10)تعریف مدیریت ارتباط با مشتری................................................................................. 58
2-2-11)بخش های اصلی تشکیل دهنده CRM...................................................................... 59
2-2-12)اهداف سیستم ارتباط با مشتری................................................................................... 59
2-2-13)مزایای استفاده از سیستم CRM................................................................................ 60
2-2-14)انواع سیستم های CRM (فناوری های CRM )......................................................... 60
2-2-15)مدیریت شکایات و بهبود خدمات............................................................................... 61
2-2-16)شکایات مشتری....................................................................................................... 61
2-2-17)گزینه های پیش روی مشتریان ناراضی......................................................................... 62
2-2-18)فواید مدیریت شکایان از دیدگاه ماتسوشیتا.................................................................. 62
2-2-19)تاثیر زمان انتظار در رضایت مشتری............................................................................. 63
2-2-20)رابطهی رضایت کارکنان با رضایت مشتری.................................................................. 64
2-2-21)کارمند موفق............................................................................................................ 64
2-2-22)رضایت مشتری و رابطهی آن با وفاداری...................................................................... 65
2-2-23)راهکارهای رسیدن به رضایت مشتری.......................................................................... 66
2-3)پیشینه تحقیق................................................................................................................... 66
2-3-1)تحقیقات داخلی......................................................................................................... 66
2-3-2)تحقیقات خارجی....................................................................................................... 69
فصل سوم: روش اجرای تحقیق......................................................................................... 70
3-1 ) مقدمه........................................................................................................................... 73
3-2)روش تحقیق................................................................................................................... 73
3-3)جامعه و نمونه آماری....................................................................................................... 74
3-4)روش ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات.............................................................. 77
3-5 )روایی و پایایی ابزار اندازه گیری....................................................................................... 78
3-6) آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق....................................................................................... 80
3-7) آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (k-s )......................................................................................81
3-8 ) روش تجزیه و تحلیل داده ها .......................................................................................................82
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها واطلاعات................................................................. 83
4-1)مقدمه............................................................................................................................. 84
4-2)توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.............................................................. 85
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق................................................................................................. 89
4-4)آزمون فرضیات تحقیق..................................................................................................... 96
4-5)بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق........................................................................................ 102
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات.................................................................................. 104
5-1) مقدمه............................................................................................................................ 105
5-2) نتایج آمار توصیفی......................................................................................................... 105
5-3 ) نتایج آمار استنباطی....................................................................................................... 108
5-4) پیشنهادهایی بر اساس یافته های تحقیق.............................................................................. 110
5-5)محدودیت های تحقیق..................................................................................................... 111
5-6) پیشنهاداهایی برای تحقیقات آینده.................................................................................... 112
فهرست منابع و ماخذ................................................................................................................ 113
الف) منابع فارسی.................................................................................................................... 114
ب) منابع غیر فارسی................................................................................................................. 117
منبع:
الف)منابع فارسی
آقاداوود،سیدرسول،1391"تمرین رفتار با مشتری"،اصفهان،غزل
الوداری،حسن،1390،"بازاریابی ومدیریت بازار"،تهران،انتشارات پیام نور.
بحیرائی،فرهاد،مکانیزم های بازاریابی خدمات الکترونیکی،ماهنامه آموزشی خبری،انتشارات بانک ملی،33-29،1391.
پری،مارکادوارد،1390،"نقشه ی ذهن مشتری"،درگی،پرویز وسالاری،محمد،تهران،بازاریابی
سرمد،زهره وبازرگان،عباس،حجازی،الهه،1391،"روش تحقیق درعلوم رفتاری"،تهران،آگاه.
حافظ نیا،محمد رضا،1391،" مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی "،تهران، انتشارات سمت.
خاکی،غلامرضا،1390،"روش تحقیق بارویکرد به پایان نامه نویسی"،تهران،انتشارات بازتاب.
خلیلی شورینی،سیاوش،1388،"روش های تحقیق درعلوم انسانی"،تهران،موسسه انتشارات یادواره کتاب.
