فهرست:
چکیده...............................................................................................................................................................................1
فصل اول کلیات.................................................................................................................................................................2
1 -1 - مقدمه....................................................................................................................................................................3
2-1- بیان مسئله پژوهش..................................................................................................................................................3
3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش......................................................................................................................................4
4-1-فرضیات پژوهش..................................................................................................................................................... 5
5 – 1 - مدل مفهومی پژوهش..........................................................................................................................................6
6-1-اهداف تحقیق......................................................................................................................................................... 6
7-1-تعاریف اصطلاحات ومتغیرهای تحقیق...................................................................................................................6
فصل دوم ادبیات تحقیق.................................................................................................................................................. 7
1-2- مقدمه..................................................................................................................................................................... 8
بخش اول ادبیات مرتبط با بازارگرایی.............................................................................................................................. 8
2-2-مروری بربازارگرایی............................................................................................................................................... 8
3-2 دیدگاه تصمیم گیری از نظر شاپیرو- 1998 ............................................................................................................10
4-2- دیدگاه هوشمندی بازاراز نظر کوهلی وجاورسکی 1990..................................................................................... 11
5-2-دیدگاه فرهنگی از نظر نارور واسلیتر 1910............................................................................................................ 13
6-2- دیدگاه کانون استراتژیک ازنظر روکرت-1992 .................................................................................................... 14
7-2-دیدگاه مشتری گرایی از نظر دشپند وهمکاران 1993 .............................................................................................15
8-2- رویکرد فرهنگ سازمان لایه از دیدگاه هامبورگ و پفلسر-2000............................................................................19
9-2- مروری بر مدل های بازارگرایی..............................................................................................................................22
10-2- مروری برپیاده سازی بازارگرایی...........................................................................................................................25
11-2. رویکرپردازش اطلاعات کوهلی وجاورسکی.........................................................................................................25
12-2- رویکرد هنجارمبنای لینچتنهال وویلسون...............................................................................................................25
13-2- رویکرد تغییرفرهنگی – نارورواسلیتر...................................................................................................................28
14 – 2 - رویکرد دگرگونی فرهنگی کندی،گولزیوآرنولد................................................................................................30
15-2- رویکرد دگرگونی فرهنگی گبهاردت،کارپنتروشری..............................................................................................30
بخش دوم : ادبیات مرتبط با سرمایه فکری........................................................................................................................35
16-2- معرفی سرمایه فکری............................................................................................................................................35
17-2- مدل ادوینسومن و مالون........................................................................................................................................38
18- 2- مدل بروکینگ.......................................................................................................................................................40
19 -2- مدل روس و همکاران..........................................................................................................................................41
20 -2- مدل استیوارت......................................................................................................................................................43
21 - 2- مدل سالیوان.......................................................................................................................................................44
22 – 2 - مدل بونفرر.........................................................................................................................................................45
23 – 2- مدل هانس ولاواندال...........................................................................................................................................46
24-2- مدل لین.................................................................................................................................................................47
25-2- شباهت موجود درتعاریف واجزای مدلهای سرمایه فکری.....................................................................................48
27 - 2- سابقه مطالعات انجام شده خارجی......................................................................................................................51
28 - 2- سابقه مطالعات انجام شده داخلی........................................................................................................................52
29-2- مدل مفهومی پژوهش.............................................................................................................................................54
فصل سوم روش شناسی پژوهش.......................................................................................................................................55
1-3- مقدمه........................................................................................................................................................................56
2-3- روش تحقیق............................................................................................................................................................56
3- 3- قلمرو تحقیق............................................................................................................................................................57
4-3- جامعه و نمونه آماری..................................................................................................................................................57
