فهرست:
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه ....................................................................................................................................
1-2 بیان مسئله ..............................................................................................................................
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق .....................................................................................................
1-4 اهداف تحقیق ........................................................................................................................
1-4-1 هدف کلی .........................................................................................................................
1-4-2 اهدف فرعی ......................................................................................................................
1-5 سوالات تحقیق .......................................................................................................................
1-5-1 سوال اصلی تحقیق ............................................................................................................
1-6 متغیر های تحقیق ................................................................................................................
1-6-1 متغیر های مستقل ............................................................................................................
1-6-2 متغیر وابسته ......................................................................................................................
1-7 روش تحقیق ...........................................................................................................................
1-8 روشهای جمع آوری اطلاعات ..............................................................................................
1-9 جامعه آماری .......................................................................................................................
1-10 حجم نمونه و روش محاسبه آن .........................................................................................
1-11 ابزار گردآوری داده ها .......................................................................................................
1-11-1 سنجش روایی .................................................................................................................
1-11-2 سنجش پایایی ................................................................................................................
1-12 قلمرو تحقیق ........................................................................................................................
1-12-1 قلمرو موضوعی تحقیق ...................................................................................................
1-12-2 قلمرو مکانی تحقیق .......................................................................................................
1-12-3 قلمرو زمانی تحقیق ........................................................................................................
1-13 روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................
الف. آمار توصیفی .............................................................................................................................................
ب. آمار استنباطی ..............................................................................................................................................
1-14 تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات .............................................................
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه .........................................................................................................................................
2-1 بخش اول : یادگیری سازمانی ..........................................................................................
2-1-1 مقدمه ...........................................................................................................................
2-1-2 تعریف یادگیری و عناصر آن ....................................................................................
2-1-3 تعاریف یادگیری سازمانی .........................................................................................
2-1-4 نظریه پردازان یادگیری سازمانی ..............................................................................
2-1-5 ویژگی های یادگیری سازمانی ..................................................................................
2-1- 6 فرایند یادگیری سازمانی ............................................................................................
2-1-6-1کسب دانش ............................................................................................................
2-1-6-2 توزیع اطلاعات .......................................................................................................
2-1-6-3 تفسیر اطلاعات .......................................................................................................
2-1-6- 4 حافظه سازمانی ......................................................................................................
2-1-7 یادگیری سازمانی و سازمان یاد گیرنده ..................................................................
2-1-8 ایجاد یک سازمان یادگیرنده ....................................................................................
2-1-9 ابعاد یادگیری سازمانی ..............................................................................................
2-1-10 مهارت های پنج گانه لازم برای ایجاد یادگیری سازمانی ....................................
2-1-11 مولفه های یادگیری سازمانی ..................................................................................
2-1-12 سه مدل یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینانه ..............................
2-1-12-1 یادگیری ادراکی در فاز اکتشاف ......................................................................
2-1-12-2 یادگیری رفتاری در فاز شکل گیری ................................................................
2-1-12-3 یادگیری اجرایی در طول هر دو فاز تشخیص فرصت .....................................
2-1-13 تشخیص فرصت از طریق یادگیری ........................................................................
2-1-13-1 تشخیص فرصت از طریق یادگیری ادراکی ......................................................
2-1-13-2 تشخیص فرصت از طریق یادگیری رفتاری .....................................................
2-1-13-3 تشخیص فرصت از طریق یادگیری اجرایی ......................................................
2-1-14 تاریخچه سازمان یادگیرنده ...................................................................................
2-1-15 تعاریف سازمان یادگیرنده .....................................................................................
2-1- 16ویژگی های سازمان یادگیرنده ..............................................................................
2-1-17 ایجاد یک سازمان یادگیرنده ..................................................................................
2-1- 18 اهمیت سازمان یادگیرنده .......................................................................................
2-1-19 تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ..............................................
2-1-20 تفاوت سازمان های سنتی با سازمان های یادگیرنده ............................................
