فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق.. 1
1-1) بیان مسأله. 2
1-2) اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق.. 3
1-3) گزارههای تحقیق.. 4
1-3-1) اهداف تحقیق.. 4
1-3-2) سوال های تحقیق.. 4
1-3-3) فرضیههای تحقیق.. 5
1-4 )شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق.. 5
فصل دوم:پیشینه تحقیق و مبانی نظری.. 7
2-1) دانش.... 8
2-1-1) داده، اطلاعات و دانش... 8
2-1-2) انواع دانش سازمانی.. 15
2-1-3) منابع دانشی سازمان. 20
2-1-4) خصوصیات دانش... 20
2-2) مدیریت دانش.... 21
2-2-1) تعاریف مدیریت دانش... 22
2-2-2) عناصر مدیریت دانش... 24
2-2-3) دستهبندی ابزارهای مدیریت دانش... 25
2-2-4) مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده 26
2-2-5) سازمانهای دانش محور 29
2-2-6)موانع توسعه مدیریت دانش... 33
2-2-7) دلایل موفقیت مدیریت دانش... 34
2-2-8) مبانی نظری مدیریت دانش... 35
2-2-9)مدل های مختلف مدیریت دانش... 40
2-3) پژوهش های مرتبط با تحقیق.. 54
2-3-1) تحقیقات مرتبط داخلی.. 54
2-3-2) تحقیقات مرتبط خارجی.. 58
2-4) چارچوب نظری تحقیق.. 62
فصل سوم:روششناسی تحقیق.. 67
3-1) روش تحقیق.. 68
3-2) جامعه آماری.. 69
3-3) روش نمونهگیری.. 69
3-4) روش و ابزار گردآوری اطلاعات... 69
3-5) اعتبار (روایی) پرسشنامه. 71
3-5-1) اعتبار (روایی) محتوا 71
3-6) پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 71
3-7) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 72
فصل چهارم: یافته های تحقیق.. 73
4-1) ویژگیهای جمعیت شناختی.. 74
4-1-1) جنسیت خبرنگاران. 74
4-1-2) سن خبرنگاران. 74
4-1-3) سطح تحصیلات کارکنان خبرگزاری.. 75
4-1-4) سطح سازمانی کارکنان خبرگزاری.. 76
4-1-5) سابقه شغلی کارکنان خبرگزاری.. 77
4-2)آزمون فرضیات تحقیق.. 78
4-2-1) فرضیه اصلی.. 78
4-2-2) فرضیههای فرعی.. 79
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 83
5-2) پاسخ به پرسشهای تحقیق.. 85
5-3) پیشنهادهای تحقیق.. 88
5-3-1) پیشنهادهای کاربردی.. 88
5-3-2) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 89
5-4) محدودیتهای تحقیق.. 89
منابع.. 90
منبع:
منابع فارسی:
افرازه، عباس (1384). "مدیریت دانش، (مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی)". تهران. نشر مولفت
الوانی، سید مهدی. (1383). "خط مشی دانش آفرین"، تهران، انتشارات کیفیت و مدیریت.
اورمزدی، نوشین. (1386). "تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش: مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فرآورده های ایران – منطقه ی تهران"، پایان نامه دکتری. دانشگاه شهید بهشتی.
بات، گانت، دی. (1383)، "مدیریت دانش در سازمان ها: بررسی تاثیر متقابل فناوری، فنون و انسان". ترجمه محمد ایرانشاهی. فصلنامه علوم اطلاع رسانی، شماره 18 (1 و 2)، صص 83-76.
برگرن، برایان (1386). "مبانی مدیریت دانش" ، ترجمه محمد قهرمانی و سید محمد باقری، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.
برگرن، برایان (1386). "اصول "، ترجمه منوچهر انصاری، تهران. موسسه کتاب مهربان نشر.
حسن زاده، محمد. (1386). " مدیریت دانش. مفاهیم و زیر ساخت ها"، تهران، نشر کتابدار.
