فهرست:
چکیده 1
فصل اوّل : کلیّات پژوهش
1-1- مقدمه. 3
1-2- اهمیت موضوع. 3
1-3- اهداف پژوهش... 10
1-3-1- هدف کلی تحقیق.. 10
1-3-2- اهداف فرعی.. 11
1-4- ضرورت انجام تحقیق.. 11
1-5- فرضیات... 12
1-6- قلمرو تحقیق.. 13
1-6-1- قلمرو موضوعی.. 13
1-6-2- قلمرو مکانی.. 13
1-6-3- قلمرو زمانی.. 13
1-7- محدودیتهای تحقیق.. 13
1-8- روش تحقیق.. 14
1-9- جامعه و نمونه آماری.. 15
1-10- شرح واژهها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق.. 15
ه
1-10-1- بازاریابی.. 15
1-10-2- محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 15
فصل دوم : مروری بر پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 18
2-2- تاریخچه بازاریابی.. 18
2-3- تعریف بازاریابی.. 19
2-4-تصمیمات آمیخته بازاریابی.. 20
2-5- بازاریابی بین الملل.. 25
2-5-1- فعالیتهای بازاریابی برای ورود به بازارهای جدید. 28
2-5-2- نحوه ورود به بازارهای خارجی.. 29
2-5-3- برنامه بازاریابی بین المللی.. 30
2-6- بازاریابی محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 31
2-6-1-تعریف محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 31
2-6-2- ویژگی های متمایز محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 34
2-6-3- رویکرد اقتضایی به بازاریابی محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 40
2-6-4-مسائل بازاریابی محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 42
2-6-4-1-مسائل داخلی.. 43
2-6-4-2- مسائل خارجی.. 46
2-6-5- بازاریابی نوآوری ها در شرکت های با تکنولوژی سطح بالا. 52
2-6-6- مدل های فروش محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 55
2-6-7- چالش های پیش روی مدیریت استراتژیک بازاریابی تکنولوژی سطح بالا. 56
2-6-8- استراتژی بازاریابی محصولات با تکنولوژی سطح بالا. 59
2-6-9- استراتژی های انتخاب بازار هدف در بازاریابی تکنولوژی سطح بالا. 60
و
2-6-10- استراتژی های تعیین زمان ورود به بازارهای با تکنولوژی سطح بالا. 62
2-6-11- استراتژی های مشارکت در بازار در بازاریابی تکنولوژی سطح بالا. 64
2-7- مدل مفهومی تحقیق.. 67
2-8- پیشینه پژوهش.... 67
2-9- مختصری پیرامون نانوفناوری.. 69
2-9-1-شناسایی زمینه های فناوری نانو. 71
2-10- جمع بندی.. 74
فصل سوّم: روش پژوهش
3-1- مقدمه. 77
3-2- روش تحقیق.. 77
3-3- فرآیند تحقیق.. 78
3-3-1-مطالعهای جامع در پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی موضوع. 78
3-3-2- شناسایی عوامل موثر مفاهیم تحقیق در قالب مدل مفهومی تحقیق.. 78
3-3-3- جمعآوری دادههای تحقیق.. 78
3-3-4- تحلیل دادههای تحقیق.. 79
3-4- جامعه آماری.. 80
3-5- حجم نمونه و شیوه نمونهگیری.. 80
3-6-مدل مفهومی تحقیق.. 81
3-7- روش گردآوری دادهها 82
3-8- روایی پرسشنامه. 85
3-9- پایایی پرسشنامه. 85
ز
3-10- روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها 86
3-11- جمع بندی.. 87
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش
4-1- مقدمه. 89
4-2- یافتههای توصیفی.. 90
4-3- تحلیل استنباطی یافتهها 94
4-4- الگوسازی معادلات ساختاری.. 106
4-5- جمعبندی.. 108
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش
5-1-مقدمه. 110
5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله. 110
5-3- نتایج آزمون فرضیات... 113
5-4-بحث و نتیجهگیری.. 113
5-5-ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎی تحقیق.. 116
5-5-1- محدودیتهای در کنترل پژوهشگر. 116
5-5-2- محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر. 117
5-6- ارائه پیشنهادات... 117
5-6-1-پیشنهادات کاربردی بر مبنای یافتههای تحقیق.. 117
5-6-2-پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 118
منابع و مأخذ. 119
منبع:
1- بندریان، رضا(1388). بازاریابی و تجاری سازی فناوریهای جدید: مراحل، عوامل تسهیل کننده و کلیدی موفقیت، رشد فناوری، شماره 91، صفحه 39 تا 45.
