فهرست:
فصل اول.کلیات تحقیق--------------------------------------------------- 1
1-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 2
1-2- بیان مسأله----------------------------------------------------------------- 3
1-3- چهارچوب نظری تحقیق------------------------------------------------------- 4
1-4- اهمیت ضرورت انجام تحقیق---------------------------------------------------- 5
1-5- اهداف تحقیق-------------------------------------------------------------- 6
1-6- فرضیههای تحقیق------------------------------------------------------------ 7
1-7- تعریف نظری و عملیاتی واژههای تحقیق-------------------------------------------- 7
1-7-1-تعریف نظری------------------------------------------------------------- 7
1-7-2- تعریف عملیاتی----------------------------------------------------------- 8
1-8- قلمرو تحقیق--------------------------------------------------------------- 9
1-8-1- قلمرو موضوعی تحقیق------------------------------------------------------ 9
1-8-2- قلمرو مکانی تحقیق(جامعه آماری)---------------------------------------------- 9
1-8-3- قلمرو زمانی تحقیق-------------------------------------------------------- 9
فصل دوم. مبانی نظری و پیشینه تحقیق------------------------------------------ 10
2-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 11
2-2- بخش اول: تعهد سازمانی------------------------------------------------------ 11
2-2-1- تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی------------------------------------------------ 11
2-2-2- تاریخچه تعهد سازمانی------------------------------------------------------ 13
2-2-3- الگوها، نظریهها و تئوریهای تعهد سازمانی---------------------------------------- 14
2-2-3-1- مدل «مودای» و همکاران-------------------------------------------------- 14
2-2-3-2- مدل «استیرز» و همکاران-------------------------------------------------- 15
2-2-3-3- دیدگاه «ریچرز»--------------------------------------------------------- 16
2-2-3-4- دیدگاه «بکر» و «بیلینگس»------------------------------------------------- 17
2-2-3-5- مدل «مارتین» و «نیکولاس»------------------------------------------------- 18
2-2-3-6- مدل «مایر» و «شورمن»---------------------------------------------------- 19
2-2-3-7- مدل «مییر» و «آلن»------------------------------------------------------ 20
2-2-4- اثرات تعهد سازمانی در سازمان------------------------------------------------ 20
عوامل مؤثر تعهد سازمانی----------------------------------------------------------- 23
نقش و تعهد سازمانی-------------------------------------------------------------- 24
ویژگیهای شخصی و تعهد سازمانی---------------------------------------------------- 25
ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی----------------------------------------------------- 26
ویژگیهای سازمان و تعهد سازمانی---------------------------------------------------- 26
اخلاق کاری و تعهد سازمانی--------------------------------------------------------- 27
2-2-5- جمع بندی-------------------------------------------------------------- 27
2-3- بخش دوم: عملکرد شغلی----------------------------------------------------- 29
2-3-1- تعاریف و مفاهیم عملکرد شغلی------------------------------------------------ 29
2-3-2- تاریخچه عملکرد شغلی----------------------------------------------------- 31
2-3-3-الگوها و نظریههای عملکرد شغلی----------------------------------------------- 31
ماتریس عملکرد------------------------------------------------------------------ 32
مدل نتایج و تعیینکنندهها----------------------------------------------------------- 33
هرم عملکرد-------------------------------------------------------------------- 33
کارت امتیازدهی متوازن------------------------------------------------------------ 35
فرایند کسب و کار---------------------------------------------------------------- 36
تحلیل ذینفعان------------------------------------------------------------------ 36
مدل تعالی سازمان---------------------------------------------------------------- 37
چارچوب «مدوری» و «استیپل»-------------------------------------------------------- 38
راهنماییهای انتخاب شاخصها------------------------------------------------------- 39
2-3-4- اثرات عملکرد شغلی و ارزیابی آن در سازمان و کارکنان------------------------------- 40
2-3-5- جمع بندی-------------------------------------------------------------- 42
2-4- بخش سوم: پیشینه تحقیق------------------------------------------------------ 44
2-4-1- مطالعات خارجی---------------------------------------------------------- 44
