فهرست:
چکیده ................................................................................................................................................1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه ..........................................................................................................................................3
1-2- بیان مسأله تحقیق ......................................................................................................................4
1-3- اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق .............................................................................................6
1-4- چارچوب نظری تحقیق.............................................................................................................7
1-5- اهداف اساسی تحقیق ...............................................................................................................8
1-6- فرضیه های تحقیق ....................................................................................................................8
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ...........................................................................9
1-8- قلمرو تحقیق ..........................................................................................................................10
1-9- نتیجه گیری و جمع بندی فصل اول .......................................................................................10
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
2-1 مقدمه ........................................................................................................................................12
2-2- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی ...................................................................................................13
2-2-1- سیر تحول تاریخی کارآفرینی ............................................................................................16
2-2-1-1- دوره اول : قرن15 و 16 میلادی « صاحبان پروژه های بزرگ » ....................................17
2-2-1-2- دوره دوم : قرن 17 میلادی « مخاطره پذیری » .............................................................17
2-2-1-3- دوره سوم : قرون 18 ، 19و اوایل قرن بیستم« تمایز کارآفرینان از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد » ........................................................................................................................................... 17
2-2-1-4- دوره چهارم : دهه های میانی قرن بیستم میلادی « نوآوری » ...................................... 17
2-2-1-5- دوره پنجم : دوران معاصر « رویکرد چند جانبه » .......................................................18
2-2-2 انواع کارآفرینی .....................................................................................................................18
2-2-2-1 کارآفرینی مستقل .............................................................................................................18
2-2-2-2 کارآفرینی سازمانی ...........................................................................................................19
2-2-2-3 کارآفرینی شرکتی ............................................................................................................19
2-2-2-4 کارآفرینی دولتی .............................................................................................................20
2-2-2-5 کارآفرینی از راه دور ........................................................................................................20
2-2-2-6 کارآفرینی ارزشی یا اجتماعی ..........................................................................................20
2-2-2-7 کارآفرینی اطلاعاتی .........................................................................................................20
2-2-2-8 کارآفرینی زوجی .............................................................................................................20
2-2-2-8 کارآفرینی فناورانه ............................................................................................................21
2-2-2-9 : کارآفرینی زنان ..............................................................................................................21
2-2-3 تعریف فرد کارآفرین ..........................................................................................................22
2-2-4 ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی(روان شناختی ) فرد کارآفرین ......................................23
2-2-5 عوامل موثر بر ظهور کارآفرینان ...........................................................................................26
2-2-6 اهمیت و ضرورت کارآفرینی ...............................................................................................27
2-2-7 رویکردهای کارآفرینی .........................................................................................................28
2-2-7-1 رویکرد شخصی .............................................................................................................28
2-2-7-1-1 خصوصیات روانشناختی ...........................................................................................28
