فهرست:
فصل اول
مقدمه.. 1
1-1- بیان مسئله.. 2
2-1- اهمیت و ضرورت موضوع.. 4
3-1- گزاره های تحقیق... 6
1-3-1- پرسش های اصلی و فرعی.. 6
2-3-1- فرضیه های تحقیق.. 7
3-3-1- هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار 7
4-3-1- متغیرهای تحقیق.. 7
4-1- روش کلی تحقیق... 10
1-4-1- قلمرو مکانی-جامعه تحقیق.. 10
2-4-1- قلمرو زمانی تحقیق.. 10
3-4-1- روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 10
4-4-1- روشهای گردآوری دادهها و ابزار مورد استفاده برای آن.. 11
5-4-1- روشهای تحلیل داده ها 11
5-1- شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق... 11
فصل دوم
مقدمه.. 13
1-2- استراتژی... 13
1-1-2- پیشینه استراتژی.. 13
2-1-2- رویکردها به استراتژی.. 16
1-2-1-2- رویکردهای استراتژی مبتنی بر زمان شکل گیری استراتژی... 18
3-1-2- انواع استراتژی.. 21
1-3-1-2- انواع استراتژی های سازمانی... 21
2-3-1-2- تقسیم بندی استراتژی ها بر اساس سطوح سلسله مراتب سازمانی... 23
4-1-2- استراتژی های رقابتی.. 24
1-4-1-2- استراتژی هزینه کمتر. 25
2-4-1-2- استراتژی تمایز. 26
5-1-2- رابطه ساختار صنعت و استراتژی رقابتی 30
2-2- ساختار سازمانی... 32
1-2-2- تحقیقات مینتزبرگ در مورد انواع ساختارهای سازمانی.. 33
2-2-2- ابعاد مهم ساختار سازمانی.. 35
1-2-2-2- تمرکز. 35
2-2-2-2- رسمیت.... 35
3-2-2-2- پیچیدگی... 37
3-2-2- سیر تکامل ساختارهای سازمانی 39
3-2- پیکربندی ساختار و استراتژی... 42
1-3-2- رویکردهای مرتبط برای پیکربندی ساختار و استراتژی... 43
4-2- دیدگاه های مطرح در زمینه ارتباط استراتژی و ساختار. 44
1-4-2- رویکرد اقتضایی... 45
1-4-2- رویکرد مبتنی بر منابع 51
5-2- عملکرد سازمانی... 54
1-5-2- شاخص های سنجش عملکرد. 55
6-2- پیشینه تحقیق... 56
7-2- چارچوب نظری تحقیق... 61
جمع بندی مطالب... 64
فصل سوم
مقدمه.. 66
1-3- روش تحقیق... 66
1-1-3- برحسب هدف... 66
2-1-3- برحسب گردآوری داده ها 67
2-3- جامعه آماری... 67
3-3- روش نمونه گیری 68
4-3- تعیین حجم نمونه.. 68
5-3- روش جمع آوری اطلاعات... 69
6-3- روایی پرسشنامه 70
7-3- پایایی پرسشنامه 70
8-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها 71
1-8-3- آزمون کولموگروف - اسمیرنوف... 71
2-8-3- آزمون میانگین... 72
3-8-3- معادلات ساختاری... 73
فصل چهارم
مقدمه.. 75
1-4- توصیف داده های مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 75
1-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت.... 75
2-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن... 76
3-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات... 77
4-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سابقه خدمت.... 78
5-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر وضعیت استخدامی... 78
6-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر عنوان شغلی... 79 ....................................................................