2- حافظ نیا، محمدرضا (1388). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، تهران.
3- خاکی، غلامرضا (1391). روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.
4- دانایی فرد، حسن. الوانی، مهدی و آذر، عادل، (1388). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ دوم، تهران: انتشارات صفار
5- دانایی فرد، حسن؛ الوانی، مهدی و آذر، عادل(1388). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ دوم، تهران: انتشارات صفار.
6- سکاران، اوما (1380). روشهای تحقیق در مدیریت، (مترجمان: محمد صائبی، محمود شیرازی)، چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
7- گلابی، امیرمحمد؛ مهرابی، روزا؛ رضوانی، مهران(1391). مفهوم پردازی فرایند مدیریت بازاریابی در کسب و کارهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر اراک، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شمارههای 21 و 22، صفحه 77 تا 98.
8- مومنی، منصور و فعال قیومی، علی(1387). تحلیل دادههای آماری با استفاده از spss، چاپ دوم، تهران: انتشارات کتاب نو.
9- مومنی، منصور و قیومی، علی (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. انتشارات کتاب نو، چاپ سوم. تهران.
10- نگهبان، علیرضا(1384). spss11 راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه، چاپ دوم، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی شعبه واحد تهران.
11- Allen R. Kathleen,( 2003), Bringing New Technology to Market, Prentice Hall, New Jersy.
12- ANDERSON, C. H. & VINCZE, J. W. 2004. Strategic Marketing Management, Boston, MA., Houghton Mifflin.
13- ANDERSON, J. C., HAKANSSON, H. & JOHANSON, J. 1994. Dyadic business relationships within a business network context. Journal of marketing, 58, 1
14- Andrew O. Martyniuk, Ravi K. Jain, Meredith N. Haft,(2002), Market opportunity analyses and technology transfer, International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, Vol. 1, No.4 pp. 385-404.
15- ANSOFF, H. I. & STEWART, J. M. 1967. Strategies for a technology-based business. Harvard Business Review, 45, 71-83.
16- BAHRAMI, H. & EVANS, S. 1989. Strategy making in high-technology firms: the empiricist mode. California Management Review, 107-28.
17- BASS, F. M. 1969. A new product growth model for consumer durables. Management Science, 15, 215-27.
18- BECKER, R. H. & SPELTZ, L. M. 1983. Putting the S-curve concept to work. Research Management, 26, 31-3.
19- BENKENSTEIN, M. & BLOCH, B. 1994. Strategic marketing management in high-tech industries: A stock taking. Marketing Intelligence & Planning, 12, 15-21.
20- BORG, E. A. 2009. The marketing of innovations in high-tech companies: a network approach. European Journal of Marketing, 43, 364-70.
21- BOTINDO, D. & FROHMAN, A. 1981. Liking technological and business planning. Research Management.
22- BRIDGES, E., YIM, C. K. & BRIESCH, R. A. 1995. A high-tech product market share model with customer expectations. Marketing Science, 14, 61-81.
23- BUZZEL, R. D. & GALE, B. T. 1987. The PIMS principles: Linking strategy to performance, New York, NY, The Free press.
24- CAPON, A. & GLAZER, R. 1987. Marketing and technology: a strategic coaligment. Journal of Marketing, 51, 1-14.
25- COOPER, R. G. & KLEINSCHMIDT, E. J. 1990. New producs: the key factors in success Chicago, IL, American Marketing Association.
26- COVIN, J. G., SLEVIN, D. P. & COVIN, T. J. 1990. Content and performance of growth-seeking firms in high- and low-technology industries. Journal of business Venturing, 5.
27- CRAVENS, D. W. & PIERCY, N. F. 2003. Strategic Marketing, New York, NY., McGraw-Hill.
28- DAVIDOW, W. H. 1986. High technology marketing. Marketing Communications, 23-7.
29- DAVIDOW, W. H. 1988. The ascendency of high-tech marketing. Electronic Business, 14, 15, 130-2.
30- DAVIS, F. D., BAGOZZI, R. P. & WARSHAW, P. R. 1989. User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Science, 35, 982-1003.
