فهرست:
چکیده............................................................................................................................. و
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) مقدمه.................................................................................................................... 2
1-2) بیان مساله.............................................................................................................. 2
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................... 4
1-4) اهداف تحقیق ....................................................................................................... 4
1-5) چارچوب نظری ................................................................................................... 6
1-6) سوالات تحقیق....................................................................................................... 6
1-7)تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق................................................................. 6
1-8)قلمرو تحقیق........................................................................................................... 8
1-8-1) قلمرو موضوعی................................................................................................. 8
1-8-2) قلمرو مکانی..................................................................................................... 8
1-8-3) قلمرو زمانی...................................................................................................... 8
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: ارزیابی عملکرد
2-1) مقدمه ................................................................................................................... 10
2-2) عملکرد سازمانی ................................................................................................... 10
2-3) عوامل موثر بر عملکرد سازمانی............................................................................... 12
2-3-1) محیط بیرونی ................................................................................................... 12
2-3-2)محیط درونی ..................................................................................................... 13
2-3-3) دستاوردها ........................................................................................................ 14
2-4) ارزیابی عملکرد...................................................................................................... 15
2-5) رویکرد های اندازه گیری عملکرد ........................................................................... 17
2-6) روشهای ارزیابی عملکرد........................................................................................ 17
2-7) فرایند ارزیابی عملکرد ........................................................................................... 20
2-8) چالش های ارزیابی عملکرد ................................................................................... 20
2-9) مزایای نظام ارزیابی عملکرد ................................................................................... 21
2-9-1) برای سازمان ..................................................................................................... 21
2-9-2) برای ارزیابی کننده............................................................................................. 21
2-9-3) برای ارزیابی شونده............................................................................................ 22
2-10)مدل ناپارامتریک تحلیل پوششی داده در ارزیابی عملکرد و بررسی کارایی ............... 22
2-10-1) تحلیل پوششی داده ها DEA ......................................................................... 23
2-10-2) مدلهای پایه ای تحلیل پوششی دادهها................................................................ 25
2-10-2-1) مدل CCR................................................................................................ 25
مدل نسبت CCR............................................................................................................ 25
مدل CCR ورودی محور ............................................................................................... 28
مدل CCR خروجی محور............................................................................................... 29
2-10-2-2) مدل BCC ................................................................................................. 30
2-10-2-3)مدل اندرسن – پیترسن ( (AP....................................................................... 31
بخش دوم: معرفی سازمان تامین اجتماعی و جایگاه آن در ارتقاء سلامت کشور
2-11) معرفی سازمان تامین اجتماعی .............................................................................. 31
2-12) خدمات و حمایتهای سازمان ................................................................................ 33
2-12-1) تعهدات و خدمات حمایتی ............................................................................. 34
2-12-2) خدمات درمانی .............................................................................................. 34
2-13) پیشینه پژوهش................................................................................................... 36
الف) مطالعات داخلی....................................................................................................... 36
ب) مطالعات خارجی....................................................................................................... 39
2-14) خلاصه فصل....................................................................................................... 41
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه ................................................................................................................... 43
3-2) روش تحقیق.......................................................................................................... 43
3-3) جامعه آماری.......................................................................................................... 44
3-4) روش گردآوری اطلاعات........................................................................................ 44
3-5) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات............................................................................... 44
3-5-1)مدل مورد استفاده............................................................................................... 45
3-5-2) تعیین و تبیین شاخصها..................................................................................... 45
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه.................................................................................................................... 48
4-2) ساماندهی داده ها و اطلاعات.................................................................................. 48
4-3) بخش دوم بررسی نتایج.......................................................................................... 50
4-3-1) بررسی نتایج با مدل CCR-I.............................................................................. 55
مجموعه مرجع....................................................................................................... 56
رتبه بندی بر اساس کارایی...................................................................................... 58
بررسی علل کارآمدی شعب کارآمد و ناکارآمدی شعب ناکارآمد................................. 61
بررسی کارایی مقیاس ............................................................................................ 64
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه.................................................................................................................... 68
5-2) پاسخ به پرسشهای پژوهش..................................................................................... 69
پرسش اصلی.......................................................................................................... 69
پرسشهای فرعی ................................................................................................... 69
5-3) پیشنهادآتی بر مبنای یافته های پژوهش.................................................................... 71
5-4) پیشنهادها برای تحقیقات آتی.................................................................................. 72
5-5) محدودیتهای تحقیق................................................................................................ 72
منابع............................................................................................................................... 73
منبع:
ابن الرسول، اصغر، رضائی، محسن، (1383)، "کاربرد کارت امتیازی متوازن بر ارزیابی عملکرد"، فصلنامه مدیریت فردا، سال دوم، شماره (6-5)، ص 43-51.
