فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه----------------------------------------------------------- 1
1-2)بیان مساله-------------------------------------------------------- 2
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق---------------------------------------------- 6
1-4) اهداف تحقیق----------------------------------------------------- 7
1-5) چارچوب نظری تحقیق------------------------------------------------ 8
1-6) فرضیات تحقیق----------------------------------------------------- 8
1-7) تعریف نظری و عملیاتی متغیرها------------------------------------------ 9
1-8) قلمرو تحقیق------------------------------------------------ 11
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1) مقدمه----------------------------------------------------------- 13
بخش اول ارتباطات سازمانی
2-2) تعاریف ارتباطات سازمانی---------------------------------------------- 16
2-3 )سیر تحول ارتباطات سازمانی---------------------------------------------17
2-4) اهمیت ارتباطات---------------------------------------------------- 20
2-5 )مدل های ارتباطات سازمانی----------------------------------------------24
2-6) راهکارهای بهبود ارتباطات--------------------------------------------- 28
2-7) ماهیت ارتباط ----------------------------------------------------- 29
2-8) تفاوت ارتباط سازمانی با انواع دیگر ارتباطات --------------------------------- 34
2-9) هدف ارتباطات ---------------------------------------------------- 34
2-10) فرایند ارتباطات و اجزای اصلی آن--------------------------------------- 35
2-11) انواع مسیرهای ارتباطی در سازمان --------------------------------------- 39
بخش دوم تعهد سازمانی
2-12) تعاریف تعهد سازمانی ----------------------------------------------- 41
2-13)فرایند ایجاد تعهد سازمانی--------------------------------------------- 43
2-14) مؤلفههای تعهد سازمانی---------------------------------------------- 47
2-15) ابعاد تعهد سازمانی------------------------------------------------- 49
2-16) اهمیت تعهد سازمانی------------------------------------------------ 52
2-17) متغیرهای مؤثر بر تعهد سازمانی----------------------------------------- 53
2-18) مدلهای تعهد سازمانی----------------------------------------------- 55
2-18-1) دیدگاه « ریچرز »------------------------------------------------ 55
2-18-2) مدل «آنجل» و «پری»---------------------------------------------- 55
2-18-3) مدل «هرسی» و «بلانچارد»------------------------------------------ 56
2-18-4) مدل «مایر» و «شورمن»-------------------------------------------- 56
2-18-5) مدل «پنلی» و «گولد»---------------------------------------------- 57
2-18-6) «بکر» و «بیلینگس»----------------------------------------------- 57
2-18-7) «پورتر» ------------------------------------------------------ 58
2-19) راهکارهای افزایش تعهد سازمانی---------------------------------------- 59
بخش سوم رضایت شغلی
2-20) تعاریف و مفاهیم رضایت شغلی----------------------------------------- 61
2-21) اهمیت و ضرورت رضایت شغلی---------------------------------------- 64
2-22) اثرات رضایت شغلی------------------------------------------------ 66
2-23) فواید بررسی رضایت شغلی-------------------------------------------- 67
2-24 )نظریه های رضایت شغلی----------------------------------------------69
2-24-1) نظریه امید و انتظار----------------------------------------------- 69
2-24-2) نظریه ارضاء نیاز------------------------------------------------- 70
2-24-3) نظریه ارزش--------------------------------------------------- 71
2-24-4) نظریه «بریل»--------------------------------------------------- 71
2-24-5) نظریه نقش---------------------------------------------------- 72
2-24-6) نظریه «هرزبرگ»------------------------------------------------ 72
2-24-7)نظریه «هالند»--------------------------------------------------- 73
2-24-8) نظریه الگوی کاهشی و ضربی وروم------------------------------------ 74
2-24-9) نظریه «مک کلند»------------------------------------------------ 74
2-24-10) نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو------------------------------------ 75
بخش چهارم پیشینه مطالعات انجام شده
2-25) پیشینه مطالعات داخل کشور------------------------------------------- 78
2-26) پیشینه مطالعات خارج از کشور------------------------------------- 81
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه----------------------------------------------------------- 86
3 2) روش تحقیق------------------------------------------------------ 86
3 3) جامعه آماری------------------------------------------------------ 88
3 4) نمونه آماری------------------------------------------------------ 89
3 5) حجم نمونه ------------------------------------------------------ 89
3 6 ) روش و ابزار گردآوری دادهها------------------------------------------- 91
3 7 ) روایی تحقیق ---------------------------------------------------- 91
3 8 ) پایایی تحقیق----------------------------------------------------- 91
