پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91

word 2 MB 31161 164
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۶,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (M.A)

    گرایش: مدیریت آموزشی

    چکیده

    امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمان­ها در زندگی اجتماعی انسان­ها نقش عدالت در سازمان­ها بیش از پیش آشکارتر شده است. سازمان­ های امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان می­باشد. در این پژوهش از 13 آیه ی قران کریم و 8 حدیث معتبر استفاده شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی  به تعداد 53 نفر می­باشند که از روش سرشماری (تمام شماری) استفاده شده است ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که روایی و پایایی آن تأیید گردیده است. سپس داده­ها با استفاده ازنرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اندکه حاصل نتایج  نشان می دهد بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین نتایج فرضیات فرعی تحقیق حاکی از آن است که بین عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای، عدالت مراوده­ای و انگیزش نیز رابطه وجود دارد.

     

    کلمات کلیدی: عدالت سازمانی، مدیریت اسلامی، انگیزش

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

    1-1- مقدمه

    یکی از بنیادی ترین مفاهیم در علوم انسانی مفهوم عدالت است که اهمیت بی بدیل آن بر کسی پوشیده نیست . در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است (حسین زاده و دیگران 1386، 19). عدالت مفهومی است که بشر از آغاز تمدن خود می شناخته و برای استقرار آن کوشیده است.مشاهده طبیعت، تاریخ رویدادها و اندیشه در خلقت از دیرباز انسان را متوجه ساخت که جهان بیهوده آفریده نشده است، هدفی را دنبال می­کند و نظمی بر آن حکمفرماست. انسان نیز در این مجموعه منظم و با هدف قرار گرفته است و با آن همگام و سازگار است (کاتوزیان 1376،34). عدالت در معنی و درک امروزی آن ارتباط نزدیکی با مفاهیمی چون آزادی،برادری و برابری دارد.در واقع در بسیاری از نظام ها و نهادها بر مبنای اینکه آیا همه اعضای آن دارای حقوق مساوی هستند و نهاد مذکور بهره وری آن را تضمین میکند یا خیر مورد داوری قرار میگیرند. در بسیاری از مکاتب فکری کنونی تحقق عدالت را منوط بر به رسمیت شناختن حقوق و آزادی مشروع انسانی می دانند (گلپرور 1385،12). عدالت قدیمی­ترین مفهومی است که بشر با ادراک وجدانی آن را از آغاز تمدن خود می­شناخت و هدفی آرمانی می­دانست. به همین علت برای استقرار و تحقق آن بسیار کوشیده است(عظیم زاده اردبیلی1384،5). از نظر خواجه نصیر الدین طوسی سعادت مشتمل بر چهار جنس است که آن را اجناس فضایل خوانند: آنها حکمت، شجاعت، عفت و عدالت بودند (محمودیان 1380،40). در عدالت مفاهیمی چون عادل بودن،شایستگی و سزاواری مطرح می­شود. اصول رسمی عدالت را می توان در این اندیشه یافت که با موارد مشابه باید رفتاری مشابه و با موارد نا متشابه، رفتاری متفاوت داشت. بیان مسأله های قانون حفظ تساوی حقوق[1] و تبعیض مثبت همواره مورد بحث بوده است (لاوتن[2]، ترجمه فارسی 1384،70). کمپل[3] معتقد است که عدالت یکی از اصطلاحات مبنایی سیاست و اخلاق است که با اهمیتی عالم گیر در همه نظریه­های سیاسی و اجتماعی، نقش محوری دارد و اعتبار جهانی آن به توسعه مجموعه متنوعی از تحلیل ها و طرح ها کاربردی انجامیده که دست یابی به تعریف واضح و دقیق درباره آن را دشوار ساخنه است. از این رو عدم توافق بسیاری درباره معنای عدالت و مصادیق اعمال عادلانه و ناعادلانه به وجود آورده است.

     (پور عزت1380، 86). در این خصوص مکتب­ها و اندیشه­ های گوناگون بشری و الهی راه حل­های متفاوتی را برای تبیین و استقرار آن پیشنهاد کرده­اند. غالب مکتب­ها و نظریه­ها و نظام های سیاسی کوشیده اند این اصل و مفهوم را از جنبه نظری و عملی وجهه همت خود قرار دهند و خود را متصف به آن وانمود کنند. هدف همه ادیان الهی، هم تحقق این اصل بوده است. دین مبین اسلام نیز به عنوان خاتم ادیان تحقق عدالت را سر لوحه ی اهداف خود قرار داده است. اولین تعاریف درباره عدالت به سقراط، افلاطون و ارسطو منسوب است. یکی از مهمترین پرسشهای سقراط در مورد سرشت عدالت بود. بعد از سقراط، شاگردش افلاطون در کتاب جمهوری مهمترین اثر خود، بحثی را عدالت نامید که نخستین و قدیمی­ترین بحث تفضیلی درباره عدالت در فلسفه سیاسی قدیم است (حسین زاده و دیگران 1386، 19). افلاطون در کتاب جمهوری به تفضیل از عدالت سخن گفته است، به نظر وی عدالت آرمانی است که فقط تربیت یافتگان دامان فلسفه به آن دست می­یابند و به یاری تجربه و حس نمی­توان به آن رسید (قربانیان1383، 54). حیات و قوام هر سیستم اجتماعی منوط به وجود پیوندی مستحکم میان عناصر شکل دهنده آن است. این پیوند تحت تأثیر میزان رعایت عدالت قرار دارد. از این رو عدالت به مثابه عامل حیات و بقای سیستم­ های اجتماعی محسوب می­شود (پورعزت 1382،12). گاهی از مفاهیم عدالت و انصاف در محیط های سازمانی با عنوان عدالت سازمانی[4] یاد می­شود. چنانچه عدالت سازمانی در سازمان وجود داشته باشد کار کردن با لذت و همراه با رضایتمندی و خود شکوفایی از یک سو، و پیشرفت امور و شکوفایی کار و انگیزش بیشتر از سوی دیگر است. عدالت سازمانی یکی از فاکتور های زمینه ساز انگیزش می­باشد. آگاهی از مسأله انگیزش کارکنان که در واقع پی جویی علت و سبب حرکت و رفتارهای اعضاء و افراد سازمان برای هر مدیری در سازمان ضرورت تام دارد.

    کنکاش در مسأله انگیزش، پاسخ چراهای رفتار آدمی است.

