فهرست:
چکیده.................................................................................................................................................................................1
فصل اوّل: کلیات تحقیق
مقدمه.....................................................................................................................................................................3
تعریف مسأله.........................................................................................................................................................6
ضرورت تحقیق.....................................................................................................................................................8
سؤالات تحقیق......................................................................................................................................................9
فرضیات تحقیق.................................................................................................................................................10
اهداف تحقیق.....................................................................................................................................................10
استفاده کنندگان از نتایج تحقیق..................................................................................................................11
روش تحقیق.......................................................................................................................................................12
قلمرو تحقیق......................................................................................................................................................12
1-9-1- قلمرو موضوعی..............................................................................................................................................12
1-9-2- قلمرو مکانی..................................................................................................................................................13
1-9-3- قلمرو زمانی....................................................................................................................................................13
روش تجزیه و تحلیل داده ها ....................................................................................................................13
محدودیت های تحقیق................................................................................................................................14
سوابق موضوع................................................................................................................................................14
شرح واژگان کلیدی......................................................................................................................................16
عنوان صفحه
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مروری بر صنعت بیمه......................................................................................................................................19
2-1-1- مقدمه.............................................................................................................................................................19
2-1-2- تعریف بیمه....................................................................................................................................................20
2-1-2-1-تعریف بیمه از لحاظ لغوی......................................................................................................................20
2-1-2-2- تعریف بیمه از لحاظ قانون بیمه..........................................................................................................21
2-1-2-3- تعریف بیمه از لحاظ فنی......................................................................................................................21
2-1-2-4- تعریف بیمه از لحاظ مالی.....................................................................................................................21
2-1-2-5- تعریف بیمه در فرهنگستان ایران........................................................................................................21
2-1-3- تارخچه بیمه..................................................................................................................................................22
2-1-3-1- تارخچه بیمه در جهان...........................................................................................................................22
2-1-3-2- تاریخچه بیمه در ایران...........................................................................................................................25
2-1-3-3- جایگاه بیمه بعد از انقلاب اسلامی.......................................................................................................27
2-1-3-4- بیمه در جهان امروز................................................................................................................................28
2-1-4- انواع بیمه.......................................................................................................................................................29
2-1-4-1- بیمه های اجتماعی.................................................................................................................................29
2-1-4-2- بیمه های بازرگانی.................................................................................................................................30
2-1-4-3- مقایسه بیمه های بازرگانی و اجتماعی...............................................................................................31
2-1-5- برخی از تعاریف و اصطلاحات بیمه ای....................................................................................................31
2-2- مروری بر ارزیابی عملکرد................................................................................................................................33
عنوان صفحه
2-2-1- مقدمه..............................................................................................................................................................33
2-2-2-تاریخچه ارزیابی عملکرد..............................................................................................................................34
2-2-2-1- تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان......................................................................................................34
2-2-2-2- تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران.......................................................................................................35
2-2-3- تعریف اندازه گیری......................................................................................................................................36
2-2-4- دلایل اندازه گیری........................................................................................................................................36
2-2-5- تعریف و مفهوم عملکرد..............................................................................................................................36
2-2-6- انواع ارزیابی....................................................................................................................................................37
2-2-6-1-ارزیابی آینده نگر.......................................................................................................................................37
