فهرست:
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله. 5
1-3- اهمیت و ضرورت... 7
1-4- اهداف تحقیق.. 10
1-5- سؤالات تحقیق.. 10
1-6-1 تعاریف نظری.. 11
1-6-2 تعاریف عملیاتی.. 12
1-7- نوع متغیرها 12
1-8- قلمرو تحقیق.. 13
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه. 15
بخش اول: عدالت... 16
2-1- بررسی نظریه های پیرامون عدالت سازمانی.. 16
2-1-1 معنای لغوی عدالت... 16
2-1-2 بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت... 17
2-1-2-1 عدالت در قرآن. 17
2-1-2-2 عدالت در سیرهی نبوی.. 18
2-1-2-3 عدالت در اندیشه سیاسی امام علی (ع) 22
2-1-2-4 عدالت از نظر افلاطون. 23
2-1-2-5 عدالت از دیدگاه شهید مطهری.. 23
2-1-3 عدالت صوری و ماهوی.. 26
2-1-4 عدالت طبیعی و حقوقی.. 26
2-1-5 مروری بر مبانی عدالت در فلسفه اجتماعی غرب... 26
2-1-5-1 یونان باستان. 26
2-1-5-2 اروپای پس از رنسانس... 27
2-1-5-3 غرب معاصر. 27
2-1-5-4 گستره عدالت در فرهنگ اسلامی.. 28
2-1-5-5 فلسفه. 28
2-1-5-6 اخلاق.. 28
2-1-5-7 فقه. 28
2-1-5-8 اجتماع و سیاست... 29
2-1-6 موانع استقرار عدالت... 29
2-1-7 عدالت اجتماعی.. 29
2-1-8 ابعاد عدالت اجتماعی.. 31
2-1-8-1 برابری و مساوات... 31
2-1-8-2 قانون مندی.. 31
2-1-9 راهکارهای تامین عدالت اجتماعی.. 32
2-1-9-1 قانون صحیح.. 32
2-1-9-2 قانون گرایی.. 32
2-1-9-3 اخلاق.. 32
2-1-9-4 شایسته سالاری.. 33
2-1-9-5 نظارت اجتماعی.. 33
2-1-9-6 پیوند استوار حکومت و ملت... 34
2-1-9-7 زی مردمی داشتن کاگزاران نظام. 34
2-1-9-8 مبارزه با ستمگران. 34
2-1-10 مفهوم عدالت سازمانی.. 34
2-1-11 تعریف عدالت سازمانی.. 36
2-1-12 مدل عمومی عدالت سازمانی.. 37
2-1-13 ابعاد عدالت در سازمان. 37
2-1-13-1 عدالت توزیعی.. 38
2-1-13-1-1 نظریه برابری.. 40
2-1-13-1-2 واکنشهای افراد در مقابل برابری و نابرابری ادراک شده 41
2-1-13-1-3 کاربردهای مدیریتی نظریه برابری.. 43
2-1-13-1-4 مدل قضاوت عادلانه. 44
2-1-13-1-5 معیارهای عدالت توزیعی.. 44
2-1-13-2 عدالت رویه ای.. 45
2-1-13-2-1 راهکارهای درک عادلانه رویه ها 46
2-1-13-3 عدالت تعاملی.. 47
2-1-14 طبقهبندی گرین برگ از عدالت... 48
2-1-15 کانون های عدالت سازمانی.. 49
2-1-16 عوامل مؤثر بر درک عدالت در سازمان. 50
2-1-16-1 پیامدهایی که شخص از سازمان دریافت می کند. 50
2-1-16-2 رویه های سازمانی.. 50
2-1-16-3 خصوصیات ادراک کننده 51
2-1-16-4 ویژگی های شخصیتی.. 51
2-1-16-5 ویژگی های جمعیت شناسی.. 51
2-1-17 نتایج حاصل از درک عدالت در سازمان. 52
2-1-17-1 عملکرد کاری.. 52
2-1-17-2 رفتار شهروندی سازمانی.. 53
2-1-17-3 رفتار خلاف انتظار و ترک شغل.. 53
2-1-17-4 واکنش های نگرشی و احساسی نسبت به پیامدهای خاص، سازمان و سرپرست... 53
2-1-17-5 افزایش تعهد سازمانی.. 53
2-1-17-6 رضایت شغلی و رضایت مشتری.. 54
2-1-18 قوانین شش گانه برای استقرار عدالت سازمانی.. 56
2-1-19 مدیریت منابع انسانی و عنصر عدالت... 56
2-1-19-1 عدالت در استخدام افراد سازمان. 56
2-1-19-2 عدالت در طراحی نظام جبران خدمات... 57
2-1-19-3 عدالت در آموزش کارکنان. 58
2-1-19-4 عدالت در طراحی سیستم های انضباطی.. 58
2-1-19-5 عدالت در اخراج کارکنان. 59
2-1-19-6 عدالت در طراحی نظامِ ارزیابی کارکنان (تعیین شایستگی) 59
2-1-20 موانع اجرای تحقق عدالت سازمانی.. 60
2-1-20-1 تعریف نشدن اهداف و استراتژی ها بر محور عدالت... 60
