فهرست:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 2
1-2- بیان مسأله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
1-4- اهداف تحقیق.. 8
1-4-1- هدف اصلی ....................................................................................................................................8.
1-4-2 - اهداف فرعی .................................................................................................................... .............8
1-4-3 - هدف کاربردی ................................................................................................................. .............8
1-5- چارچوب نظری.. .9
1-6- فرضیه های تحقیق.. 10
1-7- تعریف متغیرها 10
1-7-1- تعریف مفهومی متغیر ها 11
1-7-2- تعریف عملیاتی متغیرها 13
1-8- قلمرو تحقیق.. 15
1-8-1- قلمرو موضوعی.. 15
1-8-2- قلمرو مکانی.. 15
1-8-3- قلمرو زمانی.. 15
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 17
2-2- کارآفرینی.. 17
2-3- ویژگی های کارآفرینان. 18
2-4- سه موج در کارآفرینی.. 20
2-5- انواع کارآفرینی.. 23
2-6- کارآفرینی سازمانی.. 23
2-7- مدل های کارآفرینی سازمانی.. 26
2-7-1- مدل کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن.. 26
2-7-2- مدل کارآفرینی سازمانی اکهلس و نِک.... 27
2-7-3- مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکاران. 28
2-7-4- کارآفرینی سازمانی تامپسون............................................................................................................30
2-8- شاخص های مناسب در انتخاب کارآفرینی سازمانی.. 31
2-9- فرآیند کارآفرینی سازمانی.. 32
2-10- موانع و محدودیت های کارآفرینی سازمانی.. 34
2-11- عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی سازمانی.. 37
2-11-1- انگیزش... 38
2-11-2- مهارت های فردی.. 39
2-11-3- حمایت محیطی ادراک شده. 40
2-11-4- پویایی محیطی ادراک شده ..........................................................................................................40
2-11-5- نگرش... 41
2-11-6- هنجارهای ذهنی.. 42
2-11-7- کنترل رفتاری ادراک شده. 42
2-12- پیشینه تحقیق.. 43
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 47
3-2- فرآیند اجرای تحقیق.. 47
3-3- روش تحقیق.. 48
3-4- جامعه و نمونه آماری.. 48
3-5- روش و ابزار جمع آوری داده ها 49
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه. 50
3-6-1- روایی.. 51
3-6-2- پایایی.. 52
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها...............................................................................................................53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 55
4-2- آمار توصیفی.. 55
4-2-1- توصیف جنسیت پاسخ دهندگان. 56
4-2-2- توصیف سن پاسخ دهندگان. 57
4-2- 3- توصیف سطح تحصیلات پاسخ دهندگان. 58
4-2-4- توصیف متغیر انگیزش... 59
4-2-5- توصیف متغیر مهارت های فردی.. 60
4-2-6- توصیف متغیر حمایت محیطی ادراک شده. 61
4-2-7- توصیف متغیر پویایی محیطی ادراک شده. 62
4-2-8- توصیف متغیر نگرش... 63
4-2-9- توصیف متغیر هنجارهای ذهنی.. 64
4-2-10- توصیف متغیر کنترل رفتاری ادراک شده. 65
4-2-11- توصیف متغیر تمایل به کارآفرینی سازمانی.. 66
4-3- آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 67
4-4- ماتریس همبستگی بین متغیرها ............................................................................................................68
4-5- شاخص های برازندگی مدل 69
4-6- آزمون فرضیه های تحقیق.. 70
4-7- بررسی فرضیه های تحقیق.. 73
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 76
5-2- نتیجه گیری.. 76
5-3- پیشنهادات تحقیق.. 77
5-4- پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 78
5-5- محدودیت های تحقیق.. 78
منابع و مآخذ
الف- فارسی.. 79
ب- انگلیسی.. 84
پیوستها و ضمائم .................................................................................................................................88.