2-2-6-2-ارزیابی گذشته نگر...................................................................................................................................37
2-2-7- مراحل ارزیابی...............................................................................................................................................38
2-2-8- تعریف و مفهوم ارزیابی عملکرد.................................................................................................................39
2-2-9- کارکردهای ارزیابی عملکرد........................................................................................................................40
2-2-10- دلایل ارزیابی عملکرد..............................................................................................................................41
2-2-11- اهداف ارزیابی عملکرد..............................................................................................................................42
2-2-12- ضرورت و اهمیّت ارزیابی عملکرد..........................................................................................................42
2-2-13- ابعاد ارزیابی عملکرد.................................................................................................................................43
2-2-14- فرآیند ارزیابی عملکرد..............................................................................................................................45
2-2-15- شاخص ها و استانداردهای ارزیابی عملکرد.........................................................................................48
2-2-15-1-تعریف استاندارد....................................................................................................................................48
عنوان صفحه
2-2-15-2- تعریف شاخص......................................................................................................................................48
2-2-15-3- انواع شاخص های عملکردی..............................................................................................................49
2-2-15-4- خصوصیات شاخص های عملکرد ایده آل.......................................................................................50
2-2-15-4-1- شاخص های مطلوب عملکرد از نظر پیتر دراکر.......................................................................50
2-2-15-4-2- خصوصیات شاخص های عملکرد از نظر گلوبرسون.................................................................50
2-2-15-4-3- اصول شاخص های عملکرد از نظر ماسکل................................................................................51
2-2-15-4-4- شاخص های عملکرد در مدل سینک و تاتل............................................................................52
2-2-15-4-5- شاخص های عملکرد در مدل نتایج و تعیین کننده ها..........................................................52
2-2-15-4-6- شاخص های عملکرد در مدل هرم عملکرد...............................................................................53
2-2-16- مدیریت عملکرد........................................................................................................................................54
2-2-16-1- تعریف مدیریت عملکرد.......................................................................................................................54
2-2-16-2- مزیّت های مدیریت عملکرد...............................................................................................................55
2-2-16-3- پیش نیازهای مدیریت عملکرد..........................................................................................................56
2-2-16-4- حرکت از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد................................................................................56
2-2-16-5- شرایط حرکت مؤثر از ارزیابی عملکرد به مدیریت عملکرد.........................................................56
2-2-16-6- تفاوت مدیریت عملکرد با ارزیابی عملکرد.......................................................................................57
2-2-17- دیدگاه های سنتی و نوین درباره ارزیابی عملکرد..............................................................................59
2-2-17-1- مقایسه معیارهای سنتی و نوین ارزیابی عملکرد...........................................................................60
2-2-17-2- اشکالات سیستم های سنتی ارزیابی................................................................................................61
2-3- مدل های ارزیابی عملکرد................................................................................................................................61
عنوان صفحه
2-3-1-الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد...........................................................................................................62
2-3-2- ویژگی های یک سیستم ارزیابی عملکرد مناسب................................................................................62
2-3-3- انواع مدل های ارزیابی عملکرد.................................................................................................................64
2-3-3-1- مدل های ارزیابی عملکرد مالی............................................................................................................66
2-3-3-1-1- تاریخچه سیستمهای ارزیابی مالی.................................................................................................66
2-3-3-1-2- تجزیه و تحلیل صورت های مالی...................................................................................................67
2-3-3-1-3- انواع نسبتهای مالی.........................................................................................................................70
2-3-3-1-3-1- نسبتهای نقدینگی......................................................................................................................70
2-3-3-1-3-2- نسبتهای فعالیت (کارآیی)........................................................................................................72
2-3-3-1-3-3- نسبتهای ساختار سرمایه (توانایی پردراخت بدهی ها)......................................................76
2-3-3-1-3-4- نسبتهای سودآوری....................................................................................................................78
2-3-3-1-5- نسبتهای مالی مربوط به سرمایهگذاری سهامداران
گردش سرمایه
(ارزش بازار)..........................................81
2-3-3-1-4- نقاط قوت و ضعف نسبتهای مالی................................................................................................84
2-3-3-2- مدل های ارزیابی بهرهوری....................................................................................................................85
2-3-3-2-1- تاریخچه بهرهوری...............................................................................................................................85
2-3-3-2-2- تعریف بهرهوری..................................................................................................................................86
2-3-3-2-3- انواع بهرهوری......................................................................................................................................86
2-3-3-2-4- سطوح بهرهوری..................................................................................................................................88
2-3-3-2-5- مراحل ایجاد معیارهای بهرهوری....................................................................................................88
2-3-3-2-6- مفهوم ارزش افزوده در بهرهوری.....................................................................................................90
عنوان صفحه
