فهرست:
چکیده................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه........................................................................................................... 2
1-2- بیان مساله ..................................................................................................... 3
1-3- سوال اصلی.................................................................................................... 4
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق ................................................................................. 4
1-5- اهداف تحقیق.................................................................................................. 5
1-5-1- اهداف کلی.................................................................................................. 5
1-5-2- اهداف فرعی................................................................................................ 5
1-6- چارچوب نظری.............................................................................................. 5
1-6-1- نظریه آکادمی هوش عاطفی دانیل گولمن.............................................................. 5
1-6-2- نظریه میخائیل مارکوارت................................................................................ 6
1-7- فرضیه های تحقیق............................................................................................ 6
1-7-1- فرضیه اصلی............................................................................................... 6
1-7-2- فرضیه های فرعی......................................................................................... 6
1-8- متغیرهای تحقیق................................................................................................ 7
1-8-1 متغیر مستقل.................................................................................................. 7
1-8-2- متغیر وابسته................................................................................................. 7
1-9- قلمروتحقیق...................................................................................................... 7
1-10- تعریف مفهومی متغیرها..................................................................................... 7
1-11- تعریف عملیاتی متغیرها..................................................................................... 8
1-12- مدل مفهومی تحقیق....................................................................................... 9
1-13- مدل عملیاتی تحقیق........................................................................................ 9
فصل دوم :ادبیات تحقیق
بخش اول: هوش عاطفی
2-1- مقدمه........................................................................................................... 10
2-2- عاطفه.......................................................................................................... 11
2-3- هوش........................................................................................................... 12
2-3-2- نظریه سه وجهی استرنبرگ............................................................................ 12
2-3-3-نظریه هوش چندگانه...................................................................................... 13
2-4- انواع هوش................................................................................................... 14
2-4-1- هوش مصنوعی ........................................................................................ 14
2-4-2- هوش طبیعی............................................................................................... 15
2-4-3- هوش اجتماعی........................................................................................... 16
2-5- هوش عاطفی و بهره هوشی.............................................................................. 16
2-5-1- مقایسه هوش عاطفی و عقلی........................................................................... 17
2-5-2- رابطه هوش عاطفی و اثربخشی مدیران............................................................ 18
2-5-3- مفاهیم اساسی هوش عاطفی ازدیدگاه مایر و سالووی............................................ 18
2-5-4- مفاهیم اساسی هوش عاطفی ازنظر بار – آن...................................................... 20
2-6- هوش فرهنگی................................................................................................ 24
2-6-1- تعریف هوش فرهنگی.................................................................................. 24
2-6-2- ابعاد هوش فرهنگی..................................................................................... 25
2-6-3- اجزای هوش فرهنگی.................................................................................. 25
2-7- هوش عاطفی................................................................................................. 26
2-7-1- تعریف هیجان............................................................................................ 29
2-7-2- تعریف هوش هیجانی دانیل گولمن................................................................... 29
2-7-3- ابعاد هوش هیجانی...................................................................................... 29
2-7-4- رابطه هوش عاطفی و شخصیت...................................................................... 30
2-7-5- جذابیت هوش هیجانی................................................................................... 30
2-7-6- هوش عاطفی و بهره هوشی........................................................................... 31
2-7-7- اندازه گیری هوش هیجانی............................................................................. 31
2-7-8- اهمیت هوش هیجانی.................................................................................... 32
2-7-9- گسترش هوش هیجانی.................................................................................. 33
2-7-10- رابطه هوش هیجانی با هوش فرهنگی............................................................. 33
2-7-11- آموزش هوش هیجانی................................................................................. 34
2-7-12- مبانی هوش هیجانی ................................................................................... 34
بخش دوم: فرهنگ سازمانی یادگیرنده
2-2-1-مقدمه ....................................................................................................... 35
2-2-2- تعریف فرهنگ........................................................................................... 35
2-2-3- تعریف فرهنگ سازمانی .............................................................................. 36
