فهرست:
فصل اول : کلیات طرح تحقیق
مقدمه........................................................................................................................................................................ 2
1-1 بیان مساله تحقیق........................................................................................................................................... 5
1-2 سابقه موضوع................................................................................................................................................. 8
1-3 بیان اهمیت انجام تحقیق............................................................................................................................... 9
1-4 بیان اهداف تحقیق...................................................................................................................................... 11
1-5 چهارچوب نظری........................................................................................................................................ 11
1-6 مدل تحقیق ................................................................................................................................................. 13
1-7 فرضیهها یا سؤالهای تحقیق..................................................................................................................... 15
1-8 روش تحقیق................................................................................................................................................ 15
1-9 جامعه آماری مورد مطالعه ......................................................................................................................... 15
1-10 برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری ............................................................................................. 16
1-11 قلمرو تحقیق ........................................................................................................................................... 17
1-11-1 قلمرو موضوعی .......................................................................................................................... 17
1-11-2 قلمرو زمانی ................................................................................................................................. 17
1-11-3 قلمرو مکانی ................................................................................................................................ 17
1-12 روش و ابزار گردآوری داده ها ............................................................................................................. 17
1-13 روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................................... 18
1-14 تعاریف متغیر ها واصطلاحات تحقیق ................................................................................................. 18
1-14-1 سرمایه اجتماعی........................................................................................................................... 19
1-15 ابعاد سرمایه اجتماعی.............................................................................................................................. 19
1-16-1 تعالی سازمانی .............................................................................................................................. 20
1-17-1 معیارهای تعالی سازمانی.............................................................................................................. 20
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
بخش اول ..................................................................................................................... 25
2-1 سرمایه اجتماعی ........................................................................................................................................ 25
2-2 تعاریف سرمایه اجتماعی........................................................................................................................... 25
2-3 تمایز سرمایه اجتماعی با سایر سرمایه ها................................................................................................. 31
2-4 ابعاد سرمایه اجتماعی................................................................................................................................. 32
2-4-1 بعد ساختاری .................................................................................................................................. 32
2-4-2 بعد شناختی..................................................................................................................................... 32
2-4-3 بعد رابطه ای................................................................................................................................... 33
2-5 دیدگاه های مختلف سرمایه اجتماعی...................................................................................................... 37
بخش دوم...................................................................................................................... 40
2-6 تعالی سازمانی.............................................................................................................................................. 40
2-7 تاریخچه تعالی سازمانی.............................................................................................................................. 41
2-8 تعریف مدل تعالی سازمانی....................................................................................................................... 42
2-9 تعریف مدل................................................................................................................................................. 43
2-10 تاریخچه شکل گیری بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ................................................................................ 44
2-11 انواع مدل های تعالی سازمانی................................................................................................................ 46
2-12 مزایای مدل تعالی سازمانی...................................................................................................................... 53
2-13 کاربردهای تعالی سازمانی........................................................................................................................ 54
2-14 دلایل استفاده از مدل تعالی سازمانی....................................................................................................... 54
2-15 معیارها و زیرمعیارهای تعالی سازمانی................................................................................................... 56
بخش سوم..................................................................................................................... 62
2-16 پیشینه تحقیق........................................................................................................................................... 62
2-16-1 مطالعه های خارجی..................................................................................................................... 62
2-16-2 مطالعههای داخلی........................................................................................................................ 64
بخش چهارم................................................................................................................... 68
2-17 تربیت مدرس........................................................................................................................................... 68
2-17-1 مولفه های مأموریت دانشگاه..................................................................................................... 68
