فهرست:
فصل اول
بخش اول
طرح تحقیق
1-1-بیان مسئله......................................................................................................................................................................... 1
2-1: اهمیت تحقیق.................................................................................................................................................................. 2
3-1: چارچوب نطری تحقیق................................................................................................................................................... 2
4-1: پرسش اصلی و فرعی..................................................................................................................................................... 4
5-1-فرضیه های تحقیق............................................................................................................................................................. 4
1-5-1: فرضیه اصلی............................................................................................................................................................... 4
2-5-2:فرضیه های فرعی....................................................................................................................................................... 4
6-1: قلمرو تحقیق:................................................................................................................................................................ 5
1-6-: قلمرو زمانی...................................................................................................................................................................... 5
2-6-1:: قلمرو مکانی.................................................................................................................................................................. 5
7-1: روش ها وابزار گردآوری اطلاعات.................................................................................................................................. 5
1-7-1: روش نمونه گیری...................................................................................................................................................... 5
2-7-1: حجم نمونه.................................................................................................................................................................. 5
3-7-1: روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................................... 5
3-7-1: روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................................... 6
8-1: شرح واژه های تحقیق.................................................................................................................................................... 7
بخش دوم
10-1: معرفی شرکت................................................................................................................................................................ 8
1-11: ساختار سازمانی.......................................................................................................................................................... 8
12-1: استراتژی شرکت.......................................................................................................................................................... 9
13-1: زمینه های فعالیت شرکت........................................................................................................................................ 10
: فصل دوم................................................................................................................................................................................ 11
بخش اول
ادبیات تحقیق
1-2: مقدمه............................................................................................................................................................................. 20
2-2: مفهوم توسعه منابع انسانی........................................................................................................................................ 20
1-2-2: پیشنه تاریخی توسعه منابع انسانی.................................................................................................................... 23
2-2-2: تعاریف و مفاهیم توسعه منابع انسانی................................................................................................................. 24
1-2-2-2: سطوح تجزیه و تحلیل در توسعه منابع انسانی............................................................................................ 25
2-2-2: مدل های توسعه منابع انسانی.............................................................................................................................. 26
1-2-2-2: مدل های عقلایی توسعه ی منابع انسانی.................................................................................................... 26
2-2-2-2: مدل های طبیعی توسعه ی منابع انسانی ................................................................................. 26
-2-2-2:توسعه ی منابع انسانی براساس نقاط مرجع استراتژیک..................................................................... 27
4-2-2-2: رویکرد باز و بسته به توسعه منابع انسانی.................................................................................. 27
1-4-2-2-2: توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از نیاز.............................................................................. 29
2-4-2-2-2: توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از فرصت........................................................................... 29
3-4-2-2-2: توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از قابلیت ها....................................................................... 29
5-2-2-2: مدل I-A توسعه منابع انسانی............................................................................................... 29
1-5-2-2-2: هم آهنگ سازی.......................................................................................................... 30
2-5-2-2-2: موفقیت....................................................................................................................... 30
3-5-2-2-2: انطباق...................................................................................................................... 30
6-2-2-2: فلسفه توسعه منابع انسانی................................................................................................ 31
3-2: اجزاء توسعه منابع انسانی........................................................................................................................................... 32
1-1-3-2: تعریف و پیشینه تاریخی آموزش.................................................................................................................... 32
2-1-3-2: آموزش کارکنان و توسعه منابع انسانی......................................................................................................... 32
3-1-3-2: فلسفه آموزش منابع انسانی............................................................................................................................ 38
4-1-3-2: اصول عام آموزش منابع انسانی...................................................................................................................... 38
5-1-3-2: اصول حاکم بر نطام آموزش منابع انسانی در سازمانها................................................................................ 39
6-1-3-2: نقش آموزش کارکنان در بهبود عملکرد آنها................................................................................................. 39
7-1-3-2: شاخص های مؤثر در آموزش کارکنان............................................................................................................ 40
2-3-2: توسعه شایستگی های کارکنان............................................................................................................................ 41
1-2-3-2: تعریف شایستگی............................................................................................................................................... 41
2-2-3-2: پیشینه تاریخی شایستگی ها......................................................................................................................... 42
3-2-3-2: ابعاد و شاخص های شایستگی کارکنان................................................................................................................. 42
4-2-3-2: الگوهای شایستگی................................................................................................................................................. 43
5-2-3-2: انواع الگوهای شایستگی.................................................................................................................................. 43
3-3-2: تبادل و تسهیم اطلاعات با کارکنان..................................................................................................................... 44
1-3-3-2: توسعه همکاری.................................................................................................................................................. 45
