پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت

word 1 MB 31171 123
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  

    پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش تحول

    چکیده

    با توجه به رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان و اهمیت روزافزون ترک شغل و جابجایی کارکنان و هزینه های زیادی که این پدیده به سازمان تحمیل می کند، توجه به رضایت شغلی کارکنان سازمان یکی از موضوعات مهم در مدیریت منابع انسانی هر سازمان می باشد. با افزایش فشارهای محیطی و کاری و رقابتی در سازمان ها و لزوم تحمل این این فشارها توسط کارکنان امری اجتناب ناپذیر می باشد و این کارکنان هستند که باید خود را برای مواجه با مسائل سازمانی و محیطی آماده کنند. این امر منجر به وجود آمدن احساس های مختلف، فشار، تنش و استرس های کاری برای آنان می شود. لذا باید مدیریت منابع انسانی با توجه به فعالیتهای منابع انسانی و افزایش توانایی کارکنان در جهت انجام وظایف و مسئولیت های شغلی در جهت بالا بردن رضایت شغلی کارکنان تلاش کنند. از آنجایی که در شرکتهای خدماتی نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع سازمان تلقی شده است و در جهت کسب سود و بقای سازمان نقش اساسی را ایفا می کند. توجه به رفتار و عملکرد کارکنان برای ادامه فعالیت سازمان بسیار حیاتی می باشد. در این پژوهش بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی در رضایت شغلی کارکنان مورد بررسی قرار گرفته شده است.نمونه ای 120 نفری از کارکنان شرکت بیمه ملت انتخاب شدند و با توزیع پرسشنامه میزان رضایت آنها در رابطه با فعالیت های توسعه منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفت.نتایج تجزیه و تحلیل از وجود رابطه بین توسعه منابع انسانی با رضایت شغلی کارکنان دارد.

     

    کلمات کلیدی: توسعه منابع انسانی، رضایت شغلی

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

    بخش اول

    1-1- بیان مسئله:

    رضایت شغلی را می توان به عنوان نتیجه تمام عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی کاری افراد مطرح کرد. رضایت شغلی مدام به عنوان یک نگرش مهم در تحقیقات سازمانی مطرح شده است. در حقیقت، بسیاری از دستاوردهای کارکنان ناشی از رضایت یا عدم رضایت شغلی می باشد. رضایت شغلی افزایش دهنده ی رضایت مثبت کارکنان است که هم به نفع سازمان است و هم به نفع فرد.

    نیروی انسانی با قابلیت و تواناییهای بالقوه خود چنانچه  به خوبی مورد توجه قرار گیرد می تواند نقش مهم و اساسی را در راستای نیاز به اهداف و توسعه اقتصادی ایفا نماید. بنابراین بایستی در سازمانها زمینه ای فراهم شود که بتوان علاوه بر جذب ونگهداری نیروی انسانی، حداکثر استفاده را از توانایها و استعدادهای افراد نمود (حنیفه ثالث،1384،141).

    در میان مباحث علوم رفتاری، یکی از عمده ترین و شاید جنجال برانگیزترین مفاهیمی که از یک سو تلاش های نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته و از سوی دیگر در تمامی سطوح مدیریتی و منابع انسانی اهمیت زیادی  پیدا کرده، رضایت شغلی است. این اهمیت از یک سو به دلیل نقشی است که این سازه در پیشرفت و بهبود سازمان و نیز سلامت نیروی کار دارد و از سوی دیگر،به علت آن است که رضایت شغلی علاوه بر تعاریف و مفهوم پردازیهای متعدد و گاه پیچیده، محل تلاقی و نیز سازه مشترک بسیاری از حوزه های علمی مانند آموزش، روانشناسی، مدیریت، جامعه شناسی و اقتصاد بوده است. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، از میان مفاهیمی که متخصصان رفتار سازمانی، مدیریت و روانشناسان سازمانی و صنعتی در موقعیتهای مختلف مورد مطالعه قرار داده اند، رضایت شغلی از مهمترین زمینه های پژوهشی بوده است. به همین دلیل دیدگاه ها و مفهوم سازی های متعدد و گاه متناقضی درباره آن شکل گرفته و توسعه یافته است (هومن، 1381). دهه های اخیر به عنوان دوره تغییرات سازمانی پر شتاب و ریشه ای شناخته شده است(پولیت، 1999).

