فهرست:
فصل اول: کلیات پژوهش.....................................................................................1
1-1.مقدمه.........................................................................................................................2
1-2.بیان مسأله.....................................................................................................................3
1-3.اهداف تحقیق................................................................................................................5
1-4.ضرورت و اهمیت تحقیق..............................................................................................6
1-5.فرضیه های تحقیق.........................................................................................................6
1-6.پیشینه ی تحقیق............................................................................................................8.
1-7.تعریف متغیرها....................................................................................... ...................12
1-8.قلمرو تحقیق.................................................................................................................14
1-9.روش شناسی تحقیق......................................................................................................14
1-10.روش گردآوری اطلاعات..............................................................................................14
1-11.جامعه آماری..................................................................................................................14
1-12.روش تجزیه و تحلیل آماری..........................................................................................14
فصل دوم:مرور منابع/ ادبیات تحقیق/ پیشینه ی تحقیق..............................................15
2-1.مقدمه.............................................................................................................................16
2-2.عملکرد موسسه..............................................................................................................17
2-2-1.عملکرد بانک ها..........................................................................................................18
2-2-2.ضرورت ارزیابی عملکرد.............................................................................................19
2-2-3.مدل های مختلف ارزیابی عملکرد...............................................................................21
........................................21ROCE،ROE،ROI2-2-3-1. و مشتقات آن(قبل از دهه 80)
2-2-3-2.مدل ارزش افزوده اقتصادی(1980)........................................................................22
2-2-3-3.مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت..............................................................................22
2-2-3-4.ماتریس عملکرد......................................................................................................22
2-2-3-5.هرم عملکرد............................................................................................................23
2-2-3-6.پرسشنامه اندازه گیری عملکرد(1990)....................................................................24
2-2-3-7.مدل نتایج و تعیین کننده ها(1991).........................................................................24
2-2-3-8.کارت امتیازدهی متوازن(1992)..............................................................................25
2-2-3-9.فرایند کسب و کار(1996).....................................................................................25
2-2-3-10.مدل تعالی سازمان(1998)....................................................................................26
2-2-3-11.تحلیل ذی نفعان(2001)......................................................................................27
2-2-3-12.چارچوب یکپارچه اندازه گیری عملکرد(2000).................................................28
2-2-3-13. DEA مدل تحلیل پوششی داده ها ...................................................................28
2-3.مفهوم قابلیت های بازاریابی............................................................................................29
2-3-1.مفهوم تلاطم بازار.......................................................................................................31
2-3-1-1.بازاریابی در شرایط متلاطم......................................................................................31
2-3-1-2.واکنش نادرست مدیر در مواجهه با تلاطم بازار......................................................34
2-3-2.مفهوم شدت رقابت.....................................................................................................35
2-3-2-1.شدت رقابت در صنعت بانکداری............................................................................36
2-3-3.مفهوم تمرکززدایی.......................................................................................................38
2-3-3-1.انواع تمرکززدایی....................................................................................................38
2-3-3-2.علت تمرکززدایی....................................................................................................39
2-3-3-3.تمرکززدایی در صنعت بانکداری............................................................................39
2-3-4.مشتری مداری.............................................................................................................39
2-3-4-1.ضرورت حرکت به سمت مشتری مداری................................................................40
2-3-4-2.مشتری مداری در موسسات مالی و بانک ها..............................................................42
2-3-4-3.تعاریف مشتری مداری...............................................................................................43
2-3-5.رقیب محوری..................................................................................................................44
2-3-5-1.تعاریف رقیب محوری................................................................................................45
2-3-6.گرایش به نوآوری............................................................................................................46
2-3-6-1.تعاریف گرایش به نوآوری..........................................................................................47
2-4.مفهوم پویایی های رقابتی....................................................................................................47
2-4-1.اهمیت پویایی رقابتی در صنعت بانکداری......................................................................48
2-5.نقش قابلیت های بازاریابی در عملکرد موسسه.....................................................................49
2-6.مروری بر تحقیقات و نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق........................................52
فصل سوم:روش اجرای تحقیق/ مواد و روش ها...........................................................55
3-1.مقدمه......................................................................................................................................56
3-2.روش تحقیق............................................................................................................................56
3-2-1.نوع تحقیق بر مبنای هدف..................................................................................................56