2-2-7-1-2 خصوصیات جمعیت شناختی .....................................................................................29
2-2-7-2 رویکرد رفتاری (انسان شناسی ) ....................................................................................29
2-2-7-3 رویکرد محیطی (رویکرد جامعه شناسی ) ....................................................................29
2-2-7-4 رویکرد اقتصادی .............................................................................................................30
2-2-8 پیامدهای کارآفرینی ..............................................................................................................31
2-2-9 عوامل موثر بر کارآفرینی ......................................................................................................32
2-3 انگیزه وابستگی
2-3-1 تعریف انگیزش ....................................................................................................................35
2-3-2 انواع انگیزه ...........................................................................................................................37
2-3-2-1 انگیزه بیرونی ..................................................................................................................37
2-3-2-2 انگیزه درونی ..................................................................................................................37
2-3-3 ویژگی های انگیزه ...............................................................................................................40
2-3-4 انگیزه مهمترین عامل بهره وری ..........................................................................................40
2-3-5عوامل ضدانگیزشی کارآفرینی ...............................................................................................41
2-4 پیشینه تحقیقات
2-4-1 مطالعات داخلی ....................................................................................................................42
2-4-2 مطالعات خارجی ..................................................................................................................46
2-5 نتیجه گیری ...............................................................................................................................50
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه ........................................................................................................................................52
3-2- روش تحقیق ...........................................................................................................................53
3-3- جامعه آماری .........................................................................................................................53
3-4- نمونه آماری و روش نمونه گیری .........................................................................................53
3-5 روش گردآوری و ابزار گردآوری اطلاعات ..............................................................................54
3-6 روایی ابزار گردآوری داده ها ....................................................................................................56
3-7 پایایی ابزار گردآوری داده ها ....................................................................................................56
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها .................................................................................................57
3-9- نتیجه گیری ...........................................................................................................................58
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه ....................................................................................................................................60
4-2- توصیف متغیرهای تحقیق .......................................................................................................61
4-2-2-سن ......................................................................................................................................62
4-2-3-حمایت عاطفی ....................................................................................................................63
4-2-4-محرک مثبت .......................................................................................................................64
4-2-5-توجه ...................................................................................................................................65
4-2-6-مقایسه اجتماعی ..................................................................................................................66
4-2-7-انگیزه وابستگی ..................................................................................................................67
4-2-8-علاقه به کارآفرینی ..............................................................................................................68
4 -3- آزمون فرضیه های تحقیق .....................................................................................................69