2-1-20-2 محیط.. 61
2-1-20-3 اندازه سازمان. 61
2-1-20-4 ساخت قدرت و کنترل. 62
2-1-20-5 موانع آگاهانه. 63
2-1-20-6 موانع نا آگاهانه ( سوء ادراکات) 63
بخش دوم: انگیزش... 65
2-2- تعریف انگیزش... 65
2-2-1 انگیزش و رفتار. 67
2-2-2 تأثیر انگیزه 67
2-2-3 نیاز و انگیزش... 67
2-2-4 نیازهای ناخودآگاه 68
2-2-5 ابعاد انگیزش... 68
2-2-6 تأثیر انگیزه بر عملکرد. 68
2-2-7 نگرشی اسلامی به بحث انگیزش... 69
2-2-7-1 انسان بر سر دو راهی.. 69
2-2-7-2 رابطهی انگیزش و خیر و شر. 69
2-2-7-3 نیازهای مادی.. 70
2-2-7-4 جاذبههای معنوی.. 70
2-2-8 کلیدهای اصلی اداره و رهبری انگیزش کارکنان. 71
2-2-9 نقش انگیزش در سازمان ها 72
2-2-10 ضرورت شناخت نیازها 72
2-2-11 تعریف نیاز. 73
2-2-12 مشخصات نیازها 73
2-2-13 مدیر مسلمان و انگیزشها 74
2-2-14 اسلام و انگیزش برای تأمین نیازمندیها 74
2-2-15 تئوریهای نیاز در انگیزش... 75
2-2-15-1 سلسله مراتب نیازهای مازلو. 75
2-2-15-2 نظریه ERG آلدرفر. 76
2-2-15-3 نظریهی دو عاملی هرزبرگ... 77
2-2-15-4 نظریه نیازهای سه گانه. 77
2-2-15-5 ترکیب دیدگاههای مختلف نیاز. 78
2-2-15-6 نظریهی انتظار و احتمال. 78
2-2-15-7 نظریه برابری.. 79
2-2-15-8 نظریه X و نظریه Y.. 79
2-2-15-9 نظریه هدفگذاری.. 80
2-2-15-10 نظریه اسناد. 80
2-2-15-11 تئوری z اوچی.. 81
2-2-15-12 نظریه تقویت... 81
2-2-16 از مفاهیم انگیزش چگونه در سازمانها استفاده میشود؟. 83
2-2-16-1 استفاده از انگیزندهها 83
2-3- بررسی تحقیقهای انجام شده 84
2-3-1 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد عدالت سازمانی.. 84
2-3-1-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 84
2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 86
2-3-2 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد انگیزش... 88
2-3-2-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 88
2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 91
2-4- چهارچوب نظری تحقیق.. 92
2-5- مدل مفهومی تحقیق.. 93
2-7- فرضیههای تحقیق.. 95
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 97
3-2- نوع و روش پژوهش... 97
3-3- فرایند تحقیق.. 97
3-4- جامعه آماری پژوهش... 98
3-5- نمونه پژوهش... 98
3-6- روش های گردآوری اطلاعات... 99
3-7- ابزار گردآوری دادهها 99
3-7-1 پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی.. 99
3-7-2 پرسشنامه انگیزش کارکنان. 100
3-8- تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش... 100
3-8-1 روایی پرسشنامه. 100
3-8-2 پایایی پرسشنامه ها 101
3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 102
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه. 104
4-1- توصیف آماری دادهها 104
4-1-1 توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت... 105
4-1-2 توزیع آماری نمونه بر حسب تحصیلات... 106
4-1-3 توزیع آماری نمونه بر حسب سنوات خدمت... 107
4-1-4 توزیع آماری نمونه بر حسب سن.. 108
4-2- بررسی توصیفی سؤالات و مؤلفه های پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان. 109
4-2-1 توصیف آماری پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی.. 110
4-2-1-1 توصیف آماری مؤلفه عدالت توزیعی بر مبنای مدیریت اسلامی.. 110
4-2-1-2 توصیف آماری مؤلفه عدالت رویه ای بر مبنای مدیریت اسلامی: 111
