فهرست:
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 10
1-2- بیان مسأله. 11
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 12
1-4- اهداف تحقیق.. ......13
1-4-1- هدف اصلی ...................................................................................................................................13
1-4-2 - هدف کاربردی .............................................................................................................................13
1-5- چارچوب نظری.. 14
1-6- پرسش های تحقیق.. 15
1-7- فرضیه های تحقیق ............................................................................................................................16
1-8- تعریف متغیرها 17
1-8-1- تعریف مفهومی متغیر ها 17
1-8-2- تعریف عملیاتی متغیرها 19
1-9- قلمرو تحقیق.. 21
1-9-1- قلمرو موضوعی.. 21
1-9-2- قلمرو مکانی.. 21
1-9-3- قلمرو زمانی.. 21
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 23
2-2- کارآفرینی.. 23
2-3- ویژگی های کارآفرینان. 24
2-4- روحیه کار آفرینی.. 26
2-5- سه موج در کارآفرینی.. 28
2-6- کارآفرینی و ابعاد فرهنگ 29
2-7- کارآفرینی و اشتغال. 34
2-8- انواع کارآفرینی.. 35
2-9- آموزش کارآفرینی.. 36
2-10- کارآفرینی، دانشگاه و دانشجویان. 39
2-11- عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه. 41
2-11-1- دانش... 41
2-11-2- تجربه. 43
2-11-3- خانواده 45
2-11-4- نگرش... 47
2-11-5- هنجارهای اجتماعی.. 47
2-11-6- کنترل رفتاری ادراک شده 48
2-11-7- ویژگی های جمعیتی.. 48
2-12- پیشینه تحقیق.. 50
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 54
3-2- فرآیند اجرای تحقیق.. 54
3-3- روش تحقیق.. 55
3-4- جامعه و نمونه آماری.. 55
3-5- روش و ابزار جمع آوری داده ها 57
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه. 58
3-6-1- روایی.. 58
3-6-2- پایایی.. 59
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................................60
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 62
4-2- آمار توصیفی.. 62
4-2-1- توصیف جنسیت پاسخ دهندگان. 63
4-2-2- توصیف سن پاسخ دهندگان. 64
4-2-3- توصیف متغیر دانش... 65
4-2-4- توصیف متغیر تجربه. 66
4-2-5- توصیف متغیر ویژگی های شخصیتی.. 67
4-2-6- توصیف متغیر خانواده 68
4-2-7- توصیف متغیر نگرش... 69
4-2-8- توصیف متغیر هنجارهای اجتماعی 70
4-2-9- توصیف متغیر کنترل رفتاری ادراک شده 71
4-2-10- توصیف متغیر قصد کارآفرینانه. 72
4-3- آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 73
4-4- ماتریس همبستگی بین متغیرها ..........................................................................................................74
4-5- شاخص های برازندگی مدل 75
4-6- آزمون فرضیه های تحقیق.. 76
4-7- بررسی فرضیه های تحقیق.. 78
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 83
5-2- نتایج تحقیق.. 83
5-3-بحث و نتیجه گیری.. 86
5-4- پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق.. 87
5-5- پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 89
5-6- محدودیت های تحقیق.. 89
منابع و مآخذ
الف- فارسی.. 91
ب- انگلیسی.. 95
پیوستها و ضمائم ..................................................................................................................................100
چکیده انگلیسی .................................................................................................................... .111
منبع:
الف- منابع فارسی
آراستی، زهرا، سعیدبنادکی، سعیده، ایمانی پور، نرگس، نقش آموزش درس "مبانی کارآفرینی" در قصد کارآفرینی دانشجویان رشته های غیر مدیریت(مطالعه موردی: دانشکده های هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران)، توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره چهاردهم، زمستان 1390، 124-107
آمدی، اقدس، ملک محمدی، ایرج و حسینی نیا، غلامحسین، تحلیل رگرسیونی عوامل موثر بر ترویج کارآفرینی در تعاونی های کشاورزی تهران (1388)، سال بیستم، شماره 210 و 211، ص 17-34.
احمدپور داریانی، 1383، کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، تهران: پردیس.