اسمعیلی کاکرودی، علی اکبر، (1388)، "ارزیابی عملکرد شعب بانک صادرات استان مازندران با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
بزاز جزایری، سید احمد، 1387 ، "ارزیابی عملکرد منابع انسانی:الگویی برای پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی در سازمان ها"، چاپ دوم ،تهران ، آییژ
بیات ترک، امیر، (1391)، "ارزیابی عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها (BSC/DEA)دوماهنامه شهرنگار، شماره 60 و 61، صفحات 44-63.
جزئی ، نسرین ، 1388 ، "مدیریت منابع انسانی" ، چاپ دوم ،تهران ، غزال
حسین زاده بحرینی، محمدحسین، ناجی میدانی، علی اکبر، چمانه گیر، فرشته، (1387)، " مقایسه کارایی اقتصادی بانک های خصوصی و دولتی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی (فراگیر)داده ها (DEA)، مجله دانش و توسعه(علمی – پژوهشی) سال پانزدهم، شماره 25 ، صفحات 1-23.
خاکی ، غلامرضا ، (1390) ، "روش تحقیق در مدیریت"، چاپ ششم، تهران: انتشارات بازتاب.
رجبی، احسان، (1389)، "مقیاس بهینه فعالیت و پایداری کارایی فنی بانک های تجاری ایران با کاربرد تحلیل پنجره ای داده ها در دوره (1385-1370)"، مجله اقتصاد پولی، مالی ، شماره 34، صفحات 91 -126.
رحیمی، غفور، (1385)، " ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره 173. صفحات 41 تا 44.
رفیع زاده، علاءالدین، (1386)، " الگوی مناسب مدیریت عملکرد در بخش دولتی"، سجهاد دانشگاهی: قابل دسترس در http://www.jobportal.ir/s1/?ID=15_1_2535
رهنورد، فرجه اله ،(1387)، عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمان های بخش دولتی ایران، پژوهشنامه ی مدیریت، سال هشتم، شماره ی 4(پیاپی 31)،ص 79.
سکاران ، اوما ، 1388، "روشهای تحقیق در مدیریت" ، تهران ، چاپ ششم ، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
سکاران، اوما، (1386)، "روشهای تحقیق در مدیریت"، ترجمه صائبی، شیرازی، محمود، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
طبرسا، غلامرضا (1378)، "بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی"، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
طلوعی اشلقی، عباس، حسینی خصری، سید محمد، (1386)، " ارزیابى کارایى واحدهاى خرید شرکت هاى گاز استانى"، فنی، شماره 38، صفحات 23-27.
عادلی، علیرضا (1384)، " ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.
عرب مازار، عباس ، موسوی، یحیی ، (1389)، " محاسبه کارایی و کوشش مالیاتی ادارات کل امور مالیاتی استانهای مختلف کشور: روش تحلیل پوششی داده ها"، پژوهشنامه اقتصادی تابستان 1389; 10(2 (پیاپی 37)):139-165.
عیسی زاده روشن، یوسف، خسروی، بهزاد، (1390)، " رتبه بندی مخابرات استا نهای کشور با رویکرد تحلیل پوششی داده ها"، مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، سال هشتم، شماره 3، صص41-52.