حسینی، یعقوب (1385). "بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانایی در دانشگاه تربیت مدرس"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
رادینگ، الن. (1383). "موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات" ترجمه محمد حسین لطیفی، تهران، انتشارات سمت.
ربیعی علی، خواجوی زینب (1389). "استقرار نظام مدیریت دانش و ارائه مدل کاربردی در شهرداری تهران"، مجله رشد فناوری، شماره 6 (24)، صص 22 – 29.
رهنورد، فرج الله، صدر، فاطمه، (1388). "رابطه ادراک فرهنگ تسهیم دانش کارکنان با عوامل سازمانی در دستگاه های دولتی". موسسه آموزش و پزوهش مدیریت دولتی، ماهنامه فراسوی مدیریت، شماره2 (8). صص 51 – 74.
زارع، محسن (1387). "بررسی تاثیر توانمند سازها بر فرآیند های مدیریت دانش در پالایش نفت اصفهان"، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
سرمد، زهره، عباس بازرگان، الهه حجازی. (1383)، روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، نشر آگاه.
سلسله، مینو (1385). "چرخه مدیریت دانش"، پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.
سهرابی، بابک؛ دارمی، هادی (1389). "مدیریت دانش (با رویکرد MBA)"، تهران. انتشارات سمت،
شهرکی، زهره (1388). " بررسی عوامل زمینه ساز مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
صادقی، فرشته؛ صالحی ابیانه، سهیلا (1387). "ضرورت بکارگیری مدیریت در سازمان ها". ماهنامه صنعت برق، شماره 143. صص 16- 21.
صلواتی عادل، حق نظر فرشته. (1388). "بررسی تحلیل عوامل زمینه ای موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در واحد های ستادی شرکت ملی نفت ایران". مجله فراسوی مدیریت، 3 (10)، صص 104 – 77.
عسگری، ناصر. (1384). "رابطه عوامل سازمانی (ساختار، فرهنگ، تکنولوژی) وزارت کار و امور اجتماعی با استراتژی مدیریت دانش"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
فرجندی، مریم. (1389)، "تاثیر فرآیند اشتراک دانش بر قابلیت نوآوری سازمانی". پایان نامه برای درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
قانع بصیری، محسن (1373). "از اطلاعات تا آگاهی: نظریه تعادلات سه جزئی". تهران: انتشارات شرکت ساختمانی نو ساختمان.
کرمانی القریشی، محمدرضا. (1383). "امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور، مورد مطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان"، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
مارکوارات، مایکل (1385)، "ایجاد سازمان یادگیرنده"، ترجمه: محمد رضا زالی، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.
میر غفوری، سید حبیب الله (1387)، "بررسی و تجزیه و تحلیل موانع تسهیم دانش در سازمانهای دولتی، مطالعه موردی: سازمان های دولتی استان یزد"، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت. تهران.
میرپور، سید سعید. (1388). "بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در ستاد نظارت استان بوشهر از دیدگاه مدیران و کارکنان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر.
نوناکا، ایکوجیرو، هیروتاکا، تاکوچی. (1385)، "شرکت های دانش آفرین"، ترجمه علی عطافر و دیگران، قم: انتشارات سماء قلم.
وردی نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا. (1392). "سیاست گذاری و مدیریت رسانه". تهران. انتشارات سمت.
یوسفی، سجاد؛ مرادی، مرتضی؛ تیشه ورز دائم، محمد کاظم. (1389)، "نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش". دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 30، صص 23 – 36.
منابع انگلیسی
Albarran, A., Chan-Olmsted, S. & O.wirth, M., (2006), Handbook of media management and economics. Lawrence Erlbaum Associate publisher
Angus, J., Patel, J., Hartley, J. (1998), "Knowledge management: great concept ... but what is it?", InformationWeek, No.673.
