فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق. 2
1-1-مقدمه 3
1-2-بیان مسأله 3
1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 4
1-6-فرضیه های تحقیق: 4
1-9-تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق. 5
1-10-محدودیت های تحقیق. 6
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق. 7
2-1-مقدمه 8
بخش اول: مبانی نظری صنعت بانکداری. 8
2-2-تاریخچه پول و بانکداری در دنیا 8
2-3-تاریخچه بانکداری در ایران. 9
2-4-مدیریت ارتباط با مشتری در موسسات مالی و بانکها 11
2-5-جایگاه مدیریت ارتباط با مشتری در نظام بانکی ایران. 12
2-6-فرضیه های اساسی مدیریت ارتباط با مشتری دربانک. 13
2-7-مزایای مهم به کارگیری مدیریت ارتباط با مشتری در بانک. 14
2-8-نقاط ضعف و قوت مدیریت ارتباط با مشتری در بانکهای ایرانی. 14
بخش دوم: مبانی نظری مزیت رقابتی. 15
2-9- استراتژی بازاریابی. 15
2-10- الگوهای عقلایی تدوین استراتژی بازاریابی. 16
2-10-1- الگوهای طبیعی تدوین استراتژی بازاریابی. 17
2-10-2-الگوهای همه جانبه تدوین استراتژی بازاریابی: کاربرد نظریه نقاط مرجع استراتژیک... 17
2-11- گونهشناسی استراتژیهای سطح کسب و کار بر اساس نقاط مرجع استراتژیک... 19
2-12- مفهوم سازی مجدد استراتژی رقابتی. 21
2-13- مدل نیرویهای پنجگانه رقابتی. 24
2-14- یادگیری سازمانی و راهبرد رقابتی. 26
2-15- مزیت رقابتی. 31
2-16- عوامل موثر بر مزیت رقابتی. 33
2-16-1- قابلیت های محیطی. 33
2-16-2- زیر ساختارهای ملی. 34
2-16-3- استراتژی توسعه کشور. 34
2-16-4- شرایط تقاضای ملی. 34
2-16-5- صنایع مرتبط و تأمین کننده 35
2-16-6- قابلیت های سازمانی. 35
2-17- نگرش های مرتبط با مزیت رقابتی. 36
2-17-1- نگرش بر مبنای منابع. 36
2-17-2- نگرش رقابت بر مبنای شایستگی. 37
2-17-3- نگرش قابلیت های پویا 38
2-17-4- گرش قابلیت های شبکه ای و ارتباطی. 38
2-18- هوشمندی رقابتی. 40
2-19- انواع مزیت رقابتی. 42
2-19-1- مزیت موقعیتی در مقابل جنبشی (پویا) 42
2-19-2- مزیت متجانس در مقابل نامتجانس.. 43
2-19-3- مزیت مشهود در مقابل نامشهود 44
2-19-4- مزیت ساده در مقابل مرکب.. 45
2-19-5- مزیت موقتی در مقابل پایدار: مزیت رقابتی. 46
2-19-6- قلمرو علّی مزیت رقابتی. 48
بخش سوم- پیشینه تحقیقات انجام شده 50
2-20- پیشینه تحقیقات انجام شده داخلی. 50
2-21- پیشینه تحقیقات انجام شده خارجی. 51
فصل سوم: روش شناسی تحقیق. 56
3-1- مقدمه 57
3-2- روش شناسی تحقیق. 57
3-3- متغیرهای تحقیق. 58
3-4- روش گرد آوری اطلاعات.. 58
3-5- جامعهآماری تحقیق. 59
3-6- نمونهآماری. 59
3-7- روش نمونهگیری. 59
3-8- قلمرو تحقیق. 59
3-9- ابزار سنجش.. 59
3-10- بخش سنجش عوامل تاثیرگذار بر صنعت بانکداری. 60
3-11- بخش سنجش عوامل رقابتی. 60
3-12- اعتبار و روایی ابزار تحقیق. 61
3-12-1- روایی (اعتبار) پرسشنامه 61
3-12-2- پایایی (اعتماد پذیری) پرسشنامه 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 63
4-1- مقدمه 64
4-2- تحلیل توصیفی تحقیق. 64
4-2-1- جنسیت.. 64
4-2-2- تحصیلات.. 65
4-2-3- تأهل. 65
4-2-4- سن. 66
4-2-5- سابقه خدمت.. 68
4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق. 68
4-3-1- فرضیه اول. 69
4-3-2- فرضیه دوم 70
4-3-3- فرضیه سوم 71
4-3-4- فرضیه جهارم 72
4-3-5- فرضیه پنجم 73
4-3-6- فرضیه ششم 74
4-3-7- فرضیه هفتم 75
4-3-8- فرضیه هشتم 75
4-3-9- فرضیه نهم 76
4-3-10- فرضیه دهم 77
4-3-11- فرضیه یازدهم 78
4-4- اولویت بندی میزان اهمیت عوامل مؤثر بر ایجاد مزیت رقابتی در شعب بانک سپه شهر مشهد.............................................................................................................79
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 81
5-1- مقدمه 82
5-2- نتایج فرضیات تحقیق. 82
5-3- پیشنهادات تحقیق. 85
5-3-1- پیشنهادات اجرایی. 85
5-3-2- پیشنهادات پژهشی تحقیقی. 86
5-4- محدودیتهای تحقیق. 87
منابع و مآخذ 132
پیوست ها و ضمائم 88
منبع:
منابع فارسی
آذر، عادل و مومنی، منصور،(1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت.
