پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
گرایش مدیریت بازرگانی
چکیده تحقیق :
این پژوهش با هدف اصلی بررسی سنجش میزان اثر بخشی تیمهای کاری گروه هولدینگ رایزکو انجام شده است. گروه رایزکو بدلیل وسعت و سطح بالای کمی و کیفی و تکنولوژیکی بزرگترین قطعه ساز پلاستیکی و جزو معدود قطعه سازان برتر صنعتی در ایران است و این بررسی اهمیت نقش تیم های کاری در حوزه های مختلف گروه کار خانجات را مشخص می کند.
آنچه این پژوهش قصد دارد تا به آن برسد تعیین نقش و جایگاه تیمهای کاری در مشارکت کارکنان , بالارفتن سرعت امور , جلوگیری ازدوباره کاری , ایجاد زمینه های همکاری بین فردی , افزایش تعهد گرایی , کاهش تعارضات , مشارکت در تصمیم گیریهای استراتژیک و افزایش بهره وری است لذا تلاش خود را در این پژوهش برای پاسخگویی به سوالات زیر معطوف نمودیم:
آیا تیم های کاری در مشارکت کارکنان در تصمیم گیری نقش دارند؟
آیا تیم های کاری بر افزایش سرعت انجام امور تاثیر دارند؟
آیا تیم های کاری از دوباره کاری می کاهند؟
آیا تیم های کاری در ایجاد زمینه های همکاری بین کارکنان می افزاید؟
آیا تیم های کاری تعهد گرایی را افزایش می دهند؟
آیا تیم های کاری تعارضات را کم می کنند؟
آیا تیم های کاری بر تصمیمات استراتژیک سازمان موثرند؟
آیا تیمهای کاری بر افزایش بهره ور ی سازمان موثرند؟
آیا تیمهای کاری الگویی برای افزایش اثر بخشی سایر فعالیتهای سازمانی هستند؟
روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی پیمایش و زمینه یابی است و جامعه آماری منتخب از میان افرادی است که در 4 شرکت اصلی تر گروه شامل: اورند پلاستیک , جنرال کب , ماد پارت و پدم در تیمهای کاری مشارکت فعال دارند.
38 سوال پس از آزمون اولیه ما بین 41 نفر توزیع گردید و پس از جمع آوری و بررسی آماری این حقیقت مشخص گردید که تیمهای کاری در گروه رایزکو اثر بخش بوده و نقش بسزایی در امور مختلف شرکت دارند. بررسی های آماری نشان می دهند که تیمهای کاری در بالارفتن نرخ مشارکت کارکنان , تصمیم گیری ها , کارکنان , کاهش تعارضات مخرب , موثر بوده و همچنین در تحول و اصلاح سیستمهای سازمان از طریق تاثیر بر فرهنگ مشارکت و کار تیمی در تصمیم سازیهای استراتژیک موثر می باشند و می توان از این طریق بهره وری سازمان را ارتقا داده و در نهایت نقش موثری بر امور سازمان داشت.
فصل اول
کلیات تحقیق
عنوان تحقیق
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
سئوالات پژوهش
متغیرها
تعریف تئوریک واژه ها
عنوان تحقیق
"بررسی سنجش میزان اثر بخشی تیم های کاری در گروه هولدینگ رایزکو"
بیان مسئله
گروه هولدینگ رایزکو با داشتن بیش از 2000 نفر پرسنل یکی از بزرگترین قطعه سازان صنعتی ایران می باشد که برای صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو , قطعات پلاستیکی تولید می کند .
به دلیل بزرگی این گروه صنعتی اداره آن بصورت هولدینگ می باشد لذا هر کارخانه برای اجرای برنامه های خود در چهار چوب اهداف کلان گروه که در شورای راهبردی تعیین می شود دارای گروه های اجرایی متفاوتی در سطوح مختلف است و جلسات مختلفی برای هماهنگی بیشتر بین اعضاء تشکیل می گردد.
