فهرست:
فصل اول کلیات تعقیق.. 1
1-1.مقدمه. 2
1-2. مساله اصلی تحقیق.. 2
1-3. ضرورت انجام تحقیق.. 4
1-4.اهداف اساسی از انجام تحقیق.. 4
1-5. پیشینه پژوهش 5
1-6.مدل مفهومی.. 8
1-7. فرضیه های تحقیق 9
1-8.روش تحقیق.. 9
1-9. روشهای گردآوری اطلاعات... 10
1-10. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 10
1-11. قلمرو تحقیق.. 10
1-11-1. قلمروموضوعی.. 10
1-11-2. قلمرو زمانی تحقیق.. 10
1-11-3. قلمرو مکانی تحقیق.. 10
فصل دوم ادبیات و مبانی نظری.. 12
2-1 مقدمه. 13
2-2 تعاریف جو سازمانی.. 13
2-2-1 اهمیت جو سازما نی در کارکردهای سازمان : 15
2-2-2 مفهوم جو سازمانی از نگاه صاحب نظران : 15
2-2-3 عوامل موثر بر جو سازمانی : 17
2-2-4 روشهای بهبود جو سازمانی.. 19
2-2-5 انواع جو سازمانی و ویژگیهای آن : 20
2-2-5-1 جو باز. 20
2-2-5-2 جو کنترلشده 21
2-2-5-3 جو خودمختار 22
2-2-5-4 جو پدرانه. 22
2-2-5-5 جو بسته. 23
2-2-5-6 جو آشنا یا دوستانه. 23
2-2-6 ابعاد جو سازمانی.. 24
2-3 رفتار شهروندی سازمانی.. 24
2-3-1 تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی.. 25
2-3-2 تعریف رفتار شهروندی سازمانی(OCB) 25
2-3-3 مفهوم سازی اولیه رفتارهای شهروندی سازمان. 27
2-3-4 دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی.. 28
2-3-5 فرضیات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی.. 30
2-3-6 ایجاد شهروندی سازمانی.. 30
2-3-7 هسته اعمال شهروندی.. 32
2-3-8 دیدگاههای مختلف و ابعاد در مورد رفتار شهروندی سازمانی.. 33
2-3-9 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 34
2-3-9-1 پودساکف و همکاران. 34
2-3-9-2 نت میر 35
2-3-9-3 لیوبا ماکوزی.. 35
2-3-9-4 اسمیت... 36
2-3-9-5 ارگان. 36
2-3-6 گراهام. 37
2-3-10 الگوهای دوگانه رفتار شهروندی سازمانی.. 37
2-3-11 تفاوت رفتار شهروندی سازمانی با سایر رفتارهای سازمانی.. 37
2-3-12 عوامل موثر در بروز رفتارهای شهروندی سازمانی.. 38
2-3-13 متغیرهای تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 41
2-3-14 پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی.. 43
2-3-14-1 رفتار شهروندی و تأثیرش بر عملکرد سازمانی.. 43
2-3-14-2 رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد تیمی.. 44
2-3-14-3 رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات... 44
2-3-15 ابعاد رفتارهای شهروندی.. 45
2-3-15-1 رفتارهای مساعدتی یا کمک کننده 53
2-3-15-2 راد مردی و گذشت... 53
2-3-15-3 وفاداری سازمانی.. 53
2-3-15-4 اطاعت سازمانی` 53
2-3-15-5 ابتکار شخصی: 54
2-3-15-6 رفتارهای مدنی.. 54
2-3-15-7 توسعه شخصی.. 54
2-3-16 عوامل مؤثر در بروز رفتارهای شهروندی.. 56
2-3-16-1 نگرش: 56
2-3-16-2 رضایت شغلی.. 56
2-3-16-3 برابری.. 57
2-3-16-4 عدالت رویهای.. 57
2-3-16-5 تعهد سازمانی.. 58
2-3-16-6 حمایت سازمانی درک شده 59
2-3-16-7 اثرات حالت روحی مثبت... 59
2-3-16-8 شخصیت... 60
2-3-16-9 تفاوتهای فردی.. 61
2-3-17 پیامدهای فردی و سازمانی رفتارهای شهروندی سازمانی.. 62
2-3-18 مروری بر تحقیقات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی.. 65
فصل سوم طرح تحقیق.. 67
3-1 مقدمه 68
3-2 نوع تحقیق.. 68
3-3 روشهای ابزار گردآوری اطلاعات 69
3-3-1 روش بررسی اسناد و مدارک 69
3-3-2 روش میدانی.. 70
3-4 مقیاسهای اندازه گیری متغیرها 70
3-5 مقیاس اندازه گیری نگرشها 70
3-6 طرح تحقیق 70
3-6-1 هدف مطالعه 70
3-6-2 نوع مطالعه 70
3-6-3 افق زمانی : بررسی مقطعی در برابر بررسی دوره ای 71
3-6-4 جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش 71
3-6-5 حجم نمونه آماری 72