Aurum Aybiike, Daneshgar Farhad, Ward James (2008). "Investigating Knowledge Management practices in software development organisations - An Australian experience." Information & Software Technology 50(6): 511-533
Awad, E. M, Ghaziri, H.M, (2003). "Knowledge management", Pearson prentice Hall.
Azlyn, A., (2011). "The Study of Barrier Factors in Knowledge Sharing: A Case Study in Public University", Management Science and Engineering.
Beckman, T. (1998), "Knowledge management seminar notes", ITESM, Monterrey.
Blair, D.C. (2002). "Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?" Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53, (12) 1019-1028.
Brent Gallup. R (2000). "Knowledge management system: surveying the landscape", Queen's university at Kingston.
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). "Working knowledge: How organizations manage what they know." Boston, MA: Harvard Business School Press.
Debowski, Sh. (2006), "Knowledge Management." Milton: John Wiley & Sons.
Epple, D., Argote, L. and Murphy, K., (1996). "An empirical investigation of themicro structure of knowledge acquisition and transfer through learning by doing", Operations Research, 44(1),77-86.
Ghoshal, S. Bartlett, C. and Moran, p. (1999). "A new manifesto for management."
Sloan Management review. 40(3), 9-20.
Gupta.B, lyer.L.S and Aronson.J.E. (2000). "knowledge management practice and challenger, industrial management & data systems." 100(1), 17-21.
Hariharan, Arun (2002). "Knowledge management: strategic tool, Journal of knowledge management practice", December edition.
Hassard,J and Kelemen, M.(2002). "Production and consumption in organizational knowledge: The case of the paradigms debate, Organization", 9(2), 331.355.
Holsapple, C. W., Jones, K. G. (2005). "Exploring Primary Activities of the Knowledge Chain. Knowledge and Process Management." 11(3), 155-174.
Holsapple, C. W., Jones, K. G. (2009). "Knowledge Chain Activity Classes: Impacts on Competitiveness and the Importance of Technology Support. in Knowledge Management, Organizational Memory, and Transfer Behavior, Global Approaches and Advancements." New York and London: Information Science Reference.
Holsapple, C.W., Joshi, K.D. (2000), "an investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations", Journal of Strategic Information Systems, 9, 235-61.
Holsapple, C.W., Joshi, K.D. (2002), "Knowledge manipulation activities: results of a Delphi study", Information & Management, 39, 477-90.
Hsiu-Fen Lin, (2007). "Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study", International Journal of Manpower, 28 (3/4), 315 - 332.
Hubbard, 1. (1998). "Knowledge tools debate." Information week, 36,673.
Jashapara, A (2001), "Knowledge management: An integrated approach", Prentice Hall.
Jashapara, A. (2004). "Knowledge Management: An Integrated Approach", Harlow, Essex: Prentice Hall.
Jayanthi Ranjan., (2011). "Study of sharing knowledge resources in business schools", Learning Organization, 18(2), 102 - 114.
Joseph M. Firestone, Mark W. McElroy, (2003). "Origin of the knowledge lifecycle.
Key Issues in the New Knowledge Management", Pp. 32-59.
Ju, T.j., Sun, SY., Chao, P.j., WU, c.Y., (2009). "Knowledge sharing behavior or in E-communities: from the perspective of Transaction cost theory", World Academy of science, Enginnering and Technology. 53,150-155.
Kakabadse, N., Kakabadse, A, Kouzmin, A (2003), "Reviewing the knowledge management literature: towards a taxonomy", Journal of Knowledge Management, 7(4),75-91.
Kamal Kishore Jain, Manjit Singh Sandhu, Ir Umi Kalthom bte Ahmad (2011).
"Knowledge sharing among public sector employees: evidence from Malaysia." International Journal of Public Sector Management. 24(3), 206-226.
KUCZAT (2001). "Knowledge management Process model", technical research center of Finland.
Lin, C. P. (2007). "To share or not to share: Modeling knowledge sharing using exchange ideology as a moderator." Personnel Review, 36(3), 457-475.