2-3-3-2: فراهم آوردن اطلاعات لازم.............................................................................................................................. 45
3-3-3-2: مشارکت همگان در اطلاعات........................................................................................................................... 44
4-3-2: توانمند سازی کارکنان........................................................................................................................................... 45
1-4-3-2: تعریف توانمند سازی کارکنان......................................................................................................................... 46
2-4-3-2: پیشینه تاریخی توانمند سازی........................................................................................................................ 49
3=4=3=2: رویکردهای توانمند سازی کارکنان.............................................................................................................. 51
1-3-4-3-2: رویکرد مکانیکی .......................................................................................................................................... 51
2-3-4-3-2: رویکرد ارگانیکی........................................................................................................................................... 51
4-4-3-2: شاخص های توانمندسازی کارکنان............................................................................................................... 53
5-4-3-2: مزایای توانمند سازی........................................................................................................................................ 54
4-2: مفهوم رضایت شغلی کارکنان.................................................................................................................................... 54
1-4-2: رضایت شغلی........................................................................................................................................................... 54
2-4-2: تعاریف و مفاهیم رضایت شغلی.................................................................................................................................. 55
3-4-2: رویکردهای اساسی به رضایت شغلی ........................................................................................................................ 57
1-3-4-2 الگوی سنتی ...................................................................................................................................................... 58
2-3-4-2- الگوی روابط انسانی ............................................................................................................................................ 58
3-3-4-2- الگوی منابع انسانی ............................................................................................................................................. 58
4-4-2: رویکرد انگیزش در رضایت شغلی............................................................................................................................. 58
1-4-4-2: تئوری های محتوایی انگیزش .............................................................................................................................. 59
2-4-4-2: تئوری دو عاملی هرز برگ .................................................................................................................................... 59
3-4-4-2: تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو .......................................................................................................... 60
4-4-4-2: تئوری نیازهای مک کللند ................................................................................................................................... 60
5-4-4-2: تئوری ای . آر. جی .............................................................................................................................................. 61
6-4-4-2: تئوری مک گریگور ........................................................................................................................................... 61
7-4-4-2: تئوری های فرآیندی انگیزش ............................................................................................................................ 62
8-4-4-2: تئوری انتظار- ارزش ............................................................................................................................................ 62
9-4-4-2: تئوری تقویت ..................................................................................................................................................... 62
10-4-4-2: تئوری برابری .................................................................................................................................................... 62
5-4-2: تئوری های معاصر .................................................................................................................................................... 63
1-5-4-2 : تئوری هدفگذاری ........................................................................................................................................... 63
2-5-4-2 : تئوری اسناد ......................................................................................................................................................... 63
3-5-4-2 : - رویکرد عوامل اثرگذار بر رضایت شغلی ........................................................................................................... 64
6-4-2 : - عوامل سازمانی....................................................................................................................................................... 64
1-6-4-2 حقوق و دستمزد .................................................................................................................................................... 64
2-6-4-2: ترفیعات ................................................................................................................................................................. 66
3-6-4-2 : خط مشیهای سازمانی ................................................................................................................................. 66
7-4-2: عوامل محیطی............................................................................................................................................................ 66
1-7-4-2: سبک سرپرستی .................................................................................................................................................. 67
2-7-4-2: گروه کاری .......................................................................................................................................................... 67
3-7-4-2: شرایط کاری ........................................................................................................................................................ 67
4-7-4-2: ماهیت کار ............................................................................................................................................................. 68
8-4-2: عوامل فردی ............................................................................................................................................................ 69
1-8-4-2- کاربرد مهارت .................................................................................................................................................... 69
2-8-4-2- سابقه خدمت ....................................................................................................................................................... 69
3-8-4-2- سطح تحصیلات .............................................................................................................................................. 69
9-4-2- پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی ........................................................................................................ 69
1-9-4-2- پیامدهای رضایت شغلی ..................................................................................................................................... 69
2-9-4-2- افزایش بهره وری فرد ..................................................................................................................................... 69
3-9-4-2- افزایش روحیه فرد .............................................................................................................................................. 69
4-9-4-2- تعهد سازمانی فرد ............................................................................................................................................... 70
5-9-4-2- تضمین سلامت فیزیکی و ذهنی فرد .......................................................................................................... 70
6-9-4-2- افزایش رضایت از زندگی ................................................................................................................................... 70
7-9-4-2- افزایش سرعت آموزش مهارت های جدید شغلی ............................................................................................. 70
