فهرست:
مقدمه. 2
1-1 بیان مسئله. 2
2-1 اهمیت و ضرورت موضوع. 3
3-1 گزاره های تحقیق.. 5
4-1 فرضیه های تحقیق.. 5
5-1 اهداف تحقیق یا نتایج مورد انتظار 5
6-1 روش کلی تحقیق.. 5
1-6-1 قلمرو مکانی- جامعه تحقیق... 5
2-6-1 قلمرو زمانی تحقیق... 5
3-6-1 روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 6
4-6-1روشهای گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن.. 6
5-6-1 روشهای تحلیل داده ها 6
6-6-1 موانع و محدودیتهای تحقیق... 7
7-6-1 چارچوب کلان نظری تحقیق... 7
7-1 نقشه راه 8
8-1 شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق.. 8
فصل دوم. 10
مقدمه. 11
فصل دو در یک نگاه 12
بخش اول.. 13
1-2 تجارت و تجاری سازی.. 13
1-1-2 اهمیت تجاری سازی... 16
2-1-2 مراحل تجاری سازی... 16
2-2 تکنولوژی: مفهوم و اهمیت... 18
1-2-2 طبقه بندی انواع تکنولوژی... 19
2-2-2 فناوری های پیشرفته: تعریف و اهمیت.... 19
3-2-2 صنایع فناوری پیشرفته. 19
4-2-2 صادرات صنایع هایتک..... 20
5-2-2 صادرات محصولات هایتک در ایران.. 20
6-2-2 مقایسه ای میان دو فناوری انقلابی قرن بیست و یکم: نانوفناوری و فناوری اطلاعات... 21
7-2-2 چالش های تجاری سازی تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه. 21
1-7-2-2 چالش های تجاری سازی تکنولوژی در ایران.. 22
8-2-2راهکارهای تجاری سازی ابداعات... 22
9-2-2 فرایند تجاری سازی نانو. 24
10-2-2 چالش های تجاری سازی در صنایع هایتک و نانو. 25
1-10-2-2 موانع موفقیت نانوفناوری در انگلستان.. 25
2-10-2-2 چالش های تجاری سازی در کشور ژاپن... 26
3-10-2-2 چالش های تجاری سازی نانو در امریکا 26
11-2-2 اقدامات مؤثر در زمینۀ تجاری سازی فناوری نانو. 27
1-11-2-2اقدامات انجام گرفته در راستای تجاری سازی نانوتکنولوژی در ایالات متحده. 28
2-11-2-2 تجاری سازی نانومواد کربنی در ژاپن... 28
3-11-2-2 روند و اقدامات تجاری سازی در ایران.. 28
3-2 طبقه بندی چالشهای تجاری سازی نانوفناوری... 30
1-3-2چالشهای زیرساختی... 30
2-3-2چالشهای تحقیق و توسعه (R&D). 35
1-2-3-2 انواع تحقیقات و پتانسیل آنها در ایجاد ارزش مالی... 36
2-2-3-2نقش ایده های کاربردی... 38
3-3-2چالش نیروی انسانی... 40
4-3-2 چالش نیاز بازار. 43
1-4-3-2 ریسک های مرتبط با نانوفناوری... 44
5-3-2 چالشهای مالی... 45
1-5-3-2سرمایه گذاری خطر پذیر. 45
2-5-3-2 تأمین مالی در امریکا 47
4-2 مدل مفهومی تحقیق.. 48
بخش دوم. 49
5-2 درآمدی بر نانوفناوری.. 49
1-5-2 تاریخچه و اهمیت.... 51
پایگاه اطلاعاتی نانوورک 52
1-1-5-2 مروری بر تاریخچۀ نانوفناوری در ایران.. 52
2-5-2 سازمان های مرتبط با فناوری نانو در ایران.. 54
1-2-5-2 مؤسسۀ خدمات فناوری تا بازار (کریدور) 55
3-5-2 کاربردهای نانوفناوری در کشورهای در حال توسعه. 55
1-3-5-2 کاربردهای نانوتکنولوژی در ایران.. 57
4-5-2 مروری بر نانومواد. 58
1-4-5-2 نانومواد قابل دسترس امروزی... 59
جدول 4-2) لیستی از نانومواد قابل دسترس..... 59
5-6-2 کاربردهای تجهیزات... 62
1-5-5-2 اقدامات انجام شده در جهت تجاری سازی تجهیزات... 65
6-5-2 میزان سرمایه گذاری در نانوتکنولوژی و نانومواد. 65
جمع بندی.. 67
فصل سوم. 68
مقدمه. 69
