فهرست:
چکیده.................................................................................................................................................................................۱
۱- کلیات تحقیق..........................................................................................................................................................۳
۱-۱:مقدمه.........................................................................................................................................................................3
۲-۱:بیان مسأله................................................................................................................................................................۴
۳-۱:اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................................................................6
۱-۳-۱:اهمیت و ضرورت وجود اعتماد در سازمان...................................................................................................6
۲-۳-۱:اهمیت و ضرورت وجود توانمندی کارکنان در سازمان.............................................................................۷
۳-۳-۱:اهمیت و ضرورت رهبری خدمتگزار در سازمان..........................................................................................۹
۴-۱: فرضیههای تحقیق..............................................................................................................................................۱۰
۵-۱: اهداف اساسی از انجام تحقیق..........................................................................................................................۱۰
۶-۱: قلمرو تحقیق........................................................................................................................................................1۱
۱-۶-۱: قلمرو زمانی.....................................................................................................................................................1۱
۲-۶-۱: قلمرو موضوعی...............................................................................................................................................1۱
۳-۶-۱: قلمرو مکانی....................................................................................................................................................1۱
۷-۱: تعریف واژهها و اصطلاحات...............................................................................................................................1۱
۸-۱: خلاصه فصل.........................................................................................................................................................11
۲- ادبیات تحقیق.......................................................................................................................................................13
۱-۲: رهبری خدمتگزار................................................................................................................................................13
۱-۱-۲: مقدمه...............................................................................................................................................................13
۲-۱-۲: تئوری رهبری خدمتگزار..............................................................................................................................15
۳-۱-۲: تکامل رهبری خدمتگزار..............................................................................................................................2۶
۴-۱-۲: اهمیت رهبری خدمتگزار.............................................................................................................................2۷
۵-۱-۲: رهبری تحول آفرین......................................................................................................................................2۹
۶-۱-۲: مدیریت بر مبنای استثنا..............................................................................................................................3۳
۷-۱-۲: رهبری بیتفاوت.............................................................................................................................................3۳
۸-۱-۲: رهبری تبادلی.................................................................................................................................................3۴
۹-۱-۲: تئوری رهبری خدمتگزار پترسون..............................................................................................................3۴
۲-۲: اعتماد سازمانی...................................................................................................................................................3۷
۱-۲-۲: مفهوم اعتماد..................................................................................................................................................3۷
۲-۲-۲: اعتمادسازی.....................................................................................................................................................3۸
۳-۲-۲: ابعاد اعتماد......................................................................................................................................................3۹
۴-۲-۲: رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی..........................................................................................................۴۲
۵-۲-۲: نتیجهگیری.....................................................................................................................................................4۳
۳-۲: توانمندسازی........................................................................................................................................................4۳
۱-۳-۲: تعاریف توانمندسازی.....................................................................................................................................4۴
۲-۳-۲: رویکردهای توانمندسازی.............................................................................................................................4۶
۳-۳-۲: ابعاد توانمندسازی..........................................................................................................................................4۷
۴-۳-۲: نقش مدیران و رهبران در توانمندسازی کارکنان...................................................................................4۹
۵-۳-۲: مزایای توانمندسازی برای کارکنان و سازمان..........................................................................................۵۰
۶-۳-۲: موانع توانمندسازی کارکنان........................................................................................................................۵۱
۷-۳-۲: رهبری خدمتگزار و توانمندسازی کارکنان..............................................................................................۵۱
۸-۳-۲: نتیجهگیری.....................................................................................................................................................5۴
۴-۲: پیشینه تحقیق.....................................................................................................................................................5۴