2-2-4- مدل های رایج فرهنگ ............................................................................... 36
2-2-5- ویژگی های فرهنگ سازمانی ........................................................................ 37
2-2-6- نقش و کارکرد های فرهنگ در سازمان ............................................................ 38
2-2-7- شکل گیری فرهنگ سازمانی ....................................................................... 38
2-2-8- انواع فرهنگ سازمانی .............................................................................. 39
2-2-9- سطوح فرهنگ سازمانی شاین....................................................................... 40
2-2-10- مفهوم سازمان یادگیرنده ............................................................................ 42
2-2-10-1- تعریف سازمان..................................................................................... 42
2-2-10-2- تعریف یادگیری..................................................................................... 42
2-2-10-3- تعریف سازمان یادگیرنده......................................................................... 42
2-2-11- ابعاد سازمان یادگیرنده................................................................................ 43
2-2-12- ساختار سازمان یادگیرنده............................................................................. 43
2-2-13- تاثیر ارزش بر فرهنگ سازمانی.................................................................... 44
2-2-14- مدیریت ساز مان های یادگیرنده..................................................................... 44
2-2-15- تاریخچه سازمان یادگیرنده........................................................................... 44
2-2-16- قواعد کلی در سازمان های یادگیرنده............................................................... 45
بخش سوم: هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده
2-3-1- مقدمه....................................................................................................... 47
2-3-2- خودآگاهی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده............................................................ 47
2-3-3- فرهنگ سازمانی یادگیرنده............................................................................ 47
2-3-3-1- ویژگی های فرهنگ سازمانی یادگیرنده......................................................... 48
2-3-4- تاریخچه پست.............................................................................................. 50
2-3-4-1- اداره کل پست استان آذربایجان شرقی............................................................. 50
بخش چهارم:پیشینه تحقیق
2-4-1- مقدمه........................................................................................................ 51
2-4-2- تحقیقات انجام شده در داخل وخارج.................................................................... 51
2-4-2-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور.................................................................. 51
2-4-2-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور................................................................ 51
2-4-3- انواع مدل های هوش عاطفی ........................................................................... 52
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه............................................................................................................. 53
3-2- روش تحقیق..................................................................................................... 54
3-3- جامعه و نمونه آماری........................................................................................ 54
3-4- ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................................. 54
3-5- پایایی و روایی ابزار سنجش............................................................................... 55
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده های آماری.................................................................... 56
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات
4-1-مقدمه............................................................................................................. 57
4-2- بخش اول: آمار توصیفی..................................................................................... 58
4-3- بخش دوم: آمار توصیفی.................................................................................... 60
4-4- بخش سوم: آزمون فرضیه ها .............................................................................. 64
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه ............................................................................................................ 68
5-2- نتیجه گیری..................................................................................................... 68
5-3- پیشنهاد ها...................................................................................................... 69
5-4- محدودیت های تحقیق........................................................................................ 69
منابع و ماخذ .......................................................................................................... 71
پیوست ها............................................................................................................... 76
منبع:
منابع فارسی
1- آقایار س،شریفی پ.1386.هوش هیجانی سازمانی.اول.اصفهان:سپاهان.ص 324.
2- الوانی س م.1378.سازمان های یادگیرنده،سازمان های کامیاب و دانش آفرین.مجله مدیریت دولتی،26:40.
3- اکبرزاده ن.1383.هوش هیجانی: دیدگاه سالوی و دیگران.اول .تهران:فارابی.ص134.
4- برادیری ت.1384.هوش هیجانی.ترجمه م گنجی,تهران: نشرساوالان:ص274.
5- براهنی و همکاران.1383. زمینه روانشناسی. چ دهم. رشد جلد1.ص 710. -5
6- پورتال شرکت پست جمهوری اسلامی ایران :www.post.ir.
7- توماس د ، اینکسن ک.1387.هوش فرهنگی، مهارت های انسانی برای کسب و کار جهانی. ترجمه ن میر سپاس،
ودادی ا، دشتی ا، انتشارات میثاق همکاران، چاپ اول.
8- جارویس پ.1381. آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم. ترجمه غ سرمد،تهران: سمت.
9- خائف الهی ا،دوستار م.1382.ابعاد هوش هیجانی.مدیریت توسعه،18:52-63.
10- دوستارم. 1382. ابعاد هوش هیجانی.ماهنامه مدیریت وتوسعه، ش 18، 57-54.
11- دفت ر.1392.مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمه پارسائیان ع، اعرابی س م،تهران: دفتر پوهشهای فرهنگی،چ هشتم.
12- دهشیری، به نقل از بار-آن و پارکر.1381،52.
13- رابینز، استیفن. 1383.تئوری سازمان. ترجمه س م الوانی ، ح دانایی فرد ، تهران: صفار، چ هفتم.
14- رابینز ا. 1385.تئوری سازمان.ترجمه الوانی س م،تهران: صفار،چاپ چهاردهم.ص:418.