4-3-1- آزمون فرضیه اول ..............................................................................................................70
4-3-2- آزمون فرضیه دوم ..............................................................................................................71
4-3-3- آزمون فرضیه سوم .............................................................................................................72
4-3-4- آزمون فرضیه چهارم ..........................................................................................................73
4-3-5- آزمون فرضیه اصلی ...........................................................................................................74
4-4 نتیجه گیری ...............................................................................................................................78
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه .....................................................................................................................................80
5-2- نتایج پژوهش .........................................................................................................................81
5-2-1- نتایج مشخصات فردی گروه نمونه ....................................................................................81
5-2-2- نتایج آزمون فرضیه ها ........................................................................................................81
5-3- پیشنهادات پژوهش .................................................................................................................
5-4- محدودیت های پژوهش .........................................................................................................
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی ................................................................................................
منبع:
الف ) منابع فارسی :
ایران نژاد پاریزی ، مهدی ، 1392 ، اصول پایان نامه نویسی ، تهران
بیابان گرد ، اسماعیل ، 1384 ، رابطه ی عزت نفس ، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان تهران ، مطالعات روان شناختی ، 1 ، 4و5 ، 5-18
تجاری و همکار ، فرشاد ، 1385 ، مطالعه آمادگی کارآفرینی در ورزش : تحلیل مقدماتی مقیاس اندازه گیری کارآفرینی در ورزش ، پژوهش در علوم ورزشی ، 10 ، 73-8
جواهری و همکار ، فاطمه ، 1383 ، موانع کارآفرینی زنان : بررسی تأثیر جنسیتی بر کارآفرینی زنان در ایران ، جامعه شناسی ایران ، 5 ، 2 ، 161-178
حق شناس و همکاران ، اصغر ، 1386 ، الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران ، فصلنامه علوم مدیریت ایران ، 2 ، 8 ، 31-72
حیدری ساربان ، وکیل ، 1391 ، اولویت بندی موانع موثر بر کارآفرینی زنان روستایی ( با روش AHP ) ، مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان ، 10 ، 2 ، 159-177
خاکی ، غلامرضا ، 1390 ، روش تحقیق در مدیریت ، بازتاب چاپ ششم
دانایی فرد و همکاران ، حسن ، 1386 ، ارتقاء کارآفرینی در ایران : تحلیلی بر نقش دولت ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی ، 42 ، 221-262
دلاور ، علی ، 1391 ، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران
رابینز ، استیفن پی ، 1390 ، رفتار سازمانی (مترجم : پارسائیان ، علی و همکار ) ، تهران
زارع ، قاسم ، 1386 ، رابطه بین روان شناختی توانمندسازی کارشناسان و کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی کشور ، نشریه علوم حرکتی و ورزش ، 5 ، 1 ، 9 ، 71-81
سکاران ، اوما ، 1381 ، روش های تحقیق در مدیریت ، ترجمه صائبی ؛ محمد ، شیرازی ؛ محمود ، تهران
سهرابی فرد و همکاران ، نسرین ، 1385 ، رواسازی مقیاس سنجش کارآفرینی در مدیران دستگاههای دولتی ، فصلنامه روانشناسان ایرانی ، 2 ، 8 ، 267-276
شبگو منصف ، محمود ، 1390 ، اصول و سرپرستی و مدیریت ، رشت
شریف زاده و همکار ، ابوالقاسم ، 1391 ، بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، 64 ، 131-152
شکرکن و همکاران ، حسین ، 1381 ، بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز ، علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران ، 3 ، 9 ، 3و4 ، 1-24
طالبی کلیدبری ، ، 1389 ، تأثیر آموزش بر ویژگی های کارآفرینی دانشجویان ( مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رشت ) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
علائی ، سوسن ، 1390 ، نقش فرهنگ کارآفرینی در توسعه کارآفرینی (مطالعه صنایع فرهنگی ) ، پژوهش های مدیریت راهبردی ، 18 ، 48 ، 109-132
فرهنگی و همکار ، علی ، 1384 ، طراحی و تببین الگوی ارتباطات سازمانی در فرآیند کارآفرینی سازمانی (با تأکید بر شرکت های پخش سراسر ایران ) ، دو ماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار ، 12 ، 14 ، 1-20
فلاح حقیقی ، نگین ، 1390 ،بررسی خصوصیات کارآفرینانه دانشجویان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران ، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران ، 42-2 ، 3 ، 357-366
قلی پور سلیمانی و همکار ، علی ، 1380 ، مبانی رفتار سازمانی ، رشت
کاظمی و همکار ، مصطفی ، 1386 ، سنجش میزان کارآفرینی مدیران صنعت (مطالعه موردی : استان خراسان ) ، دانش و توسعه ، 20 ، 167-184
کاظمی و همکار ، مصطفی ، 1389 ، بررسی کارآفرینی درون سازمانی با استفاده از مدل استیونسون ، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت ، نوآوری و کارآفرینی ، شیراز
کردنائیج و همکاران ، اسدالله ، 1384 ، طراحی ساختار سازمانی مراکز و آموزشگاههای کارآفرینی در کشور ، فصلنامه علوم انسانی ، 9 ، 2 ، 119-156
گلرد ، پروانه ، 1384 ، عوامل موثر در توسعه کارآفرینی زنان ایرانی ، پژوهش زنان ، 3 ، 1 ، 101-123