3-1 روش تحقیق.. 70
1-1-3 بررسی پژوهش با توجه به پیاز فرایند پژوهش..... 70
2-1-3 طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف... 71
3-1-3 طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش..... 71
4-1-3 نوع پژوهش از نظر زمان.. 71
5-1-3 نوع پژوهش از نظر اجرا یا نحوه جمع آوری دادهها 72
2-3 قلمرو تحقیق.. 72
1-2-3 قلمرو موضوعی... 72
2-2-3 قلمرو زمانی... 72
3-2-3 قلمرو مکانی... 72
3-3 جامعه آماری.. 72
4-3 دلایل انتخاب جامعه آماری.. 73
5-3 نمونه و روش نمونه گیری.. 73
6-3 روش گردآوری دادهها و اطلاعات.. 73
1-6-3 مطالعات کتابخانه ای... 74
2-6-3 مطالعات میدانی... 74
7-3 ابزار گردآوری دادهها 75
1-7-3 مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق... 75
جدول 1-3) شکل کلی و امتیاز بندی سؤالات... 76
8-3 جدول تعریف عملیاتی.. 76
9-3 اعتبار و پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش.... 80
1-9-3 روایی( اعتبار) ابزار پژوهش..... 80
1-1-9-3 روایی صوری... 80
2-1-9-3 روایی محتوا 80
2-9-3 پایایی (قابلیت اعتماد)ابزار پژوهش..... 83
10-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها 84
1-10-3 تحلیل عاملی تأییدی... 84
نتیجه گیری.. 86
فصل چهارم. 87
1- 4 مقدمه. 88
2-4 بررسی توصیفی مشاهدات.. 88
3-4 تحلیل استنباطی یافتهها 91
1-3-4 آزمون نرمال بودن مولفه های الگو. 91
2-3-4 نتایج تحلیل عاملی تاییدی (بارهای عاملی) 92
3-3-4 بررسی ضرایب روایی و پایایی... 94
4-3-4 تحلیل عاملی... 95
1-4-3-4 آزمون کفایت نمونه گیری... 96
4-4 برآورد مدل تحقیق... 96
5-4 بررسی فرضیه های تحقیق.. 98
4-4 آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 102
5-4 مقایسه میان صنایع نانومواد و تجهیزات.. 103
1-5-4 مقایسۀ زیرشاخص ها در دو صنعت نانومواد و تجهیزات... 104
6-4 تحلیل جانبی: تاثیر زیر مقیاس ها بر تجاری سازی محصولات.. 111
7-4 نتیجه گیری.. 115
مقدمه. 117
1-5 مروری کلی بر تحقیق.. 117
2-5 خلاصه نتایج و تحلیل یافته ها 119
3-5 مقایسۀ مدل مبتنی بر یافته های تحقق و مدل مفهومی تحقیق.. 120
1-3-5 مقایسۀ نتایج به دست آمده میان شرکت های نانومواد و شرکت های تجهیزات... 122
4-5 مقایسه با سایر پژوهش های انجام گرفته در این زمینه. 122
5-5 پیشنهادها و راهکارها (براساس فرضیات تحقیق) 127
6-5 محدودیت های تحقیق.. 131
7-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 132
منابع و مآخذ. 133
منابع فارسی... 133
منابع لاتین... 135
پیوستها......................................................................................................................................................................................................138
منبع:
منابع فارسی
آذر، عادل؛ الوانی، سید مهدی، و دانایی فرد، حسن.(1392). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
انصاری، رضا. (1384) .آسیب شناسی سیاستگذای نانوتکنولوژی در ایران. پایان نامه جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ مدیریت تکنولوژی (گرایش انتقال تکنولوژی). تهران: دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی.
