فهرست:
چکیده: 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1-بیان مسئله: 2
1-2-ضرورت انجام تحقیق: 4
1-3-وضعیت حوادث جاده ای استان اردبیل: 8
1-4-اهداف تحقیق : 10
1-5-فرضیه های تحقیق: 10
1-5-1-فرضیه اصلی: 10
1-5-2-فرضیات فرعی: 10
1-6-تعریف متغیرها و پیش فرضهای تحقیق: 10
1-6-1- عامل انسانی: 10
1-6-2- عامل جاده: 11
1-6-3- عامل محیط: 11
1-6-4-عامل خودرو: 11
1-6-5-تصادف.. 12
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1- مبانی نظری: 13
2-1-1- مثلث E3 : 14
2-1-2- ماتریس هادون: 15
2-1-3-معادله صدمات گانارسون: 16
2-2-مدل های پیش بینی تصادفات: 17
2-3-مروری بر تحقیقات انجام شده: 21
2-3-1- مطالعات سازمان های بین المللی. 21
2-3-2- پژوهش های خارجی صورت گرفته: 24
2-3-3- پژوهش های داخلی صورت گرفته: 26
نتیجه گیری. 28
2-4-جمع بندی: 29
فصل سوم: مواد و روش ها
3-1- روش پژوهش.. 30
3-2- جامعه پژوهش : 30
3-3- نمونه پژوهش و روش نمونه گیری : 31
3-4- روش گردآوری اطلاعات : 31
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها : 31
3-5-1- آمار توصیفی : 32
3-5-2- آمار استنباطی : 32
3-6- مدل مفهومی. 33
3-7- متغیرهای پژوهش : 34
3-8- محدوده زمانی و مکانی طرح: 35
فصل چهارم: نتایج
4-1- مقدمه: 37
4-2- تحلیل توصیفی: 37
4-3- رتبه بندی متغیرها بر اساس مدل فریدمن. 38
4-3-1- عامل انسانی: 41
4-3-2- عامل خودرو: 42
4-3-3- عامل جاده: 43
4-3-4- عامل محیط: 43
4-4- گروه کارشناسان: 44
4-5- گروه رانندگان مسیر: 45
4-6- گروه مسافرین: 47
4-7- پاسخ مصاحبه شوندگان بر اساس سن و سواد تحصیلی: 49
4-8- تحلیل فرضیه ها: 51
4-8-1- فرضیه اول: 51
4-8-2- فرضیه دوم: 52
4-8-3- فرضیه سوم: 52
4-8-4- فرضیه چهارم: 53
4-8-5- فرضیه پنجم: 54
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- نتایج: 55
5-2- جمع بندی و نتیجه گیری. 60
5-3- محدودیت پژوهش : 61
5-4- پیشنهادها 61
فهرست منابع.................................................................................................... 76
پیوستها........................................................................................................... 78
چکیده انگلیسی.................................................................................................. 91
منبع:
آیتی ا. 1388. هزینه تصادفات(تئوری وکاربرد). پژوهشکده حمل ونقل وزارت راه وترابری.
آیتی ا. 1387. محاسبه هزینه های آسیب به وسایل نقلیه درتصادفات جاده ای ایران در سال1383. پژوهشنامه حمل ونقل ، 1: 14.
آقا محمد ن. 1384. راه وایمنی وترافیک. تهران، دانشگاه علم وصنعت ایران
استیسی ن. 1378. مارگرت استیسی ترجمه علی اکبر عادلی، انتشارات ماهنامه صنعت حمل و نقل.
- اسد امرجی م. 1384. ارایه مدلی برای پیشگیری یا کاهش حوادث ریزش در جاده های کوهستانی. به راهنمایی محمود صفارزاده، دانشگده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس، زمستان.
اسماعیلی ع- ر. 1387. رساله دکترای «طراحی و تدوین الگوی راهبردی توسعه فرهنگ ترافیک ایران»، دانشگاه امام حسین.
بهروزی ک. 1391. دائره المعارف مهندسی ترافیک، چاپ اول، تهران: انتشارات مجد.
پاک گوهر ع- ر. 1386. «گزارش بررسی علل و عوامل موثر بر کاهش تصادفات ترافیکی براساس رگرسیون CART, LR. دفتر تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا.
پاک گوهر ع- ر؛ صادقی کیا ع. 1387. تحلیل داده های آماری تصادفات رانندگی به وسیله درخت تصمیم. 3(8):27-46.