15- رابینز ا.1387.رفتار سازمانی،مفاهیم،نظریه ها وکاربردها.ترجمه ع پارسائیان و م الوانی،تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
16- رشیدی س.1387.بررسی رابطه هوش هیجانی با بهبود سازمانی شرکت مخابرات ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت قزوین.
17-زارعی متین ح .1380.دوازده ویژگی سازمان یادگیرنده.مجله آموزش عالی قم،10:62-73.
18- زالی م ر.1385.نظام اداری یادگیرنده موثر بین ابزار دستیابی به توسعه،سازمان مدیریت برنامه ریزی مرکز مدیریت دولتی.
19- سبحانی نژاد م ، یوزباشی ع. 2009. هوش هیجانی و مدیریت در سازمان ( مبانی نظری ،روشهای آموزشی و ابزار های سنجش). اول. تهران:یسطرون.ص220.
20- سجادی،س م.1378.آشنایی با مبانی پست.اول.تهران:شرکت پست،100.
21- سنگه پ.1380.پنجمین فرمان:خلق سازمان فراگیر.ترجمه ح ک هدایت و م روشن،تهران: سازمان مدیریت صنعتی،24-29. س662.
22- سیاروچی ژ، فورگاس ژ،مایر ج.1383.هوش عاطغی در زندگی روزمره.ترجمه نوری امام زاده ای ا،نصیری ح، اصفهان:نوشته.
23- سنتروک. ج د.1385. روانشناسی تربیتی. ترجمه مرتضی امیدیان، دانشگاه یزد، چاپ اول. ص 184.
24- شاین ا،1383.مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری.ترجمه ب فرهی بوزنجانی، ش نوری نجفی، تهران: سیمای جوان.
25- عباسعلی زاده م.1386.سازگاری باناهمگونی ها.ماهنامه تدبیر،181:23.
26- فیاضی م.1385.هوش فرهنگی نیاز مدیران در قرن تنوع.ماهنامه تدبیر،172:55.
27- فیضی م، رحیمی ا.1390.تئوریهای سازمان و مدیریت.اردبیل: محقق اردبیلی،ص215.
28- لاوسن ر، زنگ شن.1381. روانشناسی سازمانی، رفتارسازمانی(مبانی و کاربردها).ترجمه ر حسن زاده،تهران: ساوالان.
29- مختاری پور م، سیادت س ع، امیری ش. 2008. بررسی رابطه بین هوش هیجانی وبازدهی های رهبری( مدل برنارد باس) مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه اصفهان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. 8:45-56.
30- میرکمالی س م،سبحانی نژاد م،یوزباشی ع. 2008. بررسی رابطه هوش هیجانی با گرایش به تحول سازمانی مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان . مجله جهاد دانشگاهی، 159:37-187.
31- مرادی م. 1384.بررسی رابطه هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین.دانش مدیریت.70:63-80.
32- ممی زاده ج.1374.توسعه سازمان(دانش بهسازی و نو سازی).تهران:روایت،74.284.
مهردادح،امرایی م، 33
34 - مشبکی ا، خلیلی شجاعی و . 2010. رابطه هوش عاطفی مدیران و جو سازمانی و تاثیر آن بر پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیر ی ( شرکت ملی نفت ایران ).چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی،تهران، سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران،(مشبکی و خلیلی شجاعی، 74-51.
35- مشبکی ا،1379. مدیریت رفتارسازمانی(تحلیل کاربردی، ارزش از رفتار انسانی)،تهران: ترمه.
36- نوروزی س.1381.بررسی رابطه بین جو سازمانی سه گانه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1381- 1380.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.
37-وثوقی کیا ا. هوش هیجانی.دانشگاه الزهرا.خرداد1383.
38- هیلگارد و مارکیز.1968.شرطی سازی و یادگیری.
39- یاسایی م.1384. رشد و شخصیت کودک، چ ششم، تهران: مرکز، ص 374.
منابع لاتین
40-Alon, Iian and Higgins M. James, Global leadership success through
Emotional and cultural Intelligence, Business Horizons, vol, 2005.
41-Alon, Iian Higgins M.James, Global leadership success through Emotional intelligence, Business Horizons, vol, 48, 2005, pp 502. and cultural
42- Amiri Kermanshahi, M(1992), culture & organization, journal of tahavol
edary,Issue 4,5.