3-2-1-1.تحقیق بنیادی یا پایه ای................................................................................................56
3-2-1-2.تحقیق کاربردی............................................................................................................57
3-2-2.نوع تحقیق بر مبنای روش..................................................................................................57
3-3.جامعه آماری..........................................................................................................................57
3-3-1.نمونه آماری و روش نمونه گیری........................................................................................57
3-4.ابزارها و روش های جمع آوری داده.....................................................................................58
3-4-1.روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات...........................................................................59
3-4-1-1.روایی...........................................................................................................................60
3-4-1-2.پایایی...........................................................................................................................60
3-4-1-2-1.روش آلفای کرونباخ................................................................................................61
3-5.روش تجزیه و تحلیل داده.....................................................................................................62
3-6.نتیجه گیری...........................................................................................................................64
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق..............................................65
4-1.مقدمه.................................................................................................................................66
4-2.آمارتوصیفی.......................................................................................................................66
4-2-1.تحلیل جمعیت شناختی نمونه.........................................................................................66
4-2-1.توصیف متغیرهای جمعیت شناختی..................................................................................67
4-2-1-1.جنسیت........................................................................................................................67
4-2-1-2.سن..............................................................................................................................68
4-2-1-3.سطح تحصیلات...........................................................................................................69
4-2-1-4.سابقه خدمت...............................................................................................................70
4-2-2.توصیف متغیرهای اصلی تحقیق.......................................................................................71
4-2-2-1.تلاطم بازار.................................................................................................................71
4-2-2-2.تمرکززدایی................................................................................................................72
4-2-2-3.مشتری مداری............................................................................................................73
4-2-2-4.رقیب محوری............................................................................................................74
4-2-2-5.گرایش به نوآوری......................................................................................................75
4-2-2-6.شدت رقابت..............................................................................................................76
4-2-2-7.قابلیت های بازاریابی.................................................................................................77
4-2-2-8.عملکرد شعبه..............................................................................................................78
4-3.آزمون فرضیه های تحقیق....................................................................................................79
4-3-1.آزمون مدل تحقیق............................................................................................................79
4-3-2.شاخص های برازش مدل.................................................................................................82
4-4.بررسی فرضیه های تحقیق....................................................................................................83
فصل پنجم:بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................87
5-1.مقدمه..................................................................................................................................88
5-2.نتیجه گیری..........................................................................................................................88
5-2-1.نتایج آمار توصیفی.........................................................................................................88
5-2-2.نتایج آمار استنباطی.......................................................................................................89
5-3.پیشنهادات تحقیق.............................................................................................................92
5-3-1.پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق.............................................................................92
5-3-2.پیشنهادات برای تحقیقات آتی.....................................................................................94
5-3-3.محدودیت های تحقیق..............................................................................................94
فهرست منابع........................................................................................................96
چکیده انگلیسی.................................................................................................................105
پرسش نامه تحقیق..............................................................................................................106
منبع:
الف) فارسی
1.احمدی،اکبر(1389) " اثرات شدت رقابتی مشاهده در صنعت و قابلیت های مربوط به بازاریابی: درایورهای ( محرک های) عملکرد بهتر نام تجاری" فصلنامه مدیریت بازاریابی(کسب و کار) صنعتی.
2.احمدوند، علی محمد و تربتی، امیر و پوررضا، ناصر و نادری، مهدی و فیروزشاهی، محسن (1391) "مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تعالی به منظور بهبود عملکرد"، فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره پنج، شماره 1
3.استونر جیمز. ای. اف، ادوارد فری من آر، گیلبرت، دانیل آر. (1386) "مدیریت" ترجمه پارساییان و اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی، جلد اول.
4.اعتباری، محمد و پوراسفندیانی، حامد(1384) "زمینه پیاده سازی سیستم ارزیابی عملکرد مدون زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو" سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،13-1.
5.آقاداود ، سید رسول ردائی ، مجید.(1385) "تمرین رفتار با مشتری"، اصفهان ، غزل
6.باقری، احسان (1391) " مروری بر 5 نیروی رقابتی در صنعت بانکداری" شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه، پایگاه اطلاع رسانی صنعت.
7.ثقفی، علی و صفرزاده، محمدحسین (1390) "مدل های مدیریت و اندازه گیری عملکرد:بررسی اجمالی" دانش و پژوهش حسابداری، سال هفتم، شماره بیست و پنجم.