10-4-2- پیامدهای عدم رضایت شغلی:............................................................................................................................... 70
1-10-4-2- تشویش ............................................................................................................................................................ 70
2-10-4-2- غیبت کاری .................................................................................................................................................... 70
3-10-4-2- تاخیر در کار ............................................................................................................................................... 71
4-10-4-2- ترک خدمت: .................................................................................................................................................. 71
5-10-4-2- فعالیت اتحادیه ................................................................................................................................................ 71
6-10-4-2- بازنشستگی زودرس .................................................................................................................................... 71
بخش دوم
5-2: پیشینه تاریخی تحقیق.................................................................................................................................................... 72
1-5-2: تاریخچه مطالعات و تحقیقات انجامگرفته پیرامون رضایت شغلی ............................................................................ 73
2-5-2: سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته در زمینه رضایت شغلی ................................................................ 73
9-1- مروری بر مطالعات مربوط در خارج از ایران ................................................................................................................. 74
9-2- مروری بر مطالعات مربوط در داخل ایران ................................................................................................................... 75
6-2: جمع بندی ادبیات پژوهش............................................................................................................................................ 76
1-6-2: آموزش و رضایت شغلی ............................................................................................................................................. 76
2-6-2: شایستگی کارکنان و اعتماد....................................................................................................................................... 77
3-6-2: تبادل و تسهیم اطلاعات و رضایت شغلی .................................................................................... 77
4-6-2: توانمند سازی و رضایت شغلی.................................................................................................................................... 78
7-2: نتیجه گیری از ادبیات تحقیق........................................................................................................................................ 79
3-فصل سوم........................................................................................................................................................................... 79
1-3: مقدمه.............................................................................................................................................................................. 80
2-3: روش تحقیق.................................................................................................................................................................... 80
3-3: روشهای گردآوری اطلاعات.............................................................................................................................................. 81
4-3 : پرسشنامه....................................................................................................................................................................... 81
1-4-3: مستندات پرسشنامه................................................................................................................................................... 81
2-4-3 : روایی یا اعتبار ابزار سنجش ..................................................................................................................................... 83
3-4-3 : پایایی یا قابلیت اعتماد ابزار سنجش........................................................................................................................ 83
4-4-3: اعتبار عاملی پرسشنامه.............................................................................................................................................. 85
5-3: جامعه آماری.................................................................................................................................................................... 85
1-5-3: روش نمونه گیری ..................................................................................................................................................... 86
2-5-3: حجم نمونه................................................................................................................................................................. 86
6-3 : متغیر های تحقیق.......................................................................................................................................................... 87
7-3: فرضیات پژوهش.............................................................................................................................................................. 88
8-3 : روش تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................................................................................ 88
4: فصل چهارم........................................................................................................................................................................ 91
4-1 مقدمه................................................................................................................................................................................ 91
2-4: بررسی توصیفی مشاهدات ........................................................................................................................................... 92
3-4: تحلیل اسنباطی یافتهها ............................................................................................................................................ 95
4-4: مدل معادلات ساختاری ................................................................................................................................................ 96
1-4-4: آزمون نرمال بودن مولفه های الگو ........................................................................................................................... 97
5-4: اعتبار سنجی مدل تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری ..................................... 98
6-4: تفسیر و تعبیر مدل ..................................................................................................................................................... 100
7-4: بررسی ضرایب روایی، توصیفی و همبستگی ............................................................................................................... 104
8-4: تحلیل فرضیه های تحقیق ...................................................................................................................................... 106
9-4: رتبه بندی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان ...................................................................................................... 109
5: فصل پنجم........................................................................................................................................................................ 110
نتیجه گیری و پیشنهاد
1-5: مقدمه ......................................................................................................................................................................... 111
2-5- بررسی نتایج پژوهش .................................................................................................................................................. 112
3-5- بحث بر روی نتایج پژوهش ........................................................................................................................................ 114
4-5: پیشنهادهای تحقیق...................................................................................................................................................... 114
5-5- پیشنهاد برای تحقیقات آتی ........................................................................................................................................ 115
6-5- موانع ومحدودیتهای تحقیق ........................................................................................................................................ 115
6: منابع و مأخذ
7: پیوستها و ضمائم
منبع:
رابینز،استیفن پی (1384). رفتار سازمانی،ترجمه علی پارساییان،سید محمد اعرابی، چاپ ششم،تهران،دفتر پژوهشهای فرهنگی،جلد اول و دوم.
