فهرست:
فصل اول: کلیات.. 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- عنوان تحقیق. 2
1-3- بیان مسئله. 3
1-4- ضرورت و اهمیت انجام پژوهش... 6
1-5- اهداف تحقیق. 9
1-5-1- هدف اصلی.. 9
1-6- سؤالات تحقیق. 9
1-6-1- سوال اصلی تحقیق. 9
1-6-2- سوالات فرعی.. 9
1-7- فرضیههای تحقیق. 10
1-7-1- فرضیه اصلی.. 10
1-7-2- فرضیههای فرعی.. 10
1-8- روش تحقیق. 11
1-9- روش آماری.. 11
1-9-1- آمار توصیفی.. 11
1-9-2- آمار استنباطی.. 11
1-10- روش گردآوری دادهها 11
1-11-جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان) 12
1-12-تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 12
1-13-تعاریف نظری و عملیاتی.. 12
1-13-1- تعاریف نظری.. 12
1-13-1-1- کارت امتیازی متوازن. 12
1-13-1-2-استراتژی (راهبرد) 13
1-13-2- تعاریف عملیاتی.. 13
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری.. 14
کارت امتیازی متوازن. 15
2-1- مقدمه. 15
2-2- تاریخچه و روند تکاملی کارت امتیازی متوازن. 17
2-2-1- معیارهای سنجش مالی عمدتاً کوتاه مدت و غیر استراتژیک هستند. 18
2-2-2- ارزیابی مبتنی بر اطلاعات تاریخی است. 18
2-2-3- ارزیابیها عمدتاً یک بعدی است. 18
2-3- تاریخچه شکلگیری برنامهریزی استراتژیک... 19
2-4- استراتژی.. 20
2-5- چهار فرآیند مدیریت راهبردی.. 21
2-5-1- تفسیر چشمانداز. 21
2-5-2- انتقال راهبرد و مرتبط ساختن آن با اهداف.. 22
2-5-3- برنامهریزی تجاری.. 24
2-5-4- بازخورد و آموزش... 25
2-6- تعاریف کارت امتیازی متوازن. 28
2-7- کارت امتیازی متوازن ابزار کارآمد تسری استراتژیها 30
2-8- مزایای کارت امتیازی متوازن. 30
2-8-1- یکپارچگی و نظارت.. 31
2-8-2- تمرکز. 31
2-8-3- بازخور. 31
2-8-4- همسویی.. 31
2-8-5- ارتباطات.. 32
2-8-6- مسئولیتپذیری.. 32
2-8-7- مشارکت.. 32
2-8-8- تبدیل و تکامل. 32
2-9- کارکردهای کارت امتیازی متوازن. 33
2-10- منظرهای ارزیابی متوازن. 34
2-11- دلایل عدم اجرای استراتژیهای تدوین شده در سازمان. 36
2-11-1- عدم مشارکت کارکنان در فرآیند برنامهریزی استراتژیک شرکت.. 37
2-11-2- موانع مدیریتی.. 37
2-11-3- موانع عملیاتی.. 37
2-11-4- موانع کارکنان. 37
2-12- معرفی وجوه کارت امتیازی متوازن. 39
2-12-1-وجه مالی.. 40
2-12-2- وجه مشتری.. 41
2-12-3- وجه رشد و یادگیری.. 42
2-12-4- وجه فرآیندهای داخلی.. 42
2-12-4-1- آرمان / چشمانداز. 43
2-12-4-2- استراتژی.. 43
2-12-4-3- عوامل بحرانی موفقیت.. 44
2-12-4-4- روابط علت و معلولی.. 44
2-12-4-5- برنامه عملی.. 44
2-13- پیادهسازی کارت امتیازی متوازن. 45
2-13-1- قدم اول. 45
2-13-2-قدم دوم. 46
2-13-3- قدم سوم. 46
2-13-4- قدم چهارم. 47
2-13-5- قدم پنجم. 47
2-13-6- قدم ششم. 48
2-14- مثالی از یک سیستم کارت امتیازی متوازن. 48
2-14-1- منظر مالی اهداف.. 48
2-14-2- منظر فرآیندهای داخلی اهداف.. 48
2-14-3- منظر یادگیری و رشد اهداف.. 49
2-14-4- منظر مشتری.. 49
2-15- ایجاد سازمان استراتژی محور به کمک کارت امتیازی متوازن. 50