اسدی، علی، قاسمی، جواد، تحلیل عاملی عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 24، شماره 1، 1389، 22-13
امامی نژاد، م، کارآفرینی در ساختار سازمانی مناسب عامل توسعه سازمانی، مدیریت کیفیت و کار آفرینی، ماهنامه مدیریت، سال چهاردهم، شماره 90-89، 1383
امیری، ع. ن، مردای، نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن، فصلنامه پزوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 49، 1387، 67-45
اللهیاری، محمد صادق، کشاورز، ف و چیذری، م، نگرشها و ارزشهای کارآفرینی در میان دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 9، 1388، 37- 29.
بارانی، شهرزاد، اطهری، زهرا، زرافشانی، کیومرث، بررسی دلایل گرایش به کارآفرینی دانشجویان علمی- کاربردی کشاورزی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)، توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره ششم، زمستان 1388، 95-73
بدری ا.، لیاقتدار م.ج.، عابدی، م.ر.، جعفری، ا.، "بررسی قابلیت های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان"، مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 40، 73-90، تابستان 1385.
پورآتشی م.، مختارنیا م.، "بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران"، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-40، شماره 2، ص 115- 122، 1388.
جریبی، جعفر، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 30، 1383
جلالی، س. م. ج، افرازه، ف. و نظافتی، ن. (1386). طراحی و بکارگیری نرمافزاری سیستم جامع مدیریت دانش(مطالعۀ موردی در وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران). پنجمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع.
جمشیدی فر، مصطفی، خرمی، شهروز، راحلی، حسین، بررسی عوامل مؤثر بر روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشکده کشاورزی تبریز، مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شماره 3، پاییز 1389، 64-53
حاجی یخچالی، ع، بررسی و اولویتبندی نگرش دانشجویان نسبت به مواد و دورههای آموزش کارآفرینی و خود اشتغالی در دانشگاه شیراز، http://research.shirazu.ac.ir
حسینی، محمدحسین (1386)، موج های پیش برنده کارآفرینی، ماهنامه تبدیر
حیدری، حسین، پاپ زن، عبدالحمید وکرمی دارابخانی، رویا، بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مؤلفه های کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه)، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 3، پاییز و زمستان 1390، 166-145.
حیدری، ناصر، بررسی رابطه مولفه های ویژگی های روانشناختی با کارآفرینی، ماهنامه کار و جامعه، شماره 109، تیر 1388، 47-41
دلجوی شهیر، جواد (1388)، ویژگی های کارآفرین و کارآفرین اجتماعی، ماهنامه کار و جامعه، شماره 112، 24-33.
رحمانیان کوشککی ، مهدی، چیزری، محمد، هواسی، علی، بررسی عوامل اثرگذار برقصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام، توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره پانزدهم، بهار 1391 ، 125-144.
زالی، محمدرضا، رضوی، سید مصطفی، یداللهی فارسی، جهانگیر و کرد نائیج، اسدالله، ارزیابی وضعیت کارآفرینی در ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات موسسه کار و تامین اجتماعی (1389).
سعیدی، م، مهتدی، م، تاثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه رفتارهای کارآفرینی (مطالعه موردی: آموزشهای کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی)، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم، 1387، 73- 57
سلازار، م، تیونگ، ا، سونیا ودیا، پ، (1998)، مقدمهای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک ناطق (1380)، انتشارات کوهسار
صالحی، سعید، برادران، مسعود، (1386). راهکارهای بکارگیری کارآفرینی در آموزش کشاورزی، ماهنامه جهاد، شماره 247 ، آذر و دی، 205-183.
صمد آقایی، جلیل، 1379، سازمانهای کارآفرین، نشر مؤسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
صمدی، پروین و اصفهانی، هما، بررسی رابطه جو سازمانی مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 16، 1386
صمدی، پ، شیرزادی، ه، بررسی رابطه جو سازمانی مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شماره 16، 1387، 187- 164
عزیزی، ب.، حسینی، س.، "نقش آموزش و توسعه کارآفرینی در نظام آموزش عالی، جهاد کشاورزی"، شماره 274 ، 182،1385-165.
فرهنگی، ع. و صفرزاده، ح. و خادمی، م. (1383). نظریههای ارتباطات سازمانی. مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1383.
قاسمی، جواد و اسدی، علی (1389)، تحلیل عاملی عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد 24 ، شماره 1، 13-22.
قاسم نژاد مقدم، نیما، ارزیابی میزان کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، ابتکار و خلاقیت در علوم، سال اول، شماره اول، زمستان 1389، 20-1
قوامی ه.، لطفعلی پور م.، "بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب کارآفرینی در مقایسه با اشتغال دستمزدی دانش آموخته گان: مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد"، مجله دانش و توسعه، سال پانزدهم، شماره 24 ، 1-20، 1387.
