پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان)

word 2 MB 31208 124
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۲,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته  مدیریت صنعتی 

    گرایش: مالی

    چکیده:

        امروزه سازمانهای کشور به مانند سایر سازمانهای جهان ناگزیرند تا با دیگر سازمانها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو آنها باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود بوده،  به عبارت دیگر آنها چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. این پژوهش با هدف "تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید" به صورت موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته ای که مبتنی بر مدل مفهومی پژوهش اقتباس از مدل شفیعی نیک آبادی (1391) و ون پای ونگ (2009) گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع‌آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخص‌های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی­های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل سابقه کاری و تحصیلات و جنسیت پرداخته  می‌شود. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن معناداری روابط میان سوالات و متغیرها و برازش مدل‌های اندازه‌گیری به دست آمده و سنجش روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است. همچنین به منظور بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون میانگین یک جامعه یا تی یک نمونه­ای استفاده شده است و پس از بررسی روایی سوالات پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها نشان می­دهد که بین استراتژی های مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید رابطه معناداری وجود دارد، طبق نتایج بدست آمده از پنج فرضیه فرعی تحقیق حاضر، سه فرضیه یعنی خلق دانش- عملکرد توسعه محصول جدید، ثبت، ذخیره و نگهداری دانش- عملکرد توسعه محصول جدید و ارزیابی و بازخور دانش- عملکرد توسعه محصول جدید با توجه به عدد معناداری آنها تأیید شدند. این پژوهش در خاتمه به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است.

     

    کلمات کلیدی: استراتژی های مدیریت دانش، عملکرد توسعه محصول جدید، توسعه محصول جدید.

     

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1: مقدمه

         از اواخر قرن گذشته میلادی تا زمان حال، بحث مدیریت دارایی ­های نامشهود سازمان به عنوان بخشی از منابع حیاتی سازمان بسیار مورد توجه واقع شده است از بین این داراییها، دانش بیشترین توجه را به خود معطوف ساخته و به عنوان مهمترین دارایی نامشهود سازمان مورد تأکید قرار گرفته است. اکنون بحث مدیریت دانش به یکی از موضوعات اصلی در تحقیقات مدیریت در سراسر دنیا تبدیل شده است و آن را به عنوان ابزاری کلیدی برای مدیریت کردن اطلاعات و ابزاری استراتژیک برای مدیریت و راهی مؤثر برای کسب مزیت رقابتی پایدار می دانند(شفیعی نیکابادی، 1391). از جمله تحولات چشمگیر در قلمرو علوم مدیریت، بروز و ظهور پدیده هایی همچون مدیریت دانش و توسعه محصول جدید می باشد. برای موفقیت سازمان، دانش به عنوان یک سرمایه، باید بین انسانها قابل مبادله بوده وتوانایی رشد داشته باشد. دانش نحوه حل مشکلات، می تواند کسب شود و بدین ترتیب مدیریت دانش قادر خواهد بود یادگیری سازمانی را که منجر به خلق دانش دیگری می شود، توسعه دهد. سازمانهای آگاه می دانند که دانش، سرمایه­ای فکری است و تنها سرمایه ای است که با گذشت زمان تغییر می­کند و اگر به طور مؤثری مهار شود، می­تواند خلاقیت و وضعیت رقابتی سازمان را حفظ نماید. استفاده از کل منابع فکری سازمان، می­تواند مزایای مالی قابل توجهی را در پی داشته باشد .

       در عصر حاضر، شتاب تغییرات در علوم و فناوری­های پیشرفته، به قدری فزونی یافته است که شتاب در نوآوریِ محصولات تولید شده با تکنولوژی و ایجاد دانش و توسعه آن، از سرعت یادگیری بشر فراتر رفته است (نوو و چان، 2007). همچنین شرکتهای موفق امروزی شرکتهایی هستند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و ناآشنا، دانش جدید را کشف و یا خلق کرده و این دانش را به صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهداف تخصصیِ راهبردی در تمامی لایه­ها و بخش­های مختلف سازمان توسعه داده و به دنبال تبدیل آن به فناوری و محصولات جدید باشند (نوناکا و تاکوچی، 1995).

