فهرست:
چکیده........................................................................................................................................ 1
فصل اول: طرح تحقیق
1-1. مقدمه................................................................................................................................ 3
1-2. بیان مسأله.......................................................................................................................... 4
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................................................... 6
1-4. چارچوب نظری تحقیق....................................................................................................... 8
1-5. هدف تحقیق.................................................................................................................... 10
1-5-1. هدف: سنجش تأثیر رضایت مشتری بر عملکرد تجاری شرکتهای صنعت بیمه استان گیلان. 10
1-6. سؤال تحقیق.................................................................................................................... 10
1-6-1. سؤال: آیا رضایت مشتری بر عملکرد تجاری شرکتهای صنعت بیمه استان گیلان تأثیر دارد؟ 10
1-7. فرضیه تحقیق.................................................................................................................. 10
1-7-1. فرضیه: رضایت مشتری بر عملکرد تجاری شرکتهای صنعت بیمه استان گیلان تأثیر دارد.... 10
1-8. معرفی متغیرها و نقش آن ها در تحقیق.............................................................................. 10
1-9. تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق......................................................................... 10
1-9-1. تعاریف نظری............................................................................................................. 10
1-9-2. تعاریف عملیاتی.......................................................................................................... 10
1-10. قلمرو تحقیق................................................................................................................ 11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1. مقدمه.............................................................................................................................. 13
2-2. اهمیت بیمه..................................................................................................................... 13
2-3. رضایت مشتری............................................................................................................... 15
2-3-1. عوامل مؤثر بر انتظارات مشتری .................................................................................. 17
2-3-2. پارادایم های رضایت مشتری........................................................................................ 18
2-3-2-1- پارادایم «انتظارات- عدم تطابق»:.............................................................................. 18
2-3-2-2- پارادایم عواطف:.................................................................................................... 19
2-3-2-3- پارادایم تساوی:..................................................................................................... 19
2-3-2-4- پارادایم «عملکرد درک شده»:.................................................................................. 20
2-3-2-5- پارادایم «فرایندهای چندگانه»:.................................................................................. 20
2-3-2-6- پارادایم «نسبت دادن»:............................................................................................ 20
2-4. کیفیت خدمات................................................................................................................ 20
2-4-1. ﻟﺰوم ﺑﺎزﻧﮕﺮی در ﺷﻴﻮه ﻫﺎی ﺳﻨﺘﻲ ﻓﻬﻢ رﻓﺘﺎر و ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮی........................................ 21
2-4-2. از ﺟﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد ﺗﺎ اﻳﺠﺎد وﻓﺎداری در ﻣﺸﺘﺮی................................................................... 22
2-4-3. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی (CRM):............................................................................. 23
2-4-4. ﻫﻤﭙﻮﺷﻲ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی................................................. 23
2-4-5. اﺻﻮل و اﻫﺪاف ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی....................................... 25
2-4-6. ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻧﻮﻳﻦ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺳﻨﺘﻲ در ﺻﻨﻌﺖ ﺑﻴﻤﻪ................................................... 25
2-5. مدلهای بررسی رضایت مشتری......................................................................................... 26
2-5-1. مدل فورنل.................................................................................................................. 26
2-5-2. مدل کانو..................................................................................................................... 27
2-5-3- مدل سروکوال............................................................................................................ 27
2-5-4. مدل شاخص رضایت مشتری آمریکایی......................................................................... 28
2-5-5- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی.................................................................................. 28
2-5-6. مدل رضایتمندی مشتری در اروپا.................................................................................. 29
2-5-7. مدل شاخص رضایتمندی نروژی................................................................................... 29
2-6. مهمترین اثرات رضایت مشتری بر فرایندهای سازمان.......................................................... 29
2-6-1. عوامل جلب رضایت مشتریان از یک مؤسسه................................................................. 30
2-6-2. اﺛﺮات رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی ﭼﯿﺴﺖ؟.................................................................................... 30
2-7. عملکرد تجاری................................................................................................................ 30
2-7-1. ﭼﺮﺧﻪ ارزش- رﺿﺎﯾﺖ- ﺳﻮدﺁورﯼ از ﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ....................................................... 31
2-7-2. درﮎ ﻣﻔﻬﻮم ارﺗﺒﺎط ﻣﻴﺎن رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و ﺳﻮدﺁورﯼ.................................................... 32
2-8. ﺿﺮورت ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت................................................................................... 33
2-8-1. ریشه های کمبود کیفیت خدمات در سازمانهای خدماتی.................................................. 34
2-8-2. کیفیت نامناسب خدمات و قصد رویگردانی مشتریان از شرکت های بیمه ای..................... 35
2-8-3. ﻗﻴﻤﺖ ﻏﻴﺮﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ........................................................................................................ 36