5-3- نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه....................................................................................................................57
6-3- روش نمونهگیری.......................................................................................................................................................57
7-3- متغیرها و شاخص های تحقیق....................................................................................................................................57
8-3- روشهای جمعآوری اطلاعات....................................................................................................................................57
9-3-روایی وپایایی پرسشنامه ها...........................................................................................................................................59
10-3- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات..........................................................................................................................61
فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................................................................................................62
1-4- مقدمه........................................................................................................................................................................63
2-4- آمار توصیفی.............................................................................................................................................................63
1-2-4- سطح تحصیلات..................................................................................................................................................64
2-2-4-میزان سن..............................................................................................................................................................65
3-2-4-جنسیت.................................................................................................................................................................66
4- 2 - 4 - میزان سابقه خدمتی........................................................................................................................................67
5-2-4- نوع شرکت ها......................................................................................................................................................68
3 - 4- آمار استنباطی.........................................................................................................................................................71
1- 3- 4- آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن....................................................................................................................71
2-3-4- فرضیه فرعی اول پژوهش....................................................................................................................................72
3-3-4- فرضیه فرعی دوم پژوهش...................................................................................................................................73
4-3-4- فرضیه فرعی سوم پژوهش...................................................................................................................................74
5-3-4- آزمون تحلیل واریانس فریدمن............................................................................................................................75
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................................77
1-5- مقدمه........................................................................................................................................................................78
2-5- بحث درنتایج توصیفی داده های تحقیق..................................................................................................................78
3-5- بحث در نتایج تحلیلی داده های تحقیق...................................................................................................................79
1-3-5- بحث در نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن............................................................................................................79
4-5- تفسیر یافته های تحقیق............................................................................................................................................82
5-5- محدویت های پژوهش.............................................................................................................................................82
6-5- پیشنهادهای تحقیق...................................................................................................................................................83
7 - 5- پیشنهاد برای محققان آتی.....................................................................................................................................84.
منابع وماخذ........................................................................................................................................................................85
منابع فارسی........................................................................................................................................................................85
منابع انگلیسی......................................................................................................................................................................85
ضمیمه 1: پرسش نامه.........................................................................................................................................................95
ضمیمه 2: خروجی های آماری.........................................................................................................................................
منبع:
منابع فارسی
آذر عادل مؤمنی، منصور، (1384) , «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ هشتم ، تهران : انتشارات سمت.
"سازماندهی سرمایه های فکری ."1384. ماهنامه تدبیر،سال شانزدهم ،شماره 158.
"مدیریت ، بازاریابی ، تجارت "..Http:/atalbi. Com/ articles
آقایی فیشانی ،تیمور.1377. خلاقیت و نوآوری درانسان ها و سازمان ها،تهران ،نشرترمه.
ادوینسون ، لیف.خرداد1386."مدیریت سرمایه فکری ." گروه مترجمان میثاق مدیران . نشریه میثاق مدیران ، شماره 22.
انواری رستمی ،علی اصغرو محمد رضارستمی ، زمستان 1382."ارزیابی مدل ها وروش های سنجش و ارزش گذاری سرمایه های فکری شرکت ها"، برسی های حسابداری و حسابرسی ، سال دهم ، شماره 34، صص75-51.
انواری رستمی ،علی اصغر و حسن سراجی .بهار1384. "سنجش سرمایه فکری و برسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران ". برسی های حسابداری و حسابرسی ، سال دوازدهم ، شماره 39، صص62-49.
بازارگان، عباس ،زهره سرمد والهه حجازی، 1381. روش تحقیق درعلوم رفتاری ،تهران ، نشرآگاه ،چاپ ششم.
بطحایی ،عطیه . 1385." برسیاثرات سرمایه های فکری بر عملکرد سازمانی شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ومعادن ،"پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی
خائف الهی ح ،ر.(1385) مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی برعملکرد کسب و کار باتوجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع شیمیایی . فصلنامه مدرس علوم انسانی 141
خاکی ،غلامرضا .1378. روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ،تهران ، مرکزتحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت ، چاپ اول .
خاکی ،غ. (1379). روش تحقیق در مدیریت .تهران :مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی .
دلاور،ع.(1380).روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی .تهران :انتشارات نشر ویرایش .
رابینز،استفن .1374. مدیریت رفتارسازمانی ،تهران .ترجمه علی پارسیان ومحمد اعرابی ،6
موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی . چاپ اول .