۵-۲: خلاصه فصل دوم................................................................................................................................................5۷
۳- روششناسی تحقیق..........................................................................................................................................5۹
۱-۳: مقدمه....................................................................................................................................................................5۹
۲-۳: روش تحقیق.........................................................................................................................................................5۹
۳-۳: روشهای گردآوری اطلاعات............................................................................................................................5۹
۴-۳: جامعه آماری........................................................................................................................................................۶۱
۵-۳: روش نمونهگیری.................................................................................................................................................۶۱
۶-۳: روایی و پایایی پرسشنامه..................................................................................................................................۶۲
۷-۳: تجزیه و تحلیل آماری........................................................................................................................................6۴
۸-۳: مدل تحلیل تحقیق.............................................................................................................................................6۴
۹-۳: خلاصه فصل سوم................................................................................................................................................6۸
۴- تجزیه و تحلیل دادهها......................................................................................................................................۷۰
۱-۴: مقدمه....................................................................................................................................................................۷۰
۱-۱-۴: تحلیل توصیفی دادهها..................................................................................................................................۷۰
۲-۱-۴: تحلیل استنباطی دادهها...............................................................................................................................7۹
۲-۴: مدل معادلات ساختاری.....................................................................................................................................۸۳
۳-۴: خلاصه فصل چهارم............................................................................................................................................8۸
۵- نتیجهگیری و پیشنهادهای تحقیق..............................................................................................................۹۰
۱-۵: مقدمه....................................................................................................................................................................۹۰
۲-۵: بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون همبستگی پیرسون.............................................................۹۱
۳-۵: بحث درباره نتایج................................................................................................................................................۹۲
۴-۵: محدودیتهای تحقیق.......................................................................................................................................۹۳
۵-۵: پیشنهادهای تحقیق...........................................................................................................................................۹۳
ضمائم.............................................................................................................................................................................9۵
منابع و مأخذ.............................................................................................................................................................11۶
منبع:
الف. منابع فارسی
۱- ابطحی، سیدحسین و عابسی، سعید.(1386). توانمند سازی کارکنان. تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
۲- اسدی، احمد.(1390). بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر عملکرد کارکنان با تأکید بر توانمندسازی کارکنان در وزارتخانه جهاد کشاورزی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
۳- اسکات، دی سینیتا و دنیس، تی ژاف.(1375). توانمندسازی، (ترجمه مرتضی محقق). تهران: انتشارات سازمان بهره وری.
۴- الوانی، سیدمهدی و دانایی فرد، حسن.(1380). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی. تهران: فصلنامه دانش مدیریت، شماره 55، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
۵- الوانی، سیدمهدی و محمدی، حامد.(1391). مبانی مدیریت دولتی. بابل: انتشارات مبعث.
۶- اورعی، حمید.(1381). نگرش بر توانمندسازی. تهران: مطالعات بازرگانی.
۷- انتشارات بنیاد توانمندسازی منابع انسانی ایران. (1387) توانمندسازی منابع انسانی. تهران: مؤلف.
۸- حضرتی، محمود. (1387). بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در سازمان های دولتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
۹- دلخوش کسمایی، ابوالقاسم. (1391). الگوی رهبری خدمتگزار در تعالی سازمانی دانشگاه علوم انتظامی. رساله دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
۱۰- رابینز، استیفن. رفتار سازمانی، جلد اول. (ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، 1378). تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
۱۱- سیدجوادین، سیدرضا و همکاران.(1388). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در خدمات(بررسی موردی در نظام بانکی)، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت دولتی، انتشارات دانشگاه تهران، شماره2.
۱۲- ضیائی، محمدصادق و همکاران.(1387). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت دولتی، انتشارات دانشگاه تهران، شماره1 .
۱۳- عبداللهی، بیژن.(1382). توانمندسازی روانشناختی کارکنان: ابعاد و اعتبار سنجی براساس مدل معادلات ساختاری. تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران(www.sid.ir).
۱۴- کیوی، ریمون و کامپنهود، لوک وان. روش تحقیق در علوم اجتماعی. (ترجمه عبدالحسین نیک گهر، 1385). تهران: نشر توتیا.
۱۵- گریفین، مورهد. رفتار سازمانی. (ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، 1383). تهران: انتشارات مروارید.
۱۶- مقیمی، سید محمد.(1384). کارآفرینی در سازمان های دولتی. تهران: انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.
ب. منابع لاتین
1-Andersen, G. A.(2009). When a servant leadership comes knocking. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 30 No. 1, pp. 4-15.
2-Anderson, Angela R. (2009). Servant leader development in an adult accelerated degree completion program: A mixed-method study. Regent University, (UNINO 3383863).
3-Appelbaum, Steven H. & Hongger, Karen. (1998). Empowerment: A contrasting overview of organizations in general and nursing in particular- An examination of organizational factors, managerial behaviors, job design and structural power. Journal of Empowerment in Oganization, Vol. 5, No. 2, pp. 29-50.
4-Baired, A. & Amand, Real. (1995). Trust within the organization. Monograph. Issue 1.