    توجه به رضایت شغلی کارکنان بخش مهمی از وقت صاحبنظران و مدیران را به خود اختصاص داده و تلاش های زیادی برای برشمردن عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان صورت گرفته تا با استفاده بهینه از این عوامل بتوان رضایت کارکنان و بهره وری سازمان را بالا برد.شواهد معتبر نشان می دهند که مدیران سازمانها ممکن است در مورد تعیین عواملی که باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان می گردد و برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، ادراکات نادرستی داشته باشند. برای نمونه هرسی و بلانچارد، مطالعاتی را گزارش کرده اند که در آنها از سرپرستان و مدیران خواسته شده بود آنچه را کارکنان و زیردستان از محیط کاری خود می خواهند و یا برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار و سبب به وجودآمدن رضایت شغلی در آنان می شود را به ترتیب اهمیت و الویت مشخص کنند و از سوی دیگر، همین روش در مورد کارکنان نیز به اجرا گذاشته شود. نتایج این تحقیقات نشان داد که بین آنچه سرپرستان برای کارکنان خود تعیین کرده بودند، با خواسته های کارکنان تفاوتهای عمده و بنیادین وجود داشت، به گونه ای که آنچه را که کارکنان به عنوان الویت اول قرار داده بودند در نظر سرپرستان از کمترین اهمیت برخوردار بود (هومن،1381). همچنین اغلب مطالعات مربوط به نارضایتی شغلی، در محیط یک شرکت یا بر روی یک گروه شغلی واحد و یا حداکثر در تعداد محدودی از شرکتها و یا گروههای کاری انجام شده است. بنابراین، نتیجه های اغلب آنها محدود به همان جمعیت و موقعیتی است که برای مطالعه انتخاب شده اند( کمپ،1370). بنابراین شاید به همین دلیل باشد که با وجود مقالات متعددی که در این زمینه چاپ شده اند هنوز اطلاعات زیادی در مورد این مفهوم نداریم (هومن، 1381). معرفی اشکال گوناگون سازماندهی (مانند کار تیمی)، مهندسی مجدد نقش عمده ای در این تغییرات داشته اند. که این تغییرات در بعضی موارد باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان و در برخی مواقع باعث کاهش آن بوده است. منابع انسانی و بهره گیری ازآن، کارآمدترین راههای رهایی از تنگناها و دشواریهای توسعه اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی است. زیرا منابع انسانی کارآمد، بنیادی ترین عامل تولید، سازندگی، رشد و تکامل است. و همین نگرش جدید منجر به ایجاد تحولات جدید در مدیریت و سبکهای رهبری، مدیریت منابع و گسترش فکر مدیریت مشارکتی و توجه به رفتار، شخصیت و ویژگیهای روانی کارکنان شده است (هومن،1381،4)

    امروزه به روشنی ثابت شده که سازمانهای موفقبه کارکنانی نیاز دارند که از شغل خود راضی بوده، و فراتر از وطایف رسمی شغل خود انجام وظیفه کنند. این در واقع،بیان کننده نیاز سازمان به کارکنانی است که فراتر از نتظارات سازمانی رفتار کنند.محققان دریافته اند که رضایت شغلی یکی از مهمترین مسائل نگرشی در مورد کار است، که مدیران با آن روبرو می شوند و بر هر جنبه دیگر از سازمان نیز تأثیرگذار است آنها بیان کرده اند که رضایت شغلی شامل تعامل بین ویژگیهای مختلف سازمانی ، ویژگیهای فردی و محیط کاری است(130-124 ،2007Komala& Ganesh)

    تحلیل رضایت شغلی و توانمند سازی کارکنان بر این مطلب که توانمندسازی منجر به تقویت ستاده های مثبت در زمینه رضایت شغلی می شود، صحه می گذارد در حالیکه رابطه توانمند سازی روانی و رضایت شغلی بسیار قوی تخمین زده می شود، رابطه توانمندسازی و عملکرد نسبتا ضعیف بوده ولی هچنان مهم محسوب می شود.      (Hechanova , Alampay&Flacol , 2006, 76)با توجه به ادعاهای فوق می توان به اهمیت فعالیتهای مدیریت منابع انسانی در تحقیقات شغلی پی برد.رضایت شغلی،یک حس مثبت ومطبوع و پیام در ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است . این حالت کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد میکند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی، منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقای کارکنان می شود لوک معتقد است رضایت مندی شغلی ناشی از ارزیابی شغل به عنوان امری است که رسیدن یا امکان رسیدن به ارزشهای مهم شغلی را فراهم می آورد.بنابراین فرد زمانی به طور مؤثر سازمان را در جهت رسیدن به اهداف آن یاری می رساند که ابتدا از شغل و حرفه خود راضی و خشنود باشد و نیز به کاری بپردازد که به آن علاقه مند است)فروغی، 1386).

    2-1- اهمیت و ضرورت موضوع:

     

