فهرست:
چکیده 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله تحقیق. 3
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق. 6
1-4- اهداف تحقیق. 7
1-4-1- هدف آرمانی.. 7
1-4-2- هدف کلی.. 7
1-4-3- هدف ویژه 7
1-4-4- هدف کاربردی.. 7
1-5- سؤالات تحقیق. 7
1-5-1- سؤال اصلی.. 7
1-5-2- سؤالات فرعی.. 7
1-6- فرضیههای تحقیق. 8
1-6-1- فرضیه اصلی.. 8
1-6-2- فرضیههای فرعی.. 8
1-7- تعریف واژه ها واصطلاحات فنی وتخصصی (به صورت مفهومی وعملیاتی) 8
1-7-1- هوش معنوی.. 8
1-7-2- رفتار شهروندی سازمانی.. 10
1-8- مدل مفهومی تحقیق. 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 13
2-2- هوش معنوی.. 14
2-3- ابعاد هوش معنوی.. 18
2-3-1- مدل کینگ (2008) 18
2-3-2- مدل آمرام (2007) 22
2-3-3- مدل زوهرومارشال(2000) 22
2-3-4- مدل سانتوس(2006) 23
2-3-5- مدل فریدمن و مک دونالد. 23
2-3-6- مدل بروس لیچفیلد. 23
2-3-7- مدل سیسک و آمرام. 24
2-4- مؤلفههای هوش معنوی دراسلام. 24
2-5- رشد هوش معنوی.. 25
2-6- مقایسه هوش معنوی با هوش های دیگر. 26
2-7- کاربرد هوش معنوی.. 28
2-8- رفتار شهروندی سازمانی.. 30
2-9- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 33
2-9-1- مدل ارگان (1998) 33
2-9-2- مدل پودساکف(2000) 35
2-9-3- مدل بورمن و موتوویدلو(2001) 35
2-9-4- مدل فار و همکاران(2004) 36
2-9-5- مدل گراهام. 36
2-10- کارکردهای رفتار شهروندی سازمانی در سازمان و مدیریت.. 36
2-11- تقویت رفتار شهروندی سازمانی.. 37
2-12- تفاوتهای رفتار شهروندی سازمانی معلمان با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمان های غیرآموزشی 38
2- 13- پیشینه تحقیقات.. 39
2- 13-1- پیشینه تحقیقات داخلی.. 39
2-13-2- پیشینه تحقیقات خارجی.. 42
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- روش تحقیق. 46
3-2- جامعه آماری تحقیق. 46
3-3- نمونه آماری تحقیق. 47
3-4- قلمرو تحقیق. 47
3-4-1- قلمرو زمانی تحقیق. 47
3-4-2- قلمرو مکانی تحقیق. 47
3-4-3- قلمرو موضوعی تحقیق. 48
3-5- متغیرهای تحقیق. 48
3-6- ابزارهای اندازهگیری تحقیق. 48
3-6-1- پرسشنامه چند عاملی هوش معنوی.. 49
3-6-2- پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی.. 49
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه. 49
3-7-1- روایی پرسشنامه. 49
3-7-2- پایایی پرسشنامه. 49
3-8- روشهای تجزیه وتحلیل اطلاعات.. 51
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- مقدمه. 52
4-2- آمار های توصیفی.. 53
4-2-1- جنسیت پاسخگویان. 53
4-2-2- میزان تحصیلات پاسخگویان. 54
4-2-3- سن پاسخگویان. 55
4-2-4- سابقه پاسخگویان. 56
4-2-5- مؤلفه تفکر انتقادی وجودی پاسخگویان. 57
4-2-6- مؤلفه آگاهی متعالی.. 58
4-2-7- مؤلفه معناسازی شخصی پاسخگویان. 59
4-2-8- مؤلفه گسترش خودآگاهی پاسخگویان. 60
4-2-9- رفتار شهروندی سازمانی.. 61
4-2-10- شاخصهای توصیفی متغیرهای تحقیق. 62
4-2-11- بررسی نرمال بودن دادهها 62
4-3- آمار های استنباطی.. 63
4-3-1- آزمون فرضیه اصلی.. 63
4-3-2- آزمون فرضیه فرعی 1. 64
4-3-3- آزمون فرضیه فرعی 2. 64
4-3-4- آزمون فرضیه فرعی 3. 65
4-3-5- آزمون فرضیه فرعی4. 66
4-4- رگرسیون چند متغیره 66
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 69
5-2- ارزیابی فرضیه ها و مقایسه با تحقیقات پیشین.. 71
5-2-1- ارزیابی آزمون فرضیه اصلی.. 71
5-2-2- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی1. 72
5-2-3- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی2. 72
5-2-4- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی3. 73
5-2-5- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی4. 73
5-3- پیشنهادهای کاربردی.. 74
5-3-1- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه اصلی.. 74
5-3-2- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 1. 74
5-3-3- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 2. 74
5-3-4- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 3. 74
5-3-5- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 4. 75
5- 4- محدودیتهای تحقیق. 75
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 75
منابع. 77
پیوست.. 83
چکیده انگلیسی.. 92
منبع:
منابع فارسی
اسماعیلی، ناصر، 1386، بررسی مفهوم و مؤلفه های هوش معنوی وساخت ابزاری برای سنجش آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
افروز، غلامعلی، هومن، حیدر علی و محمودی، نسرین، 1388، بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه هوش معنوی در دانشجویان، مقاله علمی- پژوهشی، تهران.