5-Bandura, Albert. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
6-Bartolome.(1989). Nobody trusts the boss completely- Now what?. Harvard Business Review, pp. 135-42.
7-Bodner, Sarah. (2003). Dimensional assessment of empowerment in organizations. Unpublished Doctoral Dissertation, University of North Texas.
8-Boyatzis, R. E. (2009). Competencies as a behavioral approach to emotional intelligence. Emerald-Journal of Management Development, 28, 9.
9-Cafaud, J.(1999). Creating organizational trust. Journal of Association Management, No. 51(7), pp. 26-35.
10-Cardona, P. (2000). Transcendental leadership. The Leadership and Organization Development Journal, Vol. 21, No. 4, pp. 201-206.
11-Cogner, J. A. & Kanango, R. N. (1998). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, Vol. 13, No. 3, pp. 471-482.
12-Decoltis, Kochan & Schmidt. (1979). Science and behavior. Mcgraw Hill, pp. 11.
13-Dennis, R. S. and Bocarnea, M. (2005). Development of the servant leadership assessment instrument. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 26 No. 8, pp. 600-615.
14-De Paulo, M. D. A. , Kashy, S. E. , Kirkendol, M. M. & Epstein, J. A. (1996). Lying in everyday life. Journal of Personality and Social Psychology, pp. 979-95.
15-Farmer, Shaman Wiliam. (2009). Servant leadership attributes in senior military officers: A quantitative study examining demogradhic factors. Prescoot valley, Arizona (UMINO 339377).
16-Foster, A. Barry. (2000). Barriers to sevant leadership: Percieved organizational element that impede servant leader effectiveness. A Dissertation presented for the degree Doctor of Philosophy.
17-Greenleaf, R. F. (1977). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. Paulist Press, Mahwah, NT.
18-Greasley, Kay., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Naismith, A. & Soentanto, A. (2007). Understanding empowerment from employee perspective: What does it mean and do they want it?. Team Performance Management, 14/2, pp. 43-44.
19-Greasley, kay., Bryman, A., Dainty, A., Soetanto, R. & Nicola, king. (2005). Employee perception of empowerment. Employee Relation, 27/4, pp. 357-359.
20-Honold, Linda. (1997). A review of literature on employee empowerment. Empowerment in Organization, 5/4, pp. 203-204.
21-Horsman, J. H. (2001). Perspective of servant leadership and spirit in organization. A Dissertation presented for the degree Doctor of Philosophy, Gonzaga University.
22-Ingram, Osmond Caraway, Jr. (2003). The conceptualisation and perception of servant leadership in christian higher education. Doctoral Dissertation, The Southern Baptist Theological Seminary (UMINO. AAT 3102049).
23-Joseph, E. and Winston, B. (2005). A correlation of servant leadership, leader trust and organizational trust. Leadership & Organizational Development Journal, Vol. 26, No. 1, pp. 6-22.
24-Jung, D. L. (2000-2001). Transformational transactional leadership and their effects on creativity in groups. Creativity Research Journal, Vol.26(1), pp. 6-22.
25-King, S. (1994). What is the latest on leadership? Management Development Review, Vol. 7, No. 6, pp. 7-9.
26-Kreitner, Robert. (1996). Management. Delhil: Houghton Mifflin Company.
27-Kuick, Van. (1996). The meaning of servant leadership. A Dissertation presented for the degree Doctor of Philosophy, Manitoba University.
28-Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H. and Henderson, D. (2008). Servant leadership: Development of a multidimentional measure and multi-level assessment. The Leadership Quarterly19, pp. 161-177. / Science Direct.
29-Martins, Nico. (2002). A model for managing trust. International Journal of Manpower, Vol. 23(8), pp. 756-757.
30-Matterson, J. A. and Irving, J. A. (2006). Exploring servant versus self sacrificial leadership: A research proposal for assessing the commonalities and distinction of two follower oriented leadership theories. Proceedings of the American Society of Business and Behavioral Sciences, Vol. 13, No.1, pp.1305-1319.
31-Melhem,Y. (2004). The antecedents of customer contact employees empowerment. Employee Relation, Vol. 26, No.1.
32-Mishra, Aneil & Gretchan, M. Spreitzer. (1997). Survivor response to downsizing: The mitigating effects of trust and empowerment. Southern California Studies Center.