     بی تردید مهمترین عنصر هر سازمان نیروی انسانی آن است که اگر این نیرو انسانی از انگیزه و رضایت کافی برخوردار باشد، بدون شک استعدادو توان خود را در جهت تحقق اهداف سازمان به کار خواهد برد. یکی از عواملی که باعث علاقمندی یا عدم علاقه به شغل می شود، رضایت شغلی[1] و یا عدم رضایت شغلی[2] است. رضایت شغلی به عنوان عاملی که در موفقیت شغلی تاثیر دارد و باعث افزایش کارایی و رضایت فردی می شود ،باید مورد توجه جمعی قرار بگیرد . از طرف دیگر عدم رضایت نیز باعث کم کاری ، غیبت و سهل انگاری شده و حتی در درجات بالاتر می تواند اثرات نامطلوب و مخربی بر برنامه ریزی ها داشته باشد و آنرا مواجه با شکست سازد و با ایجاد زمینه مناسب برای رشد رضایت شغلی کارکنان در بستری مناسب صورت گیرد . رضایت شغلی کارکنان اهمیت و حساسیت خاصی دارد . چرا که اگر در سازمانی خشنودی و رضایت کارکنان مقدم بر هدفهای دیگر نباشد آن سازمان محکوم به شکست و زوال و فروپاشی است . رضایت شغلی تاثیر متقابلی روی فرد و سازمان دارد . فرد همراه با خواسته ها و آرزوهایی به سازمان می پیوندد و هماهنگی و همسوئی سازمان به این آرمانها در فرد ایجاد رضایت می نماید و این رضایت شغلی خود باعث نو آوری ، خلاقیت در کار ، افزایش میزان تولید و یا خدمات می شود و از این رهیافت ،سازمان از سلامت و پویایی برخوردار می شود . کارکنانی که از خشنود و رضایت اندکی برخوردارند به طور معمول به نرخهای بالای جایگزینی گرفتار می شوند . اینگونه کارکنان احتمال دارد چشم به جاهای دلخواه تر بدوزند ، در حالیکه کارکنانی که از رضایت بیشتری برخوردارند در جای خود باقی می مانند پس باید عواملی که بر رضایت شغلی کارکنان اثر می گذارند را شناسایی کرد، تا با به کارگیری اصول و شیوه های علمی و با تکیه بر تحقیقات انجام شده رضایت شغلی را در آنان افزایش داد.مطالعه رضایت شغلی از دو بعد حایز اهمیت است: نخست، از جنبه انسانی که شایسته است با کارکنان به صورت منصفانه و با احترام رفتار گردد و دوم، از جنبه رفتار ی که توجه به رضایت شغلی می تواند رفتار کارکنان را به گونه ای هدایت نماید که بر کارکرد و وظایف سازمانی آنها تأثیر بگذارد و به بروز رفتارهای مثبت و منفی از طرف آنها منجر گردد (اسپکتر،2000 ص40). از دلایلی که اهمیت بررسی و مطالعه رضایت شغلی کارکنان را نمایان می سازد، این است که سازمانهایی با اعضایی در سطوح بالای رضایت شغلی، معمولا از عملکرد بالاتر، غیبت و تاخیر کمتری از سوی کارکنان خود برخوردارند و در موارد بسیار، سازمانها به افرادی نیاز دارد که به نفع سازمان، فراتر از وظایف مقرر تلاش کنند. باتوجه به اهمیت رضایت شغلی در همه سطوح مدیریتی سازمانها نیاز است بر اساس نظریه های علمی ارائه شده عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان را بررسی و مطالعه نمود تا با بهره گیری از دستاورد آن مدیران بتوانند در حفظ و ارتقاء رضایت شغلی کارکنان مربوطه خود برنامه ریزی و در رفتار مدیریتی مورد عنایت ویژه قراردهند.وجود یک نیروی کارآمد، با انگیزه و کاملا آموزش دیده به مثابه ستون فقرات سازمانهای است که خواهان جهانی شدند. مهارت یکی از سرمایه های اصلی سازمان است که رقبا به سختی می توانند از آن تقلید کنند چرا که این کار مستلزم وجود نگرش برای تشویق به یادگیری و تشویق اقداماتی است که بر دانش سازمان می افزایند، مهارتها به مرور کهنه می شوند و باید مرتبا تجدید شوند. در بلند مدت آنچه که از همه مهمتر است، ممکن است مهارت خاص نباشد بلکه توانایی استمرار یادگیری مهارتهای جدید باشد (گریندی،1991).هیچ منبع دیگری برای مزیت رقابتی وجود ندارد، دیگران می توانند از سرمایه گذاری، فن آوری جدید و مقیاس های ما کپی برداری کنند، اما از کیفیت افراد ما نمی توانند (براون و دیگران، 2003،45).

     

    3-1- چارچوب کلان نظری تحقیق:

    عامل نیروی انسانی همواره به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بقای سازمانها مطرح است بنابراین شناخت نیازها، انگیزه ها، تمایلات، عوامل رضایت و عدم رضایت کارمندان نه تنها لازم است بلکه جهت اتخاذ سیاستهای صحیح، راهبردهای مناسب و برنامه های مؤثر ضروری می باشد. رابطه عملکرد با رضایت شغلی لزوماً یک رابطه مستقیم و خطی نیست، اگر چه برخی مطالعات این رابطه را بطور مستقیم بیان کرده اند، ولی مطالعات دیگری پرکاری را لزوما با رضایت شغلی همراه نمی دانند و بسیار از  مطالعات، رضایت شغلی را تابعی از رضایت کلی از زندگی می دانند که پدیده چند عاملی است ولی در کل پژوهشها بیانگر رابطه نسبتاً مهم  بین رضایت شغلی و عملکرد هستند(میرسپاسی،ص47).فعالیت های مدیریت منابع انسانی از طریق، شیوه های افزایش مهارت ، بالا بردن انگیزه ،پشتیبانی از  کارکنان ،توسعه فرصت های حرفه ای ، امنیت شغلی و عادلانه بودن نظام ارزیابی عملکرد در بهبود اعتماد متقابل بین کارکنان و مدیران دارای اهمیت فراوانی می باشد (Vanhala and Ahteela, 2011).

    یکی از موضوعات بحث انگیز رضایت شغلی، ارتباط آن با عملکرد است. سه دیدگاه مختلف در این مورد وجود دارد:

    1- رضایت شغلی باعث افزایش عملکرد می‌شود.