3-9)روش تجزیه و تحلیل دادهها--------------------------------------- 95
فصل چهارم: جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1) مقدمه----------------------------------------------------------- 99
4-2) آمار توصیفی------------------------------------------------------ 100
4-2-1)سن پاسخگویان----------------------------------------------------100
4-2-2 )جنسیت پاسخگویان------------------------------------------------101
4-2-3)سابقه کار پاسخگویان------------------------------------------------102
4-2-4)میزان تحصیلات پاسخگویان-------------------------------------------102
4-3) مدلهای تحیق----------------------------------------------------- 107
4-3-1) مدل پایه تحقیق در حالت استاندارد-------------------------------------- 107
4-3-2) مدل پایه تحقیق در حالت اعداد معنی داری--------------------------------- 108
4-3-3) بررسی شاخصهای مدل اصلی تحقیق------------------------------------ 109
4-4) آزمون فرضیهها ومدل------------------------------------------------ 110
فصل پنجم: نتیجه گیری، تفسیر نتایج و پیشنهادات
5-1) مقدمه ---------------------------------------------------------- 112
5-2)نتیجه گیری---------------------------------------------------------112
5-2-1) نتایج آمار توصیفی------------------------------------------------ 112
5 2-1-1) متغیر رضایت ارتباطی-------------------------------------------- 112
5 2-1-2 ) متغیر رضایت شغلی-------------------------------------------- 116
5-2-1-3) متغیر اقدامات ارتباطی-------------------------------------------- 117
5-2-1-4) متغیر تعهد عاطفی----------------------------------------------- 119
5 3) نتایج آزمون فرضیهها و مدل تحقیق--------------------------------------- 120
5 4 ) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق--------------------------------------- 121
5 5 ) محدودیتهای تحقیق----------------------------------------------- 125
5 6 ) پیشنهاداتی برای محققین آینده------------------------------------------ 125
منابع---------------------------------------------------------------- 126
ضمائم 1 پرسشنامه--------------------------------------------------------134
ضمائم 2 خروجی های نرم افزار----- ---------------------------------------137
منبع:
ابطحی، حسین، مولایی، ناصر، 1385، رابطه میان تعهد حرفهای و سازمانی، تهران، ماهنامه تدبیر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، شماره 177.
ازکمپ، استوارت، 1380، روان شناسی اجتماعی کاربرد، ترجمه ماهر، فرهاد، مشهد، آستان قدس رضوی، 261.
انصاری، محمد اسماعیل، باقری کلجامی، علی، صالحی، مسلم، 1389، تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن، دوماهنامهی توسعهی انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 31.
ایراننژاد پاریزی ، مهدی . پرویز ساسان گهر1385 ، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل تهران : انتشارات مؤسسه بانکداری ایران ، 57 و400-401.
برزگر، 1374، آموزشهای حرفهای آن در تعهد سازمانی، نشریه مدیریت، شماره 120،30.
تحریر، بتول و همکاران (1389) ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانها مجله نظامی دور طبه۱۲،شماره۱،بهار۱۳۸
جهانی و همکاران (1388)،بررسی رابطه بین تعهد سازمانی ،رضایت شغلی و ویژگی های فردی پرستاران در بخش های داخلی جراحی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،سال دوازدهم.
حاجی بابایی، مریم، 1379، پژوهش پیرامون تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت سهامی بیمه آسیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران.
حافظ نیا ، محمدرضا ، 1381 ، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، چاپ هشتم ، انتشارات سمت ، تهران:179.
حسین زاده، علی اکبر، 1384، دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی، نشریه تدبیر، شماره 157.
حقیقی، محمدعلی، رحیمی نیک، اعظم، برهانی، بهاءالدین، 1384، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات ترمه، چاپ چهارم.
خاکی ، غلامرضا ، 1383 ، روش تحقیق در مدیریت ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ، چاپ ششم:95؛104-105.
دلاور ، علی ، 1382، مبانی نظری و علمی پژوهش در علم انسانی و اجتماعی ، انتشارات رشد:90و99.
رشیدی، فریبا، 1383، بررسی روابط بین اخلاق اسلامی کار و تعهد سازمانی و نگرش نسبت به تغییر سازمانی در بین مدیران دبیرستانهای شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
رضاییان، علی، 1388، رفتار سازمانی چاپ اول، تهران، انتشارات سمت:44،69و70.
ساعتچی ، محمود 1370. نگرش کارکنان درباره عوامل مؤثر در رضایت شغلی و ترک خدمت ، نشریه دانشکده حسابداری و مدیریت ، دانشگاه طباطبایی ، شماره 4، 58.
ساعتی، محمود(1388)، روانشناسی کار، کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت تهران، مؤسسه نشر ویرایش.
سکاران ، اوما ، 1381 ، روش های تحقیق در مدیریت ، ترجمه صائبی و شیرازی ، چاپ سوم.
سینگر، مارک(1378).مدیریت منابع انسانی ، ترجمه فریده آل آقا ، تهران:مرکز سابق آموزش مدیریت دولتی، 746
شکرکن ، حسین 1373. مردم در سازمان (زمینه رفتارسازمانی) ، تألیف میچل ، ترس آر ، نشر رشد ،:215،222-223
شکرکن ، حسین1370. روانشناسی صنعتی و سازمانی ، تألیف ابراهام کورمن ، تهران : انتشارات رشد ، 317-319.
