فهرست:
فصل اول :مقدمه ...........................................................................................................................................2
1-1-مقدمه ...................................................................................................................................................3
2-1-بیان مسئله ............................................................................................................................................3
3-1- ضرورت و اهمیت تحقیق ..................................................................................................................6
5-1- سوالات تحقیق ...................................................................................................................................8
5-1-1- سوالات اصلی تحقیق ....................................................................................................................8
5-1-2- سوالات فرعی تحقیق ....................................................................................................................9
6-1- تعاریف مفهومی .................................................................................................................................9
7-1- تعاریف عملیاتی ..............................................................................................................................10
فصل دوم: پیشینه تحقیق..............................................................................................................................11
1-2- مقدمه ...............................................................................................................................................12
2-2- تاریخچه رهبری ...............................................................................................................................13
3-2- رهبری تحولی ..................................................................................................................................15
4-2- شاخص های رهبری تحولی ............................................................................................................22
5-2- نقش رهبری تحولی در سازمان های آموزشی .................................................................................24
6-2- نظریه سازمان یاد گیرنده...................................................................................................................25
7-2- تفاوت سازمان یاد گیرنده و یادگیری سازمانی ................................................................................27
8-2- اصول سازمان یاد گیرنده ..................................................................................................................30
9-2- مشخصه های سازمان یاد گیرنده ......................................................................................................34
10-2- ویژگی های سازمان یاد گیرنده ......................................................................................................36
11-2- تفاوت سازمان های یادگیرنده با سازمان های سنتی.......................................................................38
12-2- چگونه رهبران تحولی به یادگیری سازمانی و پیشبرد سازمان به سمت سازمان یادگیرنده کمک
می کنند........................................................................................................................................................40
13-2- تحقیقات انجام شده .......................................................................................................................41
فصل سوم: روش تحقیق .......................................................................................................................47
1-3- روش تحقیق................................................................................................................................48
2-3- جامعه آماری................................................................................................................................48
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری ...............................................................................................48
4-3- ابزار اندازه گیری .......................................................................................................................49
5-3- روش بررسی اعتبار ابزار تحقیق ................................................................................................50
6-3- روش جمع آوری داده ها ..........................................................................................................50
7-3- روش تحلیل داده ها ..................................................................................................................51
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................................................52
1-4- تجزیه و تحلیل سوالات اصلی .................................................................................................54
2-4- تجزیه و تحلیل سوالات فرعی ..................................................................................................62
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری .........................................................................................................71
1-5- مقدمه ........................................................................................................................................72
2-5- بحث یافته ها ...........................................................................................................................73
3-5- پیشنهاد به مدیران (پیشنهاد کاربردی) .......................................................................................82
4-5- پیشنهادات برای تحقیقات آینده (پیشنهادات پژوهشی) .............................................................82
5-5- محدودیت های تحقیق .............................................................................................................83
منابع .....................................................................................................................................................85
پیوست .................................................................................................................................................92
منبع:
1. اشرفی، بزرگ. (1387). سازمان مدیریت اثر بخش، انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود.
2. اطهری، عاطفه. (1388). رابطه رهبری تحولی و بهسازی کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مشهد، دانشگاه فردوسی.
3. اقتداری، علی محمد. (1372). سازمان و مدیریت، سیستم و رفتار سازمانی، انتشارات مولوی، بهار
4. اکار، ویلیام. و براون، ویلیام. رهبری تحول آفرین در سازمانها: یک مدل متاثر، ترجمه صمد مطلبی اصل، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 181
5. بجانی، حسین. (1388). مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده، تدبیر، سال بیستم، شماره 203، www.system.parsiblog.com
6. جاودانی، محمد. (1381). بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی معلمان، دانشگاه شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد.
7. چورلی، علی. (1384). بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحولی، تبادلی و تکلیف گرایی مدیران با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان گلستان، دانشگاه مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
8. حسین پور سلطانی زرندی، (1387). مقایسه سبک های رهبری تحول گرا و عملگرای مسئولین هیاتهای ورزشی استان گیلان، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 19، صص191-205، www.SID.ir
9. حیدری، اسماعیل. (1388). سازمان یادگیرنده و بهره وری، ماهنامه مدیریت، سال بیستم، شماره 149-150، ص 23
10. خائف، احمد علی.(1384). عسگری، غلامرضا، رهبری موثر، کلید طلایی موفقیت در سازمانهای یادگیرنده، چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع.