    چرا انسان در سازمان کار می­کند؟ چرا بعضی از افراد بسیار فعال و برخی کم کارند؟ علت علاقه به شغل و بی علاقگی به کار چیست؟ این سوالات و بسیاری دیگر همه با موضوع انگیزش در ارتباط هستند و پاسخ به آنها در انگیزش و انگیزه­های کارکنان خلاصه میشود. از این رو مدیران با احاطه به نحوه انگیزش کارکنان و انگیزه­های آنان می­توانند در تحقق اهداف سازمان به کمک کارکنان به سهولت گام برداشته و در انجام سایر وظایف خود نیز موفق باشند (الوانی1371، 10).

    مدیران می­توانند بر افکار، احساسات و آرزوهای کارکنان تحت نظارت خود اثر بگذارند. همین افکار، احساسات و آرزوها موجبات انگیزش و هدایت رفتار می­گردد. برای اینکه یک مدیر بتواند در کار خود اثربخش­تر از آنچه هست باشد، لازم است عوامل درونی مهم در محیط کار خود را بشناسد و این عوامل را با روش­های علمی و انسانی در جهت منافع سازمان کنترل نماید. بعبارت دیگر باید علاوه بر کنترل و هدایت رفتار کارکنان، انگیزش آنان و عوامل مؤثر بر انگیزش کار را نیز اداره و رهبری کند (ساعت چی1377، 35).

    بنا به تعریف سیتز[5] "انگیز ش یعنی نیروهایی که موجب می­شوند افراد به گونه­ای خاص رفتار کنند" (مورهد و گریفین[6] 1377، 88).  

     

    1-2- بیان مسأله

    این موضوع بدیهی است که بشر تمایل به زندگی اجتماعی دارد. بسیاری از روزهای زندگی ما درون موسسات اجتماعی مانند مدرسه ها،دادگاهها،همایشها و تجارت می­گذرد (کلمن[7] 1993، 200). از این رو در جهت عملکرد فعال در این موسسات به تعدادی معیار برای روابط بین فردی و همکاری افراد نیاز است. 

    امروزه از نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان نام می برند اگرچه تصور بر این است مدیریت بر منابع انسانی راحت تر از مابقی منابع تولید باشد اما بدون اغراق باید گفت جذب، حفظ و صیانت این سرمایه بزرگ کاری بس مشکل و طاقت فرساست که اندک مدیرانی می­توانند به راحتی از عهده آن بر آیند . افراد معمولا برای وقت، تلاش و مالیات مبلغی پرداخت میکنند و در برابر موسسات اجتماعی این امکان را به ما می دهندکه از منافع مختلفی برخوردار شویم. به طور کلی، محققان این منافع را به دو دسته تقسیم می­کنند: اقتصادی و اجتماعی (کروپانزانو[8] و دیگران 1993، 52). منافع اقتصادی که منافع ابزاری نیز نامیده می­شوند، آنهایی هستند که توسط شأن افراد می توانند یک زندگی استاندارد و راحت را برای خود فراهم کنند. آنها تمایل پیدا می کنند به اینکه پول در بیاورند و جمع کنند. منافع اجتماعی به موقعیت اجتماعی فرد در یک گروه اشاره می­کند. در واقع ماهیت تحقیقات عدالت اجتماعی بر پایه بازخورد مردم نسبت به آنچه که بدست می آورند است.موسسات اجتماعی در واقع منبع فراوانی از منافع اقتصادی و اجتماعی هستند. اینکه چگونه این منافع توزیع میشوند یکی از مهمترین موارد در نظر افراد است. پاسخ و عکس العمل مردم در برابر اینکه چه چیزی بدست می آورند و چه چیزی از دست میدهند، زمینه ساز اصلی تحقیقات عدالت اجتماعی است . نحوه توزیع این منافع توسط افرادی است که در آن موسسات مشغول به کارند، ارزیابی می­شود و در اینجاست که ادراک مردم شکل می گیرد به این صورت که آیا این روش و توزیع ها عادلانه است یا نا عادلانه است. این ادراک عدالت به افراد اجازه می­دهد تا در آینده رفتارها و منافعی را که بدست می آورند را ارزیابی کنند. اگر سازمانها به صورت ناعادلانه­ای پاداش­ها را توزیع کنند، آنگاه افراد این برداشت را خواهند کرد که در آینده نیز چنین توزیع ناعادلانه ای حتما رخ خواهد داد. اگر یک مدیر نگرانی های افراد را در نظر بگیرد، آنگاه کارمندان عقیده خواهند داشت که این مدیر در آینده نیز به صورت مشابه رفتار خواهد کرد. این ارزیابی ها به کارمندان این اجازه را میدهد تا نسبت به نحوه تخصیص منابع در سازمان تصمیم گیری کنند و در مورد عادلانه بودن آن تفکر کنند. در صورتی که کارمندان عدالت در سازمان را حس کنند آنگاه انگیزه بیشتری دارند و تلاش بیشتری در جهت بالا بردن کارایی خواهند داشت (تیلر و لیند[9] 1993، 2). مهمترین اصولی که بر سازمان­های بزرگ و کوچک بایستی به مرحله اجرا در آید رعایت عدالت و انصاف می باشد. عدالت و اجرای آن یکی از نیاز های اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریات مربوط به عدالت به موازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری تکامل یافته و دامنه آن از نظریات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است . در تمامی اندیشه های سیاسی اسلام، مبنا و زیر بنای تمامی اصول نیز عدالت است. آیات الهی اشاره دارند که پیامبران را با مشعلهای هدایت فرستادیم و به آنها کتاب و میزان دادیم تا عدالت را بر پا دارند. بعثت پیامبران و تشریع ادیان به منظور تحقق قسط و عدل با مفهوم وسیع کلمه در نظام حیات انسان بوده است تا آنجا که از رسول خدا (ص) نقل شده است: «کشور با کفر می ماند اما باظلم ماندنی نیست» و حضرت علی (ع) در قسمت مربوط به کارگزاران فرموده اند: علیک بالعدل فی حکمک اذا انتهت الامور الیک (بر تو باد به عدل حکم کردن آن گاه که کار به تو منتهی گردد). آنچه معمولاً سازمان­ها یا جامعه را به تباهی و فساد سوق می­دهد و باعث افزایش نارضایتی کارکنان می گردد ظلم ها، ستم ها و تبعیضاتی است که به واسطه عدم رعایت عدالت انجام می­شود. معمولا موسساتی که در آنها کمتر تبعیض و بی عدالتی وجود دارد از ثبات بیشتری برخوردارند، در نتیجه رعایت عدالت و سرلوحه قرار دادن آن برای مدیران و سرپرستان در تمام موارد ضروریست (مشرف جوادی 1378، 46). هنگامی که سیستم پاداش سازمانی به گونه ای باشد که رفتار نادرست را به صورت مثبت تقویت کند افراد خوب هم دست به کارهای نادرست می زنند. هنگامی که سازمانها به افراد درغگو، متقلب و کسانی که کارهای خلاف انجام می­دهند ارتقای مقام دهد، حقوق زیادی به آنها پرداخت کند و یا آنها را مورد ستایش و تشویق قرار دهد، کارکنان این مطلب را می آموزند که رفتارهای غیر اخلاقی بازدهی­های مناسب دارد (رابینز[10]،1385: 191). و همچنین در مواقعی که کارمندان رویدادها را به صورت نا عادلانه مشاهده نمایند آنگاه وظیفه شناسی کمتری دارند و همینطور تمایل کمتری برای حمایت از سازمان دارند و این نه تنها ممکن است منجر به پائین آوردن کارایی شود بلکه ممکن است به مواردی مانند دزدی، اعتراض و آشوب نیز کشیده شود (کروپانزانو و آمبروز[11] 2001، 32). در عدالت سازمانی مطرح می­شود که باید با چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند به صورت عادلانه با آن ها رفتار شده است و شامل حیطه­های عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی است. در واقع یکی از وظایف مهم مدیران در سازمانها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان خود و فراهم کردن زمینه های رشد و شکوفایی آنان است که زمینه تحقق هدف مهم و اساسی ارتقای بهره وری را نیز فراهم می کند. به عبارت دیگر شناخت مسائل انگیزشی کارکنان جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره وری سازمان بسیار حائز اهمیت است. همچنین کسب چنین شناختی می تواند به بهبود کاربرد منابع انسانی سازمانی کمک شایانی کند و در جلوگیری از مقاومت کارکنان در مقابل تغییرات، کاهش محدودیت در بازده و مبارزه با ستیز و مجادله کاری کارکنان بایکدیگر کمک کند و به ایجاد یک سازمان سودآور منتهی شود. از اینرو مدیران با احاطه به نحوه انگیزش کارکنان و انگیزه­های آنان می­توانند در تحقق اهداف سازمان به کمک کارکنان به سهولت گام برداشته و در انجام سایر وظایف خود نیز موفق باشند.