        دانش در طولانی مدت به عنوان منبع کلیدی برای سازمانها در نظر گرفته شده است و مدیریت مؤثر آن هم، برای موفقیت امری ضروری است (نوو و چان، 2007). نوناکا و تاکوچی (1995)، شرکت های موفق را شرکت هایی می دانند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و ناآشنا، دانش جدید را کشف و یا خلق کرده و این دانش را به صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهداف تخصصی راهبردی در تمامی لایه­ها و بخش های مختلف سازمان توسعه داده و بدنبال تبدیل به فناوری و محصولات جدید باشند. (شفیعی نیکابادی، 2007).

    1-2:  بیان مسئله

       امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار عموماً نیاز به محصولات و خدمات رشد چشمگیری پیدا کرده است افزایش جمعیت و متنوع شدن نیازها نیز از جمله عواملی است که سازمان ها را به دستیابی به محصول و کارایی جدیدتر ترغیب می­کند (مارتین پیت 2008). ویگ (1995) مدیریت دانش را مجموعه ای از فرایندهای تعریف شده یا روش های مورد استفاده جستجوی اطلاعات در میان دانش های مختلف مدیریت عملیات تعریف می کند. لر (1999) اشاره می کند که مدیریت دانش شامل جمع آوری اطلاعات و انتقال اطلاعات به متقاضی می باشد. فعالیت هایی مثل کسب دانش، تصحیح دانش، ذخیره دانش و به اشتراک گذاری دانش در یک سازمان به طور مؤثر می تواند ارزش دارایی­های دانشی سازمان را افزایش دهد، که به آن مدیریت دانش می گویند. گرنت (1996) فکر می کرد که مدیریت دانش می­تواند به عنوان ادغام دانش در نظر گرفته شود. استراتژی مدیریت دانش رویکردی کلی به سازمان برای ایجاد هماهنگی میان منابع و توانمندی­های دانشی با مجموعه الزامات آن استراتژی است (زاک 1999). نوآوری از کپی کردن یک استراتژی مؤثرتر است. شرکت هایی با فناوری جدید که از روش های مدیریت دانش برای ایجاد استراتژی های توسعه محصول جدید استفاده می کنند موفق تر هستند (پنگ و همکاران 2005). سانگ و پری (1995) توسعه محصول جدید را برای استراتژی و عملکرد بهتر شرکت پیشنهاد می کند. کلارک و ویل رایت (1993) اشاره می کنند که استراتژی توسعه محصول جدید همان فرایند پردازش اطلاعات است که همراه با مدیریت خوب دانش می باشد. در واقع قصد شرکت، تعهد در کاهش عدم قطعیت در توسعه محصول جدید است. همچنین در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که شرکت ها در بدست آوردن عملکرد بهتر در توسعه محصول جدید اگر بتوانند به تغییرات محیطی نسبت به رقبا زودتر پاسخ دهند،
    می­توانند بهتر عمل کنند. استراتژی خوب انعطاف پذیر در سازمان می تواند سازمان دهنده واحد تحقیق و توسعه محصول جدید باشد. بنابراین اثربخشی مدیریت دانش نقش مهمی در استراتژی توسعه محصول جدید دارد. تیس و پیسانو (1994) تصور می­کردند که شرکت­ها تنها بدنبال سریعترین نوآوری در محصول و دارا بودن توانایی مدیریت برای ادغام و تخصیص منابع داخلی و خارجی که باعث موفقیت جهانی در محیط رقابتی می شوند، بودند. بنابراین یکپارچه سازی داخلی و دانش خارجی در سازمان باعث برقراری مدیریتی خوب که منجر به یک اثر مثبت بر  روی عملکرد توسعه محصول جدید است، می شود. کلارک و ویل رایت (1993) ادغام دانش را به بخش های داخلی و خارجی تقسیم می کنند. ترکیب این دو می تواند عملکرد محصول جدید را افزایش دهد. تیس و همکاران (1997) بر اهمیت ادغام دانش تأکید داشتند و اعتقاد داشتند که صاحبان کسب و کار به طور مؤثر باید در بدست آوردن و ادغام دانش خارجی برای توسعه ایده های نوآورانه تلاش کنند. مورمن (1995) اشاره کرد که سرمایه گذاری برای جذب اطلاعات بازار که می­تواند عدم اطمینان را کاهش دهد در بدست آوردن فرصت های موفقیت تأثیر نسبتاً بالایی دارد. شرکت ها با استفاده از روش های مدیریت دانش خوب، می توانند عملکرد توسعه محصول جدید موفقی داشته باشند. عملکرد توسعه محصول جدید یک ساختار چندبعدی است. محققان با استفاده از ارزیابی عملکردها و اقدامات مختلف بر اساس تحقیقات مختلف تمرکز می کنند (کوپر و همکاران 1996). امروزه سرعت یافتن فرایندهاى توسعه محصول و ارائه سریعتر محصولات و خدمات در بازار مسئله اى است که شرکتها و سازمانها توجه خاصى به آن دارند.