بیت الهی، علی. (1381). نگاهی به نانو ذرات و مواد نانو ساختار.، انجمن سرامیک ایران. مشهد: چهارمین کنگره سرامیک ایران.
بحرینی زارج، محمدعلی؛صالحی یزدی، فاطمه، و ابوالحسنی، زهرا. (1391).بررسی و مطالعه توصیفی وضعیت شرکتهای فناور نانو ایرانی در زنجیره ارزش. فصلنامۀ علمی= پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 3.
بحرینی،محمدعلی.(دی 1392).چالشهای تجاری سازی فناوری نانو. برنامۀنسبت طلایی شبکه چهارم سیما.
بختیاری، صادق، مرتضی یزدانی.(1389).فرصت ها و چالش های تجاری سازی پژوهش.اولین همایش منطقه ای تجاری سازی پژوهش. ابرکوه:دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه.
خاکی، غلامرضا. (1382). روش تحقیق در مدیریت. تهران: مرکز انتشارات علمی ارشد.
خلیلی، پرستو. (1390). شناسایی موانع فرایند تجاری سازی نانودارو در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کارآفرینی.
راهپیما، محسن.(1383). بررسی وضعیت تجاری سازی تکنولوژی در ایران و ارائۀ راهکارهای بهود آن در جهت توسعۀ تکنولوژیکی کشور، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی.
روحانی، علی. (اردیبهشت ماه 1391).مدیریت در فناوری نانو. اولین همایش ملی علوم و فناوری نانو. باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی.
دلاور، عطیه. (1390). فرایند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مورد مطالعه هواپیماهای تجاری). زمستان.
دینی، مهدی.(1384).کاربرد فناوری نانو در رفع نیازهای اساسی کشور.دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی. تهران: انجمن مدیریت تکنولوژی ایران.
سعیدی، فرید؛ رئیسی نافچی، سمانه ؛ مصلح، عبدالمجید. (1391). ارائۀ مدلی برای توسعۀ فن آفرینی در شرکتهای دانش بنیان ایرانی. دومین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری.دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر.
سکاران، اوما.(1381). روش های تحقیق در مدیریت. (ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی). تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
شاهوردی، حمیدرضا، بحرینی، محمد علی و صالحی یزدی، فاطمه.(1389).موانع تجاری سازی در نانو فناوری، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 5(13). 67-72.
شریعتی ، نیاسر. (1391)نخستین همایش ملی دانش آموختگان نانوفناوری.
صابر ، الهه. (1389). فناوری های جدید و تجاری سازی آنها در راستای سند چشم انداز بیست ساله. اولین همهایش منطقه ای تجاری سازی پژوهش. ابرکوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه
طاهریان، غلامعلی. (1391، 5 اسفند)اختراعاتنیازمند تجاری سازی.فرصت شناسی و صنایع برتر در آینده، اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی.هفته نامۀ ایران خودرو.ص 281.
طباطبائیان ، سید حبیب ا.. ،و ناصری، رؤیا ، فرقانی، علی. (،1386بهار و تابستان). تعیین چالش های موجود فراروی تجاری سازی فناوری های نوظهور در ایران ( مطالعۀ موردی فناوری نانو) . فصلنامه توسعۀ تکنولوژی. سال پنجم. شماره یازدهم.
ظهوری، قاسم. (1378). کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت. تهران: انتشارات میر.
فرقانی، علی و انصاری، رضا. بررسی ضرورت توسعۀ فناوری نانو و چالش های مدیریتی آن درایران. رشد فناوری تابستان 1386; 3(11):29-36.
قاسم زاده ، مسعود. ( 1387). مروری بر مالکیت معنوی. راهکار مدیریت.
کلانتری، اسماعیل. (1391). شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ی فناوری نانو در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کارآفرینی.
گزارش حمایت های معاونت علمیو فناوری ریاست جمهوری.(1390). توسعه و تکمیل چرخۀ علم ، فناوری و نوآوری برای تولید ثروت ملی از علم.پارک های علم و فناوری و مراکز رشد (چاپ اول). دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی.