11. خجسته بوجار، مریم. (1388)، بررسی تاثیر سبک رهبری خدمتگزار مدیران بر اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، مشهد : دانشگاه فردوسی.
12. خدامی، عبد الصمد، رهبری در عصر فرانوگرایی، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 178.
13. خلیلی شورینی، سهراب. (1373). تئوریهای رهبری سازمانی و کاربرد آنهادر نظام مدیریت ایران، موسسه انتشارات قائم.
14. دعائی، حبیب ا...، ومردانه، کریم. (1377)، بهسازی منابع انسانی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
15. دعائی، حبیب ا...، و عالی، مرضیه. (1384). سازمانها در بستر جهانی شدن، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
16. رضائیان، علی. (1380)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت.
17. ساعتچی، محمود. و عزیز پور شوبی، علی اکبر، (1384). طراحی الگوهای رهبری اثر بخش دانشگاهی، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال 12، شماره 11.
18. سبحانی نژاد، مهدی. شهایی، بهنام و علیرضا یوزباشی (1385). سازمان یادگیرنده(مبانی نظری، الگوهای تحقیق و سنجش). تهران : نشر یسطرون.
19. سرمد، غلام علی، (1380). روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
20. سلطانی تیرانی، فلورا. (1378). نهادی کردن نوآوری در سازمان، چاپ اول، تهران، خدمات فرهنگی رسا.
21. سنگه، پیتر. پنجمین فرمان. (1384). خلق سازمان یادگیرنده، ترجمه حافظ کمال هدایت، و محمد روشن، تهران : انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
22. شفاعی، رضا، (1380)، موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در ایران، پایان نامه دکترا، تهارن: دانشگاه تربیت مدرس
23. شهابی، بهنام. (1386)، کسب مزیت رقابتی با خلق سازمان یادگیرنده، تدبیر، شماره 184
24. عباس زاده، حسن، (1384)، سازمان زاینده، الگوی متناسب با عصر اطلاعات، تدبیر، سال 16، شماره 155، ص 12 .
25. فرازجا، مهدی. (1386). بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحول آفرین و تعامل گرا و نگرش به تغییر سازمانی از دیدگاه کارشناسان حوزه ستادی سازمان آموزش و پرورش فارس، دانشگاه شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد.
26. فلاح رضوی، مریم، (1387)، تاثیر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه مدیران آموزشی بر یادگیرنده بودن سازمان مدارس، پایان نامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی.
27- قدمگاهی، سید محمد، (1383). بررسی وضعیت مدارس شهر براساس ویژگی های سازمان یادگیرنده، پایان نامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی.
28- کامینگز، توماس جی؛ و ورلی، کریستوفر جی، (1385). تحول و توسعه سازمان، ترجمه کوروش برارپور، موسسه انتشارات فراز اندیش سبز.
29- کرامتی، محمدرضا، (1385). سازماندهی گروه های مشارکتی در سازمان های یادگیرنده، ماهانه تدبیر، سال 17، شماره 178، www.system.parsiblog.com
30- کریمیان کریمی، حلیمه.(1385). بررسی دبیرستان های نمونه دولتی تهران بر اساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده از نظر مدیران و معلمان در سال تحصیلی 84-1385، پایان نامه کارشناسی ارشد تهران، دانشگاه الزهرا
31- محمود زاده، سید مجتبی.(1384). بررسی میزان آلودگی سازمانهای آموزش و پرورش استانهای کشور برای تبدیل به سازمان یادگیرنده، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، پایان نامه کارشناسی ارشد.
32- مقیمی، سید محمد. (1385). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، انتشارات ترمه.