همچنین بین کارخانجات نیز در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی جلساتی تشکیل می گردد تا گروههای کاری هم رده و هم هدف با حضور مدیران از گروه های مختلف برای حل مسائل مشترک ، هماهنگی بین گروهها و واحدها یا برای انجام پروژه ای در کوتاه مدت یا بلند مدت تشریک مساعی نمایند.
این تیمها با اهداف: آموزشی , اداری , مالی , خرید و فروش , تولید , نگهداری و تعمیرات , لجستیک و کیفی جلسات منظمی دارند و در جلسات پروژه های مختلف سیاستگذاری , تعریف و اجرای آنها کنترل می گردند.
آنچه هم اکنون در میان کلیه گروهها و تیمها بصورت یک مساله در آمده است این است که چگونه می توان اثر بخشی این تیمها و گروهها را بالا برد؟ آیا همه این گروهها و تیمها کارا هستند؟ آیا هدفمند تشکیل جلسه می دهند و نتایج کارشان مطلوب است؟ آیا اعضاء همه در تصمیم گیریها مشارکت و به یکدیگر کمک می کنند؟ مهارت های تیمی کفایت دارد؟ وآیا ادامه این الگو صحیح است یا خیر؟و چندی دیگر از این سوال ها که ما را بر این داشت تا در این موارد غور و تفحصی بنماییم.
اهداف پژوهش
تعیین نقش تیمهای کاری در مشارکت بیشتر کار کنان
تعیین نقش تیمهای کاری در بالا رفتن سرعت انجام امور
تعیین نقش تیمهای کاری در جلوگیری از دوباره کاری
تعیین نقش تیمهای کاری در ایجاد زمینه های همکاری بین فردی
تعیین نقش تیمهای کاری در افزایش تعهد گرایی
تعیین نقش تیمهای کاری در کاهش تعارضات
تعیین نقش تیمهای کاری درتصمیمات استراتژیک سازمان
تعیین نقش تیمهای کاری در بالا رفتن بهره وری
تعیین نقش تیمهای کاری در افزایش اثر بخشی فعالیهای سازمانی
سوالات پژوهش
1.آیا تیم های کاری در مشارکت کارکنان در تصمیم گیری نقش دارند؟
2.آیا تیم های کاری بر افزایش سرعت انجام امور تاثیر دارند؟
3.آیا تیم های کاری از دوباره کاری می کاهند؟
4.آیا تیم های کاری در ایجاد زمینه های همکاری بین کارکنان می افزاید؟
5.آیا تیم های کاری تعهد گرایی را افزایش می دهند؟
6.آیا تیم های کاری تعارضات را کم می کنند؟
7.آیا تیمهای کاری بر تصمیمات استراتژیک سازمان موثرند؟
8.آیا تیمهای کاری بر افزایش بهره ور ی سازمان موثرند؟
9.آیا تیمهای کاری الگویی برای افزایش اثر بخشی سایر فعالیتهای سازمانی هستند؟
متغیرهای پژوهش
الف) متغییرهای مستقل
مشارکت کارکنان
افزایش سرعت امور
جلوگیری از دوباره کاری
ایجاد زمینه همکاری بین کارکنان
افزایش تعهد گرایی
کاهش تعارضات
تاثیر بر تصمیم گیری های اسراتژیک
افزایش بهره وری
افزایش اثر بخشی فعالیتهای سازمان
کلیه متغییرهای فوق از نوع کمی فاصله ای می باشند.
تعاریف متغییرهای مستقل
مشارکت کارکنان
تعریف تئوریک: مشارکت کارکنان در مدیریت عبارتست از کلیه اقداماتی که میزان نفوذ و مسئولیت کارکنان در فرآیند تصمیم گیری را از طریق نمایندگی مناسب در سطوح مختلف سازمان افزایش می دهد و این تحقق دموکراسی صنعتی را تسهیل می کند.( زاهدی 1369)
افزایش سرعت امور
تعریف تئوریک: سرعت انجام امور نتیجه فرآیندی بنام سینرژی یا هم افزایی است که تشریک مساعی ما بین اعضای تیم و تصمیم گیری و توافق برای اجرای همگرا را موجب می گردد.