محمدسلطانی گردفرامرزی، علی. (اسفند 1390). .مدل ارزیابی سیاست گذای فناوری نانو در ایران، رسالۀ دکتری رشتۀ مدیریت تکنولوژی. دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی.
محمدی، مهدی، و منوچهر انصاری. (1384). اهمیت و چگونگی تعامل «بخش های تحقیقاتی و تجاری» برای نوآوری در تکنولوژی های نوین.پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن. تهران: انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن.
منصورحسینی، پیام. (1390). شناسایی موانع تجاری سازی فناوری در حوزۀ نانوپزشکی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش عمومی، دانشکدۀ کارآفرینی.
مهدی، رضا. (1385). توسعۀ متدلوژی برای حل مسألۀ تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی. کنفرانس بین المللی استراتژی ها و تکنیک های حل مسأله.
مبارک، اصغر. (1389). مروری بر صادرات محصولات با فناوری پیشرفته هایتک در جهان و ایران، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریبت نوآوری ایران. تهران: پژوهشکده علوم خلاقیت شناسی، نوآوری و TRIZ.
ماهنامه فناوری نانو.تجاری سازی فناوری نانو و منافع عمومی. (اسفند 91).سال یازدهم. شماره 12. پیاپی 185.
ناصری، رویا. (آذر ماه 1385).تجاری سازی پروژه های نانوتکنولوژی در ایران ( نانوپودرها به عنوان نمونه)، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه.
نیک پیام، جواد، و نیک پیام ، جابر .(1391).ذهنیت شناسی بنگاههای کوچک و متوسط ایرانی درخصوص چالشهای تجاری سازی فناوریهای پیشرفته،دومین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری. تهران: انجمن مدیریت فناوری ایران.
وشاحی، سامان،و محمد شعبانی.(1391).کاربرد نانو مواد.اولین همایش ملی کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع نفت و پتروشیمی.ماهشهر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر.
وارن جی، کیگان.(138).مدیریت بازاریابی جهانی. (ترجمه و تلخیص عبدالحمید ابراهیمی). تهران:انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
ماهنامۀ فناوری نانو، شماره های 187 تا 193
منابع لاتین
Andrew, D.Maynard. (July 2006). Nanotechnology: A Research Strategy for Addressing Risk.Woodrow Wilson International Center for Scholars. Project on Emerging Nanotechnologies.
Behboudi,Mehdi; Jalili,Nazanin; Mousakhani,Morteza. (2013). Examine the commercialization research outcomes in Iran: a structural equation model". Interdisciplinary journal of research in business. Vol.1, Issue. 4, April (pp.118-129).
Brayner,Roberta.(2011). Nanomaterials: a danger or a promise?. Fievet Fernand and Coradin, Thibaud, London Springer-Verlag.
Cheng Lo,Chih; Hsien Wand,Chun; Wang b; Chien,Pei-Yu; Hung,Chien-Wei.(2011). An empirical study of commercialization performance on nano- products. Technovation Journal. Volume 32(3).
C.Miller,John; Serrato, Ruben; Miguel Represas-Cardenas, Jose;Kundahl, Griffith.(2010).The handbook of nanotechnology: Business, Policy and Intellectual property law.
Commercialization Handbook (An Introductory Guide for Researchers 1st Edition, March 2005.
Communication from the Commission to the European Parliament. (2012).Second Regulatory Review on Nanomaterials. the Council and the European Economic and Social Committee.
David Arthur, Ricardo Prada Silvy, Philip Wallis, Yongqiang Tan, John-David R. Rocha, Daniel Resasco, Robert Praino, andWilliam Hurley.(2012). Carbon nanomaterialcommercialization: Lessons forgraphene from carbon nanotubes.
Drexler, K. Eric (1992). Nano-systems: Molecular Machinery, Manufacturing, and Computation. New York: John Wiley & Sons.
E. Juanola-Feliu a ,nJ. Colomer-FarraronsaP. Miribel-Catal, J. Samitier, J. Valls-Pasol. (2011).Market challenges facing academic research in commercializing nano-enabled implantable devices for in-vivo biomedical analysis.