اسکافی، امیررضا .( 1384 ). سازمان مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک (بررسی اثر هماهنگی راهبردی عناصر سازمانی بر عملکرد سازمان)؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ تهران: دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
اعرابی ، سید محمد و رضوانی ، حمیدرضا ، ( 1385 ) ، رابطه هماهنگی استراتژیک سطح کسب و کارواستراتژی بازاریابی با عملکرد سازمانی پژوهش درباره شرکتهای دارویی ایران ، فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال دوم ، شماره 5.
اکبری، محمدعلی. ( 1383 ). تحلیل کاربردی در بازار سرمایه ایرا ، ن تهران: نشرچالش.
امیرکبیری، علیرضا ، (1381)، مدیریت استراتژی ، ک چاپ دوم، تهران: نشر نگاه دانش.
آیتی نیا، احمد. (1389). بررسی عوامل کلیدی موفقیت بانک پارسیان درمحیط صنعت بر مبنای تحلیل رویکردهای استراتژیک و ارائه الگوی بهینه. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی. دانشگاه علم و فرهنگ.
ایمان خان، نیلوفر؛ مختاران، ماهرخ؛ نوری نسب، محبوبه .(1388). بررسی استراتژی های رقابتی شرکت های صادرکننده برتر ایرانی در سال 1386 . پژوهشگر (مدیریت); 5(16):69-79.
بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره ؛ حجازی، الهه، (1388)، روش های تحقیق در علوم رفتاری -انتشارات آگاه.
بامبرگر، پیتر ومشمولم، لن.، (1381)، استراتژی منابع انسانی (تدوین ، اجراء، آثار) ؛ ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی؛ تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بلوریان تهرانی محمد،(1376)، بازاریابی و مدیریت بازار، چاپ اول، نشر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
دفت، ریچارد. ( ۱۳۸۰ ) تئوری و طراحی سازمان ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران :دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم.
رحمان سرشت، حسین؛ افسر، امیر .(1387). اثر تسهیم اطلاعات بر استراتژی های رقابتی و عملکرد زنجیره تامین . مدیریت فناوری اطلاعات; 1(1):37-48.
رفیع پور، فرامرز،(1378)، تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، سهامی انتشار، چاپ چهارم.
سقطچی، مریم، (1385)، بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران، مجله تدبیر - شماره 170
سکاران، اوما، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1384.
شباهنگ، رضا . ( 1387 ). مدیریت مال ، ی چاپ یازدهم، جلد اول، تهران، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.
عباسقلی پور، عباس .(1389). عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد بانک ها. شماره 106: 24-35.
علی احمدی، علیرضا؛ حسینی، محمود و عسکریف عباس،(1383)، مجموعه مقالات مدیریت استراتژیک، چاپ اول، تهران: .1383 ، انتشارات تولید دانش، صفحه 61.
فتحیان، محمد( 1386 ).مبانی ومدیریت فناوری اطلاعات، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران.تهران
فقهی فرهمند ناصر؛(1384)، مدیریت استراتژیک سازمان، چاپ اول، تبریز: انتشارات فروزش، صفحه 187.
قاسمی، بهروز؛ ابراهیمی، عبدالحمید .(1386). بررسی آثار به کارگیری استراتژیهای رقابتی مناسب بر کارایی شرکتهای تجاری ایران . مدرس علوم انسانی; 11(3 (پیاپی 52)):183-205.
کاپلان، رابرت اس، نورتون، دیوید پی، ( 1386 ). سازمان استراتژی محور، مترجم پرویز بختیاری. چاپ چهارم. تهران: نشر مدیریت صنعتى.