2-8-4. رﻧﺠﺶ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺸﺘﺮی................................................................................................... 37
2-8-5. ﺟﺬاﺑﻴﺖ رﻗﺒﺎ............................................................................................................... 37
2-8-6. ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺟﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻲ........................................................................................................ 38
2-8-7. کیفیت خدمات و رضامندی مشتری............................................................................... 38
2-9. مزایای رضامندی مشتری و کیفیت خدمات......................................................................... 39
2-9-1. عوامل مؤثر بر انتظارات مشتری .................................................................................. 39
2-9-2. عوامل جلب رضایت مشتریان از یک مؤسسه................................................................. 40
2-10. معنای عملکرد............................................................................................................... 40
2-10-1. عملکرد سازمانی....................................................................................................... 41
2-10-2. موافقت نامه های عملکرد......................................................................................... 42
2-10-3. استانداردهای عملکرد................................................................................................ 43
2-10-4. معیارهای برای سنجش عملکرد.................................................................................. 43
2-10-5. عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف................................................................... 44
2-10-5-1- عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری.................................................................. 44
2-10-5-2- عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل.............................................................. 45
2-10-5-3- عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی................................................................ 46
2-11. پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور (ایران) و خارج از ایران................................... 47
2-11-1. پیشینه تحقیق در داخل کشور (ایران).......................................................................... 47
2-11-2. پیشینه تحقیق در خارج از ایران.................................................................................. 50
فصل سوم: روش تحقیق
3-1. مقدمه.............................................................................................................................. 55
3-2. روش تحقیق................................................................................................................... 55
3-3. جامعه، نمونه و روش نمونه گیری...................................................................................... 55
3-4. روش های جمع آوری داده ها.......................................................................................... 56
3-5. ابزار اندازه گیری داده ها................................................................................................... 57
3-6. روش های تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................... 58
3-7. مراحل و چگونگی اجرای پژوهش.................................................................................... 58
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1. مقدمه.............................................................................................................................. 60
4-2. آمار توصیفی................................................................................................................... 60
4-3. یافته های استنباطی........................................................................................................... 67
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری و ارایه پیشنهادها
5-1. مقدمه.............................................................................................................................. 71
5-2. نتایج آمار توصیفی........................................................................................................... 71
5-2-1. توصیف سؤالات رضایت مشتری.................................................................................. 71
5-2-2. توصیف سؤالات عملکرد تجاری.................................................................................. 72
5-2-3. توصیف متغیر رضایت مشتری...................................................................................... 74
5-2-4. توصیف متغیر عملکرد تجاری...................................................................................... 74
5-3. نتایج آمار استنباطی........................................................................................................... 74
5-3-1. آزمون فرضیه.............................................................................................................. 74
5-4. پیشنهادها........................................................................................................................ 75
5-4-1. پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش......................................................................... 75
5-4-2. پیشنهادهایی برای پژوهشگران آتی............................................................................... 75
5-5. محدودیت های تحقیق..................................................................................................... 76
منابع
منابع و مأخذ............................................................................................................................ 78
منابع انگلیسی........................................................................................................................... 81
پیوست
محاسبات آماری........................................................................................................................ 85
پرسشنامه................................................................................................................................... 92
منبع:
منابع فارسی
- آرمستراگ، مایکل. (1386). مدیریت عملکرد راهبردهای اساسی و رهنمودهای عملی. (ترجمه ناصر میرسپاسی، اسماعیل کاوسی و علی رشید پور). تهران: انتشارات میر، چاپ اول.
- ابراهیم پور، حبیب؛ صالحی صدقیانی، جمشید و خلیلی، حسن. (1390). بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد تجاری شرکت پتروشیمی تبریز. مجله پژوهش های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 138-121.
- ابراهیمی دیلی، احمد. (1384). عوامل مؤثر بر رضایت مندی بیمه شدگان از خدمات تأمین اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- اسدزاده، آرام و جلالیان، ملیحه. (1386). مدیریت دانش. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد تهران.
