فهرست:
--------------------------------------------------------------------------------------
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله. 4
1-2-1 تعریف فساد. 5
1-2-2 تعریف تقلب... 5
1-2-3 تعریف سلامت اداری.. 5
1-2-4 تعریف فساد اداری.. 6
1-3 اهداف پژوهش..... 8
1-3-1 اهداف اصلی پژوهش: 8
1-3-2 اهداف جزئی پژوهش: 8
1-4 اهمیّت پژوهش..... 8
1-5 ضرورت تحقیق... 9
1-6 فرضیات تحقیق... 10
1-6-1 فرضیه اهم: 10
1-6-2 فرضیههای اخص: 10
1-7 روش تحقیق... 10
1-8 ابزار گردآوری اطلاعات... 11
1-9 جامعه و نمونه آماری... 11
1-10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 11
1-11 ساختار تحقیق... 12
1-12 تفاوت این تحقیق با دیگر تحقیقات... 12
1-13 مدل مفهومی... 13
1-14 مدل عملیاتی... 14
1-15 تعریف مدل مفهومی و مدل عملیاتی.. 15
1-15-1 فرهنگ سازمانی: 15
1-15-1-1 فاصله قدرت: 15
1-15-1-1-1آزادی و استقلال فردی: 15
1-15-1-1-2 میزان، حدود و ثغور ارتباط با همکاران: 15
1-15-1-1-3 تفویض اختیار: 15
1-15-1-1-4تصمیمگیری شخصی: 15
1-15-1-1-5 میزان مدیریت مشارکتی: 15
1-15-1-2 فرد گرایی.. 16
1-15-1-2-1 اهمیت به فرد: 16
1-15-1-2-2 میزان تعهد واحساس فرد به گروه: 16
1-15-1-2-3 میزان موردقبول واقع شدن فرد در گروه: 16
1-15-1-2-4 پاداشهای فردی: 16
1-15-1-2- 5 صمیمیت و کارگروهی: 16
1-15-1-3پرهیز از نا شناختهها (ابهام گریزی) 16
1-15-1-3-1 پیروی از قوانین و دستورات: 16
1-15-1-3-2 اطلاع از انتظارات سازمان: 16
1-15-1-3-3 میزان انعطافپذیری و رویههای عملیاتی استاندارد: 17
1-15-1-3-4 پیروی از اصول و قواعد کیفی مشخص: 17
1-15-1-3-5 دستورالعملهای شفاف و روشن: 17
1-15-2 فساد اداری.. 17
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 بخش اول : فرهنگ سازمانی ............................................................................................................................19
2-1-1 مقدمه. 19
2-1-2 پیشینه تاریخی.. 21
2-1-3مفاهیم پایه و اساسی فرهنگ.... 22
2-1-3-1 ارزشها: 22
2-1-3-2 فرهنگ : 22
2-1-4 کارکردهای فرهنگ.... 26
2-1-5 فرهنگ سازمانی : 27
2-1-5-1 کارکردهای فرهنگ سازمانی.. 30
2-1-5-2 عوامل مؤثر و تاثیر گذار بر فضای فرهنگ سازمانی.. 31
2-1-5-3 تاثیر محیط روی فرایند مدیریت فرهنگ سازمان.. 32
2-1-5-4 فضای فرهنگ ملی.. 34
2-1-5-4-1 عوامل اصلی و موثر برفرهنگ ملی.. 34
2-1-5-4-1 -1 اوضاع اقلیمی.. 34
2-1-5-4-1 -2 موقعیت جغرافیایی.. 35
2-1-5-4-1-3 مذهب... 35
2-1-5-4-1-4 نظام حاکم بر جامعه (در سطح خرد و کلان) 36
2-1-6 جمع بندی و پیشنهادات و ارائه یک مدل.. 36
2-2 بخش دوم: فساد اداری... 37
2-2-1 مقدمه. 37
2-2-2 تعاریف فساد اداری.. 38
2-2-2-1 فساد چیست؟ 38
2-2-3 مبانی اعتقادی (ارزشی) در زمینه فساد اداری.. 41
2-2-4 انواع فساد. 41
2-2- 5 فساد در کشورهای مختلف : 46
2-2- 5 -1 آرژانتین.. 46
2-2- 5 -2 برزیل.. 47
2-2- 5 -3 هنگ کنگ.... 47
2-2- 5 -4 مالزی.. 48
2-2- 5 -5 ایران.. 48
2-2- 6 علل بروز فساد اداری و اثرات آن.. 49
2-2-7 رویکردهای اساسی پیشگیری.. 54
2-2-8 راههای پیشگیری از فساد اداری از دیدگاه اسلام. 56
2-2-9 نظریههای کنترل فساد. 58
2-2-10 راهبرد جامع پیشگیری از فساد اداری در ایران.. 60
2-2-10-1 ارتقای پاسخگویی سیاسی.. 61
2-2-10-2 پاسخگویی رهبری نظام سیاسی.. 62
2-2-10-3 تقویت جایگاه آموزههای دینی.. 62
2-2-10-4 تقویت مشارکت مردمی.. 62
2-2-10-5 تقویت نقش رسانهها 62
2-2-10-6 ایجاد بخش خصوصی رقابت... 63
2-2-10-7 سازوکارهای نهادی ناظر بر قدرت... 63
2-2-10-8 اصلاح مدیریت دولتی.. 63
2-2-11 راهکارهای پیشگیری و مقابله با فساد در نظام اداری کشور 64
2-2-11- 1 راهکارهای کلان.. 64
2-2-11- 1-1 پیشگیری از طریق اصلاح و بهسازی نظام اداری و آموزش.... 64
2-2-11-1-2 مقابله و برخورد جدی با مصادیق فساد. 64
