فهرست:
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 4
1-2 بیان مسئله. 6
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8
1-4 فرضیههای تحقیق.. 9
1-5 اهداف تحقیق.. 9
1-6 سوألات تحقیق.. 9
1-7 نوع تحقیق.. 10
1-8 قلمرو تحقیق.. 10
1-9 استفادهکنندگان از تحقیق.. 10
1-10 تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 11
1-11 چارچوب نظری تحقیق.. 12
1-12 مدل مفهومی تحقیق.. 14
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: گمرک
2-1-1 مقدمه. 17
2-1-2 تعریف گمرک.. 19
2-1-3 آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران. 20
2-1-4 بیانیه چشمانداز سازمان جهانی گمرک.. 20
2-1-5 بیانیه مأموریت سازمان جهانی گمرک.. 20
2-1-6 پیشینه گمرک در ایران. 21
2-1-7 ساختار تشکیلاتی گمرک.. 24
2-1-8 نقش و جایگاه گمرک.. 26
2-1-9 وظایف گمرک ایران. 29
2-1-10 گمرک و ارتباطات منطقهای و جهانی.. 30
2-1-10-1 آشنایی با سازمان جهانی گمرک 30
2-1-10-2 استانداردهای بینالمللی گمرکی.. 33
2-1-10-3 مزایای اجرای استانداردهای بینالمللی گمرکی: 36
2-1-10-4 کنوانسیونهای بینالمللی در زمینه گمرک.. 36
2-1-11 مشکلات و محدودیتهای گمرکات سنتی در فرآیند صادرات کالا و خدمات... 38
2-1-12 عملکرد آماری.. 42
بخش دوم: گمرک الکترونیک
2-2-1 مقدمه. 46
2-2-2 تجارت الکترونیکی.. 47
2-2-2-1 مرکز تسهیل تجارت و تجارت الکترونیک سازمان ملل متحد: 47
2-2-3 مدلهای انتقال دادهها در گمرک الکترونیکی.. 49
2-2-4 آشنایی با فرآیند گمرک الکترونیکی در کشورهای فیلیپین، چین، مالزی و سنگاپور. 52
2-2-4-1 گمرک الکترونیکی در کشور فیلیپین.. 52
2-2-4-2 گمرک الکترونیکی در کشور چین.. 52
2-2-4-3 گمرک الکترونیکی در کشور مالزی.. 53
2-2-4-4 گمرک الکترونیکی در کشور سنگاپور. 54
2-2-5 جایگاه گمرک الکترونیکی در تسهیل تجاری.. 54
2-2-5-1 ارکان اصلی تسهیل تجاری.. 58
2-2-5-2 موارد قانون امور گمرکی مرتبط با تسهیل تجاری.. 59
2-2-6 تعریف آسیکودا 60
2-2-6-1ویژگیهای آسیکودا 61
2-2-6-2 ساختار و مکانیزم اجرای گمرک الکترونیک... 62
2-2-6-3 آسیکودا در ایران. 65
2-2-7 مزایای گمرک الکترونیکی.. 67
2-2-7-1 مزایای گمرک الکترونیکی برای دولت، گمرک و مناطق تجاری آزاد. 67
2-2-7-2 مزایای گمرک الکترونیکی برای شرکتهای صادراتی.. 67
2-2-7-3 مزایای گمرک الکترونیکی در زنجیره تأمین.. 68
2-2-7-4 منافع گمرک الکترونیکی برای بازرگانان: 68
2-2-7-5 منافع گمرک الکترونیکی برای ادارات: 69
2-2-8 چالشهای اجرای گمرک الکترونیکی در ایران. 71
2-2-8-1 فقدان زیرساختهای فنی.. 71
2-2-8-2 عدم یکپارچگی سیستمها 72
2-2-8-3 فقدان زیرساختهای مالی.. 72
2-2-8-4 فقدان زیرساختهای قانونی.. 73
2-2-8-5 فقدان زیرساختهای منابع انسانی.. 73
2-2-9 راهکارهای غلبه بر چالشها 73
2-2-10 برنامه تحقق گمرک الکترونیکی.. 74
2-2-11 پروژههای اصلاح نظام گمرکی در راستای طرح تحول اقتصادی دولت... 77
2-2-12 گمرک بندرانزلی و خدمات آن. 81
بخش سوم: استراتژی صادرات
2-3-1 تعریف صادرات... 85
2-3-2 اهمیت صادرات... 85
2-3-3 انواع صادرات... 86
2-3-4 استراتژی توسعه صادرات... 87
2-3-5 ضرورت تدوین استراتژی اصولی صادرات... 88
2-3-6 عوامل مؤثر بر استراتژی صادرات... 89
2-3-7 مزایای استراتژی توسعه صادرات... 92
