فهرست:
فصل اول: طرح تحقیق
1
1-1- مقدمه
2
1-2- بیان مساله
4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
4
1-4- اهداف تحقیق
5
1-5- سوالات تحقیق
6
1-6-فرضیههای تحقیق
6
1-7- تعریف متغیرها
9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
9
2-1- مقدمه
10
2-2- مفهوم بهرهوری
17
2-2-1- بهرهوری در ایران
18
2-2-2- مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهرهوری
23
2- 2-3- بهبود بهرهوری
32
2-2-4- عوامل خارجی در بهرهوری
35
2-2-5- عوامل موثر بر بهرهوری نیروی کار
40
2-2-6- شیوه انتخاب مدیران
42
2-2-7- بهرهوری و ثبات مدیریتی
43
2-2-8- پیشرفت تکنولوژی و تحقیق و توسعه
44
2-2-9- راههای بهبود بهرهوری
48
2-2-10- برنامهریزی برای بهبود بهرهوری
49
2-2-11- طراحی برنامههای بهبود در بهرهوری
50
2-2-12- آگاهی از میزان و اهمیت بهرهوری
50
2-2-13- اجرای برنامههای بهبود بهروری
51
2-2-14- برنامههای بهرهوری
51
2-2-14-1- تکنولوژی
52
2-2-14-2- سهیم شدن در سود حاصل از بهره وری
54
2-2-15- ساختار اساسی افزایش بهرهوری
54
2-2-16- برنامههای بهبود بهرهوری (PIP )
55
2-2-16-1- زمان بکار گیری برنامههای بهبود بهرهوری
56
2-2-16-2- عناصر اصلی برنامههای بهبود بهرهوری
56
2-2-16-3- چهارده دستورالعمل برای بهبود بهرهوری
61
2-2-17- بهره وری نیروی انسانی
61
2-2-17-1- آموزش و پرورش
62
2-2-17-2- انگیزه و بهرهوری
63
2-2-17-3- وجدان کار ، فرهنگ کار و انضباط در کار
65
2-2-17-4- تفاهم میان کارگر و کارفرما
65
2-2-17-5- انگیزه شغلی کارکنان
66
2-2-17-6- آموزش و تربیت کارکنان
66
2-2-17-7- سیستم پرسنلی مناسب
66
2-2-17-8- ساختار سازمانی وسیستمهای کارآمد
66
2-2-17-9- ضرورت اصلاح فضای کار
65
2-2-17-10- راهبردهای مدیریتی مناسب
67
2-2-18- عوامل مدیریتی موثر در ارتقا بهرهوری مدیران
69
2-2-19- مهارتهای مدیر
71
2-2-20- برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی
72
2-3- شایستگی
72
2-3-1- الگوی شایستگی مدیران
74
2-3-2- الگوی مناسب برای تامین مدیران شایسته
75
2-3-3- مفهوم شایستگی مدیران
77
2-3-4- فرایند طراحی برنامه های آموزش مدیران
77
2-3-5- تعیین مدل شایستگی مدیران
82
2-3-6- تشخیص نیازهای آموزشی مدیران
84
2-3-7- انتصاب مدیران
85
2-3-8- نقش شایستگی در انتصابات
87
2-3-9- معیارهای شایستگی در انتصاب مدیران
88
2-3-10- فرآیند شناسایی مدیران شایسته
88
2-3-11- فرآیند ارزیابی
89
2-3-12- مراکز ارزیابی شایستگی مدیران
90
2-3-13- روش های مراکز ارزیابی شایستگی مدیران
93
2-3-14- فرآیند انتخاب مدیران شایسته
94
2-4- چارچوب نظری
94
2-4-1- رویکردهای مطرح شده نسبت به شایستگی ها
97
2-5- پیشینه تحقیق
97
2-5-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
100
2-3-2- تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی
102
2-6- مدل مفهومی تحقیق
103
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
103
3-1- مقدمه
103
3-2- روش تحقیق
103
3-3- جامعه آماری
103
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری
105
3-5- روش گردآوری اطلاعات
105
3-6- ابزار گردآوری اطلاعات
105
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه
106
3-8- قلمرو تحقیق
107
3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
108
فصل چهارم: یافته های تحقیق
108
4-1- مقدمه
108
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی
108
4-2-1- جنسیت
109
4-2-2- وضعیت تاهل
109
4-2-3- میزان تحصیلات
110
4-2-4- سن
110
4-2-5- سابقه کار
111
4-3- آمار توصیفی
113
4-2- آمار استنباطی
123
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
123