خاکی،غلامرضا،1391،"روش تحقیق در مدیریت"،تهران،فوژان.
10-دادخواه،محمدرضا،1392،"مشتری مداری"،تهران،شهرآشوب.
11-دلاور،علی،1391،"روش تحقیق درروان شناسی وعلوم تربیتی"،تهران،نشرویرایش.
12-دلاور،علی،1390،"مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی"،تهران،انتشارات رشد.
13-رئیسی دهکردی،شهرام،آشنائی باشاخص های ارزیابی عملکرد بانک ها شاخصCAMEL،ماهنامه آموزشی خبری،انتشارات بانک ملی،خردد1392،ص18-17.
14-رجبی،حسینعلی،بررسی تاثیربانکداری الکترونیک بررضایت مشتریان بانک ملی،ماهنامه آموزشی خبری،انتشارات بانک ملی،خرداد1392،ص60.
15- رنجبریان،بهرام و رشیدکابلی،مجید،" تحلیل رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاه های زنجیره ای تهران"مدیریت بازرگانی،1391،دوره4،شماره11، 70-55
16- سکاران، اوما،1391،" روشهای تحقیق در مدیریت "،تهران،مرکزآموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
17 شاهرودی،کامبیز ورکن شریفی،امیر،1390،"مدیریت کیفیت جامع"،رشت،دانشگاه آزاداسلامی رشت.
18- عباسی، جواد، (1388 )، بررسی نقش جایگاه عوامل موثر بر بازاریابی رابطه مند بر رضایت مشتریان کلیدی بانک ملت استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
19- غفاری، پیمان، 1388، همپوشی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری، سایت جامع مدیریت، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 181
20- فاریابی،محمد ومهدیان،داوود،اسدی افشرد،احمد،1391،"مشتری مداری وموفقیت درفروش"، تبریز،کهکشان دانش.
21- فتحی،سیامک، بررسی تأثیر تلاش های رابطه مند بر رضایت مشتریان دارای سپرده بلند مدت بانک ملی
پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی دانشگاه آزاداسلامی واحدرشت،زمستان1388.
22- قاسمی،افشین وجلیل پور،پیمان" عوامل مؤثر بر استحکام رابطه ادراک شده در اجرای بازاریابی رابطه مند توسط کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران: مطالعه موردی" فصلنامهنظام ها و خدمات اطلاعاتی،1391،دوره1،شماره3،74-63
23- قلی پورسلیمانی،علی ومدبرنیا،یاسمن،1388،"مدیریت بازاریابی"،رشت، دانشگاه آزاداسلامی رشت.
24- کاتلر،فلیپ وآرمسترانگ،گری،1390،"اصول بازاریابی"،پارسائیان،علی،جلد دوم،تهران،آیلار.
25- کاتلر،فلیپ وآرمسترانگ،گری،1391،"اصول بازاریابی 2012"،سعدی،محمدرضا وصالح اردستانی،عباس،جلد دوم،تهران،آیلار.
25- کاتلر،فلیپ وآرمسترانگ،گری،1392،"اصول بازاریابی 2012"،سعدی،محمدرضا وصالح اردستانی،عباس،جلداول،تهران،آیلار.
26- کیا کجوری،داوود وکریم،1391،"روش تحقیق درمدیریت"،تهران،جلوه نگار.
27- گیلانی نیا، شهرام،(1388 )، تاثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی، فصلنامه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی سنندج، سال پنجم، شماره 14
28- لاولاک ،کریستوفر ورایت،لارن،1391،"اصول ومدیریت بازاریابی خدمات"بهمن فروزنده،اصفهان،آموخته
29- مرادی،بهمن،نقش بانک ها درتحقق اهداف اقتصاد مقاوتی،ماهنامه آموزشی خبری،انتشارات بانک ملی،خرداد1391،ص49.