صادقی فر، جعفر، 1386، ارزش فردی و تعهد سازمانی، شیراز، نوید شیراز:37،66
طوسی ، محمدعلی (مترجم) 1373.رفتار سازمانی (رفتار انسانی در کار) . تألیف کیت دیویس و جان نیواستورم . تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی ، 172-173،181-184.
عوضپور ، عوض 1384 . تعهد سازمانی ، نشریه مدیریت ، شماره 127-128
فرنچ، درک، ساوارد، هیتر، 1371، فرهنگ مدیریت، ترجمه محمد صبایی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی:119.
فروغی و همکاران، 1386، رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی پاییز و زمستان
فرهنگی، علی اکبر و حسین زاده، علی، 1384، دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره10، 157، 17،14
فرهنگی،علی اکبر و همکاران(1383).نظریه های ارتباطات سازمانی،تهران موسسه ی خدمات فرهنگی رسا:1،31،72،80-81.
کبیری ، قاسم(مترجم)1376 . مبانی رفتار سازمانی ، تألیف استیفن رابینز ، انتشارات مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، چاپ سوم ،286،288
کریمی، 1380، نسبت انگیزش به رضایت شغلی، نشریه اصلاح و تربیت، شماره 131
کوزه چیان ،هاشم ،زراعی ،جواد و طالب پور 1382، بررسی ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلمان مرد تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان،فصلنامه المپیان،سال یازدهم ،شماره 1و2.
محسنیان راد، مهدی(1384).ارتباط شناسی ، تهران:سروش، چاپ ششم،ص 369
مزروعی،حسین و همکاران (1388)ارایه ی الگوی ارتباطات سازمانی برای یک سازمان نظامی،فصلنامه پژوهش های مدیریت ،سال دوم ،شماره 1
مقیمی، محمد، 1384، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، تهران، انتشارات ترمه:392.
میرکمالی، سیدمحمد و همکاران، 1388، بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران، دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال شانزدهم، شماره 39.
نورث کوت، پارکینسون(1376). مهارت های مدیریت، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی ، تهران:انتشارات آزاده،ص 36-37 .
اله دادی، اسماعیل، 1382، تعهد سازمانی، نشریه مدیریت، شماره78-24:77.
هرسی، پال و بلانچارد، کنت، 1383، مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی، ترجمه کبیری، تهران، جهاد دانشگاهی:571.
مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل (با اصلاحات)، حیدرعلی هومن، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
9.Ahlee, kyung(2005), the effects of locus of control and organizational structure on job satisfaction and turnover intention of hotel managerial employee. Submitted to the facultyof the graduate college of the oklahma state university requirement for the degree of doctor of philosophy.
.Becker, T.E. and Billings, R.S. (1993), “Profiles of commitment: an empirical test”, Journal of
Organizational Behavior, 14, pp. 177-90.
.Buck, J.M. & Watson, J.L. (2002).The Relationship Between Human ResourceManagement Strategies and Organizational Commitment, Innovative HigherEducation, 26, pp. 175-193
2.Danek p,2009-the relationship between ethical pressure, relativistic moral beliefs and organizational commitment journal of managerial psychology, 118, 557-572.
43.Goldhaber, G.M. (1979), Organizational Communication, Wm. C. Brown Company Publishers, Dubuque, IA
44.Kreitner, Robert, Kinicki, Angelo &MurcBuelens(1999) organizational behavior, FIRST edition.MC graw. Hill publisher.
45.Leach LS. Nurse executive transformational leadership and organizational commitment. J Nurs Adm. 2005;32,228-37
46.Lee, S. H., Lee. T. W., Lum, C. F. (2008). The effects of employee serviceson organizational commitment and intentions to quit. Personnel Review, 37, pp. 222-237.
47.Meyer J &Herscovitch L, 2001-commitment in the workplace toward a general model human resource management review 11, 305-312.
48.Mowday R, 1998-reflectionson the stady and releance of organizational commitment-human resource management review, 8, 63-71.
49.Powell DM, Meyer JP. Side bet theory and the three component model of organizational commitment. J Vocat Behav. 2005;65,157-77.
50.Sarminah S, 2011-the effects of job satisfaclion on organizational commitment and job performance relationship: case of mangers in malagsia'smanufacturing companies-european journal of social sciences, 18, 228-239.
51.Shiuan et al,2010- organizational commitment aupervisory commitment and employee outcomes in the Chinese context proximal phyothesis or global hypothesis journal of organizational behavior, 24, 112-124
52.Simons.S, Scott.A&Sibbald.B(2002). Jobsatisfaction, work related stress and intention to quit of Scottish GPS. Scottish medical journal 47, 80-86.
53.Steyrer, J., Schiffinger, M., Lang, R. (2008). Organizational commitment—Amissing link between leadership behavior and organizational performance?Scandinavian Journal of Management, 24, 364-374