2 -15-1- ترجمه استراتژی به اصطلاحات عملیاتی.. 51
2-15-2- همسوسازی سازمان برای ایجاد هم افزایی.. 52
2-15-3- تبدیل استراتژی به کار هر روز هرکس... 52
2-15-3-1- آموزش و برقراری ارتباط.. 53
2-15-3-2- توسعه اهداف فردی و گروهی.. 53
2-15-3-3- سیستمهای پاداش و بهرهوری.. 53
2-15-4- تبدیل استراتژی به یک فرآیند مستمر. 54
2-15-5- بسیج و به حرکت درآوردن تحول ازطریق رهبری مدیریت ارشد. 54
2-16- گسترش استفاده از کارنامه متوازن (کارت امتیازی متوازن) 57
2-17-کارنامه متوازن تکمیل کنندهِ گزارشگری مالی رایج.. 58
2-18- چهار دیدگاه در کارنامه متوازن. 59
2-19- داستانهای موفقیت از راه کارت امتیازی متوازن. 60
2-19-1- رشد پایه درآمد که بیشتر از رشد بازار باشد. 61
2-19-2- تبدیل ۳۰ درصد درآمد حاصل از تغییرات تدریجی به سود عملیاتی.. 61
2-19-3- دو برابر کردن سود هر سهم. 61
2-20- سنگ بنای پیروزی.. 63
2-20-1- حمایت مدیریت ارشد. 64
2-20-2- مدیریت پروژه 64
2-21- چالشهای کارت امتیازی متوازن در مقام عمل. 65
2-22- سیستم جامع مدیریتی کارت امتیازی متوازن برای پیوند استراتژی با عملیات.. 66
2-22-1 - تنظیم استراتژی.. 66
2-22-2- برنامهریزی استراتژیک... 67
2-22-3- همسویی سازمان با استراتژی.. 69
2-22-4- برنامهریزی عملیات.. 69
2-22-5- کنترل، نظارت و یادگیری.. 70
2-22-6- سنجش و سازگار کردن استراتژی.. 70
2-23- بعضی از کاستیهای کارت امتیازی متوازن. 71
2-24-تحقیقات انجام شده در مورد کارت امتیازی متوازن. 72
2-24-1- تحقیقات خارجی.. 72
2-24-2- تحقیقات داخلی.. 76
2-3- نتیجهگیری.. 79
فصل سوم: مواد و روشها و روششناسی تحقیق یا روش اجرای تحقیق. 81
3-1- مقدمه. 82
3-2 - روش تحقیق. 82
3-2-1- برحسب هدف.. 83
3-2-2- برحسب نحوه گردآوری دادهها 84
3-3- جامعه آماری تحقیق. 87
3-4- روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه. 87
3-5- روش و ابزار جمعآوری اطلاعات و اندازهگیری دادهها 87
3 -6- روش سنجش اعتبار (روایی) و پایایی: 91
3-6-1- روایی پرسشنامه تحقیق. 91
3-6-2- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 92
3 -7- روش تجزیه و تحلیل دادها و آزمون فرضیهها 93
3-7-1- نرمافزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها 94
3-7-2- مقایسه رتبه با استفاده از آزمون فریدمن.. 94
3-7-3- آزمون کای –دو برای جدولهای یک بعدی.. 95
3-7-4- آزمون نسبت (دو جملهای) 95
3-8-چهارچوب نظری و مدل تحقیق: مدل کارت امتیازی متوازن. 96
3-8-1- مانع اول. 96
3-8-2- مانع دوم. 96
3-8-3- مانع سوم. 96
3-8-4- مانع چهارم. 96
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 100
4-1- مقدمه. 101
4-2- ویژگیهای جمعیتشناسی جامعه مورد مطالعه. 101
4-2-1- جامعه مورد مطالعه از لحاظ جنسیت.. 102
4-2-2- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سن.. 102
4-2-3- جامعه مورد مطالعه از لحاظ تحصیلات.. 103
4-2-4- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سابقه کار در سازمان. 104
4-3 - آزمون فرضیات.. 105