2-3-3-2-7- شاخصهای بهرهوری ارزش افزوده................................................................................................90
2-3-3-2-8- روش سریع ارزیابی بهرهوری...........................................................................................................93
2-3-3-2-9- محدودیتهای ارزیابی بهرهوری شرکتها....................................................................................95
2-3-3-3- مدل های اثربخشی سازمانی................................................................................................................97
2-3-3-3-1- رویکرد نیل به هدف.........................................................................................................................97
2-3-3-3-2- رویکرد سیستمی................................................................................................................................97
2-3-3-3-3- رویکرد عوامل استراتژیک.................................................................................................................98
2-3-3-3-4- رویکرد ارزشهای رقابتی..................................................................................................................98
2-3-3-3-5- محدودیت مدلهای ارزیابی اثربخشی سازمانی...........................................................................98
2-3-3-4- مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی...........................................................................................................99
2-3-3-4-1- مدل جایزه اروپایی کیفیت (EQA)...............................................................................................99
2-3-3-4-2- مدل جایزه ملی دمینگ.................................................................................................................102
2-3- 3-4-3- مدل جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج....................................................................................104
2-3-3-4-5- محدودیتهای مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی.......................................................................106
2-4- مدل ارزیابی عملکرد متوازن........................................................................................................................107
2-4-1- مقدمه..........................................................................................................................................................107
2-4-2- ابعاد مدل ارزیابی عملکرد متوازن.........................................................................................................108
2-4-3- انواع شاخص ها در مدل ارزیابی عملکرد متوازن...............................................................................110
2-4-4- دلایل استفاده از مدل ارزیابی عملکرد متوازن....................................................................................111
2-4-5- کاربردهای ارزیابی عملکرد متوازن........................................................................................................113
عنوان صفحه
2-4-6- گام های پیاده سازی و توسعه مدل ارزیابی عملکرد متوازن............................................................115
2-4-7- سیر تکاملى مدل ارزیابی عملکرد متوازن............................................................................................118
2-4-8- مزایای مدل ارزیابی عملکرد متوازن......................................................................................................123
2-4-9- محدودیت های مدل ارزیابی عملکرد متوازن......................................................................................124
2-5- مروری بر رتبه بندی در صنعت بیمه.........................................................................................................124
2-5-1- مقدمه...........................................................................................................................................................125
2-5-2- تعریف رتبه بندی......................................................................................................................................125
2-5-3- منظور از رتبه بندی در صنعت بیمه.....................................................................................................125
2-5-4- تفاوت مفهوم رتبه بندی با رده بندی...................................................................................................126
2-5-5- دلایل و ضرورت رتبه بندی در صنعت بیمه ایران..............................................................................126
2-5-6- اهداف رتبه بندی شرکت های بیمه......................................................................................................128
2-5-7- مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه...........................................................................................128
2-5-8- چالش ها و محدودیت های رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران................................................129
2-5-9- مشکلات اجرایی رتبه بندی مؤسسات بیمه در ایران........................................................................133
2-5-10- متدولوژی (روش شناسی) رتبه بندی شرکت های بیمه..............................................................133
2-5-11- طبقات روش شناسی رتبه بندی.........................................................................................................134
2-5-12- مهم ترین فاکتور های مؤثر در تعیین نوع متدولوژی رتبه بندی................................................135
2-6- مطالعات تجربی ارزیابی عملکرد بیمه........................................................................................................135
2-6-1- جمع بندی ادبیات تحقیق.......................................................................................................................149
2-7- مدل پیشنهادی تحقیق.................................................................................................................................152
عنوان صفحه
2-7-1- مدل کلان (مفهومی)................................................................................................................................152
2-7-2- مدل خرد (عملیاتی)................................................................................................................................153
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه................................................................................................................................................................156
3-2- روش شناسی تحقیق.....................................................................................................................................157
3-3- جامعه آماری....................................................................................................................................................159
3-4- نمونه و روش نمونه گیری............................................................................................................................159
3-5- ابزار تحقیق......................................................................................................................................................161
3-6- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری...................................................................................................................162
3-6-1- روایی ابزار اندازه گیری.............................................................................................................................162
