فهرست:
فصل اول: مقدمه وکلیات تحقیق
1-1 -مقدمه.................................................................................................................................... 1
1-2-تعریف مساله..........................................................................................................................3
1-3- فرضیات مساله.....................................................................................................................4
1-4-هدف از اجرا.........................................................................................................................5
1-5-توجیه ضرورت انجام طرح.....................................................................................................5
1-6-روش پژوهش وتکنیک های اجرایی......................................................................................5
1-7-قلمرو تحقیق.........................................................................................................................6
1-8-سوالات تحقیق......................................................................................................................6
1-9-پیشینه تحقیق.........................................................................................................................6
فصل دوم:ادبیات تحقیق
2-1-بخش اول:تعاریف،اصول ومبانی نظری...............................................................................11
2-1-1-تعریف استراتژی............................................................................................................ 11
2-1-2-تعریف مدیریت استراتژی...............................................................................................11
2-1-3-بررسی محیط سازمان......................................................................................................11
2-1-4-تجزیه وتحلیل محیط خارجی........................................................................................12
2-1-5-تجزیه وتحلیل محیط داخلی...........................................................................................16
2-1-6-مفهوم رقابت پذیری......................................................................................................17
2-1-7-مزیت رقابتی..................................................................................................................18
2-1-8- مزیت رقابتی پایدار........................................................................................................19
2-1-9-تجزیه وتحلیل رقابت..................................................................................................... 19
2-1-10-الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر..................................................................................20
2-1-11-نیروی اول :شدت رقابت بین شرکت های رقیب.........................................................21
2-1-12-نیروی دوم:توان بالقوه برای ورود رقبای جدید............................................................22
2-1-13-نیروی سوم:توان بالقوه برای توسعه محصولات جایگزین..............................................23
2-1-14-نیروی چهارم:توان عرضه کنندگان مواد اولیه در چانه زدن.............................................23
2-1-15-نیروی پنجم:توان مصرف کنندگان در چانه زدن..............................................................24
2-1-16-منحنی تجربه...................................................................................................................25
2-1-17-تجزیه وتحلیل رقیب.......................................................................................................25
2-1-18-شناسایی رقبای شرکت....................................................................................................26
2-1-19-دیدگاه صنعت.................................................................................................................27
2-1-20-دیدگاه بازار.....................................................................................................................27
2-1-21-تعیین اهداف رقبا.............................................................................................................28
2-1-22-شناسایی خطمشی رقبا.....................................................................................................29
2-1-23-ارزیابی نقاط قوت وضعف رقیب....................................................................................30
2-1-24-براورد الگوی واکنشی رقبا..............................................................................................32
2-1-25خط مشی های رقابتی........................................................................................................33
2-1-26-جایگاه رقابتی..................................................................................................................34
2-2-بخش دوم: صنعت لبنیات.......................................................................................................34
2-2-1-معرفی رقبای شناخته شده در صنعت لبنیات.....................................................................34
2-2-2-شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)..........................................................................................35
2-2-3-شرکت فراورده های لبنی رامک.........................................................................................35
2-2-4-شرکت لبنیات میهن...........................................................................................................35
2-2-5-شرکت لبنیات سحر...........................................................................................................35
2-2-6-شرکت لبنیات کاله.............................................................................................................36
2-2-7-صنایع لبنی تین(دامداران)..................................................................................................36
2-2-8-تولید محصولات لبنی درایران طی سال 2013..................................................................36
2-2-9-وضعیت لبنیات جهان در سال 2013.................................................................................37
2-2-10-فراورده های لبنی.............................................................................................................37
2-2-11شاخص های ساختاری......................................................................................................38
2-2-12وضعیت مواد اولیه ومحصولات.........................................................................................40
2-2-13الگوی مصرف شیر وفراورده های لبنی..............................................................................41
2-2-14تولیدکنندگان عمده شیر ومحصولات لبنی.........................................................................42
2-2-15تولید..................................................................................................................................43
2-2-16صادرات................................................................................................................. ..........44
2-2-17واردات.............................................................................................................. ....... ......45
2-2-18وضعیت تکنولوژی............................................................................................... ...........47