فلاحتی، آمنه، (1390)، " رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد در بانکهای استان گیلان"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
قنواتی، شادی، (1389)، "رابطه بین سرمایه انسانی و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
کریمی، تورج (1385)، "مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی"، مجله تدبیر، شماره 171
کاظمی مصطفی,نیک خواه فرخانی، زهرا، (1388) ، " کاربست تحلیل پوششی داده ها در اندازه گیری و تحلیل کارایی نسبی شهرستانهای استان خراسان رضوی در کشت گندم دیم"، اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزیدوره 23 شماره دوم صفحات 87-95.
گرجی، محمد باقر، صیامی، (1387)، " شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی"، فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره 11، صفحات 10- 19.
مجیبی میکلایی،تورج.ارائه الگوی جامع ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی،رساله دکتری رشته مدیریت دولتی،1385.
مومنی منصور، (1389)، "مباحث نوین تحقیق در عملیات "، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
مهر افشان، افسانه، (1388)، " ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با استفاده از روشهای غیر پارامتری"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
مهرگان. محمد رضا، (1383)،«مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها » ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ،
مهرگان، م.، (1383)، "ارزیابی عملکرد سازمانها:رویکرد کمی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها"، چاپ اول، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
مهرگان، محمدرضا، (1391)، "تحلیل پوششی داده ها: مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها"، نشر کتاب دانشگاهی، تهران.
نصر اصفهانی، محمد، و رضوی،سید عبدالله (1389) بررسی و مقایسه کارایی و بهره وری شرکتهای خودروسازی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، شماره 25، صص 97-108.
نیکوکار سمیرا، کتابی سعیده، معظم، الهام، (1389) ، " ارایه یک مدل ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و تحلیل سلسله مراتبی برای ارزیابی عملکرد مدیران بیمارستان ها"، مدیریت اطلاعات سلامت، ویژه نامه، شماره صفحات 601-611.
هادیان، محمد، حقانی، حمید، یوسف زاده، حسین، (1387)، "تخمین و مقایسه بهرهوری شعب سازمان تامین اجتماعی تهران: 1379-83.
یزدانی ، حمیدرضا، 1385 ، "بررسی روایط متقابل میان اجای سرمایه فکری و تاثیر آن بر عملکرد شعب بانک ملت تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه تربیت مدرس .
34.Abo-jarard, I. Y., Yousof, N., Nikbin, D. (2010). A Review Paper on Organizational Culture and Organizational Performance. International Journal of Business and Social Science, 1 (3), 26-46.
Allen, R. S., Dawson, G., Wheatley K. and White C.S.(2008) «Perceived Diversity and Organizational Performance», Employee Relations, Vol. 30 No. 1, p. 20-33.
Amaratunga, D. and Baldry, D.(2002) «Moving from performance measurement to performance management», Facilities, Vol. 20 . No. 5/6, p. 217-223.
Anderson Pand Petersen NC (1993). A Producer for Ranking Efficient Units In Data Envelopment Analysis. Mngt Sci 39:1261- 1264.
Barney, J.(1991) «Firm resources and the theory of competitive advantage», Journal of Management, Vol. 17, p. 99-120.
Beccalli.Elena, Casu.Barbara, Girardone.Claudia, Efficiency and Stock Performance in European Banking (2002), university of Essex.
Behrey, M.H., and Patron, R.A. (2008). " Performance appraisal – cultural fit and organizational outcomes within the U.A.E. ", Journal of American Academy of Business, Vol. 13, No. 1, pp. 166-176.
Bianco, V., (1984), “In Praise of performance”, personal Journal, pp.40-48, 50.
Boswell, W.R., and Boudreau, J.W. (2002). "Separating the developmental and evaluative performance appraisal uses", Journal of Business and Psychology, Vol. 16 pp.391-412.
Charnes, A., w.w. Cooper, and E. Rhodes, 1978, measuring the efficiency of decision making units, European Journal of Operational Research 2, 429-444.