چکیده انگلیسی ................................................................................................................... ..98
منبع:
الف- منابع فارسی
1- آذر، عادل و مؤمنی، منصور، 1387، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، جلد اول، چاپ پانزدهم، انتشارات سمت
2- احمدپور داریانی، محمود، 1386، کارآفرینی: تعاریف نظریات و الگوها، نشر پردیس
3- امیری، علی نقی، مرادی، یزدان، نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن، فصلنامه پزوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 49، 1387، 67-45
4- انصاری، محمدتقی، سلمانی زاده، عباس، نوآوری در سازمان ها بر مبنای کارآفرینی سازمانی، راهبرد یاس، تابستان 1388 - شماره 18، 166 تا 185.
5- بارانی، شهرزاد، اطهری، زهرا، زر افشانی، کیومرث، 1388، بررسی دلایل گرایش به کارآفرینی دانشجویان علمی-کاربردی کشاورزی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)، توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره ششم، 95-73
6- پاشا شریفی، حسن و شریفی، نسترن، 1383 ، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سخن
7- حافظ نیا، محمد رضا، 1388، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ شانزدهم، تهران، انتشارات سمت
8- حسین پور، داود، زارعی وش، فاطمه، الگوی کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل تعاون استان تهران)، تعاون، سال 21، شماره 4، زمستان 1389، 194-171
9- حسینی، محمدحسین، 1385، موج های پیش برنده کارآفرینی، ماهنامه تدبیر 1385، شماره177، 99-98.
10- حاجی یخچالی، علیرضا،1382، بررسی و اولویتبندی نگرش دانشجویان نسبت به مواد و دورههای آموزش کارآفرینی و خود اشتغالی در دانشگاه شیراز، اولین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران
11- خاکی، غلامرضا، 1382،روش تحقیق در مدیریت،چاپ دوم، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
12- دلاور، علی، 1380، راهنمای تحقیق و ارزشیابی در روان شناسی و علوم تربیتی ، چاپ دوم، تهران، نشر ارسباران
13- زارع، قاسم، حمیدی، مهرزاد، سجادی، سید نصرالله، رابطه بین عوامل روان شناختی توانمندسازی کارشناسان و کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی کشور، نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال پنجم، جلد اول، شماره 9، بهار و تابستان، (1386)، 81-71
14- سعیدی، م، مهتدی، م، تاثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه رفتارهای کارآفرینی (مطالعه موردی: آموزشهای کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی)، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم، 1387، 73- 57
15- سلازار، م، تیونگ، ا، سونیا ودیا، پ، (1998)، مقدمهای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک ناطق (1380)، انتشارات کوهسار
16- سکاران، اوما، 1385، روشهای تحقیق در مدیریت،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
17- شاهین، آرش، ابوالحسنی، زهرا، (1389)، «سنجش تفاوت مشخصات کیفیتی خدمات و نحوه ارائه خدمات در صنعت بیمه (بررسی موردی: شرکت بیمه ایران در استان اصفهان)»، مجله دانش و توسعه (علمی- پژوهشی)، سال هجدهم، شماره 31 ، صص 96-75.
18- صمد آقایی، جلیل، 1379، سازمانهای کارآفرین، نشر مؤسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
19- صمدی، پ، شیرزادی، ه، بررسی رابطه جو سازمانی مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شماره 16، 1387، 187- 164
20- طالبی، کامبیز، زارع یکتا، محمدرضا، آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 1، 1387، 131-111
21- طاهری، عبدالمحمد، جهرمی، امین شایان، ترابی، سهیلا، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه ای شهرستان گچساران، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شماره 4، زمستان 1389، 62-45
22- عابدی، رحیم، کاوش در کارآفرینی درون سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، پاییز و زمستان 1381، شماره 35 و 36، 1381، 131-111
23- فراهانی، ابوالفضل، عجم، قاسم، عزیزیان کهن، نسرین، سراج، سارا، رابطه بین عوامل روانشناختی توانمندسازی و کارآفرینی سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان خراسان رضوی، مدیریت ورزشی، شماره هشتم، بهار 1390، 55-41
24- قمبرعلی، رضوان، زرافشانی، کیومرث، شناسایی شاخصهای موفقیت کارآفرینان روستایی با استفاده از تحلیل مقیاسبندی چند بعدی، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 2، 1387، 160- 131
25- کاوسی، اسماعیل و رحمتی زنجان طلب، فرشاد، طراحی و ارائه الگویی بومی جهت ارتقای کارآفرینی سازمانی در دانشگاه. مطالعه موردی: واحد علوم و تحقیقات تهران، فصلنامه راهبرد،1390، سال بیستم، شماره 59، 241-217.