3امین، سید حسن، 1376، وحدت وجود درفلسفه و عرفان اسلامی، چاپ اول، تهران، نشر بعثت.
بهشتی، نورالدین، 1391، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی.
پاتو، مژگان، 1386، بررسی رابطه بین عمل به باورهای دینیو بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، مقاله ارائه شده در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز.
جعفری، علی اکبر، 1386، رابطه میزان دینداری و به کارگیری مقابله مذهبی با میزان اضطراب و افسردگی قبل و بعد از عمل جراحی در بیماران بستری، چکیده مقالات دومین همایش سراسری نقش دین در بهداشت روان، تهران، نشر آفتاب گرافیک.
چاری، مسعود، ملک، وحید رضا، ذبیحی دان، سحر و کشتکاران،کتایون، 1389، پیش بینی شادی بر اساس مؤلفه های هوش معنوی، خلاصه مقالات اولین همایش کشوری عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
حیدری تفرشی، غلامحسین، دریابگیان، آرزو، 1390، بررسی رابطه بین رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان یک شرکت نیمه خصوصی، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی،سال سوم، شماره 1.
رجایی، علیرضا، 1389، هوش معنوی: دیدگاهها وچالشها، پژوهش نامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، شماره 22، 44-22.
رضائیان، علی، کشته گر، عبدالعلی، 1387، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی، پیام مدیریت، شماره 27، 39-27.
رقیب، مائده، احمدی، جعفر و سیادت، علی، 1387، تحلیل میزان هوش معنوی دانشجویان دانشگاه اصفهان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی، پژوهش نامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 5، 56-39.
زارعی متین، حسن، خیر اندیش، مهدی و جهانی، حوریه، 1390، شناسایی وسنجش مؤلفه های هوش معنوی در محیط کار، پژوهش های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره 12، 86-74.
ساعتچی، محمود، 1384، روانشناسی بهره وری، تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ پنجم.
ساغروانی، سیما، غیور، سید مرتضی، 1388، معنویت، خودشکوفایی و هوش معنوی در محیط کار، فصلنامه هنر، شماره 6، 23-21.
ساغروانی، سیما، 1388، هوش معنوی، انتشارات آهنگ قلم.
سالاری، فرامرز، همایی، رضا و حسینی، محمد سلطان، 1388، بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان، دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، سال سوم، شماره 5، 23-7.
سهرابی، فرامرز، 1385، درآمدی بر هوش معنوی، فصلنامه معنا، ویژه نامه روانشناسی دین، شماره 2.
سهرابی، فرامرز، 1387، مبانی هوش معنوی، فصلنامه سلامت روان، سال اول، شماره 1، 18-14.
شایگان، داریوش، 1381، افسون جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، تهران، نشر فرزان روز.
شیخی نژاد، فاطمه، گلنار، احمدی، 1388، مدیریت در پرتوی معنویت، شماره 22، 58-49.
صمدی، پروین، 1387، هوش معنوی، اندیشه نوین تربیتی، دوره دوم، شماره 3 و 4، 110-99.
عابدی جعفری، حسن، مرادی، محمد، 1384، بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، دانش مدیریت، 78-65.