    به این ترتیب سوال اساسی تحقیق این است که آیا بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان رابطه وجود دارد یا خیر؟ که پاسخ دادن به این سوال نیازمند کار علمی و تحقیقاتی است.

     

    1-3- اهمیت و ضرورت

    سازمان و سازمان‌یافتگی جزء جدانشدنی زندگی ماست. ما قبل از تولد و در رحم مادر توسط سازمانهایی مراقبت می شویم، در یک سازمان پزشکی چشم به جهان می گشاییم، در سازمانهای متعدد آموزش می بینیم و بموقع در یک سازمان مشغول کار می شویم و همزمان با سازمانهای متعدد رابطه و سرکار داریم و نهایتا در یک سازمان با مراسم خاص تشییع و تدفین صحنه نمایش جهانی را ترک می کنیم (اسکات[12] 1375، 18). در دهه گذشته توجه فراوانی به عدالت سازمانی به عنوان یک زمینه مهم در روانشناسی و صنعتی شده است (گرینبرگ[13] 1990، 58). عدالت سازمانی یک زمینه تحقیقاتی بسیار پیچیده است که شامل تعداد زیادی عبارات و اصطلاحات مبهم و گیج کننده است. یکی از دشواریهای بحث عدالت، ابهام در تعاریف و معانی آن است. زبان عربی برای برخی واژه‌ها بیش از ده مترادف دارد و واژه عدالت نیز واجد چنین مترادف­هایی است. بنابراین برای هر جنبه‌ای از عدالت معانی متعددی وجود دارد که شاید مهمترین آنها قسط، قصد، استقامت، وسط، نصیب، حصه، میزان، انصاف وغیره باشد. کلمه معادل عدالت در فرانسه و انگلیسی justice و در لاتین justitia است.

    The relationship betweenorganizational justice based onIslamic management with motivation for employees oftheUniversities ofApplied ScienceinKermanacademic year1391-1392

     

     

    Abstract

     

    Nowadays, according to the comprehensive and general role of organizations in the people’s social life, the justice role in them is manifested more than before  todays, organizations are in fact, miniatures of society that justice in them is a symbole of doing justice in the society.  The aim of this research is investigating the relationship between the organizational justice based on the Islamic management and the motivation of the practical – scientific university staff of Kerman city. The research method is descriptive correlative. The startic community of this consisted of all staff of that university, in The whole number of 53 individuals in which, The statistics way is used. The research tool is a questionaree that its currency and permanency is verified. Then the data is analyzed by using Spss software. The obtained results indicate that there is a significant relationship between the organizational justice based on the Islamic management and the staff motivation. Also, The results of secondary asumptions show that there is a relationship between the distributive justice, The conductive justice, The associative justice and the motivation.

     

    Keywords: The organization justice, The Islamic management, motivation.

     

