فهرست:
چکیده........................................................................................................................................ 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه............................................................................................................................. 3
1-2. بیان مساله ........................................................................................................................ 3
1-3. ضرورت و اهمیت تحقیق..................................................................................................... 5
1-4. اهداف پژوهش................................................................................................................... 6
1-4-1.هدف اصلی.................................................................................................................... 6
1-4-2.اهداف فرعی................................................................................................................. 6
1-5.سوالات تحقیق.................................................................................................................... 6
1-5-1.سوال اصلی................................................................................................................... 6
1-5-2.سوالات فرعی........................................................................................................... 6
1-6. چارچوب نظری تحقیق.................................................................................................. 7
1-7. فرضیات پژوهش................................................................................................................ 8
1-7-1. فرضیه اصلی................................................................................................................ 8
1-7-2.فرضیه های فرعی........................................................................................................... 8
1-8 .تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های تحقیق...................................................................... 9
1-8-1.فرهنگ سازمانی........................................................................................................... 9
1-8-2.زیر ساختهای سخت افزاری ونرم افزاری ................................................................... 9
1-8-3.دانش ومهارت کارکنان...................................................................................... 9
1-8-4.تشریح دقیق گردش کار دستی(مکاتبات اداری)............................................................ 9
1-8-5.اتوماسیون اداری ......................................................................................................... 10
1-8-6.مدارس شهرستان آستارا........................................................................................... 11
1-9. قلمرو تحقیق................................................................................................................ 11
1-9-1.قلمرو موضوعی.......................................................................................................... 11
1-9-2.قلمرو مکانی................................................................................................................... 11
1-9-3.قلمرو زمانی.................................................................................................................. 11
1-10. محدودیتهای پیش روی محقق.................................................................................... 11
1-11. ساختارگزارش تحقیق....................................................................................................... 12
فصل دوم: مبانی نظری وادبیات تحقیق
2-1. مقدمه ....................................................................................................................14
2-2. بخش اول : فن آوری اطلاعات ......................................................................................... 14
2-2-1. تاریخچه ....................................................................................................14
2-2-2. تعاریف فناوری اطلاعات .......................................................................................... 15
3-2-3. سیر تکامل فناوری اداری ............................................................................................ 17
3-2-3-1. دوره اول؛ فناوری اداری ........................................................................................... 17
3-2-3-2.دوره دوم ؛ یعنی فناوری رایانه............................................................................ 17
3-2-3-3.دوره سوم ؛ یعنی فناوری ارتباطات .................................................................................. 17
2 -2-4. نقش فناوری اطلاعات در سازمان .................................................................................... 18
2-2-5. بکارگیری اثربخش فناوری اطلاعات ........................................................................... 19
2-2-6. فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات.................................................................... 19
2-2-7. اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی ......................................................................... 20
2-2-8. انواع سیستم های اطلاعاتی ............................................................................................ 21
2-2-9. ساختار سیستم های اطلاعاتی ....................................................................................... 21
2-2-9-1. شبکه ارتباطات اطلاعاتی ....................................................................................22
2-2-9-2. زیر ساخت (سخت افزار و نرم افزار شبکه ) 24............................................................