2-4-2- مطالعات داخلی----------------------------------------------------------- 44
فصل سوم. روش اجرای تحقیق---------------------------------------------- 50
3-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 51
3-2- روش تحقیق--------------------------------------------------------------- 51
3-3- جامعه آماری--------------------------------------------------------------- 51
3-4- نمونه و روش نمونهگیری تحقیق------------------------------------------------- 52
3-5- حجم نمونه---------------------------------------------------------------- 52
3-6- روش و ابزار جمع آوری دادهها-------------------------------------------------- 53
3-7- روایی ابزار اندازه گیری------------------------------------------------------- 53
3-8- پایایی ابزار اندازهگیری-------------------------------------------------------- 54
3-9- روش تجزیه و تحلیل دادهها----------------------------------------------------- 54
آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(k-s )-------------------------------------------------- 55
فصل چهارم. تجزیه و تحلیل دادهها-------------------------------------------- 57
4-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 58
4-2- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان------------------------------------ 59
4-3- توصیف متغیر های تحقیق------------------------------------------------------ 62
4-4- آزمون فرضیات تحقیق-------------------------------------------------------- 67
4-5- بررسی تأثیر همزمان مؤلفههای تعهد برعملکرد شغلی----------------------------------- 69
4-6- رتبه بندی ابعاد تعهد--------------------------------------------------------- 70
فصل پنجم. نتیجهگیری و پیشنهادات--------------------------------------------------- 71
5-1- مقدمه-------------------------------------------------------------------- 72
5-2- نتایج آمار توصیفی----------------------------------------------------------- 72
5-2-1- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی--------------------------------------------- 72
5-2-2- توصیف متغیرهای تحقیق---------------------------------------------------- 72
5-2-3- توصیف آماری سؤالات تحقیق------------------------------------------------- 74
5-3- نتایج آمار استنباطی---------------------------------------------------------- 75
5-4- پیشنهادات بر اساس یافتههای تحقیق----------------------------------------------- 77
5-5- پیشنهادات به محققین آتی------------------------------------------------------ 78
5-6- محدودیتهای تحقیق--------------------------------------------------------- 78
منابع فارسی-------------------------------------------------------------------- 79
منابع خارجی------------------------------------------------------------------- 83
پیوستها---------------------------------------------------------------------- 87
منبع:
منابع فارسی
اصفهانی و همکاران.(1390). رابطه رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی. سازمان بهزیستی استان اصفهان، پژوهشهای مدیریت، سال چهارم، شماره 11، صص 124-105.
اسماعیلی، کوروش.(1380). تعهد سازمانی. مجله تدبیر، شماره 112، صص12-18.
بامبرگر، پیتر؛ لن مشولم.(1384). استراتژی منابع انسانی. ترجمهی علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
تولایی، روحالله.(1388). رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمانها. مقالات مدیریت منابع انسانی، صص23-46.
جهانیان . رمضان.(1386). بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب برای مدیران ابتدایی و راهنمایی کشور. رساله دکتری/ دانشگاه علوم و تحقیقات.
حسینی، محمدسلطان.(1388). کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان تربیت بدنی اصفهان. مدیریت ورزشی، شماره 2، صص 181-167.
خنیفر، حسین.(1388). نقش ارتباطی شنود مؤثر و تعهد سازمانی. فصلنامه پژوهش مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امام حسین، سال اول، شماره 3، صص23-41.
خاکی، غلامرضا.(1390). روش تحقیق در مدیریت. تهران: انتشارات بازتاب.
خسرویزاده، اسفندیار؛ خلجی، حسن؛ خواجی، داریوش.(1387). رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد مدیران تربیت بدنی سازمانهای استان مرکزی: نشریه حرکت، شماره 37، صص 17-5.
دراز شمشیر، علیاکبر.(1389). رابطه بین حمایت سازمانی و تعهد سازمانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رشت.
دنیس، کینلا.(1995). توانمندسازی منابع انسانی. ترجمه: مهدی ایراننژاد پاریزی و معصومعلی سلیمیان، نشر مدیران، 1383.
رابینز، استیفن پی.(1386). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رحیمی، غفور.(1385). ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان. مجله تدبیر، شماره 173.