عبداله زاده، حسن، باقرپور، معصومه، بوژمهرانی،سمانه و لطفی، محدثه، 1388، هوش معنوی، ترجمه و تألیف انتشارات روان سنجی.
عبداله زاده، حسن، باقرپور، معصومه، 1389، رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری مدیران مدارس شهرستان گرگان، فصلنامه تعلیم وتربیت.
غباری بناب، باقر، سلیمی، محمد، سلیانی، لیلا و نوری مقدم، ثنا، 1387، هوش معنوی، فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره10، 142-131.
فاطمه نورزاد، قراملکی، 1390، رابطه هوش معنوی با شیوه های مقابله مذهبی در دانشجویان دانشگاه تبریز، اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم وتربیت، دانشگاه فردوسی مشهد.
فتاحی، مهدی، فرهنگی، علی اکبر و واثق، بهاره، 1385، معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، 36-5.
فتاحی، مهدی، 1386، اثرات معنویت در محیط کار بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات و وفاداری مشتری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
فتاحی، مهدی، فرهنگی، علی اکبر، 1387، هوش معنوی، وحدت بخش دیگر انواع هوش، فصلنامه مدیریت و توسعه، سال دهم، شماره 37، 16-9.
فتاحی، مهدی، فرهنگی، علی اکبر، واثق، بهاره و نرگسیان، عباس، 1388، هوش پیش بینی کننده رهبری تحول آفرین: بررسی روابط بین هوش معنوی، هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15.
قلی پور، آرین، کاخکی، احمد، 1386، رفتار شهروندی سازمانی، گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمانی در قبال مشتری، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، 145-124.
کدخدا، محمد، جهانی، حوریه، 1389، منطق پذیری هوش معنوی در فرآیند تصمیم گیری، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تریز( TRIZ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
کول کویت، جیسون ای، لیپاین، جفری ای، ویزن، مایکل جی، 1390، مدیریت رفتار سازمانی، بهبود عملکرد وتعهد سازمان، ترجمه: فیضی، محمد، قادری، اسماعیل و مهدی علیزاده، محقق اردبیلی.
کینگ، اورسلا،1383، معنویت، ترجمه شجاعی، مجله هفت آسمان.
موسوی، سید حسین، طالب زاده، محسن و شمس، غلامرضا، 1390، بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دبیرستانهای شهرستان زنجان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال هفتم، شماره 22، 88-69.
مهر محمدی، محمود، 1385، نظریه چندگانه و دلالت های آن برای برنامه ریزی و آموزش، فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره 88.
نادری، فرح، عسگری، پرویز، روشنی، خدیجه و مهری، مریم، 1388، رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با رضایت از زندگی سالمندان، یافته های نو در روانشناسی.
نجاتی، لیلا، 1386، بررسی رابطه هوش هیجانی و اثر بخشی مدیران مدارس متوسطه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
نداف، عبدالرضا، دانشور، وحید و جهانبانی، محمود، 1389، بررسی رابطه هوش معنوی با بهره وری کارکنان شهرک صنعتی شیراز، همایش مدیریت منابع انسانی، تهران.
وارث، پیرحامد، رستگار، عباسعلی، زراعت کار، سمیه و رفعتی آلاشتی، کبری، 1381، بررسی رابطه فرافردی و رفتار شهروندی، نشریه مدیریت دولتی، دوره یکم، شماره 1.
وست، ویلیام، 1999، روان درمانی و معنویت، ترجمه شهیدی و شیرافکن، تهران، 1383.
هویدا، رضا، نادری، ناهید، 1388، بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 2، 118-113.
یعقوبی، ابوالقاسم، ذوقی پایدار، محمدرضا، عبداله زاده، حسن و محققی، حسین،1387، رابطه بین هوش معنوی و بهداشت روان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان، مقاله ارائه شده در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز.
منابع انگلیسی
Abraham, C, & Josman, Z. (2006). The relationship among emotional intelligence, task performance and organizational citizenship behavior, Human performance, 19(4), 403-419.
Amram, Y(2009).The contribution of Emotional and Spiritual Intelligences to Effec Business Leadership, Institute of Transpersonal Psychology, California.
Bolger,R.Somech,A.(2004).Influnce of teacher empowerment on teachers organizational commitment, professional commitment and OCB in schools, Journal of teaching and teach education, 20, 277-289.