2-2-9-3. سیستم مدیریت پایگاه داده ها(DBMS) .................................................................25
2-2-9-4. سیستم پردازش عملیات (TPS) .........................................................................25
2-2-9-5. سیستم های کاری مبتنی بر دانش (KWS) .............................................................25
2-2-9-6. سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) ...........................................................................25
2-2-9-7.سیستم اطلاعات تصمیم گیری(DSS) ........................................................................26
2-2-9-8. سیستم اطلاعات مدیران اجرایی(EIS) ........................................................................26
2-2-10. اتوماسیون اداری به عنوان یک سیستم فرعی MIS ...................................................... 26
2-2-11. مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی .......................................................................26
2-3. بخش دوم: سیستم اتوماسیون اداری ...........................................................................28
2-3-1. تاریخچه ......................................................................................................... 28
2-3-2. اتوماسیون اداری :یافتن تعریفی مشخص ...........................................................29
2-3-3. اتوماسیون اداری (خودکاری اداری) ...................................................................... 30
2-3-4. گردش مکاتبات اداری............................................................................... 31
2-3-5. معایب و مشکلات نظام اداری غیر مکانیزه(مکاتبات اداری) .......................................... 32
2-3-6. دلایل استفاده از سیستم های اتوماسیون اداری .................................................... 33
2-3-7. دلایل عدم استفاده از سیستم های اتوماسیون اداری ........................................................ 33
2-3-8. مزایای استفاده از اتوماسیون اداری ..............................................................................33
2-3-8-1. با توجه به وجه مالی و جریان نقدینگی .......................................................................... 33
2-3-8-1-1. مزایای مستقیم ......................................................................................................34
2-3-8-1-2. مزایای غیر مستقیم ..............................................................34
2-3-8-2. در مقایسه با مشکلات گردش کار دستی .........................................................34
2-3-9. مشکلات استفاده از اتوماسیون اداری................................................................... 36
2-3-10. استفاده کنندگان از سیستم اتوماسیون.......................................................... 37
2-3-10-1. مدیران .............................................................................................................37
2-3-10-2. کارمندان................................................................................................. 37
2-3-10-3. مشتریان ................................................................................................................... 37
2-3-10-4. کارمندان بایگانی و دبیرخانه................................................................................... 37
2-3-10-5. بشریت ..............................................................................................38
2-3-11. ارگونومی در مکانیزاسیون اداری: .................................................................................. 38
2-3-12. چالش های اتوماسیون اداری..................................................................................................... 38
2-3-13. تکنولوژی لازم برای مکانیزه کردن امور دفتری................................................................... 39
2-3-13-1. واژه پردازها.................................................................................................................. 40
2-3-13-2. نشر رومیزی ........................................................................................................... 41
2-3-13-3. کشو های بایگانی الکترونیکی............................................................. 41
2-3-13-4. پست الکترونیکی ............................................................................................ 41
3-3-13-5. پست صوتی ....................................................................................... 42
2-3-13-6. فاکس..................................................................................................................... 42
2-3-13-7. کنفرانس صوتی ....................................................................................... 43
2-3-13-8.کنفرانس ویدئویی.................................................... 44
2-3-13-9. کنفرانس های کامپیوتری................................................................................ 44
2-3-13-10. سند خوان ها .................................................................................. 44
2-3-13-11. ماشین های کپی هوشمند ............................................................................................ 44
2-3-14. انتخاب «ترکیب اتوماسیون اداری»برای مدیر....................................................................... 45
2-3-15. اجرای سیستم های اتوماسیون اداری................................................................ 45
2-3-16. شرایط استفاده از سیستم اتوماسیون اداری.................................................................... 46
2 -3-16-1. اطلاعات پایه ............................................................................................46
2-3-16-2. عملیات مربوط به نامه های وارده 46......................................................................
2-3-16-3. عملیات مربوط به نامه های صادر.ه.............................................................................. 46
2-3-16-4. عملیات مربوط به مکاتبات داخلی................................................................................. 47
2-3-16-5. عملیات مربوط به گردش مکاتبات و کارهای اداری................................................. 47
2-3-16-6. عملیات مربوط به پیگیری و ردیابی مکاتبات و کارهای ارجاع شده ........................................ 47
2-3-16-7. عملیات مربوط به بایگانی........................................................................... 47
2-3-16-8. عملیات مربوط به جستجو وبررسی .......................................................................... 47
2-3-16-9. عملیات مربوط به گزارش ها و مشاهدات................................................................ 47
2-3-16-10. امنیت حدود دسترسی............................................................................................... 48
2-3-17. تحقق دولت الکترونیک در ایران............................................................................................ 48
2-3-17-1. اتوماسیون فعالیتهای اختصاصی ........................................................................48
2-3-17-2. اتوماسیون فعالیتهای عمومی ..........................................................................49
2-3-18. مزایای دولت الکترونیکی ...........................................................................................49
2-4. بخش سوم: مفاهیم مرتبط با فرهنگ سازمانی ....................................................................... 50
2-4-1. ویژگیهای فرهنگ سازمانی .......................................................................................51
2-4-2. عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی .............................................................................52
2-5. بخش چهارم : وضعیت سیستم گردش مکاتبات در آموزش وپرورش .....................................53
2-5-1. معرفی سیستم اتوماسیون اداری ادارات آموزش وپرورش ومدارس .............................................. 54
2-6. بخش پنجم: نقد وبررسی تحقیقات انجام شده .........................................................................58
2-6-1. پیشینه پژوهش در ایران .........................................................................................58
2-6-1-1. پایان نامه 1 ....................................................................................................... 58
2-6-1-2. پایان نامه 2 ................................................................................................................ 59
2-6-1-3. پایان نامه 3 ................................................................................................................... 59
2-6-1-4. پایان نامه 4.......................................................................................................... 60
2-6-2-5. پایان نامه 5 .................................................................................................................. 60
2-6-1-6. پایان نامه 6 61......................................................................................................
