فهرست:
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مساله. 4
1-3 ضرورت و اهمیت.. 6
1-4 اهداف تحقیق. 9
1-4-1 هدف اصلی.. 9
1-4-2 اهداف فرعی.. 9
1-5 سؤالات تحقیق. 9
1-6 فرضیه های پژوهش... 10
1-7 مدل مفهومی پژوهش... 10
1-8 قلمرو تحقیق. 11
1-8-1 قلمرو مکانی.. 11
1-8-2 قلمرو زمانی.. 11
1-8-3 قلمرو موضوعی.. 11
1-9 استفاده کنندگان از نتایج تحقیق. 12
1-10 تعریف نظری وعملیاتی متغیر ها 12
1-1-10 تعریف نظری متغیر ها 12
2-1-10 تعریف عملیاتی متغیر ها 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 17
2-2 تعاریف توانمند سازی: 18
2-3 مفاهیم توانمندسازی.. 22
2-4 تاریخچه توانمند سازی.. 24
2-4-1 عصر ماشین.. 25
2-4-2 اواخر دهه 1700 و اوایل دهه 1800 :صنایع بومی و سیستم کارخانه. 25
2-4-3 اواسط دهه 1800 و اوایل دهه 1900:عرصه مدیریت علمی.. 26
2-4-4 اواسط دهه 1900:عصر سیستم. 27
2-4-5 دهه 1970 و 1980 :نیاز به تغییرات بنیادین.. 27
2-4-6 دهه 1990 :سازمانهای امروزی و توانمند کننده 28
2-5 اهمیت و ضرورت توانمندسازی منابع انسانی.. 28
2-6 اهداف توانمندسازی.. 31
2-7 ویژگیهای سازمانهای توانمند. 32
2-8 ویژگیهای کارکنان در یک سازمان توانمند. 33
2-9 رویکردهای توانمند سازی.. 35
2-10 عوامل مؤثر بر توانمند سازی.. 37
2-10-1 تفویض اختیار. 37
2-10-2 دسترسی به اطلاعات.. 37
2-10-3 آموزش... 38
2-10-4 شیوه رهبری.. 38
2-10-5 مسئولیت.. 39
2-10-6 خود تعیینی ( حق انتخاب ) 40
2-10-7 مؤثر بودن شغل. 40
2-10-8 کفایت نفس ( شایستگی ) 41
2-10-9 معنی دار بودن شغل. 42
2-10-10 اعتماد. 42
2-10-11 غنی سازی شغل. 43
2-10-12 مشارکت.. 43
2-11 ارکان توانمند سازی.. 46
2-11-1 مشارکت همگانی در اطلاعات.. 47
2-11-2 ایجاد خود مختاری با تعیین مرز و حدود. 51
2-11-3 جایگزینی تیم ها به جای سلسله مراتب.. 55
2-12 ابعاد توانمند سازی.. 57
2-13 مزایای توانمند سازی.. 61
2-14 هزینه های توانمندسازی.. 62
2-15 روش های توانمندسازی کارکنان. 63
2-16 دا مهای توانمندسازی.. 64
2-17 موانع توانمند سازی کارکنان. 66
2-18 توانمند سازی از دیدگاه قرآن. 66
2-19 پیشینه پژوهش... 67
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 71
3-2 روش پژوهش... 71
3-3 جامعه آماری.. 72
3-4 نمونه آماری.. 72
3-5 ابزار تحقیق. 73
3-6 روایی و پایایی پرسشنامه. 75
3-6-1 تعیین اعتبار( روایی) پرسشنامه. 75
3-6-2 تعیین پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 75
3-7 روش گردآوری داده ها 77
3-8 متغیرهای تحقیق. 78
3-9تجزیه و تحلیل آماری.. 78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه. 80
4-2 توصیف داده های جمعیت شناختی.. 81
4-2-1 جنسیت.. 81
4-2-2 تاهل. 82
4-2-3 سن.. 83
4-2-4 سابقه کار. 84
4-2-5 تحصیلات.. 85
4-3 تحلیل یافته. 86
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 101
5-2 نتایج تحقیق. 101
5-3 پیشنهادات.. 107
منابع فارسی.. 110
منابع انگلیسی.. 112
منبع:
منابع فارسی
آبادی فراهانی، مجید، 1384، بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان پایانه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی دانشگاه تهران.
آذری نیا، محمدعلی، 1387، توانمندسازی کارکنان کلید افزایش بهره وری ، روزنامه سرمایه ، شماره 810.
آرمسترانگ، مایکل، 1386، مترجم ابوالفضل ، مدیریت منابع انسانی در عمل ، انتشارات سهرابی
آقایار، سیروس ، 1382 ، توانمندسازی روشی نوین در محیط رقابتی ، ماهنامه ، . تدبیر، شماره 135
حرآبادی فراهانی، مجید،( 1384 ) ، بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان،پایان نامه، تهران، دانشگاه تهران.
حسن زاده، محمد صادق،( 1383 ) ، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر توانمندسازی کارکنان دریکی از شرکتهای فعال در زمینه خودرو، پایان نامه، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
خاکی، غلامرضا 1379، روش تحقیق در مدیریت، تهران مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
سینیتا، اسکات، 1378، مترجم: دکتر مهد ی ایران ، مدیریت تواناسازی کارکنان.
صالحی زاده ، سعید ، 1385، توانمند سازی منابع انسانی در سازمانهای دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
- طاهری طریق، سودابه، ( 1383 )، بررسی نقش و جایگاه توانمند سازی کارکنان بر عملکرد بانک رفاه تهران، پایان نامه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
غلامی نسرین، بی تا، توانمندسازی کارکنان ، ماهنامه مهارت، شماره 52 ، ص 12-15
محمد زاده طاهری،هانیه، ( 1384 ) ، بررسی عوامل مؤثر بر توانمند سازی کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی، پایان نامه، دانشگاه پیام نور، تهران.