4-2-1-3 توصیف آماری مؤلفه عدالت مراوده ای بر مبنای مدیریت اسلامی.. 112
4-2-1-4 توصیف وضعیت کلی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان. 113
4-2-1-5 مقایسه توصیفی وضعیت مؤلفههای عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان. 113
4-2-2 توصیف آماری پرسشنامه انگیزش کارکنان. 114
4-2-2-1 توصیف آماری مؤلفه احساس امنیت... 115
4-2-2-2 توصیف آماری مؤلفه احساس اجتماعی.. 116
4-2-2-3 توصیف آماری مؤلفه احساس احترام. 116
4-2-2-4 توصیف آماری مؤلفه احساس استقلال. 117
4-2-2-5 توصیف آماری مؤلفه احساس خود شکوفایی.. 118
4-2-2-6 توصیف وضعیت کلی انگیزش کارکنان در دانشگاههای جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان 119
4-2-2-7 مقایسه توصیفی وضعیت انگیزش کارکنان و مؤلفه های آن در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان. 119
4-3- آمار استنباطی: تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش... 121
4-3-1 فرضیه تحقیق.. 121
4-3-1-1 فرضیه اصلی.. 121
4-3-1-2 فرضیه های فرعی.. 122
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 127
5-2- نتیجه گیری.. 127
5-2-1 نتایج توصیفی.. 128
5-2-2 نتایج استنباطی.. 128
5-3- محدودیت های تحقیق.. 134
5-4- پیشنهادات کاربردی.. 135
5-5- پیشنهادات پژوهشی.. 136
منابع و مآخذ. 137
فهرست منابع فارسی.. 137
فهرست منابع انگلیسی.. 143
پیوست... 146
پیوست الف) پرسشنامه عدالت سازمانی.. 146
پیوست ب) پرسشنامه انگیزش... 148
چکیده انگلیسی.. 149
منبع:
فهرست منابع فارسی
1 - آذر، ع. و مؤمنی، م. (1381): آمار و کاربرد آن در مدیریت. چاپ هشتم، تهران: انتشارات پیوند نو.
2 - - اپستین، مارک. و پریسیلا وایزتر 1385. افزایش سودآوری سازمان از طریق مسئولیتپذیری. ترجمه گروه مترجمان میثاق مدیران، ماهنامه میثاق مدیران، شماره 14.
3 - اخوان کاظمی، بهرام. (1386). عدالت در اندیشههای سیاسی اسلام. قم: انتشارات موسسه بوستان کتاب، ویرایش سوم.
4 - الوانی، سید مهدی. و فتاح شریف زاده. 1388. فرایند خط مشی گذاری عمومی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ویرایش چهارم.
5- الوانی، سیدمهدی. و علیرضا شروانی. 1380. اصلاحات اداری و سرمایه اجتماعی، تنگناها و راه چارهها، مدیریت توسعه، شماره 33 و 34.
6- الوانی، سیدمهدی. و پورعزت، علی اصغر. 1382. عدالت اجتماعی شالوده توسعه پایدار، کمال مدیریت، شماره دوم و سوم، دانشگاه مدیریت دانشگاه شهید بهشتی.
7- الوانی، سیدمهدی. و حسن دانایی فرد.1380. مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، شماره 55.
8- امیرخانی، طیبه. (1387). بررسی رابطه میان حساسیت کارکنان به رعایت عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنها در سازمان. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
9- امیرخانی، طبیبه. (1384). بررسی رابطه میان حساسیت افراد به عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران.
10 - امیر تاش، علی محمد. (1372). بررسی انگیزههای کارکنان دانشگاه تربیت معلم. پایاننامه ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
11 - بشیریه، حسین. (١٣87). تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن ٢٠. ویرایش چهارم، تهران: نشر نی.
12 - پور عزت، علی اصغر. (1387). مبانی دانش اداره دولت و حکومت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم.