2-4-آزمون کولموگروف اسمیرنوف... 80
3-4-بررسی وضعیت متغیرهای سه گانه در شرکت های فعال صنعت غذایی... 81
1-3-4- بررسی وضعیت ساختار سازمانی شرکت های فعال در صنعت غذایی... 81
2-3-4- بررسی وضعیت استراتژی کسب و کار شرکت های فعال در صنعت غذایی... 82
3-3-4- بررسی وضعیت عملکرد شرکت های فعال در صنعت غذایی... 83
4-4-بررسی تحلیل عاملی متغیرهای تحقیق.. 84
1-4-4- بررسی متغیر تمرکز. 85
2-4-4- بررسی متغیر رسمیت.... 89
3-4-4- بررسی متغیر استفاده از رسمیت.... 92
4-4-4- بررسی متغیر پیچیدگی... 95
5-4-4- بررسی متغیر رهبری هزینه. 98
6-4-4- بررسی متغیر تمایز در بازاریابی... 101
7-4-4- بررسی متغیر تمایز در نوآوری... 103
8-4-4- بررسی متغیر عملکرد. 106
9-4-4- بررسی مدل مفهومی تحقیق... 109
5-4- آزمون فرضیه های تحقیق... 111
فصل پنجم
مقدمه.. 116
1-5- پاسخ به فرضیه های پژوهشی... 116
1-1-5- فرضیه 1.. 116
2-1-5- فرضیه 2.. 117
3-1-5- فرضیه 3.. 117
4-1-5- فرضیه 4.. 117
2-5- پیوند یافته ها با پژوهش های پیشین... 118
3-5- پیشنهاد های تحقیق... 119
4-5- پیشنهاد برای پژوهش های آتی... 120
5-5- محدودیت های تحقیق... 121
فهرست منابع
منبع:
منابع فارسی
آذر، عادل، مومنی، منصور،(1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
انسف ایگور اچ و مک دانل،ادوارد جی(1375).استقرار مدیریت استراتژیک. ترجمه ی عبداله زندیه ،تهران:انتشارات سمت.
ابراهیمی، اکرم (1387)، طراحی مدلی برای مدیریت تولید علم در راستای جنبش نرم افزاری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، تهران.
امیری ، مجتبی و نائیچی محمد جواد (1389)،شاخص های مدیریت راهبردی ، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکت ،فصلنامه توسعه کارآفرینی ،سال سوم ، شماره 10 .ص 161.
اسکات، ریچارد (1390)، سازمان ها : سیستم های عقلایی، طبیعی و باز، (ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی)، تهران: انتشارات سمت.
بیان ، حسام الدین(1378 ). "مدیریت استراتژیک "در مدیریت استراتژیک (1).نوشته جمعی از اساتید مدیریت ، تهران: مرکز آموزش دولتی ، چاپ اول .
بیلس ،جان و دیگران (1369). استراتژی معاصر: نظریات و خط مشی ها. ترجمه ی هوشمند میر فخرایی ، تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ،چاپ اول .
پیرس ،جان و رابینسون ،ریچارد.(1380). برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک . ترجمهی سهراب خلیلی شورینی .تهران:انتشارات یادواره کتاب ، چاپ دوم .
تیموری، ابراهیم و آبرومند، جمال (1388)، هم آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 2، ص 127- 146.
جهانی زاده، فاطمه (1384)، بررسی رابطه بین استراتژی های رقابتی و ساختار سازمانی در بانک های ملت و رفاه. پایان نامه کارشناسی ارشد . تهران: دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
خاکی، غلامرضا(1384)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران : نشر بازتاب، 1384.
12.
دفت، ریچارد ال. (1389)، تئوری و طراحی سازمان (مترجمان: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی)، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
دلاور، علی(1383)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،تهران : نشر رشد.
رابینز، استیفن پی (1385)، تئوری سازمان: ساختار، طراحی، کاربردها (مترجمان: سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد)، جلد سوم. تهران: نشر صفار.
رحمان سرشت، حسین (1377)، نظریه های سازمان و مدیریت از نوین گرایی تا پسانوین گرایی. تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر.
رحمان سرشت، حسین (1384)، راهبردهای مدیریت. تهران: انتشارات فن و هنر.