    2- عملکرد بالا موجبات رضایت شغلی را فراهم می‌آورد.

    3- ارتباط ذاتی بین رضایت شغلی و عملکرد وجود ندارد، بلکه پاداش‌ها متغیری هستند که مداخله می‌کنند.

    آموزش کارکنان

     

    برای دو دیدگاه اول، پشتوانه تحقیقاتی ضعیفی ارائه شده‌است. بیست مطالعه انجام یافته در این زمینه نشانگر آن است که بین رضایت شغلی و عملکرد، ارتباط ضعیفی وجود دارد و بیانگر آن است که کارمند راضی، ضرورتا عملکرد بالایی ندارد. البته نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، دیدگاه دوم تا حدودی مورد تایید قرار گرفته و عملکرد بالاتر، رضایت بالاتری را نیز بدنبال دارد. اما در این میان دیدگاه سوم که عامل پاداش را بعنوان متغیر مداخله‌گر در ارتباط بین عملکرد و رضایت شغلی معرفی می‌کند، بیشتر مورد تایید قرار گرفته‌است. این بدان مفهوم است که عملکرد، پیامد رضایت شغلی نیست و همچنین رضایت شغلی نیز پیامد عملکرد نیست. در سال 1955 «برایفیلد» و «کروکت» ادبیات ارتباط رضایت شغلی و عملکرد را مورد بازنگری قرار دادند و نتیجه گرفتند که بین این دو پدیده ارتباط مستقیم کمی وجود دارد. در حقیقت بعضی اوقات رضایت شغلی و عملکرد بطور معکوس با یکدیگر ارتباط دارند. تئوری انتظار تا حدودی این معما را حل نمود. این دو پژوهشگر ثابت کردند که رضایت شغلی نتیجه فرآیند انگیزش جامع است. از این دیدگاه، انگیزش، عبارت است از فعالیت و هدایت انرژی و رفتار. وقتی کارکنان سازمان از کار رضایت پیدا می‌کنند، میزان غیبت و تاخیر در کار و حتی ترک خدمت، کاهش می‌یابد. در حقیقت رضایت شغلی می‌تواند برای سازمان تعیین کننده باشد.بر اساس مدل پیشنهادی که در زیر آمده است رضایت شغلی کارکنان  ، تحت تاثیر اقدامات توسعه منابع انسانی سازمان که شامل اقدامات تبادل و تسهیم اطلاعات ، توانمند سازی ، آموزش و توسعه شایستگی ها ست ، می باشد.

    (نمودار ها و تصاویر در فایل اصلی موجود است )

  • فهرست:

    فصل اول

    بخش اول

    طرح تحقیق

    1-1-بیان مسئله......................................................................................................................................................................... 1

    2-1: اهمیت تحقیق.................................................................................................................................................................. 2

    3-1: چارچوب نطری تحقیق................................................................................................................................................... 2

     4-1: پرسش اصلی و فرعی..................................................................................................................................................... 4

    5-1-فرضیه های تحقیق............................................................................................................................................................. 4

    1-5-1: فرضیه اصلی............................................................................................................................................................... 4

    2-5-2:فرضیه های فرعی....................................................................................................................................................... 4

      6-1: قلمرو تحقیق:................................................................................................................................................................ 5

    1-6-: قلمرو زمانی...................................................................................................................................................................... 5

    2-6-1:: قلمرو مکانی.................................................................................................................................................................. 5

    7-1: روش ها وابزار گردآوری اطلاعات.................................................................................................................................. 5

     1-7-1: روش نمونه گیری...................................................................................................................................................... 5

    2-7-1: حجم نمونه.................................................................................................................................................................. 5

    3-7-1: روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................................... 5

    3-7-1: روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................................... 6

    8-1: شرح واژه های تحقیق.................................................................................................................................................... 7

    بخش دوم

    10-1: معرفی شرکت................................................................................................................................................................ 8

    1-11: ساختار سازمانی.......................................................................................................................................................... 8

    12-1: استراتژی شرکت.......................................................................................................................................................... 9

     

     

    13-1: زمینه های فعالیت شرکت........................................................................................................................................ 10

    : فصل دوم................................................................................................................................................................................ 11

    بخش اول

    ادبیات تحقیق

    1-2: مقدمه............................................................................................................................................................................. 20

    2-2: مفهوم توسعه منابع انسانی........................................................................................................................................ 20

    1-2-2: پیشنه تاریخی توسعه منابع انسانی.................................................................................................................... 23

    2-2-2: تعاریف و مفاهیم توسعه منابع انسانی................................................................................................................. 24

    1-2-2-2: سطوح تجزیه و تحلیل در توسعه منابع انسانی............................................................................................ 25

    2-2-2: مدل های توسعه منابع انسانی.............................................................................................................................. 26

    1-2-2-2: مدل های عقلایی توسعه ی منابع انسانی.................................................................................................... 26

    2-2-2-2: مدل های طبیعی توسعه ی منابع انسانی ................................................................................. 26

    -2-2-2:توسعه ی منابع انسانی براساس نقاط مرجع استراتژیک..................................................................... 27

    4-2-2-2: رویکرد باز و بسته به توسعه منابع انسانی.................................................................................. 27