F.Slater, Stanley and J.Mohr, Jakki. (2006). Successful development and commercialization of technological innovation: Insights based on strategy type. Journal of product innovation management.
Ghazinoori,Seyyed Reza. (1384). Strategies and trends for commercialization and marketing of high technologies Case study: Nanotechnology in Iran . Iran: University of Tehran. School of management. Nanotechnology policy studies committee. Technology cooperations office.
Government & policy magazine. (2005). Commercializing nanomaterials. July 18th, Volume 83, Number 29. Pp. 25-27,. http://pubs.acs.org/cen/nanofocus/top/83/8329materials.html
Jolly, Vijay K.(1997). Commercializing New Technologies: Getting from Mind to Market; Harvard Business School.
Kirihata,Tetsuya. (2008).The Challengnes and Issues with Nanotechnology at the Product Development Stage.Vol. 5 No.2.
Lovestam,Goran;Rauscher,Hubert;Roebben,Gert;SokullKluttgen,Birgit;Gibson,Neil;Putaud,Jean-Philippe and Stamm,Hermann.(2010).Considerations on a Definition of Nanomaterial for Regulatory Purposes. JRC Reference Reports.
Lu Huang, Zhengchun Peng, Ying Guo & Alan L. Porter. (2009).Characterizing a technology development at the stage of early emerging applications: nanomaterial-enhanced biosensors.
Main, Elicia. Challenges facing new firms commercializing nanomaterials.2004
McNeil, Ronald D; Lowe, J.D, Jung; Mastoroianni, Ted; Cronin, Joseph; Ferk, Dynanne (2007).Barriers to Nanotechnology Commercialization", University of Illinois at Springfield.
Magesh Nandagopal ,Kaushik Gala V. Premnath. (2009). Improving technology commercializational research institutes: Practical insights from NCL Innovations.
Maine, Elicia. (2008). Radical Innovation through Internal Corporate Venturing : Degussa's Commercialization of Nano-materials. R&D Management .3,4.
McNeil,Ronald D, Lowe,Jung; Mastroianni,Ted; Cronin,Joseph;Ferk, Dyanne. (2007). Barriers to Nanotechnology Commercialization, College of Business & Management One University Plaza UHB 4000.The University of Illinois at Springfield.
OECD.(2010).Opportunities and risks of nanotech technologies. Report in cooperation with the OECD International Futures Programme.
Oriakhi. Christopher O. (2004). Commercialization of Nanotechnologies. PHD Thesis. Massachusetts Institute of Technology.
Lee,C.j.,Lee,S.,Jhon,M.S. & Shin,J.(2013). Effective Factors of Nano Commercialization: Empirical Analysis of Nano Technology enterprises in Korea". Journal of nanoparticle research, 15(2),1-17.
P.McCoy,Andrew; Walid Thabet, Ralph Badinelli, Understanding the role of developers/builders in the concurrent commercialization of product innovation , European Journal of Innovation Management, Vol. 12 Iss: 1 pp. 102 – 128,2009.
Pfautsch, Emily (2007). Challenges in Commercializing Carbon Nanotube Composites. University of Missouri-Columbia.
U.S. Congress, Office of Technology Assessment. (September 1995). Innovation and Commercialization of Emerging Technology, OTA-BP-ITC-165 (Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
Soleimanpour Mohammad Reza , F. Hosseini Seyed Jamal, Seyed Mirdamadi Mehdi Sarafrazi Alimorad. (2011). Challenges in commercialization of nanotechnology in agriculture sector of Ira." Department of Agrciultural Extensionand Education, Science and Research Branch, Islamic AzadUniversity, Plant Protection Research Institute, Tehran, Iran,.
T.Burke. (2009). Michael. Nanotechnology the business. CRC Press. Taylor & Francis Group.
Waitz, Anthony; Bokhari, Wasiq. (2009).Nanotechnology Commercialization Best Practices.
Workshop organized by Nano-forum in Helsinki, Finland.(March 2007). Commercialization of Nanotechnology – Key Challenges.