فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه............................................................................................................................ 2
1-2- بیان مساله تحقیق :........................................................................................................... 2
1-3- اهمیت پژوهش................................................................................................................ 3
1-4- اهداف پژوهش................................................................................................................ 6
1-5- فرضیات پژوهش............................................................................................................ 6
1-6- چارچوب نظری تحقیق:..................................................................................................... 7
1-7- قلمرو تحقیق................................................................................................................. 10
1-8- تعریف متغیرها............................................................................................................. 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه.......................................................................................................................... 14
2-2- مبانی نظری سرمایه فکری.............................................................................................. 14
2-2-1- مفهوم سرمایه فکری..............................................................................14
2-2-2- سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری....................................... 18
2-2-3- انواع سرمایه فکری.......................................................................... 19
2-2-4- اهمیت سرمایه فکری در سازمان..............................................................23
2-2-5- مدیریت موفق سرمایه فکری................................................................. 24
2-2-6- دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط شرکتها.......................................... 25
2-2-7- الگوهای اندازه گیری سرمایۀ فکری....................................................... 25
2-2-8- روش های اندازه گیری سرمایۀ فکری..................................................... 27
2-2-9- بررسی شاخصهای سرمایۀ فکری در ایران............................................... 33
2-2-10- بررسی شاخصهای سرمایۀ فکری در کشورهای دیگر................................ 34
2-3- مبانی نظری حفظ منابع انسانی و رضایت شغلی..................................................................... 34
2-3-1- تعریف مدیریت.............................................................................. 34
2-3-2- مدیریت منابع انسانى و عملکرد مدیر پرسنل.............................................. 35
2-3-3- اهداف مدیریت منابع انسانى................................................................ 36
2-3-4- وظایف مدیریت منابع انسانى............................................................. 36
2-3-5- وظایف اجرایى مدیریت منابع انسانى...................................................... 37
2-3-6- نگهداشت نیروی انسانی..................................................................... 39
2-3-7- رضایت شغلی کارکنان...................................................................... 42
2-4- پیشینه تحقیق................................................................................................................. 54
2-4-1- پیشینه داخلی:.................................................................................. 54
2-4-2- پیشینه خارجی:................................................................................ 57
2-5- مدل تحقیق................................................................................................................... 59
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه.........................................................................................................................79
3-2- روش تحقیق................................................................................................................. 62
3-3- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات :................................................................................... 62
3-4- اعتبار و روایی ابزار تحقیق............................................................................................ 63
3-5- مقیاس اندازه گیری......................................................................................................... 66
3-6- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری:.......................................................................... 66
3-7- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات:.................................................................................... 67
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه.......................................................................................................................... 69
4-2- بخش تحلیل توصیفی تحقیق............................................................................................... 69
4-2-1-جنسیت.......................................................................................... 69
4-2-2- تأهل.......................................................................................... 100
4-2-3- تحصیلات.................................................................................... 101
4-2-4- سن..................................................................................................102
4-2-5- سابقه خدمت........................................................................................................... 73
4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق........................................................................................... 74
4-3-1- سرمایه فکری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می گذارد........................................................................................................75
4-3-2- سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد........................................................................................................76
4-3-3- سرمایه انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.......... 77
4-3-5- سرمایه رابطهای بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد....... 79
4-3-6- سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می گذارد.......................................................................................................80
4-3-7- سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد .............................................................................................................82
4-3-8- سرمایه رابطهای بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد...................................................................................................83
4-4- اولویت بندی ابعاد تأثیر گذار سرمایه فکری بر روی رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن............................................................................................................................. 117
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه.......................................................................................................................... 86
5-2- یافته های تحقیق............................................................................................................ 86
5-2-1- سرمایه فکری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.......................................................................................................86
5-2-2- سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد........................................................................................................120
5-2-3- سرمایه انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.........................................................................................................87
5-2-4- سرمایه ساختاری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد..........................................................................................................87
5-2-5- سرمایه رابطهای بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.......................................................................................................87
5-2-6- سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.................................................................................................. 88
5-2-7- سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد...................................................................................................88
5-2-8- سرمایه رابطهای بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد......................................................................................................88
5-3- نتیجه گیری..........................................................................................123
5-4- پیشنهادات تحقیق............................................................................................................ 90
5-4-1- پیشنهادات اجرایی............................................................................ 90
5-4-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی............................................................... 93
5-5- محدودیتهای تحقیق....................................................................................................131
منابع و مآخذ....................................................................................................................... 115
منابع فارسی.................................................................................................116
ضمائم و پیوست ها................................................................................................................ 96
منبع:
منابع فارسی
انواری رستمی، علی اصغر؛ رستمی، محمد رضا(۱۳۸۲). ارزیابی مدل ها و روش های سنجش و ارزشگذاری سرمایه های فکری شرکت ها. مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۳۴. ص۵۱-۷۵.