    1-4-2-2-2: توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از نیاز.............................................................................. 29

    2-4-2-2-2: توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از فرصت........................................................................... 29

    3-4-2-2-2: توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از قابلیت ها....................................................................... 29

    5-2-2-2: مدل I-A توسعه منابع انسانی............................................................................................... 29

    1-5-2-2-2: هم آهنگ سازی.......................................................................................................... 30

    2-5-2-2-2: موفقیت....................................................................................................................... 30

    3-5-2-2-2: انطباق...................................................................................................................... 30

    6-2-2-2:  فلسفه توسعه منابع انسانی................................................................................................ 31

    3-2: اجزاء توسعه منابع انسانی........................................................................................................................................... 32

    1-1-3-2: تعریف و پیشینه تاریخی آموزش.................................................................................................................... 32

     

     

    2-1-3-2: آموزش کارکنان و توسعه منابع انسانی......................................................................................................... 32

    3-1-3-2: فلسفه آموزش منابع انسانی............................................................................................................................ 38

    4-1-3-2: اصول عام آموزش منابع انسانی...................................................................................................................... 38

    5-1-3-2: اصول حاکم بر نطام آموزش منابع انسانی در سازمانها................................................................................ 39

    6-1-3-2: نقش آموزش کارکنان در بهبود عملکرد آنها................................................................................................. 39

    7-1-3-2: شاخص های مؤثر در آموزش کارکنان............................................................................................................ 40

    2-3-2: توسعه شایستگی های کارکنان............................................................................................................................ 41

    1-2-3-2: تعریف شایستگی............................................................................................................................................... 41

    2-2-3-2: پیشینه تاریخی شایستگی ها......................................................................................................................... 42

    3-2-3-2: ابعاد و شاخص های شایستگی کارکنان................................................................................................................. 42

    4-2-3-2: الگوهای شایستگی................................................................................................................................................. 43

    5-2-3-2: انواع الگوهای شایستگی.................................................................................................................................. 43

    3-3-2: تبادل و تسهیم اطلاعات با کارکنان..................................................................................................................... 44

    1-3-3-2: توسعه همکاری.................................................................................................................................................. 45

    2-3-3-2: فراهم آوردن اطلاعات لازم.............................................................................................................................. 45

    3-3-3-2: مشارکت همگان در اطلاعات........................................................................................................................... 44

    4-3-2: توانمند سازی کارکنان........................................................................................................................................... 45

    1-4-3-2: تعریف توانمند سازی کارکنان......................................................................................................................... 46

    2-4-3-2: پیشینه تاریخی توانمند سازی........................................................................................................................ 49

    3=4=3=2:  رویکردهای توانمند سازی کارکنان.............................................................................................................. 51

    1-3-4-3-2: رویکرد مکانیکی .......................................................................................................................................... 51

    2-3-4-3-2: رویکرد ارگانیکی........................................................................................................................................... 51

    4-4-3-2: شاخص های توانمندسازی کارکنان............................................................................................................... 53

    5-4-3-2: مزایای توانمند سازی........................................................................................................................................ 54

     

     

     

     

    4-2: مفهوم رضایت شغلی کارکنان.................................................................................................................................... 54

    1-4-2: رضایت شغلی........................................................................................................................................................... 54

    2-4-2: تعاریف و مفاهیم رضایت شغلی.................................................................................................................................. 55

    3-4-2: رویکردهای اساسی به رضایت شغلی ........................................................................................................................ 57

    1-3-4-2  الگوی سنتی ...................................................................................................................................................... 58

    2-3-4-2- الگوی روابط انسانی ............................................................................................................................................ 58

    3-3-4-2- الگوی منابع انسانی ............................................................................................................................................. 58

    4-4-2: رویکرد انگیزش در رضایت شغلی............................................................................................................................. 58

    1-4-4-2: تئوری های محتوایی انگیزش  .............................................................................................................................. 59

    2-4-4-2: تئوری دو عاملی هرز برگ .................................................................................................................................... 59

    3-4-4-2:   تئوری سلسله ‏مراتب نیازهای مازلو .......................................................................................................... 60

    4-4-4-2: تئوری نیازهای مک کللند ................................................................................................................................... 60

    5-4-4-2: تئوری ای . آر. جی .............................................................................................................................................. 61

    6-4-4-2: تئوری مک گریگور ........................................................................................................................................... 61

    7-4-4-2: تئوری های فرآیندی انگیزش  ............................................................................................................................ 62

    8-4-4-2: تئوری انتظار- ارزش ............................................................................................................................................ 62

    9-4-4-2: تئوری تقویت ..................................................................................................................................................... 62

    10-4-4-2: تئوری برابری .................................................................................................................................................... 62

    5-4-2:  تئوری های معاصر .................................................................................................................................................... 63

    1-5-4-2 : تئوری هدفگذاری ........................................................................................................................................... 63

    2-5-4-2 : تئوری اسناد ......................................................................................................................................................... 63

    3-5-4-2 : - رویکرد عوامل اثرگذار بر رضایت شغلی ........................................................................................................... 64

    6-4-2 : - عوامل سازمانی....................................................................................................................................................... 64

    1-6-4-2 حقوق و دستمزد .................................................................................................................................................... 64