4-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 105
4-3-1-1- آزمون کای – دو. 106
4-3-1-2- آزمون نسبت (دو جملهای) 108
4-4- آزمونهای مربوط به فرضیه اول. 110
4-4-1- آزمون کای – دو. 110
4-4-2- آزمون نسبت (دو جملهای) 112
4-5- آزمون مربوط به فرضیه دوم. 114
4-5-1- آزمون کای –دو. 114
4-5-2- آزمون نسبت (دو جملهای) 116
4-6- آزمون مربوط به فرضیه سوم. 118
4-6-1- آزمون کای – دو. 118
4-6-2- آزمون نسبت (دو جملهای) 120
4-7- آزمون مربوط به فرضیه چهارم. 121
4-7-1- آزمون کای –دو. 121
4-7-2- آزمون نسبت (دو جملهای) 123
4-8- آزمون مربوط به فرضیه پنجم. 124
4-8-1- آزمون کای –دو. 124
4-8-2-آزمون نسبت (دو جملهای) 126
فصل پنجم: نتایج تحقیق. 128
5-1- مقدمه. 129
5-2- خلاصه تحقیق. 129
5-3- نتایج آزمون فرضیات و تفسیر آنها 130
5-3-1- آزمون کای-دو. 131
5-3-2- آزمون نسبت (دو جملهای) 131
5-4- پیشنهادات براساس نتایج به دست آمده 134
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 134
5-6- محدودیتهای تحقیق. 134
منابع و مآخذ. 136
پیوستها 147
Abstract 154
منبع:
کاپلان و نورتون، رابرت اس و دیویدپی – سازمان استراتژی محور – ترجمه بختیاری پرویز – سازمان مدیریتصنعتی-1383.
کاپلان و نورتون، رابرت اس و دیویدپی – نقشه استراتژی – ترجمه اکبری حسین و سلطانی مسعود و ملکی امیر- گروه فرهنگی هنری آریانا-1384.
عادل آذر، زهرا درویشی. بهبود سیستم کارت امتیازی متوازن بر اساس منطق فازی، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، 2007 .
Kaplan,R. s. &Norton,DP. (1992) ,The Balanced Scorecard-Measures That drive Performance , Harvard Business Review,January-February.
Niven,Paul R. Balanced Scorecard Step-by-Step For Government And Nonprofit Agencies (2003) John Wiley & Sons,Inc.
Hanne Norreklit. The balanced scorecard: what is the score ? A rhetorical analysis of the balanced scorecard. Accounting, organizations and society 28 (2003).
Paul Arveson. What is the balanced scorecard ?www. balancedscorecard. org, (1998).
Maris Martinsons, Robert Davison, and Dennis Tse. The balanced scorecard: a foundation for the strategic management of information systems. Decision support systems, Volum 25,issue 1, February 1999, pages 71-88.
Wayne G. Bremser , Lourdes F. White. An experiential approach to learning about the balanced scorecard. J. of acc. ed. 18 (2000) 241-255.
Michael Allio. Metrics that matter: seven guidelines for better performance measurement. Handbok of business strategy. 2006, volume: 7 issue:1, page: 255- 263.
Rohm – Howard – Performance Measurement In Action – Perform Magazine – volume 2,3 Issue 2 – 2005.
Rohm & Halbach – Howard & Larry- Developing And Using Balanced Scorecard Performance Systems – Balanced Scorecards Institute 2005.
.