2-3-8 توسعه و موانع صادرات... 93
بخش چهارم: پیشینه تحقیق
2-4-1 پیشینهی پژوهش... 96
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه. 100
3-2 روش تحقیق.. 101
3-3 جامعه آماری.. 101
3-4 حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 102
3-5 ابزار گردآوری دادهها 102
3-6 پرسشنامه. 102
3-7 روایی پرسشنامه. 103
3-8 پایایی پرسشنامه. 103
3-9 آزمونهای آماری.. 103
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای تحقیق
4-1 مقدمه. 105
4-2 توصیف دادههای تحقیق..................................................................................................... 106
4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق.. 106
4-2-2 توصیف متغیرهای تحقیق.. 110
4-3 تحلیل دادههای تحقیق.. 115
4-4 آزمون فریدمن.. 120
4-5 آزمون رگرسیون چندگانه. 121
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه. 123
5-2 بحث در نتایج توصیفی دادههای تحقیق.. 124
5-3 بحث در نتایج دادههای تحقیق.. 124
5-4 نتیجهگیری.. 126
5-5 محدودیتهای پژوهش... 126
5-5-1 محدودیتهای در اختیار محقق.. 126
5-5-2 محدودیتهای خارج از اختیار محقق.. 126
5-6 پیشنهادهای تحقیق.. 127
5-6-1 پیشنهادهای تحقیق بر اساس نتایج به دست آمده 127
5-6-2 پیشنهاد برای محققان آتی.. 128
پیوستهای تحقیق................................................................................................................... 129
ضمایم..................................................................................................................................... 137
منابع........................................................................................................................................ 165
منبع:
آذربایجانی، کریم؛ راکی، مولود و رنجبر، همایون؛ تأثیر متنوع سازی صادرات بر بهروری کل عوامل تولید و رشد اقتصادی(رویکرد دادههای تابلویی در کشورهای گروه دی هشت)، فصلنامه علمی پژوهشیهای رشد و توسعه اقتصادی،1390، سال اول، شماره 3، صص201-165.
ابزری، مهدی؛ آیتی، مصطفی؛ آزمون پویایی گمرکات کشور با اجرای نظام آسیکودا، پژوهشنامه بازرگانی، پاییز 1380، دوره 5، شماره20، ص213-239.
اعرابی، سید محمد؛ آزاد، ناصر؛ اثرات پیاده سازی سیستم آسیکودا بر بخش بازرگانی کشور، پژوهش نامه بازرگانی، زمستان 1382، شماره 29، صص 166 تا 137.
بهشتیان، محمود؛ گمرک ایران و حقوق مالکیت فکری، نشریه مجلس و راهبرد، در تابستان1390، شماره 66، صص 63 تا 82
پیروز، علی آقا، خدمتی، ابوطالب، شفیعی، عباس، بهشتینژاد، سید محمود، کتاب مدیریت در اسلام، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سال 1391
حسینی، میرزا حسن، مدیریت صادرات و واردات، مرکز انتشارات دانشگاه پیام نور، سال1391
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، مرکز تحقیقات علمی کشور، چاپ اول، سال 1378
رازینی، ابرهیم علی و قبادی، نسرین؛ بررسی و تحلیل اثر صادرات بر رشد اقتصادی، وزارت بازرگانی- معاونت برنامه ریزی و بررسی هایداقتصادی، دفتر مطالعات اقتصادی، سال1383، صص17-1
رحمان، محمدسعید؛ عوامل تعیین کننده در صادرات غیرنفتی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، سال1378، صص118-1.