    2-6-4-2: ترفیعات ................................................................................................................................................................. 66

    3-6-4-2 : خط مشی‏های سازمانی  ................................................................................................................................. 66

    7-4-2: عوامل محیطی............................................................................................................................................................ 66

    1-7-4-2:  سبک سرپرستی .................................................................................................................................................. 67

     

     

     

    2-7-4-2: گروه کاری .......................................................................................................................................................... 67

    3-7-4-2: شرایط کاری  ........................................................................................................................................................ 67

    4-7-4-2: ماهیت کار ............................................................................................................................................................. 68

    8-4-2: عوامل فردی ............................................................................................................................................................ 69

    1-8-4-2-  کاربرد مهارت  .................................................................................................................................................... 69

    2-8-4-2- سابقه خدمت ....................................................................................................................................................... 69

    3-8-4-2- سطح تحصیلات .............................................................................................................................................. 69

    9-4-2- پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی ........................................................................................................ 69

    1-9-4-2- پیامدهای رضایت شغلی ..................................................................................................................................... 69

    2-9-4-2- افزایش بهره وری فرد ..................................................................................................................................... 69

    3-9-4-2- افزایش روحیه فرد .............................................................................................................................................. 69

    4-9-4-2- تعهد سازمانی فرد ............................................................................................................................................... 70

    5-9-4-2-  تضمین سلامت فیزیکی و ذهنی فرد .......................................................................................................... 70

    6-9-4-2-  افزایش رضایت از زندگی ................................................................................................................................... 70

    7-9-4-2-  افزایش سرعت آموزش مهارت های جدید شغلی ............................................................................................. 70

    10-4-2- پیامدهای عدم رضایت شغلی:............................................................................................................................... 70

    1-10-4-2- تشویش ............................................................................................................................................................ 70

    2-10-4-2-  غیبت کاری .................................................................................................................................................... 70

    3-10-4-2-  تاخیر در کار ............................................................................................................................................... 71

    4-10-4-2-  ترک خدمت: .................................................................................................................................................. 71

    5-10-4-2- فعالیت اتحادیه ................................................................................................................................................ 71

    6-10-4-2- بازنشستگی زودرس .................................................................................................................................... 71

    بخش دوم

    5-2: پیشینه تاریخی تحقیق.................................................................................................................................................... 72

    1-5-2: تاریخچه مطالعات و تحقیقات انجام‏گرفته پیرامون رضایت شغلی ............................................................................ 73

    2-5-2: سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته در زمینه رضایت شغلی ................................................................ 73

    9-1- مروری بر مطالعات مربوط در خارج از ایران ................................................................................................................. 74

    9-2-  مروری بر مطالعات مربوط در داخل ایران ................................................................................................................... 75

    6-2:  جمع بندی ادبیات پژوهش............................................................................................................................................ 76

    1-6-2: آموزش و رضایت شغلی ............................................................................................................................................. 76

    2-6-2: شایستگی کارکنان و اعتماد....................................................................................................................................... 77

     

     

    3-6-2: تبادل و تسهیم اطلاعات و رضایت شغلی .................................................................................... 77

    4-6-2: توانمند سازی و رضایت شغلی.................................................................................................................................... 78

    7-2:  نتیجه گیری از ادبیات تحقیق........................................................................................................................................ 79

    3-فصل سوم........................................................................................................................................................................... 79

    1-3: مقدمه.............................................................................................................................................................................. 80

    2-3: روش تحقیق.................................................................................................................................................................... 80

    3-3: روشهای گردآوری اطلاعات.............................................................................................................................................. 81

    4-3 : پرسشنامه....................................................................................................................................................................... 81

    1-4-3: مستندات پرسشنامه................................................................................................................................................... 81

    2-4-3 : روایی یا اعتبار ابزار سنجش ..................................................................................................................................... 83

    3-4-3 : پایایی یا قابلیت اعتماد ابزار سنجش........................................................................................................................ 83

    4-4-3: اعتبار عاملی پرسشنامه.............................................................................................................................................. 85

    5-3: جامعه آماری.................................................................................................................................................................... 85

    1-5-3: روش نمونه گیری  ..................................................................................................................................................... 86

    2-5-3: حجم نمونه................................................................................................................................................................. 86

    6-3 : متغیر های تحقیق.......................................................................................................................................................... 87

    7-3: فرضیات پژوهش.............................................................................................................................................................. 88

    8-3 : روش  تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................................................................................ 88

    4: فصل چهارم........................................................................................................................................................................ 91

    4-1 مقدمه................................................................................................................................................................................ 91

    2-4:   بررسی توصیفی مشاهدات ........................................................................................................................................... 92

    3-4: تحلیل اسنباطی یافته‌ها ............................................................................................................................................ 95

    4-4: مدل معادلات ساختاری ................................................................................................................................................ 96

    1-4-4: آزمون نرمال بودن مولفه های الگو ........................................................................................................................... 97

    5-4: اعتبار سنجی مدل تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری ..................................... 98

    6-4: تفسیر و تعبیر مدل ..................................................................................................................................................... 100

    7-4: بررسی ضرایب روایی، توصیفی و همبستگی ............................................................................................................... 104