30- موون،جان سی و،1391،"رفتارمصرف کننده:عوامل درونی وبیرونی"،صالح اردستانی،عباس وسعدی،محمدرضا،تهران،اتحاد- آیلار
31- نادری،عزت الله و سیف نراقی، مریم و شاهپوریان، فرنگیس،1390، "راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق"،تهران، نشر روان.
32- یحیائی ایله ای،احمد،1391،"اصول مشتری مداری"،تهران،جاجرمی.
ب)منابع غیرفارسی
33- Aayushi Gupta and Santosh Dev.(2012)” Client satisfaction in Indian banks: an empirical study”, Management Research Review Vol. 35 No. 7, 2012 pp. 617-636
34- Aagja, J.P., Mammen, T. and Saraswat, A. (2011), “Validating service convenience scale and profiling customers: a study in the Indian retail context”, Vikalpa, Vol. 36 No. 4,pp. 25-49.
35- Arlene Tuang and Christina Stringer.(2008),” Trust and commitment in Vietnam: the industrial distributor’s perspective”, International Journal of Emerging Markets Vol. 3 No. 4, 2008 pp. 390-406
36- Bill Chitty, Steven Ward and Christina Chua.(2007),” An application of the ECSI modelas a predictor of satisfaction and loyalty for backpacker hostels” Marketing Intelligence & PlanningVol. 25
37- Bedi, M. (2010), “An integrated framework for service quality, customer satisfaction and behavioral responses in Indian banking industry – a comparison of public and private sector banks”, Journal of Services Research, Vol. 10 No. 1, pp. 157-72.
38- Bee Wah Yap, T. Ramayah and Wan Nushazelin Wan Shahidan.(2012)” Satisfaction and trust on customer loyalty: a PLS approach”, BUSINESS STRATEGY SERIES VOL. 13 NO. 4 2012, pp. 154-167
39- Cecile Delcourt and Dwayne D. Gremler.(2013)” Effects of perceived employee emotional competence on customer satisfaction and loyalty The mediating role of rapport”, Journal of Service Management Vol. 24 No. 1, 2013 pp. 5-24
40- Damperat,maud. and Colbert francois. (2003), “Exploring key Relationship Marketing variables between arts orgenaization”, Journal of Business Research, Vol. 56, pp. 177-90.
41- Deng.Z, Lu.Y, Wei.K and Zhang.J, 2010, “Understanding customer satisfaction and Deshani ratnayake.(2010),” Importance of relationship marketing to the banking industry” European Journal of Operational Research, Vol. 85 No. 2, pp. 229-43.
42- Donald j. Lund, (2010)“ reciprocity in marketing relationships” in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of philosophy ,pp5
43- Ganguli, S. and Roy, S.K. (2011), “Generic technology-based service quality dimensions in banking: impact on customer satisfaction and loyalty”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 29 No. 2, pp. 168-89.
44- Guangqian Peng and Jacques Trienekens.(2014),” Configuration of inter organizational information exchange and the differences between buyers and sellers”, British Food Journal Vol. 116 No. 2, 2014 pp. 292-316
45- Gurjeet Kaur, R.D. Sharma and Neha Mahajan.(2012)” Exploring customer switching intentions through relationship marketing paradigm”, International Journal of Bank Marketing Vol. 30 No. 4, 2012 pp. 280-302
46- Harrison, T. 2000, financial Services Marketing, Edinburging prenticehall.
47- Heiko Spitzeck and Sonia Chapman,(2012)” Creating shared value as a differentiation strategy – the example of BASF in Brazil”, corporate governance, vol. 12 no. 4 2012, pp. 499-513
48- Houn-Gee Chen and Julie Yu-Chih Liu.(2012),” The impact of financial services quality and fairness on customer satisfaction” Managing Service Quality Vol. 22 No. 4, 2012 pp. 399-421
49- Hyoung Koo Moon,Byoung Kwon Choi.(2014), "How an organization’s ethical climate contributes to customer satisfaction and financial performance Perceived organizational innovation perspective", European Journal of Innovation Management Vol. 17 No. 1,pp. 85-106.