طالبی، کامبیز، زارع یکتا، محمدرضا، آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 1، 1387، 131-111
کمالیان، امین رضا، یعقوبی نور، محمد و الیاس کردی، اشکان (1389)، مطالعه عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی و نقش آن در پیاده سازی استراتژی کارآفرینی، راهبرد یاس، شماره 23، 184-202.
لاجوردی، ج. و خانبابایی، ع. (1386). بررسی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش در تیمهای کاری(مطالعۀ موردی: بانک کشاورزی). فصلنامۀ دانش مدیریت، سال 20، شمارۀ 76، بهار 1386، صص 97 تا 116.
مهرعلیزاده،ی. (1380). اقتصاد جهانی، تغییرات سازمانی، آموزش و کارآموزی و ایجاد و بهرهبرداری از مهارت در صنایع. مجلۀ مطالعات مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 2728.
ناهید، مجتبی، چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی در یک نگاه، مجله بررسی های بازرگانی، شماره 34، 1388، 58-39
ب- منابع انگلیسی
Ajzen, I. (1991). "The theory of planned behavior". Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol, 50, PP.179-211
Altinay, L., Madanoglu, M., Daniele, R. and Lashley, C. (2012). The influence of family tradition and psychological traits on entrepreneurial intention, International Journal of Hospitality Management 31.pp. 489– 499.
Antoncic, boston. And Hisrich, robert. (2003). Clarifying the entre preneurship concept journal of small businessand enterprist development, 7-24
Ardagna, S. and Lusardi, A. (2008). Explaining international differences in entrepreneurship: The role of individual characteristics and regulatory constraints. University of Chicago Press.
Basso, O; Bouchard, V.; Fayolle, A. and Legrain, T. (2007). “Understanding the Impact of Culture on a Firm’s Entrepreneurial Orientation and Behavior: a Conceptual Framework”. The international conference RENT XXI – Research in Entrepreneurship and Small Business, Cardiff, November 22-23
Baughn, C.C., Cao, J. S. R., Le, L. L. M., Lim, V. A., & Neupert, K.E. (2006). “Normative, social and cognitive predictors of entrepreneurial interest in China, Vietnam and the Philiphines”. Journal of Developmental Entrepreneurship, 11 (1), 57-77.
Carr, J. C. and Sequeira, J. M. (2007). "Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A Theory of Planned Behavior approach". Journal of Business Research. Vol, 60, PP. 1090-1098.
Díaz-García, M. and Jiménez-Moreno, J. (2011). "Entrepreneurial intention: the role of gender." International Entrepreneurship and Management Journal 6(3): 261-283.
Fayolle, A., Gailly, B .and Lassas-Clerc, N. (2006). “Assessing the impact of entrepreneurship education programmers: a new methodology”. Journal of European Industrial Training, Vol, 30 (9) pp.701-720.
Fini, R., Grimaldi, R., Marzocchi, G.L and Sobrero, M. (2012). The Determinants of Corporate Entrepreneurial Intention Within Small and Newly Established Firms, ENTREPRENEURSHIP THEORY and PRACTICE, DOI: 10.1111/j.1540-6520.2010.00411.x.
Franke, N. and Lüthje, C. (2004). “Entrepreneurial intentions of business students: a benchmarking study”.International Journal of Innovation and Technology Management, 1(3), 269-288.
Ferreira; J. J., Raposo, M. L., Rodrigues, R.G., Dinis, A., & do Paço, A. (2012). A model of entrepreneurial intention: An application of the psychological and behavioral approaches, Journal of Small Business and Enterprise Development; 19, (3), 424 – 440.
Gürol, Yonca and Atsan, Nuray (2006). Entrepreneurial Characteristics among University Students and Training in Turkey, Education and Training, Vol. 48, Issue. 1, pp. 25-38.
Gurel, E., Altinay, L. and Daniele, R. (2010). Tourism students’ entrepreneurial intentions, Annals of Tourism Research. 37(3).pp.646–669.
Hayton, J. C., George, G., & Zahra, S. A. (2002). "National culture and entrepreneurship: a review of behavioral research". Entrepreneurship Theory and Practice, 26(4), 33-52
Howell, J.M and Avolio, B.J. (2002). Transformational Leadership , Transactional Leadership, Locus of Control, and Support for Innovation: Key Predictors of Consolidated Business- Unit Performance, Journal of Business.