13 - پورعزت، علی اصغر. (1388). طراحی سیستم خط مشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، تهران: رساله ی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
14- پورعزت، علی اصغر. (1382). مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی. دانش مدیریت، شماره 55.
15 - ترواثا، رابرت. و نیوپورت، جین. (1374). اصول مدیریت و رفتار سازمانی. ترجمه عینا... علا، انتشارات زوار، چاپ دوم.
16- تقوی دامغانی، سیدرضا. (1379). نگرشی بر مدیریت اسلامی. تهران: چاپ و نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی.
17 – جرداق، جرج. (1970). الامام علی(ع) صورت العداله النسانیه. منشورات دار المکتبه الحیاه.
18 - جمشیدی، م. (1390). نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی و شهید صدر، معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی. تهران: ویرایش سوم.
19 – جمعی از مولفان. (1373). معارف اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
20 – حاج محمدی، ابراهیم. 1377. نسبت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری. روزنامه اطلاعات، شماره 21327.
21 - حسین زاده، علی. و محسن ناصری. 1386. عدالت سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال هجدهم. شماره 190.
22 - خاتمی، محمد. (1386). از دنیای شهر تا شهر دنیا. نشر نی، تهران: چاپ نهم.
23 - خلیلی شورینی، ن. (1381). روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت. تهران: نشر آروین.
24 – خوشبخت. (1384). بررسی عوامل درون سازمانی با کاهش انگیزه کارکنان در شرکت مخابرات. پایان نامه کارشناسی ارشد.
25 - خویی نژاد، غ. (1380). روش تحقیق علوم تربیتی. انتشارات سمت.
26 - دعایی، حبیبا... (1374). مدیریت منابع انسانی (نگرش کاربردی). ناشر مولف.
27 - دهقان، بمانعلی. (1386). عدالت و برابری در سیره علوی. مجموعه مقالات همایش رفتارشناسی علوی در گستره مدیریت تهران، دانشگاه شاهد، ویرایش پنجم.
28 - رابینز، استیفن پی. (1388). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
29 - رابنیز، استیفن. (1373). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه قاسم کبیری، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
30 - رازنهان، فیروز. 1382. نیروی کار حرفهای و جبران خدمات عادلانه: مروری بر نظریه عدالت و برابری. فصلنامه حوزه و دانشگاه، شماره 37.
31 - رحیمی نیک، اعظم. (1374). تئوریهای نیاز و انگیزش. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
32 - رضائیان، علی. (1374). مدیریت رفتار سازمانی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
33- رضائیان، علی. (1387). مبانی مدیریت و رفتار سازمانی. انتشارات سمت، ویرایش ششم.
34- رضائیان، علی. (1372). رضایت شغلی مدیران مراکز کشاورزی استان آذربایجان. پایان نامه کارشناسی ارشد.
35- رضائیان، علی. (1384). انتظار عدالت و عدالت در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ اول.
36 – ریاضتی. (1382). بررسی عوامل انگیزش کارکنان شرکت آب و فاضلاب جنوب غرب تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد.
37 – زینالی صومعه، پروانه. (1383). تاثیر رعایت عدالت در اثربخشی سازمان های خدماتی برای جلب رضایت مشتریان. پایان نامه کارشناسی ارشد.
38 - زاهدی، شمسالسادات. (1379). مدیریت فرا ملیتی و جهان نگرشی تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
39- زمانی فرد، محمدحسن. (1387). بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان سازمانها و ادارات دولتی شهرستان جهرم. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
40 - ساعتچی، محمود. (1377). روانشناسی کار برای مدیران در خانه، مدرسه و سازمان. مرکز آموزش مدیریت دولتی.
41 - ساعتچی، محمود. (1369). روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت. مرکز آموزش مدیریت دولتی.
42 - ستیرز، ریچارد ام. و پورتر، دبلیو. (1375). انگیزش و رفتار در کار. ترجمه سیدامین ا... علوی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.
43 - سعادتی تبار، فهیمه. و ناصر امامی. 1390. عدالت و برابری در سازمان. ماهنامه صنعت خودرو. سال چهاردهم، شماره 150.
44 - سکاران، ا. (1386). روش های تحقیق در مدیریت. ترجمه صائبی، م، شیرازی، م، چاپ چهارم، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
45- سلیمی، عبدالحکیم. (1384). راهکاری تأمین عدالت. فصلنامه کتاب نقد، شماره 37.