2-6-1-7. پایان نامه 7 ...........................................................................................................62
2-6-2. پیشینه پژوهش در جهان .............................................................................................................63
2-6-2-1. پژوهش کای .....................................................................................................63
2-6-2-2. پژوهش مارلیک وکولیس .................................................................................................63
2-6-2-3.پژوهش گالستر .....................................................................................................64
2-6-2-4. پژوهش ریچارد ال.دفت ............................................................................................... 64
فصل سوم: روش تحقیق
3-1. مقدمه 67..........................................................................................................................
3-2. روش تحقیق ................................................................................................................................ 67
3-3. دامنه پژوهش ................................................................................................................. 68
3-3-1. ابعاد پژوهش ...................................................................................................................... 69
3-3-2. متغیرها ...........................................................................................................69
3-4. جامعه آماری .................................................................................................................70
3-5. روش نمونه گیری 71.........................................................................................................
3 -6. بر آورد حجم نمونه .....................................................................................................71
3-7. معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات ...........................................................................................71
3-7-1. مصاحبه ..............................................................................................................71
3-7-2. پرسشنامه .................................................................................................72
3-7-2-1. معرفی پرسشنامه ...................................................................................................72
3-7-2-2. تحلیل پرسشنامه ........................................................................................................73
3-8 . نحوه تطابق سوالات پرسشنامه با فرضیات و متغیرها ......................................................74
3-9. اعتبار یا روایی تحقیق ..........................................................................................74
3-10. اعتماد یا پایایی تحقیق .....................................................................................................75
3-11. نحوه بررسی فرضیات پژوهش ................................................................................................ 75
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
4-1. مقدمه ...................................................................................................................78
4-2. بخش اول: ویژگیهای جمعیت شناختی .............................................................................78
4-2-1. جنسیت......................................................................................................................... 79
4-2-2. رده سنی............................................................................................................................. 80
4-2-3. پست سازمانی.............................................................................................................. 80
4-2-4.سطح تحصیلات..................................................................................... 81
4-2-5. مقطع فعالیت....................................................................................................... 82
4-2-6.پشتیبانی مدیریت ارشد:................................................................................................... 83
4-2-7. فرهنگ کار تیمی................................................................................................................. 84
4-2-8 . ارائه الگوی موفق وتشویق................................................................................................... 85
4-2-9. بهینه کاری...................................................................................................................... 86
4-2-10. ایستگاه کاری سریع ........................................................................................................ 87
4-2-11. عدم کندی شبکه ..................................................................................................88
4-2-12. ایستگاه کاری مناسب......................................................................................... 89
4-2-13. رفع سریع مشکل سیستم .........................................................................................90
4-2-14. یک به یک بودن سیستم وکاربر .................................................................................91
4-2-15. آشنایی با مهارتهای پایه ...............................................................................................92
4-2-16. برگزاری دوره های تکمیلی .............................................................................................93
4-2-17. دوره آموزش اتوماسیون...................................................................................... 94
4-2-18. تحویل سیستم منوط به دانش اولیه کاربر..............................................................................95
4-2-19. روال مد ون برای گردش کار دستی .............................................................................96
4-2-20.جلوگیری از سردرگمی کاربران با انطباق فرایند گردش کاری و سیستم دستی موجود ..........................................................................................................................97
4-2-21. سهولت وسرعت چرخش نامه ها با انطباق فرایندهای گردش کاری ...................................98
4-2-22. استقبال کارکنان از انطباق فرایندهای گردش کاری اتوماسیون 99..............................................
4-2-23. اجرای سیستم اتوماسیون اداری در مدارس شهرستان آستارا ...........................................100
4-3. بخش دوم: بررسی فرضیات.......................................................................................................... 101
4-3-1. فرضیه 1 ..........................................................................................................101
4-3-2. فرضیه 2.............................................................................................................. 102
4-3-3. فرضیه 3 ........................................................................................................102
4-3-4. فرضیه 4 ................................................................................................................103
4-3-5. بررسی فرضیه اصلی تحقیق 104.........................................................................................