جلوگیری از دوباره کاری
تعریف تئوریک: منظور از دوباره کاری اجرای مجدد فرآیند تصمیم گیری و اجرا می باشد که در تیم این امر به حداقل می رسد زیرا کلیه اعضای تیم از مهارتها ، دانشها و اشتراک تسهیلات و تجهیزات و منابع تصمیم گیری در تیم بطور یکسان بهره می برند واین امر موجب کاهش دوباره کاری می شود (تیم سازی ، نویسنده دوید ای. وتن ، مترجم دکتر بدرالدین اورعی یزدانی ،ناشر موسسه تحقیقات وزارت نیرو، چاپ 1382).
4- ایجاد زمینه همکاری بین کارکنان
تعریف تئوریک: ارتباط و معاشرت سرشت پیوند اعضای تیم است که این امر موجب ایجاد اعتماد متقابل ، حذف تیرگیهای احتمالی ، همدلی و اندیشیدن تمام اعضای تیم به یک هدف و نتیجه می شود( 17 اصل کار تیمی ، نویسنده جان ماکسول ، مترجم عزیز کیاوند ، ناشر مدیریت فردا ، چاپ هفتم).
5- افزایش تعهد گرایی
تعریف تئوریک:. تعهد موجب وقف شدن کلیه اعضای تیم در راستای هدف یا اهداف مشترک تعیین شده در تیم است. تعهد در واقع محرکی است که ما را به سمت اهدافمان سوق می دهد.( بنیادهای کار تیمی ، مولف دکتر ایرج سلطانی ، انتشارات ارکان ، سال 1384 چاپ اول)
6- کاهش تعارضات
تعریف تئوریک: تعارض وضعیتی اجتماعی است که در آن دو یا چند نفر در باره موضوع های مربوط به سازمان یا باهم توافق ندارند یا نسبت به یکدیگر قدری خصومت احساسی نشان می دهند( شم هورن 1994 ، ماخذ اینترنت).
تعارض فراگردی است که درآن تلاش عمومی شخص الف برای خنثی سازی تلاشهای شخص ب از طریق مانع تراشی به عجز و ناکامی شخص ب در دستیابی به هدف ها یا افرایش منابعش منجر می شود( رفتار سازمانی ، استیفن . پی . رابینز ، مترجمان دکتر پارسائیان و دکتر اعرابی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ پنجم 1383)
7- تاثیر بر تصمیم گیری های استراتژیک
تعریف تئوریک: هنر و علم تدوین ، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چند گانه که سازمان را قادر می سازد به هدف های بلند مدت خود دست یابد( مدیریت استراتژیک ، فرد آر . دیوید ، مترجمان دکتر پارسائیان و دکتر اعرابی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ سوم 1381)
8- افزایش بهره وری
تعریف تئوریک: بهره و ری عبارتست از نسبت کل ارزش محصول تولید شده به مجموع ارزش کل نهاده های مصرفی است. این شاخص تاثیر مشترک و همزمان همه نهاده ها و منابع ( از قبیل نیروی انسانی ، مواد و قطعات ، ماشین آلات و نظایر آن در ارتباط با ارزش محصول بدست آمده را اندازه گیری می کند( سومانث 1987 ، مرکز بهره ور آمریکا، ماخذ اینترنت)
9- افزایش اثر بخشی فعالیتهای سازمان
تعریف تئوریک: میزانی که سازمان اهداف خود را محقق می سازد این رویکرد در ادبیات مدیریت تحت عنوان اثر بخشی معرفی شده است . در واقع اثر بخشی عبارتست از درجه یا میزانی که سازمان به هدفهای مورد نظر خود دست می یابد.
ب) متغیرهای تعدیل کننده
1- جنسیت
2-تحصیلات
3- منطقه جغرافیائی
4- شرکت مورد بررسی
ج) متغیر وابسته:
در این پژوهش متغیر وابسته اثر بخشی می باشد.