    اگر فرایند توسعه محصول را به مسابقه اى شامل سه زمان: 1) زمان تولید: مرحله توسعه ایده اولیه براى محصول جدید تا مرحله قبل از عرضه محصول در بازار؛ 2) زمان ورود به بازار: مرحله عرضه و ارائه محصول در بازار و بازار سنجى محصول؛ 3) زمان کسب سود: مرحله گذر از نقطه سر به سر و کسب سود؛ در نظر بگیریم، شرکت و سازمانى برنده واقعى خواهد بود که در این مسابقه برنده هر سه بخش باشد. کسب چنین موفقیتى منجر به این خواهد شد که فرایند توسعه محصول را یک فرایند زمان رسیدن به موفقیت بنامیم. جالب است که هنگام عرضه و ارائه محصولات به بازار سه نوع متفاوت از رویکردهاى ارائه محصول به بازار را بین رقبا شاهد خواهیم بود.

    این رویکردها عبارتند از:

    1) رویکرد اولین در بازار: سازمان علاقه مند است اولین سازمانى باشد که محصول جدیدى را به بازار عرضه مى دارد.

    2) رویکرد سریع ترین دنباله رو: در این رویکرد سازمان نمى خواهد همچون حالت قبل اولین عرضه کننده محصول جدید در بازار نام بگیرد، ولى راغب است سریعترین شرکتى باشد که همان محصول را به بازار عرضه مى دارد.

    3) رویکرد دنباله رو عادی: سازمان اولین دنباله رو  نیست، ولى در زمره دنباله روهاى تولیدکننده و عرضه کننده محصول جدید قرار خواهد گرفت. در عصر حاضر، شتاب تغییرات در علوم و فناوری های سطح بالا به قدری فزونی یافته است که بسیاری از متفکرین بر این باورند که شتاب در نوآوری محصولات تولید شده با تکنولوژی سطح بالا و ایجاد دانش و توسعه آن از سرعت یادگیریی بشر فراتر رفته است. پس سازمانهای متولی حتی اگر تمام راهبردها، زمان و سرمایه های انسانی در اختیار خود را صرف یادگیری نمایند، باز هم ممکن است از عهده رویارویی مناسب با این شتاب بر نیایند. دانش در طولانی مدت به عنوان منبع کلیدی برای سازمانها در نظر گرفته شده است و مدیریت مؤثر آن هم برای موفقیت ضروری است (نوو و چان 2007). نوناکا و تاکوچی (1995)، شرکت های موفق را شرکت هایی می دانند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و نا آشنا دانش جدید را کشف و یا خلق کرده و این دانش را به صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهداف تخصصی و راهبردی در تمامی لایه ها و بخش های مختلف سازمان توسعه داده و بدنبال تبدیل آن به فناوری و محصولات جدید باشند.

       با تحقیقات صورت گرفته دانش یک فاکتور مهم در توسعه محصول به شمار می­آید و فعالیتهای دانشی در قلب فرایندهای توسعه محصول جدید در نظر گرفته می­شود از اینرو امروزه بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار تمایل به تصمیم گیری درباره چگونگی توانمند ساختن مدیریت دانش و یا حتی هماهنگ کردن فعالیت های NPD[1] شرکت شان از طریق ابزارهای مدیریت دانش دارند (مانیان. 1390). از این رو) صنعت خوردرو با توجه به توسعه­ی وسیع و پیشرفت سریع و قابل توجه دانش و تجربه در آن در سطح دنیا بسیار رقابتی شده است و نیاز مدیریت دانش مخصوصاً در توسعه محصول جدید بسیار مهم و حیاتی و حساس تلقی می­شود از طرفی با توجه به اینکه زنجیره­ی تأمین در صنعت خودرو به لحاظ ساختار و زیر مجموعه های خود و نیز نوع ارتباط این مجموعه ها با یکدیگر بستر مناسبی برای سازماندهی دانش فراهم نموده است (رضایی، کراری، مصطفوی 1387).