4-4. بخش سوم : سایر یافتههای تحقیق ..........................................................................................104
4-4-1. اولویت فرضیات.................................................................................................... 104
4 -4-2. بررسی موجودیت عوامل مستقل در جامعه آماری................................................................... 105
4-4-2-1. وجود فرهنگ سازمانی مناسب ..............................................................106
4-4-2-2. وجود زیر ساختهای نرم و سخت افزاری مناسب............................................................ 107
4-4-2-3. دستیابی به سطح مطلوب دانش و مهارت کارکنان .........................................................108
4-4-2-4. تشریح دقیق گردش کار دستی برای اجرای بهتر سیستم مکانیزه ..................................109
4-4-3. مقایسه نهایی پاسخ به نحوه اجرای عوامل مستقل در مدارس شهرستان آستارا 110...........................
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1. مقدمه ........................................................................................................................113
5-2. بحث و نتیجهگیری 113....................................................................................................
5-3. تحلیل نتایج ...........................................................................................................115
5-4. پیشنهادها بر اساس یافته های تحقیق..................................................................................... 116
5 -5. پیشنهادها بر اساس محدودیتها............................................................................. 116
5-6. پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده............................................................................................ 117
5-7. محدودیتهای تحقیق ..................................................................................................... 117
پیوست ها .............................................................................................................. 118
منابع و مآخذ 155.....................................................................................................................
فهرست منابع فارسی ......................................................................................................156
فهرست منابع غیرفارسی............................................................................................... 159
چکیدۀ انگلیسی ....................................................................................................................... 160
منبع:
فهرست منابع فارسی:
آذر. ع و مومنی. م.، 1376، آمار و کاربرد آن در مدیریت ج 1 و 2 ، تهران ، سمت
اعرابی،م،1389،مبانی فلسفی واستراتژیهای تحقیق،تهران ،دانشگاه علامه طبا طبایی
ایران نژاد، م،1382 . روش های تحقیق در علوم اجتماعی ، چاپ دوم تهران ، نشر مدیران
باب.ی.هیز.،1381،اندازه گیری رضایت خاطر مصرف کننده(طراحی و تنظیم پرسشنامه)،ترجمه جزنی نسرین ، سازمان مدیریت صنعتی.
بهشتیان ، م و ابوالحسنی،ح.،1387، سیستم های اطلاعاتی مدیریت تهران ، شرکت پردیس
بهشتیان. م،1373 ، نگرشی جامع بر تئوری، کاربرد و طراحی سیستمهای اطلاعات مدیریت "،"MIS بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، معاونت اقتصادی و برنامهریزی.
بررسی باید ها و نباید های راه اندازی شهر الکترونیک در ایران،جامعه مجازی سپنتا،اراک،1386
پاتنام ، ر و دیگران.،1384، سرمایه اجتماعی ، اعتماد ، دموکراسی و توسعه ، به کوشش کیان تاجبخش ، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان ، تهران ، نشر شیرازه
توکلی زاده داودی،م.،1375،تاثیر آموزش استفاده از بانکهای اطلاعاتی کامپیوتر بر ضریب دقت وبازیابی اطلاعات در زمان جستجو.پایان نامه ارشد.دانشکده تربیت مدرس
توما،ژ.،1369،مسائل جهانی آموزش وپرورش،ترجمه احمد آقازاده،مجله مدیریت آموزشی.
تکنولوژی های کاربردی در روابط عمومی الکترونیک،همایش روابط عمومی الکترونیک،1385.
تکنولوژی آموزشی،1383،شماره 19
ثاقب تهرانی. م،تدین،ش .، 1383، مدیریت و فنآوری اطلاعات، موسسه کتاب مهربان نشر
ثنایی،و.،1384،بررسی تاثیر افزایش اتوماسیون اداری بر بهره وری سازمانی شرکتهای پالایش و پخش تهران.پایان نامه ارشد.دانشگاه شهید بهشتی.
حبیبی،ل.،1383،سیستم های اتوماسیون اداری،مجله تدبیر،ش154
حسینی،ح.،1384.رویکردی تحلیلی بر اتوماسیون اداری وتاثیر آن بر بهره وری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران.پایان نامه ارشد .دانشگاه سیستان وبلوچستان
حمیدی زاده،م.، 1384، روش تحقیق در مدیریت، سمت
حنیفه ،ح.،1382،استانداردهای آموزشی فضای قرن 21، مجله مدیریت آموزشی
خاکی ، غ.، 1382،روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی ، تهران ، انتشرات بازتاب.