رحمان سرشت ، حسین (1383). مدیریت راهبردی (استراتژیک)در اندیشه نظریه پردازان ،تهران : انتشارات معراج .
زارع میرک آباد، علی (1389)، بررسی رابطه همراستایی استراتژیک و بازاریابی با عملکرد کسب و کار: مطالعه موردی شرکت های برید سامانه نوین، سیستم های کاربردی کاسپین و سپهر اندیشه جوان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
سرمد، زهره ، بازرگان، عباس و الهه مجازی(1377)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری،تهران: انتشارات آگاه.
سیگل، سیدنی، یوسف کریمی(1383) ،آمار غیرپارامتری، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ دوم،.
سید نقوی، میرعلی؛ نریمانی، مهدی و غلام حسینی، حسین (1389)، فرهنگ و استراتژی و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی: با نگاهی بر مدیریت دانش، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 1- بهار 89، ص 9-24.
23.
عزیز زاده، طاهره (1388)، نقش معیارهای سنجش عملکرد در ایجاد ارزش برای شرکت، مجله حسابدار، شماره 208و209.
عیسی خانی، احمد(1387)، سازمان با عملکرد برتر،نشریه تدبیر، دوره 19، شماره 192،ص 29-24.
غفاریان ،وفا.و کیانی غلامرضا(1384)،تفکر استراتژیک،چاپ اول،تهران: نشر فرا.
. فرهنگی، علی اکبر، صفرزاده، حسین و خادمی، مهدی(1383)؛ نظریه های ارتباطات سازمانی؛ موسسه خدمات فرهنگی رسا.
کالینز،جان ام( 1370). استراتژی بزرگ ، اصول و رویه ها .ترجمه ی کوروش بایندر . تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ، چاپ اول .
کویین، جیمز براین.هنری مینتسبرگ و رابرت ام .جیمز(1382)،مدیریت استراتژیک :فرایند استراتژی،(ترجمه محمد صائبی)،تهران:موسسه عالی آموزش و برنامه ریزی،چاپ سوم.
منوریان، عباس (1378)،طراحی ساختار سازمانی .تهران:مرکز آموزش مدیریت دولتی،چاپ اول.
منوریان، عباس،عسگری، ناصر و آشنا، مصطفی(1386)، ابعاد ساختاری و محتوایی سازمانهای دانش محور، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
مجیبی، تورج و میلانی، منا (1390)، بررسی رابطه بین استراتژی و ساختار سازمانی در شرکت توزیع برق نواحی استان تهران، فصلنامه مدیریت (پژوهشگر)، سال هشتم، شماره 22، ص 14-23.
مقدس ، جلال(1378)." سیر تکامل تفکر استراتژیکی " در مدیریت استراتژیک . نوشته جمعی از اساتید مدیریت ، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ اول .
نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم(1387)، راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق، تهران: انتشارات سمت.
نریمانی، مهدی (1389)، رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی.
هانگر، جی. دیوید و ویلن، توماس ال. (1389)، مبانی مدیریت استراتژیک. (مترجمان: سید محمد اعرابی و داود ایزدی)، چاپ سوم. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
هچ، ماری جو و کانلیف، ان.ال. (1390)، نظریه سازمان: مدرن، نمادین تفسیری و پست مدرن، (ترجمه حسن دانایی فرد)، تهران، مهربان نشر.
مهدی لرگانی، محمود (1387)، بررسی مقایسه ای شاخص های سنتی و نوین سنجش عملکرد، مجله حسابدار، شماره 194.
Aaltonen petri,Ikavalko Heini. (2002).Impleementing,integrated manufacturing systems,. pp. 415–418.