    8-4: تحلیل فرضیه های تحقیق ...................................................................................................................................... 106

    9-4: رتبه بندی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان ...................................................................................................... 109

    5: فصل پنجم........................................................................................................................................................................ 110

    نتیجه گیری و پیشنهاد

    1-5: مقدمه ......................................................................................................................................................................... 111

    2-5- بررسی نتایج پژوهش .................................................................................................................................................. 112

     

    3-5- بحث بر روی نتایج پژوهش ........................................................................................................................................ 114

    4-5: پیشنهادهای تحقیق...................................................................................................................................................... 114

     

    5-5- پیشنهاد برای تحقیقات آتی ........................................................................................................................................ 115

    6-5- موانع ومحدودیتهای تحقیق ........................................................................................................................................ 115

    6: منابع و مأخذ

    7: پیوست­ها و ضمائم

     

     

    منبع:

    رابینز،استیفن پی (1384). رفتار سازمانی،ترجمه علی پارساییان،سید محمد اعرابی، چاپ ششم،تهران،دفتر پژوهش‏های فرهنگی،جلد اول و دوم.

    ابطحی،سید حسن (1376)، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران، مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی.

    ابطحی،سید حسن، عایسی، سعید (1386)، توانمند سازی کارکنان، کرج، مؤسسه تحقیقات آموزش مدیران.

    امیدی، سعیده. ،(1384) ،توسعۀ استراتژیک منابع انسانی، تهران: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.

    بازرگان،عباس،سرمد،زهره،حجاری،الهه (1385)،روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.

    ایران نژاد  پاریزی،مهدی،(1378)، روش تحقیق در مدیریت،، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، ص 9.

    ایرج( 1341). کتاب بهره وری منابع انسانی ،اصفهان ،انتشارات ارکان،1384 .

    فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 3 ،تابستان 1388،  صص51-80.

    پناهی ، بلال (1387) ،اعتماد و اعتماد سازی در سازمان ، پیک نور ، سال هفتم ، شماره چهارم. صص102 - 88.

    خصالی، طاهره ، (1385)چگونگی برنامه ریزی آموزشی کارکنان در سازمان ها. فصلنامه مدیریت فردا. سال چهارم. شماره 15 و 16

    حسنعلی بختیارنصرآبادی،سعید رجایی پور، بررسی رابطه بین ماهیت شغل و رضایت شغلی، پژوهشنامه ی مدیریت اجرایی علمی – پژوهشی ،سال نهم، شماره ی 1پیاپی39، نیمه ی اول88

    جباری، لطفعلی(1381)،. سنجش اثربخشی برنامه های آموزشی در سازمان ها.، ماهنامه تدبیر. سال سیزدهم. شماره . 127

    دانایی فرد، حسن و الوانی، مهدی و آذر، عادل (1390)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت، رویکردی جامع، انتشارات صفار- اشراقی، ص 153-147

    رابینز استیفن پی و دیسنزو ،دیوید ا (2005) ، مبانی مدیریت منابع انسانی ، ترجمه سید نقوی ، میر علی و یعقوبی ، سیامک ، تهران ، انتشارات مهکامه ، چاپ 1388

    زارعی متین،حسن و طهماسبی ، رضا و موسوی ، محمد مهدی (1388)، نقش مولفه های فرهنگ سازمانی در اعتماد سازی ، فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال چهارم ، شماره 15 ،صص 176 – 145.

    شبلی، خالد، (1376)، تعیین نیازهای آموزشی مدیران و منابع انسانی در سازمانهای پویا، مجله تدبیر، شماره 79.

     

    سلمانی، داود.( ۱۳۸۴)، کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،. شابک ۹۴۶۶۰۲۰۲۷۵.

    سبزیکاران، اسماعیل، بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، راهنما دکتر رضا واعظی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، 1386، ص 65.

    عباسپور، عباس (1387). مدیریت منابع انسانی پیشرفته، تهران انتشارات سمت.

    عبدالهی، بیژن، (1384)، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، فصل نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 36، صص 61-37.

    عباسپور ، عباس (1387)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته ، تهران ، انتشارات سمت.ص 166و172.

    سید علی اکبر افجه،(1388)،مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی ، تهران، انتشارات سمت،چاپ ششم.

    مصلح،عبدالمجید،مصلح،محمد و کاویانی، یونس (1386)، توسعه منابع انسانی و بهره وری سازمان در رویکرد اطلاعات محور، نخستین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی، تهران.

    مورهد، ‌ج و آرگریفین (1374)، رفتار سازمانی»؛ مترجمان ‌سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده, تهران, ‌انتشارات مروارید.

    ماندنی تونک هنژاد، علی داوری، توسعه منابع انسانی با رویکرد جامعه شناختی سازمان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، شماره 3، تابستان 1388،ص51.

    نسرین جزنی، نادر طاهری، خدایار ابیلی، تدوین راهبردهای توسعۀ منابع انسانی با رویکرد توسعۀ دانش کارکنان، مطالعات مدیریت راهبردی ،شماره 2 ، تابستان  (1389 )، صص 9-2.

    هاشمی راد- علی اکبر (1389) الگوی توسعه منابع انسانی در سطح ملی در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور- پایان نامه دکترا، استاد راهنما سید حسین ابطحی- دانشگاه علامه طباطبایی.