8.چهارسوقی، سیدکمال و ساجدی نژاد، آرمان و شاهمرادی، محمدعلی (1387)" مقایسه علمی کارت امتیازی متوازن در سازمان هایی با اهداف مالی و سازمان های غیرانتفاعی"، پنجمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع.
9.چیرانی، ابراهیم و پاکپور رودسری، ایمان (1389) "بازارمحوری و نقش ان در بازاریابی" دوماهنامه توسعه مهندسی بازار، سال چهارم، شماره شانزدهم.
10.خاکی،غلامرضا"روش تحقیق در مدیریت"،انتشارات بازتاب،چاپ سوم،تهران،(1387)
11.دیوید فرد آر، (1389) " مدیریت استراتژیک" ترجمه پارساییان، علی و اعرابی، سید محمد، انتشارات دفتر پژوهشی فرهنگی.
12.رحیمی، غفور (1385) "ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان" ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 173
13.رضایی، فرزین و عازم، حامد (1391)" تاثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکت ها" فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت ، سال پنجم، شماره دوازدهم.
14.رضایی دولت آبادی، حسین و خائف الهی، احمد علی (1384) " مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیتهای بازاریابی در صنایع شیمیایی" فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 1.
15.رضوانی، مهران و طغرایی، محمدتقی (1390) "نقش آفرینی سرمایه اجتماعی سازمانی در گرایش به نواوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان" پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 6.
16.رهنورد، فرجه اله (1387)، عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمان های بخش دولتی ایران، پژوهشنامه ی مدیریت، سال هشتم، شماره ی 4(پیاپی 31)
17.ریاضت،فرهاد (1381) "ارزیابی عملکرد بانک ها از طرح تا عمل"نشریه: اقتصاد » پژوهشنامه اقتصادی » شماره 5، صص 168-135
18.ساعدی، مهدی و یزدانی، حمیدرضا(1388) " ارائه مدل فرایندی برای پیاده سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو: نظریه برخاسته از داده ها" نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2
19.سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه "روشهای تحقیق در علوم رفتاری" چاپ دوازدهم، 1385.
20.سکاران،اوما" روش های تحقیق در مدیریت"،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی،موسسه آموزش عالی و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ پنجم،تهران،(1386)
21.شریف زاده، فتاح و نوری، روح الله، (1383) "معیارهای تعیین درجه مطلوب تمرکز و عدم تمرکز در شعب بانک: مورد بانک ملت" دانش مدیریت، شماره 67.
22.صالحی، سیدمرتضی و نیکوکار، غلامحسین و محمدی، ابوالفضل و تقی نتاج، غلامحسین (1390) "طراحی الگوی ارزیابی عملکرد شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری" مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 7، صص 142-127.
23.صدرایی، علی "وفاداری مشتری در صنعت بانکداری" ویوان نیوز، سایت http://www.vivannews.com/Pages/News-23270.aspx، 1391
24.صدوقیان، محمدرضا و تدین، علی (1386)" دو مدل مکمل در ارزیابی عملکرد" مقالات تدبیر، شماره 179
25عباسقلی پور، محسن(1389) " عوامل موثر بر بهبود عملکرد بانکها"، مجله بانک و اقتصاد، شماره 106.
26.عباسی، محمدرضا و صالحی، صبور (1390)، "اثر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری در صنعت بیمه" پژوهشنامه بیمه، سال بیست و ششم، شماره 2، صص 176-145.
27.علی احمدی، علیرضا و ابراهیمی، مهدی و سلیمانی ملکان، حجت (1389) " برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات"، انتشارات تولید دانش.
28.قاضی زاده مصطفی، بررسی و مطالعه اثر قابلیت های بازاریابی و تنوع بخشی بر عملکرد مالی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، نشریه ی بازاریابی، آذر 1390
29.کاتلر. فیلیپ و آرمسترانگ. گری (1381)، "اصول بازاریابی"، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات.
30.کردنائیج، اسدالله (1383) "مشتری مداری: رمز موفقیت سازمان های متعالی"، مطالعات مدیریت، شماره 44-43.
31.کریمی، تورج (1385) "مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی" تدبیر، شماره 171.
32.کیوان شکوهی، همایون و دارایی، مجتبی (1389) " رتبه بندی روسای شعب بانک بر اساس ویژگی های بازاریابی به عنوان مزیت برتر" شماره 111.