Castro & Armario and Ruiz(2004). The influence of em ployee OCB customer loyalty,Journal of Service Industry Management, 15(1), 27-53.
Cavanogh,G.F.(1999).spirituality for managers : context and critique, Journal o organization change Management, 12( 3), 186-199.
Cook, S. & Macaulay, S. (2005). Change management excellence, London and Sterling, VA.
Denis, L. M, Marsha, JB, Linda, M, L. (2006). Spiritual development of nursing student, Journal of nursing education, 45(9), 363-370.
Dipaola,M.Tarter,C, Hoy,W.K.(2005).Measuring OCB in schools.Journal of school Leadership, Vol.1,424-447.
Dipaola,M.F. Hoy,W,K.(2005).organizational citizenship of faculty and achievement of high school students. The High School Journal, 88, 35-44.
Emmons,R.A.(2000).Is spirituality an intelligence? The International Journal for Psychology of Religion, 10 (1), 3-26.
Garcia-Zamor, J. (2003). Workplace spirituality and organizational performance. Public Administration Review, 63(3), 355-363.
Gardner, H.(2000). A case against spiritual intelligence, International Journal for thepsychology of Religion, 10 (1), 27-34.
George, M. (2006). Practical application of spiritual intelligence in the workplace. Human resource management international digest, 14(5), 3-5.
King, D, B. (2008). Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition, model and measure. Master of science dissertation, Trent University, Canada, Ontario.
Korkmaz, T, & Arpaci, E. (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2432-2435.
Markoczy Livia . Xin Katherine.(2004).the virtues of mission in organizational citizenship behaviour, university of California.
Namm, S.(2003). The job characteristics, organizational citizenship behavior relationship: a test of competing models, PhD. Dissertation, Temple University.
Nasel, D, D. (2004). Spiritual Orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality. Doctoral Dissertation, University of South Australia, Australia.
Netemeyer,R,G . Boles,J.S.(1997).An investigation in to the antecedents of OCB in apersonal selling context, Journal of Marketing, vol. 61, 85-98.
Nielsen. T. M & Hrivnak, A & Shaw, M. (2011) :Organizational Citizenship Behavior and Performance A Meta-Analysis of Group-Level Research. Small Group Research.Volume 40 Number, 5, 555-577.
Oplatka,I.(2006).Going Beyond Role Expectations. Education Administration Quarterly, 42 (3), 385-423.
Persenger, M. A.(1996).Feeling of past lives as expected perturbations within the neuro cognitive processes that generate the sense of self: Cotributions from limbic lability and vectorial hemisphericity, Perceptual and Motor Skills, 83(3), 1107-1121.
Podsakoff & Mackenzie & Paine and Bechrach (2000). OCB: a critical review or the theoretical and empirical literature for future research, Journal of Management, 26(3), 513- 563.
Purnell, J.(2003). propensity for participative decision-malking, job satisfaction, OCB, Multinational Bu siness Revirw, 11, 45-65.
Ramachandran, V. & Blakeslee, S. (1998). Phantoms in the brain; Probing the mysteries of the human mind, London, UK: Fourth Estate.
Richard Harmer.(2008).OCB, Emotional Intelligence, and Spirituality Intelligence: What’s the Relationship? Australian catholic university.
Rotimi, A. A. (2008). Predictive estimates of emotional, spiritual intelligence, selfefficacy and creativity skills on conflict resolution behavior among the NURTW, Journal of life and social sciences, 6(2), 68-74.
Shaw, I. (2008). Society and Mental: The place of religion, Journal volume pavilion journals (Brighton) Ltd, 13(1), 4-7.
Sisk, D.(2008).Engaging the spiritual Intelligence of Gifted student to Build Global Awareness. Reper Review30 (1), 24-30.
Sisk, D. (2002). spiritual intelligence: The Tenth Intelligence That Integrate All Other Intelligence. Gifted Education International. 16 (4), 208-213.
Spjut, A. (2004). Effect of spirituality on Job satisfaction for clinical laboratory science professionals. Doctoral dissertation, University of phoenix, USA, Arizona.
Vigoda & Gadot, E. (2007). Redrawing the boundaries of OCB? Role behavior in the workplace, journal of business and psychology, 21(3), 462-493.
Zohar,D,& Marshall,I.(2000).SQ : Spiritual intelligence. The ultimate intelligence. New York, NY, USA : Blooms sbury.