33- مومنی، معصومه. (1387). بررسی وضعیت سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد ورابطه آن با عملکرد آنان، مشهد:دانشگاه فردوسی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
34- مویدنیا، فریبا.(1385). مدیریت و رهبری تحول، ماهنامه علمی- آموزشی تدبیر، شماره 167. www.imi.ir
35- نوروزیان،میثم. (1385). دانش مدیریت دانش، ماهنامه تدبیر، شماره 176، ص 26
36- یار احمدی خراسانی، مهدی. سازمان یادگیرنده و بهره وری، جستجو در سایت www.athir.blogfa.com درتاریخ 20/2/1389
37- یارمحمد زاده، پیمان، و رحیمی، حمید. (1385). بررسی رابطه بین کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده بر اساس اصول پنج گانه پیتر سنگه با میزان بهبود کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 84-85، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
38- یوکل، گری. (1382). مدیریت و رهبری در سازمانها، ترجمه محمد ازگلی، قاسم قنبری، تهران: دانشگاه امام حسین، موسسه چاپ و انتشارات، ص 25
39. AL-Taneiji, Shaikah. (2006). Transformational Leadership and teacher learning in Model schools, Journal of Faculty of Education, issue No. 23.
40. Amy, Amy H. (2008). learning as facilitators of individual and organizational learning, Learning and Organization Development Journal, vol, 29
41. Aragon –Correa, J. Alberto. Garcia-Morales, Victor J. & Cordon-Pozo, Eulogio. (2007). Leadership and Organizational Learning role on innovation and performance: Lessons from Spain, Industrial Marketing Management, 36, 349-359
42. Avolio, B.J. & Bass,B.M. (1988). Transformational leadership , charisma amd beyond, Emerging Leadership Vistas.
43. Bass, B. M. & Avolio, B. J. (1993). Transformational leadership and organizational culture, public administration Quarterly, 112-121
44. Bass, B.M. (1985). Leadership and performance beyond expectations, NewYourk.
45. Bass, Barnard M. (2000). the future of leadership in learning organization, the journal of leadership studies, vol 7
46. Bennis, W. & Nanus, B. (1985). Leader: the strategies for taking charge, New York.
47. Berson, Yair. & Avolio, Bruce J. (2004). Transformational leadership and the dissemination of organizational goals: a case study of a telecommunication firm. The Leadership Quarterly 15, 625-646
48. Bush, Tony. & Middlewood, David. (2005). “Leading and Managing People in Education”, Sage publication, London, p 3
49. Carless, Sally A. (1998). Gender differences in transformational leadership: An examination of superior, leader and subordinate persectives, Sex Roles, vol 39.
50. Chiun Lo, May. Ramayah, T. & DeRun, Ernest Cyril. (2010). Does Transformational Leadership style foster commitment to change? The case of higher education in Malaysia, procedia social and behavioral sciences 2
51. Dimmock, C. A. J., & Walker, A., (2005), Educational leadership: culture and diversity, Thousands Oak: SAGE
52. Druskat, Vanessa Urch (1994) Gender and leadership style: Transformational and transactional leadership in the Roman Catholic Church, The Leadership Quarterly, Volume 5, Issue 2, Pages 99-119
53. Gumusluoglu, Lale. & Llsev, Arzu. (2009). Transformational Leadership, creativity and organizational innovation, Journal of Business Research 62
54. Hughes, R. Ginnett, R.C. & Curphy G.J. (1999). Leadership: Enhancing the lessons of experience.
55. Idrus, Durrishah. Abdul Wahab, Shah Rollah. Shah, Ishak Mat (2009), How far is transformational leadership relevant to safety performance? Malaysia Labour Review, vol 3, number 1
56. Jams, Constance R. (2003). Designing learning organizations, Organizational Dynamics, vol, 32, pp 46-61
57. Judge, Timothy. & Bono, Joyce E. (2000). Five-Factor Model of Personality and Transformational Leadership, Journal of Applied Psycology. Vol, 85, 751-763
58. Jung, Dong I. Chow, Chee. & Wu, Anne. (2003). the role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: the leadership Quarterly 14, 525-544
59. Kearney, E. and Gebert, D. (2009). Managing Diversity and Enhancing Team Outcomes
60. Keegan, Anne E. & Den Hartog, Deanne N. (2004). transformational leadership in project-based environment: a comparative study of the leadership styles of project managers and line managers, International Journal of project Management 22, 609-617
61. King, William R. (2001). strategies for creating a Learning Organization, Information Systems Management, 18:1
62. Leithwood, K. Tomlinson, D. & Genge, M. (1996). transformational school leadership, international handbook of educational leadership and administration.