خامه چی،م ح.،معرفی نرم افزارهای اتوماسیون اداری،سمینار مدیران انفورماتیک شرکتهای آب و فاضلاب کشور ،1386
.فصلنامه علمی-پزوهشی سیاست علم وفناوری ،سال دوم شماره 3
دفت ، ر،ال.،1377، تئوری و طراحی سازمان ، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ، تهران ، چاپ پژوهش فرهنگی
رابینز،ا.،1374،رفتار سازمانی ، ترجمه:پارساییان ، اعرابی،دفتر پژوهشهای فرهنگی
زارعی. م.،1386 مبانی و مفاهیم فرهنگ سازمانی،سایت راهکار مدیریت
سالک رضائی، ح.، جوانههای اتوماسیون و دولت الکترونیک در ایران در رهگذر الکامپ سیزدهم،سایت ایستنا،1386.
سایت اینترنتی www.shirazu.ac.ir
سایت اینترنتی اتوماسیون اداری پیشرفته www.rayvarz.com/farci/product
سایت اینترنتی www.maadiran.com/persion/products/fax/technology
سایت اینترنتی سازمان های بدون کاغذ www.ettehadie.com
سایت اینترنتی www.imi.ir/tadbir
سایت اینترنتی پژوهشهای مدیریت و بازرگانی www.fa.wikibooks.org/wiki
سایت اینترنتی www.Gamelectronic.com.automation
سایت اینترنتی www.aftab.ir/articles/health-theropy
سایت اینترنتی تبادل الکترونیکی مکاتبات اداری در ایران www.ecep.ir
ساعدی، ط.،امضای دیجیتال در ایران ،سایت خبرنگار،1386.
صالحی صدقیانی،ج.،1388.بررسی روابط بین برنامه ریزی راهبردی وعوامل درون سازمانی در شرکتهای مبتنی بر فناوری برتر در ایران.
صرافیزاده. .ا، 1380، سیستمهای اطلاعات مدیریت: مفاهیم، نظریهها، کاربردها ،میر.
صرافی زاده،ا.،1383،فناوری اطلاعات وکاربرد آن در سازمان،میر.
علاقه مندان،ح.1383.تاثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق).پایان نامه ارشد .موسسه تحقیقات آموزش مدیریت .
عندلیب آذر،م،1379،سیستم های اطلاعات مدیریت،میر.
گیتس،ب.،1380.کسب وکار بر بال اندیشه، ترجمه:رضایی نژاد،ع،انتشارات فرا.
لاودن ،ک.،1384 ، سیستم های اطلاعات مدیریت،ترجمه هرمزی احمد، بهآوران.
محمد حسن زاده،م .،1384 ،بررسی مقایسه عملکرد شرکت بوتان قبل وبعد از اجرای طرح اتوماسیون.پایان نامه ارشد، موسسه عالی آموزش وپرورش.
مسلمی ،م.،1387،بررسی اثرات اسقرار سیستم اتوماسیون جامع اداری مالی بر کیفیت تصمیم گیری مدیران .پایان نامه ارشد .موسسه تحقیقات وآموزش مدیریت گیلان.
مک لئود،ر. ، 1377 ، سیستمهای اطلاعات مدیریت،ترجمه: جمشیدیان، مهدی ، پور عطاآبادی، مهدی ، سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان.
ملکیان،ن.،1385.بررسی تاثیر بکارگیری اتوماسیون اداری بر افزایش توان رقابتی نظام بانکی کشور.پایان نامه ارشد .دانشگاه شهید بهشتی.
مولر ، جی اچ و کی اف ، شوسلر و اچ ال کاستنر. ،1387 . استدلال آماری در جامعه شناسی، ترجمه نایبی ، هوشنگ، تهران ، نشر نی.
مقاله تبادل الکترونیکی مکاتبات اداری درایران، Correspondence Electronic ECE ) Exchange ) ،1386 .
مومنی، ه.،1372 ، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت] M. I. Sام. ای. اس]، اتحاد.
میلر، د .،1385. راهنمای سنجش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه: نایبی، هوشنگ. ،تهران ، نشر نی
منابع غیرفارسی:
Efraim Turban،2006، Information Technology for management،Wiley
D.Tsishritzis ،1985 ،Office automation concept and tools،Springer-verlag
Charles M.ray, Janet j.palmer , Emy D.wohl ،1995، Office automation a system approach، south western pub
Carlos venegas، 2007 ،Flow in the Office،productivity press
Galliers, Robert D،1999.، Strategic information management: challenges and strategies in managing information systems،: Butterworth Heinemann
.Mcleod , Raymand , 1998 , Management in formation systems’ Seventh ed ‘ Newjersy ‘ prentise Hall.
.(Green, 2001) www.aceproject. Org/ main /English / et/et76. Htm