26- کمالیان، امین رضا، یعقوبی نور، محمد و الیاس کردی، اشکان، مطالعه عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی و نقش آن در پیاده سازی استراتژی کارآفرینی، راهبرد یاس، شماره 23، 1389، 202-184
27- مبینی دهکردی، علی، رضازاده، آرش ، دهقان نجم آبادی، عامر، دهقان نجم آبادی، منصور،تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه ی سازمان(مطالعه موردی: شرکت خودروسازی زامیاد)، توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد دوم، تابستان 1391، 47-66
28- محمدیان، محمود و شفیع ها، راحیل، بررسی عوامل تاثیرگذار بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری از دیدگاه مصرف کننده(با استفاده از مدل آکر)،مجله مدیریت بازاریابی،سال سوم،پیش شماره 4، بهار و تابستان1387 ،60-41
29- مقدسی، علیرضا، امکان سنجی پیاده سازی کارآفرینی سازمانی در شرکت تولیدی صنعتی سها طب، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 16، زمستان 1388، 17-1
30- مقیمی، سیدمحمد، 1384، کارآفرینی در سازمانهای دولتی، نشر فراندیش
31- مقیمی، سید محمد،1383، عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی در سازمان های بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی دولتی ایران، فرهنگ مدیریت، سال دوم، شماره 7، 78-27
32- موون، جان سی و مینور، میشل اس، 1388، رفتار مصرف کننده: عوامل درونی و بیرونی، ترجمه عباس صالح اردستانی و محمد رضا سعدی، چاپ دوم، تهران، نشر اتحاد- جهان نو
33- یدالهی فارسی، جهانگیر، مدیریت و ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره 10، پاییز 1384، 150-129
34- یدالهی فارسی، جهانگیر، عزیزی زیارت، امید، خواستار، حمزه، بررسی رابطه ی بین ساختار و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: بانک های خصوصی سطح شهر تهران)، توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره پنجم، پاییز 1388، 80-55
35- هومن، حیدرعلی، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت، 1384
36- ﻫﻴﺴﺘﺮﻳﭻ، ﺭﺍﺑﺮﺕﺩﻱ، ﭘﻴﺘﺮﺯ، ﻣﺎﻳﻜﻞﭘﻲ، ﻛﺎﺭﺁﻓﺮﻳﻨﻲ، ﺗﺮﺟﻤﺔ ﺳﻴﺪ ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ ﻓﻴﺾﺑﺨﺶ ﻭ ﺣﻤﻴﺪﺭﺿﺎ ﺗﻘﻲﻳﺎﺭﻱ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﻋﻠﻤﻲﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩﺻﻨﻌﺘﻲﺷﺮﻳﻒ، ١٣٨٣
ب- منابع انگلیسی
1- Adonisi, M. & Van Wyk, R. 2012. The Influence of Market Orientation, Flexibility and Job Satisfaction on Corporate Entrepreneurship, International Business & Economics Research Journal, 11(5), 477-486.
2- Ajzen, I. 1991. The theory of planned behavior,Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
3- Arenius, P. & Minniti, M. 2005. Perceptual variables and nascent entrepreneurship, Small Business Economics, 24 (3), 233-247
4- Bohringer, A.W.O. & Maurer, I. 2004. Barriers to innovation in the process of innovation. The druid Academys Winter Conference
5- Boso, N., Cadogan, J.W. & Story, V. 2012. Complementary effect of entrepreneurial and market orientations on export new product success under differing levels of competitive intensity and financial capital, International Business Review, 21, 667–681
6- Cañizares, S.M.S & García, F.J.F. 2010. Gender differences in entrepreneurial attitudes, Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 29(8), 766 –786.
7- Carr, J.C. & Sequeira, J. M. 2007. Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A Theory of Planned Behavior approach, Journal of Business Research, 60, 1090-1098.