3-6-2- پایایی (قابلیت اعتماد) ابزار اندازه گیری...............................................................................................163
3-7- تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها..........................................................................................................165
3-7-1- تکنیک رتبه بندی TOPSIS..................................................................................................................166
3-7-2- مراحل TOPSIS......................................................................................................................................167
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه................................................................................................................................................................170
4-2- آمار توصیفی (تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها)..................................................................................171
4-2-1- بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به ویژگی های عمومی پاسخ دهندگان...................................171
4-2-1-1- عنوان شغلی...........................................................................................................................................172
4-2-1-2- میزان تحصیلات...................................................................................................................................173
عنوان صفحه
4-2-1-3- سنوات خدمت در صنعت بیمه..........................................................................................................174
4-2-1-4- سابقه مدیریت در صنعت بیمه..........................................................................................................175
4-2-2- تجزیه و تحلیل توصیفی شاخص ها......................................................................................................175
4-2-2-1- میزان اهمیّت شاخص های بعد مالی در ارزیابی عملکرد شعب بیمه.......................................176
4-2-2-1-1- توصیف آماری میزان اهمیّت شاخص های مالی در ارزیابی عملکرد....................................181
4-2-2-2- میزان اهمیّت شاخص های بعد مشتری در ارزیابی عملکرد شعب بیمه..................................182
4-2-2-2-1- توصیف آماری میزان اهمیّت شاخص های مشتری در ارزیابی عملکرد..............................187
4-2-2-3- میزان اهمیّت شاخص های بعد فرآیندهای داخلی در ارزیابی عملکرد شعب بیمه...............189
4-2-2-3-1- توصیف آماری میزان اهمیّت شاخص های فرآیندهای داخلی در ارزیابی عملکرد...........198
4-2-2-4- میزان اهمیّت شاخص های بعد رشد و یادگیری در ارزیابی عملکرد شعب بیمه...................200
4-2-2-4-1- توصیف آماری میزان اهمیّت شاخص های رشد و یادگیری در ارزیابی عملکرد...............205
4-3- آمار استنباطی.................................................................................................................................................206
4-3-1- بررسی فرض نرمال بودن شاخص ها.....................................................................................................206
4-3- 2- آزمون فرضیات تحقیق...........................................................................................................................207
4-3-2-1- فرضیه اصلی اوّل...................................................................................................................................207
4-3-2-1-1- فرضیه فرعی اوّل.............................................................................................................................207
4-3-2-1-2- فرضیه فرعی دوّم.............................................................................................................................210
4-3-2-1-3- فرضیه فرعی سوّم............................................................................................................................212
4-3-2-1-4- فرضیه فرعی چهارم........................................................................................................................217
4-3-2-2- فرضیه اصلی دوّم..................................................................................................................................219
عنوان صفحه
4-3-3- بررسی عوامل دموگرافیک بر روی پاسخ افراد.....................................................................................220
4-3-3-1- عنوان شغلی در صنعت بیمه..............................................................................................................220
4-3-3-2- میزان تحصیلات...................................................................................................................................221
4-3-3-3- سنوات خدمت در صنعت بیمه.........................................................................................................221
4-3-3-4- سابقه مدیریت در صنعت بیمه.........................................................................................................222
4-3-4- آزمون کفایت نمونه.................................................................................................................................223
4-3-5- اجرای تکنیک رتبه بندی TOPSIS...................................................................................................224
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه: ............................................................................................................................................................230
5-2- فرآیند تحقیق................................................................................................................................................230
5-3- نتایج حاصل از تحلیل فرضیه ها................................................................................................................231
5-3-1- نتیجه حاصل از فرضیه اصلی اوّل..........................................................................................................231
5-3-1-1- نتیجه حاصل از فرضیه فرعی اوّل....................................................................................................232
5-3-1-2- نتیجه حاصل از فرضیه فرعی دوّم....................................................................................................232
5-3-1-3- نتیجه حاصل از فرضیه فرعی سوّم...................................................................................................233
5-3-1-4- نتیجه حاصل از فرضیه فرعی چهارم...............................................................................................234
5-3-2- نتیجه حاصل از فرضیه اصلی دوّم..........................................................................................................235
5-4- یافته های جانبی تحقیق. ............................................................................................................................236
5-5- نتایج حاصل از رتبه بندی شعب بیمه کارآفرین......................................................................................237
5-6- محدودیّت های تحقیق..................................................................................................................................238
عنوان صفحه
5-7- پیشنهادهای اجرایی.......................................................................................................................................238
5-8- پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی.........................................................................................................240
منبع:
منابع فارسی:
1- آذر، عادل، 1379، تحقیق در عملیات، تهران: مؤسسه نشر علوم نوین، چاپ اول.