ایران نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، روش های تحقیق در علوم اجتمای، تهران، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
آذر، عادل و مومنی، منصور، (1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت.
آرمسترانگ ، مایکل (1380) مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل)، ترجمه ی سید محمد اعرابی و داود ایزدی ، چاپ اول ، تهران : دفتر پژوه شهای فرهنگی.
آصلانخانی، محمدعلی ، (1375)، توصیف سبک های رهبری و جو سازمانی و ارتباط آن با میزان رضایت شغلی از دیدگاه استادان ورزش دانشگاهای منتخب کشور، رسالۀ دکترای دانشگاه تهران.
پرهیزکار، کمال ( 1373 ). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدام ، ی تهران: نشر دیدار
جهانگیرى، على؛ مهرعلى، امیرهوشنگ ( 1387 ، تابستان). شناسایى و اولویت بندى عوامل مؤثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان متخصص سازمان ساصد. پژوهشنام ه علو م انسانى و اجتماعى ( ویژه مدیریت) ، سا ل هشتم ،شماره بیست و نهم، تابستان، 37-56.
خاکی، غلامرضا،(1379)، روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی،انتشارات بازتاب.
خوش نشین، زهره ( 1376 ). عوامل مؤثر بر جذب و نگهدارى کارکنان آموزش و پرورش استثنائى شهر تهران در مقایسه با آموزش پرورش مناطق تهرا. ن (پایان نامه کارشناسى ارشد). دانشگاه علامه طباطبایى، دانشکده مدیریت و حسابدارى، تهران.
دسلر، گری ( 1998 )، مبانی مدیریت منابع انسان ، ی ترجمه علی پارسا ییان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ دوم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
دیویس،کیت و نیواستورم، جان. ( 1370 ). رفتار انسانی در کار، ترجمه محمدعلی طوسی، تهران، چاپ اول، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی .
دیویس،کیت و نیواستورم،جان (1370): رفتار انسانی در کار، ترجمه محمدعلی طوسی، تهران، چاپ اول، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی .
رابینز، استیفن (1991)، تئوری سازمان: ساختار، طراحی، کاربردها، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران: نشر صفار.
رحمانپور، لقمان ( 1380 ). شناسایی عوامل موثر بر در حفظ و نگهداری منابع انسانی، مطالعه موردی بانک رفاه کارگران. (پایان نامه کارشناسى ارشد). دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران.
رضاییان، علی ( 1382 ) ، " اصول مدیریت"، تهران، انتشارات سمت.
رفیع پور، فرامرز،(1378)، تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، سهامی انتشار، چاپ چهارم.
رفیع پور، فرامرز،(1378)، تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، سهامی انتشار، چاپ چهارم.
رنجبر، منصور؛ وحیدشاهی، کوروش ( 1386 ). بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران . گامهاى توسعه در آموزش پزشکی، 4(2)، 92-97.