Lin, H. F. (2007). "Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions." Journal of Information Science, 33(2), 135-149.
Lodhi, S.A (2005) "Culture Based Knowledge Sharing Model, doctoral dissertation", National collage of Business Administration & Economics, Lohore, Pakistan
Longstaff, T., Yacov Y. H. (2000). "Knowledge Management: A Requisite for Information Assurance." Retrieved January 1st, 2011 from
http://www . cert.org/research/isw /isw2000/papers/5 2. pdf.
Lynn, G.S & Morone, 1.G. & Poulson, AS (1996). "Marketing and Discontinuous innovation: the prob and learn process." California management review, 38, 8-37.
Meadown, J. (2001).Undrestanding information, K, G.Saur, Munchen, p77.
Murray G., (1999). "The knowledge management factbook", International data corporation report.
Nahapiet, 1. & S. Ghoshal (1998). "Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, Academy of Management Review", 23(2), 242-266.
NASA (2005), "project office system Engineer Earth, science project." Knowledge hut.
Nonaka, I., Amikura, h., Kanai, T. & Kauamura, T. (1992). organizational knowledge creartion and the role of middle management. Annual conference of academy of management
Nonaka, 1. (1994). "A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation, Organization Science." 5(1), 14-37.
Nonaka, Ikujiro; H. Takeuchi & K. Umemoto. (1996). "A Theory of Organizational Knowledge Creation." International Journal of Technology Management, 11 (7/8), 833-845.
Nonaka, 1. and Takeuchi, H. (1995). "The Knowledge-Creating Company", Oxford University Press, Oxford.
Nonaka, I & Takeuchi.H. (1998). "The knowledge - creating company: how japanese companies create the dynamic of innovation newyork." Oxford university press.
Pauline, D and Mason, D. (2002). "New Zealand Knowledge Management Survey:
Barriers and Drivers" , Available online at
http://nzkm.sites.totall ydigita1.co .nzl assetsl survey. pdf
Perrin, TC; (2005). "An analysis of knowledge integrator effectiveness in managing organizational knowledge school", Capella University.
Phillips P W B, Ryan C D, (2004), "Knowledge management in advanced technology industries: an examination of international agricultural biotechnology clusters, Environment and Planning, Government and Policy." 22(2),217 - 232.
Polanyi, M. (' ~ "\ "\). "The Tacit Dimension." Garden City: DOUBLEDAY.
Raja Yaacob, Raja Ahmad Iskandar and Abdullah, Muhammad Ridhuan Tony Lim and Raja Yaacob, Raja Abdullah and M.A., Abdur-Rahman and Abu Bakar, Zulqarnain and Azelin, Mohamed Noor and abdullah, azrai (2011). "Knowledge Sharing in Organizations: Issues of Society and Culture, Problems and Challenges." International Journal of Basic & Applied Sciences, 11 (2), 41-46.
Riege, A. (2005), "Three dozen knowledge sharing barriers managers must consider", Journal of Knowledge Management, 9(3), 18-35.
Ruggles, R.L. (1997), "Tools for knowledge management: an introduction", in Ruggles, R. (Ed.), Knowledge Management Tools, Butterworth-Heinemann, Boston, MA, pp. 1-8.
Sivan, yesha (2000). "Knowledge processes: Driving organizational practices knowledge", web Net journaL P, 265.
Spector, 1.M & Edmonds, G.S (2002). "Knowledge management in instructional Design." Available at (http://www.eric.ed.gov.) (Accessed January 2011).
Szulanski, G. and Jensen, R. 1. (2006), "Presumptive adaptation and the effectiveness of knowledge transfer." Strategic Management Journal, 27, 937-957.
Tserng, H.p, Lin, YC. (2004). "Developing an activity-based knowledge management system for contractors." Automation in contraction, 13,781- 802.
Tuomi, I (2002). "The future of knowledge management", lifelong learning in Europe, vol VII, Issue 2.