فهرست:
- فصل اول- کلیات تحقیق............................................................................................. 1
مقدمه................................................................................................................ 2
1-1- بیان مسأله.................................................................................................... 3
1-2- ضرورت موضوع تحقیق.................................................................................... 5
1-3- سؤال تحقیق.................................................................................................. 5 ........................................................................................................................
1-4- فرضیه ها ی تحقیق.......................................................................................... 5
1-4-1-فرضیه اصلی.............................................................................................. 5
1-4-2-فرضیه فرعی.............................................................................................. 6
1-5- اهداف تحقیق................................................................................................. 6
1-6-روش شناسی تحقیق........................................................................................... 6
1-6-1-روش تحقیق................................................................................................ 6
1-6-2-جامعه آماری............................................................................................... 6
1-6-3-روش نمونه گیری و حجم نمونه........................................................................... 7
1-6-4-روشهای گرد آوری داده ها وابزار مورد استفاده برای آن.............................................. 7
1-6-5-مقیاس مورد استفاده........................................................................................ 7
1-6-6-روشهای تحلیل داده ها.................................................................................... 7
1-7- قلمرو تحقیق.................................................................................................. 7
1-7-1-قلمرو موضوعی تحقیق.................................................................................... 7
1-7-2-قلمرو مکانی تحقیق........................................................................................ 8
1-7-3-قلمرو زمانی تحقیق........................................................................................ 8
1-8- شرح واژه های تحقیق....................................................................................... 8...
1-9-نقشه راه تحقیق.............................................................................................. 10
1-10-پیشینه تحقیق............................................................................................... 11
1-11-جمع بندی فصل اول...................................................................................... 12
2- فصل دوم- ادبیات تحقیق................................................................................................................. 13
مقدمه.............................................................................................................. 14
2-1-ارتباطات.................................................................................................... 15
2-1-1- ارتباطات سازمانی...................................................................................... 16
2-1-2-فرایند تاریخی بررسی ارتباطات سازمانی ............................................................. 17
2-1-3- ارکان اصلی فرایند ارتباط.............................................................................. 18
2-1-4-ابعاد ارتباط سازمانی.................................................................................... 19
2-1-5- فرایند مدیریت و ارتباطات.............................................................................. 21
2-1-5-1- برنامه ریزی.......................................................................................... 21
2-1-5-2- سازماندهی........................................................................................... 21
2-1-5-3-هدایت.................................................................................................. 21
2-1-5-4-کنترل.................................................................................................. 22
2-1-6-دلایل و ضرورت ارتباط................................................................................. 22
2-1-7-سبک های ارتباط........................................................................................ 23
2-1-7-1-سبک دستوری......................................................................................... 23
2-1-7-2-سبک ترغیبی.......................................................................................... 23
2-1-7-3-سبک حمایتی.......................................................................................... 24
2-1-7-3-سبک تفویضی......................................................................................... 24
2-1-8-اصول مدیریت ارتباطی.................................................................................. 24
2-1-8-1-یکپارچگی و همسویی ارتباطی....................................................................... 24
2-1-8-2-توجه به تامین نیازهای ارتباطاتی کارکنان........................................................... 24
2-1-8-3-جریان اطلاعات مورد نیاز در سرتاسر سازمان..................................................... 24
2-1-8-4-ارتباطات و هماهنگی در سازمان.................................................................... 25
2-1-8-5-مشارکت عمومی کارکنان و مدیران در برقراری ارتباطات موثر................................. 25
2-1-9-خصیصه های ارتباطات اثربخش........................................................................ 25
2-1-10-موانع برقراری ارتباط موثر........................................................................... 26
2-1-10-1-موانع فرایندی....................................................................................... 26
2-1-10-2- موانع شخصی...................................................................................... 27
2-1-10-3-موانع فیزیکی........................................................................................ 28
2-1-10-4-موانع معنایی........................................................................................ 28
2-1-11-چرخه مدیریت ارتباطات داخلی....................................................................... 28
2-1-11-1-مرحله شناسایی نیازهای ارتباطی................................................................... 29
2-1-11-2-تعیین اهداف برنامه های ارتباطی.................................................................. 29
2-1-11-3-طراحی واستقرار کانال های ارتباطی.............................................................. 29
2-1-11-4-مرحله تجزیه و تحلیل وتامین نیازهای ارتباطی کارکنان.......................................... 29
2-1-12-کاربردهای سیستم ارتباطات داخلی.................................................................... 29