8-Cornwall, J.R. & B. Perlman.1990.Organizational Entrepreneurship. Boston, MA: Irwin
9- Dess, G.G., Janney, J.J., Lane, PJ., Ireland, R.D., Zahra, S.A., & Floyd, S.W. 2003. Emerging issues in corporate entrepreneurship, Journal of Management, 29(3), 351-378
10- D'Souzam, P & Mulla, Z.R. 2011. Can an Entrepreneurial Personality Compensate for a Boring Job?: The Influence of Proactive Personality and Job Characteristics on Employee Engagement Levels, The Journal of Entrepreneurship, 20(2), 207–226.
11- Echols A.E. & C.P. Neck. 1998. The Impact of behaviours and Structure on Corporate Entrepreneurial Success, Journal of Managerial Psychology, 13(1/2), 38-46.
12- Fayolle, A. Gailly, B. and Lassas-Clerc, N. 2006. Assessing the impact of entrepreneurship education programmes: a new methodology, Journal of European Industrial Training, 30 (9),701-720.
13- Ferreira; J. J., Raposo, M. L., Rodrigues, R.G., Dinis, A., & do Paço, A. (2012). A model of entrepreneurial intention: An application of the psychological and behavioral approaches, Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(3), 424 – 440.
14- Fini, Riccardo. Grimaldi, Rosa. Luca Marzocchi, Gian. & Sobrero, Maurizio. 2012. The Determinants of Corporate Entrepreneurial Intention Within Small and Newly Established Firms. ENTREPRENEURSHIP THEORY and PRACTICE. Vol 36. No 2. 387-414
15- Finisterra do Paço, A.M., Ferreira, J. M., Raposo, M., Rodrigues, R.G. & Dinis, A. 2011. Behaviours and entrepreneurial intention: Empirical findings about secondary students, Journal of International Entrepreneurship, 9, 20–38.
16- Franco, L., Bennett, S. & Kanfer, R. 2002. Health sector reform and public sector health worker motivation: A conceptual framework, Social Science & Medicine. 54, 1255-1266
17- Huang, S.K. & Wang, Y.L. 2011. Entrepreneurial orientation, learning orientation, and innovation in small and medium enterprises, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 563–570.
18- Ismail, M., Khalid, S.A., Othman, M., Jusoff, K., Abdul Rahman, N., Mohammed, K.M & Shekh, R.Z. 2009. Entrepreneurial intention among Malaysian undergraduates, International Journal of Business and Management, 4(10), 54-60
19- Johnston, K.A., Andersen, B.K., Davidge-Pitts, J. & Ostensen-Saunders, M. 2009. Identifying Student Potential for ICT Entrepreneurship using Myers-Briggs Personality Type Indicators, Journal of Information Technology Education. 8, 29-43.
20- Karimi, S., Chizari, M., Biemans, J.A., & Mulder, M. 2010. Entrepreneurship Education in Iranian Higher Education: The Current State and Challenges, European Journal of Scientific Research, 48(1), 35-50.
21- Kirby, D.A. 2005. Entrepreneurship education: can business schools meet the challenge? Proceedings of the 2005 San Francisco-Silicon Valley Global Entrepreneurship Research Conference, San Francisco. CA, pp. 173-193.
22- Kirzner, I. 1979. Perception of Opporunity and Profit Chicago. University of Chicago Press
23- Koe W.L., Sa’arib, J.R., Majidc, I.A., & Ismail, K. 2012. Determinants of Entrepreneurial Intention Among Millennial Generation, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, 197 – 208.
24- Kristiansen, S., & Indarti, N. 2004. Entrepreneurial intention among Indonesian and Norwegianstudents, Journal of Enterprising Culture, 12(1), 55-78
24- Latham, G. P. 2007. Work motivation: History, theory, research, and practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
25- Licht, A.N, Siegel, J.I, 2006. The social dimensions of entrepreneurship. In: Casson M, Yeung B (eds) The Oxford Handbook of Entrepreneurship. Oxford: Oxford University Press
26- Litzky, BE., Godshalk, V.M., & Walton-Bongers, C. 2010. Social Entrepreneurship and Community Leadership: A Service-Learning Model for Management Education, Journal of Management Education, 34(1), 142-162.