روابط عمومی سازمان بیمه مرکزی ایران .1387.برنامه تحول درصنعت بیمه کشور.
زاهدی، سیدمحمد، لطفی زاده، فرشته(1386)، ابعاد و مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره55، سال پانزدهم، صص 64-39.
ساسان گهر،پرویز.1375."مقدمه ای بربهبود سازمان "،مجله مدیریت امروز ،دوره نهم ،شماره 3و4.
سرمد ،ذ، بازرگان ،ع ،& حجازی ،ا(1380).روش های تحقیق درعلوم رفتاری .تهران :انتشارات آگاه.
سکاران ،ا. (1382). (روش های تحقیق درمدیریت). م. صائبی & ،م ، شیرازی (Trans،تهران : نشرموسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی .
عمیدی ، علی ، 1378. نظریه نمونه گیری و کاربردهای آن . مرکز نشر دانشگاهی تهران . جلد اول ، چاپ اول .
فخرارا، امین .آذر1378. "نگرش جدید درمدیریت منابع انسانی "، مجله استاندارد،شماره 99.
فرشاد فر، عزت اله ،1380. اصول و روش های آماری پیشرفته آماری (تجزیه واریانس و طرح آزمایش ها). انتشارات طاق بستان .کرمانشاه.
فرشاد فر ، عزت اله ،1380. اصول و روش های آماری پیشرفته آماری (تجزیه رگرسیون ).ا نتشارات طاق بستان . کرمانشاه.
قلیچ لی، بهروز ، تابستان 1385. "تبین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در مزیت رقابتی (مطالعه موردی شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو)"، رساله دکترا ، دانشگاه تربیت مدرس
کردستانی ،غلامرضا .1387."اندازه گیری و گزارشگری سرمایه انسانی "، حسابرس ،شماره 41
کامنا، یوجین .1380. دیوانسالاری .ترجمه خسرو صبری .تهران ، انتشارات شیرازه ،چاپ اول.
مومنی ، م &، فعال قیومی ، ع .(1387). تحلیل های آماری با استفاده از. SPSS تهران:کتاب نو.
مجتهدزاده ،ویدا.1382."نقش حسابداری مدیریت در انعکاس سرمایه فکری "، سال هفدهم ،ش152.
منصورفر، کریم .1376. روش های آماری .تهران .انتشارات دانشگاه تهران ،چاپ چهارم.
مهدی پورتملی ، فاطمه ،1380. "تاثیرسرمایه انسانی بررشد اقتصادی درایران (1375-1345)، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا، 7.
یزدانی ،حمیدرضا .1385."برسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه فکری (سرمایه انسانی ،سرمایه ساختاری ،سرمایه مشتری ) و اثرات آن بر عملکرد سازمانی شعب بانک ملت استان تهران ،"پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران .
English reference:
"Inteclletual Capital Accounts . Reporting and managing intellectual capital " ,http://www.oecd . org /dataoecd/16/30/1948022. Pdf.
"IntellectualCapital Reporting".www.journals.uzpi.cz/uniquefiles/00831.pdf.
Aboody, D.and B.Lev.2000."Information asymmetry ,R&D and insider gains" journal of Finance ,55(6): 2747-2766.
Angheel, I . 2008 . "Intellectual Capital and Intangible Assets Analysis and Valuation" , Theoretical and Applied Economics , 75 – 84.
Appiah –Adu , k.(1998).Market Orientation and Performance: emprical Tests in a transition economy . Journal of Strateting , 25-45
Atuahene –Gima , k .(1996) . Market orientation and innovation.Journal Of Business Research , 93-103.
Avlonitis , G ., & Gounaris , S. (1999). Market orientation and its Determinants : an emprical analysis.European Jounal of Marketing ,1003-37.
Baker, W., & sinkula , J .(1999).The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance. Journal of Academy of Marketing Science , 411- 27
Baker , w., & sinkula , J .(2002). Market Orientation , learning orientation And product innovation: delving into the organizations black box.Journal of Market – Focused Management , 5-23.
Becker , j ., & Homburg , C .(1999).Market-oriented management :a syste Msbased perspective . Journal of Market-focused Managemnt, 17-41.