3-6-6 روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل مشاهدات 72
3-7 روایی و پایایی.. 73
3-7-1 روایی پرسشنامه. 73
3-7-2 آزمون پایایی پژوهش 73
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 75
4-1 مقدمه 77
4-2 بررسی توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی 77
4-2-1 سمت پرسنل 77
4-2-2 رتبه علمی 77
4-3 آزمون فرضیات تحقیق.. 78
4-3-1 آزمون فرضیه فرعی اول 78
4-3-2 آزمون فرضیه فرعی دوم 79
4-3-3 آزمون فرضیه فرعی سوم 80
4-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم. 81
4-3-5 آزمون فرضیه فرعی پنجم 82
4-3-6 آزمون فرضیه فرعی ششم 83
4-3-7 آزمون فرضیه فرعی هفتم. 84
4-3-8 آزمون فرضیه فرعی هشتم. 84
4-3-9 آزمون فرضیه اصلی پژوهش.... 85
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات... 87
5-1 مقدمه. 88
5-2 خلاصه یافته های پژوهش 88
5-3 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها 90
5-3-1 نتیجه فرضیه اصلی 90
5-3-2 نتیجه فرضیه فرعی اول 91
5-3-3 نتیجه فرضیه فرعی دوم 91
5-3-4 نتیجه فرضیه فرعی سوم 91
5-3-5 نتیجه فرضیه فرعی چهارم. 91
5-3-6 نتیجه فرضیه فرعی پنجم. 91
5-3-7 نتیجه فرضیه فرعی ششم. 91
5-3-8 نتیجه فرضیه فرعی هفتم. 91
5-3-9 نتیجه فرضیه فرعی هشتم. 91
5-4 پیشنهادات تحقیق.. 92
5-4-2 رهنمودهایی برای عمل 92
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 94
5-6 محدودیتهای پژوهش 94
منبع:
اسدی ، عباسعلی(۱۳۸۳) برسی و مقایسه جو سازمانی مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه در شهرستان دشتستان ‘ بوشهر ، مرکز آموزش مدیریتی دولتی.
اعتمادی اهری ، علاالدین(۱۳۸۵) نواندیشی در مدیریت آموزشی : مقدمات و اصول ، تهران : نشردادار ، چاپ اول
ایران نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران، نشر میدان
آذر ، عادل ومومنی ، منصور(۱۳۸۰) آمار و کاربرد آن در مدیریت ، تهران ، سمت ، جلد دوم .
آذر عادل مؤمنی، منصور، (1380), «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : انتشارات سمت
آذر، عادل، مؤمنی، منصور، 1383, «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد اول، چاپ دهم، تهران : انتشارات سمت.
پورعزت، علی اصغر (1382)؛ طراحی سیستم خطمشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه تربیت مدرس
جمشیدی، محمد حسین (1358)؛ نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی و شهید صدر؛ چاپ اول؛ معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
جهانداری ، رمضان(۱۳۷۹) بررسی مقایسه جو سازمان دانشگاه شهید با هنر کرمان با جو سازمانیاز دیدگاه کارمندان این دانشگاه ، کرمان ‘ دانشگاه باهنر
حافظنیا، (1377)، « روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، انتشارات سمت.
خاتمی، سید محمد (1379)؛ از دنیای شهر تا شهر دنیا؛ تهران، نشر نی، چاپ نهم
خاکی، غلامرضا، (1379)، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
خاکسار ، رضا(۱۳۸۱) بررسی مقایسه میزان تاثیر جو سازمانی مدرسه بر رفتار و اثر بخشی مدیران دبیرستانهای پس رانه و دخترانه شهرستان اردبیل ‘تهران ‘ دانشگاه تربیت معلم
دشمن زیاری ، اسفندیار(۱۳۷۴) هنجاریابی پرسش نامه توصیف جو سازمانی هالپین و کرافت دانشگاه علامه طباطبایی
دلاور، علی، 1380، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»، تهران : انتشارات رشد
راهنمای انسانیت ،گردآورنده ،مرتضی فرید تنکابنی ،تهران،دفتر نشر فرهنگی ،چاپ سوم
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه،(1380)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ پنجم تهران : انتشارات آگاه.