       محصولات جدید از ضروریات شرکت های امروزی به شمار می­روند در حقیقت محصول جدید پاسخی به بزرگترین مشکلات سازمان های امروزی است. امروزه بیشتر سازمان ها ضرورت برخورداری از عملکرد بهینه­ی توسعه محصول جدید را به خوبی احساس کرده­اند و برای داشتن چنین عملکرد موفقی تلاشهای بسیاری انجام داده اند و هزینه­های هنگفتی را متقبل شده­اند. ماهیت عملکرد توسعه­ی محصول جدید یک مفهوم میان رشته ایست که از چند رشته برگرفته شده است و مدیریت دانش به عنوان مهم­ترین روش­ها و ابزارهای مورد استفاده جهت بهینه کردن عملکرد توسعه­ی محصول جدید شناخته شده است زیرا
    فعالیت­های دانشی در قلب فرایندهای محصول جدید نهفته است (جان و هانگ 2009) همچنین در اقتصاد امروز رقابت دیگر شرکت در برابر شرکت نیست بلکه این زنجیره های تأمین هستند که به رقابت با هم
    می­پردازند زنجیره تأمین از سه جریان عمده اطلاعاتی، فیزیکی و پول در جریان است و هدف اصلی این زنجیره را می­توان به دستیابی به حداکثر ارزش دانست (شفیعی نیکابادی 1391) و از آنجایی که شرکت عقاب افشان برای پیشرفت در بازارهای رقابتی و جهانی امروز و جذب مشتریان و وارد شدن به بازارهای جدید نیاز به مزیت رقابتی جهت پیشرفت و توسعه­ی شرکت ها دارند پس بنابراین شناخت عوامل تأثیرگذار فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه­ی محصول جدید در زنجیره تأمین موجب مزیت رقابتی و حداکثر ارزش در سازمان می­گردد.

        در این تحقیق می­توان با استفاده از مدیریت دانش ضمن توسعه محصول جدید رشد قابل توجهی را ایجاد نمود و همچنین تأثیر هر یک از فرایندهای تشکیل دهنده مدیریت دانش (خلق، توزیع، ثبت و نگهداری، کاربرد و ارزیابی) را بر روی NPD بررسی نمود که این شناخت موجب پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان می­شود و عوامل تأثیرگذار نیز شناسایی می­گردد.

       در سی سال اخیر پژوهش­های زیادی بر روی اثربخشی فرآیندهای توسعه­ی محصول جدید انجام شده و مدل های گوناگونی جهت سیستماتیک کردن این فرآیندها ارایه شده است. از طرفی شاخص هایی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت محصولات جدید توسط پژوهشگران معرفی شده است که برخی از آنها بین نتایج این پژوهشها مشترک بوده و برخی نیز متناسب با نوع کسب و کار و محصول مورد مطالعه متفاوت است، به طوری که امروزه فهرستی گسترده از این عوامل در دسترس است. مدیریت منظم و پیوسته در مورد دانش، یک فاکتور مهم در توسعه­ی محصول به شمار می آید و فعالیت های دانشی در قلب فرآیندهای توسعه­ی محصول جدید در نظر گرفته می شود. از این رو امروزه بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار تمایل به تصمیم گیری درباره­ی چگونگی توانمند ساختن شرکتشان از طریق ابزارهای توسعه محصول جدید، مدیریت دانش و هماهنگ کردن فعالیت های مدیریت دانش هستند (مانیان و همکاران 1390).

     

    [1] NPD: New Product Development:

    مجموعه فعالیت­ها و خط­ مشی رشد بوده که در مراحل مختلف، برای تولید محصول برای قسمت های موجود بازار، منجر به تغییر و اصلاحات جزئی یا کلی در کالاها می شود.