محمدی و همکاران ، حمیدرضا ، 1390 ، بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی با تمایل به کارآفرینی ، فصلنامه ی علمی – پژوهشی جامعه شناسی زنان ، 2 ، 1 ، 99-120
مدهوشی و همکار ، مهرداد ، 1382 ، بررسی موانع کارآفرینی در دانشگاه مازندران ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، 27 و 28 ، 157-213
مرتضوی و همکار ، سعید ، 1383 ، یررسی و تحلیل ابعاد حمایت از واحدهای کوچک فعال در صنعت فلزات اساسی با تاکید بر رویکرد کارآفرینی ، دانش و توسعه ، 15 ، 85-103
ملک پور و همکار ، علی ، 1390 ، شهر و تکاپوی کارآفرینی(زمینه ها ، موانع ، راهکارها و فرصت های کارآفرینی) ، تهران
مومنی و همکار ، منصور ، 1391 ، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS ، تهران
مهدوی عادلی و همکار ، محمدحسین ، 1385 ، بررسی جریان خصوصی سازی و تاثیر آن بر تقویت کارآفرینی در ایران ، دانش و توسعه ، 18 ، 31-54
ناهید ، مجتبی ، 1388 ، چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در یک نگاه ، بررسی های بازرگانی ، 34 ، 39-58
هادیزاده مقدم و همکاران ، اکرم ، 1388 ، بررسی ارتباط هوش هیجانی با گرایش کارآفرینانه ، توسعه کارآفرینی ، 1 ، 4 ، 139-162 )
هزار جریبی ، جعفر ، 1382 ، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، 30 ، 159-174
هنری و همکاران ، حبیب ، 1385 ، رابطه ی انگیزه و بهره وری نیروی انسانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران ، حرکت ، 27
ب ) منابع لاتین :
Ahmad, Noor Hazlina , 2010 , Is entrepreneurial competency and business relationship contingent upon business environment , International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research , 16 , 3 , 182-203
Analoui , Farhad et al , 2009 , Public sector managers and entrepreneurship in Islamic Republic of Iran , Journal of Management Development , 28 , 6 , 522-532
Carmen , Salvador et al , 2011 , Entrepreneurial self-efficacy and life satisfaction the ICT , Journal of Basic and Applied Scientific Research , 1 , 3 , 242-251
Decker , Wayne H , 2012 , Affiliation motivation and interest in entrepreneurial careers , Journal of managerial psychology , 27 , 3 , 302-320
Devonish , Dwayne et al , 2010 , Explaining entrepreneurial intentions in the Caribbean , International Journal Entrepreneurial Behavior & Research , 16 , 2 , 149-171
Di Zhang , David et al , 2011 , Personal characteristics and strategic orientation : entrepreneurs in Canadian manufacturing companies , International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research , 17 , 1 , 82-103
Franco, Mario et al , 2013 , Firm resources and entrepreneurial orientation as determinants for collaborative entrepreneurship , Management Decision , 51 , 3 , 680-696
Huarng , Kun-Huang , 2013 , A two-tier business model and its realization for entrepreneurship , Journal of business Research , 66, 2102-2105
Hussain , Javed , 2010 , The impact of entrepreneurship education on succession in ethnic minority family firms , Education + Training , 52 , 8/9 , 643-659
Long ,Dan et al , 2010 , Anatomy of nascent entrepreneurship in China (A preliminary study from CSPED project ) , Journal of Chinese Entrepreneurship , 2 , 2 , 129-147
Lourdes Machado , Maria de et al , 2011, A look academics job satisfaction and motivation in Portuguese higher education institutions , Procedia – Social and behavioral Sciences , 29 , 1715-1724
Marti , Margarita et al , 2009 , Organization Leadership : Motives and Behaviors of Leaders in Current Organizations , the Spanish Journal if Psychology , 12 , 1 , 267-274
Montoro-sanchez ,Angeles , 2011 , Human resource management and corporate entrepreneurship , International of manpower , 32 , 1 , 6-13
Ng , Wilson et al , 2010 , Not another study of great leaders , International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research , 16 , 5, 457-476
S. Dhesi , Autar , 2010 , Diaspora Social entrepreneurs and community development , International Journal of Social Economics , 37 , 9 , 703-716
Sanchez Canizares , Sandra et al , 2010 , Gender differences in entrepreneurial attitudes , Equality Diversity and Inclusion : An international Journal , 29 , 8 , 766-786
Siegel , Donald S , 2012 , The role of market and technological knowledge in recognizing entrepreneurial opportunities , management decision , 50 , 5 , 797-816
Skudiene , Vida et al , 2012 , The contribution of corporate social responsibility to internal employee motivation , Baltic Journal if Management , 7 , 1, 49-67
Trevelyan , Rose , 2011 , Self-regulation and effort in entrepreneurial tasks, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research , 17 , 1 , 39-63
Trevelyan , Rose , 2011 , Self-regulation and effort in entrepreneurial tasks , International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research , 17 , 1 , 39-63
W. Peltier , James et al , 2010 , Enhancing entrepreneurial marketing education : the student perspective , Journal of Small Business Enterprise Development , 17 , 4, 514-536
Yi Feng Chen , Nancy et al , 2010 , Developing the strategic resources of Chinese entrepreneurial firms , Leadership & Organization Development Journal , 31 , 3 , 213-229