46 – سید جوادین، سیدرضا. (1386). مبانی سازمان و مدیریت. نگاه دانش، چاپ دوم.
47 – سید جوادین، سیدرضا. (1386). تئوری های مدیریت. نگاه دانش، چاپ سوم.
48- شریفی، حسن پاشا. و نسترن شریفی. (1383). روش های تحقیق در علوم رفتار. تهران: انتشارات سخن.
49- شفیعی، محمد. (1375). بررسی تعیین ترتیب عوامل ایجادکننده انگیزه و نیازهای مازلو در مدیران و اساتید دانشگاه امام حسین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین.
50 – شیروانی، علی. (1390). نهج البلاغه/ امام علی (ع). قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف.
51- صلیبا، جلیل. (1366). فرهنگ فلسفی. ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، نشر حکمت، چاپ اول.
52 – صدیقی. (1378). نظام های مدیریتی جهاد دانشگاهی استان قم و رابطه آن با انگیزش کارکنان. پایان نامه کارشناسی ارشد.
53 - عریضی، حمیدرضا. 1383. رویکردهای عدالت اجتماعی در بین معلمان شهر اصفهان. فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 13.
54 - عسگریان، مصطفی. (1370). مدیریت نیروی انسانی. انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم.
55 - عظیمزاده اردبیلی، فائزه. 1384. عدالت حقوقی. ماهنامه ندای صادق، شماره 40.
56 – علاء الدین. و همکاران. 1390. بررسی وجدان کاری و انگیزش در نهادهای دانشجویی با رویکرد پویایی سیستم. پایان نامه کارشناسی ارشد.
57 – عمید زنجانی، عباسعلی. (1373). مبانی اندیشه سیاسی در اسلام. تهران: موسسه فرهنگی اندیشه.
58 – عمید زنجانی، عباسعلی. (1373). فقه سیاسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
59 - عمید، حسن. ( 1368). فرهنگ عمید. امیرکبیر.
60- فلاحتی، محمد. (1378). بررسی دیدگاه دبیران دبیرستانهای پسرانه شهر کرمان در خصوص نقش مدیران در ایجاد انگیزه در آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
61- قلیپور، آرین. و علی اصغر پورعزت. 1387. پیامدهای احساس بیعدالتی سازمانی. فصلنامه برداشت دوم. شماره 8.
62 - قوامی، سیدصمصام الدین. (1388). نقش عدالت در مدیریت حکومت اسلامی. ویرایش سوم، اتنشارات سمت.
63- قربانیا، ناصر. (1383). عدالت و حقوق. فصلنامه فبسات، شماره 32.
64- کاتوزیان، ناصر. (1376). حقوق و عدالت. فصلنامه نقد و نظر، شماره 10.
65 - کرینتر، رابرت. (1387). اصول مدیریت. ترجمه داور ونوس، بهمن جمشیدی و مهرداد پرچ، تهران، نشر مهربان نشر، چاپ اول.
66- کیخا، نجمه. 1383. مفهوم و ساز و کارهای تحقق عدالت اجتماعی. فصلنامه علوم سیاسی، شماره 26.
67- گال م. بورگ س. (1387). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی. ترجمه نصر، ا ، و همکاران. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
68 - گلستانی، صادق. 1385. بررسی جایگاه عدالت اجتماعی در سیره پیامبر اعظم. فصلنامه تاریخ در آیینه پژوهش، شماره 11.
69- گلپرور، محسن. 1385. فرانگیزههای عدالت سازمانی در کارکنان و مدیران صنایع و سازمانها. بررسی برخی ادارات و سازمانهای شهر اصفهان، مجله مصباح، شماره 65.
70- لطیفی، محمود. 1384. مبانی عدالت اجتماعی. فصلنامه حکومت اسلامی اندیشه و فقه سیاسی اسلام، شماره 35.
71 - مختاریان پور، مجید. 1387. بررسی موانع ادراکی تحقق عدالت در سازمان: تحلیلی منطقی. فصلنامه برداشت دوم. شماره 8.
72 – مطهری، مرتضی. (1363). بیست گفتار. چاپ ششم، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
73- مطهری، مرتضی. (1409). مبانی اقتصاد اسلامی. انتشارات حکمت، تهران، چاپ دوم.