43-Bar- on, R.EQI,emotional quotient inventory: Facilitator sresorce manual,
Toronto Multi- Health systems 1998,pp 49-50.
44-Cameron, Kim S and Robert E. Quinn.(2006).Diagnosing and Changing
organizational Culture:Based of the competing Values Frame work. Jossy-
Bass.
45-Cox, Judith E.; Nelson, Darwin B.(2008).Quantifying Emotional
Intelligence: The Counseling Relationship between Thinking Patterns and
Emotional Skills,American Association. 5999 Stevenson Avenue, Alexandria, VA 22304. website:http://www.counseling.org.
46- Dearborn, K. (2003). Studies in EI redefine our approach to leadership
at:www.findarticles.com. development, ble Availa Personnel Management
Public.
47- Denton,John(1998).organizational learning and effectiveness London
:Routleade.
48- Drucker, Peter. Management is new paradigms(1) Forbes, 1998,5 october.
49-Dogson.M(1993).organizational learning: A Review of some literatures.
Organizational studies.3(14):375-394.
50-Early, P,C,Redefining interactions across cultures and organizations:
Mpving forward ehit cultural intelligence. Research in organizational
Behavior,24, 2003,27.
51- Early, P. Chrisyopher & Mosakowski, Elaine, Cultural Intelligence,
Harvard business Review,2004,pp139-146.
52- Early,P.C. Peterson,R.S, The elusive cultural chameleon. Cultural
Intelligence as anew. Approach tointercultural training for the global
manager,Academy of management learning and Education, 3(1),2004,pp
100-155.
53-Fiol,C.Marlene & Iyles,Marjorie A(1998)organization learning, Academy of
Management Review, Vol 10,n40.
54- Garvin D.A,(1993),Building a learning organization Harvad business
review,July- Agust.
55- Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed. New York: Bantam Books.
56- Gerits, L. et al. (2005). Emotional Intelligence Profiles of Nurses Caring for
People with Severe Behavior Problems. Personality and Individual Differences .36, 1, 33-43
57- Goleman,D,(1995).Emotional intelligence. New York: Bantam books.
58- Green L, Anna and Hill Y, Aretha, The use of Multiple intelligences to
Enhance Team productivity, Management Decision, Vol 43, No, 3,
2005 pp, 349-359.
59-Hellriegel.Don&Slocam, Jr,John.W& woodma n, Richard.w.(1995).
organizational Behavior. New York: west publishing company.
60- Hein, S.(2004), Short definition of emotional intelligence, Emotional Intelligence, Homepage
61- Higgs, Malcom, (2002), Do leaders Need Emotional Intelligence
International.
62-Marqurdt,M,(1996),Bilding the learning organization:A system approach to
quantum improvement and global success system New York,Mc Graw-Hill.
63-Maning, M.l.Davidson,M.and Maning R.L,Measuring tourim and hospitality
employee workplace perceptions.International Journal of hospilaty
Management, Volume.
64- Mayer, J.D. & Geher, G. (1996). Emotional intelligence and the
identification of emotion. Intelligence, 22, 89-113.
65- Mayer, J.D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D.J. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications: 3-31. New York: Basic Books.
66- Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D. (2002). MSCEIT User's Manual.
Toronto, ON: Multi-Health Systems.
67- Morgan.G.(1986),Images of organization CA, Sage publication.
68- Nisenfeld, A.(1989), Artificial intelligence , Handbook: Principles,
Instrument Society of America.
69- Miller, Mike, "Emotinal Intelligence Helps succeed", credit union Magazine, Jul 1999.
70-Murray, Bridget , "Does Emotional Intelligence Happen in work place ?",
American Psychological Association, 1998.
71- Peterson B,(2004), Cultural intelligence: A gude to working with people
from other cultures, Yurmouth, ME, Intercultural press.
72- Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination,
Cognition, and Personality, 9, 185-211.
73-Schein,E,H(1997),organizational culture & leadership,zedjossy
bass,sanfransisco.
74 -Senge peter and the theory&Practice of the learning organization,
htt://www.infed.com.
75- Sternburg, R.J. (1996). Successful Intelligence. New York: Simon and
Schuster.
76- Zhou, J. & George, J. M. (2003). A waking Employee Creativity: The
Role of leader emotional Intelligence. The Leadership quarterly, 14,
45, 545-568.
77 – Ziyary,K(1999),Research on the nommen situation in university society,
journal of tahavol edary,Issue 4,5.