50- Jerry Swerling and Kjerstin Thorson.(2014),” The role and status of
communication practice in the USA and Europe”, Journal of Communication ManagementVol. 18 No. 1, 2014pp. 2-15
51- Jose-Ramon Segarra-Moliner.(2013),” Relationship quality in business to business: a cross-cultural perspective from universities” Marketing Intelligence & Planning Vol. 31 No. 3, 2013 pp. 196-215
52- Jun-Gi Park and Seyoon Lee and Jungwoo Lee.(2014),” Communication effectiveness on IT service relationship quality” Industrial Management & Data
Systems Vol. 114 No. 2, 2014 pp. 321-336
53- Kaura, V. and Datta, S.K. (2012), “Impact of service quality on satisfaction in the Indian banking sector”, The IUP Journal of Marketing Management, Vol. 11 No. 3, pp. 38-47.
54- Ladhari, R., Ladhari, I. and Morales, M. (2011), “Bank service quality: comparing Canadian and Tunisian customer perceptions”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 29 No. 3, pp. 224-46.
55- Le Nguyen Hau, Liem Viet Ngo. (2012) "Relationship marketing in Vietnam: an empirical study", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 24 Iss: 2, pp.222 – 235
56- Li-Wei Wu.(2011)” Satisfaction, inertia, and customer loyalty in the varying levels of the zone of tolerance and alternative attractiveness”, Journal of Services Marketing 25/5 (2011) 310–322
57- Lova Rajaobelina, Isabelle Brun, E ´lissar Toufaily.(2013), "A relational classification of online banking customers",International Journal of BankMarketingVol. 31 No. 3,pp. 187-205
58- Man so, S. L,. and Speec, M.W. 2000. Perception of Relationship Marketing account managers of commercial banks in a chiness environment. International Juarnal of bank Marketing, Vol. 18. No 7, pp. 315- 327.
59- Maryam Eskafi and Seyyed hossein hosseini and Atefe Mohammadzadeh Yazd.(2013)” The value of telecom subscribers and customer relationship
management”, Business Process Management Journal Vol. 19 No. 4, 2013 pp. 737-748
60- Mark Esposito, Amit Kapoor and Sandeep Goyal.(2012),”Academic paper Enabling healthcare services for the rural and semi-urban segments in India: when shared value meets the bottom of the pyramid”, CORPORATE GOVERNANCE VOL. 12 NO. 4 2012, pp. 514-533,
61- Marjan Sarshar and Begum Sertyesilisik andPaul Parry.(2010)” The extent of use of relationship marketing in the UK FM sector”, Facilities Vol. 28 No. 1/2, 2010 pp. 64-87
62- Mei-Ying Wu, Yung-Chien Weng and I-Chiao Huang.(2012)” A study of supply chain partnerships based on the commitment-trust theory”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics Vol. 24 No. 4, 2012 pp. 690-707
63- Michael Pirson.(2012),” Social entrepreneurs as the paragons of shared value creation? A critical perspective” Social Enterprise Journal Vol. 8 No. 1, 2012 pp. 31-48
64- Mohammad Suleiman Awwad.(2012)” An application of the American Customer Satisfaction Index (ACSI) in the Jordanian mobile phone sector”, The TQM Journal Vol. 24 No. 6, 2012 pp. 529-541
65- Mosad Zineldin and Sarah Philipson.(2007)” Kotler and Borden are not dead: myth of relationship marketing and truth of the 4Ps”, Journal of Consumer Marketing 24/4 (2007) 229–241
66- Mohammad Suleiman Awwad.(2012)” An application of the American Customer Satisfaction Index (ACSI) in the Jordanian mobile phone sector”, The TQM Journal Vol. 24 No. 6, 2012 pp. 529-541
67- Nathan A. Vincent and Cynthia M. Webster.(2013), "Exploring relationship marketing in membership associations",European Journal of Marketing,Vol.47 No. 10,pp. 1622-1640
68- Oriol Iglesias, Alfons Sauquet and Jordi Montana.(2011)” The role of corporate culture in relationship marketing”, European Journal of Marketing Vol. 45 No. 4, 2011 pp. 631-650
69- Palmer Adrian, 3 TH ED 2000, Principales of Services Marketing, MCGRAW Hill.