رنجبریان، بهرام؛ غلامی کرین، محمود.(1385). بررسی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک دولتی(مطالعه موردی: شهر اصفهان). دو ماهنامه دانشور رفتار، سال سیزدهم، شماره 80.
رهنورد، فرجاله.(1388). عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی. پژوهشنامهی علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، شماره ی 4، صص 86-100.
زکی، محمدعلی.(1390). بررسی تأثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان مرد و زن دبیرستانهای شهر اصفهان. مجله مصباح، شماره 47، صص 74-51.
زکی، محمدعلی.(1390). تعهد سازمانی معلمان و بررسی عوامل مؤثر بر آن. مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، تعلیم و تربیت اسلامی، سال 17، شماره 77.
زکی، محمد علی.(1388). تعهد سازمانی و بررسی عوامل مؤثر بر آن. مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، شماره 77.
دهقان، نبی اله.(1391). تأثیرتعهد مدیران بر تعهد سازمانی. رضایت شغلی و عملکرد، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال بیست و دوم شماره 76، صفحات 921-16.
دهقان، نبیاله؛ صالحی صدقیانی، جمشید؛ مرادی، شعبان.(1390). تبیین ارتباط ابعاد غنیسازی شغل و رضایت شغلی کارکنان. فصلنامه مطالعات کمی. شماره 8.
دعایی، حبیب ا...؛ عالی، مرضیه.(1384). سازمانها در بستر جهانی شدن. نشر بیان هیات نور.
ساعتچی، محمود؛ رضایی، لیلا.(1388). رابطه رهبری با تعهد سازمانی. علوم تربیتی، 2(6)، صص 99-117.
ساکی، رضا؛ قلی پور هفتخوان، زهره؛ رضایی، منیره.(1390). بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی ،سال چهارم، شماره 3،- صص 85 -61.
سکاران اوما(1380). روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی. تهران. نشر موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
سلیمانی اصل، حسین و همکاران.(1387). بررسی رضایت شغلی اعضاء هیئت علمی دانشکده پزشکی تهران و عوامل مؤثر بر آن. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوره ویژهنامه شماره 75، صفحات 77-54.
سیفی، هوشنگ.(1385). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان بیمارستانهای کارکنان سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی.
سکاران، اوما.(1388). روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، مؤسسه آموزش و پرورش.
سعادت، اسفندیار.(1389). مدیریت منابع انسانی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، تهران.
طالعی، قدیر.(1389). مقایسه ساختار سازمانی بر بهرهوری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد رشت.
طالبپور، مهدی؛ امامی، فرشاد.(1386). بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیت بدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفتگانه مشهد، پژوهش در علوم ورزشی، شماره دوازدهم، صص 32-15.
طالعی کنگلو، محمدرضا.(1389). بررسی و تحلیل رابطهی بین تعهد سازمانی و تعالی سازمانی(مطالعه موردی: سازمان صنایع هوا فضا). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
طبرسا، غلامرضا.(1388). بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی. مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
عادلی، علیرضا.(1386). ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.
عالم تبریزی؛ رجبی فرد، ایمان؛ حاجی بابا علی، علی.(1390). سرمایه فکری، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول.
عوض پور، عوض.(1386). تعهد سازمانی. ماهنامه مدیریت، شماره 128.
غلامی، حسین؛ نور علیزاده، حمیدرضا.(1381). مقایسه روشهای ارزیابی عملکرد. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، تهران: جهاد دانگشاهی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
فارسی، جهانگیر.(1386). مدیریت و ارزیابی عملکرد سازمانی. فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره دهم، صص129-150.
فلاحتی، آمنه.(1389). سرمایه انسانی و عملکرد سازمانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد رشت، ص 88 .
فرهادی، علی.(1386). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان مراکز آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
کاپلان، رابرت اس؛ نورتون، دیوید پی.(1386). سازمان استراتژی محور. ترجمه: پرویز بختیاری، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
کریمی، تورج.(1391). مدلهای نوین ارزیابی عملکرد سازمانی. مجله تدبیر، شماره 171.