74 – مطهری، مرتضی. (1373). اسلام و مقتضیات زمان. انتشارات صدرا،تهران، چاپ نهم.
75 - مطهری، مرتضی. (1378). سیری در سیره ائمه اطهار. تهران: انتشارات صدرا، چاپ دهم.
76 - مورهد، گریگور. و کی کایو گریفین. 1377. رفتار سازمانی. ترجمه سیدمهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید.
77 - مورهد و گریفین. (1375). رفتار سازمانی. ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران: انتشارات مروارید.
78 - مهدی پور، محمود. 1384. دولت جدید و موانع عدالت گستری. دو ماهنامه مبلغان، شماره 70.
79- مدیریت بهرهوری بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی (1375). مبانی نظری عدالت اجتماعی. تهران: انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، چاپ اول.
80 – محمد زاده، عباس. و آرمن مهروژان. 1375. رفتار سازمانی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.
81 – مکارم شیرازی، ناصر. (1378). اخلاق در قرآن.
82 - نایلی، محمدعلی. (1373). انگیزش در سازمان ها. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
83 – نبوی، محمدحسن. (1373). مدیریت اسلامی. انتشارات بوستان کتاب، قم.
84 - نعامی، عبدالزهرا. و حسین شکرکن. 1383. بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمان در کارکنان یک شرکت صنعتی در شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 1.
85 - هرسی، پال. و کنت بلانچارد. 1365. مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی علاقهبند، تهران: انتشارات امیرکبیر.
86 - هرسی، پاول. کنت واچ بلانچارد. 1375. مدیریت رفتار سازمانی. استفاده از منابع انسانی، ترجمهی قاسم کبیری، انتشارات امیرکبیر.
فهرست منابع انگلیسی
1 - Adams, J.S. (1995). “Inequity in social exchange”.In L. Berkowitz(Ed). Advances in Experimental Social Psychology. Vol. 2.
2 – Adams- Roy, J., & Barling, J. (1998) Predicting the dicision to confront or report sexual harassment. Journal of Organization Behavior.
3 - Ambrose, M. L., Seabright, M. A., & Schminke, M. (2008). Sabotage in the workplace: The role of organizational injustice. Organizational Behavior and Human Decision Processes.
4 - Aydin I, Karaman-Kepenekci Y. 2008. Principals' opinions of organisational justice in elementary schools in Turkey. Journal of Educational Administration.
5 – Barclay, J. H., Harland, L.K. (1995) Peer performance appraisal: The impact of ratercompetence,rater location and rating correctability on fairness perception. Group and Organization management.
6 - Bauer, T. N., Truxillo, D. M., Sanchez, R. J., Craig, J., Ferrara, P., & Campion, M. A. (2005). Applicant reactions to selection: Development of the selection procedural justice scale (SPJS). Personnel Psychology.
7 - Bell, B. S., Wiechmann, D., & Ryan, A. M. (2006). Consequences of organizational justice expectations in a selection system. Journal of Applied Psychology.
8 – Bies, R., J. & Moag, J., F.(1986). Interactionaljustice: Communication criteria of fairness. Research on negotiations in organizations.
9 - Bies, R., J. Shapiro, D., L.(1988). Causal accounts and managing organizational conflict. Communication Research.
10 - Bobocel, D., R. & Farrell, A., (1996) Sex-based promotion decisions and interactional fairness. Journal of Applied Phychology.
11 - Bos, K.V(2007).Fundamental Research by Means of Laboratory Experiments Is Essential For a Better Understanding of Organizational Justice”, Journal of Vocational Behavior.
12 - Bowen, D. E., Gilliland, S. W., & Folger, R. (1999). HRM and service justice: How being just with employees spills over to customers. Organizational Dynamics.
13 - Brashear, T., Brooks, C., & Boles, J. (2007). Distributive and procedural justice in a sales force context: Scale development and validation. Journal of Business Research.
14 - Brockner, J., konovosky, M., Cooper-schneider, R., Martin, C., & Bies, R. J. (1994) Interactive effects of procedural justice and outcome negativity on victims and survivors of job less. Academy of management journal.
15 - Charash, V. C & Spector, P.E (2008).“The Role of Justice in Organizations. A Meta- Analysis ”,Organizational Behavior and Human Decision Processes.
16 - Cropanzano, R., & Ambrose, M., L.(2001). Procedural and distributive justice are more similar than you think: A monistic perspective and a research agenda. Lexington.