کاتر جان، (1997)، هشت خوان تحول، چاپ اول، تهران: انتشارات مدیریت فردا، صفحه 175.
کردنائیج، اسداله و مشبکی اصفهانی، اصغر (1381)، طراحی و تبیین مدل تعاملی استراتژی، فرهنگ سازمانی و محیط در سازمانهای صنعتی کشور، مجله مدرس علوم انسانی بهار; 6(1 (پیاپی 24)):99-115
هریسون، ج؛ کارون، ج .(1382). مدیریت استراتژیک. ترجمه بهروز قاسمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آبتین.
منابع انگلیسی
Amoako-Gyampah, K. Acquaah, M. (2007). Manufacturing strategy, competitive strategy and firm performance: Anempirical studyina developing economy environment. – Int .J .Production Economics 111,575–592.
Anderson, M.C.,(2004), Bottom-Line Organization Development, Boston, MA: Butterworth-
Ansoff, I., (1965),Corporate strategy, McGraw Hill, New York.
Aragón-Correa JA, García-Morales VJ, Cordón-Pozo E. Leadership and organizational learning's role on innovation and performance: lessons from Spain. Industrial Marketing Management 2007;36(3):349–59
Barney JB. (2001). Is the resource-based ‘view’ a useful perspective for strategic management research? Yes. Academy of Management Review 26(1): 41–56
Barney, J B. (1991). Firms resources and sustained competitive advantage. Journal of Management 17 (1), 99–120.
Barney, J.B. (1991) Firm resources and sustained competition. Journal of Management 17 (1), 99–120.
Barney, J.B. (1997) Gaining and Sustaining Competitive Advantage. Addison Wesley.
Berry, L L.(1995). Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty. AMA Management Briefing, New York.
Byrne, j (1996). strategic planeeing – it is back: business week.
Chandler, Alfred D.(1962), Strategy and structure: Chapters in the history of American industrial enterprise. Cambridge, MA: MIT Press
Daniel, A. , Hunsen & Solberg, (2004), International Trade show tructure, strategy & performance exhibitor.
Dollinger, M. (1984). Environmental boundary spanning and information processing effects on organizational performance. Academy of Management Journal, 27, 351-368.
Dyl, E.A., “Corporate Control and Management Compensation: Evidence on the Agency Problem,” Managerial and Decision Economics 9, No. 1, Mar. 1988, pp. 21-25.
Enz, C A. (2010). Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
Foss – Knudsen (2003): The resource-based tangle: towards a sustainable explanation of competitive advantage. Managerial and Decision Economics. Vol. 24. No. 4. p. 291.
Galbreath, J., Galvin, P.( 2008). Firm factors, industry structure and performance variation: new empirical evidence to a classic debate. Journal of Business Research 61 (2), 109–117.
Ghose, S., Mukhopadhyay, S.K. (1993). Quality as the interface between manufacturing and marketing: a conceptual model and an empirical study. Management International Review, Vol. 33, No.1, 39–52.
Grant, Robert M. 1991. "The resource-based theory of competitive advantage: Implications for strategy formulation." California Management Review. 33 (Spring): 114-135.
Gursoy, D., Swanger, N.(2007). Performance-enhancing internal strategic factors and competencies: impacts on financial success. International Journal of Hospitality Management 26 (1), 213–227.
Hambrick DS. (2003). On the staying power of defenders, analyzers, and prospectors. Working paper, Pennsylvania State University.
Hamel G. (1996), Strategy as Revolution, Harvard Business Review. Vol.74, ISSUE 4, P.69-82.
Hamilton, S. (1991). New-product development and manufacturing competitiveness: a Hewlett-Packard perspective, in Blackburn, J.D. (Ed.), Time-Based Competition: The Next Battleground in American
Heinemann.
Hill, V. 2007. Vocatives and the Pragmatics-Syntax Interface. Lingua 117: 2077-2105.
Hult, G.T.M., Olson, E.M., Slater, S.F., (2004). The importance of structure and process to Strategy implementation. Business Horizon, 48, 47-54.
Hunger, J.D. & Wheelen, T.L. (2001). Essentials of strategic management; 2th ed. New Jersy: Prentice-Hall
in determining export differentiation advantage. Journal of Business Research 2006;59(9):1016–24.
Jahnson G. , Scholes, K. , (2008), Exploring Corporate Strategy. London: Prentice Hall.
Jain, S. C. (1989). Standardization of international marketing strategy: some research hypotheses. Journal of Marketing,Vol. 53, 70–79.