31- DUNNE, J. P. 2006. Defence industry – visions of the future. In: CONDITIONS, E. F. F. T. I. O. L. A. W. (ed.).
32- ELLEN, P. S., BEARDEN, W. O. & SHARMA, S. 1991. Resistance to technological innovations: an examination of the role of self-efficacy and performance satisfaction. Journal of the Academy of Marketing Science, 19, 297-307.
33- FARRELL, J. & SALONER, G. 1985. Standardization, compatibility and innovation. RAND journal of economics, 16, 70-83.
34- FIRTH, R. W. & NARAYANA, V. K. 1996. New product strategies of large, dominant product manufacturing firms: An exploratory analysis. Journal of Product Innovation Management, 13, 334-47.
57- FIRTH, R. W. & NARAYANA, V. K. 1996. New product strategies of large, dominant product manufacturing firms: An exploratory analysis. Journal of Product Innovation Management, 13, 334-47.
36- FOSTER, G. 1991. Light work is hard work. Management today, 74-7.
37- GARDNER, D. M. 1990. Are high technology product really different? Faculty working paper. Urbana, IL.: Bureau of Economic and Business Research, University of Illinois at Urbana.
38- GARDNER, D. M., JOHNSON, F., LEE, M. & WILKINSON, I. 2000. A Contingency approach to marketing high technology products. European Journal of Marketing, 34, 1053-1077.
39- GATIGNON, H. & ROBERTSON, T. S. 1989. Technology diffusion: an empirical test of competitive effects. Journal of Marketing, 53, 35-49.
40- GRIFFIN, G. A. & HAUSER, J. R. 1996. Integrating R&D and Marketing. Journal of Product Innovation Management, 13, 191-215.
41- GRUNENWALD, J. & VERNON, T. T. 1988. Pricing decisions making for high-tech products and services. Journal of Business & Industrial Marketing, 3, 61-70.
42- HAKANSSON, H. & SNEHOTA, I. 1989. No business is an island: the network concept of business strategy. Scandinavian Journal of management, 4, 187-200.
43- HAMBRICK, D. C. & LEI, D. 1985. Toward an empirical prioritization of contingency variables for business strategy. Academy of Managemet Journal, 28, 763-88.
44- HARRIGAN, K. R. 1980. Strategies for declining businesses, Lexington, MA, D.C. Heath.
45- HARTLEY, K. & SANDLER, T. (eds.) 1995. Handbook of Defense Economics: Elsevier Science.
46- HATZICHRONOGLOU, T. 1997. Revision of the high-technology sector and product classification. OECD Science, Technology and Industry, 2.
47- HIGGINS, S. H. & SHANKLIN, W. L. 1992. Seeking mass market acceptance for high-technology consumer products. Journal of Consumer Marketing, 9, 5-14.
48- JAIN, S. 2000. Marketing planning and strategy, Cincinnati, OH., South western College Publishing.
49- JELINEK, M. & SCHOONHOVEN, C. B. 1990. The innovation mathon: Lessons from high technology firms, Blackwell, Oxford.
50- JOHN, G., WEISS, A. M. & DUTA, S. 1999. Marketing in technology-intensive markets: toward a conceptual framework. Journal of Marketing, 63, 78-91.
51- JOHNE, A. & ROWNTREE, S. 1991. High-technology product developementin small firms: Achallenge for marketing specialists. Technovation, 11, 247-58.
52- JUHO, A. & MAINELA, T. 2009. External facilitation in the internationalization of high-tech firms. International Business Research, 4, 185-204.
53- KALISH, S. & LILIEN, G. L. 1986. A market entry timing model for new technologies. Management Science, 32, 194-205.
54- KALISH, S. 1985. A new product adoption model with price, advertising and uncertainty. Management Science, 31, 1569-85.
55- LEE, T. H. & NAKICENOVIC, N. 1988. Technology life-cycles and business decisions. International Journal of Technology Management, 3, 411-26.
56- LEONARD-BARTON, D. & KRAUS, W. A. 1985. Implementing new technology. Harvard Business Review, 63, 102-10.
57- LIVESAY, H. C., RORKE, M. L. & LUX, D. S. 1989. Technical developement and the innovation process. Journal of Product Innovation Management, 6, 268-81.