محمدی، محمد ، 1381، برنامه های توانمندسازی کارکنان ، نشریه مطالعات ، انتشارات: دانشگاه علامه طباطبایی. – مدیریت، شماره 36
مزید آبادی فراهانی، امیر حسین، ( 1383 ) ، بررسی تاثیرات کاربرد فن آوری اطلاعات بر توانمند سازی شغلی کارکنان” ، مطالعه ای در سازمان تامین اجتماعی استان قم “ پایان نامه، تهران، دانشگاه تهران
یاری، حمید رضا، ( 1385 ) ، مطالعه ای پیرامون وضعیت و الزامات توانمندسازی نیروی انسانی در استانداری همدان، پایان نامه، دانشگاه آزاد واحد بروجرد.
نیوندی، فیروزه، ( 1378 ) ، سازماندهی برای توانمندسازی، مجله تدبیر، شماره 98
منابع انگلیسی
Argyris, Chris, May-Jun.,(1998). Empowerment the Emperors New Clothes, Harvard Business Review.
Blanchard, K. H & Carlos, J.P and Randolph, A.(2003). Empowerment Take More Than One Minute, Barrett-Koehler. Sanfrancisco
Bowen, D. E & Lawler, E.E. (1992). the Empowerment of Service Workers. What, Why, Who, When, Sloan Management Review
Bodner, sara.)2003(. Dimensional assessment of empowerment in organization. Unpolished Doctorial Dissertation.University of north texas.
Bowen D. E, Lawler EL.( 1995). Empowering service employees. AMR; 19(3): 21-31.
Cartwrith Roger. (2002). Empowerment, Easton publishing.
Conger, J.A, kanungo, R.W. (1998). The empowerment process: integrating theory and practice, Academy of management reviw, 13 471-482
Erstad Margaret. (1997). Empowerment & Organizational Change. International Journal of Contemporary Hospitality Management: MCB. University Press.
Erich A., Mar .(1999). Antecedents & Out Comes of Empowerment; Group & Organization Management, Vol.34, Issue.1.
GAO. (2001). Human Resource management in The Hospitality Industry, Wiley Koberg Christine S, Boss R. Wayme, Senjem Janson C. & Goodman
Greasley, kay.Bryman, A, Dainty, A, soetanto, R &Nicolu, king. (2005). Employee perceptions of empowerment” employee relations, 27/4:354-368
Greadey.(2007(. kay, Bryman, A. Dainty, A. , Price,A. Naismith, A. ,&soctanto, R. 2007 “Understanding empowerment form employee perspective: what does it mean & do they want it?” team performance management. 1H/2 :39-55.
HonoldLinda, )1997(. “Are view of literature on employee empowerment” empowerment in organization , 5/4 202-212.
Koontz, H., Weihrich, H. (1995). Essentials of management. New York.
Lee Hyun-Jung. (2004), "The role of competence-based trust and organizational identification in continuous improvement", Journal of Management Psychology, Vol.19, No.6, PP.623-639.
Maccoby Michel. (1999). Re-Thinking Empowerment.
Mc Lagan, P. & Nel, C. (1997). The Age of Participation: New Governance for the Workplace & the World, edition.2. Beret Koehler Sanfrancisco, CA.
McGrawHill Quinne. R. E & Speritzer. G. M. (1997).“The road to empowerment: seven questions every leader should consider”,Organizational dynamics, Vol.2, P 26.
Mishra, A.K., and Spreitzer, G.M. (1998). Explaining how survivors respond to downsizing : The role of trust, empowerment, justice, and work redesign.Academy of Management Review, vol. 23, no. 3, pp. 567–588.
Nykodym, N, simonehi, R. & welling Barbara .(1994). “Employee empowerment” jornal of empowerment in organization 2/3, 45-53.
Perez, Isabel .(2002). the effect of empowerment on organizational effectiveness moderated by leadership style. An applied assessment “A Dissertation presented in partial fulfillment of the requirement for the degree Doctor of philosophy, Alliant international university.
Rafiq Mohammed, Pervaiz.k. Ahmed. (1998); “A contingency Model For Empowering Custo er-contact Servicies Employees” ; Management Decision ; Vol. 36; No.10; PP.683-693
Robbins T. L, Crino M. D, Fredendal L.D.(2002).An Integrative Model of the Empowerment Process, Human Resource Management Review.Vol.12.
Roy H. Matthew and Dugal S. Sanjiv .(1998). "Developing Trust: the importance of cognitive flexibility and co-operative contexts", Management Decision, Vol.36, No.9, PP.561-567.
Savery K. Law Son, J. Alan Luks. (2001). The Relationship Between Empowerment, Job Satisfaction & Reported Stress Levels some Australian Evidence Leadership & Organization Development, Journal MCB University Press.
Siegall, Marc & Gardner. Susan. (2000). “Contextual factors of psychological empowerment”, California state university, chico, california, USA, Personnel review, Vol. 29, No. 6, PP 703-722.
spreitzer, G.M. (1995). individval empowerment in the work plce: Dimension, measurement,and validation, academy of management journal, 38:1442-1465
Thomas, h.w. & velthouse, B.A. (1990). cognitive elements of empowerment An “interpretive” model of intrinsic task motivation, academy of management reviw, 15: 666-681
Thomas Kenneth, W & Velthouse, Betty. A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation, Academy of Management Review. Vol.15. No.4. pp. 666-681 .