تعریف تئوریک و عملیاتی واژه ها
گروه کاری:
"گروه"در فارسی به معنی دسته ای از مردم, جماعت, طایفه و قبیله آمده است(معین3280؛1363)
همانطور که ملاحظه می شود گروه و تیم یک مفهوم ندارد. گروه در سازمان شامل دو نفر یا بیشتر می باشد که فعالیتها را جهت نشر اطلاعات در بین اعضاء و کمک به یکدیگر در جهت تصمیم گیری و انجام مسئولیت هستند.
در گروه هولدینگ رایزکو ؛گروهها دسته هایی از مدیران؛روسا؛کارشناسان و تکنسینها هستند که برای بحث و تصمیم گیری در موارد تخصصی با اهداف حل مشکل و یا تعریف پروژه و یا تدوین پروسه های کاری بطور دایمی یا بلند مدت تشکیل می گردند
تیم کاری:
"تیم"در فرهنگ فارسی به معنی تعهد و غمخواری و همچنین به دسته ای از افراد که در یک زمینه ای فعالیت می کنند اطلاق می شود(معین 1181و1363)
تیم کاری در گروه رایزکو به دسته ای از مدیران ؛روسا و کارشناسان اطلاق می شود که با هدفی خاص و اکثرا کوتاه مدت برای مساله ای تصمیم گیری کنند.
اثر بخشی:
کارایی را "انجام درستِ کار" و اثربخشی را "انجام کار درست" تعریف میکنند. طبق شکل زیر، کارایی نشان دهنده نسبت تبدیل ورودیها به خروجیها بوده و اثر بخشی، نسبت ارتباط خروجیها با اهداف میباشد.
بهرهوری، حاصل جمع برداری کارایی و اثربخشی است که نشان میدهد یک سازمان به چه صورت منابع خود را در راستای دستیابی به اهداف به کار میگیرد.
منظور از اثر بخشی در این پروژه میزان دستیابی به اهداف تعیین شده برای هر تیم در جامعه آماری مورد تحقیق است.
بهره وری:
شروع استفاده از کلمه بهره وری در فرهنگ اقتصادی مربوط به دو قرن قبل است. در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در کشورهای صنعتی بهره وری به عنوان یک طرز فکر و فرهنگ تلقی می شود، تفکر پیشبرد و بهبود آنچه که وجود دارد.
بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت برون داد بر درون داد یک فرد، واحد و سازمان بکار گرفته می شود.
داده/ ستانده = بهره وری
به منظور کنترل تورم، رشد اقتصادی ، صرفه جوئی در استفاده از منابع کمیاب، افزایش قدرت رقابت بیش از پیش به بهره وری اهمیت داده میشود.
فصل دوم
پیشینه تحقیق
مقدمه
مدیریت یعنی "کار کردن توسط دیگران". این عبارت یکی از قدیمی ترین تعاریف در ادبیات مدیریت است ولی تعریف نوین مدیریت"کار با دیگران" است که به زیبایی تحول در نگرش به مدیریت را در سالهای اخیرمطرح می سازد و به اهمیت کار گروهی و تیمی اشاره دارد.
قدرت واقعی و پنهان در کار تیمی این است که دست آوردهای تیم از جمع دست آوردهای اعضای آن به مراتب بیشتر است یعنی جمع یک با یک از دو بیشتر می شود و این نتیجه فرآیندی بنام سینرژی یا هم افزایی است که موجب می شود تا کار تیمی ماندگار ترین و مستحکم ترین مزیت رقابتی گردد زیرا هم کم یاب است و هم توان لازم را دارد.
واژه های« تیم کاری » و «گروه کاری» در اغلب سازمانهای امروزی به کار برده می شود. بعضی از صاحب نظران معتقدند که شرکت های مدرن و مؤثر نیازمند استفاده ازتیم های کوچک برای انجام مأموریت خود هستند. تیم های کاری در مباحث تحول مدیریت، تغییر پارادایم مدیریت و تجدید حیات سازمانها نقش محوری دارند.