- پارسائیان، علی و اعرابی، محمد. (1386). تئوری سازمان و طراحی ساختار. تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
- پایندانی، جمشید. (1386). مشتری ثروت پنهان. تهران: انتشارات نیکو روش.
- حسن زاده، رمضان. (1389). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات ساوالان.
- حسینی، زهرا. (1387). به کارگیری فرایند داده کاوی برای دستیابی به ویژگی های تقاضای خدمات (مورد مطالعه؛ بیمه ایران). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد.
- حقیقی، مهدی؛ مظلومی، نادر و اکبری، مسعود. (1386). مقایسه کیفیت خدمات شرکت های دولتی و خصوصی صنعت بیمه در ایران، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم، شماره، 3، صص 65-47.
- حیرتی، نیما. (1386). سنجش رضایت مشتریان با استفاده از مدل ACSI (مطالعه موردی؛ سنجش رضایت مشتریان روغن موتور خودرو در ایران). تهران: کنفرانس ملی ارتباط با مشتری.
- خاکی، غلامرضا. (1382). روش تحقیق در مدیریت. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم.
- خسروی، مژگان و خسروی، امیر. (1387). بررسی ویژگیهای خدمات بیمه ای مطلوب بر حفظ و جذب مشتریان. مجله تازه های جهان بیمه، شماره، 129، صص 63-55.
- رضایی، مسعود. (1383). مدلهای شاخص رضایتمندی مشتری. تهران: کنفرانس زنجیره ای تأمین.
- زمانی، غلامحسین؛ کرمی، عزت اله و یزدان پناه، مسعود. (1387). عوامل مؤثر بر رضایت مندی بیمه گزاران کشاورزی از بیمه محصولات زراعی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 4، شماره 2، صص 66-53.
- زیویار، فرزاد؛ ضیایی، محمد صادق؛ نرگسیان؛ جواد. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی 6، صص173-186.
- ساعی ارسی، ایرج و خسروی، هدایت. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مندی بیمه شدگان اصلی، از حمایتها و خدمات بیمه ای و درمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشگاه آزاد ایلامی واحد تهران مرکز.
- سبحان اللهی، محمد. (1378). مدیریت بهبود عملکرد با تأکید بر روش کاربردی برای تشخیص مسائل و ارائه پیشنهاد بهبود. مجله مدیریت و توسعه، شماره 3.
- سکاران، اوما. (1388). روشهای تحقیق در مدیریت. (ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی). تهران: انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ ششم.
- سید جوادین، رضا و کیماسی، محمد. (1386). مدیریت کیفیت خدمات، تهران: انتشارات نگاه دانش.
- شرافت، هادی. (1392). بررسی مفهومی رابطه بازاریابی بر عملکرد تجاری با توجه به نقش تعدیل کننده استراتژی تجاری. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
- ضیایی، محمدصادق؛ زیویار، فرزاد و نرگسیان، جواد. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی 6، صص 186-173.
- عاملی، محمد و ایوبی مبرهن، حمیدرضا. (1390). معرفی ECRM و بررسی نقش و اهمیت آن در بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتریان در صنعت بیمه. تهران: اولین کنفرانس تخصصی بیمه الکترونیک.
- عطافر، علی، قلی زاده شغل آباد، رسول. (1387). عنوان مقایسه عملکرد شرکتهای بیمه خصوصی و دولتی بر اساس مدل ای سی اس آی (مطالعه موردی؛ شرکت های بیمه پارسیان و آسیا). فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شماره 3 و 4، شماره مسلسل 92-91، صص 113 تا 136.
- علی مردای، بهناز. (1389). مدل وفاداری مشتری در صنعت بیمه (مورد مطالعه؛ یک شرکت بیمه ای). پژوهشنامه بیمه، سال بیست و ششم، شماره 1، شماره مسلسل 101، صص 31 تا 51.
- غفاری، فرهاد؛ جعفری، پژمان و امیرمدحی، اشکان. (1390). مطالعه رابطه ابعاد کیفیت خدمات و رضایت مشتری در صنعت بانکداری. فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال ششم، صص 66-41.
- فردوسی، مسعود و محمدی زاده، مریم. (1386). میزان رضایت مندی از خدامت بیمه ای و بیمه مکمل در بیماران مراکز درمانی منتخب شهر تهران. مجله مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان، دوره دوم، شماره 1، صص 53-46.