Jaworsky, B. and Kohli, A. (1993). Market orientation; antecedents and consequences, Journal of Marketing, Vol. 57, pp. 53-70.
Kaleka A, Berthon P. Learning and locale: the role of information, memory and environment
Kelly O’Leary, S.W. and Flores, B.E. (2002). The integration of manufacturingand marketing/sales decisions: impact on organizational performance, Journal of Operations Management, Vol. 20, pp. 221- 40.
Kenneth R. Andrews; The Concept of Corporate Strategy, Dow Jones Irwin Inc. Homewood, Illinois, 1971,PP.26-27
Kim, B.Y., Oh, H.( 2004). How do hotel firms obtain a competitive advantage?. International Journal of Contemporary Hospitality Management 16 (1), 65–71.
Kim, C. (2002). A model development for measuring global competitiveness of the tourism industry in the Asia-pacific region Korea Institute For International Economic Policy.
Kotabe, M., & Omura, G. S. (1989). Sourcing strategies of European and Japanese multinationals: a comparison. Journal of International Business Studies, 20, 113–129.
Kotey, B., and Meredith, G.G. (1997) “Relationships among owner / manager Personal values, business strategies and enterprise performance”, Journal of Small business Management,37-64.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2001). Principles of Marketing. U.S.A.:Prentice-Hall.
Kummar, K.R. and Sudharshan, D. (1988). Defensive marketing strategies: an equilibrium analysis based on decoupled response Management Science, Vol. 34 No. 7, pp. 805-15.
Leiblein, M.J. 2003. “The choice of organizational governance form and firm performance: Predictions from transaction cost, resource-based, and real options theories,” Journal of Management, Vol. 29(6), pp. 937-962.
Lynch, R.&Cross, K.(1991). Measure up Yardsticks for Continuous Improvement.
Madhavaram Sreedhar & Shelby D. Hunt, (2008) « The service-dominant logic and a hierarchy of operant resources: developing masterful operant resources and implications for marketing strategy” Journal of the Academy of Marketing Science. 36, (1), 67-82.
Manufacturing, Irwin, Homewood, IL.
Nage.j .(?). Strategy formulation for the smaller firm: a practical approach, long range planning, vol. 14, no. 34.
Olsen, M.D., West, J.J., Tse, E.C.Y.,(2008). Strategic Management in the Hospitality Industry, third edition. Prentice Hall, New Jersey.
Parsons, g. (1994). A new model in competitive strategy: sloan management rewiew 26, no ,11.
Porter, m f .(1980). competitive Strategy, tchniques for analyzing industries and competitors, new york.
Sanjaye, l. (1996). Learning from the Asian figures; studies in technology and industria policy.
Sharma, A., Upneja, A., 2005. Factors influencing financial performance of small hotels in Tanzania. International Journal of Contemporary Hospitality Management 17 (6/7), 504–515.
Sharma,S and Malhotra ,M.(2002). Spanning the continuum between marketing and operations, Journal of operation management, vol20, pp.209-219.
Shoham, A., & Albaum, G. (1994). The effect of transfer of marketing methods on export performance: an empirical examination. International Business Review, Vol. 3, No.3, 219–241.
Slater, S.F., and Olson, E.M. (2001). „Marketing‟s Contribution to the Implementation of Business Strategy: An Empirical Analysis‟. Strategic Management Journal. 22, 1055-1067.
Speed R.( 1993), Maximising the potential of strategic typologies for marketing strategy research. Journal of Strategic Marketing;1:171–88.
Stacey, R. (2001). ‘Complex Responsive Processes in Organizations: Learning and Knowledge Creation’. London and New York: Routledge
Tavitiyamana, P., Qub, H., Qiu Zhangc, H. (2011). The impact of industry force factors on resource competitive strategies and hotel Performance. International Journal of Hospitality Management 30 , 648–657.
Vidovic, M. (2010). Razvijenost prakse upravljanja znanjem u Hrvatskoj, Zbornik Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, 6, pp. 275-288.
Vorhies DW.( 1998), An investigation of the factors leading to the development of marketing capabilities and organisational effectiveness. Journal of Strategic Marketing;6:3-23.
Whybark, D.C.(1994). Marketing’s influence on manufacturing practices.International Journal of Production Economics,Vol. 37, No.1,41–50.
Wong, K.K.F., Kwan, C. (2001). An analysis of the competitive strategies of hotels and travel agents in Hong Kong and Singapore. International Journal of Contemporary Hospitality Management 13 (6), 293–303.
Yoginder, A. ,(1997) , Optimal coordination strategies for production and marketing Decisions , aDepartment of Management, Marquette University, Milwaukee, WI 53201, USA.