Bontis, N.1998."Intellectual Capital: An exploratory study that develops Measure and models ",Management Decision, 36.2.63-76.
Bontis , N.2004."National Intellectual Capital Index A United Nations Initiative for the Arabic Region",Journal of Lntellectual Capital , Vol 5,No 1,pp13-39.
Bontis ,N. And J.Fitez –enz.2002"Intellectual Capital RoI: a casual map Of human capital antecedents and consequents",journal of Intellectual Capital ,Vol3,pp203-247.
Bontis,N,. W. Chua Chong Keow and S. Richarddson.2000."Intellectual Capital and Business performance in Malaysian Industries",Journal of Intellectual Capital, Vol 1,pp58-100.
Bose , S.and K .Thomas .2007."Applying the Balanced Scorecard for better performance of Intellectual Capital", Journal of Intellctual Capital,Vol 8, No 4 , pp653-665.
Brooking , A.1997."Intellectual Capital". International Thomsin Business Press,London , Vol8,No12 -13, p 76
Cadogan , J.,Diamantopoulos, A., & Martanges,C.(1999).A Measure of export market orientation : scale development and cross cultural validation. Journal of International Business Studies , 689-707.
Calori, R., & sarnin ,p.(1991).Corporate culture and economic performance . Organizational Studies ,49-74.
Cohen , S. and N .kaimenakis .2007." Intellectual capital and corporate Performance in knowledge –intensive smss",The Learning Orgnization, vol 14, No 3 ,pp 241-262.
Day ,G.(1990).Market Driven strategy:processes for creating value.new York,NY.:The Free press.
Day.G.(1994a). The capabilities of market driven organization. Journal of Marketing , 37-52.
Day , G . (1994b).Continuius learning about markets. California Management Review , 9-31.
Day , G.(1999).Creating a market-driven organization.sloan Management Review , 11-22,R.(2004).Assessing advantage:a framework for Diagnosing competetive superiority . journal of Marketing, 1-20.
Deng , S,. &Dart , j .(2007).Measuring market orientation: a multi-factor, Multi-item approach.journal of marketing ,725-42.
Desh pande, R.& Farley , j.(2000)understanding Market Orientation: A Prospectively designed meta analysis of three market orientation scales. Marketing science institute.1-22.
Deshpande , R., & Farley , j. U.(2003).the market orientation construct: Construct , correlations, culture and comprehensiveness. Jornal of Market Focus Management ,237-40.
Deshpande, R.,& Farley , j .u .(2006) .Measuring Market Orientation: Generalization and synthesis.jornal of Market-focused Management ,213-232
Deshpande , R, & webster , f. E.(2008) .organizational culture and marketing: defining the research agenda. Journal of Marketing ,3-15.
Dess, G,.& Robinson ,j .(2001).Measuring organizational performance in The absence of objective measures :the case of the privately held firm and Conglomerate business unit . strategic Management journal ,265-273.
Drucker , p.f .(1997). The practice of Management. New York:Harper &Ro Edvinsson,L. And M. Malone .1997."Intellectual Capital",Harper Business,New York.
Erving , E.(1995).Marketing Quality practices.Unpublished Disseration, University of North Carolina ,Business School.
Garavan, T.N., Morley, p.Gunnigle and E.Collins.2001."Human Capital Accumulation :the Role of Human Resource Development" ,journal of European Industrial training
Gay,l.R.,L.P.Diehl.1999."Research Methods for Business and ManagemeNt".Maxwell Macmillan International Editions.
Gebhardt,G., Carpenter,G.,& sherry, j .(2006).Creating a market orientaion: A longitudinal, multifirm ,grounded analysis of cultural tranformation Journal of Marketing , 37_55
Gray, Brenden, Matear, S.,Boshoff,C,& Matheson ,p.(1998).Developing a Better measure of market orientation . European journal of Marrketing ,884-903
Greenley , (1995). Market Orientation and campany performance: emprical evidence from UK companies. British Journal of Mangement , 1-13.