    هومن – حیدرعلی، (1381) ، کتاب تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی ،تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

     

    منابع لاتین

    Atkinson, S. and D. Butcher (2003); Trust in Managerial Relationship; Journal of Managerial Psychology; Vol. 18. No. 4, pp. 283-304.

    Barney, J.B. and Hansen, M.H. (1994), “Trustworthiness as a source of competitive advantage”, Strategic Management Journal, Vol. 15 No. 2, pp. 175-90.

    Bijilsma, K. and P. Koopman (2003); Introduction: Trust within Organization; Personal Review, Vol. 32, No. 5.

    Dolan, S.L. and Garcia, S. (2002), “Managing by values: cultural redesign for strategic organizational change at the dawn of the 21st century”, Journal of Management Development, Vol. 20 No. 2, pp. 101-17.

    Garavan, Thomas N. (2004). Exploring HRD: A Levels of Analysis Approach, Human Resource Development Review. Vol. 3, No. 4, pp. 417-441.

     

    Errol e.jonson & brucee.winston "a correlation of servant leadership .leader trust and organizational trust" .leadership& organizational development journal. Vol 26. No 1 (2005) .pp 6-22.

    Gould-Williams, J. (2003), “The importance of HR practices and workplace trust inachieving superior performance: a study of public-sector organizations”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 14 No. 1, pp. 28-54.

    Guest, D. and Conway, N. (2000), “Peering into the black hole: the downside of thenew employment relations in the UK”, British Journal of Industrial Relations, Vol. 37 No. 3, pp. 367-89.

    Mayer, R.C., Davis, J.H. and Schoorman, D.F. (1995), “An integrative model oforganizational trust”,  Academy of Management Review , Vol. 20 No. 3, pp. 709-34.

    McLean, G. N. (2006). National Human Resource Development: A Focused Study in Transitioning Societies in the Developing World. Advances in Developing HumanResources, 8(1), pp. 3-11.

     

    Mika Vanhala and RiikkaAhteela (2011). "The effect of HRM practices on impersonal organizational trust “Management Research Review Vol. 34 No. 8, pp. 869-888

                  Nissley, N. (1999). Viewing Corporate Art through the Paradigmatic Lens of Organizational Symbolism: An Exploratory Study. Unpublished Doctoral Dissertation,

    George Washington University, Washington, DC.

     

                 Nissley, N. & A. Casey (2002). The Politics of the Exhibition: Viewing Corporate Museums through the Paradigmatic Lens of Organizational Memory. British Journal of

    , 13(2), pp. 35-46.

     

    Schuler, R.S., Dolan, S.L. and Jackson, S. (2001), “Trends and emerging issues in human resource management: global and Trans cultural perspectives–introduction”, International Journal of Manpower, Vol. 22 No. 3, pp. 195-7.

    Shay S. Tzafrir.Yehuda Baruch andShimon L. Dolan (2004) " The consequences of emerging HRM practices for employees’trust in their managers" Personnel Review Vol. 33 No. 6, pp. 628-647

    Xiaohui, Wang & N. McLean Gary (2007). The Dilemma of Defining International Human Resource Development, Human Resource Development Review. Vol. 6, No. 1, p. 96-108.


موضوع پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, نمونه پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, جستجوی پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, فایل Word پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, دانلود پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, فایل PDF پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان مورد مطالعه شرکت بیمه ملت

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: "بازرگانی داخلی" مقدمه در علم مدیریت برای افزایش عملکرد کارکنان یک سازمان راهکارهای مختلفی از قبیل افزایش رضایت شغلی، اعمال نظارت مستمر و اجرای برنامه های تشویقی و تنبیهی و موارد دیگر پیشنهاد شده است. علاوه بر راهکارهای فوق که اکثرا جنبه بیرونی دارند، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند گه بر نوعی نگرش و انگیزه درونی در کارکنان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) گرایش تشکیلات و روشها چکیده امروزه توسعه منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی و به بیان بهتر حصول کارآیی واثر بخش سازمانی است. در شرایط کنونی، برتری رقابتی ، ایجاد ارزش و تضمین رشد بلندمدت به نحو فزاینده ای به ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته مدیریت بازرگانی گرایش تحول چکیده : هدف : این پژوهش با هدف تعیین بررسی رابطه توانمندی منابع انسانی با میزان پذیرش خدمات بانکی و جذب منابع مالی در شعب بانک ملی کلان شهررشت طراحی گردیده است . روش : پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده و به صورت میدانی در بهار 1392 اجرا گردید . جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب مختلف بانک ملی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: " تحول" چکیده در عصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی رو برو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است. لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه اند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده : هدف اصلی این پ‍‍ژوهش پیش بینی توانمند سازی بر اساس ساختار سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس بود.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس در سال 1393 ، تعداد 117نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیرارتباطات سازمانی در رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک مسکن استان گیلان انجام شده است .روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی است . با توجه به قلمرو مکانی و زمانی، جامعه آماری پژوهش شامل440 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن استان گیلان می‌باشد. نمونه آماری تحقیق حاضر با ...

ثبت سفارش