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- بیان مسأله. 5

    1-3- اهمیت و ضرورت... 7

    1-4- اهداف تحقیق.. 10

    1-5- سؤالات تحقیق.. 10

    1-6-1 تعاریف نظری.. 11

    1-6-2 تعاریف عملیاتی.. 12

    1-7- نوع متغیرها 12

    1-8- قلمرو تحقیق.. 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

    مقدمه. 15

    بخش اول: عدالت... 16

    2-1- بررسی نظریه های پیرامون عدالت سازمانی.. 16

    2-1-1 معنای لغوی عدالت... 16

    2-1-2 بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت... 17

    2-1-2-1 عدالت در قرآن. 17

    2-1-2-2 عدالت در سیره‌ی نبوی.. 18

    2-1-2-3 عدالت در اندیشه سیاسی امام علی (ع) 22

    2-1-2-4 عدالت از نظر افلاطون. 23

    2-1-2-5 عدالت از دیدگاه شهید مطهری.. 23

    2-1-3 عدالت صوری و ماهوی.. 26

    2-1-4 عدالت طبیعی و حقوقی.. 26

    2-1-5 مروری بر مبانی عدالت در فلسفه اجتماعی غرب... 26

    2-1-5-1 یونان باستان. 26

    2-1-5-2 اروپای پس از رنسانس... 27

    2-1-5-3 غرب معاصر. 27

    2-1-5-4 گستره عدالت در فرهنگ اسلامی.. 28

    2-1-5-5 فلسفه. 28

    2-1-5-6 اخلاق.. 28

    2-1-5-7 فقه. 28

    2-1-5-8 اجتماع و سیاست... 29

    2-1-6 موانع استقرار عدالت... 29

    2-1-7 عدالت اجتماعی.. 29

    2-1-8 ابعاد عدالت اجتماعی.. 31

    2-1-8-1 برابری و مساوات... 31

    2-1-8-2 قانون مندی.. 31

    2-1-9 راهکارهای تامین عدالت اجتماعی.. 32

    2-1-9-1 قانون صحیح.. 32

    2-1-9-2 قانون گرایی.. 32

    2-1-9-3 اخلاق.. 32

    2-1-9-4 شایسته سالاری.. 33

    2-1-9-5 نظارت اجتماعی.. 33

    2-1-9-6 پیوند استوار حکومت و ملت... 34

    2-1-9-7 زی مردمی داشتن کاگزاران نظام. 34

    2-1-9-8 مبارزه با ستمگران. 34

    2-1-10 مفهوم عدالت سازمانی.. 34

    2-1-11 تعریف عدالت سازمانی.. 36

    2-1-12 مدل عمومی عدالت سازمانی.. 37

    2-1-13 ابعاد عدالت در سازمان. 37

    2-1-13-1 عدالت توزیعی.. 38

    2-1-13-1-1 نظریه برابری.. 40

    2-1-13-1-2 واکنش‌های افراد در مقابل برابری و نابرابری ادراک شده 41

    2-1-13-1-3 کاربردهای مدیریتی نظریه برابری.. 43

    2-1-13-1-4 مدل قضاوت عادلانه. 44

    2-1-13-1-5 معیارهای عدالت توزیعی.. 44

    2-1-13-2 عدالت رویه ای.. 45

    2-1-13-2-1 راهکارهای درک عادلانه رویه ها 46

    2-1-13-3 عدالت تعاملی.. 47

    2-1-14 طبقه‌بندی گرین برگ از عدالت... 48

    2-1-15 کانون های عدالت سازمانی.. 49

    2-1-16 عوامل مؤثر بر درک عدالت در سازمان. 50

    2-1-16-1 پیامدهایی که شخص از سازمان دریافت می کند. 50

    2-1-16-2 رویه های سازمانی.. 50

    2-1-16-3 خصوصیات ادراک کننده 51

    2-1-16-4 ویژگی های شخصیتی.. 51

    2-1-16-5  ویژگی های جمعیت شناسی.. 51

    2-1-17 نتایج حاصل از درک عدالت در سازمان. 52

    2-1-17-1 عملکرد کاری.. 52

    2-1-17-2 رفتار شهروندی سازمانی.. 53

    2-1-17-3 رفتار خلاف انتظار و ترک شغل.. 53

    2-1-17-4 واکنش های نگرشی و احساسی نسبت به پیامدهای خاص، سازمان و سرپرست... 53

    2-1-17-5  افزایش تعهد سازمانی.. 53

    2-1-17-6  رضایت شغلی و رضایت مشتری.. 54

    2-1-18 قوانین شش گانه برای استقرار عدالت سازمانی.. 56

    2-1-19 مدیریت منابع انسانی و عنصر عدالت... 56

    2-1-19-1 عدالت در استخدام افراد سازمان. 56

    2-1-19-2 عدالت در طراحی نظام جبران خدمات... 57

    2-1-19-3 عدالت در آموزش کارکنان. 58

    2-1-19-4 عدالت در طراحی سیستم های انضباطی.. 58

    2-1-19-5 عدالت در اخراج کارکنان. 59

    2-1-19-6 عدالت در طراحی نظامِ ارزیابی کارکنان (تعیین شایستگی) 59

    2-1-20 موانع اجرای تحقق عدالت سازمانی.. 60

    2-1-20-1 تعریف نشدن اهداف و استراتژی ها بر محور عدالت... 60

    2-1-20-2 محیط.. 61

    2-1-20-3  اندازه سازمان. 61

    2-1-20-4 ساخت قدرت و کنترل. 62

    2-1-20-5  موانع آگاهانه. 63

    2-1-20-6 موانع نا آگاهانه ( سوء ادراکات) 63

    بخش دوم: انگیزش... 65

    2-2- تعریف انگیزش... 65

    2-2-1 انگیزش و رفتار. 67

    2-2-2 تأثیر انگیزه 67

    2-2-3 نیاز و انگیزش... 67

    2-2-4 نیازهای ناخودآگاه 68

    2-2-5 ابعاد انگیزش... 68

    2-2-6 تأثیر انگیزه بر عملکرد. 68

    2-2-7 نگرشی اسلامی به بحث انگیزش... 69

    2-2-7-1 انسان بر سر دو راهی.. 69

    2-2-7-2 رابطه‌ی انگیزش و خیر و شر. 69

    2-2-7-3 نیازهای مادی.. 70

    2-2-7-4 جاذبه‌های معنوی.. 70

    2-2-8 کلیدهای اصلی اداره و رهبری انگیزش کارکنان. 71

    2-2-9 نقش انگیزش در سازمان ها 72

    2-2-10 ضرورت شناخت نیازها 72

    2-2-11 تعریف نیاز. 73

    2-2-12 مشخصات نیازها 73

    2-2-13 مدیر مسلمان و انگیزش‌ها 74

    2-2-14 اسلام و انگیزش برای تأمین نیازمندی‌ها 74

    2-2-15 تئوری‌های نیاز در انگیزش... 75

    2-2-15-1 سلسله مراتب نیازهای مازلو. 75

    2-2-15-2 نظریه ERG آلدرفر. 76

    2-2-15-3 نظریه‌ی دو عاملی هرزبرگ... 77

    2-2-15-4 نظریه نیازهای سه گانه. 77

    2-2-15-5 ترکیب دیدگاه‌های مختلف نیاز. 78

    2-2-15-6 نظریه‌ی انتظار و احتمال. 78

    2-2-15-7 نظریه برابری.. 79

    2-2-15-8 نظریه X و نظریه Y.. 79

    2-2-15-9 نظریه هدف‌گذاری.. 80

    2-2-15-10 نظریه اسناد. 80

    2-2-15-11 تئوری z اوچی.. 81

    2-2-15-12 نظریه تقویت... 81

    2-2-16 از مفاهیم انگیزش چگونه در سازمان‌ها استفاده می‌شود؟. 83

    2-2-16-1 استفاده از انگیزنده‌ها 83

    2-3- بررسی تحقیق‌های انجام شده 84

    2-3-1 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد عدالت سازمانی.. 84

    2-3-1-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 84

    2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 86

    2-3-2 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد انگیزش... 88