2-2-19مواد اولیه .................................................................................................................... ....47
2-2-20ذینفعان.............................................................................................................................47
2-3-بخش سوم:استراتژی های رقابتی...........................................................................................50
2-3-1-استراتژیهای عمومی سه گانه............................................................................. ...............51
2-3-2-پیشرو بودن در هزینه کم...................................................................................................51
2-3-3-تمایز............................................................................................................................. ....52
2-3-4-تمرکز............................................................................................................................ ...53
2-3-5-تشریح نقش استراتژیک خریداران........................................................................ ...........53
2-3-6-نیازهای خرید در ارتباط با توانمندیهای شرکت........................................................... ...54
2-3-7-پتانسیل رشد خریدار.........................................................................................................55
2-3-8-قدرت چانه زنی خریداران................................................................................................57
2-3-9-هزینه ارائه خدمات به خریداران........................................................................................57
2-3-10-گسترش دامنه گزینش خریداران.....................................................................................58
2-3-11-محصولات جایگزین.......................................................................................................59
2-3-12-معرفی انواع محصولات جایگزین...................................................................................60
2-3-13-تشریح نقش استراتژیک محصولات جایگزین................................................................60
2-3-14-موانع ورود به صنعت لبنیات..........................................................................................61
2-3-15-مزیت مقیاس..................................................................................................................61
2-3-16-تمایز محصول................................................................................................................63
2-3-17-نیاز به سرمایه..................................................................................................................64
2-3-18-دسترسی مطلوب به مواد اولیه.........................................................................................65
2-3-19-سیاست های دولت.........................................................................................................66
2-3-20-دسته بندی استراتژیک رقبای موجود در صنعت.............................................................68
2-3-21-میزان دریافت شیر خام (ارتباط با تامین کنندگان)..........................................................68
2-4-بخش چهارم : معرفی شرکت لبنی دوشه هراز امل................................................................69
2-4-1-محصولات شرکت............................................................................................................70
فصل سوم:روش تحقیق
3-1-ابزارجمع آوری داده ها...........................................................................................................72
3-2-ویژگی های فنی وابزاری اندازه گیری.....................................................................................72
3-2-1-روایی .................................................................................................................................72
3-2-2-پایایی...................................................................................................................................73
3-3-روش تجزیه وتحلیل داده ها....................................................................................................74
فصل چهارم:محاسبات و یافته های تحقیق
4-1-بررسی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان....................................................................................76
4-1-1-بررسی پاسخ دهندگان از نظر جنسیت..................................................................................76
4-1-2-بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سطح تحصیلی..........................................................77
4-1-3-برسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن.............................................................................78
4-2-بررسی توصیفی نمرات به تفکیک خرده مقیاس های پرسشنامه پورتر......................................80
4-3- آزمون نرمالیته نظرات...............................................................................................................83
4-4- آزمون سوال اول تحقیق............................................................................................................84
4-5- آزمون سوال دوم تحقیق............................................................................................................85
4-6- آزمون سوال سوم تحقیق............................................................................................................85
4-7- آزمون سوال چهارم تحقیق..........................................................................................................86
4-8- آزمون سوال پنجم تحقیق............................................................................................................87
فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1- مقدمه..........................................................................................................................................89
5-2- آزمون سوال اول تحقیق..............................................................................................................89
5-3- آزمون سوال دوم تحقیق ............................................................................................................89
5-4- آزمون سوال سوم تحقیق............................................................................................................90
5-5- آزمون سوال چهارم تحقیق.........................................................................................................90
5-6- آزمون سوال پنجم تحقیق...........................................................................................................90
5-7- نتیجه گیری وتوصیه های استراتژیک...................................................................................... .91
5-8-پیشنهاد برای تحقیقات آتی......................................................................................... .... ..........94
5-9-محدودیت های تحقیق.............................................................................................. ........ .......95
منابع...................................................................................................................................... ..... ........96
ضمایم وپیوست...................................................................................................................................98
منبع:
دیوید، فردار،"مدیریت استراتژیک"،ترجمه علی پارساییان،دفتر فروش های فرهنگی،چاپ نهم،1385
کاتلر،فیلیپ،"اصول بازاریابی"،ترجمه علی پارساییان،نشر ادبستان،چاپ پنجم،1385.