Dollery, B.E., Worthington, A.C. (1996). The Evaluation of Public Policy: Normative Economic Theories of Government Failure. Journal of Interdisciplinary Economics, 7, 27–39.
Drack, l, and J.B. Hall, Maximilian (2003) "Efficiency in Japanese Banking: An Empirical Analysis", Economic Research Paper, No. 25/00.
Farrell, M.J. (1957), "The measurement of productive efficiency", Journal of the Royal Statistical Science Series A, General 120, pp.253-81
Forster, Jeremy.(2005), Bank efficiency ratios in Latin America, AppliedEconomic Letters; 7/15/2005, Vol. 12 Issue 9.
Ho. Li-An,(2008),”What Affects Organizational Performance? The Linking Of Learning And Knowledge Management” , Industrial Management & Data Systems, Vol. 108, No.9, Pp.1234-1254
Isidoro, G., Narciso, A., (2008), "The Usefulness of Accounting Information in the Measurement of Technical Efficiency in Agricultural Cooperatives"., Annals of Public and Cooperative Economics, Vol. 79, No. 1, (March 2008): 107-131
Kirkwood, Josha, Nahm, Daehoon(2004)Australian Banking Efficiency and Its Relation to Stock Returns, Department of Economics, Macquarie University, Sydney, Australia.
Mahesh, G.,Chand, Deepti., (2008), "Efficiency of General Insurance Industry in India in the Post-Liberaliztion Era: A data Evelopment Approach"., Icfai Journal of Risk & Insurance, Vol. 5, No. 1, (Jaunary 2008): 32-49.
Medori, D. and Steeple, D. (2000), "A framework for auditing and enhancing performance measurement systems", International Journal of Operations & Production Management, Vol.20 No.5,pp 520-33
Neely, A. and Adams, C. (2002), “Perspectives on performance: The performance prism”, forthcoming in Journal of Cost Management.
Philips, J.J., (1983), Handbook of training evaluation and measurement methods. Houston, texas: Gulf publishing company.
Radnor, Z., McGuire, M.(2004) «Performance management in the public sector: fact or fiction?» International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.53, No.3, p. 245-260.
Sherman, H.D,Landino.G, Managine Bank Productivity Using DEA, Inter Faces vol.25,no2( March-April1995)pp.60-73.
Sherman, H.D. , (1995). Managing bank productivity using data envelopment analysis. Interfaces, 9, 297-315.
Sherman, H.D., Gold, F.,(1985) "Bank Branch Operating Efficiency: Evaluation with Data Envelopment Analysis", Journal of Banking and Finance 9(2), 297-315.
Sink, D.(1991) «The role of measurement in achieving world class quality and productivity management», Industrial Engineering, Vol. 23, No. 6.
Spronk J. and Vermeulen E. M. (2003), “Comparative performance evaluation
under Uncertainty”,
Stavárek, Daniel (2006), Banking Efficiency in the Context of European Integration, Eastern European Economics; Vol. 44 Issue 4.
Tangen, S. (2004), "Professional practice performance measurement: from philosophy to practice", International Journal of Productivity and performance Management, Vol.53No.8,pp726-37
Terbog, H.J., (2003), “Performance evaluation styles in governmental organizations: How do perfessional managers facilitate politicians work?", Management Accounting Research, Vol. 14, No. 4, pp. 311–332.
Togi.N,A1-Faraj,Abdoulaziz.A.and Khalid A.B and BuBshati (1993) Evaluation to Bank Branch by Means of Data Envelopment Analysis, international Journal of Operation and Production Management, vol.13, no.9.
Webb, R. W. (2003) "Levels of Efficiency in UK Retail Bank: A DEA Window Analysis" International Journal of the Economics of Business 10(3),305-322.
Yang, H.H., Chang, C.Y., (2008), "Using DEA Window Analysis to Measure Efficiencies of Taiwan’s Integrated Telecommunication Firms ", Telecommunications Policy,