Huang, Shihping Kevin. And Wang, Yu-Lin. 2011. Entrepreneurial orientation, learning orientation, and innovation in small and medium enterprises. Procedia Social and Behavioral Sciences. 24 (2011). 563–570
Hofstede, G. & Hofstede, G.J. (2005). Culture and organizations: Software of the mind. New York: McGraw-Hill.
Johnston, Kevin A. Andersen, Barry K. Davidge-Pitts, Jennifer. and Ostensen-Saunders, Mark. 2009. Identifying Student Potential for ICT Entrepreneurship using Myers-Briggs Personality Type Indicators. Journal of Information Technology Education. Vol 8
Jones, C. & English, f. (2004), contemporary approach to entrepreneurship education, Education + Training, Vol. 46. No. 8/9.
Kirzner, I. 1979 . Perception of Opporunity and Profit Chicago. University of Chicago Press.
Koe, W.L., Sa’arib, J.R., Majidc, I.A. and Ismail, K. (2012). Determinants of Entrepreneurial Intention Among Millennial Generation, Procedia - Social and Behavioral Sciences 40. pp. 197 – 208
Lee, H. and Choi, B. (2004). Knowledge Management Enabler, Process and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination . Management Journal, Vol. 17, No. 7, April-June 2004, 22-37.
Lee, S.M. and Peterson, S.J. (2000). Culture, entrepreneurial orientation, and global competitiveness. Journal of World Business, 35 (4), 4-16.
Li, J. Zhang, Y. and Matlay, H. 2003Entrepreneurship Education in China Education and TrainingVol. 45. (8/9). 495-505
Liedtka, J. (1999). Linking Competitive Advantage With Communities of Praetice. Journal of Management Inquiry, 8, 1. 5-16.
Liñán, F., & Chen, Y. W. (2009). "Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions". Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617.
Luthje, C. and Franke, N. 2003. the making of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial itent among engineering students at MIT. RD Management. Vol, 33 (2). 135-147
Mahmood, A. Chng, M.Y. Chn, W.S. 2009. The effectiveness of entrepreneurship education in Malaysia. Journal of Education & Training. vol. 51. NO. 7 .555-566
Mcquaid, R. 2002. Entrepreneurship and ICT industries: Support from regional and local policies. Regional Studies. 36(8). 909-919
Morris, H.M. Donald, K.F. Minet, S. 2001. Towards integration: understanding entrepreneurship through frameworks. Entrpreneurship and Iinnovation. February. 35-49
Naktiyok, A., C. Nur Karabey and Gulluce, A.C.(2010). "Entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intention: the Turkish case." International Entrepreneurship and Management Journal 6(4): 419-435.
Oyserman, D., Coon, H. M., & Kemmelmeier, M. (2009). Rethinking individualism and collectivism: Evaluation of theoretical assumptions and meta-analysis. Psychological Bulletin, 128, 3–72
Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2001). Managing Knowledge- Building. Blocks for Success, Wiley: Chichester.
Russell, D,R.(2004). The impact of national culture on the emergence of entrepreneurship. Penn State – Harrisburg
Sivakumar, K., & Nakata, C. (2003). Designing global new product teams: Optimizing the effects of national culture on new product development. International Marketing Review, 20(4), 397–445.
Schwarz, E., Wdowiak, M., Almer-Jarz, D. and Breitenecker, R. (2009) The effects of attitudes and, perceived environment conditions on students’ entrepreneurial intent: An Austrian perspective.Education + Training, 51(4): 272-291.
Turker, D and Selcuk, S.S. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students?, Journal of European Industrial Training, 33 (2). pp.142 – 159
Verheul, I. Lorraine, U. and Thurik, R. 2005. Business accomplishment, gender and entrepreneurship self-image. Journal of Business Venturing, Vol. 20 .483-518
Ward, T. B. 2004. Cognition, creativity, and entrepreneurship. Journal of Business Venturing. 19(2). 173188
Zhao, X; Rauch, A., and Frese M. (2010). Cross-country differences in entrepreneurial activity: The role of national culture practice and economic wealth. Working paper No.1.
Ziaee, M. (2004). Specification the roles of scientific-applied education due to the key role of entrepreneurship, In: Proceedings of the 5th Scientific-Applied Education Seminar.