پدن م، ریچارد ا، دیوید ا، دینش م، ادنان ا. حیدر، اوا ج، کولین م. 1385. گزارش جهانی پیشگیری از حوادث ترافیکی راه ها. ترجمه محمد هادی ناصح، مهران ستوده و جمشید کرمانچی، تهران: انتشارات تندیس.
پیوندی پ، نصیری ا، عموزاده ع. 1384. بررسی تحلیل حوادث رانندگی مدیریت شده توسط هلال احمر استان سمنان و مقایسه آن با کل تلفات در سال 83، مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای، دانشگاه تهران.
حبیبی نوخندان م، عزیزی ق. 1383. آب و هوا و ایمنی جاده های کوهستانی ایران، (مطالعه موردی: جاده هراز و فیروزکوه). رساله دکتری در رشته اقلیم شناسی، به راهنمایی قاسم عزیزی، دانشگاه تهران.
ع - م، محسنی ح.1388 . نقش پررنگتر عامل انسانی نسبت به راه درتصادفات جاده ای کشور. اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی ایران، زنجان،آذر.
دلاور ع. 1388.مبانی نظری و عملی پژوهش.تهران: نشر رشد.
فیروزجاه ع، فرزانه، س.ا، عباسی ع.ا. ذبیح پور ن.ا. 1385 . بررسی جامعه شناختی تصادفات جاده ای ) مطالعه موردی رانندگان عمومی جادهای شهرستان بابل. مجله.198 - مطالعات اجتماعی ایران، 1(2): 182 .
ف، رضایی ارجرودی، ع.ر. 1385. برآورد هزینه خارجی بخش جاده ای کشور برمحیط زیست اجتماعی با تاکید بر تصادفات جاده ای. علوم و تکنولوژی محیط زیست ، 8(3): 35-43.
م، رمضان زاده م و دریکوند م. 1387. بررسی عوامل موثر بر تصادفات جاده ای و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن. پژوهشهای جغرافیای انسانی ، 65: 87-104.
جامع حمل ونقل کشور.1388. معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری.
علیپور ب، نوید ر. 1389. مبانی مدیریت حمل و نقل. مشهد نشر سلسله الذهب.
گوریک کی ب، وریچارد ج. 1385. مفاهیم و روشهای آماری . ترجمه مرتضی شهر آشوب و فتاح میکائیلی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کاظم نژاد ا، خلخالی ح.ر، کاظم پور دیزجی م. 1380. 100 آزمون آماری به همراه راهنمای نرم افزار SPSS، تهران: موسسه فرهنگی هنری دیباگران
س، عسکری م، داداش زاده م. 1384. طراحی مدل منطقی شناسایی وتحلیل عوامل تصادف جاده ای در ایران. نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای، دانشگاه تهران.
نیک زاد، ف. 1386. سوانح ترافیکی کشور و خسارات منتجه، علل و عوامل و راه کارهای برون رفت از آن. تهران: دفتر تحقیقات کاربردی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا
وهابزاده ا. 1387. تاثیر عامل انسانی بروقوع تصادفات رانندگی آزاد راه کرج-قزوین درسال 1384 و راههای کنترل وکاهش آن. فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، 3(8).
فرزام م. 1381. چگونگی رسیدگی به تصادفات. تهران: معاونت آموزش دانشکده پلیس راهور.
Bhalla K., Ezzati, M., Mahal, A., Salomon, J., Reich, M. 2007. A risk basedmethod for modeling traffic fatalities. Risk Analysis 27 (1): 125–136.
Bishai D, Asma Q, Prashant J,. Abdul G. 2006. National road casualties and economic development . Health Econ. 15: 65–81
Garg N., Hyder A.A. 2006. Exploring the relationship between development and road traffic injuries: a case study from India. EuropeanJournal of Public Health; 16 (5): 487–491.
Kopits E, Maureen G. 2005. Traffic fatalities and economic growth . Accident Analysis and Prevention 37, 169–178.
Law T.H., Robert B. Noland A., Evans W. 2009. Factors associated with the relationship between motorcycle deaths and economic growth. Accident Analysis and Prevention, 41: 234–240.
Norton R, Hyder A, Bishai D, Peden M. 2005. Unintentional Injuries. In Disease Control Priorities-2, Jamison DT, Musgrove P, Meachem A (eds) . National Institutes of Health: Washington, DC.
Paulozzi L.J., George W, Victoria E., Espitia-Hardeman, Yongli X. 2007. Economic development’s effect on road transport-related mortality among different types of road users: A cross-sectional international study. Accident Analysis and Prevention , 39 : 606–617.