ابطحی،سید حسن (1376)، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران، مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی.
ابطحی،سید حسن، عایسی، سعید (1386)، توانمند سازی کارکنان، کرج، مؤسسه تحقیقات آموزش مدیران.
امیدی، سعیده. ،(1384) ،توسعۀ استراتژیک منابع انسانی، تهران: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
بازرگان،عباس،سرمد،زهره،حجاری،الهه (1385)،روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
ایران نژاد پاریزی،مهدی،(1378)، روش تحقیق در مدیریت،، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، ص 9.
ایرج( 1341). کتاب بهره وری منابع انسانی ،اصفهان ،انتشارات ارکان،1384 .
فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 3 ،تابستان 1388، صص51-80.
پناهی ، بلال (1387) ،اعتماد و اعتماد سازی در سازمان ، پیک نور ، سال هفتم ، شماره چهارم. صص102 - 88.
خصالی، طاهره ، (1385)چگونگی برنامه ریزی آموزشی کارکنان در سازمان ها. فصلنامه مدیریت فردا. سال چهارم. شماره 15 و 16
حسنعلی بختیارنصرآبادی،سعید رجایی پور، بررسی رابطه بین ماهیت شغل و رضایت شغلی، پژوهشنامه ی مدیریت اجرایی علمی – پژوهشی ،سال نهم، شماره ی 1پیاپی39، نیمه ی اول88
جباری، لطفعلی(1381)،. سنجش اثربخشی برنامه های آموزشی در سازمان ها.، ماهنامه تدبیر. سال سیزدهم. شماره . 127
دانایی فرد، حسن و الوانی، مهدی و آذر، عادل (1390)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت، رویکردی جامع، انتشارات صفار- اشراقی، ص 153-147
رابینز استیفن پی و دیسنزو ،دیوید ا (2005) ، مبانی مدیریت منابع انسانی ، ترجمه سید نقوی ، میر علی و یعقوبی ، سیامک ، تهران ، انتشارات مهکامه ، چاپ 1388
زارعی متین،حسن و طهماسبی ، رضا و موسوی ، محمد مهدی (1388)، نقش مولفه های فرهنگ سازمانی در اعتماد سازی ، فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال چهارم ، شماره 15 ،صص 176 – 145.
شبلی، خالد، (1376)، تعیین نیازهای آموزشی مدیران و منابع انسانی در سازمانهای پویا، مجله تدبیر، شماره 79.
سلمانی، داود.( ۱۳۸۴)، کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،. شابک ۹۴۶۶۰۲۰۲۷۵.
سبزیکاران، اسماعیل، بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، راهنما دکتر رضا واعظی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، 1386، ص 65.
عباسپور، عباس (1387). مدیریت منابع انسانی پیشرفته، تهران انتشارات سمت.
عبدالهی، بیژن، (1384)، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، فصل نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 36، صص 61-37.
عباسپور ، عباس (1387)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته ، تهران ، انتشارات سمت.ص 166و172.
سید علی اکبر افجه،(1388)،مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی ، تهران، انتشارات سمت،چاپ ششم.