2-2-11-1-3 مدیریت موثر برنامه مقابله با فساد. 64
2-2-11-1 -4 تصویب قوانین کار آمد و راهگشا در مقابله با فساد. 64
2-2-11-2 راهکارهای خرد. 64
2-2-11-2-1 راهکار های اداری و مدیریتی: 64
2-2-11-2-2 راهکارهای فرهنگی اجتماعی: 64
2-2-11-2-3 راهکارهای سیاسی مدنی: 65
2-2-11-2-4 راهکارهای اقتصادی: 65
2-2-12 نوآوری در پیشگیری از فساد اداری.. 66
2-2-12-1 میثاق سلامت 66
2-2-12-2 عناصر اصلی برنامه میثاق سلامت عبارتند از: 67
2-3 بخش سوم: کالبد شکافی فرهنگی فساد. 68
2-3-1 ابعاد فرهنگ ملل از نظر هافستد. 70
2-3-1 -1 فاصله قدرت... 70
2-3-1 -2 فردگرایی در مقابل جمع گرایی.. 71
2-3-1-3 ابهام گریزی (عدم اطمینان) 74
2-3-1-4 بعد مردسالاری.. 76
2-3-2 تصویر ایران در پژوهش هافستد. 78
2-3-2-1مطالعه ی اول.. 78
2-3-2-1مطالعهی دوم. 79
2-3-3 انتقادهای وارده به هافستد. 80
2-3- 4 مدلهای نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری.. 81
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه. 85
3-2 متغیرها و شاخصهای تحقیق... 86
3-5 روش تحقیق... 91
3-6 جامعه آماری... 91
3-7 تعیین حجم نمونه. 91
3-8 قلمرو تحقیق... 92
3-8-1 موضوعی: 92
3-8-2 زمانی: 92
3-8- 3 مکانی: 93
3-9 روش و ابزار گردآوری اطلاعات... 93
3-9-1 بررسی اسناد و مدارک... 93
3-9-2 پرسشنامه. 94
3- 10 واحد آماری... 95
3-11روایی ابزار سنجش..... 95
3-12 پایایی پرسشنامه. 96
3-12-1 اجرای دوباره(روش بازآزمایی) 96
3-12-2 روش موازی(همتا) 96
3-12-3 روش تصنیف(دو نیمه کردن) 96
3-12-4 روش کودر- ریچاردسون.. 96
3-12-5 روش آلفای کرونباخ.. 96
3-13تجزیه و تحلیل دادهها 97
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و نتایج
4-1 مقدمه. 99
4-2 آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناسی تحقیق... 99
4-2-1 جنسیت... 100
4-2- 2 میزان تحصیلات... 101
4-2-3سابقه کار 102
4-2-4 نوع استخدامی.. 103
4-2-5 سن.. 104
4-3 پایایی متغییر مستقل.. 105
4-3-1 پایایی فاصله قدرت... 105
4-3-2 پایایی فرد گرایی.. 105
4-3-2 پایایی ابهام گریزی.. 106
4-4 پایایی متغییر وابسته. 106
4-5 تحلیل فرضیات با استفاده از رگرسیون.. 106
4-5-1 مدل خلاصه. 107
4-5-2 آزمون معنادار بودن رگرسیون.. 107
4-5-3 آزمون معنادار بودن ضرایب... 108
4-6 تحلیل استنباطی... 109
4-6-1 آزمون فرضیه اول.. 110
4-6-2 آزمون فرضیه دوم. 110
4-6-3 آزمون فرضیه سوم. 110
4-7 یافتههای جانبی... 111
4-7-1 رتبه میانگین ها 111
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 114
5-2 یافتههای تحقیق... 114
5-2-1 یافتههای آمار توصیفی.. 114
5-2-2 یافتههای آزمون فرضیات تحقیق.. 114
5-2-2-1 فرضیه اول.. 114
5-2-2-2 فرضیه دوم. 115
5-2-2-2 فرضیه سوم. 115
5-3 پیشنهادات بر اساس یافتههای تحقیق... 116
5-4 پیشنهادات جانبی... 116
5-5 پیشنهاد برای محققان آتی... 119
5-6 مشکلات و محدودیتهای تحقیق... 119
فهرست منابع فارسی.. 120
فهرست منابع لاتین.. 125
پیوست«الف»: پرسشنامه...............................................................................................................................................130
پیوست «ب»: معرفی نامه توزیع پرسشنامه. 133
پیوست«ج»: جدول حاوی کشورها از نظر رتبه بندی هافستد.............................................................................. 134
چکیده لاتینی....................................................................................................................................................................137
منبع:
منابع فارسی
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-دفتر ارزیابی عملکرد مدیریت
19-
20-
21-
22-
23- رابینز، استیفن پی. (1385). رفتار سازمانی؛ مفاهیم، نظریهها، کاربردها، ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ج3.