58- MACDONALD, R. J. 1985. Strategic alternatives in emerging industries. Journal of Product Innovation Management, 158-69.
59- MAHAJAN, V., MULLER, E. & BASS, F. M. 1990. New product diffusion models in marketing: A review and directions for research. Journal of Marketing, 54, 1-26.
60- MAIDIQUE, M. A. & HAYES, R. H. 1984. The art of high-tech management. Sloan Management Review, 17-31.
61- MATTSSON, L. G. 1997. Relationship marketing and the 'market-as-networks' approach: a comparative analysis of two evolving steams of research. Journal of Marketing Management, 13, 447-61.
62- Mcgurty, F. 1992. Gulf of misunderstanding. Financial Times, 14 October 1992.
63- MCKENNA, R. 1985. The Regis Touch, MA, Addison-Wesley, Reading.
64- MELDRUM, M. J. & MILLMAN, A. F. 1991. Ten risks in marketing high-tech products. Indusrial Marketing Management, 20, 43-50.
65- MELDRUM, M. J. 1995. Marketing high-tech products: the emerging themes. European Journal of Marketing, 29, 45-58.
66- MORIARTY, R. T. & KOSNIK, T. J. 1989. High-tech marketing: concepts, continuity and change. Sloan Management Review, 30, 7-17.
67- NORTON, J. & BASS, F. M. 1987. A diffusion theory model of adoption and subsituation for successive generations of high-technology products. Management Science, 33, 1069-86.
68- NOVAK, T. P. & MACEVOY, B. 1990. On comparing alternative segmentation schemes. Journal of Consumer Research, 17, 105-9.
69- OFEK, E. & SARVAY, M. 2003. R&D, Marketing, and the success of next-generation products. Marketing Science, 22, 355-70.
70- PORTER, M. E. 1980. competitive Strategy: Techniques for analysing industries and competitors, New York, NY., The Free Press.
71- Quinn, J. B. Strategies for Change: Logical Incrementalism; New York: Irwin, 1980, p. 134. ; “Economic Focus: Mind Games”; Economist; Jan. 15, 2005; P. 75.
72- REXROAD, R. A. 1983. High-tech marketing management, New York, Ronald press.
73- RIES, A. & TROUT, J. 1986. The battle for your mind, New York, NY, McGraw-Hill.
74- RIGGS, H. E. 1983. Managing high-tech companies, Belmot, CA, Lifetime Learning Publication.
75- ROBINSON, W. T. & FORNELL, C. 1985. Sources of market pioneer advantages in consumer goods industries. Journal of Marketing Research, 22.
76- ROSEN, D. E., SCHROEDER, J. E. & PURINTON, E. F. 1998. Marketing high-tech products: lessons in customer focus from the marketplace. Journal of Consumer & Market Research, 98.
77- ROSSITER, J. R. & PERCY, L. 1997. Advertising and Promotion Management, New York, NY, McGraw-Hill.
78- SAMILI, A. C. & WILLS, J. 1986. Strategies for marketing computers and related products. Indusrial Marketing Management, 15, 23-32.
79- SCHEIN, E. H. 1985. Organizational Culture and Leadership, San Francisco, CA, Josey-Bass.
80- SCHNAARS, S. P. 1986. When entering growth markets: are pioneers better than poachers. Business Horizons, 27-36.
81- SHANKLIN, W. L. & RYANS, J. K. 1984. Organising fo High-Tech Marketing Harvard Business Review, November/December, 164-171.
82- SHANKLIN, W. L. & RYANS, J. K. 1987. Essentials of Marketing High Technology, Lexington, MA, Lexington Books.
83- THAYER, G. B. 1981. Industrial High-tech Positioning: how to choose the battlefield. Indusrial Marketing, 60-68.
84- TROUT, J. & RIES, A. 1995. The future of positioning. In: HEILBRUNN, J. (ed.) AMA Marketing Encyclopedia: Issues and Trends Shaping the Future. Chicago, IL.: American Marketing Association.
85- VIARDOT, E. 2004. Successful marketing stratagy for high-tech firms, Norwood, MA, Artech House.
86- Wen WU, Chih(2011), Global marketing strategy modeling of high tech products, Journal of Business Research 64, pp.1229–1233.
87- YOON, E. & LILIEN, G. L. 1985. New industrial product performance: the effects of market characteristics and strategy. Journal of Product Innovation Management, 2, 134-44.