- غفوری، سیدمهدی. (1383). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مندی بیمه گذاران بیمه های درمان شرکت بیمه دانا. فصلنامه صنعت بیمه، سال نوزدهم، شماره 3 ، شماره مسلسل 75، صص135-152.
- کارخانه ای، مریم. (1387). ارزیابی کیفیت خدمات شرکت بیمه معلم از دیدگاه فرهنگیان بیمه گذار (در رشته بیمه اتومبیل). پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
- کردنائیج، اسدالله. (1382). جلب رضایت مشتری مهمترین چالش صنعت خودروسازی کشور. تهران: مجله اندیشه گستر سایپا، شماره 28-27.
- مجردی، غلامرضا؛ زمانی، غلامحسین و احمدی، حبیب. (1387). واکاوی سازه های مؤثر بر نگرش بیمه گزاران محصولات کشاورزی نسبت به کارگزاری خصوصی با استفاده از تحلیل مسیر. مجله اقتصاد و کشاورزی، جلد 2، صص 197-169.
- مرتضوی، سعید؛ ناظمی، شمس الدین و آیتی، محمد. (1390). نقش تعدیل کنندگی جذابیت رقبا و هزینه های جابه جایی بر روابط بین قیمت، کیفیت خدمات و رنجش خاطر با قصد رویگردانی مشتریان حقیقی در بخش مسکن بیمه سینا، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود عملکرد، شماره، 63، صص 114-85.
- مقصودی، محمدحسین. (1382). ارتباط بین رضایت مشتری با کارایی و اثربخشی فرایندها. تهران: مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت.
- منوریان، عباس و امیری، سامع. (1384). ارزیابی کیفیت خدمات بیمه ای از دیدگاه مشتریان. فصلنامه صنعت بیمه، سال بیستم، شماره 2، صص 44-5.
- مهدوی، محمدصادق. (1375). عوامل مؤثر بر رضایت زن و شوهر، چاپ اول ، تهران: ناشر مبتکران.
- نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1388). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: انتشارات ارسباران.
- نسرین، آذر. (1388). روابط بین معیارهای مالی و عملکرد غیرمالی شرکت (مطالعه موردی؛ شرکتهای بیمه دولتی شعب استان تهران). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- نوررشیدی، علی. (1388). تعیین و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایتمندی بیمه گذاران بیمه مسئولیت حرفه پزشکان. پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره، 63.
- نیاکان لاهیجی، نازیلا. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در بیمه های زندگی. مجله تاره های بیمه شماره 174، صص4-18.
- نیلی احمد آبادی، مجید. (1387). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بانک رفاه توسط تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
منابع انگلیسی
- Anderson, EW, Fornell,C & Lehmann,RR. (1994). Customer satisfaction, market share, and profitability: finding from sweeden, Journal of Marketing, Vol.58,pp 53-66.
- Arasli, H. & Katircioglu, S. (2010). A Comparison of service quality in the banking industry,some evidence from Tuskish- and Greek- speaking areas in Cyprus. International Journal of Bank Marketing , 23, 508-526.
- Beerli, A., Martin, J.D., Quintana A. (2004). A model of customer loyalty in the retail banking market, European Journal of Marketing, Vol. 38, No. 1/2, pp. 253-275.
- Bergeron, F. (2004). Ideal patterns of strategic alignment and business performance, Information & Management, Vol. 41, pp. 1003 – 1020.
- Bozorgi, M. M. (2007). Measuring Service Quality in the Airline Using Servequal Model. Master Thesis, Lulea University of Technology.
- Caha, H. (2007). Service quality in private hospitals in Turkey. Journal of Economics and Social Research. 2007;9:55-59.
- Canel, O. & Fletcher, N. (2010). Developing an instrument to measure customer service quality in branch banking. International Journal of Bank Marketing , 12, 10-18.
- Caruanna, A, Money, AH & Berton, PR. (2000). Service quality and satisfaction- the moderating role of value, EuropeanJournal of Marketing,Vol. 34, no 11/12, pp. 1338-52.
- Crosby, L. (2011). Relationship quality in services selling: an interpersonal influence perspective. Journal of Marketing, Vol. 54 pp.68-81.
- Cronin, J. J. & Taylor, S. A. (2008). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extention. Journal of Marketing, 56, pp. 55-68.