24 - رابینز، استیفن پی. (1386)، رفتار سازمانی؛ مفاهیم، نظریهها، کاربردها، ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی،ج1.
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
رهنمودهای آسوسای (ASOSI) . اکتبر 2003، برای مقابله با تقلب و فساد.
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
46-
47-قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
48-
49-
50-
51-
52-
53-
54-
55-
56- با فساد اداری
57-
نادری، محمد مهدی. (بیتا). مدیریت فرهنگی یا فرافرهنگی، نشر معرفت، ش 17.
نهج البلاغه
وندال،فرنچ و اچ. بل. سسیل. (1385)، مدیریت تحول در سازمان،ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
61- سازمان مدرن، نمادین - تفسیری و پست مدرن
62-
63- فساد اداری با توسعه سازما نهای دولتی
64-
منابع لاتین
65- Ampratwum (2008). The fight against corruption and it's implications for development in developing and transition economies. Journal of money laundering control, 11.
66- Balkin, J. M. (1999). Haw mass media simulate political transparency. Cultura; values, vol 3, issue 4.
67-Bardhan, P. (1997), "Corruption and Development: A Review of the Issues", Journal of Economic Literature, Vol. 35 No. 3, pp. 1320-46, available at: www.Jstor.org. accessed November 13, 2006.
68- Becker, G. S. (1994). Too Coot out corruption, boot out Big government . Business week, January 31..
69-Blair, R. (2004). Public participation and community development: The role of strategic planning. Public administration quarterly, Vol. 28, isse 1.
70 -Cheung, H.Y & Chan, A,W,H. (2008). “Corruption Across Countries: Impacts from education and cultural dimentions.” The Social Science journal. SOCSCI-661. PP 223-239.
71- Corrouption perceptions index. (2011),Transparency International Corrouption, http://www.transparency.org/ corruption in Central America", courts, culture and corruption
72 -Dian.A.pheysey,C,1996,organizational,Types and Transformation, N.YRoutledge.PP. 2-3.
73- Deal and Knndedy,1998, “corporate culture” Addiso Wesley publpshing company.
74- De spevile, B. E. D. (1995). The experience of Hong kong in combating corruption. Presented at the second integrity in government semiar held in amman, Jordon, 16-17 December.
75- Francis, D. R. (2003). Why fighting corruption helps the poor. Christian Science
Monitor. November 13, available at: www.csmonitor.com/cgibinl accssed March 26, 2007.
76-Gharrtey, D. j. B. (1990). Political accountability and development in Third word. International journal of public sector management, Vol13. No. 2.
77- Goldsmith, A. (1999). Slapping the grasping hand: correlates of political corruption in
emergency markets. American journal of Economic and Sociology, 58(4), 865-83. available
at: www.Jstore.org/ (accessed November) 13, 2006.
78- Gomez-Mejia L. R., & Palich L. E. (1997), "Cultural diversity and the performance of
multinational firms", Journal of International Business Studies, 28, 309–336.
79- Grabosky. P., Lamour. P., “ Public Sector Corruption an Its Control”. Jan 4, 2002 (online). http://W aic.gor.au (13 April 2002)..
80- Greenberg Jerald and baron Robert, 2000, behavior in organization, prentice Hall internationall, pp. 489..
81- Grindele, M. S. and M .E. Hilderbrand.(1995).Building seetor: What can be done? Public administration and development , vol.15, No,5.