Guthrie, J., petty , R. And jahanson, U. 2001."Sunrise in the knowledge Economy". Accounting, Auditing g Accountability Journal, VOL. 14 No. 4, pp. 365-82.
Han, J, Kim, g Srivastava, R. (2003). Marrket Orientation and Organizational performance: Is innovation a missing Iink? Journal of Marketing , 30_45
Harris, L. (2001). Market Orientation and performance: objectiveand Subjective emprical evidence from UK campanies. Journal of Management.
Harris, L . (2002a). Developing market orientation: an exploration of In management approaches. Journal of Marketing Management , 603-
Harris, L. (2002b). Sabotaging market-oriented culture change: an Exploration of resistance justification and approaches. Journal of Marketing Theory and Pracice , 58-74.
Harris, L. C. (2000). The organizational barriers to developing market Orientation. European Journal of Marketing , 598-624.
Harris, L C. (2005). Cultural domination: the market-oriented Culture? European Journal of Marketing , 354-73.
Harris, L. C. (2006). Benchmarking against the of market orientation. Management Decision , 25-9.
Harris, L. C., g Ogbonna, E. (1999). Developing a market oriented Culture: a critical evaluation. Journal of Management Studies , 177-96.
Harris, L. C., g Ogbonna, E. (2000). The responses of fron –line Employees to market-oriented culture change. European Journal of Marketing , 318-40.
Harris, L., g Ogbonna, E. (2001a). Leadership stype and market Orientation:an empirical study. European Journal of Marketing , 744-64.
Harris, L., g Piercy , N. (1999). Management behaviour and the Barriers to market orientation. Journal of Service Marketing , 113-31.
Hart, S., G Banbury , C . (1994). How statehy making processes can Make a difference. Strategic Management Journal , 251-269.
Haugland, S, A .,Myrtveit, I., g Nygaard, A. (2007). Orientation and Perforormance in the service industry : A Data Envelopment Analysis. Journal of Business Research , 1191-1197.
Heiens, R, A. (2000). Market Oriention : Toward an Integrated Framework. Academy of Marketing Science Review.
Hennestad, B, (1999). Infusing the organization with customer Knowledgw. Journal of Service Marketing , 17-41.
Homburg, C., g plfesser, C . (2000). A multiple layer model of Market orinted organizational culture:measurment issues and Performance outcomes. Journal of marketing research , 449-62.
Hombuurg, C., Krohmer, H., g Woorkman, J (2004). A Strategy implementation perspective of market orientation. Journal Of Business Research , 1331-40.
Homburg, C., Workman, J .P., g Jenson, O.(2000). Fundamental Changes in marketing organization: the mowement toward a customer Focused organizationl structure. Journal of marteking science ,459-78.
Hooley, G. J., Greenley , G. E., C Cadogan, J. W., g Fahy, J. (2005) The performance impact of marketing resources. Journal of business Research ,18-27.
Huang, C .F . and S. L. 2007. "A Study on the Relationship Between Intellectual Capital and Business Performance in the Engineering Consulting Industri: A Path Anaiysis", Journal of Civil Engineering And Management, Vol XIII, No 4 , pp 265-271.
Hult, G., Ketchen, D., g Slater, S. (2005). Market orientation and Performance: an integration of desparate approaches . Sanagement Management Journal , 1171-1181.
Hunt, S.,g Lamb. C. (2000). Marketing"s contribution to business Strategy: market orientation, relationship marketing and resource Advantage theory. International Journal of Management Reviews17-43
Hurley, R . F . g Hult, G. T. (1998). Innovation, market orientation, And organizational learning: an integration and emprical examination. Journal of Marketing , 42-54.
Jaworski, B. J.,& kohli ,A .j.(1993). Market orientation: antecedents and Conseques .journal of marketing , 53-70
Jaworski , B..j., & kohli.A.k.(1996).market orientation: review, refinement, And rodmap . jounal of market focused managment, 119-135
Kennedy,.k,. Goolsby , j. R,.& arnould , E,j,(2003).implementing a customer Orientation: extension of theory and application. Journal of marketing,67-81
Kirca, a.h., jayachandran , s,. & bearden , w. O.(2005) .market orientation: A meta-analytic review and assessment of its antecedents and impact on Performance. Journal of marketing ,24-41
Kohli , A.j.& jaworsky , b.j. (1990).marke t orientation: the construct , Research propositions, and managerial imlications. Journal of marketing ,1-18.