33.معطوفی، علیرضا و تاجدینی، کیهان و آقاجانی،حسنعلی و تاجدینی، کیوان(1389) "نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری و عملکرد سازمانی" چشم انداز مدیریت یازرگانی، شماره 4، پیاپی 37، صص 71-57.
34.میرکمالی، سید محمد و چوپانی، حیدر(1390) "رابطه بین رهبری تحول آفرین با گرایش به نواوری سازمانی در یک شرکت بیمه ای" پژوهشنامه بیمه، سال بیست و ششم، شماره 3، صص 181-155.
35.موتمنی علیرضا، جواد زاده محمد، تیزفهم مهدی، "ارزیابی عملکرد راهبردی بانک ها" مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، بهار 1389.
36.ونوس،داور صفائیان ، میترا.(1383)" بازاریابی خدمات بانکی"،تهران ، نگاه دانش
37.یامینی، اعظم (1385) "مشتری مداری و راهکارهای کسب رضایت مشتریان"، بانک و اقتصاد، شماره 76، صص 27-23.
38.آرمسترانگ، مایکل(1385)، "مدیریت عملکرد راهبردی کلیدی و راهنمای عملی"، ترجمه سعید صفری، انتشارات جهاد دانشگاهی
ب) انگلیسی
39.Assaf.A&Barros c.p&Josiassen A (2010)."Hotel efficiency: A Bootstrapped meta frontier approach". International Journal of Hospitality Management 29.468-475.
40.Auh S., Mengue, B. Balancing exploration and exploitation: The moderating role of competitive intensity. Journal of Business Research 2005; Vol.58: 1652-1661
41.Bharadwaj, S. G., Varadarajan, P. R., & Fahy, J. (1993, October). Sustainable competitive advantage in service industries: A conceptual model and research ropositions.Journal of Marketing, 57, 83–99.
42.Candi, Marina & Jan van den Ende & Gerda Gemser (2013) " Sailing into the wind: Organizing innovation projects under technological turbulence" Elsevier Ltd. All rights reserved.
43.Carroll, Stephen J. and Craig E. Schneier,(2011) "Performance Appraisal and Review Systems" ,Glenview, IL: Scott, Foresman and Company.
44.DeSarbo, W., Di Benedetto, C. A., & Song, M. (2007). A heterogeneous resource based view for exploring relationships between firm performance and capabilities. Journal of Modeling in Management, 2(2), 103–130.
45.Dawes John,(2000)," Market Orientation and Company Profitability: Further Evidence Incorporating Longitudinal Data",Australian Journal of Management,Vol. 25, No. 2,PP.173-200.
46.Dawes, John & Magda Nenycz-Thiel (2013) " Analyzing the intensity of private label competition across retailers" Journal of Business Research 66 , 60–66
47.Day,G.S. (1994)."The capabilities of market-driven organizations", Journal of Marketing 58, PP. 35-52.
48.Deshpande, R., Farley, J. and Webster, F. (1993). "Corporate Culture, Customer Orientation, and innovativeness in Japanese Firms: a quadrat analysis", Journal of marketing, Vol. 57.
49.Falch, Torberg & Justina A.V. Fischer (2012) " Public sector decentralization and school performance: International evidence" Economics Letters 114 , 276–279.
50.Griffith, David A & Goksel Yalcinkaya & Roger J. Calantone (2010) "Do marketing capabilities consistently mediate effects of firm intangible capital on performance across institutional environments?" Journal of World Business 45, 217–227
51 .Han, J. K., Kim, N., & Srivastava, R. K. (1998). Market orientation and organizational performance: Is innovation a missing link? Journal of Marketing, 62(4), 30–5.
52 .Hartline, M. D., Maxham, J. G. I. I. I., & McKee, D. O. (2000). Corridors of influence in the dissemination of customer-oriented strategy to customer contact services. Journal of Marketing, 64(2), 35–50
53.Hult, G. T. M., Ketchen, D. J., Jr., & Slater, S. F. (2005). Market orientation and performance: An integration of disparate approaches. Strategic Management Journal, 26(12),
1173–1181.
54.Hurley, R. F., & Hult, T. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: An integration and empirical examination. Journal of Marketing, 62(3),42–54.
55.Hilary.c&Chuan.L&Chung.(2010)."Improved Slack-Based Contex-Dependent DEA- A study of International Tourist hotel in Taiwan".Expert systems with Application,37,6452-6458.