27- Li, J.Z., Y. & Matlay, H. 2003Entrepreneurship Education in China Education and Training45 (8/9), 495-505
28- Luthje, C. & Franke, N. 2003. The making of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial itent among engineering students at MIT, RD Management, 33(2), 135-147
29- Luo, W.Z.L. & Liu, S.S. 2005. Entrepreneurial firms in the context of China’s Transition economy: An integrative framework and empirical examination, Journal of Business Research, 58, 277-284
30- Lynch, M.F., Jr. Plant, R.W., & Ryan, M. R. 2005. Psychological needs and threat to safety: Implications for staff and patients in a psychiatric hospital for youth. Professional Psychology: Research and Practice, 36, 415-425.
31- Mahmood, A.C. 2009. The effectiveness of entrepreneurship education in Malaysia, Journal of Education & Training, 51(7), 555-566
32- Marques, C.S., Ferreira, J.J., Gomes, D.N., Rodrigues, R.G. 2012. Entrepreneurship education: How psychological, demographic and behavioural factors predict the entrepreneurial intention, Education + Training, 54(8), 657-672
33- Mcquaid, R. 2002. Entrepreneurship and ICT industries: Support from regional and local policies. Regional Studies, 36(8), 909-919
34- Meiring, D., Van de Vijver, F.J.R. & Rothmann, S. 2006. Bias in an adapted version of the 15FQ+ in South Africa, South African Journal of Psychology, 36, 340-356
35- Menzel C., Aaltio, I., & Ulijn J.M. 2007. On the way to creativity: Engineers as intrepreneurs in organizations, Technovation, 27(12), 732-743
36- Morris, H.M., Donald, K.F., & Minet, S. 2001. Towards integration: understanding entrepreneurship through frameworks, Entrpreneurship and Iinnovation, 35-49
37- Mueller, S.L. & Thomas, A.S. 2001. Culture and entrepreneurial potential: a nine-country study of locus of control and innovativeness, Journal of Business Venturing, 16(1), 51-75.
38- Noel, J. 2005. Toward A Cultural Model of Indigenous Entrepreneurial Attitude, Academy of Marketing Science Review,5, 1-17.
40- Palacios, A.D. and Gil, I. and Garrigos, F. (2010). The impact of knowledge management on innovation and entrepreneurship in the biotechnology and telecommunications industries. Small Business Economics, 32(3), 291–312.
41- Peterman, N.E., & Kennedy, J. 2003. Enterprise education: influencing students’ perceptions of entrepreneurship”, Entrepreneurship Theory and Practice, 28(2),129-144
42- Pillis, E. & Reardon, K.K. 2007. The influence of personality traits and persuasive messages on entrepreneurial intention: a cross-cultural comparison, Career Development International, 12(4), 382-396.
43- Schwarz, E., Wdowiak, M., Almer-Jarz, D. & Breitenecker, R. 2009. The effects of attitudes and, perceived environment conditions on students’ entrepreneurial intent: An Austrian perspective, Education + Training, 51(4), 272-291
44- Selcuk, S. 2009. Investigating dimentions of organizational entrepreneurship on service sector, Journal of Business Venturing, 33(2), 65-87
45- Srivastava, N & Agrawal, A. 2010. Factors Supporting Corporate Entrepreneurship: An Exploratory Study, The Journal of Business Perspective, 14,163-171
46- Todorovic, Z.W., McNaughton, R., & Guild, P. 2011. ENTRE-U: An entrepreneurial orientation scale for universities, Technovation, 31,128–137
47- Verheul, I., Lorraine, U., & Thurik, R. 2005. Business accomplishment, gender and entrepreneurship self-image, Journal of Business Venturing, 20, 483-518
Ward, T. B. 2004. Cognition, creativity, and entrepreneurship, Journal of Business Venturing, 19(2), 173-188
49- Zahra, S.A. 1993. Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach, Journal of Business Venturing, 8(4), 319-340.
50- Zampetakis, L.A. & V. Moustakis. 2007. Entrepreneurial behavior in the Grewk public Sector, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Reseach, 13(1),19-38.