82 - Hofstede G. (1991), "Culture and Organizations: Software of the Mind" , New York : Mc Grow Hill.
83- Hofstede G. (2001), "Cultural Consequences: Comparing Values, Behaviors and Organizations across Nations”, Thousand Oaks: SAGE Publications, 2nd ed.
84- Hofstede,G. (1991),culture and organizations,London: McGraw-Hill.
85- Hofstede,G. (1980),cultures Consequences: Intetrnational Differences in Work-related Valuse,sage.
86- Hofstede G. (2002), "Dimensions do not exist: A Reply to Brendan McSweeney”, Human Relations , 55 (1) , 1355-1362.
87- Kahana, N., & Liu Qijun, A. B. (2010). Endemic corruption. European Journal of Political Economy, 26, 82-88.
88- Kennedy, E. j and L. lauton.(1992).Business ethics in fiction. Journal of business ethics.
89 - Khanifar, Hossein, Seyed Reza Razavi Saeedi, , Mojtaba Nik Aeen,Reihaneh Zarei (2012) , The Study of Organizational Culture Factors Preventing Official, Corruption Journal of Basic and Applied Scientific Research.pp. 8901-8905.
90- Koen,c & Beugelsdijk,s & Nooderhaven,n (2008) "Adyadic approach to the impact of differences in organizational culture on relationship performance". Industrial Marketing manangement..
91- Ksenia (2008). Can Corruption and Economic Crime be Controlled in Countries and if so, is it Cost-effective?. Journal of Financial crime, 223-233.
92- Kurer, Levin, M., Satarov, G., (2000), “Corruption and Institutions of Russia European” Journal of political Economy, No.1, Vol.16, PP.113-132.
93- Laurian, L. (2004). Public participation in environmental decision making. Journal of American planning association. Vol.70, issue10.
94- Mauro, P.(1997).why wavy about corruption.Economic issue. Vol.6 Measurement. Political Studies, 53, University of Erlangen-Nuremberg Germany.
95- Newman K. L. & Nollen S. D. (1996), "Culture and congruence: the fit between management practices and national culture”, Journal of International Business
Studies, 27, 753–780.
96- Ng, D. (2006). The impact of corruption on financial markets Managerial Finance, 32(10), 822-836.
97- Norah, J. (1999).the change management agenda for primary heads. International journal of public sector management, vol. 12, issue 4..
98- Robbinson, M. (Ed.) (2004). Corruption and Development: An Introduction
London: Routledge.
99- Rose- Ackerman, S. (1996). Redesigning the state to fight corruption. Viewpoint (word bank), No.75..
100- Schneider, Suzan and Barso, Jean Luei (2003) “management in the scope of cultures”, translated by Moham Arabi and Davood Izadi, Cultural Research Office, 2nd edition.
101- Scott, J.S., (1972) “Comparative Political Corruption”.Prentice hall inc p4.
102- Seleim Ahmed and Bontis, Nick. (2009), "The relationship between culture and corruption: a crossnational study", Journal of Intellectual Capital ,Vol.10 No. 1. 165-184.
103- Seligson, M. (2006). The Measurement and Impact of Corruption: VictimizationSurvey Eviden ce from Latin America. World Development2 (24).,
104-Shleifer, A. and M. Vishny. (1993). “corruption”. Quarterly journal of economics, Vol. 108, N.B..
105- Sondergaard M. (1994), "Research Note: Hofstede’s Consequences: A Study of Reviews, Citations and Replications”, Organizational Studies 15 (3), PP 447-456.
106- Stapenhurst, F . and P. Langseth.(1997) The Role of the public Administrration in fighting corruption. Inernational journal of public Sector Management, Vol.10,No.5.
107- Straussman, Jeffrey D and M. Zhamg.(2001). Chinese administrative reforms international prespective. International journal of public sector management, Vol14. No. 5..
108- World Bank (2004). Helping countries combat corruption: the role of the world bank. poverty reduction and economic management. available at www.Worldbank.org/public sector/ anticorruption/corruption/coridx.htm.
109- World Bank (2007). Worldwide Governance Indicators 2007: Country Data Report for Iran, 1996- 2006. www.worldbank.org/wbi/governance.
110- www.modir . ir.
111- www.transparency.org.
112- www.sokhangoo.net.
113- Web 1: http://www.geert-hofstede.com/hofstede_dimensions.php.
114- Yeung, Jean Au, “Fighring Corruption- The Hong Kong Experience. Seminar on International Experience on Good Governance and Fighring Corruption. Room February 17 2000. 14 Des 2002. ( http://www.undparagon.org/rgp/10) 12 April 2004.]
.