سکاران, اوما 1381، «روش تحقیق در مدیریت» ترجمه محمد صائبی و شیرازی»، چاپ اول، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سیادت وهمکاران (۱۳۸۴) رابطه جو سازمانی با ویژگی های ش خصیتی مدیران مدارس علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمرا ن،
شیروی ، رامین (۱۳۸۰) بررسی تاثیرات سبک های مدیریت جو سازمانی در طرح فاضلاب اهواز ‘ دانشگاه شهید چمران .
منصوری دارنجاتی ، احمد (۱۳۸۰) بررسی جو سازمانی مدارس بر روحیه دبیران دبیرستانهای شهر شیراز ‘ شیراز ، دانشکده علون تربیتی و روان شناس ی.
نگهبان، علیرضا، 1382، «راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه 11.5 SPSS»، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی
الوانی، سید مهدی و علی اصغر پورعزت، «عدالت اجتماعی، شالوده توسعه پایدار»، کمال مدیریت، شماره دوم و سوم، دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، ص ص 58-43.
منابع انگلیس
Abbas J. Ali and Ahmad A. Azim and Krish S. Krishnan (1995). Expatriates and host country nationals: managerial values and decision style. Leader ship and Organizational Development Journal, 16 (6) , pp. 2734
Abbas J. Ali and Mirahmad Amirshahi (2002). The Iranian manager: work values and orientation. Journal of Business Ethics, vol. 40, pp. 133143
Adebayo,D.O.(2005)," Ethical and attitudes and prosocial behavior in the Nigeria police: moderator effect of perceived organizational support and public recognition", Policing: An International Journal Of Police Strategies and Management, .28/4:684
affectivity, leader-member exchange, and perceived job mobility on in-role and extra-role
AlDahhan.O. (1989). Innovation and innovation behavior in organization. TanmiatAlRafidian No. 26 , pp. 1148
Ali, A. (1985). The relationship between managerial success and values system. Proceedings: Midwest Business Administration Association Management Division, 1 (1) ,pp. 859
Ali, A., AlShakhis, M. (1985). Managerial value system for working in Saudi Arabia: an empirical investigation. Group and Organizational Studies, 10 (2), pp.
Ali, A. and Schaupp, D. (1992). Values system as predictors of managerial decision styles of Arab executives. International Journal of Manpower ,13 (3) ,pp. 1926
Ambrose, Maureen L(2002); Contemporary Justice Research: A new look at a familiar questions; organizational Behavior & human decision processes;Vol 89;issue1.
among industrial, financial, and utility firms. Sociological Forum, 15 (2) ,pp. 273306
Art, B. (2000). Organizational types and organizational innovation: Downsizing
Bienstock, C.C., DeMoranville, C.W. and Smith R.K. (2003). Organizational citizenship behavior and
Birikinsh, J., Mol, M. (2006). How management innovation happens. MIT Management Review , 47 (4) ,pp. 8188
Brightman, B.K., and Moran, J.W.(1999)," Building Organizational citizenship",Management Decision, 37,No.9,pg.67.
Castro, C.B., Armario, E.M., and Ruiz,D.M.(2004)," The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty", International Journal Of Service Industry Management, .15,No.1,pg.27.
Christie H. Burtone (2003). An empirical investigation of the interrelationship of organizational culture ,managerial values ,and organizational citizenship behaviors, A dissertation to faculty of the graduate school of education and human development for degree of doctor of education
Cohen- charash, Yochi & Paul E. Spector (2001); "The role of justice in organi zations: Ameta – Analysis"; Organizational Behavior and human decision processes , Vol 86, No.2, November, pp. 278-321
Colquitt, Jason A & Jerome M. Chertkoff (2002);" Explaining Injustice: The Interactive Effect of Explanation and Outcome on Fairness Perceptions and Task Motivation"; Journal of management; 28(5), 591-610.