2-1-21 راهبردهای گسترش سازمان یادگیرنده ................................................................
2-1-22 موانع بکار گیری یادگیری سازمانی .......................................................................
2-1-23 مهارت های پنج گانه لازم برای ایجاد یادگیری سازمانی ....................................
2-1-24 مولفه های یادگیری سازمانی ...................................................................................
2-2 بخش دوم : بهره وری منابع انسانی ................................................................................
مقدمه .........................................................................................................................................
2-2-1بهره وری .......................................................................................................................
2-2-2تاریخچه بهره وری ......................................................................................................
2-2-3 عوامل پنج گانه مؤثر بر بهره وری ...........................................................................
2-2-4 عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی کار ........................................................................
2-2-5عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی ......................................................................
2-2-6مدل ACHIEVE ......................................................................................................
2-2-7 تأثیر حقوق و دستمزد بر بهره وری ...........................................................................
2-2-8 شرایط لازم برای بهبود بهره وری نیروی انسانی در سازمانها ................................
2-2-9 اندازهگیری بهرهوری ...................................................................................................
2-3 چندی درباره سازمان مورد پژوهش .............................................................................
2-3-1 تعریف شهرداری ........................................................................................................
2-3-2 شهرداری محلات .........................................................................................................
2-4 پیشینه پژوهش .................................................................................................................
2-4-1 تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ................................................................
2-5 جمع بندی ..............................................................................................................................
فصل سوم : روش تحقیق
3-1 مقدمه ................................................................................................................................
3-2 روش تحقیق ....................................................................................................................
3-3 جامعه آماری ........................................................................................................................
3-4 تعیین حجم نمونه .............................................................................................................
3-5 روش نمونه گیری ...........................................................................................................
3-6 روش گردآوری اطلاعات ...............................................................................................
3-7 تعیین روایی پرسشنامه ...................................................................................................
3-8 تعیین پایایی پرسشنامه ....................................................................................................
3-9 روش تجزیه و تحلیل دادهها .........................................................................................
3-9-1 روش شباهت به گزینه ایدهآل فازی یا تاپسیس فازی ...........................................
3-9-2 مراحل روش شباهت به گزینه ایدهآل فازی یا تاپسیس فازی .............................
مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی ..................................................................................
مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها ........................................................................................
مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده .......................................................
مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار ..........................................
مرحله 5 : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی ..........................................
مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی .............................................
مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت .........................................................................................
مرحله 8 : رتبهبندی گزینهها ....................................................................................................
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه ...............................................................................................................................
4-2 بررسی مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ...................................................
4-3 رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهرهوری منابع انسانی با نظر مدیران اصلی ...
مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی ..................................................................................
مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها .........................................................................................
مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده ........................................................
مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار ..........................................
مرحله 5 : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی ..........................................
مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی ...........................................
مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت .........................................................................................
مرحله 8 : رتبهبندی گزینهها ....................................................................................................
4-4 رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهرهوری منابع انسانی با نظر مدیران میانی.....
مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی ................................................................................
مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها ........................................................................................
مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده ........................................................
مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار ............................................
مرحله 5 : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی ..........................................
مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی ...........................................
مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت .........................................................................................
مرحله 8 : رتبهبندی گزینهها ....................................................................................................
4-5 رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهرهوری منابع انسانی با نظر مدیران اجرایی...
مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی ................................................................................
مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها ........................................................................................
مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده .......................................................
مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار ..........................................
مرحله 5 : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی ...........................................
مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی .............................................
مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت ..........................................................................................
مرحله 8 : رتبهبندی گزینهها ...................................................................................................
فصل پنجم: نتیجهگیری وپیشنهادها
5-1 مقدمه ................................................................................................................................
5-2 نتایج حاصل از بررسی مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ..........................
5-3 نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران اصلی .....................
5-4 نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران میانی .....................
5-5 نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران اجرایی ..................