     

    The effect of knowledge management processes on new product development performance

    (Case study: Oghab Afshan Compnay)

     

    Abstract:

    Nowadays our country organizations as other organizations should compute with other organization whether inside or outside in order to can survive in the work place.The purpose of this paper is examining The effect of knowledge management processes on new product development performance (case study: OghabAfshanCompnay). Required information was collected by a researcher-made questionnaire based on research conceptual model extracted form shafiei nikabadi (1391) model and wenPaiwang (2009). To analyze collected data, first the subject’s cognitive population properties were described using statistical indices including job history and education. In analytical statistic of this research to test the significance of the relation between questions and variable and measurement model fitness and evaluating factor validity the confirmatory factor analysis has been used. Also, to examine the state of the research variable the average test of a society or a sample-T was used and after examining the validity questionnaire questions through first and second order confirmatory factor analysis to examine the effects among research variables the structural equations model and specially path analysis technique was used using the software lezeral. Findings indicate that there is a significant relation between knowledge management processes and new product development performance. Based on obtained results the domains The five sub-hypothesis of the present study, three hypotheses, ie the creation of knowledge- new product development performance, recording, storage and maintenance of knowledge - new product development performance assessment and feedback of knowledge - new product development performance due to the significant number of them were confirmed. In conclusion, this study aims to provide practical suggestions.

     

    Key word: Knowledge management processes, new product development performance, new product development.

     

     

  • فهرست:

    فصل اول: ‌ع

    کلیات تحقیق. ‌ع

    1-1: مقدمه. 2

    1-2:  بیان مسئله. 2

    1-3: اهمیت و ضرورت موضوع. 6

    1-4: مدل مفهومی پژوهش.. 7

    1-6: فرضیه های پژوهش.. 9

    1-7: جامعه و نمونه آماری. 9

    1-8: روش شناسی پژوهش.. 10

    1-9: قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی. 10

    1-10: تعاریف عملیاتی واژگان پژوهش.. 11

    1-10-1: مدیریت دانش: 11

    1-10-2: فرآیند: 11

    1-10-3: قابلیت نوآوری: 11

    1-10-4: عملکرد بازار: 11

    1-10-5: توسعه محصول جدید: 11

    1-10-6: عملکرد توسعه محصول جدید: 13

    1-10-7: زنجیره تأمین: 13

    1-11: ساختار فصل های پژوهش.. 13

    فصل دوم: 15

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش.. 15

    2-2: مدیریت دانش.. 18

    2-2-1: داده ها، اطلاعات و دانش: 20

    2-2-2: دانش پنهان و آشکار. 21

    2-2-3: عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش.. 21

    2-2-4: استراتژی های مدیریت دانش.. 22

    2-2-5: فرآیندهای مدیریت دانش.. 24

    2-3: عملکرد توسعه محصول جدید 35

    2-3-1: الف) توسعه ی محصول جدید 35

    2-3-2: ب) اهداف فرایند توسعه محصول. 36

    2-3-3: مقایسه الگوهای توسعه محصول. 39

    2-3-4: عوامل موفقیت پروژه های توسعه محصول جدید (NPD) 43

    2-3-5: عملکرد توسعه محصول جدید 44

    2-4: تحقیقات مرتبط خارجی. 46

    2-5: تحقیقات مرتبط داخلی. 48

    2-6: جمع بندی. 50

    فصل سوم: 51

    روش شناسی پژوهش.. 51

    3-2: موضوع و روش تحقیق. 61

    3-3: جامعه آماری. 62

    3-4: نمونه آماری و روش نمونه گیری. 62

    3-5: متغیرهای تحقیق. 63

    3-6: ابزار گردآوری اطلاعات. 64

    3-7: روایی و پایایی ابزار سنجش.. 65

    3-8: فرضیههای تحقیق. 68

    3-9: روش تجزیه و تحلیل داده ها 69

    3-9-1: تحلیل عاملی تأییدی. 70

    3-9-2: تعیین برازش مدل. 72

    3-9-3: آزمون فرضیات پژوهش از طریق تحلیل مسیر. 73

    3-10: جمع بندی. 73

    فصل چهارم: 75

    تجزیه و تحلیل. 75

    داده های پژوهش.. 75

    4-1: مقدمه. 77

    4-2- تجزیه و تحلیل آمار توصیفی. 77

    4-2-1- جنسیت. 79

    4-2-2- وضعیت تحصیلی. 79

    4-3 : نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. 80

    4-3-1: سابقه کاری. 80

    4-3 -2: نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب  سابقه کاری. 81

    4-3-3 وضعیت متغیرهای تحقیق. 81

    4-3-4- وضعیت متغیر مدیریت دانش.. 82

    4-3-5- وضعیت متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 84

    4-3-6- وضعیت ابعاد متغیر مدیریت دانش.. 84

    4-4: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 86

    4-4-1- وضعیت ابعاد متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 86

    4-5: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 88

    4-6- آزمون فرضیات تحقیق. 88

    4-6-1: آزمون کفایت نمونه گیری. 88

    4-6-2 تحلیل عاملی تأییدی. 89

    4-6-2-1- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر مدیریت دانش.. 89

    ‌4-6-2-3- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر درونزای تحقیق. 96

    4-6-2-4- مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق. 98

    4-6-2-5- همبستگی بین متغیرها 99

    4-6-3- مدل معادلات ساختاری. 100

    4-6-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 101

    4-6-3-2- آزمون فرضیات فرعی تحقیق. 102

    4-7- آزمون‌های برازندگی مدل. 105

    جمع بندی فصل. 106

    فصل پنجم: 108

    نتیجه گیری و پیشنهاد 108

    5-1: مقدمه. 111

    5-2: نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق. 111

    5-3: مقایسه با سایر تحقیقات. 116

    5-4: پیشنهادات. 117

    5-4-1: پیشنهادهای کاربردی. 117

    5-4-2: پیشنهادهای برای پژوهشگران آینده 118

    5-5: محدودیت های پژوهش.. 119

    منابع و مأخذ 120

     

     

    منبع:

     

    Alavi, M; DLeidner, (1999), Knowledge management Systems: Emerging Views and Practices from the field, Proceedings of 32 and Annual HICSS, Maui.

    Akhavan, P; Jafari, M and Fathian, M, 2006, Critical success factors of knowledge management systems: a multi-case analysis , Department of Industrial Engineering, vol. 18 No. 2, p. 97-113.

    Alcami, R and Chiva-Gomez, R, (2004), Linking operations strategy and product innovation: an empirical study of Spanish ceramic tile producers, Research Policy, Vol. 33 No. 5, pp. 829-39.

    Balasubramaniam .R and amrit tiwana, (1999), Supporting Collaborative Process Knowledge Management in New Product Development Teams, Decision Support Systems,vol. 27,pp. 213–235

    Bierly, P., Chakrabarti, A. (1996), Generic knowledge strategies in the U.S. pharmaceutical industry, Strategic Management Journal, Vol. 17.

    Bierly, P., Daly, P. (2002), The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by: chan Wie choo & Bontis, N. Oxford university press.

    Bhatt, G. (2002), Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge, Journal of Knowledge Management, Vol. 6, Issue, 1 pp31-39.

    B. McHugh. J (2009), Knowledge Management, New Product Developme and Nonprofit Publishing, Journal of knowledge management.

    Booz Allen, H. New Product Management for the 1980s. New York: Booz-Allen & Hamilton Inc; 1982.

     Choi, B., & Lee, H. (2002). Knowledge management strategy and its link to knowledge creation process, Expert system with application, 23, 173-187.

     Clark K, Wheelwright S.C. Managing New Product and Process Development. Free Press 1993; NY: 457-480.

     Cooper R.G; Edgett S.J and Kleinschmidt E.J.Benchmarking NPD practices–1. Research Technology Management 2004; 47 (1): 31.

     Cooper R.G, Kleinschmidt E.J. New products: what separates winnersfrom losers Journal of Product Innovation Management 1987; 4:169-84.

     Cooper, R.G., (1990), Stage-gate systems: a new tool for managing new products, Business Horizons, Available at: www. Stage-gate systems.com.

     Defee, C.C., & Stank, T. P. (2005) Applying strategy-structure-performance paradigm to the supply chain environment.

     De Pablos, Ordonez, P (2002), Strategies for management and organizational learning: typologies of knowledge strategies in the Spanish manufacturing industry from  1995 to 1999, Journal of Knowledge Management, Vol 6, No 1.

     Ernst Holger. Success factors of new product development: a reviewof empirical literature. International Journal of Management Reviews2002; 4(1): 1-40.

     Holt G.D., Love P.E.D, Li H., (2000), The learning organization: toward a paradigm for mutually beneficial strategic construction alliances, International journal of project management, 18, pp. 415-421.