70- Padmavathy, C., Balaji, M.S. and Sivakumar, V.J. (2012), “Measuring effectiveness of customer relationship management in Indian retail banks”, International Journal of Bank Marketing,Vol. 30 No. 4, pp. 246-66.
80- Patria Laksamana and David Wong and Russel P.J. Kingshott.(2013)” The role of interaction quality and switching costs in premium banking services” Marketing Intelligence & Planning Vol. 31 No. 3, 2013 pp. 229-249
81- performance: a customer-based perspective from China”, Managing Service Quality Volume 14 · Number 2/3 · 2004 · pp. 169-182
82- Roland Kantsperger and Werner H. Kunz.(2010),” Consumer trust in service companies: a multiple mediating analysis” Managing Service Quality Vol. 20 No. 1, 2010 pp. 4-25
83- Rong-Da Liang and Jun-Shu Zhang.(2012)” orientation on customer satisfaction and behavioral intention The moderating effect of dining frequency”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics Vol. 24 No. 1, 2012 pp. 153-170
84- Sébastien Matagne & Mark Gérard.(2013)”The role of Relationship Marketing for Customer satisfaction in the banking sector”,International Marketing,2013 pp11
85- Seth, J.N. and Parvatyar, A. (2000) the Evolation of Relationship Marketing. In Sheth J.N. and Parvatyar, A (Eds), Handbook of Relationship Marketing, sage Publications, inc. P. 119, PP. 127-141.
86- Sheth,j.N.and parvatiyar,A.(2000)”the evolution of Relationship Marketing”inc.p.119,pp127-141
87- Simon Pervan and Liliana Bove & Lester W Johnson.(2010),” Conceptualising the Role of Reciprocity in Relationship Marketing: An Examination of its Supporting Virtues” Journal of Marketing, Vol. 58 No. 21,2010 pp.20-38
88- Shirshendu Ganguli and Sanjit Kumar Roy.(2011)” Generic technology-based service quality dimensions in banking Impact on customer satisfaction and loyalty”, International Journal of Bank Marketing Vol. 29 No. 2, 2011 pp. 168-18
89- Troy Heffernan and Grant O’Neill and Tony Travaglione.(2008)” Relationship marketing The impact of emotional intelligence and trust on bank performance” International Journal of Bank Marketing Vol. 26 No. 3, 2008 pp. 183-199
90- Tsu-Wei Yu and Feng-Cheng Tung.(2013)” Investigating effects of relationship marketing types in life insurers in Taiwan”, Managing Service Quality Vol. 23 No. 2, 2013 pp. 111-130
91- Vinita Kaura.(2013)” Antecedents of customer satisfaction: a study of Indian public and private sector banks”, International Journal of Bank Marketing Vol. 31 No. 3, 2013 pp. 167-186
92- Waqar ul Haq 2Bakhtiar Muhammad,(2012)” Customer Satisfaction: A Comparison of Public and Private Banks Of Pakistan” IOSR Journal of Business and Management (IOSRJBM) ISSN: 2278-487X Volume 1, Issue 5 (July-Aug. 2012), PP 01-05
93- Xiaoxiao Hu and Lois Tetric and Lynn M. Shorek.(2011),” Understanding reciprocity in organizations: a US-China comparison” Journal of Managerial Psychology Vol. 26 No. 7, 2011 pp. 528-548
94- Yen-Ku Kuo.(2013),” Organizational commitment in an intense competition environment” Industrial Management & Data Systems Vol. 113 No. 1, 2013 pp. 39-56
95- Yonggui Wang, Hing Po Lo,Renyong Chi and Yongheng Yang.(2004),” An integrated framework for customer value and customer-relationshipmanagement