2-1-13-مدیریت ارتباطات در الگوی بلوغ قابلیت منابع انسانی............................................... 30
2-1-14-چالشهای مطرح در استقرار سیستم مدیریت ارتباطات داخلی........................................ 30
2-1-15-پیشینه تحقیقات مربوط به ارتباطات در ایران......................................................... 32
2-1-16- پیشینه تحقیقات مربوط به ارتباطات در خارج........................................................ 33
2-2-کیفیت زندگی کاری و ارتباطات درون سازمانی........................................................... 34
2-2-1-مفاهیم و تعاریف......................................................................................... 34
2-2-2-تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری..................................................................... 37
2-2-3-ابعاد و شاخصهای کیفیت زندگی کاری................................................................. 38
2-2-4-رویکردهای کیفیت زندگی کاری جهت توسعه مشاغل................................................. 41
2-2-5- نظریه های کیفیت زندگی کاری........................................................................ 42
2-2-5-1-نظریه سلسله مراتب نیازها........................................................................... 42
2-2-5-2-نظریه نیاز به موفقیت................................................................................. 43
2-2-5-3-نظریه زیستی، تعلق،رشدERG ....................................................................... 43
2-2-5-4-نظریه انگیزش-بهداشت............................................................................... 44
2-2-5-5-نظریه تئوری انتظار.................................................................................. 45
2-2-5-6-نظریه تیوری برابری................................................................................. 45
2-2-5-7-نظریه کاسیو........................................................................................... 45
2-3-سکوت سازمانی............................................................................................. 47
2-3-1-تعاریف سکوت سازمانی................................................................................. 48
2-3-2-انگیزه های سکوت سازمانی............................................................................ 50
2-3-3-عوامل سکوت سازمانی.................................................................................. 52
2-3-3-1-عوامل مدیریتی........................................................................................ 52
2-3-3-2-عوامل سازمانی و محیطی............................................................................ 54
2-3-3-3-عوامل اجتماعی و گروهی........................................................................... 55
2-3-3-4-عوامل فردی.......................................................................................... 56
2-3-4-عوامل موثر بر رفتار سکوت کارکنان................................................................. 57
2-3-5-رابطه رفتار سکوت کارکنان با نگرش های شغلی..................................................... 58
2-4-پیشینه تحقیق................................................................................................. 59
2-4-1-تحقیقات داخلی انجام شده................................................................................ 59
2-4-2- تحقیقات خارجی انجام شده.............................................................................. 60
2-5-چهارچوب نظریه تحقیق..................................................................................... 61
2-6-جمع بندی فصل دوم........................................................................................ 62
3- فصل سوم- روش شناسی تحقیق....................................................................................................... 63
مقدمه.............................................................................................................. 64
3-1- روش شناسی تحقیق........................................................................................ 64
3-2- جامعه و نمونه آماری...................................................................................... 65
3-2-1- جامعه آماری............................................................................................ 65
3-3- روش نمونه گیری.......................................................................................... 65
3-4- ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................................ 66
3-5- متغیر های تحقیق........................................................................................... 66
3-5-1-متغیر مستقل............................................................................................. 66
3-5-2-متغیر وابسته.............................................................................................. 66
3-6-ابزار سنجش تحقیق......................................................................................... 66
3-7-روایی........................................................................................................ 68
3-8-پایایی........................................................................................................ 68
3-9-فرضیه های تحقیق.......................................................................................... 69
3-9-1-فرضیه های اصلی....................................................................................... 73
3-9-2-فرضیه های فرعی....................................................................................... 74
3-11-روش ها و فنون آماری................................................................................... 74
3-11-روش اجرایی تحقیق....................................................................................... 71
3-12-موانع و محدودیت های تحقیق............................................................................ 71
3-12- جمع بندی فصل سوم..................................................................................... 71
4-فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................................... 72
مقدمه.............................................................................................................. 73
4-1-توصیف داده ها............................................................................................. 73
4-2-جداول ونمودارهای فراوانی مربوط به پاسخ دهندگان پرسشنامه......................................... 73
4-2-1- جنسیت پاسخ گویان.................................................................................... 73
4-2-2- سابقه کار پاسخ گویان................................................................................... 74
4-2-3-نوع استخدام پاسخ گویان................................................................................. 75
4-2-4- سن پاسخ گویان......................................................................................... 75
4-2-5-تحصیلات پاسخ گویان................................................................................... 76