     Hsing hung chen and he-yau kang and xiaoqiang, (2008), Developing new products with knowledge management methods and process development management in a network, Computers in Industry 59, PP. 242–253.

     Jung, D.I., Chow, C. and Wu, A., 2003, The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: hypotheses and some preliminary findings, The Leadership Quarterly, Vol. 14 No. 2003, pp. 525-44.

     Kannan, M; radhika jain and balasubramaniam R, (2007), knowledge networking to support medical new product medical new product development, Decision Support Systems 43, PP. 1255–1273.

     Kasten, J. (2007), Knowledge strategy and its influence on knowledge organization, Proceeding of The North American Symposium on Knowledge Organization, Vol. 1.

     Keskin.H,( 2005), the relationship between explicit and tacit oriented km strategy and firm performance , the journal of American academy of business Cambridge ,pp.,73-75.

     Klas eric soderquist, organizing knowledge management and dissemination in new product development, Lessons from 12 global corporations, 2006.

     Lawrence, P., and Lorsch, J., Differentiation and Integration in Complex Organizations,  Administrative Science Quarterly 12, (1967), 1-30

     Ler.wl, (1999), business the speed of though: using a digital nervouse system, business journal

     Lester D.H, (1998), Critical success factors for new product development. Research Technology Management, 41(1), PP. 36-43.

     Lussier, R, 1997, Management", Cincinnati, ohio, South-Western College Publishing.

     Lynn Gary S, Richard B. Skov, Kate D Abel. Practices that supportteam learning and their impact on speed to market and new productsuccess. Journal of Product Innovation Management 1999, 16:  439-454.

     Maiike.k; jun.B and rianne.V, (2010), Understanding the complexity of knowledge integration in collaborative new product development teams, journal of engineering and technology management, pp, 20-32.

     Marianne, G, Mile, T., 2004, Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance Journal of Manufacturing Technology Management Volume 15, No. 5, Page 402 –409.

     McHugh. J (2009), Knowledge Management, New Product Developme andNonprofit Publishing, Journal of knowledge management.

     Mumford, M.D. and Licuanan, B. (2004), Leading for innovation: conclusions, issues, and directions, Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 1, pp. 163-71.

     Nevo, Dorit, Chan, Yolande E. (2007). A Delphi study of knowledge management systems: Scope and requirements, Informa􀆟on & Management. 44. PP.583 ‐597.

     Nonaka. I, Takeuchi.H, (1995), The knowledge-creating company, Oxford: Oxford University Press.

     Pang-lo.liu and Wen-chin.Chen and Chin-Hung tsai,(2004) An empirical study on the correlation between the knowledge management method and new product development srtaregy on product performance in Taiwanese industries  .

     Pitt.Martyn, Mac Vaugh (2008) Knowledge management for new product development Journal of knowledge management.

     Schneider B., Brief A., Guzzo R., 1996, Creating a climate and culture for sustainable organizational change, Organizational Dynamics, 24, 7-19.

     Shafiei nikabadi,M and Zamanloo.SZ,(2013), amultidimensional structure for describing the influence of supply chain strategies,business strategies,and knowledge management strategies on knowledge sharing in supply chain”,international journal of knowledge management,8

     Song, X.M., Parry, M.E., 1997. A cross-national comparative study of newproduct development processes: Japan and the United States. Journal of Marketing 61(April), 1–18.

     Sternberg, R., 1991, An vestment of creativity and its development, Human Development, 34.

     Teece.D and Pisano.G, (1994), the dynamic capabilities of firms: an introduction,industrial and corporate change pp.537-556.

     Teece,D and Pisano,G and shuen,a,(1997), dynamic capabilities and strategic management ,strategic management journal,pp.509-533

     Teresa L. Ju, Chia-Ying Li, Tien-Shiang Lee, 2006, A contingency model for knowledge management capability and innovation International Industrial Management & Data Systems Vol. 106, No. 6, Page 855-877.

     Tsang, W, 1997, Organization Learning and Learning Organization, Human Relations, Vol. 50, No. 1, pp. 73-89.

     Wen-Pai wang, (2009), Evaluating new product development performance by fuzzy linguistic computing, Expert Systems with Applications,vol 36,pp. 9759–9766.