Colquitt, Jason. A; Donald E. Conlon; K. Yee Ng ; Michael J. Wesson & Christopher O.L.H porter (2001);" Justice at the Millennium: A Meta – Analytic Review of 25 Years of organizational Justice Research"; Journal of Applied psychology; Vol . 86; No. 3' pp: 524-445
Comeau,D.J., and Griffith,R.L.(2005)," Structural interdependence, personality, and organizational citizenship behavior: an examination of person-environment interaction",Personnel Review, .34,No.3,pg.310
Damanpour F., Even, W. M. (1984). Organizational innovation and performance. Adminstrative Science Quarterly ,Vol. 29,pp. 392409
Damanpour, F., Wischnevsky, J. D. (2006). Research on organizational innovation: Distinguishing innovation –generating from innovationadopting organizations. Journal of Engineering and Technology Management, Vol. 23, pp. 269291
David A. Ralston (). Differences in managerial values: A study of U,S. ,Hong Kong and PRC managers
Flowers, V. S., Hughes, C. L. (1978). Value system analysis: Theory and management application. Center for Values Research Dallas, TX
Folger, Robert & Kussel Cropanzano (1998); "Organizational Justise and human resource management"; sage publications.
Frans, A. J. V. D. B., Henk, w. V., Julia, B., Fariborz, D. (2008). Strategic renewal: organizational and managerial innovation
Goldstein, H. K., "Research Standards and Methods for Social Science Worker", Whitehall Company: Northbrook.
Greenberg, Jerald (1987);" A Taxonomy of Organizational Justise theory"; Academy of management Review, Vol 12, No 1, 9-22.
Huang,J.H. ,Jin,B.H. ,and Yong,C.(2004)," Satisfaction with business-to-employee benefit systems and Organizational citizenship behavior",International Journal Of Manpower, .25,No.2,pg.195.
Hui, C., Law, K.S., and Chen, Z.X. (1999). A structural equation model of the effects of negative
Jawahar, I.M. (2002); "A Model of Organizational Justice and Workplace Aggression"; Journal of Management, 28(6), 811-834.
Konovsky, M.A., and Organ, D.W. (1996),"Dispositional and contextual determinants of organizational citizenship behavior", Journal Of Organizational Behavior, .17, No.3, pg.253.
Lambert , Eric (2003); "The Impact of Organizational Justice on Correctional Stalf"; Journal of criminal Justice; Vol 31 , Issue 2 , pages 155-168
Lee , Hyung- Ryong (2000);" An Emprical study of Organizational Justice as a Mediator of a Relationship emong Leader- Member Exchange & Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Turnover Intentions in Lodging Industry"; Blacksburg; virginia.
Lind. E. A. , & Tyler , T.R. (1988) ;" the Social Psychology of Procedural Justice"; NewYork ; Plenum press.
MacKenzie, S. B., Podsakoff, P. M. and Fetter, R., (1993). The impact of organizational citizenship behavior on evaluations of sales performance. Journal of Marketing, 57, pp.70–80.
Mackenzie, S.B., Podsakoff,P.M, and Fetter,R.(1993)," The impact of organizational citizenship behavior on evaluations of salesperson performance", Journal Of Marketing, .57,No.1,pg.70.
Moorman, R. H., Niehoff, B. P. and Organ, D. W. (1993). Treating employees fairly and organizational citizenship behavior: Sorting the effects of job satisfaction, organizational commitment, and procedural justice. Employee Responsibilities and Rights Journal, .6, pp.209–225.
Morrison, E.W. (1994)," Role definitions and organizational citizenship behavior: the importance of the employees perspective ", Academy Of Management Journal, .37, No.6, pg.1543.
Organ, D.W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.
Performance: A Chinese case. Organizational Behavior and Human Decision Processes, .77, pp.3–21
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B. and Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, .26, No.3, pp.513–563
Podsakoff, P.M, and Mackenzie, S.B.(1994)," Organizational citizenship behavior and sales unit effectiveness",Journal Of Marketing Research, .31,No.3,pg.351.
Ryan, J.J. (2002)," Work values and organizational citizenship behavior: values that work for employees and organizations" , Journal Of Business and Psychology, .17,No.1,pg.123.
Saunders, Mark N.K. and Adrian Thornhill (2003); "Organizational Justice, Trust and the Management of Change"; personnel Review; Vol. 32, No.3, pp.360-375
Schappe,S.P.(1998)," The influence of job satisfaction, organizational commitment, and fairness perceptions on organizational citizenship behavior" ,Journal Of Psychology, .132,No.3,pg.277
Service quality. Journal of Service Marketing, 17/4-5: 357-373.
Williams, S., and Shiaw, W.T. (1999)," Mood and organizational citizenship behavior: the effects of positive affect on employee organizational citizenship behavior intentions ", Journal Of Psychology, .133, No.6, pg.656.