زنجیردار، مجید، کهن، علی، سلطان زاده، علی اکبر ( 1387)، مدیریت، اندازه گیری و گزارشگری از سرمایه فکری، نامه اتاق بازرگانی، شماره 483 ، صص 12-10.
سرمد سعیدی، سهیل ( 1387)، تئوری بیوریتمها، نشریه روش، شماره 5، سال هشتم، خرداد.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه،(1390)، روش های تحقیق در علوم رفتاری -انتشارات آگاه.
سکاران، اوما، (1384)، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سید جوادین، سیدرضا .(1385). بررسی مقایسهای رویکردهای توانمندسازی و ارائه طرحی برای فرهنگ بومی. همایش مدیریت صنعتی، تهران.
شفیع آبادی ، عبداله (1385)، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، تهران : انتشارات رشد.
شهرابی، مصطفی ( 1388 ). منزلت اجتماعی پلیس و تأثیر آن در نگهداشت نیروی انسانی ناج ا (مجموعه مقالات اولین همایش علمی نگهداشت نیروی انسانی دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انسانی ناجا). تهران: پردیس دانش.
عسگریان،مصطفی (1370)، " مدیریت اسلامی "، تهران ، جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم.
علاقه بند، علی ( 1378 ). سلامت سازمانی مدرسه. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 21 ، ص 14.
علی احمدی، علیرضا و سعید نهایی، وحید ، (1386)، "توصیفی جامع از روشهای تحقیق (پارادایمها، استراتژیها، طرحها و رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی)، تهران، تولید دانش .
فروغی، فیض اله، خرازی، هادی، ایران فر، شیرین، رضایی، منصور، ( 1386 ). رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 7(2)، 21-28.
فرهنگی،علی اکبر و صمدی، مهران، (1388)، جامعه پذیری کارکنان در بدو خدمت و تأثیر آن بر نگهداشت منابع انسانی. فصلنامه منابع انسانی، سال پنجم، شماره 19، 107-130.
فلاورز، وین سنت؛ هاگز، چارلز (1371 ، فروردین). چرا کارکنان سازمان را ترک نمى کنند (مصطفى قاضى زاده، مترجم). فصلنامه دانش مدیریت، شماره 16، 83-69. .
قر ه جه، منصور ،(1381)، ارتقای روحیه و بهداشت روانی کارکنا ن(مجموعه مقالات اولین همایش علمی نگهداشت نیروی انسانی دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انسانی ناجا)، تهران: پردیس دانش
قلیچ لی، بهروز؛ مشبکی، اصغر(۱۳۸۵). نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان(مطالعه دو شرکت خودرو سازی ایرانی). فصلنامه دانش مدیریت، شماره ۷۵. ص۱۲۵-۱۴۷.
کیوی و کامپنهود، (1388)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، انتشارات توتیا.
گل پرور، محسن؛ نادى، محمدعلى ( 1389 ، بهار). ارز شهاى فرهنگى و انصاف عدالت سازمانى، رضایت شغلى و ترک خدمت. فصلنامه تحقیقات فرهنگى،3(1)، 207- 228.
مارکواد، مایکل (1388)، "مبانی سازمان یادگیرنده"؛ مترجم مهدی ایران نژاد پاریزی، چاپ اول، تهران: نشر مدیران.
مجیدی، عبداله ( 1389 ، بهار). نقش خدمات رفاهی در نگهداشت منابع انسانی (با تاکید بر تفاوت انسان ها). فصلنامه منابع انسانی، سال پنجم، شماره 19، 133-150.
محمدزاده، عباس و مهروژان،آرمن( 1375 ). رفتار سازمانى نگرش اقتضایى، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایى.
مقیمی، سیدمحمد.، ( 1380 )، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، تهران، نشر ترمه.
میرسپاسی، امیر .(1381). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
نحریر، بتول؛ عبادى، عباس؛ توفیقى، شهرام؛ کریمى زارچى، على اکبر؛ هنرور، حسن ( 1389 ، بهار). ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان ها. طب نظامی، 12(1)، 23-26.