    2-3-2-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 88

    2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 91

    2-4- چهارچوب نظری تحقیق.. 92

    2-5- مدل مفهومی تحقیق.. 93

    2-7- فرضیه‏های تحقیق.. 95

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه. 97

    3-2- نوع و روش پژوهش... 97

    3-3- فرایند تحقیق.. 97

    3-4- جامعه آماری پژوهش... 98

    3-5- نمونه پژوهش... 98

    3-6- روش های گردآوری اطلاعات... 99

    3-7- ابزار گردآوری داده‏ها 99

    3-7-1 پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی.. 99

    3-7-2 پرسشنامه انگیزش کارکنان. 100

    3-8- تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش... 100

    3-8-1 روایی پرسشنامه. 100

    3-8-2 پایایی پرسشنامه ها 101

    3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 102

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه. 104

    4-1- توصیف آماری داده‌ها 104

    4-1-1 توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت... 105

    4-1-2 توزیع آماری نمونه بر حسب تحصیلات... 106

    4-1-3 توزیع آماری نمونه بر حسب سنوات خدمت... 107

    4-1-4 توزیع آماری نمونه بر حسب سن.. 108

    4-2- بررسی توصیفی سؤالات و مؤلفه های پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان. 109

    4-2-1 توصیف آماری پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی.. 110

    4-2-1-1 توصیف آماری مؤلفه عدالت توزیعی بر مبنای مدیریت اسلامی.. 110

    4-2-1-2 توصیف آماری مؤلفه عدالت رویه ای بر مبنای مدیریت اسلامی: 111

    4-2-1-3 توصیف آماری مؤلفه عدالت مراوده ای بر مبنای مدیریت اسلامی.. 112

    4-2-1-4 توصیف وضعیت کلی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان. 113

    4-2-1-5 مقایسه توصیفی وضعیت مؤلفه‌های عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان. 113

    4-2-2 توصیف آماری پرسشنامه انگیزش کارکنان. 114

    4-2-2-1 توصیف آماری مؤلفه احساس امنیت... 115

    4-2-2-2 توصیف آماری مؤلفه احساس اجتماعی.. 116

    4-2-2-3 توصیف آماری مؤلفه احساس احترام. 116

    4-2-2-4 توصیف آماری مؤلفه احساس استقلال. 117

    4-2-2-5 توصیف آماری مؤلفه احساس خود شکوفایی.. 118

    4-2-2-6 توصیف وضعیت کلی انگیزش کارکنان در دانشگاههای جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان  119

    4-2-2-7 مقایسه توصیفی وضعیت انگیزش کارکنان و مؤلفه های آن در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان. 119

    4-3- آمار استنباطی: تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش... 121

    4-3-1 فرضیه تحقیق.. 121

    4-3-1-1 فرضیه اصلی.. 121

    4-3-1-2 فرضیه های فرعی.. 122

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 127

    5-2- نتیجه گیری.. 127

    5-2-1 نتایج توصیفی.. 128

    5-2-2 نتایج استنباطی.. 128

    5-3- محدودیت های تحقیق.. 134

    5-4- پیشنهادات کاربردی.. 135

    5-5- پیشنهادات پژوهشی.. 136

    منابع و مآخذ. 137

    فهرست منابع فارسی.. 137

    فهرست منابع انگلیسی.. 143

    پیوست... 146

    پیوست الف) پرسشنامه عدالت سازمانی.. 146

    پیوست ب)  پرسشنامه انگیزش... 148

    چکیده انگلیسی.. 149

     

     

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    1 - آذر، ع. و مؤمنی، م. (1381): آمار و کاربرد آن در مدیریت. چاپ هشتم، تهران: انتشارات پیوند نو.

    2 - - اپستین، مارک. و پریسیلا وایزتر 1385. افزایش سودآوری سازمان از طریق مسئولیت‌پذیری. ترجمه گروه مترجمان میثاق مدیران، ماهنامه میثاق مدیران، شماره 14.

    3 - اخوان کاظمی، بهرام. (1386). عدالت در اندیشه‌های سیاسی اسلام. قم: انتشارات موسسه بوستان کتاب،  ویرایش سوم.

    4 - الوانی، سید مهدی. و فتاح شریف زاده. 1388. فرایند خط مشی گذاری عمومی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ویرایش چهارم.

    5- الوانی،‌ سیدمهدی. و علیرضا شروانی. 1380. اصلاحات اداری و سرمایه اجتماعی، تنگناها و راه چاره‌ها، مدیریت توسعه،‌ شماره 33 و 34.

    6- الوانی،‌ سیدمهدی. و پورعزت،‌ علی اصغر. 1382. عدالت اجتماعی شالوده توسعه پایدار، کمال مدیریت، شماره دوم و سوم، دانشگاه مدیریت دانشگاه شهید بهشتی.

    7- الوانی،‌ سیدمهدی. و حسن دانایی فرد.1380. مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، شماره 55.

    8- امیرخانی، طیبه. (1387). بررسی رابطه میان حساسیت کارکنان به رعایت عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنها در سازمان. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    9- امیرخانی، طبیبه. (1384). بررسی رابطه میان حساسیت افراد به عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد،‌ دانشگاه مدیریت،‌ دانشگاه تهران.

    10 -  امیر تاش، علی محمد. (1372). بررسی انگیزه‌های کارکنان دانشگاه تربیت معلم. پایان‌نامه ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    11 - بشیریه، حسین. (١٣87). تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن ٢٠. ویرایش چهارم، تهران: نشر نی.

    12 - پور عزت، علی اصغر. (1387). مبانی دانش اداره دولت و حکومت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم.

    13 - پورعزت، علی اصغر. (1388). طراحی سیستم خط مشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، تهران: رساله ی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.

    14- پورعزت، علی اصغر. (1382). مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی. دانش مدیریت، شماره 55.

    15 - ترواثا، رابرت. و نیوپورت، جین. (1374). اصول مدیریت و رفتار سازمانی. ترجمه عین‌ا... علا، انتشارات زوار، چاپ دوم.

    16- تقوی دامغانی، سیدرضا. (1379). نگرشی بر مدیریت اسلامی. تهران: چاپ و نشر بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی.