33-Mollering, G., Bachman, R. & Lee, H. S. (2004). Undrestanding organizational trust: Foundation, constellation and issue of operationalization. Journal of Managerial Psychology, Vol. 19, No. 6, pp. 556-559.
34-Nemanich, L. A. & Kellere, Robert. (2007). Transformational leadership in an acquisition: A field study of employees. The Leadership Qauarterly,Vol. 18, pp. 50.
35-Nykodym, N. Simonetti, R. & Welling, Barbara. (1994). Employee empowerment. Journal of Empowerment in Organization, Vol. 2, No. 3, pp. 45.
35-Omoh, Oshioke. (2007). Analysis of servant leadership charactritics: A case study of community college president. Phd. Dissertation, Capella University.
36-Ozaralli, N. (2003). Effects of transformational leadership on empowerment and team effectiveness. Leadership and Organization Development Journal, Vol. 24, No. 6, pp. 335.
37-Page, D. & Wong, P. T. P. (2000). A conceptual framework for measuring servant leadership. in Adj Gibolosoo, S.(Ed), The human factor in shaping the course of history and development, pp. 69-109, NY: University Press of America Inc.
38-Patterson, K. (2003). Servant leadership: A theoretical model. A Dissertation presented in partial fulfillment of the requirement for the deree Doctor of Philosophy, Regent University.
39-Perez, Isabel. (2002). The effect of empowerment on organizational effectiveness moderated by leadership style: An applied assessment. A Dissertation presented for the degree Doctor of Philosophy, Alliant International University.
40-Potter, Dorotty o. (2009). The traits, charactritics, attitudes and effective work environments of servant leaders: A delphy study. Capella University(UMI No. 336 9447).
40-Russel, R. F. and Stone, A. G. (2002). A review of servant leadership attributes: developing a practical model. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 23,No. 3, pp. 145-157.
41-Ryan, M. Richard & Edward, L. Deci. (2000). Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychology, Vol. 55, No. 1, pp. 68-78.
42- Seiders, K. and Berry, L.L. (1998). Service fairness: What it is and why it matters. Academy of Management Executive, pp. 8-20.
43- Sendjaya, S. and Pekerti, A. (2010). Servant leadership as antecedent of trust in organizations. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 31, No. 7, pp. 643-663.
44-Spears, L. (1996). Reflection on Robert k. Greenleaf and servant leadership. Journal of Leadership & Organizational Development, Vol.17, No. 7, pp. 33-35.
45-Spreitzer, Gretchan M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement and validation. the Academy of Management Journal, Vol.38, No. 5, pp. 1442-1465.
46-Spreitzer, G.M. and Mishra, A.K. (1999). Giving up control without losing control. Trust Group and Organization Management, pp. 155-87.
46-Stone, A. G., Russel, R. F. and Patterson, K. (2004). Transformational versus servant leadership: a difference in leader focus. the Leadership & Organization Development Journal, Vol. 25, No. 4, pp. 35-43, 353-354.
47-Thomas, Keneth W. & Betty A. Velthouse. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Journal, Vol. 15, No. 4, pp. 666-681.
48-Usoro, Abel , Sharratt,W. & Eric, Tsui. (2006). An investigation into trust as an antecedent to knowledge sharing in virtual communities of practice. University of Pairsely, pp.2-3.
49-Waddel, Janet. (2009). Exploratory study of the relationship between servant leadership attribution and the leaders’ emotional intelligence. Regent University, (UMI No. 337776).
50-Washington, R. & Field, H. S. (2006). Individual difference in servant leadership: The roles of values and personslity. Leadership and Organization Development Journal, Vol. 27, No. 8, pp. 700-771.
51-Washington, R. R. (2007). Empirical relationship among servant, transformational and transactional leadership: Similarities, differences and correlation with job satisfaction and organizational commitment. A Dissertation presented in partial fulfillment of the requirement for the degree Doctor of Philosophy, Auburn University.
52-Whetten, David A. & Kim, S. Cameron. (1998). Developing management skills. New York: Adison-Wesley, Wheelan.
53-Wickramasinghe,V. and De Zoyza, N. (2008). Gender, age and marital status as predictors of managerial competency needs: Empirical evidence from a Sri Lankan Telecommunication Service Provider. Emerald-Gender in Management, An International Journal, Vol. 23, No.5.
54-Winston, Bruce E. (2003). Extending Patterson’s servant leadership model: coming full circle. Regent University, School of Leadership Studies.