نکویی مقدم، محمود و علی ملایی فرد (1388)، "توانمندسازی منابع انسانی"، فصلنامه عصر، . (مدیریت؛ سال چهارم، شماره 10 و 11 ، صص 87 – 84.
هوشمند بهابادی، عباس؛ سیف، هادی؛ نیکبخت نصرآبادی، علیرضا ( 1383 ، زمستان). بررسی ترک خدمت پرستاران در یک دوره ده ساله. طب و تزکیه، 13(4)، 10-20.
منابع انگلیسی
1) Arenas, Terestia & Lavanderos, Leonardo(2008). Intellectual capital: objct or process?. Journal of Intellectual Capital, No.1. pp.85-77.
2) Arnold, H.J. & Feldman, D.C. (1988).Personality types and career patterns: Some empirical evidence on Holland's model. Canadian Jounal of Administrative Science, 2(1), 192-210.
3) Atkinson, S. and Butcher. D. (2003). “Trust in managerial relationship” Journal of managerial psychology, vol. 18 No. 4. PP, 283. 304.
4) Bentid, F., (2000), Measurement and application of intellectual capital in Turkey, The Learning Organization, pp. 226-251.
5) Bontis, N. (1998). “Intellectual Capital: An Exploratory Study that Develops Measures and Models,” Management Decision, 36 (2) 63-76.
6) Bontis, N. (2001), “Assessing Knowledge Assets: A review of the models used to measure intellectual capital”, International Journal of Management Reviews, Vol. 3 No. 1, pp.41-60.
7) Bontis, N., Chua, W. and Richardson, S. (1996), “Intellectual Capital and the Nature of Business in Malaysia”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 1 No. 1, pp. 85-100.
8) Bowen, G.L. Rose, R.A. and Ware, W.B. (2006). "The reliablility and validity of the school success profile learning organization measure". Evaluation and program planning, doi: 10, 1016/ j. evalproglan. 2005. 08, 005.
9) Brooking, Annie(1996). Intellectual capital: Core Asset fore the Third Millenium Enterprise. Intellectual Thomson Business.Press.Newyork.
10) Brown Ch J. 2002. Factors That Affect the Successful Commercialization of Intellectual Capital. Thesis for the Award of the Degree of Doctor on Business Administration, the Curtin University of Technology.
11) Chen, J., Zhu, Z., Xie, H. Y., 2004, Measuring intellectual capital: a new model and empirical Study,Journal of Intellectual Capital, 5 (1), PP 195-212.
12) Cho, Po Young& et al(2006). Intellectual capital: An empirical study of ITRI. Technological Forecasting & social change, No.73. pp.902-889.
13) Desler A., (1987), Intellectual Capital: Navigating in the new business landscape, London: MacMillan Business.
14) Englehardt , C. S. and P. R .Simmons (2002). "Organizational Flexibility for a changing world," Leadership & Organization Developing Journal Vol. 3/4,NO 23,pp 113-121.
15) Fry, L.W., Vitucci S., and Cedillo, M. (2005). "Spiritual leadership and army transformation: theory, measurement, and stabilshing a baseline". The leadership quarterly, 16: PP:835-862.
16) Gary , Hamel, and Prahalad C.K. (1994), Competing for the Future, Boston, MA: Harvard Business School Press.
17) Gharoie Ahangar, R., 2011, the relationship between intellectual capital and financial performance: An empirical investigation in an Iranian company, African Journal of Business Management, Vol. 5, No. 1, 88-95.
18) Hall, J., (1988), ‘Managing intellectual capital from theory to practice’, Australian CPA, August, pp.18-21.
19) Hertz, H.S.(2005), Education criteria for performance excellence. balding national reality program .National Institute of Standards and.
20) Holmen, J.(2005). Intellectual Capital Reporting, Management Accounting Quarterly, Vol.6, No.4.