2- آذر، عادل و رجب زاده، علی، 1381، تصمیم گیری کاربردی با رویکرد MADM، انتشارات نگاه دانش، تهران، ج 1.
3- آذر، عادل و دانشور، مریم، 1387، مروری بر روش های ارزیابی عملکرد شعب بیمه، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم، شماره دوم.
4- آذر، عادل و دانشور، مریم و زالی، محمد رضا، 1388، طراحی مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی (مدیریت)، شماره 23.
5- آذر، عادل و محمدی، مهشید السادات و شفیعی، حامد، 1388، شناسایی و اولویت بندی معیارهای مؤثر در مدیریت سبد محصولات شرکت های بیمه ای با استفاده از فنون MADM، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و چهارم، شماره 3 و 4.
6- آذر، عادل و صفری، سعید، 1381، مدلسازی تعالی سازمانی با رویکرد تحلیل پوششی دادهها، مجله مجتمع آموزش عالی قم، شماره13.
7- آرمسترانگ، مایکل، 1381، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول.
8- آرمسترانگ، مایکل، 1380، راهبردهای مدیریت منابع انسانی، ترجمه خدایار اربیلی و حسن موفقی، تهران: فرا، چاپ اول.
9- احمدی، محمود، 1382، کلیات بیمه، تهران: انتشارات محقق، چاپ اول.
10- اسماعیل پور، مجید، 1377، راهنمای سرمایه گذاری در بورس «تجزیه و تحلیل صورتهای مالی»، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش های فرهنگی، چاپ اول.
11- اکبری، فضل اله، 1371، تجزیه و تحلیل صورت های مالی، تهران: مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی، چاپ دوم.
12- الهی، شعبان، 1378، مثلث عملکرد سازمانی، دومین جشنواره شهید رجایی مجموعه مقاله های همایش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
13- امامی میبدی، علی، اصول اندازه گیری کارآیی بهرهوری، تهران: طراحان نشر، چاپ اول.
14- امیری، مقصود و مظلومی، نادر و حجازی، محسن، 1390، کاربرد کارت امتیازی متوازن و ویکور در رتبه بندی شرکت های بیمه، پژوهشنامه بیمه، سال بیست و ششم، شماره 2.
15- انواری رستمی، علی اصغر، 1378، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، تهران: طراحان نشر، چاپ اول.
16- اولیاء، محمد صالح و محمد حسین فلاح نژاد، 1378، ارزیابی عملکرد بهرهوری در مؤسسات دولتی، دومین جشنواره شهید رجایی مجموعه مقاله های همایش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
17- ایران زاده، سلیمان و برقی، امیر، 1388، ارزیابی عملکرد سازمان با مدل روش امتیازی متوازن (BSC)، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد سنندج، سال چهارم، شماره هشتم.
18- برینکرهوف، روبرت أَ. و دنیس ای. درسلر، 1377، اندازهگیری بهرهوری راهنمایی برای مدیران و متخصصان بهرهوری، ترجمه محمود عبداللّه زاده، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول.
19- پی نوو، ریموند، مدیریت مالی، ترجمه و اقتباس: علی جهانخانی و علی پارسائیان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، جلد اول.
20- حاجیانی، پرویز و جلالی، رضا و خسروانی، فرزانه، 1389، رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن و با استفاده از تکنیک MADM، فصلنامه پژوهش های مدیریت، سال سوم، شماره نهم.
21- حافظ نیا، محمدرضا، 1383، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت، چاپ دهم.
22- حسن زاده، حمید رضا و زارع، محمد صادق، 1387، تبیین شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه خصوصی با استفاده از روش امتیازی متوازن با نظر خبرگان، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شماره 3 و 4.
23- حسن زاده، رمضان، 1383، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات ساوالان.
24- خائف الهی، احمد علی و زارعی قرکانلو، قاسم، ارزیابی مدیریت عملکرد و برخی مدل های موفق آن در سازمان ها. نشریه عصر مدیریت.