5-6 تطبیق نتایج بدست آمده با پیشینه تحقیق ...................................................................
5-7 تطبیق نتایج بدست آمده با کلیات تحقیق ...................................................................
5-8 محدودیتهای تحقیق ....................................................................................................
5-9 پیشنهادهای تحقیق های آتی .........................................................................................
فهرست منابع و ماخذ:
منابع فارسی ...............................................................................................................................
منابع لاتین ...................................................................................................................................
ضمائم:
پرسشنامه یادگیری سازمانی ....................................................................................................
منبع:
الف) منابع فارسی:
1 اسدی، اصغرو دیگران ، 1379 ، سازمان یادگیرنده ، طرح تحقیق برای پروژه تدوین لایحه وزارت علوم – تحقیقات و فناوری
2 الحسینی، سید حسن ،1380 ، چاپ اول ، سنجش بالندگی سازمانها با رویکرد تحلیلی- کاربردی، تهران؛ نشر بهاریه.
3 الوانی، سید مهدی ، 1382،سازمانهای یاد دهنده ،نسل جدید سازمانهای یادگیرنده، فصلنامه علمی، تخصصی مدیریت و توسعه، شماره 18، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
4 ایران نژاد ،سلیمان،1378، چاپ اول ، مدیریت در آینده – قرن 21
5 جزنی ، نسرین ، مدیریت خلاق در عصر تحولات شتابان، ماهنامه علمی –آموزشی تدبیر ،1376، شماره 20 ، صفحه 12-75
6 حیدری تفرشی، غلامحسین و دیگران ، 1381، نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز، تهران؛ نشر فراشناختی اندیشه.
7 دفت ، ریچارد ال ، 1380، تئوری و طراحی سازمان ، ترجمه علی پارسیان و محمد اعرابی ،تهران:انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی
8 رضایی کلید بری ، علیخان گرگانی ، سلیمی وحمید رضا و روح الله و سعید باقر، 1391
بهره وری منابع انسانی (با تاکید بر مفاهیم ،مدل ها و عوامل موثر )، چاپ ابریشم ، جلد یک
9 رهنورد، فرج ا…، 1378، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده، فصلنامه علمی –کاربردی مدیریت دولتی ، شماره 43 ، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
10 زالی ، محمد،1385 ، ایجاد سازمان یادگیرنده،انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران
11 سبحانی نژاد ، شهائی، یوز باشی ، مهدی و بهنام و علیرضا ، 1385، چاپ اول ، سازمان یادگیرنده ،نشر یسطرون
12 سنگه ، پیتر1384 ، پنجمین فرمان ، ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن ، تهران :انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ، چاپ پنجم
13 سید جوادین،رضا،1384، مبانی سازمان و مدیریت ، نگاه دانش ، چاپ دوم
14 شفی ، شفی ، کورش وآرزو ، مدیریت منابع انسانی در سازمانهای یادگیرنده ، ماهنامه تدبیر،1385 ، شماره 176
15 شکری ، خیرگو ، زینب و منصور، نقش یا دگیری در نوآوری سا زمان ، ماهنامه تدبیر ، 1388 ، شماره 212
16 عسکری، احمد ، 1383، ایجاد یک سازمان یادگیرنده، نشریه علمی پژوهشی مدیریت ، شماره 92-91 ، تهران ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
17 قربانی زاده ، وجه اله، پیشرفت های تازه در یاد گیری سازمانی ، ماهنامه تدبیر ،1379 ، سال یازدهم، شماره 104
18 قهرمانی ، محمد ،برایند نیم قرن تحولات سازمانی ، فصلنامه مدیریت و توسعه ، 1380،شماره 10 ،تهران
19 کدوئی ، فضل ا… ، (1381)، سازمان یادگیرنده؛ سازمان متحول ، پویا و مطلوب ، نشریه علمی پژوهشی مدیریت ، شماره 64-63 ،تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
20 مارکوارت، مایکل، ٢٠٠٢ ، ایجاد سازمان یادگیرنده: توسعه عناصر پنجگانه یادگیری سازمانی (ترجمه محمدرضا زالی)،انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تھران.