Aiken M, Bacharach S, French JL.(1980),“Organizational structure, work process, and proposal making in administrative bureaucracies”. Acad Manage. J,vol 23,No. 4,pp.631–52
Amberosini,V.,Bowman.c.and Collier.n.(2009), “Dynamic capabilities an exploration of how firms renew their resource base”, British Journal of Management,Vol.20 No.sl,pp.S9-S24
Baligh, Helmy H. and Others. (1992), “Organizational consultant: Creating a useable theory for organization Design”, Management Science. Vol. 42, No. 12.
Barney, Jay B. And Griffin, Ricky W. (1992), The Management of Organization. Boston: Houghton Mifflin company.
Beckmann C, Otto HU, Shaarschuch A, Shrödter M.(2007), “Quality management and formalization in social service organizations — a survey on home-based family intervention services”. Soc Work Soc;5(1):78–93.
Betz,Fredrick.(2001). “ExecutiveStrategy,StrategicManagement&Information Technology”John Wiley & Sons,New Yor
8. Burton RM, Obel B.(2005), Strategic organizational diagnosis and design. 3th Edition The Dynamics of Fit.. New York: Springer.
Bhatt, Ganesh D., (2002), “Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge”, Journal of Knowledge Management, Vol. 6, No. 1, pp. 31-39
Campbell,David et al .(2002),Business Strategy, An Introduction,Second Edition,MPG Book Ltd,Great Britain.
11. Chuang, S. H. (2004), “A resource-based perspective on knowledge management capability and competitive advantage: an empirical investigation”, Expert Systems with Applications, Vol. 27, No. 3, pp. 459-465
Cohendet P, Creplet F, Diani M, Dupouët O, Schenk E. (2004), “Matching communities and hierarchies within the firm”, J Manage Governance , Vol. 8, No.1, pp. 27-48.
Cordón-Pozo E, García-Morales VJ, Aragón-Correa JA.(2006), “Inter-departmental collaboration and new product development success: a study on the collaboration between marketing and R&D in Spanish high-technology firms”. Int J Technol Manage, Vol. 35, pp. 52-79.
Choi, B. (2000), Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integration and Empirical Examination. Doctoral Dissertation, Korea Advanced Institute of Science and Technology.
Damanpour F, Schneider M.(2006), “Phases of the adoption of innovation in organizations:effects of environment, organization and top managers” Br J Manage,vol 17,pp.215–36
Daft, Richard L.(1998). Organization Theory and Design. 6 Edition. Ohio: South western college publishing.
Fevzi Okumus,(2003),a frame worke to implement strategies in organizations,management decision. Vol. 41, No.9-871-882.
Fiol C, Lyles(1985), M. Organizational learning. Acad Manage Rev; Vol. 10,No,4,PP.803–813.
Gold AH, Malhotra A, Segars AH.(2001), “Knowledge management: an organizational capabilitiesperspective”. J Manage Inf Syst, Vol. 18, No. 1,, pp.185–214.
Gordon,Judith R.et AL (1990), Management & Organizational behavior, Allyns& Bacon, London.
21. Hall, R.H.(2001). Organization: Structures, Processes & Outcomes. New Jersey: Prentice-Hall, In.; 8th Ed.
Janz, B.D., Colquitt, J.A. and Noe, R.A. (1997), “Knowledge worker team effectiveness: the role of autonomy, interdependence, team development, and contextual support variables”, Personnel Psychology, Vol. 50, pp. 877-904.
Jansen JJP, Van Den Bosch FAJ, Volberda HW. (2006), “Exploratory innovation, exploitative innovation and performance: effects of organizational antecedents andenvironmental moderators”ManageSci,Vol.52,No11,pp1661–
Miller, D. and Shamsie, J. (1996), “The resource-based view of the firm in two environments: the Hollywood firm studios from 1936 to 1995”, Academy of Management Journal, Vol. 39, No. 3, pp. 519-43.
Miller Danny, “Configuration of Strategy and structure:toward a synthesis”,Strategic Management Journal, Vol .7.No.8,PP.189-292.
Meirovich G, Brender-Ilan Y, Meirovich A.(2007), “Quality of hospital service: the impact of formalization and decentralization”." Int J Health Care Qual Assur 20(3):240–52.
