فهرست:
کلیات.. 1
مقدمه: 2
شرح و بیان مساله پژوهش: 2
اهمیت و ارزش تحقیق: 3
اهداف تحقیق: 4
قلمرو زمانی و مکانی پژوهش: 5
کلید واژه ها: 5
1.6.1. مدیریت منابع انسانی: 5
1.6.2. شیوه های مدیریت منابع انسانی: 5
1.6.3. عملکرد سازمانی : 6
1.6.4. حمایت ادراک شده سازمانی: 6
چارچوب نظری و مبانی تئوریک... 7
مقدمه: 8
ادبیات تحقیق: 8
1.8.1. انسان به عنوان یک منبع و سرمایه: 8
1.8.2. بررسی مقایسه ای مسائل نظری ناشی از پژوهش: 9
1.8.3. نگاه به سازمان از درون و برون: 9
1.8.4. تئوری مبادلات اجتماعی: 12
1.8.5. تئوری ویژگی های شغلی : 13
1.8.6. نظریه الگوی پردازش داده های اجتماعی: 14
1.8.7. دیدگاه منبع محور: 15
1.8.8. ضرورت کمی سازی دستاورد های منابع انسانی: 16
رویکردهای مختلف مطالعه شیوه های مدیریت منابع انسانی: 16
سیستم کاری عملکرد بالا: 18
1.8.9. ماهیت ارتباط مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی : 20
پیشینه تحقیق: 23
1.9.1. مقدمه: 23
1.9.2. پیشینه تحقیقات مربوط به متغیر های مستقل و وابسته : 23
الف) تحقیقات داخلی: 23
ب)تحقیقات خارجی: 27
1.9.3. پیشینه تحقیقات مربوط به متغیر تعدیل کننده: 53
الف) تحقیقات داخلی: 53
ب) تحقیقات خارجی: 55
روش شناسی تحقیق. 58
مقدمه: 59
نوع مطالعه: 59
مدل تحقیق: 60
1.12.1. متغیر های پژوهش: 61
1.12.2. الف) متغیر های مستقل: 61
1.12.3. ب) متغیرهای وابسته: 66
بعد عملیاتی: 69
بعد نا محسوس عملکرد(تعهد سازمانی): 69
1.12.4. ج) متغیر تعدیل کننده: 70
حمایت ادراک شده سازمانی به عنوان متغیر تعدیل کننده: 71
مدل عملیاتی پژوهش: 72
1.13.1. فرضیه های مطروحه در مورد متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته: 73
1.13.2. فرضیه مطروحه در باب متغیر های مستقل و متغیر تعدیل کننده: 74
1.13.3. فرضیه مطروحه در باب متغیر تعدیل کننده و متغیر های وابسته: 74
1.13.4. فرضیه های مطروحه در مورد توان تحت تاثیر قرا دادن رابطه بین متغیر مستقل و متغیر وابسته از طرف متغیر تعدیل کننده: 74
ابزار گردآوری داده ها: 74
1.14.1. الف) متغیرهای مستقل: 74
1.14.2. ب)متغیرهای وابسته: 78
الف) بعد عملیاتی: 78
ب) معیارهای ارزیابی کارایی عملکرد: 79
ج)تعهد سازمانی: 80
1.14.3. ج) متغیر تعدیل کننده: 81
جامعه آماری: 82
روش و طرح نمونه برداری: 82
حجم نمونه و روش محاسبه: 82
روش تجزیه و تحلیل داده ها: 83
1.18.1. چرایی استفاده از مدل معادلات ساختاری در پژوهش: 84
تجزیه و تحلیل داده ها 86
مقدمه: 87
الف ) نتایج توصیفی پژوهش: 87
ب) نتایج تحلیلی پژوهش: 88
الف : خود همبستگی باقیمانده ها: 96
ب) رگرسیون غیر خطی: 96
بحث و نتیجه گیری.. 99
مقدمه: 100
1.21.1. الف) نقطه آغازین و روند کلی پژوهش : 100
2)جامعیت متغیر های وابسته: 103
1.21.2. ب) نتایج ، دستاورد ها و پیشنهادات : 103
پیشنهادات برای پژوهش های آتی: 108
1.21.3. ج) محدودیت ها: 108
1.22. Abstract: II
1.23. M.A Thesis in Industrial Management III
منبع:
الف ) کتاب های داخلی و ترجمه شده:
بامبرگر،پیتر و مشولم ، ایلن(1381).تدوین،اجرا و آثار استراتژی منابع انسانی، چاپ دوم ،ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
دانایی فرد،حسن؛الوانی،سید مهدی وعادل آذر(1390).روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ چهارم، تهران، انتشارات صفار- اشراقی.
دراکر، پیتر(1386).چالشهای مدیریت درسده بیست ویک، چاپ نوزدهم، ترجمه محمود طلوع، انتشارات تماشا
رابینز، استیفن پی(1388).رفتار سازمانی، چاپ شانزدهم، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارساییان، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ریمون،کیوی؛ لوک وان کامپنهود(1388).روش تحقیق در علوم اجتماعی،چاپ چهارم، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران،نشر توتیا.