Kohli , a., jaworski, b. J.,&kumar, a.(1993).markor:a measure of market Orientation.journal of marketing,467-77
Kotler,p.,& Armstrong,G.(1994).principals of marketing (7th ed.). Englewood cliffs, nj,: prentice-Hall
Kumar, jamalesh, subramanian,r,.&Yauger,c,(1998).Examining the market Orientation- relationship: A context-specific study journal of management, 201-233.
lado, n., maydeu-olivares, a,. &rivera,j.(1998). Measuring market orient Ation in several polulations. European journal of marketing .23-39
lafferty,b.a.,&Hult, G.T,(1999).asynthesis of contemporary market Orientation perspectives. European journal of marketing ,92-109
langerak, f,. Hultink,E,.&robben,H.(2004).the impact of market orientaatio N, product advantage, and launch proficiency on new product performance And organizational performance.journal of product innovation management ,79-94
leary,mark r. 1995."behavioral research methods"cole publishing company li,l,.r.pike and r .Haniffa. 2006."intellectual capital disclosures in corporate Annual reports: aeuropean comparison",working paper, no 6/24
Lichtenhal, J. D., g Wilson, D, T, (1992). Becoming market Orientalion. Journal of Business Research , 191-207.
Maltz, E., g Kohli . A . K , (1996). Market intelligence dissemination Across functional boundaries. Journal of Marketing Research , 47-61.
Martin, J., g Grbac, B . (2003). Using supply chain management to leverage a firm"s market orientation. Industrial Marketing Management , 25-38.
matsuno, k., & mentzer, j . (2000).the effects of strategy type on the market orientation- Performance relationship. Journl of marketing , 1-16.
menzies, m .2003."capital development research. Science and technolohy."online www.Googie. Com.
nahapiet, j .and s . Ghosal. 1998."social capital . intellectual capital and the organization Advantage", the academy of management review, vol 23,no2,pp242-266.
Narver, j .c.,& slater, s.F.(1990).the effect of a market orientation on business profitibaility. Journal of marketing ,20-35.
Narver, j. D. & slater, s.F.(1998).Additional thoughts on the measurement of market orientation :a comment on deshpande and Farley .journal of market-Focued management,233-6.
narver, j. D., slater, s . F.,& tietje , B (1998). Creating a market orientation. Journal of market focused management , 241 – 56
Neely , A. and C.A dams .2002. "perspectives on performance:the performance prism"forth Coming in journal of cost management
pearce, j., Robinns , D.,&Robinson,R.(1987).the impact of grand strategy and planning formality on financial performance. Strategic management journal , 125-134.
pelham , A., & Wilson , D.(1996)A longitudinal study of the impact of market structure, Firm structure , strategy and market orientation culture on dimensions of small-firm peformance. Journal of Academy of marketing science , 27-43
pett,R. and J. Guthrie .2000".Intellectual Capital literature revive: Measurement". R eporting and management. Journal of intellectual capital , Vol.1No2, pp 155-176
pitt , l., caruana, A.,&,Berthon , p. (1996). Market orietnion and business performance: some Europeanevibence. International marktang review,5-18.
Qiu,.s.,& chen B. (2005).esscincies of lifeinsurers in chinr-An application of datenvelobmnt And alysis.1 -4091
Roos,G.,J. Roos,l. ebvinsson andn.c. dragontti . 1997 ."intellectual capital . " navigating Inthenve business landscape, new York univerdity press , new York , ny.