مصلح،عبدالمجید،مصلح،محمد و کاویانی، یونس (1386)، توسعه منابع انسانی و بهره وری سازمان در رویکرد اطلاعات محور، نخستین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی، تهران.
مورهد، ج و آرگریفین (1374)، رفتار سازمانی»؛ مترجمان سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده, تهران, انتشارات مروارید.
ماندنی تونک هنژاد، علی داوری، توسعه منابع انسانی با رویکرد جامعه شناختی سازمان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، شماره 3، تابستان 1388،ص51.
نسرین جزنی، نادر طاهری، خدایار ابیلی، تدوین راهبردهای توسعۀ منابع انسانی با رویکرد توسعۀ دانش کارکنان، مطالعات مدیریت راهبردی ،شماره 2 ، تابستان (1389 )، صص 9-2.
هاشمی راد- علی اکبر (1389) الگوی توسعه منابع انسانی در سطح ملی در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور- پایان نامه دکترا، استاد راهنما سید حسین ابطحی- دانشگاه علامه طباطبایی.
هومن – حیدرعلی، (1381) ، کتاب تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی ،تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
منابع لاتین
Atkinson, S. and D. Butcher (2003); Trust in Managerial Relationship; Journal of Managerial Psychology; Vol. 18. No. 4, pp. 283-304.
Barney, J.B. and Hansen, M.H. (1994), “Trustworthiness as a source of competitive advantage”, Strategic Management Journal, Vol. 15 No. 2, pp. 175-90.
Bijilsma, K. and P. Koopman (2003); Introduction: Trust within Organization; Personal Review, Vol. 32, No. 5.
Dolan, S.L. and Garcia, S. (2002), “Managing by values: cultural redesign for strategic organizational change at the dawn of the 21st century”, Journal of Management Development, Vol. 20 No. 2, pp. 101-17.
Garavan, Thomas N. (2004). Exploring HRD: A Levels of Analysis Approach, Human Resource Development Review. Vol. 3, No. 4, pp. 417-441.
Errol e.jonson & brucee.winston "a correlation of servant leadership .leader trust and organizational trust" .leadership& organizational development journal. Vol 26. No 1 (2005) .pp 6-22.
Gould-Williams, J. (2003), “The importance of HR practices and workplace trust inachieving superior performance: a study of public-sector organizations”, International Journal of Human Resource Management, Vol. 14 No. 1, pp. 28-54.
Guest, D. and Conway, N. (2000), “Peering into the black hole: the downside of thenew employment relations in the UK”, British Journal of Industrial Relations, Vol. 37 No. 3, pp. 367-89.
Mayer, R.C., Davis, J.H. and Schoorman, D.F. (1995), “An integrative model oforganizational trust”, Academy of Management Review , Vol. 20 No. 3, pp. 709-34.
McLean, G. N. (2006). National Human Resource Development: A Focused Study in Transitioning Societies in the Developing World. Advances in Developing HumanResources, 8(1), pp. 3-11.
Mika Vanhala and RiikkaAhteela (2011). "The effect of HRM practices on impersonal organizational trust “Management Research Review Vol. 34 No. 8, pp. 869-888
Nissley, N. (1999). Viewing Corporate Art through the Paradigmatic Lens of Organizational Symbolism: An Exploratory Study. Unpublished Doctoral Dissertation,
George Washington University, Washington, DC.
Nissley, N. & A. Casey (2002). The Politics of the Exhibition: Viewing Corporate Museums through the Paradigmatic Lens of Organizational Memory. British Journal of
, 13(2), pp. 35-46.
Schuler, R.S., Dolan, S.L. and Jackson, S. (2001), “Trends and emerging issues in human resource management: global and Trans cultural perspectives–introduction”, International Journal of Manpower, Vol. 22 No. 3, pp. 195-7.
Shay S. Tzafrir.Yehuda Baruch andShimon L. Dolan (2004) " The consequences of emerging HRM practices for employees’trust in their managers" Personnel Review Vol. 33 No. 6, pp. 628-647
Xiaohui, Wang & N. McLean Gary (2007). The Dilemma of Defining International Human Resource Development, Human Resource Development Review. Vol. 6, No. 1, p. 96-108.