17 - Cropanzano, R., Byrne, Z. S., Bobocel, D. R., & Rupp, D. R. (2001). Moral virtues, fairness heuristics, social entities, and other denizens of organizational justice. Journal of Vocational Behavior.
18 - David Sirota and Michael Irwin Meltzer,( 2006) Stop Demotivating Your Employees, Harvard management update, January.
19 - De Cremer (2005). Interaction between distributive justice and procedural.
20 - Ebrlin and Tatum, (2005). Organizational justice and the decision.
21 - Folger, R & Kussel C, (1998), "Organizational Justice and human resource management", sage publications.
22 - Francis L , Baling J. 2005. Organizational injustice and psychological strain canadian . Jornal of Beahavioural Science.
23- Greenberg, J ( 1998). “Organizational justice: yesterday, today, and tomorrow”. Journal of Management.
24 - Hoy And Tarter, (2004). Organizational justice in schools.
25 - Campbell And Finch, (2004). Relationship between organizational justice and psychological management.
26 - Humphreys, S. E., Ellis, A. P. J., Conlon, D. E., & Tinsley, C. H. (2004). Understanding customer reactions to brokered ultimatums: Applying negotiation and justice theory. Journal of Applied Psychology.
27 - Irving (2005) The effect of negative emotion balanced with procedural justice and job satisfaction.
28 – Ivancevich, J., M & Matteson M., T (1996). Organizational behavior and management, 4th Ed. International student. Chicago, Irwin.
29 - Lambert, E (2003), “The Impact of Organizational Justice on Correctional Stalf", journal of criminal justice on Correctional Stalf,
30 - Lee, H-R (2008), "An Empirical study of Organizational justice as a Meditator of a Relationship among Leader-member. Dissertation submitted to the Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State university in partial fulfillment of the requirement for the degree of doctor Of Philosophy In Hospitality and Tourism Management.
31 - Leventhal, G. S., Karuza, J., & Fry, W. R. (1980). Beyond fairness: A theory of allocation preferences. In G. Mikula (Ed.), Justice and social interaction ,New York: Springer-Verlag.
32 - Lind, E. A., & Tyler, T. R. (1988). The social psychology of procedural justice. New York: Plenum.
33- Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality. (second edition). New York: Harper and Row.
34 - Masterson, S. S. (2006). A trickle-down model of organizational justice: Relating employees' and customers' perceptions of and reactions to fairness. Journal of Applied Psychology.
35 - Masterson, S., S. Lewis, K., Taylor, M.,(2000). Intergrating justice and social exchange: academy of management journal.
36 - Mintzberg, H., 1973, The Nature of Managerial work, Harper Row.
37 - Moorman, R., H. & Niehoff, B., P.(1998). Does perceived organizational support mediate the relationship between procedural justice and organizational citizenship behavior? Academy of management journal.
38 - Moorman , R. H .(1997). Realationship Between organizational justice and organizational citizenship beahaviors : Do fairness perception influence employee citizenship? Journal of Applied Pshychology ,Vol 76.
39 - Orlando C. R(2007). procedural voice and destructive justice, Journal of Business Research, 55(9).
40 - Orown (2013). Relationship between organizational justice and citizenship behavior, job motivation and self-efficacy.
41 - Rayan, A., (1993). Justice Oxford. England; Oxford university Press.
42 - Scandura, T.A(2008).“Rethinking Leader-Member Exchange: an Organizational Justice Perspective”, Leadership Quarterly , Vol 10.
43 - Scandra, T., A, (1997). Mentoring and organizational Justice. Journal of vocational behavior.
44 - Schapp, S., P. (1998). The influence of job satisfaction, organizational commitment and fairness perpceptions on organizational citizenship behavior. Journal of Psychology.
45 - Schapper, S., P. (1998) Understanding employee job satisfaction.
46 - Smith, A. K., Bolton, R. N., & Wagner, J. (1999). A model of customer satisfaction with service encounters involving failure and recovery. Journal of Marketing Research.
47 - Sanderz and Thornhill, (2002). Organizational justice on trust in organization.
48 - Spencer, D., J. (1986). Employee voice and employee retention. Academy of management journal.
49- Taylor, A.G.W(2008).“Justice as a Basic Human Need”,New Ideas in Psychology .Vol .21.
50 - Yalmaz and Tasdaan, (2009). Justice and organizational citizenship behavior in primary schools in Turkey.