56.Jermias, Johnny, (2008), the relative influence of competitive intensity and business strategy on the relationship between financial leverage and performance corporate, the British accounting review, 40,71-86
57.Jiménez-Rubio, Dolores (2011) " The impact of fiscal decentralization on infant mortality rates: Evidence from OECD countries" Social Science & Medicine 73, 1401e1407
58 .Jyh-Jengwu.; "Influence of market orientation & strategy on travel industry performance: an empirical study of E-Commerce in Taiwan"; Tourism Management, No. 25, 2004.
59 .Cadwallader, S., Jarvis, C. B., Bitner, M. J., & Ostrom, A. L. (2010). Frontline employee motivation to participate in service innovation implementation. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(2), 219–239.
60 .Celuch, K. G., Kasouf, C. J., & Peruvemba, V. (2002). The effects of perceived market and learning orientation on assessed organizational capabilities. Industrial Marketing Management, 31, 545–554.
61.Kamasak, R. (2010). " Firm specific versus industry structure factors in explaining performance variation: empirical evidence from Turkey". Management Research Review, Vol. 34, 10.
62.Kaplan, RS & Norton, DP (1992) "The Balanced Scorecard – measures that drive performance", Harvard Business Review, vol, 59 no 3,pp. 71-80
63.Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54(2), 1–18.
64.Kotler Philip and Chaotics John A. Caslione,: "The Business and Marketing in the Age of Turbulence" (New York: AMACOM, 2009) pp. 151–153.
65.Lytle, R. S., Hom, P., & Mokwa, M. P. (1998). SERV*OR: A managerial measure of organizational service orientation. Journal of Retailing, 74(4), 455–489.
66.Lam, S. K., Kraus, F., & Ahearne, M. (2010, September). The diffusion of market orientation throughout the organization: A social learning theory perspective. Journal of Marketing, 74, 61–79.
67.Lynch, R.& Cross, K., (1991), Measure up Yardsticks for Continuos Improvement.
68.Martın-Consuegra David, Esteban Agueda,(2007)," Market orientation and business performance: An empirical investigation in the airline indus",Journal of Air Transport Management,vol.13,pp 383–386.
69.Martinez-Vazquez, J. and R. McNab (2005), "Fiscal Decentralization, Economic Growth, and Macroestability", International Studies Working Paper 01, Atlanta: Andrew YoungSchool of Policy Studies, Georgia State University.
70.Marinova, D., Ye, J., & Singh, J. (2008). Do frontline mechanisms matter? Impact of quality and productivity orientations on unit revenue, efficiency, and customer satisfaction.Journal of Marketing, 72(2), 28–45.
71.Menguc, B., & Auh, S. (2006). Creating a firm-level dynamic capability through capitalizing on market orientation and innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(1), 63–73.
72.Menguc Bulent and P.Boichuk Jeffrey (2012). " Customer orientation dissimilarity, sales unit identification, and customer-directed extra-role behaviors: Understanding the contingency role of coworker support", Journal of Business Research 65,PP. 1357–1363.
73.Menguc, B., & Auh, S. (2010). Development and return on execution of product innovation capabilities: The role of organizational structure. Industrial Marketing Management,39, 820–831.
74.Morgan, N. A., Slotegraaf, R. J., & Vorhies, D. W. (2009). Linking marketing capabilities with profit growth. International Journal of Research in Marketing, 26, 284–293.
75.Morgan, N. A., Vorhies, D. W., & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities and firm performance. Strategic Management Journal,30(8), 909–920.
76.Nair, Anil & David D. Selover (2012)" A study of competitive dynamics" Journal of Business Research 65 , 355–361
77.Nakata, Cheryl & Zhu, Zhen. (2006). "Information technology and customer orientation: A study of direct, mediated, and interactive linkages", Journal of Marketing Management 22 (3/4),PP. 319-354.
78.Narver, J. and Slater, S. (1990), "The effect of a market Orientation on business Profitability", Journal of marketing. Vol. 54, PP. 20-35.
79.Neyapti, Bilin (2010) "Fiscal decentralization and deficits: International evidence" European Journal of Political Economy 26 , 155–166
80.Noble, C. H., Sinha, R. K., & Kumar, A. (2002, October). Market orientation and alternative strategic orientations: A longitudinal assessment of performance implications. Journal of Marketing, 66, 25–39.
81.O'Cass A, Weerwardena J. The effects of perceived industry competitive intensity and market- related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management 2010; 39(4): 571-581.