21 نجف بیگی ، رضا ، 1386 ، سازمان و مدیریت ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات ترمه
22 ھاشمی،سید قوام، ١٣٨٥ ، بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی در وزارت مسکن وشھرسازی، دانشگاه شھید بھشتی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی.
منابع خارجی:
1- Argyris ,c. &schon, D. A. (1996). "Organizational learning:A Theoty of Action perspective" , Addison-wesley: Toward a unify theory of behavioral change. Psychological..
2- Brown, S. and F. Fai, Strategic resonance between technological and organizational capabilities in the innovation process within firms. Technovation, 2004: p. 1-16.
3- Daft, Richard l. (1998|)." Essentials of organizational theory and Design." Cincinnati: south Harvard Business Review.
4- Dimovski,v&skerlavaj,m.m.(2003). organizational learning and information communication technologies:Apromising link.[online].
5- Dodgson,M. ,(1993)"organizational learning:A Review of some literature|", organization studies, Academy of management.
6- Garvin david,A, learning in action : Aguid to putting the learning organization to work , Harvard business press , boston 1999.
7- Gomez, P.J.C. Lorente, and R. Cabrera, Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of Business Research, 2005. 58: p. 715- 725.
8- Huber G.P (1991) organizational learning : the contributing processes.and the literatures, organization science,vol2,no.1,pp88-115
9-Kim, S. (2006). «Public service motivation and organizational citizenship behavior in Korea»; international Journal of manpower, Vol.27, No.8, pp:722.740.
10- Marquardt,M,1996,building the learning organization , McGraw hill ,newyork,YN 9-
11-Mills,D, and friesen,B,(1992).the learning organization European management 10(2). 146-156.
12- Neefe, Diane Osterhaus ( 2001 ). Comparing Levels of OrganizationalLearning Maturity Colleges And Universities Participating Traditional& Non-ttaditional ( Academic Quality Improvement Project )Accreditation Processes. [ online ] URhttp://www.uwstout.edu/lib/thesis/2001/2001neefed.pdf
13- Nonaka,I,1991,the knowledge creating company, Harvard Business Review,pp.96-105
14- Otala.l (2000).oppimisen etub :kilpailakya muutoksessa,porvoo:wsoy
15- Paajanen.peterand kantola.jussi(2008).ph.D , Applaying systems thinking in the evaluation of organizational learning and khowledge creation.
16- Seng,peter ,1990,theleadr s new work: Building learning organization sloan management Review,Fall,pp.724-749
17-Smithp,toseyp.,1999, Assessing the learning organization: part1-theoretical foundations,the learning organization journal, vol.6, No2, pp70-75
18- Stata, R., Organizational learning: the key to management innovation. Sloan Management Review, 1989. Spring: p. 63– 74.
19- Stata, R., Organizational learning: The key to management innovation, in How organizations learn, K. Starkey, Editor. 1996, International Thomson Business Press.
20- Tempelton, C.F., B.R. Lewis, and C.A. Snyder, Development of a Organizational Learning Contrust. Journal of Management Information Systems, 2002. 19(2): p. 175-218.
21-Tsang.W، 1997، Organization learning and learning Organization . Human Relations, vol 50. No.1.pp.73-89
22-Tsui, A.s,zhang,Z,wang,H,Xin,K.R.and wuj.B,2006,unpacking the relation ship between ceo leadership behavior and organizational culture,the leadership Quavterly, 17,113-117
23- Zhang. L, Tian. Y, Zhongying Qi, A. (2006). «A conceptual model of organizational learning based on knowledge sharing»; Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'). Kerkrade, Netherlands, July 05- 07, pp:4-
24- Hudspeth,l.j.(2004).A stude of Organization learning . culture,strategic respoasiveness and mass customization capabilities of unite states manufacturing enterprises.