5-1- مقدمه
123
5-2- نتیجهگیری
123
5-2-1- نتایج حاصل از آمار توصیفی
124
5-2-2- نتایج حاصل از تحلیل فرضیهها
129
5-3- پیشنهادها
129
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی
130
5-3-2- پیشنهادهای پژوهشی
130
5-4- محدودیت های تحقیق
131
منابع و ماخذ
131
منابع فارسی
135
منابع لاتین
138
ضمائم
138
ضمیمه یک
142
ضمیمه دو
منبع:
منابع فارسی
1-آخوندی بناب، حبیب اله، موسومی شجاعی، زهرا، پیرخائفی، علیرضا و مهدی پور مقدم، مهدی(1389)، بررسی رابطه بین منبع کنترل مدیران با انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سال 89-88 ، نشریه فراسوی مدیریت، شماره 17، تابستان 1390
2- ابطحی، ح. و کاظمی، ب. بهره وری، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1382.
3- اردبیلی ، یوسف ، مبانی قانونی و علمی ارزشیابی در بخش دولتی ، فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش شماره 12، زمستان 1373.
4- افجهای، سیدعلیاکبر (1377)، "مدیریت اسلامی"، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
5- اکبری حقیقی فیض اله,زراعتی حجت,کریمی سعید,عرب محمد,اکبری موسی آبادی مرضیه (1390)نقش آموزش مدیران و شبکه تصمیم گیری در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت در بیمارستان های شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت آذر و دی 1390; 8(5 (پیاپی 21)):681-689.
6- الوانی ، سیدمهدی ، مدیریت عمومی ، چاپ هشتم تهران ، نشر نی ، 1374.
7- اقدسی، محمد، استراتژی بهبود یگانه راه افزایش بهره وری ،مجموعه مقالات اولین کنگره ملی مهندسی صنایع و بهره وری ،تهران : انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ،1372
8- بازرگان ،عباس و سرمد ،غلامعلی ،روشهای تحقیق در علوم رفتاری ،تهران : انتشارات آگاه ،1376
9- برومند، مرضیه ( 1375 ) مدیریت رفتار سازمانی . تهران : انتشارات دانشگاه پیام نور.
10- بلانچارد، ک، کارلوس، جی. سه کلید توان افزایی (ف. امینی، مترجم)، تهران: نشر فرا، 1379.
11- بلچر ،جان جی ،راهنمای جامع مدیریت بهره وری ،ترجمه بنیاد مستضعفان و جانبازان ،تهران : انتشارات بنیاد 1372
12- پال، هرسی و کنت، بلانچارد ( 1373 )، مدیریت رفتار سازمانی، مترجم قاسم کبیری، چاپ چهارم، مؤسسه انتشارات جهاد دانشگاهی
13- پیمان ،سید حسین بهره وری و مصداقها ، تهران : نشریه زمینه ،1374
14- تفضلی ،فریدون ،تاریخ عقاید اقتصادی ،تهران : نشر نی ،1372
15- تقوی دامغانی، سیدرضا (1378)، "نگرشی بر مدیریت اسلامی"، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
16- جلوداری، بهرام، مدیریت کیفیت و بهره وری، تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1386.
17- حمیدی زاده، محمدرضا (1378)، " تبیین نقش پیشبینی و آیندهنگری در نظام مدیریت اسلامی"، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 20.
18- خردمند ، ابراهیم و ناظم، فتاح (1389) بررسی رابطه بین فرهنگ سارمانی و عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مجله فراسوی مدیریت، سال سو، شماره 12، صص 181-159
19- چارلزال ،هیوز ، مدیریت هدف گزینی ،ترجمه محمدرضا رضاپور ،تهران ، انتشارات معارف ،1374
20- دلاور، علی، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ،تهران : انتشارات رشد،1374
21- دیندار حور، بررسی رابطه انگیزش شغلی با عملرد مدیران دبیرستان های شهرستان اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی مدیریت آموزشی، استاد راهنما عادل زاهد بابلان، 1388
22- دهقانان، حامد: مدیریت بر مبنای شایستگی، مجله مجلس و پژوهش ، سال 13، شماره 53، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ،1386 .