21) Huang,Ching Choo & Luther, Robert & Tayles, Michael(2007). An evidence-based taxonomy of intellectual capital. Journal of Intellectual Capital, No.3. pp.408-386.
22) Hunter, L., (2005). “Forum: Intellectual Capital. Measuring Intangible Capital: A Review of Current Practices,” Australian Accounting Review; July 2005; 15(2); 67-74.
23) jennifer, G. M & Gareth,) 1999), Organizational Behavior Understanding and managing, U.S.A, NewYork, ADDISON WESLEY, P.74.
24) Lim LK, Laosirihongthong T, Chan CC. (2006) A Case Study of Learning in A Thai Manufacturing Organization. J Applied Business Research; 22(2): 49-60.
25) Lim, Lunn L.K. & Dallimore, Peter(2004). Intellectual capital: management attitude in service industries. Journal of Intellectual Capital, No.1. pp.194-181.
26) Marr, Bernard & Glay, Diana & Neely, Andy(2003). Why do firm measure heir intellectual capital?. Journal of Intellectual Capital, No.4. pp.464-441.
27) McGill, Terrene P.(2006). Harnessig Intellectual Capital: A Study of Organizational Knowledge Transfer. Ph.D. Dissertation, Touro Uiversity.
28) Nazari, Jamal A. & Herremans, Irenem(2007).Extended VAIC model: measuring intellectual capital components. Journal of Intellectual Capital, No.۴. pp.609-595.
29) Ozdemir, S.,(2009), Factors influencing job satisfaction in Azarbaijan companies, Journal of Qafqaz University, pp. 102-108.
30) Ramirez, Yolanda & et al(2007). Intellectual Capital in Spanish University. Journal of Intellectual Capital, No.4. pp. 748-732.
31) Razafindrambinin, D., Kariodimedjo, D., 2011, Is company intellectual capital linked to corporate social responsibility disclosure? findings from Indonesia. Communications of the IBIMA http://www.ibimapublishing.com/journals/CIBIMA/cibima.html.
32) Robinsson, George & Kleiner, Brian H.(1996). How to Measure an Organizations Intellectual Capital. Managerial Auditing Journal. Pp.39-36.
33) Roos, J. (1997) 'Exploring the concept of intellectual capital'. Long Range Planning, 31(1), 150-153.
34) Roselender, R., (1997), ‘Accounting for the worth of employees: Is the discipline finally ready to respond to the challenge?’, Journal of Human Resource Costing and Accounting, Vol. 2, No. 1, pp. 9-26.
35) Singer, marc (1990), Human Resources management, Kent Publishing Company.
36) Soler, Luis Enrique Valladares & Oro Celestino, Diego Jesus Cuello(2007). Evaluating the scope of IC in firms value. Journal of Intellectual Capital, No.3. pp.493-470.
37) Sudarsanam, Sudi & Sorar, Ghulam & Marr, Bernard(2006). Real options and the impact of intellectual capital on corporate value. Journal of Intellectual Capital, No.3. pp.308-291.
38) Sudarsanam, Sudi & Sorar, Ghulam & Marr, Bernard(2006). Real options and the impact of intellectual capital on corporate value. Journal of Intellectual Capital, No.3. pp.308-291.
39) Sveiby, K. E., (1997), The New Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge Based Assets, San Fransisco: Berrett – Koehler Pub. Inc.
40) Talukdar, K. (2003) 'Integrating intellectual capital and knowledge management'. Long Range Planning, 30(3), 399-405.
41) Uziene, J. C., (2010), Entrepreneurship and Growth: The Strategic Use of External Resources, Journal of Business Venturing, Vol. 4, PP: 133-147.
42) Vaskeliene, L., 2007, Development of organizational intellectual capital measurement methodology:problems and solutions, Economics and Management, 165-173.
43) Wayherich, A., (1989) 'The performance impact of strategymanager coalignment: An empirical examination'. Strategic Management Journal, 12, 509-522.