Rueket ,r.w,(1992). Developing emarket orientation: an organizational stratig y perspective. International journal of research inmarketing, 225-45.
schein, e.(1984). Coming to a nvwa wereness of organizational culture. Sloan management review, 3-16.
schein, e.(1992) . organizational culture and ledership . sanf rancisco: jossey bass publishers.
sekaran,janps.1997."a field research juibe to observation" .salmvr press.
selnes, f., jiworski,b.j., & konli, a.k.(1996). Market orientation in united states and scanbiavin companies: a cross –cuturalstubv . marketing science institute report,97-107
shapiro, b. (1988) . what the hell is mrarkte- orientation ? harward business review.
siguaw,j., brown,j . & wibinj,er.(1994). The influencd of the market orientation of the firm on sales force behavior and attitude .journal of marketing research, 106-16.
siguaw, j., simpson , p., & Baker,ti. (1998) . effects of supplier market orientation on bistribu por market orientation and the channel relationship: the bistributer perspective.journ al of marketing,99-111.
Sin,l.y., tse, a. c. ,heung, v. c. , & yim, f. h.(2005). Inanalysisof the relationship detyeen market orientation and businss persomance in the hotel inbustry .international jurnal of hospitality management,555- 577.
Slater ,s.f.,& narver, j. c.(1992). Superior customer value-based theory of the firm . Marketing science institute report , 92 – 115.
Slater, s f ., & narver , j . c. (1994). Does competitive environment moderate the market orientatiom – performance relationship? Journal of marketing , 46 – 55.
slater, s. f . , & narver , j.c.(1995). Market orientation and lelrning organization . journal of market ing ,63-74.
sliter, s. ,& narver , j.(2000). Intelligence generation and superior custom er value . journ Al of the academy of marketing scie, 120 - 7.
slater ,s. olson, e., & reddy , v. (1997) . starteky based p erformance measurement. Business horirzens, 3744.
srivastava, r. , shervani, t. ,& faney, l. (1998). Markbt - based assets and shireholder value: Afram vworkf andlysis .journal of marketing ,2-18.
srivihok , a .2008."intellectual capital of enterises in thailandL: measurement model By baysean network algorithm ".communications of the ibima, vol 3,pp193- 199.
starovic, d.,and marr, b . 2003 . understanding corporatb value: managaing and reporting Intellectual capital '.london:chartered institute of managementaccountants.
stewart, t.1997. "intellectual capital: the nvw wealth of orjanizitions ". currency doud Leday, new York.
stiles ,p and kulvisaechani . 2004 . "human capital and performance: a literature review :"jubge institute of manjament , university of Cambridge.
sveibv , k. e . 1996."the new organizational wealth" managing and measuring knowledge basedn assets ."berrett - Koehler,new York, n y.
tavles , m. , r. pike and s. sofia . 2007".intallectual capita, management accounting practices and corporate performance ." accounting auditing & accountability journ al ,vol 20, no4.pp 522 – 548.
theory --market- product – orientation—211.php.(n. d.).retrieved sron http://www.thetimes 100.co.uk\.
tovestiga, G. and e .tulugurova . 2007. "intellectual capital practice and performance in russian enterprise" .journal of intellectual capital , vol 8,no 4 ,pp 695-707.
tse, a. c. (1998).market orientation and performance of large property companies in Hong kog .international journal of commerce & management , 57-69.
van der meer-kooistra , j. and s. zijlstra. 2001."reporting on intellectual capital ". accounting.auditing and accountability journal, vol 14,no 4,pp 456-476.
van der zahn, m.j-l. 2008."determinants of intellectual capital disclosure in – prospectuses of initial public offering s". accounting and business research , vol 38, iss5,p409-431.
van raaij ,e. m., & stoelhorst,j.(2008).the implementation of a market orietaion - a review and integration of the contributions to date. European journal of marketing , 1265-1293.
van raaij, e. m., & stoelhorst , j. w . (2008). The implantation of a market orientation: A review and integtion of the contributions to date. European journal of marketing , 1265- 1293.
vasquez, r ,. Santos, m. & alvarez,l .(2001).market orientation and competitive stratsgies in industrial firms . journal of strategic marketing ,69-90.
wrenn,b . w. (1997).the market orientation construct: measurement and scaling issues. Journal of marketing theory and practice,31-54.
zahirul islam , m. and m . nazurl islam. 2007."intellectual capital accounting and contemporary accounting practice". Journal of business and economics, vol 2, no2