ساروخانی،باقر(1386). روش های تحقیق در علوم اجتماعی، چاپ سیزدهم،تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سکاران، اوما(1388).روشهای تحقیق در مدیریت،چاپ ششم، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی،موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
تافلر،آلوین (1390).جابجایی در قدرت، چاپ دهم، ترجمه شهیندخت خوارزمی، مترجم.
ب) مقالات فارسی:
آذر، عادل(1381)"تحلیل مسیر و علت یابی در علم مدیریت"، مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانزدهم،زمستان 81،96-59.
افجه، سیدعلی اکبر و رضا سپهوند(1388)."اثرهماهنگی استراتژیک بین استراتژی استراتژی منابع انسانی، استراتژی سازمانی و استراتژی رفتار سازمانی بر عملکرد سازمانی"، فصلنامه علمی –پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی،سال ششم، شماره 15،113-87.
خائف الهی، احمد علی؛ معمارپور، مهدی وپیمان متقی(1388). "ممیزی مدیریت منابع انسانی درصنعت سیمان ایران و نقش آن در بهبود بهره وری سازمانی"، فرهنگ مدیریت، سال هفتم، شماره نوزدهم،36-5.
دارمی،محمد (1391)"رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و فرهنگ مشارکتی با تعهد سازمانی در میان پرستاران بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر اصفهان"مدیریت تحقیقات و سلامت،73-50.
دعایی،حبیب اله؛ شهلا برجعلی لو(1389)" بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت"،چشم انداز مدیریت دولتی، پاییز 1389; 1(3):63-77.
دلوی، محمد رضا؛ انصاری، محمد اسماعیل؛ لباف، حسن و علی شائمی برزکی (1389)." ارزیابی مدیریت راهبردی در صنایع پیشرو ایران"، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 2، تابستان 1389، 87-73.
رحیمیان، حمید؛فیروزی، علی وبابک ظهری(1389)."مقایسه کیفیت زندگی کاری کارکنان شرکت های مناطق دو و چهار عملیات انتقال گاز و بررسی رابطه آن با عملکرد سازمانی "،سال چهارم،شماره 10، 89-71.
سید جوادین، سید رضا و مهدی مشفق(1387)."بررسی تاثیر ارزیابی عملکرد بر بهبود عملکرد در دانشگاه مورد مطالعه: دانشگاه امام صادق (ع)"، اندیشه مدیریت، سال دوم، شماره دوم، 122-95.
عطافر،علی؛ خوزانی،ناصر ومژگان بهرامی سامانی (1389)."تاثیر استراتژیهای منابع انسانی بر عملکرد سازمانی در اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان"،پژوهش های مدیریت، سال سوم، شماره نهم، 114-89.
یار احمدی، محسن(1390)."رابطه عملکرد بالای منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی"، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس،سال هشتم، شماره 36،44-31.
ج) منابع انگلیسی:
Abdullah,Z.,Ahsan, N. & Alam,S.(2009).”The effect of human resource practices on business performance among private companies in Malaysia”, International journal of business and management ,vol 4,No 6,65-72
Ahmad ,O. and Schroeder, R.G.(2003). “The Impact of Human Resource Management Practices on Operational Performance: Recognizing Country and Industry Differences”, Journal of Operations Management, 21, pp. 19–43.
Bae,J. & Lawler, J. J.(2000). “Organizational and HRM strategies in Korea: Impact on firm performance in an emerging economy”. Academy of Management Journal, 43: 502-517.
Boselie, J., Dietz, G., and Boon, C.(2005).“Commonalities and contradictions in HRM and Performance research”, Human Resource Management Journal, 15(3), pp. 67–94.
Boselie, P., Paauwe, J. and Jansen, P.(2001), “Human resource management and performance: lessons from The Netherlands”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 12, pp. 1107-25.
Cascio, W.F.(2006). “Managing Human Resource: Productivity, Quality of Work Life, Profits”, New Delhi: Tata McGraw-Hill.
Chand, M. and Katou, A.(2007), “The impact of HRM practices on organizational performance in the Indian hotel industry”, Employee Relations, Vol. 29, pp. 576-94.
Chang, P. L., and Chen, W. L.(2002). “The effect of human resource management practices on firm performance: empirical evidence from high-tech firms in Taiwan”, International Journal of Management, 19 (4), pp.622-38.
Chuang, C. H., & Liao, H.,(2010). Strategic Human Resource Management in Service Context: Taking care of business by taking care of employees and customers. Personnel Psychology, 63, 153-196.
Dyer, L. and Reeves, T.(1995), “Human resource strategies and firm performance: what do we know and where do we need to go?”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 6, pp. 656-70.
Hamid Yeganeh& Zhan Su(2007).” An examination of human resource management practices in Iranian public sector”, Personnel Review, Vol. 37 No. 2, 2008, pp. 203-221
Ichniowski, C., Shaw, K,(1999). “The effects of human resource management systems on economic performance: an international comparison of US and Japanese plants”. Management Science ,45 (5), 704–721.