23- رابینز، استیفن (1990) مبانی رفتار سازمانی. ترجمه دکتر قاسم کبیری(1376). چاپ سوم: تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
24- رضاییان، علی (1382) ، " اصول مدیریت"، تهران، انتشارات سمت.
25- زاهدی، شمس السادات و شیخ، ابراهیم(1389)، الگوی قابلیت راهبردی مدیران میانی دولتی، مجله مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، بهار 1389، صص 139-95)
26- سازمان مدیریت صنعتی، گزارش طرح کانون ارزیابی مدیران ارشد شرکت توربین سازی مپنا (توگا)، 1385
27- ساعتچی، محمود(1376) روان شناسی بهره وری، چاپ اول، نشر ویراش، صص 399
28- طبیبی سیدجمال الدین,فتحی محمد,ریاحی لیلا,یوسفی نژادی ترانه(1389). ارتباط شایستگی مدیران و کارایی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طب و تزکیه تابستان 1389; -(77):17-24.
29- عریضی ، حمید رضا، پیشنهاد طرح، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، 1384
30- عسگریان، مصطفی (1370)، "مدیریت اسلامی"، تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم.
31- علیپور ، محمد حسن و درگاهی ، حسین، شناسایی شایستگی های مدیریتی مدیران فرهنگسراهای شهر تهران بر اساس مدل شایستگی، پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت صنعتی ، 1386.
32- علوی، سید حمیدرضا (1381) مقایسه تاثیر سبک های رهبری مدیران بر میزان تنیدگی کارکنان ادارات دولتی با توجه به نوع شخصیت آنان، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، آبان 1387، سال پانزدهم، شماره 31
33- غفاریان ، وفا، شایستگیهای مدیریتی ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ، 1379.
34- فتحی، ناصر، شعبانی راوری، علیرضا، الگوی علمی و تجربی پرورش مدیران آینده سایپا، (مروارید پنهان)، 1386.
35- قبادی، اسماعیل (1378)، "اصول و مبانی مدیریت اسلامی"، قم، انتشارات فقه
36- کبیرزاده نجف آبادی(1388) عوامل موثر بر جذب نیروهای توانمند آموزش و پرورش در پست مدیریت مدارس از دیدگاه مدیران،معاونان و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نجف آباد، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال سوم، شماره 3، پاییز 1388، صص 125-134
37- گیلسپی، ژان و جانسون، آلن (2008). سرمایه اجتماعی و عملکرد کارکنان، به نقل از صمدی، نشریه اقتصاد ایران، شماره 7، ص 13-7
38- محمودی راد، غلامحسین (1388) تأثیر مدل کسب شایستگی مدیریتی مبتنی بر انتظارات در پرستاری، بر توانمندی کارکنان پرستاری و اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 1389، شماره 17، صص 127 تا 135
39- مرکز آموزش ایران خودرو، ارزیابی 360: درجه از تئوری تا عمل،1386.
40- مشرف جوادی، محمدحسین (1378)، "اصول و متون مدیریت در اسلام"، همدان، انتشارات نور علم.
41- معمارزاده طهران غلامرضا,عطایی محمد,اکبری احمد(1388)، بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود عملکرد کارکنان، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول پاییز 1388; 1(3):9-15.
42- مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید، 1390، پژوهشنامه مدیریت، جلد پنجم، انتشارات راهدان، تهران.
43- نادری خورشیدی، علیرضا (1388)، طراحی الگوی انتصاب مدیران، فصلنامه ی پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 4، پاییز 1388، ص 91 تا 113
44- نبوی، محمدحسن (1380)، "مدیریت اسلامی"، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
45- نقی پور، ولی الله (1381) ، " اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن" ، تهران ، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
46- هاشمی رکاوندی، سیدمجتبی (1379)، "رهبری و مدیریت روابط انسانی و سازمانی در ایران، اسلام و غرب" انتشارات باطن، چاپ اول.