New bert, S.L.(2008), “Value,rareness,competitive advantage, and prrformance:a conceptual – level empirical investigation of the resource – based view of the firm”, Strategic Management Journal ,Vol .29.No.7,PP.745-68
. Olson, E. M., & Slater, S. F. (2002). The balanced scorecard,competitive strategy, and performance. Business Horizons, Vol .45.No.3,PP.11-16
Okhuysen G, Eisenhardt K. (2002), “Integrating knowledge in groups: how formal interventions enable flexibility". Organ Sci , Vol. 13, No.4, pp. 370-386.
Piercy, N., Cravens, D. (1994), “The network paradigm and the marketing organisation”,European Journal of Marketing, Vol. 29 No.3, pp.7-34.
Pearce J,Robinson R,(2000),strategic management,McGraw Hill,7th edition ,pp359-436
Pettinger,Richard.(2000),Mastering Organizational Behavior,MACMILAN PRESS LTD.London.First published
Pertusa-Ortega, Eva M., Molina-Azorı´n, Jose´ F. and Claver-Corte´s, Enrique (2010), “Competitive strategy, structure and firm performance: A comparison of the resource-based view and the contingency approach”, Management Decision, Vol. 48, No. 8, pp. 1282-1303.
Prahalad, C. and Hamel, G. (1990) ‘The core competence of the corporation’, Harvard Business Review, pp. 79–91.
Pilbeam, S. and Corbridge, M. (2006), People Resourcing, Contemporary HRM in Practice, 3th ed., Financial Times Press, England.
Powell, T.C. (1992), “Organizational alignment as competitive advantage”, Strategic Management Journal, Vol. 13, No. 2, pp. 119-34.
Peteraf,M.A.(1993), “The cornerstones of competitive advantage :a resource – based view” , Strategic Management Journal ,Vol .14.No.3,PP.179-91
Peppard, J. and Rylander, A. (2001), “Using an intellectual capital perspective to design and implement a growth strategy: the case of APiON”, European Management Journal, Vol. 19, No. 5, pp. 510-25
Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York, NY: Free Press.
Rue &Lioyd F.Byers (1997)"Management :Skills & Application" ,8 Edition,The McGrow-Hill Companies ,USA.
Reynaud B.(2005), “The void at the heart of rules: routines in the context of rule-following. The case of the Paris Metro Workshop”. Ind Corp Change Vol. 14, No.5, pp. 847-871.
Stock Gregory,Greis Noel., (1999). “Logistics,strategy and structure”. International Journal of Physical,Distribution &Logistics,. Vol. 29,No.4, pp. 224–239
Scoll, Richard W.(1998),Organizational Strategy.
Sheremata WA.(2000), “Centrifugal and centripetal forces in radical new product developmentunder time pressure”. Acad Manage Rev Vol. 25,No,2,PP.389–408.
45. Souitaris V. (2001) “Strategic influences of technological innovation in Greece”. Br J Manage Vol. 12, No.2, pp. 131-147
Sheremata WA.(2000), “Centrifugal and centripetal forces in radical new product developmentunder time pressure”. Acad Manage Rev Vol. 25,No,2,PP.389–408.
Souitaris V. (2001), “ Strategic influences of technological innovation in Greece”. Br J Manage Vol. 12, No.2, pp. 131-147
Tavitiyaman, Pimtong, Zhang, Hanqin Qiu, Qu, Hailin (2012), “ The effect of competitive strategies and organizational structure on hotel performance”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 24, No. 1, pp. 140-159
Tear Richard E,and at co, “relating strategy,structure and performance”, Journal of Workplace Learning, Volume 10.Number2.1998.pp58-75
Wang Catherine L., Ahmed Perveiz, K(2003). “Structure & Structural Dimensions For Knowledge-BasedOrganizations”, Measuring Business Excellence,Vol7,Issue1.pp112-