- Crosby, M. (2011). Linking perceived service quality and service loyalty: a multidimensional percpective. European Journal of Marketing, 33, 1082-1095.
- Devlin, S. (2009). An analysis of service quality at a student health center. Int J Health Care Qual Assur. 2010;14:260-267.
- Fornell, C, Johnson, MD, Anderson, EW, Cha, J & Bryant, BE. (1996). The American customer satisfaction index: nature, purpose, and finding, Journal of Marketing, VOL. 60, pp. 7-18.
- Grace, D. & Ocass, A. (2008). Child care services: An exploratory study of
choice, switching and search behavior, European Journal of Marketing Vol. 37, pp.107-132.
- Gupta, J. N. D. & Sharma, S. K. (2004). Creating knowledge based Organizations, Idea: Group.
-Handerson. E. Martin, V. (2001). Managaning in health and social care, Routledge Pub. 1 st edition.
- Hsu, A. & Li. C. (2011). The moderating effect of brand image on public relations perception and customer loyalty, Marketing Intelligence & Planning Vol. 26 No. 1, pp. 26-42.
- Jamal, A. & Nasser, K. (2007). Factors influencing customer satisfaction in the retail banking sector in Pakistan. International Journal of Commerce and Management, 13:2, pp. 29-53.
- Kim, G. & Shin, B. & Lee, H. (2010). A study of factors that affect user intentions toward email service switching, Information & management, Vol. 43, p.p. 884-893.
- Kim, H. & Yoon, C. (2006). Determinants of subscriber churn and customer
loyalty in the Korean mobile tele phony market, Telecommunications Policy (28).p.p. 751–765.
- Koter, Philip & Gary, Armstrong. (2011). Marketing Management. Prentice Hall.
- Lawler, E. (2009). Make Human Capital a Source of Competitive Advantage. USC Marshall School of Business , pp1-24.
- Lee, H. & Choi, B. (2003). Analysis of Effects of Knowledge Management Strategies on Corporate Performance. Korea Intelligent Information Journal. 5(2), 99-120:211-21.
- Licata, J. & Weber, J. & Reed, P. (2011). Satisfacton Surveys: staying on the right side of the tracking. Bank Marketing, 30, 26-31.
- Martin-Consuegra, D. & Esteban, A. (2007). Market orientation and business performance: An empirical investigation in the airline industry Journal of Air Transport Management, Vol. 13, pp. 383–386 .
- Morgan, R. E. & Strong, C.A. (2003). Business performance and dimensions of strategic orientation, Journal of Business Research, Vol 56 ,pp. 163– 176.
- Poon, W. C. (2011). User's adoption of e-banking services: The Malaysian persepective. Business & Industria Marketing, 23, 59-69.
- Sandvik, I.L. & Sandvik, K. (2003). The impact of market orientation on product innovativeness and business performance, Intern. J. of Research in Marketing, Vol. 20,pp. 355–376 .
- Trablod, G. ; Agarwal, R. ; Sambamurthy, V. & Stair, R. (2007). Research report: The evolving relationship between general and specific coputer self-effiency: an emprica assessment. Iterntional System Research , 11, 418-430.
- Uma Sankar, M., Jyoti Ranjan, D., Pattnaik, S., & Ayasa Kanta, M. (2010). Service Quality Attributes Affecting Customer Satisfaction in Banking Sector of India. Economics, Finance and Administrative Sciences , 88-99.
- Walter, A. et al. (2006). The impact of network capabilities and entrepreneurial orientation on university spin-off performance, Journal of Business Venturing, Vol. 21,pp. 541– 567.
- Wong, A., & Sohal, A., Wall, A., & Carbone, p. (2011). Service quality and customer loyalty perspectives on two levels of retail relationships. Journal of Service Marketing , 17, 495-513.
- Wong, K.Y. (2005). Critical success factor for implementing knowledge management in small & medium enterprises. Industrial management & Data System, 105(3). PP.261-65.
- Yang, Z., & Xiang, F. (2006). Online service quality dimensions and their relationships with satisfaction. International Journal of Service Industry Management , 15, 302-326.
- Zahay, D. & Griffin, A. (2010). Marketing strategy selection, marketing metrics, and firm performance : An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations.
- Zeithhaml, S. & Berry, A. (2007). The effect of automated service quality on Australian banks' financial performanace and the mediating role of customer satisfaction. Marketing Intelligence&Planning , 24, 127-147.