رنجبریان، بهرام؛ صادقی، امیر؛ غلامی کرین، محمود؛ لطفی جلال آبادی، مصطفی؛ نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صادرات قطعه سازی خودرو، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، تابستان 1391، شماره 43، صص 94 _ 79
ساروخانی، باقر، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی،: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول، سال 1375.
سرمد، زهرهف بازرگان، عباس، حجاری، الهه، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگه، سال 1391، چاپ بیست و چهارم
سکاران، اوما، روشهای تحقیق در مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی، سال1385
ضرغام، حمید، حاجی محمد امینی، صمد، امکان سنجی خوشه گردشگری در شهرستان بندر انزلی، فصل نامه مطالعات گردشگری، زمستان 1389، شماره 14، ص 123-94
طیبی، سید کمال؛ عمادزاده، مصطفی و شیخ بهایی، آزیتا؛ نأثیر صادرات صنعتی و سرمایه انسانی بر بهره وری عوامل تولید و رشد اقتصادی در کشورهای عضوOIC، فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسی اقتصادی سابق)، سال1387، دوره5، شماره2، صص106-85.
علوی آذر، تارا، هفته نامه خبری تحلیلی مجتمع رسانه ای اطلس، بررسی عملکرد و چالشهای نظام گمرک ایران، سال اول1392، شماره 32، ص 17
علی پور شیر سوار،حمید رضا؛ کشوری،مارال؛ بی غم آزاد،معصومه؛ ضرورت تدوین استراتژی اصولی صادرات راه سنگلاخ بازارهای صادراتی، نشریه توسعه مدیریت،: تیرماه 1390، شماره 87، از 31 تا 27
غلامی علی، بررسی و تحلیل آثار فناوری اطلاعات بر بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ ویژه اقتصاد، تابستان 87، شماره 66، ص 188-145
فتحیان، محمد، مهدوی نور، حاتم،کتاب مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، 1389
فرود، سلماز، نشریه تخصصی امور گمرکی، چشمانداز تسهیل تجاری در قانون امور گمرکی، سال پانزدهم 1392، شماره664
قورچیان، نادرقلی؛ کرباسیان، مسعود؛ بررسی نظام مدیریت سازمان گمرکهای جهان در قرن بیست و یکم به منظور ارائه مدل مناسب در کشور، پژوهشنامه اقتصادی، تابستان 1386، دوره 7، شماره 25، ص 47-73
کرمی، میترا؛ جایگاه گمرک الکترونیکی در تسهیل تجاری، نشریه مجلس و راهبرد، تابستان 1390، شماره 66، صص 62 تا 31
کلانتری، خلیل، مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیققات اجتماعی-اقتصادی، فرهنگ صبا، سال1388
گمرک جمهوری اسلامی ایران، پیمان کیوتو فصل هفتم کاربرد فناوری اطلاعات، سال 1378، صص48-2
مجله گمرک ایران، مبادلات الکترونیکی اطلاعات در تجارات و آسیکودا، شماره 23، ص 8 تا ص21
مقدسی، علیرضا؛ سازملن و وضایف گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ص11
نجفی، سید ابوطالب، ضرورت به کارگیری فناوری اطلاعات در گمرکف ویژه نامه همایش بینالمللی گمرک و فناوری اطلاعات، 20 تیرماه 1383، ص2
نخعی کمال آبادی، عیسی، ساعی، عبدالرضا، شبیه سازی تأثیر الکترونیکی کردن زنجیره تأمین بینالمللی شامل گمرک، در افزایش سطح رضایتمندی مشتریان محصولات الکترونیکی با استفاده از RosettaNet، فصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، تابستان 1388، شماره 52، ص 185-163.