2-17-2 مأموریت دانشگاه........................................................................................................................ 70
2-17-3 معاونتهای دانشگاه تربیت مدرس........................................................................................... 70
2-17-4 حوزههای دانشگاه تربیت مدرس و زمینههای تدوین اهداف راهبردی................................. 71
2-17-5 اهداف راهبردی دانشگاه............................................................................................................. 71
2-17-6 ارزش های محوری دانشگاه....................................................................................................... 72
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
مقدمه..................................................................................................................................................................... 74
3-1 فرآیند تحقیق............................................................................................................................................... 74
3-2 فرضیه های تحقیق .................................................................................................................................... 75
3-3 نوع و روش تحقیق.................................................................................................................................... 76
3-4 جامعه و نمونه آماری ................................................................................................................................ 77
3-5 روشهای جمع آوری اطلاعات................................................................................................................ 78
3-6 سنجش روایی پرسش نامه ........................................................................................................................ 80
3-7 سنجش پایایی پرسش نامه........................................................................................................................ 82
3-8 قلمرو تحقیق............................................................................................................................................... 84
3-9 روش تحلیل آماری..................................................................................................................................... 84
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری دادهها
مقدمه..................................................................................................................................................................... 86
بخش اول: اطلاعات جمعیت شناختی.................................................................................. 86
4-1-1 جنسیت.................................................................................................................................................. 86
4-1-2 سن.......................................................................................................................................................... 87
4-1-3 وضعیت تأهل........................................................................................................................................ 87
4-1-4 میزان تحصیلات................................................................................................................................... 88
4-1-5 سال فراغت از تحصیل......................................................................................................................... 89
4-1-6 رشته تحصیلی....................................................................................................................................... 90
4-1-7 سابقه کار................................................................................................................................................ 90
4-1-8 نوع استخدام.......................................................................................................................................... 91
4-1-9 محل کار................................................................................................................................................. 91
بخش دوم...................................................................................................................... 93
4-2 توصیف متغیرها در راستای فرضیه های پژوهش................................................................................... 93
بخش سوم..................................................................................................................... 97
4-3 تحلیل فرضیه های پژوهش....................................................................................................................... 97
4-3-1 بررسی فرضیه اصلی.................................................................................................................... 100
4-3-2 بررسی فرضیه فرعی اول............................................................................................................. 100
4-3-3 بررسی فرضیه فرعی دوم............................................................................................................ 105
4-3-4 بررسی فرضیه فرعی سوم........................................................................................................... 106
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه.................................................................................................................................................................. 109
5-1 نتایج و پیشنهاد های تحقیق.................................................................................................................... 109
5-2 پیشنهادها.................................................................................................................................................. 114
5-2-1 پیشنهاد برای محققین آتی........................................................................................................... 114
5-3 محدودیت های تحقیق........................................................................................................................... 115
منابع و مآخذ................................................................................................................ 116
منبع:
منابع داخلی :
آشنا، مصطفی،(1387)، بررسی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در واگن پارس اراک، راهنما تسلیمی محمدسعید، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت
پورعزت، علی اصغر (1382)؛ طراحی سیستم خطمشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه تربیت مدرس.
پورعزت، علی اصغر، (1380)؛ مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی، دانش مدیریت، شماره 55؛ صص 117-83.
شیروانی، علیرضا (1383)؛ تاثیر عملکرد سازمانهای بخش دولتی بر سرمایه اجتماعی، مدیریت و توسعه؛ شماره 20، صص75-47
فیضی طاهره،(1384)،طراحی و تبیین مدل سرمایه اجتماعی در دانشگاه پیام نور،راهنما دکتر فقیهی ابوالحسن،رساله دکتری،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده مدیریت و حسابداری
قلیچ لی بهروز،(1387)،طراحی و تبیین مدل سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در دستیابی به مزیت رقابتی در شرکتهای خودروسازی،راهنما دکتر مشبکی اصغر،رساله دکتری،دانشگاه تربیت مدرس
خاکی، غلامرضا (1387) روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی
خاکی، غلامرضا). 1379) روش تحقیق در مدیریت، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی
پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 5، بهار و تابستان 1390(منبع )
آذر،عادل و مؤمنی، منصور(1382). آمار و کاربرد آن در مدیریت ج 1و 2، تهران: سمت.