     Yang, 2004, The construct of the Learnin Organization: Dimensions, Measurment and validate.

     Yung-Lung Laia, Feng-JyhLinb, (2012) The Effects of Knowledge Management and Technology Innovation on New Product Development Performance -An Empirical Study of Taiwanese Machine Tools Industry, the 2012 international conference on asiapacificbusinass innovation & technology management.

     Zack.m, (1999), developing a knowledge strategy, California management review, PP.125-145.

    . توربان، افرایم، (2006)، فناوری اطلاعات در مدیریت، ترجمه حمیدرضا ریاحی، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    2. دفت و ریچارد آل، (1385)، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    3. سرلک، محمدعلی و فراتی، حسن، (1390)، سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    4. شفیعی نیکابادی، محسن، (1391)، چارچوبی برای فرآیندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین، پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات ایران.

    5. شفیعی نیکابادی، محسن، فیضی، کامران، الفت، لعیا، محمدتقی، تقوی فرد، (1390)، ساختاری چند بعدی جهت تبیین اثر فرهنگ سازمانی و فرهنگ زنجیره تأمین بر انتقال، اشتراک و توزیع دانش در زنجیره تأمین صنعت خودروسازی: با تأکید بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین، پژوهشگاه علوم و فن­آوری اطلاعات ایران.

    6. صباغچی، سارا و قاضی نوری، سید سپهر و الهی، شعبان، (1390)، انتخاب ابزارهای مدیریت دانش در توسعه محصول جدید نرم افزاری.

    7. کلانتری، خلیل، (1388)، پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی - اقتصادی، نشر فرهنگ صبا، چاپ سوم.

    8. کلاین، پل، (1391)، راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه: صدرالسادات، سید جلال و مینایی، اصغر، انتشارات سمت، چاپ دوم.

    9. مانیان، امیر، (1390)، نقش مدیریت دانش در عملکرد فرایند توسعه محصول جدید پژوهشی پیرامون شرکت های SME صنعت نرم افزار استان یزد، مدیریت فناوری اطلاعات.

    10. مؤمنی، منصور، (1387)، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS، انتشارات کتاب نو.

    11. هومن، حیدرعلی، (1388)، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، انتشارات سمت، چاپ چهارم.


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), نمونه پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), دانلود پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرآیند های مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید (مطالعه موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان)

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA (زمستان 1390) چکیده : امروزه دانش منبع اصلی قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت آن است. در این میان، سازمان های دانشی همچون سازمان های تحقیقاتی نیز نیازمندند تا در این محیط متلاطم با بکارگیری ابزار مدیریت دانش به خلق نوآوری کمک نمایند. برای تحقق این هدف، این گونه سازمان ها با انبوهی از موضوعات مدیریت دانش ...

چکيده :               امروزه دانش منبع اصلي قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون توليد علم و دانش و مديريت آن است.  &

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته : مدیریت صنعتی گرایش تولید چکیده: در عصر دانش، عدم استفاده از مزایای دانش می­تواند تاثیرات منفی بر روی عملکرد و نوآوری سازمان­های امروزی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی­های مدیریت دانش بر روی کیفیت محصولات در شرکت­های دانایی محور می­باشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع روش و ماهیت از نوع توصیفی – پیمایشی و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی داخلی چکیده صاحب‌نظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی محسوب می‌شود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزاینده‌ای مهم است. فشارهای رقابتی ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( بازاریابی) چکیده: مدیریت دانش امکان دسترسی به تجربیات ، دانش و تخصص را فراهم می کند که این عمل توانائیهای جدیدی ایجاد می کند ، عملکر را بهبود می بخشد ، نوآوری را افزایش می دهد، اطلاعات و سرمایه های دانش موجود در سازمان را بکار می گیرد ، توزیع دانش و اطلاعات را در حوزه های مختلف سازمانی تسهیل می کند و اطلاعات دانش را در فرایندهای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی چکیده در سالهای اخیر مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی مهم جهت پرورش سرمایه ی فکری سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.سرمایه فکری سازمانی می تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی در فرآیندهایی مانند خلق کردن،ذخیره کردن ، به اشتراک گذاشتن ، کسب نمودن و بکارگیری دانش شخصی و سازمانی ظاهر شود.جو ...

ثبت سفارش