گرمابدری، اعظم.(1390). کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان بانک. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد تهران.
مسعودی اصل، ایروان.(1391). رابطه تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان شاغل در یک شبکه بهداشتی و درمانی. مجله پایش، سال یازدهم، شماره 5.
مشبکی، اصغر.(1387). رابطه تعهد با وجدان کاری با تحول اداری. انتشارات نامه پژوهش شماره 5. تهران.
مقیمی، سیدمحمد.(1386). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران. انتشارات ترمه.
موغلی، علیرضا و همکاران.(1388). بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران. نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2، صص119- 132.
مورهد، گریفین.(1388). رفتار سازمانی. ترجمه: سیدمهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ تهران: انتشارات مروارید.
نصیری، علیرضا.(1391). رابطه بین فعالیتهای کارآفرینی دولتی و عملکرد سازمانی در شرکتهای دولتی استان گیلان. پایاننامه برای کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
یعقوبی، مریم؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ جوادی، مرضیه(1387). رابطه تعهد سازمانی و عدالت سازمانی در مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه مدیریت سلامت، دوره 11. شماره 33 ، صص 68-63.
منابع خارجی
Allen، R. S.، Dawson، G.، Wheatley K. and White C.S.(2008).«Perceived Diversity and Organizational Performance»، Employee Relations، Vol. 30 No. 1، p. 20-33.
Allen & Meyer، J.P (1990) The measurement & antecedents of affective ، continuance & normative commitment to the organization، journal of occupational psychology.
Allen، N. J (2007). Organizational Commitment، Encyclopedi of Industrial and Organizational psychology.
Ali N.، Mehmud T. S.، Khan Z. & Baloch B. Q. (2011). Relationship between Organizational Commitment and Perceived Employees Performance. Revised from www.mediafire.com/?8b5zcst5scka0vw.
Anvari et al.(2011). The relationship between strategic compensation practices and sffective organizational commitment، Malaysia ، Vol.1، Issue. 2.pp.44-55.
Aydogdu ،sinem ، (2011). An Empirical Study of the Relationship Among Job Satisfaction،Organizational Commitment and Turnover Intention.International Review of Management and Marketing.Vol. 1، No. 3، pp.43-53.ISSN: 2146-4405.
Babakus. E، Yava. U.، & Karatepe، O.M. (2003). The Effect of Management Commirment to Service Quality on Employees Affective and Performance Outcomes. Journal of the Academy of Marketing Science. 31(3). 272-286.
Carmer، D (1996) Job satisfaction & organizational commitment: A two wave panel study journal of organizational behavior، vol 17. No 4.
Christopher O. (2011). Relationship between job satisfaction and job performance between western and tribal Black employees. Journal of Applied Psychology. 63(2). 263-265.
Darwish، Y.A (2001) Islamic work ethic a moderator between Job satisfaction & organizational commitment & Job satisfaction in a cross-culture contect، journal of personnel review، Vol 30. No2.
Flávio T، Maria Borges Tiago،T and Couto،J.P.(2010). Assessing the Drivers of Virtual Knowledge Management Impact in European Firms’ Performance: an Exploratory Analysis، Electronic Journal of Knowledge Management Volume 7 Issue 2، (267 - 276).
Gnanayudam J. And Ajantha Dharmasiri،(2008)، The Influence of Quality of Work-life on Organizational Commitment : A Study of the Apparel Industry، Sri Lankan Journal of Management، Volume 13، Nos. 1 & 2،117-140.
GautamT ،Van Dick R ، Wagner u.(2004). Organizational identification and organizational commitment: Distinct aspects of two related concepts. Asian journal of social psychology،7:301-15.
Gentry، A.، Harris، S.، Baker، A.، & Leslie، B.(2008). Managerial skills: What has changed since the late 1980s. Leadership & Organization Development Journal، 29، 167-181.
Hannah، C. J. (2004). Improving intermediate Rogelberg، G. S. (2007). Encyclopedia of Industrial and Organizational Psychology، 1st ed. London:New Delhi.
Hersey. P & Blanchard، K (1988) Management of Organizational behavior. N. J، prentice Hall، Inc 5th edition.