دلاور، علی. (1387) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران
بومی سازی نظام وزن دهی مدل تعالی سازمانی بنیاد کیفیت اروپا در شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امیر حسین خالقی، 1390
مقیمی، سید محمد، (389) مطالعات مدیریت راهبردی
حیدر میرفخرالدینی وهمکاران(1388)، به کارگیری مدل تعالی سازمانی در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی بیمارستان های یزد،مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی،دوره هفدهم،شماره دوم،صص30:40
ملکی محمد رضا،ایزدی احمد رضا،(1387)،مقایسه نتایج در دو بیمارستان تامین اجتماعی تهران براساس الگوی تعالی سازمانی، مجله دانشگاه علوم پزشکی قزوین،شماره دوم،صص63:68
رحمانپور، لقمان؛ (1382) ". مدیریت سرمایه اجتماعی: رویکردی اثر بخش در مدیریت منابع انسانی"؛ مدیریت و توسعه، شماره 19
فصیحی، امان الله،(1389)،اسلام و سرمایه داری با رویکرد فرهنگی
شارع پور، محمود،(1385)،سرمایه اجتمای:مفهوم ساری،سنجش و دلالتهای سیاستگذاری اجتماعی
مقیمی، سیدمحمد (1383)،"کار آفرینی در نهادهای جامعه مدنی پژوهشی در سازمانهای غیر دولتی"موسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران ومرکز کار آفرینی دانشگاه تهران
قلبچ لی،یاسر،1389،بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر معماری سازمانی، ارتباط الکترونیکی بین سازمانهای دولتی(G2G)در ایران
نجاوند، مسلم،(1390)،بررسی وتاثیر سرمایه اجتماعی وهزینه های بهداشتی بر رشد اقتصادی
الوندی،محسن(1384)،تعالی سازمانی فراگیر،ذسیابی به عملکرد کلاس جهانی
پیر بوردیو،(2007)بنیانهای سرمایه اجتماعی،ترجمه اسد پور،محسن،تهران،انتشارات اندیشه.
پاتنام رابرت،(2005)سرمایه اجتماعی وسازمان، ترجمه مقیمی،داود،تهران، انتشارات صفار
توماس جی، کامینگز، کریستوفر جی ورلی،(1386) ترجمه محمدزاده، تحول و توسعه سازمان، تهران، انتشارات ساپکو.
شارع پور، محمود،(1380)فرسایش سرمایه اجتماعی وپیامدهای آن؛ ویژه نامه انجمن جامعه شناسی ایران، شماره3
کلمن، جیمز(1380). بنیادهای اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، چاپ اول
سایت مهندسی صنایع و مقالات – بتسا، www. betsa. ir
منابع خارجی:
Abul Hassan Farooqi, (2006), Islamic social capital and networking, Humanoids, Vol. 22 No. 2, pp. 113-125
Adler, paul. S and seok-woo kwon (2002),”Social capital: prospects for a new concept” Academy of Management Review,Vol 27,No1,pp17-40
Burt,R. s(1997)”The contingent value of social capital “Administration sciences quarterly ,pp42
Belliveau, M. A & OReilly, C. a III & Wade, J. B. (1996);" Social Capital at the top: Effects of socail similarity & status on CEO compensation", Academy of managemen Journal, 39;1568-1593.
Bossi A, Fuertes Y, Serrano C (2005). Reflections on the application of intellectual capital in the public sector. Spanish J. Financ. Account., 34(124): 211-246.
Jose Maria Viedma Marti,(2004), Social capital benchmarking System, Journal of Intellectual Capital Vol. 5 No. 3,pp 426-442
Lind, E. Allan & Laura Kray & Leigh Thompson (1998)" the Social Construction of Injustice: Fairness Judgments in Response to Own and Others' Unfaire Treatment by Authorities"; Organizational behavior and human decision processes; Vol 75, No 1, July, pp. 1-22.
Laura Martı´nez Caro and Jose Antonio Martı´nez Garcı´a, (2009), Does ISO 9000 certification affect consumer perceptions of the service provider? Managing Service Quality, Vol. 19 No. 2, pp. 140-161
Marcel Fafchamps and Bart Minten,(2002),Returns to social network capita among traders,Oxford Econimcs papars, No. 54 ,pp. 173–206
Nahapiet, J. , & Ghoshal, s. (1998); "Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage"; Academy of management Review , 23(2), 242-260.
Putnam, R. D. (1995);" Bowling alone: America's declining Social Capital"; Journal of Democracy, 6(10): 65-78.
Putnam, Robert. (2000), "Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community" (Simon and Schuster).
Su Mi Dahlgaard-Park, (2009), towards a human-oriented metrology for improvement and change, MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, VOL. 13 NO. 1, pp. 3-22
Talwa, B,(2009), Comparative study of core values of excellence models vis-à-vis human values, MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, VOL. 13 NO. 4, pp. 34-46
Tymon, Walter G & Stephen A. Stumpf (2003); "Social Capital in the Success of knowledge Worker"; career Development International, 8/1, 12-20.
Putnam, Robert. (2000), "Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community" (Simon and Schuster).
Hanifan, L. J. (1916) "The rural school community center", Annals of the American Academy of Political and Social Science 67: 130-138. Also see Hanifan, L. J. (1920) The Community Center, Boston: Silver Burdett.