    17 – جرداق، جرج. (1970). الامام علی(ع) صورت العداله النسانیه. منشورات دار المکتبه الحیاه.

    18 - جمشیدی، م. (1390). نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی و شهید صدر، معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی. تهران: ویرایش سوم.

    19 – جمعی از مولفان. (1373). معارف اسلامی. تهران: انتشارات سمت.

    20 – حاج محمدی، ابراهیم. 1377. نسبت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری. روزنامه اطلاعات، شماره 21327.

    21 - حسین زاده، علی. و محسن ناصری. 1386. عدالت سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال هجدهم. شماره 190.

    22 - خاتمی، محمد. (1386). از دنیای شهر تا شهر دنیا. نشر نی، تهران: چاپ نهم.

    23 - خلیلی شورینی، ن. (1381). روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت. تهران: نشر آروین.

    24 – خوشبخت. (1384). بررسی عوامل درون سازمانی با کاهش انگیزه کارکنان در شرکت مخابرات. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    25 - خویی نژاد، غ. (1380). روش تحقیق علوم تربیتی. انتشارات سمت.

    26 - دعایی، حبیب‌ا... (1374). مدیریت منابع انسانی (نگرش کاربردی). ناشر مولف.

    27 - دهقان، بمانعلی. (1386). عدالت و برابری در سیره علوی. مجموعه مقالات همایش رفتارشناسی علوی در گستره مدیریت تهران، دانشگاه شاهد، ویرایش پنجم.

    28 - رابینز، استیفن پی. (1388). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    29 -  رابنیز، استیفن. (1373). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه قاسم کبیری، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    30 - رازنهان، فیروز. 1382. نیروی کار حرفه‌ای و جبران خدمات عادلانه: مروری بر نظریه عدالت و برابری. فصلنامه حوزه و دانشگاه، شماره 37.

    31 - رحیمی‌ نیک، اعظم. (1374). تئوری‌های نیاز و انگیزش. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تهران.

    32 -  رضائیان، علی. (1374). مدیریت رفتار سازمانی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    33- رضائیان، علی. (1387). مبانی مدیریت و رفتار سازمانی. انتشارات سمت، ویرایش ششم.

    34- رضائیان، علی. (1372). رضایت شغلی مدیران مراکز کشاورزی استان آذربایجان. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    35- رضائیان، علی. (1384). انتظار عدالت و عدالت در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ اول.

    36 – ریاضتی. (1382). بررسی عوامل انگیزش کارکنان شرکت آب و فاضلاب جنوب غرب تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    37 – زینالی صومعه، پروانه. (1383). تاثیر رعایت عدالت در اثربخشی سازمان های خدماتی برای جلب رضایت مشتریان. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    38 - زاهدی، شمس‌السادات. (1379). مدیریت فرا ملیتی و جهان نگرشی تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.

    39- زمانی فرد، محمدحسن. (1387). بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان‌ها و ادارات دولتی شهرستان جهرم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

    40 - ساعت‌چی، محمود. (1377). روانشناسی کار برای مدیران در خانه، مدرسه و سازمان. مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    41 -  ساعت‌چی، محمود. (1369). روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت. مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    42 -  ستیرز، ریچارد ام. و پورتر، دبلیو. (1375). انگیزش و رفتار در کار. ترجمه سیدامین ا... علوی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.

    43 - سعادتی تبار، فهیمه. و ناصر امامی. 1390. عدالت و برابری در سازمان. ماهنامه صنعت خودرو. سال چهاردهم، شماره 150.

    44 - سکاران، ا. (1386). روش های تحقیق در مدیریت. ترجمه صائبی، م، شیرازی، م، چاپ چهارم، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

    45- سلیمی، عبدالحکیم. (1384). راهکاری تأمین عدالت. فصلنامه کتاب نقد، شماره 37.

    46 – سید جوادین، سیدرضا. (1386). مبانی سازمان و مدیریت. نگاه دانش، چاپ دوم.

    47 – سید جوادین، سیدرضا. (1386). تئوری های مدیریت. نگاه دانش، چاپ سوم.

    48- شریفی، حسن پاشا. و نسترن شریفی. (1383). روش های تحقیق در علوم رفتار. تهران: انتشارات سخن.

    49- شفیعی، محمد. (1375). بررسی تعیین ترتیب عوامل ایجادکننده انگیزه و نیازهای مازلو در مدیران و اساتید دانشگاه امام حسین. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین.

    50 – شیروانی، علی. (1390). نهج البلاغه/ امام علی (ع). قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در         دانشگاه ها، دفتر نشر معارف.

    51- صلیبا، جلیل. (1366). فرهنگ فلسفی. ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، نشر حکمت، چاپ اول.

    52 – صدیقی. (1378). نظام های مدیریتی جهاد دانشگاهی استان قم و رابطه آن با انگیزش کارکنان.        پایان نامه کارشناسی ارشد.

    53 - عریضی، حمیدرضا. 1383. رویکردهای عدالت اجتماعی در بین معلمان شهر اصفهان. فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 13.

    54 - عسگریان، مصطفی. (1370). مدیریت نیروی انسانی. انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم.

    55 - عظیم‌زاده اردبیلی، فائزه. 1384. عدالت حقوقی. ماهنامه ندای صادق، شماره 40.

    56 – علاء الدین. و همکاران. 1390. بررسی وجدان کاری و انگیزش در نهادهای دانشجویی با رویکرد پویایی سیستم. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    57 – عمید زنجانی، عباسعلی. (1373). مبانی اندیشه سیاسی در اسلام. تهران: موسسه فرهنگی اندیشه.

    58 – عمید زنجانی، عباسعلی. (1373). فقه سیاسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.

    59 -  عمید،‌ حسن. ( 1368). فرهنگ عمید. امیرکبیر.

    60-  فلاحتی، محمد. (1378). بررسی دیدگاه دبیران دبیرستان‌های پسرانه شهر کرمان در خصوص نقش مدیران در ایجاد انگیزه در آنها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.

    61- قلی­پور، آرین. و علی اصغر پورعزت. 1387. پیامدهای احساس بی­عدالتی سازمانی. فصلنامه برداشت دوم. شماره 8.

    62 - قوامی، سیدصمصام الدین. (1388). نقش عدالت در مدیریت حکومت اسلامی. ویرایش سوم، اتنشارات سمت.

    63- قربانیا، ناصر. (1383). عدالت و حقوق. فصلنامه فبسات،‌ شماره 32.