نشریه تخصصی امور گمرکی،گمرک الکترونیکی چگونه میتواند به تسهیل تجارت کمک کند، سال پانزدهم 1392، شماره663
وظیفه دوست،حسین؛ زرین نگار،ندا؛ بررسی عملکرد سیاستهای دولت بر روی صادرات شرکتها؛ پژوهشهای مدیریت راهبردی؛ پاییز و اسفند 1388؛ شماره 44؛ ص 47 تا 6
الهی، شعبان؛ حسن زاده، علیزضا؛ بررسی نقش گمرک الکترونیکی در تسهیل صادرات، فصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، تابستان 1386، شماره 43، ص 93-120.
Aljarrah, M.A. 2008, "Non-Oil Export Growth and Economic Development in Saudi Arabia: A Simulation Equations Approach", Journal of the Gulf and Arabian Peninsula Studies, 34 (129), pp. 1-16.
Bodegraven, Hans Van. 1998. The Role of the World Trade Organization, In: Implication of customs Procedure, Edited by: The World Customs organization and Trade Facilitation, 37-48
Biljan. Jovanka, Trajkov. Aleksandar, Risk Management and Customs Performance Improvements: The Case of the Republic of Macedonia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 44, 2012, Pages 301-313.
Commision of European Community (2003); A Simple and Paperless Environment for Customs and Trade, Brussels.p.p 22-35
Hau l.lee, seungjin, W. 1998. Information Sharing in a Supply Chain. Research Paper Series, No.1549. 1-19
Hellberg. Roland, Sannes. Ragnvald. Customs clearance and electronic data interchange — A study of Norwegian freight forwarders using EDI. International Journal of Production Economics, Volume 24, Issues 1–2, November 1991, Pages 91-101.
Henningsson. Stefan, Henriksen. Helle Zinner, Inscription of behaviour and flexible interpretation in Information Infrastructures: The case of European e-Customs. The Journal of Strategic Information Systems, Volume 20, Issue 4, December 2011, Pages 355-372.
Hezer, D. and Nowak-Lehnman, F. (2006),"What Does Export Diversification Do for Growth? An Econometric Analysis", Applied Economics, 38(15), pp. 1825-1835.
HM Customs and Excise, 2000. International TradeA Blueprint for the future Customs Environment, May, UK,p 13.
http://finminnic.in/kelkar/chap3.:customs procedure and Trade facilitation: Basic Reforms.
Raus. Marta, Flügge.Barbara, Boutellier. Roman. Electronic customs innovation: An improvement of governmental infrastructures. Government Information Quarterly, Volume 26, Issue 2, April 2009, Pages 246-256.
United Nations (2003). Trade and Transport Facilition: E-Business and Information Communications Technology Applications, New York, Economic and Social Commission for Western Asia. Pp. 43-44
UNESCO, (2000). Trade Facilitation and Electronic Commerce as Catalysts for Integration, p.p 129-154.
UN/ESCAP (2009). Impact of Trade Facilitation on Export Competitveness: A Regional Perspective, United Nations, New York.
Urciuoli. Luca, Hintsa. Juha, Ahokas. Juha, Drivers and barriers affecting usage of e-Customs — A global survey with customs administrations using multivariate analysis techniques. Government Information Quarterly, Volume 30, Issue 4, October 2013, Pages 473-485.
Wilson, J. 2003. Trade Facilitation: New Issues in a Development Context, Trade Note, December5, 1-7.
Wong, A. 2006, E-customs Declaration Milestone Program Update. Rosettanet Global Partner Conference, Tokyo, Japan, 18-19th, p.p. 1-27
www.irica.gov.ir
www.iranbc.ir
www.anzalicustoms.ir
Zhang, Anming, 2002. Electronic Technology and Simplification of Customs Regulations and Procedures in Air Cargo Trade, Journal of Air Transportation, pp. 87-102.