Hitt، Michael A; C. Chet Miller & Colella Adrienne (2006). Organizational Behavior AStrategic Approach. John Wiley & Sons، Inc First Published، America.
Khan M. R.، Ziauddin، J.، Farooq A. and Ramay M. I. (2010). The Impacts of Organizational Commitment on Employee Job Performance. European Journal of Social Sciences.15 (3).
Mayer، J.P &Herscovitch، L (2002) commitment in the work place، toward a general model، human resource management review vol 11.
MarkovitsYannist a، Johannes Ullrich b، Rolf van Dick b، ann J. Davist ، (2008) . Regulatory foci and organizational commitment ، Journal of Vocational Behavior 73 pp.485-489.
Meyer JP، Stanley DJ، Herscovitch L، Topolnytsky L. (2002). Affective consequene And normative commitment to the organization:Ametaanalysis of antecedents، correlates،and consequences. Journal of vocational Behavior،61:20-52.
Mowday، R. T (1998) Reflection on the study & relevance of organizational commitment، human resource management review vol 8، No 4.
Neely، A.D.(2005) «Defining performance measurement: adding tothe debate»، Perspectives on Performance، Vol. 4 No. 2، p. 14-15.
Neely، A. and Adams، C. (2002)، "Perspectives on performance: The performance prism"، forthcoming in Journal of Cost Management.
Normala، Daud، (2010).Investigating the Relationship between Quality of Work Lifeand Organizational Commitment amongst Employees inMalaysian Firms.International Journal of Business and Management.Vol. 5، No. 10.
Norrini M، Baharom AB. R، Wan Zuhaila A’ Rashidah I، Sabiroh Md S and Kamaruzaman J،(2011)، Knowledge Management Practices (KMP) and Academic Performance in Universiti Teknologi Mara (UITM) Terengganu، Malaysia World Applied Sciences Journal 12 (Special Issue on Creating a Knowledge Based Society): 1818-4952،21-26
Parish، J. T.، Cadwallader، S.، Busch، P. (2008). Want to، need to، ought to:employee commitment to organizational change. Journal of OrganizationalChange Management Vol. 21 No. 1، pp. 32-52.
Porter.L. W &Mowday ، R.T. & Steers. R.M. (1984). “Employeeorganizational linlage، the psychology of commitment ، Absenteeism andTurnarer”، New York، Academic Press.
Shiuan، c.b & yu، j.d & Relley، j.h.(2003). “organizational commiment، supervisory commitment and employee out comes in the shinese contex proximal phyothsis or global hypothesis C”، Journal of organization behavior، Vol 24، no 3
Stefanos K، Giannikis and Dimitrios M، MIhail ، (2008)، Predicting Organizational Commitment : A Field Study of Full – Time Retail Employees، The Business Review، V 10، No 2، 69-78.
Taegoo Terry Kim and Gyehee Lee.(2013). Social capital، knowledge sharing and organizational performance، International Journal of Contemporary Hospitality Management، Vol. 25 No. 5، 683-704.
Tahir Suliman، A. M. (2008). Links between justice،satisfaction and performance in the workplace.Journal of Management Development، 25، 294-311.
Tangen، S. (2006)، "Professional practice performance Measurement: from philosophy to practice"، International Journal of Productivity and performance Management، Vol.53No.8،pp726-37
Tanriverdi H، (2008)، Workers Job Satisfaction and Organizational Commitment : Mediator Variable Relationships of Organizational Commitment Factors، The Journal of American Academy of Business، V 14، No1، 152-163.
Tutuncu O، &Kucukusta D، (2007)، Relationship between organizational commitment and EFQM business Excellence model: A study on Turkish quality award winners، Total Quality Management، V18، No 10، 1083-1096.
Yavuz ،Mustafa، ،( 2010).The effects of teschers perception of organizational justice snd culture on organizational commitment . African Journal of Business Management Vol.4(5)، pp. 695-701.
Zakerfar، Monir،(2012)، The effect of conceptual skills training of shift supervisors on the degree of job satisfaction and performance of their subordinates، Contemporary Psychology، 6(1)، 13-22.