    64- کاتوزیان، ناصر. (1376). حقوق و عدالت. فصلنامه نقد و نظر، شماره 10.

    65 - کرینتر،‌ رابرت. (1387). اصول مدیریت. ترجمه داور ونوس، بهمن جمشیدی و مهرداد پرچ، تهران، نشر مهربان نشر، چاپ اول.

    66- کیخا، نجمه. 1383. مفهوم و ساز و کارهای تحقق عدالت اجتماعی. فصلنامه علوم سیاسی، شماره 26.

    67- گال م. بورگ س. (1387). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی. ترجمه نصر، ا ، و همکاران. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).

    68 - گلستانی، صادق. 1385. بررسی جایگاه عدالت اجتماعی در سیره پیامبر اعظم. فصلنامه تاریخ در آیینه پژوهش، شماره 11.

    69- گلپرور، محسن. 1385. فرانگیزه‌های عدالت سازمانی در کارکنان و مدیران صنایع و سازمانها. بررسی برخی ادارات و سازمانهای شهر اصفهان، مجله مصباح، شماره 65.

    70- لطیفی، محمود. 1384. مبانی عدالت اجتماعی. فصلنامه حکومت اسلامی اندیشه و فقه سیاسی اسلام، شماره 35.

    71 - مختاریان پور، مجید. 1387. بررسی موانع ادراکی تحقق عدالت در سازمان: تحلیلی منطقی. فصلنامه  برداشت دوم. شماره 8.

    72 – مطهری، مرتضی. (1363). بیست گفتار. چاپ ششم، دفتر انتشارات اسلامی، قم.

    73- مطهری، مرتضی. (1409). مبانی اقتصاد اسلامی. انتشارات حکمت، تهران، چاپ دوم.

    74 – مطهری، مرتضی. (1373). اسلام و مقتضیات زمان. انتشارات صدرا،تهران، چاپ نهم.

    75 - مطهری، مرتضی. (1378). سیری در سیره ائمه اطهار. تهران: انتشارات صدرا،‌ چاپ دهم.

    76 -  مورهد، گریگور. و کی کایو گریفین. 1377. رفتار سازمانی. ترجمه سیدمهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید.

    77 - مورهد و گریفین. (1375). رفتار سازمانی. ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران:  انتشارات مروارید.

    78 -  مهدی پور، محمود. 1384. دولت جدید و موانع عدالت گستری. دو ماهنامه مبلغان، شماره 70.

    79- مدیریت بهره‌وری بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی (1375). مبانی نظری عدالت اجتماعی. تهران: انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، چاپ اول.

    80 – محمد زاده، عباس. و آرمن مهروژان. 1375. رفتار سازمانی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.

    81 – مکارم شیرازی، ناصر. (1378). اخلاق در قرآن.

    82 - نایلی، محمدعلی. (1373). انگیزش در سازمان ها. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.

    83 – نبوی، محمدحسن. (1373). مدیریت اسلامی. انتشارات بوستان کتاب، قم.

    84 - نعامی، عبدالزهرا. و حسین شکرکن. 1383. بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمان در کارکنان یک شرکت صنعتی در شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 1.

    85 -  هرسی، پال. و کنت بلانچارد. 1365. مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی علاقه‌بند، تهران: انتشارات امیرکبیر.

    86 - هرسی، پاول. کنت واچ بلانچارد. 1375. مدیریت رفتار سازمانی. استفاده از منابع انسانی، ترجمه‌ی قاسم کبیری، انتشارات امیرکبیر.

    فهرست منابع انگلیسی

    1 - Adams, J.S. (1995). “Inequity in social exchange”.In L. Berkowitz(Ed). Advances in Experimental Social Psychology. Vol. 2.

    2 – Adams- Roy, J., & Barling, J. (1998) Predicting the dicision to confront or report sexual harassment. Journal of Organization Behavior.

    3 - Ambrose, M. L., Seabright, M. A., & Schminke, M. (2008). Sabotage in the workplace: The role of organizational injustice. Organizational Behavior and Human Decision Processes.

    4 - Aydin I, Karaman-Kepenekci Y. 2008. Principals' opinions of organisational justice in  elementary schools in Turkey. Journal of Educational Administration.

    5 – Barclay, J. H., Harland, L.K. (1995) Peer performance appraisal: The impact of ratercompetence,rater location and rating correctability on fairness perception. Group and Organization management.

    6 - Bauer, T. N., Truxillo, D. M., Sanchez, R. J., Craig, J., Ferrara, P., & Campion, M. A. (2005). Applicant reactions to selection: Development of the selection procedural justice scale (SPJS). Personnel Psychology.

    7 - Bell, B. S., Wiechmann, D., & Ryan, A. M. (2006). Consequences of organizational justice expectations in a selection system. Journal of Applied Psychology.

    8 – Bies, R., J. & Moag, J., F.(1986). Interactionaljustice: Communication  criteria of fairness. Research on negotiations in organizations.

    9 - Bies, R., J. Shapiro, D., L.(1988). Causal accounts and managing organizational conflict. Communication Research.

    10 - Bobocel, D., R. & Farrell, A., (1996) Sex-based promotion decisions and interactional fairness. Journal of Applied Phychology.

    11 - Bos, K.V(2007).Fundamental Research by Means of Laboratory Experiments Is Essential For a Better Understanding of Organizational Justice”, Journal of Vocational Behavior.

    12 - Bowen, D. E., Gilliland, S. W., & Folger, R. (1999). HRM and service justice: How being just with employees spills over to customers. Organizational Dynamics.

    13 - Brashear, T., Brooks, C., & Boles, J. (2007). Distributive and procedural justice in a sales force context: Scale development and validation. Journal of  Business Research.

    14 - Brockner, J., konovosky, M., Cooper-schneider, R., Martin, C., & Bies, R. J. (1994) Interactive effects of procedural justice and outcome negativity on victims and survivors of  job less. Academy of management journal.

    15 - Charash, V. C & Spector, P.E (2008).“The Role of Justice in Organizations. A Meta- Analysis ”,Organizational Behavior and Human Decision Processes.

    16 - Cropanzano, R., & Ambrose, M., L.(2001). Procedural and distributive justice are more similar than you think: A monistic perspective and a research agenda. Lexington.

    17 - Cropanzano, R., Byrne, Z. S., Bobocel, D. R., & Rupp, D. R. (2001). Moral virtues, fairness heuristics, social entities, and other denizens of organizational justice. Journal of Vocational Behavior.