25- خاکی، غلامرضا، 1379، روش تحقیق درمدیریت، انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
26- خاکی، غلامرضا، 1377، آشنایی با مدیریت بهرهوری، تهران: کانون فرهنگی انتشارات سایهنما، چاپ دوم.
27- دراکر، پیتر. مدیریت آینده، 1373، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول.
28- دعائی، حبیب اله و نیکخواه فرخانی، 1388، ارزیابی عملکرد عملیاتی و منابع انسانی نمایندگی های بیمه کارآفرین در استان خراسان با نگرش چندگانه به روش تحلیل پوششی داده ها، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و چهارم، شماره 3 و 4.
29- دلاور، علی، 1375، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی، انتشارات رشد.
30- دلاور، علی، 1381، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش، چاپ یازدهم.
31- دلاور، علی، 1381، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد، تهران.
32- دیوید، فرد آر. مدیریت استراتژیک، 1380، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ سوم.
33- رابینز، استیفن، 1380، تئوری سازمان (ساختار، طراحی و کاربردها)، ترجمه مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، انتشارت صفار- اشراقی، چاپ چهارم.
34- رحیمی، مهدی و غفوری، کاوه و محمدی، حمید، 1385، ترکیب مدل BSC (کارت امتیازی متوازن) و EVA (ارزش افزوده اقتصادی) برای بهبود چشم انداز و جهت گیری استراتژی، مقاله اولین همایش ملی مدیریت صنعتی.
35- رحیمی، غفور، 1385، ارزیابی عملکرد بهبود مستمر سازمان، مجله تدبیر، شماره 173.
36- رضائیان، علی، 1380، اصول مدیریت، تهران: سمت، چاپ سیزدهم.
37- روحانی، فرامرز، 1390، حسابداری نمایندگان و کارگزاران بیمه، تهران: انتشارات چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول.
38- روحی، علی و آذر، نسرین، 1389، بررسی روابط بین معیارهای غیر مالی و عملکرد مالی شرکت های بیمه، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و پنجم، شماره 4.
39- روزنامه دنیای اقتصاد، 1387، بانک و بیمه، شماره 1538.
40- زنجیردار، مجید و طالبی فراهانی، فرزین و موسوی بصری، سیّد مسلم و لونی، ندا، 1389، مقایسه سیستم های سنجش عملکرد و تحلیلی در کارت امتیازی متوازن به عنوان سیتم نوین سنجش عملکرد، نشریه بررسی های بازرگانی، شماره 41.
41- ساجدی نژاد، احسان، 1385، سیستم ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی با استفاده از کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
42- ساده، مهدی، 1375، روش های تحقیق با تاکید بر جنبه های کاربردی، تهران: مؤلف، چاپ اول.
43- سالنامه آماری صنعت بیمه کشور، 1388، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
44- سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1386، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات موسسه آگاه، تهران.
45- سرمد، زهره، بازرگان و عباس و حجازی، الهه، 1387، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات موسسه آگاه، تهران.
46- سلطان پناه، هیرش و مرادی، فرهاد و بخشا، ناصر، 1386، ارزیابی کارآیی نسبی شعب شرکت های بیمه البرز با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست ودوم، شماره 4.
47- سیّد مطهری، سیّد مهدی و ولی پور رکنی، جمال، 1387، رابطه معیارهای ارزیابی متوازن و معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شماره 3 و 4.
48- شهبازی، صادق، 1385، اصول اندازه گیری عمکلرد در سازمانها، مقاله، سایت اینترنتی کانون دانش.
49- شورکی، هدایت، 1386، طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد بر مبنای چرخه بهبود بهره وری در سازمان های خدماتی دولتی، همایش ملی مدیریت عملکرد، تهران.
50- صادقی نیارکی، مهدی، استفاده از کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد منابع انسانی.
51- صالحی، جانعلی محمود، 1372، فرهنگ بیمه و بازرگانی، انتشارات شرکت سهامی بیمه ایران، تهران، چاپ دوم.
52- صفری، سارا و مداح، معصومه 1382، استفاده از کارت امتیازی متوازن به منظور ارزیابی عملکرد مراکز رشد.