63. Lievens, Filip. Van Geit, Pascal. & Coetsier, Pol. (1997). Identification of Transformational Leadership Qualities: An Examination of Potential Biase, European Journal of Work and Organizational Psychology, 6(4), 415-430
64. Lock, Edwin A. (1991). “the Essence of Leadership” Lexington Books
65. Lung, Kwok Man. (2006). Transformational Leadership and New Product Development Team Innovativeness: the mediating role of team empowerment and followers dependence, thesis for the degree of master of philosophy, university of Hong Kong.
66. Lyons, Joseph B, Schneider, Tamera R. (2009). the effects of leadership style on outcomes, the leadership Quarterly 20, 737-748
67. Mandell, Barbara. Pherwani, Shilpa (2003), Relationship Between Emotioal Intelligence and Transformational Leadership Style: A Gender comparison, journal of business and psychology, vol 17, number 3, 387-404
68. Nemanich, Louise A. Vera, Dusya. (2009). Transformational Ledership and ambidexterity in the context of an acquisition, the Leadership Quarterly, 20, 19-33
69. Nguni, Samuel Crispin. (2005). a study of the effects of transformational leadership on Teacher's Job Satisfaction, Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behaviour in Tanzanian Primary and Secondary Schools, Doctoral Thesis, Radboud University Nijmegen.
70. Northouse, P. G., (2001). Leadership: Theory and practice (2nd ed). housand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
71. Ozarali, Nurdan. (2003). Effect of transformational Leadership on Empowerment and team effectiveness, Leadership and organization development Journal, 24/6, 335-344
72. Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1995). Behavioral theories of leadership. In J. T. Wren (Ed.), Leader's companion: Insights on leadership through the ages (pp. 144-148). New York: The Free Press.
73. Rafferty, Alannah E. & Griffin, Mark A. (2004). Dimenisions of transformational Leadership: conceptual and empirical extensions, the Leadership Quarterly 15, 329-354
74. Shamir, B., & Eilam, G., (2005). What’s your story?: A life-stories approach to authentic leadership development. Leadership Quarterly, 16 (4), pp. 395-408.
75. Smith, Mark Easterby. (1997). Disciplines of organizational learning: contributions and critiques, Human Relations, vol, 50
76. Stone A, Gregory. Russell F, Robert. & Patterson Kathleen (2003). Transformational leadership versus servant leadership: a difference in leader focus, Servant Leadership Roundtable, October, PP1-15
77. Terry, George R. (1960). “principle of management” Irwin.
78. Tolbert, Amy S. McLean, Gary N. & Myers, Ray C. (2002). creating the global learning organization (GLO), International Journal of Intercultural Relation, 26, 463-472
79. Trofino A.J. EdD, Faan, Cnaa. (2000). Transformational leadership: moving total quality management to world-class organization, International Council of Nurses, International Nursing Review,47, 232-242
80. Tsang, Eric W.K. (1997). Organizational learning and the learning organization: A Dichotomy between descriptive and prescriptive research, Human Relations, vol 50
81. Vera, Dusya. & Crossan, Mary. (2004). Strategic leadership and organizational learning, Academy of Management Review, vol, 29, 222-240
82. Walumbwa, F. O., Peng, W., Lawler, J. J., & Shi, K. (2004). The role of collective efficacy in the relations between transformational leadership and work outcomes. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77(5), 515-530.
83. Walumbwa, Fred. Wu, Cindy. Ojode, Lucy A (2004), Gender and Insrtuctional outcomes, the mediating role of leadership style, Journal of Management Development, vol 23, pp 124-140
84. Wan, Siti Salasiah. (2009). the relationship between transformational leadership and organizational citizenship behavior, thesis for the degree of masters of management, university Utara Malaysia.
85. Yukl, Gary. (1999). an evaluation of conceptual weakness in Transformational and Charismatic Leadership Theories, Leadership Quarterly Journal, 10(2).