    18 - David Sirota   and Michael Irwin Meltzer,( 2006) Stop Demotivating Your Employees, Harvard  management update, January.

    19 - De Cremer (2005). Interaction between distributive justice and procedural.

    20 - Ebrlin and Tatum, (2005). Organizational justice and the decision.

    21 - Folger, R & Kussel C, (1998), "Organizational Justice and human resource management", sage publications.

    22 - Francis L , Baling J. 2005. Organizational injustice and psychological strain canadian . Jornal of Beahavioural Science.

    23- Greenberg, J ( 1998). “Organizational justice: yesterday, today, and tomorrow”. Journal of Management.

    24 - Hoy And Tarter, (2004). Organizational justice in schools.

    25 - Campbell And Finch, (2004). Relationship between organizational justice and psychological management.

    26 - Humphreys, S. E., Ellis, A. P. J., Conlon, D. E., & Tinsley, C. H. (2004). Understanding customer reactions to brokered ultimatums: Applying negotiation and justice theory. Journal of Applied Psychology.

    27 - Irving (2005) The effect of negative emotion balanced with procedural justice and job satisfaction.

    28 – Ivancevich, J., M & Matteson M., T (1996). Organizational behavior and management, 4th Ed. International student. Chicago, Irwin.

    29 - Lambert, E (2003), “The Impact of Organizational Justice on Correctional Stalf", journal of criminal justice on Correctional Stalf,

    30 - Lee, H-R (2008), "An Empirical study of Organizational justice as a Meditator of a Relationship among Leader-member. Dissertation submitted to the Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State university in partial fulfillment of the requirement for the degree of doctor Of Philosophy In Hospitality and Tourism Management.

    31 - Leventhal, G. S., Karuza, J., & Fry, W. R. (1980). Beyond fairness: A theory of allocation preferences. In G. Mikula (Ed.), Justice and social interaction ,New York: Springer-Verlag.

    32 - Lind, E. A., & Tyler, T. R. (1988). The social psychology of procedural justice. New York: Plenum.

    33- Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality. (second edition). New York: Harper and Row.

    34 - Masterson, S. S. (2006). A trickle-down model of organizational justice: Relating employees' and customers' perceptions of and reactions to fairness. Journal of Applied Psychology.

    35 - Masterson, S., S. Lewis, K., Taylor, M.,(2000). Intergrating justice and social exchange: academy of management journal.

    36 - Mintzberg, H., 1973, The Nature of Managerial work, Harper Row.

    37 - Moorman, R., H. & Niehoff, B., P.(1998). Does perceived organizational support mediate the relationship between procedural justice and organizational citizenship behavior? Academy of management journal.

    38 - Moorman , R. H .(1997). Realationship Between organizational justice and organizational citizenship beahaviors : Do fairness perception influence employee citizenship? Journal of Applied Pshychology ,Vol 76.

    39 - Orlando C. R(2007). procedural voice and destructive justice, Journal of Business Research, 55(9).

    40 - Orown (2013). Relationship between organizational justice and citizenship behavior, job motivation and self-efficacy.

    41 - Rayan, A., (1993). Justice Oxford. England; Oxford university Press.

    42 - Scandura, T.A(2008).“Rethinking Leader-Member Exchange: an Organizational Justice Perspective”, Leadership Quarterly , Vol 10.

    43 - Scandra, T., A, (1997). Mentoring and organizational Justice. Journal of vocational behavior.

    44 - Schapp, S., P. (1998). The influence of job satisfaction, organizational commitment and fairness perpceptions on organizational citizenship behavior. Journal of Psychology.

    45 - Schapper, S., P. (1998) Understanding employee job satisfaction.

    46 - Smith, A. K., Bolton, R. N., & Wagner, J. (1999). A model of customer satisfaction with service encounters involving failure and recovery. Journal of Marketing Research.

    47 - Sanderz and Thornhill, (2002). Organizational justice on trust in organization.

    48 - Spencer, D., J. (1986). Employee voice and employee retention. Academy of management journal.

    49- Taylor, A.G.W(2008).“Justice as a Basic Human Need”,New Ideas in Psychology .Vol .21.

    50 - Yalmaz and Tasdaan, (2009). Justice and organizational citizenship behavior in primary schools in Turkey.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, نمونه پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, دانلود پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی با انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان سال تحصیلی 92 -91

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی (M.A ) چکیده متغیرهای استرس شغلی و تعهد سازمانی از جمله موضوع های مهمی هستند که امروزه در سازمان­های موفق مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از متغیرهایی که با استرس شغلی و تعهد سازمانی مرتبط دانسته شده است اخلاق کاری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری با تعهد سازمانی و استرس شغلی در میان کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه رهبری معنوی و هوش اخلاقی با تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392می باشد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه،شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392 می باشد.با توجه به اینکه تعداد کل کارکنان 200نفر می ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده فارسی هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای هکارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1392-1391 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان 225 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش ...

رشته: مديريت اجرايي پائيز 91 چکيده: هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه بين عدالت سازماني و عملکرد شغلي کارکنان شرکت گاز استان اردبيل است. عدالت سازماني نقش انصاف و مخصوصاً ادراک از انصاف در محيط

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش مدیریت دولتی- تحول چکیده در این تحقیق ضمن بیان اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، به معرفی کلی موضوع پژوهش پرداخته شد. در فصل دوم ابتدا اشاره ای به تعاریف و عناصر تشکیل دهنده هرکدام از مفاهیم گردید و در نهایت به معرفی کامل مدل پژوهش پرداخته شد. در فصل سوم ضمن معرفی جامعه آماری و نمونه آماری، روش های جمع آوری اطلاعات و شاخص های ...

چکیده هدف از این پژوهش" تبیین رابطه ی میان فرهنگ سازمانی و عدالت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس " بوده است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی استفاده شده است جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان شهر شیراز می باشد که شامل 145 نفر می باشد و جهت اجرای روش نمونه گیری پژوهش به روش کل شمار ، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A ) رشته مدیریت دولتی(منابع انسانی) چکیده در مقایسه با پژوهش در سایر حوزه های مدیریت ، موضوع حضور زنان در رده مدیریت به عنوان حوزه ای پژوهشی ، نسبتاً جدید است . همچنین احراز پست های کلیدی برای زنان بسیار پیچیده است و متغیر های زیادی را دربر می گیرد . مسئله مورد بررسی در پژوهش حاضر این است که چرا با وجود اینکه نیمی از نیروی انسانی جامعه ...

ثبت سفارش