دو حادثه مهم باعث شد که تیم های کاری بطور وسیع مورد استفاده قرار گیرند. این دو حادثه نتایج مطالعات هاثورن و تجربیات اروپاییان از گروه های مستقل کاری بود زیرا تا قبل از آن تیم های کاری صرفاً در حوزه های ورزشی و نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند. بعد از آن دو حادثه کمکم حرارت استفاده از تیم های کاری فروکش کرد تا اینکه در دهه 1980 تیم های کاری مجدداً توجه صاحب نظران را به خود جلب کرد.
دلیل اهمیت تیم ها چیست و چرا در اقتصاد الکترونیکی و نوین جهانی اهمیت بیشتری یافته است؟
از سالها پیش گفته شده است که افراد بزرگترین سرمایه سازمان ها به شمار می آیند. این مطلب در گزارش سالانه بسیاری از شرکت ها که نام تمامی مدیران ارشد و مسئولان سازمان در آنها ذکر می شد ولی نام کارمندان دون پایه به صورت گروهی و ناشناس مورد اشاره قرار می گرفت، همواره به عنوان روشی استاندارد وجود داشته است. چنانچه مطلب فوق برای کارشناسان مدیریت منابع انسانی نقل شود، آنها یا گره ای عاقلانه و حاکی از درک مسئله بر ابرو می اندازند و یا آنکه نیش خندی مبنی بر تسلیم و ناچاری بر چهره می آورند. ما می گوییم که برای افراد ارزش قائل هستیم ولی در عمل برای تحقق این ارزش کوشش چندانی نمی کنیم. همین مطلب در مورد کار تیمی نیز مصداق دارد. می دانیم چنانچه افراد با هم متحد شوند می توانند کوه ها را به حرکت در آورند، اما در مورد چگونگی اداره امور تیمی اطمینان کافی نداریم و بنابر این افراد را در قالب گروه های کاری می گنجانیم و امیدواریم که طی واکنشی شگفت، یک تیم شکل بگیرد.
در دنیای امروز عوامل بسیاری وجود دارند که بر ضرورت تغییر روند فوق تاکید می ورزند. چنانچه دیدگاهی کلی نسبت به آنچه در سطح کلان اتفاق می افتد داشته باشیم، مشاهده خواهیم کرد که رها سازی نیروی یک تیم خوب، مشابه آن است که پایاترین امتیاز رقابتی موجود را برای سازمان های امروزی فراهم آوریم.
یک گروه به این صورت تعریف می شود: دو یا چند نفر که با هم روابط متقابل دارند, به یکدیگر وابسته اند و برای تامین هدفهایی خاص گرد هم می آیند. گروهها می توانند رسمی یا غیر رسمی باشند.
گروههای رسمی گروههایی هستند که توسط ساختار سازمانی مشخص می شوند ؛کارهای مشخصی به آنها واگذار می گردد و گروههای کاری یا تخصصی را تشکیل می دهند.
در گروههای رسمی رفتار فرد به وسیله هدفهای سازمان تعیین و مسیر حرکت وی مشخص می شود.
Work teams effectiveness evaluation of risco holding group
Abstract:
risco Group with more than 2000 employee is one of the biggest industrial manufacturers in Iran who supply plastic parts to different industry such as OEM's.
This industrial group is managing as holding. Every factories follow overall direction of the group which is defined by steering committee in corporate level. They have their own functional teams in different levels who attend to the different meeting for more coordination.
Nowadays "teamwork" term is using in most of the organizations. Some of the theoreticians believe modern and efficient companies need small teams to do their duty. Team work has crucial role in change management, management paradigm change and restoration to life of the organizations. Team building can facilitate development of the goals, increasing the efficiency and quality of work life.
Globalization needs cultural development of the organizations since people from different regions and cultures facing to complex operational and managerial functions. Team building is an impressive factor for evaluating cultural matters and their influence in decision making and problem solving.
If these teams be representative of top management of the organization, team building can help to development of the corporation and to inspire close collaboration required for new shape of effectively.
We hope this research go along with this aims.