53- صفوی، بیژن و فلاحتی، منیژه، 1386، بررسی تطبیقی عملکرد مالی شرکت های بیمه ایران با شرکت های بیمه خارجی و رتبه بندی آنها، نشریه بررسی های بازرگانی شماره 24.
54- طاهری، شهنام، 1378، بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها، تهران: نشر هستان، چاپ اول.
55- طبرسا، غلامرضا، 1378، بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزابی عملکرد سازمان های دولتی، دومین جشنواره شهید رجایی مجموعه مقاله های همایش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
56- طبرسا، غلامعلی، 1377، طراحی و تعیین الگوی ارزیابی عملکرد مدیران عامل، رساله دکترای مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، 1377.
57- طبری، مجتبی و آراسته، فرزاد، 1387، ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن، فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره 12.
58- ظهوری، قاسم، 1378، کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران: انتشارات میر، چاپ اول.
59- عباس زادگان، سیّد محمد، 1380، ارزیابی عملکرد صنعت بیمه کشور در بازار سرمایه، فصلنامه صنعت بیمه، سال شانزدهم، شماره 4.
60- عزیزی نقش، حافظ، 1390، مؤسسات رتبه بندی اقتصادی چیستند؟ خبرگذاری فارس.
61- عطافر، علی و قلی زاده، رسول، 1387، مقایسه عملکرد شرکت های بیمه خصوصی و دولتی بر اساس مدل ACSI، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شماره 3 و 4.
62- عفتی داریانی، محمد علی و رفیع زاده، علاءالدین و رونق، مریم، 1386، مدیریت عملکرد( با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرائی )، انتشارات فرمنش، چاپ اول.
63- علی رضایی، محمدرضا، 1378، ارزیابی کارایی عملکرد شعب شرکت های بیمه (به کمک تحلیل پوشش داده ها)، فصلنامه صنعت بیمه، شماره 54.
64- غضنفری، مهدی و حنانی، حامی، 1381، ارزیابی عملکرد شرکت و سنجش متوازن آن، نشریه مدیریت، شماره 64-63.
65- فلاح، محمد، 1386، ارزیابی کارایی شعب شرکت های بیمه با استفاده از تحلیل پوششی دادده ها، تازه های جهان بیمه، شماره 116-115.
66- قدرتیان کاشان، سیّد عبدالجابر، 1381، طراحی مدل جامع رتبه بندی شرکت های خودروسازی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه امام جعفر صادق.
67- کاپلان، رابرت و نورتون، دیوید، 1384، نقشه استراتژی، ترجمه حسین اکبری و مسعود سلطانی و امید ملکی، گروه فرهنگی هنری آریانا.
68- کاپلان، رابرت و نورتون، دیوید، 1386، سازمان های استراتژی محور، ترجمه پرویز بختیاری، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، چ 3.
69- کریمی، آیت، 1391، کلیات بیمه ، تهران: انتشارات پژوهشکده بیمه مرکزی ایران.
70- کریمی، آیت، 1381، کلیات بیمه، تهران: انتشارات پژوهشکده بیمه مرکزی ایران.
71- کریمی، تورج، 1385، مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی، مجله تدبیر، شماره 171.
72- کوچکی، احمد رضا، 1390، مطالعه تطبیقی ارزیابی کارایی شرکت های بیمه ایران به روش تحلیل پوششی داده ها و بوت استرپ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه.
73- لطفی، اسماعیل و همکاران،1385، روش پیاده سازی و توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در سازمانهای صنعتی، مقاله، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
74- مؤمنی، منصور و شاه خواه، نادر، 1388، ارزیابی کارایی شرکت های بیمه ایران با استفاده از مدل ارتباطی DEA دو مرحله ای، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و چهارم، شماره 1 و 2.
75- محمد فام، ایرج، ارزیابی عملکرد ایمنی؛ چرا و چگونه؟ نشریه پیام ایمنی، سال سوم، شماره 12.
76- مدرس، احمد و عبداله زاده، فرهاد، 1384، مدیریت مالی، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، جلد اول، چاپ پنجم.