82.Olavarrieta, S., & Friedmann, F. (2008). Market orientation, knowledge-related resources and firm performance. Journal of Business Research, 61(6), 623–630.
83.Olson, E. M., Slater, S. F., & Hult, G. T. M. (2005). The performance implications of fit among strategy, marketing organisation structure and strategic behaviour. Journal of Marketing, 69(3), 49–65
84.Ortega, M. J. R., & Villaverde, P. M. G. (2008)." Capabilities and ompetitive tactics influences on performance: Implications of the moment of entry". Journal of Business Research, 61, 332-345.
85.Patton, Michael Quinn, (2010)" Evaluating Performance: Appraisal Programs: An Overview" Theodore Roosevelt Building, United States Office of Personnel Management
86.Ramaswamy, K., (2001). Organizational ownership, competitive intensity, and firm performance: an empirical study of the Indian manufacturing sector. Strategic management journal 22,989-998
87.Ro Heejung and Chen Po-Ju (2011) " Empowerment in hospitality organizations: Customer orientation and organizational support" International Journal of Hospitality Management 30, PP.422–428.
88.Rolstandas, A., (1995), "Performance Measurement: A Business Process Benchmarking Approach", Chapman & Hall, New York, NY.
89.Ruekert, R. (1992). "Developing a market orientation: an Organizational Strategy Perspective", International Journal of marketing, Vol. 9. PP. 225-45.
90.Santos-Vijande, Marıa Leticia & Luis Ignacio Alvarez-Gonzalez (2007) " Innovativeness and organizational innovation in total quality oriented firms: The moderating role of market turbulence" Technovation 27 , 514–532
91.Secme, Y. N., Bayrakdaroglu, A., & Kahraman, C.,(2009) " Fuzzy Performance Evaluation in Turkish Banking Sector using Analytic Hierarchy Process and TOPSIS", Expert System with application, 36, 11699-11709
92.Shahid N.B., and Other; "Just Enterpeneurial enough: the moderating effect of ntrepreneurship on the relationship between market orientation & performance"; Journal of Business Research, No.58, 2005.
93.Shapiro, B. (1988), "What the hell is market-oriented'" Harvard Business Review, Vol. 66, PP. 19-25.
94.Siguaw, J. A.; Simpson, P. M. & Enz, C. A. (2006). Conceptualizing innovation orientation: a framework for study and integration of innovation research, Journal of Product Innovation Management, 23(6),PP. 556-574
95.Smirnova, M., Naudé, P., Henneberg, S. C., Mouzas, S., & Kouchtch, S. P. (2011). The impact of market orientation on the development of relational capabilities and performance outcomes: The case of Russian industrial firms. Industrial Marketing Management, 40, 44–53.
96.Song, M., Nason, R.W., & Benedetto, A. D. (2008). "Distinctive marketing and information technology capabilities and strategic types: A cross national investigation". Journal of International Marketing, 16(1), 4-38.
97.Terawatanavong, Civilai & Gregory J. Whitwell& Robert E. Widing & Aron O'Cass (2011) "Technological turbulence, supplier market orientation, and buyer satisfaction" Journal of Business Research 64 ,911–918
98.Theodosiou Marios and Kehagias John and Katsikea Evangelia (2012),"Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations", Industrial Marketing Management 41,PP. 1058–1070.
99 .UNESCO (2005). "Education Policies and Strategies7, Decentralization in Education National Policies and practices, by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, place de Fontenoy" , 75352 Paris 07 SP (france).
100. Vorhies, D. W., Morgan, R. E., & Autry, C. W. (2009). Product-market strategy and the marketing capabilities of the firm: Impact on market effectiveness and cash flow performance. Strategic Management Journal, 30(12), 1310–1334.
101.Weerawardena J., (2003) "The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy", Journal of strategic marketing.
102. Wu, Jie (2012) " Technological collaboration in product innovation: The role of market competition and sectoral technological intensity" Research Policy 41, 489–496
103.Zhou, K. Z., Yim, C. K., & Tse, D. K. (2005). The effects of strategic orientations on technology-and market-based breakthrough innovations. Journal of Marketing, 69(2), 42–60.
104. Zhou, K. Z., Li, J. J., Zhou, N., & Su, C. (2008)" Market orientation, job satisfaction product quality and firm performance: Evidence from China". Strategic Management Journal,29,985,1000