Ilona Buciuniene and Ruta Kazlauskaite(2011).” The linkage between HRM, CSR and performance outcomes” Baltic Journal of Management, Vol. 7 No. 1, 2012pp. 5-24
Irene K.H. Chew, Basu Sharma(2005).” The effects of culture and HRM practices on firm performance Empirical evidence from Singapore”, International Journal of Manpower Vol. 26 No. 6, 2005 pp. 560-581
Jackson, S. E. and Schuler, R.S.(2000).”Managing Human Resource, A Partnership Perspective”, Southern-Western College Publishing, London.
Katou, A., and Budhwar, P.(2006). “The Effect of Human Resource Management Systems on Organizational Performance: Test of a Mediating Model”, International Journal of Human Resource Management, 17(7), pp. 1223–1253.
Leda Panayotopoulou& Nancy Papalexandris (2004). “Examining the link between human resource management orientation and firm performance”, Personnel Review, Vol. 33 No. 5, 2004, pp. 499-520
Lepak, D. P., Takeuchi, R & Snell. S. A. (2003). “Employment flexibility and firm performance: Examining the moderating effects of employment mode, environmental dynamism, and technological intensity”. Journal of Management, 29: 681-703
Lepak, D.P., Snell, S.A., (1999). “The human resource architecture:toward a theory of human capital allocation and development”. Academy of Management Review 24 (1), 31–48.
Li, Y., Zhao, Y., & Liu (2006). “The relationship between HRM, technology innovation and performance in China”. International Journal of Manpower, 27, 7, 679-697.
Liao, H., Toya, K., Lepak, D. P., & Hong, Y., (2009). “Do they see eye to eye? Management and employee perspectives of high-performance work systems and influence processes on service quality”. Journal of Applied Psychology, 97: 371-391.
Muhammad Asif Khan (2010).“Effects of Human Resource Management Practices on Organizational Performance – An Empirical Study of Oil and Gas Industry in Pakistan”, European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, Issue 24,pp.157-175
Muhammad Safdar Rehman,(2011).” EXPLORING THE IMPACT OF HUMAN RESOURCES MANAGEMENT ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE: A STUDY OF PUBLIC SECTOR ORGANIZATIONS” Journal of Business Studies Quarterly, Vol. 2, No. 4, pp. 1-16
Ngo, H., Turban, D., Lau, C. and Lui, S. (1998), “Human resource practices and firm performance of multinational corporations: influences of country origin”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 9, pp. 632-52.
Nishii, L. H, Lepak, D. P. & Schneider, B.,(2008). “Employee Attributions of the ‘‘Why’’ of HR Practices: Their Effects on Employee Attitudes and Behaviours, and Customer Satisfaction”. Personnel Psychology, 61, 3: 503-545.
Paul, A.K. and Anantharaman, R.N.(2003), “Impact of people management practices on organisational performance”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 14, pp. 1246-66.
Pfeffer, J.(1998). “Seven practices of successful organizations”, California Management Review, 40(2), pp. 96-124.
Priem, R. L. & Butler, J. E.(2001).” Is the resource-based ‘‘view’’ a useful perspective for strategic management research?” Academy of Management Review, 26 (1): 22-40.
Richard, O.C. and Johnson, B.N.(2001). “Strategic Human Resource Management Effectivenessand Firm Performance”, International Journal of Human Resource Management, 12, pp. 299–310.
Rizov, M., & Croucher, R.(2008). “Human resource management and performance in European firms”, Cambridge Journal of Economics 2009, 33, 253–272.
Rogers, E. and Wright, P. (1998), “Measuring organisational performance in strategic human resource management: problems, prospects, and performance information markets”, Human Resource Management Review, Vol. 8, pp. 311-31.
Sang, C.(2005). “Relationship between HRM practices and the perception of organizational performance, roles of management style, social capital, and culture: comparison between manufacturing firms in Cambodia and Taiwan”, National Cheng Kung University, Tainan, Taiwan.
Satwinder Singh, Tamer K. Darwish, Ana Cristina Costa and Neil Anderson(2012). “Measuring HRM and organisational performance: concepts, issues, and framework”, Management Decision ,Vol. 50 ,No. 4, pp. 651-667
Singh, K.(2003), “Strategic HR orientation and firm performance”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 14 No. 4, pp. 530-43.
Snape E., & Redman, T.,(2010).“HRM practices,organizational citizenship behaviour, and Performance”. Journal of Management Studies, 47: 1219-1247.
Subramaniam,C.,Shamsudin, F.,& Ibrahim,H.(2011)”linking human resource practices and organizational performance: evidence from small and medium organization in Malaysia”, Journal pengurusan,32,pp.27-37
Tomer John F. (2001) , “Understanding high performance work systems: the joint contribution of economics and human resource management” , Journal of Socio Economics , Vol. 30 , No. 2 , pp. 63-73
Unnikammu Moideenkutty, Asya Al-Lamki and Y. Sree Rama Murthy,(2010).” HRM practices and organizational performance in Oman”, Personnel Review Vol. 40 No. 2, 2011 pp. 239-251
Zheng, C., Mark, M., and O’Neill, G. (2006). “An empirical study of high performance HRM practices in Chinese SMEs”, International Journal of Human Resource Management, 17(10), pp. 1772-1803.