77- مرکز بهرهوری ژاپن، 1376، دروس استراتژی برای شرکت (صنعت)، ترجمه فرهاد شفتی (با نظارت سازمان بهرهوری ملی ایران)، تهران: بصیر، چاپ اول.
78- مظلومی، نادر، 1381، سازمان ها و شرکت های بیمه، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
79- مظلومی، نادر و زارع، محمد صادق، لالیان پور، نوشین، 1388، ارزیابی وضعیت بیمه کشور در مسیر چشم انداز و طرح تحول صنعت بیمه، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شماره 1 و 2.
80- مظلومی، نادر و کشوری فینی، مرضیه، 1390، بهینه سازی ارزیابی عملکرد صنعت بیمه با استفاده از روش تلفیقی مدل تعالی سازمانی و کارت امتیازی متوازن، انتشارات پژوهشکده بیمه، سال بیست وششم، شماره چهارم.
81- منطقی، نیکزاد و جعفری، علی رضا، 1387، ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن، نشریه مدیریت، شماره 163.
82- مهرگان، محمدرضا، 1384، ارزیابی عملکرد سازمان ها (تحلیل پوششی داده ها)، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چ 1.
83- میرزایی، حبیب و صفری، امیر، 1388، مقدمه ای بر رتبه بندی شرکت های بیمه ایرانی، تازه های جهان بیمه، شماره 136 و 137.
84- میرسپاسی، ناصر، 1380، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، تهران: انتشارات میر، چاپ نوزدهم.
85- نجمی، منوچهر و حسینی، سیروس، 1387، مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل، تهران، سرآمد.
86- نجمی، منوچهر و زارعی، حسین، 1381، تعامل و تقابل BSC و EFQM، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
87- نشریه بهکام، آذرماه 1384، بیمه چیست؟شماره 54.
88- نوو، ریموند پی، 1378، مدیریت مالی، ترجمه و اقتباس از علی جهانخانی و علی پارسائیان، تهران: سمت، چاپ پنجم.
89- وبلاگ مدیریت و بازاریابی (وبلاگ دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پیام نور)، 1389، کارت امتیازی متوازن و سیستم اطلاعاتی مدیریت.
90- یاری، جعفر، 1389، ارزیابی و رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران: چشم اندازها و چالش ها، تازه های جهان بیمه، شماره 144 و 145.
منابع لاتین:
1- Kaplan, Robert. S & Norton, David. p, (1997), Translating strategy Into Action the Balanced scorecard.
2- Kaplan, Robert. S & Norton, David. p, (1996), the balanced scorecard, Harvard business School press, Boston, Massachusetts.
3- Lillian Chan, Yee Cheng (2004), Performance measurement and adaption of balanced scorecards, International journal of public sector management.
4- Greiling, Dorothea (2010), balanced scorecard implementation in German non-profit organization, international journal of productivity and performance management, 59(6).
5- Morisawa toru, (2002), Building performance measurement systems with the balanced scorecard approach, Normura research institute papers; 45.
6- Ittner C.D. Larcker D.F, Randall,( 2003), performance implications of strategic performance measurement in financial services firms; Accounting. organizations and society.
7- Marr, B. Schiume, G (2003), Business performance management: Past, Present and future. management decision.
8- Singer, Marc G, (1990), Human Resource Management, Roston: PWS-Kent.
9- Zairi, Mohamed. (1994), Measuring Performance for Business Results, London: Chapman & Hall.
10- Chen, ZM 1997, Using analytic hierarchy process and fuzzy set theory to rate and rank the disability, fuzzy sets and systems, vol. 88, no. 1.
11- Rigby, Darell, k, (2001), management tools global results: annual survey of senior executives, brains and company 2001 management tools and techniques survey profiles the usage and effectiveness of management tools among 451 companies in 22 countries around the world.
منابع اینترنتی:
Http:/www/.balancedscorecard.org
Http:/www/.Insurancestudent.blogfa.com
Http:/www/.iie.ir/index.php
Http:/www/.betindustrial.blogfa.com
Http:/www/.irbime.com/tarikhche.htm
Http:/www/.karafarin-insurance.ir
Http:/www/.Rahimaher@yahoo.com