پورتر،مایکل،"استراتژی رقابتی"،ترجمه عباس مهر پویا، جهانگیر مجیدی،انتشارات رسا،خرداد 1385
پورتر،مایکل،" تکنیک های تحلیل صنعت ورقبا"،ترجمه اعظم جلیلی
5) همل،گری،"جستجوی مبانی نوین استراتژیک"، ترجمه فاطمه طاهری، دانشگاه علامه طباطبایی، تابستان1386
6 )مرتضی مرادی- رسول شفایی،رقابتپذیری ازدیدگاه مدل الماس پورتر،ماهنامه تدبیر-سال شانزدهم-شماره 164
7 )مسعوداردستانی ومحمدصادقی ,تحلیل صنعت لبنیات بااستفاده ازمدل پورتر , 1389.
8) امیر کاویانی، بررسی تاثیر پنج عامل رقابتی مایکل پورتر بر فعالیت شرکت های خدمات گردشگری استان خوزستان،پارس مدیر ، دی ماه ۸۹
9)کرمانشاه، علی، و مجید عبدی،"استراتژی درصنعت بانکداری"،چهارمین کنفرانسبین المللی مدیریت، تهران، گروه پژوهشی آریانا،1385.
10)مهدوی مزدهمحمد، زهرا باقری، و بهین الهی، بازنگری مدل پنج نیروی رقابتیپورتر در ایران با توجه به نقش دولت به عنوان نیروی مافوق،چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران، گروه ناب، گروه پرتوبینا1388 .
11)خدامرادی،سعید، مدلی برای رقابت پذیری صنایع مختلف بر مبنای مدل پورتر ومنطق فازی فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 60، پاییز 1390.
12)واقف، محمدحسین، و سمیه چمن، "تحلیل صنعت نرم افزارهای متن باز در ایران" بااستفاده از مدل پنج نیروی پورتر، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، موسسه مدیریت فناوری اطلاعات،1388.
13)ملک خلاق، اسماعیل، و رضا پورجهانی،"تحلیل تطبیقی دو رویکرد در مدیریتاستراتژیک : نظریه سازمان صنعتی و رویکرد مبتنی بر منابع"،چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران، گروه ناب، گروه پرتوبینا،1388.
14)حقیقت دوستی، وحید، بهاره پناه بر، بهینه رصدی، و پوریا فلاح، ، "تدوین استراتژی، راهبردی در چرخه حیات سازمان ها (مطالعه موردی شرکت کماج صبا)"،اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، نور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور،1391.
15)انصاری، منوچهر، و مهدی محمدی، "لزوم حرکت سازمانهای ایرانی به سمت "مدلهاینتیجه گرا" در سیستمهای مدیریت کیفیت و ارائه یک مدل مدیریت کیفیت نتیجه گرا"،پنجمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت، تهران، مجموعه همایش های بینالمللی اجلاس1383.
16) سایت اینترنتی مجموعه مقالات علمی
17) مهری، علی، "مزیت رقابتی پایدار"، ماهنامه تدبیر، سال چهاردهم،شماره 140
18) خان بابایی، فرزام، "برنامه ریزی استراتژیک با گرایش سازمانی و بازار یابی در شرکت صنایع چوب کیش"استاد راهنما:دکتر ایرج مهدوی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علوم وفنون مازندران،دانشکده مهندسی صنایع،1386
19)سایت اینترنتی نوشته تیم راهبریEPSNEWS
20 )وبلاگ گروهی از دانشجویان مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران با همکاری و نظارت دکتر محمد رضا طبیبی
21) پایگاه اطلاع رسانی صنعت
22) سایت موسسه پژوهشی مترجمان شریف
23) احمد کمیجانی،مهرداد سلامی،"بررسی محیط رقابتی صنعت اگزوز سازی خراسان "،استاد راهنما: مسگریان حقیقی، سازمان مدیریت صنعتی،اسفند 1386.
bowman &tiothy devinney.jully.(1997). Porters five forces model of industry structure and competition
Hill, C. (1997). Establishing a standard: Competitive strategy and technological standards in winner-take-all industries. Academy of Management Executive
Jarunee Wonglimpiyarat.(2012).tecnology strategy and standard competition-competive innovation ,case of apple and micro soft
Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1994). Competing for the future. Boston, M.A.: Harvard Business School Press
Jim riley.(2012). Porter's Five Forces Model: analysing industry structure
Patrick cha.(2012). Managing for competitive advantages Porter's Five Forces Model-apple inc