47- هوی و میسکل(1991)، تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، ترجمه: سیدعباس زاده. میرمحمد، جلد دوم، ارومیه، انتشارات انزلی، 1371
منابع لاتین
47- Amsden butler-SPC simplified: practical steps to Quality, Second edition,1998.
48- FEIRSEN, R."ARE PRINCIPALS OBSOLETE? EXECUTIVE EDUCATOR, 1994".
49- GRRIFFIN, RICKY MANAGEMENT FUNDAMENTALS TEAXS A & MUNIVERSITY 4 ED, 1994.
50- CLARK, S.S. "WHAT LEADERSHIP SKILLS DO PRINCIPALS REALLY NEED?THE SCHOOL ADMINSTRATOR, 1995."
51- ARMSTRONG, MICHAEL, HOW TO BE CAN EVEN BETTER MANAGER,BOSTON: ALLYN AND BACON COMPANY, 1994.
52- HOYLE J, ENGLISH F, AND STEFFY B. SKILLS FOR SUCCESSFUL 21stCENTURY SCHOOL LEADERS. AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOLADMINISTRATORS, ARLINGTON, V A, 1998.
53- GRRIFFIN, RICKY MANAGEMENT FUNDAMENTALS TEAXS A & M UNIVERSITY 4 ED, 1994
54- MCcelland, D. (1973), Testing for Competence Rather than Intelligence, American psychologist, 28.
55- Stephen E.Condrey, “Handbook of Human Resource Management in Government”, 2005
56- Stephen B.Page, Implemanting & System of Polcies and procedures, 1999.
57- Dr. Genichi Taguchi: Undersanding Varaiation : the key to managing chaos, 1999.
58- William Bridgets, Jobshift, NB Publishing Co.1999.
59- John Plender, A stake in the future, NB Publishing Co, 1999.
60- Bernadin,H.J. and Russell,E.A.(1993),Human resource development: An experimental approach Mccraw-Hill International Edition.
61- Blanchard, k. nercy, J. Empowerment takes more than a minute. San fran cisco (1996).
62- Dumaine,B.(1990),Creating anew company calture Furturn , p.127-128, Mc-Graw Hill,Inc.
63- Epsten, P.D.(1992),Improving Productivity of Professionals and Managers , National Productivity Board.
64- Holzer,M.(1992),Public prodctivity Handbook.N.Y:,arsel Dekkor.
65- Richard E Kopelman(1986). Managing Productivity In Organization: McCraw-Hill, Inc
66- Davis K,Newstrom J.Human behavior work: organizational behavior.8th ed. New York:McGrow Hill Co.1980.
67- Dell T. Management for motivation (Trans. by Ramezani. B). 2nd ed. Tehran :Dayereh; 1999. Persian
68- Gandalf, Ann, why do nurses at a university hospital want to quit their jobs? journal of nursing management ,2005,13:327-329
69- Wayneck, H C.M. Miskel. (1987). Education administration : Theory,
research and practice. Random House publishing Inc. P: 205.
70- Wiles K. Supervision for better schools. (Trans. By Tousi MA). Tehran: State Management Training Center ;2003. Persian
71- Cave ,E&Mc Keown ,P(1993).Managerial Effectiveness :The Identification of Need .Management Education and Development ,Vol 24 ,No 2 pp122-137
72- Byham ,W(2002).Developing Dimention/Competency-Based Human Resource systems.Canada:DDI
73- Byham ,W&Moyer,R(2002).Using Competencies To Build A Successful Organization.Canada:DDI
74- Clarck,D(1999).Disscussion Competencies.http://www.nwlink.com
75- Government of saskatchwan(1998).Executive director/director/senior manager management competency profile.http://www.aasa.org
76- Haunstein ,p(2000) . Competency Modeling Approaches and strategies.csae.com/client/csae.pdf
77- DRAGANIDIS, FOTIS. MENTAZ GREGORIS, COMPETENCY BASED MANAGEMENT: A REVIEW OF SYSTEM AND APPROACHES, INFORMATION MANAGEMENT AND COMPUTER SECURITY, VOL 14, NO1, 2006, PP 51, 84.