4-3-نتایج حاصل از تحلیل استنباطی داده ها................................................................... 77
4-3-1-آزمون کولموگروف-اسمیرنوف.......................................................................... 77
4-3-2-همبستگی پیرسون........................................................................................ 79
4-3-3-آزمون فرضیات.......................................................................................... 80
4-3-3-1- آزمون فرضیه اصلی................................................................................. 80
4-3-3-2-آزمون فرضیه اول.................................................................................... 81
4-3-3-3- آزمون فرضیه دوم................................................................................... 82
4-3-3-4- آزمون فرضیه سوم.................................................................................. 83
4-3-3-5- آزمون فرضیه چهارم................................................................................ 84
4-3-3-6- آزمون فرضیه پنجم.................................................................................. 85
4-3-3-7- آزمون فرضیه ششم.................................................................................. 86
4-3-3-8- آزمون فرضیه هفتم................................................................................... 87
4-4- تاثیر عوامل جمعیت شناختی بر سکوت سازمانی......................................................... 90
4-5-جمع بندی فصل چهارم..................................................................................... 96
5- فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادها.................................................................................................. 97
مقدمه.............................................................................................................. 98
5-1- نتیجه گیری................................................................................................. 98
5-1-1-بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیات................................................................ 98
5-1-1-1-نتیجه آزمون فرضیه اصلی........................................................................... 98
5-1-1-2- نتیجه آزمون فرضیه اول............................................................................. 99
5-1-1-3-نتیجه آزمون فرضیه دوم.............................................................................. 99
5-1-1-4-نتیجه آزمون فرضیه سوم............................................................................ 99
5-1-1-5-نتیجه آزمون فرضیه چهارم........................................................................ 100
5-1-1-6-نتیجه آزمون فرضیه پنجم.......................................................................... 100
5-1-1-7-نتیجه آزمون فرضیه ششم........................................................................... 101
5-1-1-8- نتیجه آزمون فرضیه هفتم......................................................................... 101
5-1-2-نتیجه آزمون مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی................................................... 102
5-2- پیشنهادات................................................................................................. 102
5-2-1-پیشنهادهای مرتبط با فرضیات تحقیق.................................................................. 102
3-5-جمع بندی فصل پنجم...................................................................................... 104
پیوست ها........................................................................................................ 105
پرسشنامه........................................................................................................ 106
منابع و مأخذ
منبع:
آذر، عادل؛ مومنی، منصور ( 1377). آمار و کاربرد آن در مدیریت2 .تهران :سازمان مطا لعه و تدوین کتب علوم انسا نى دانشگاه ها.(سمت)
برکو، ری ام، ولوین، آندرو دی و ولوین، دارلین آر ( 1384 ). مدیریت ارتباطات. ترجمه ی سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
بلیک، رید؛ هارو لد سن، ادوین( 1378) . طبقه بندى مفاهیم در ارتباطات، (مسعود واحدى، مترجم).تهران:سروش(انتشارات صداوسیما
خاکی،غلامرضا. (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامهنویسی، تهران، بازتاب، ویراست دوم.
خنیفر،حسین(1385).بررسی ابعاد روانی فلات شغلی وارائه راهکارهای عملی برون رفت ،فرهنگ مدیریت ،سال چهارم،شماره دوازدهم
دانایی فرد،حسن. پناهی، بلال .( 1389) . تحلیل نگرش های شغلی کارکنان سازمان های دولتی (تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی ).پژوهش نامه مدیریت تحول؛ سال دوم، شماره 3. ص 19-1
دانایی فرد،حسن. فانی، علی اصغر. براتی،الهام.(1390). تبیین نقش فرهنگ سازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی. چشم انداز مدیریت دولتی ، شماره 8. ص82-61
داوودآبادی، محمد ،85 ، مقاله مدیریت و ارتباطات سازمانی، پایگاه دانش مدیریت
دواس، دی.ای (1381). پیمایش درتحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. چاپ دوم. تهران: نشرنی.
رابینز،اس . پ . (1387 ) . مبانی رفتار سازمانی، ترجمه پارسانیان . ع و اعرابی ، م . تهران : انتشارات صفار .
زارعی متین،حسن. طاهری، فاطمه.سیار،ابوالقاسم.(1390). سکوت سازمانی: مفاهیم،علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال 6، شماره 21.صص 104-77
سرمد، ز. ؛ بازرگان، ع؛پ.و حجازی، ا. (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
فرهنگی، علی اکبر و همکاران ( 1383 ). نظریه های ارتبا طات سازمانی . تهرا ن: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا
فرهنگی، علی اکبر(1386).ارتباطات انسانی. ج اول. تهران: مؤسسه ی خدمات فرهنگی رسا.
فریز،ت . م .(1378 ) تنش، کار و رضایت شغلی.ترجمه: رسول اف جلال و جلال نائینی. ماندانا، نشر گوتنبرگ.
قلی پور، آ. (1380) . جامعه شناسی سازمان ها، تهران: سازمان سمت.
قلی پور،آ. (1386).مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : انتشارات سمت ، چاپ اول
مقیمی، م. (1377). سازمان ومدیریت رویکردی پژوهشی (نسخه سوم). تهران: انتشارات ترمه.
منصور فر، کریم (1374). روشهای آماری. تهران: دانشگاه تهران. چاپ سوم.
میرسپاسی، ن. (1381) .چگونه پیشنهادها را طراحی و اجرا کنیم. مجموعه مقالات سومین همایش ملی مشارکتی . تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه مدیریت
میلر، کاترین ( 1386 ). ارتباطات سازمانی (فرایندها و رویکردها). ترجمه ی زهره خوش نشین، محمدرضا جمشیدی و ناصر گودرزی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
Baker W. E. (1994).; Networking smart: How to build relationships for personal and organizational success; McGraw-Hill, New York.
Barrick M. R., Mount M. K.(1991); The big five personality dimensions and job performance: A meta-analysis; Personnel Psychology, Vol. 44.
Barrick M. R., Ryan A. M.(2003); Personality and work: Reconsidering the role of personality in organizations; San Francisco: Jossey-Bass
Bern, Eric(2008)Games people play, the psychology of human relationship, grove press,INC.NewYork
Brief, A. P. & Weiss, H. M. (2009). Organizational behavior: Affect in the workplace. Annual Review of Psychology, 53, 279–307.
Brinsfield, C. D., Edwards, M. S., Greenberg, J. (2009). Voice and Silence in Organizations: Historical Review and Current Conceptualizations.
Brinsfield, C.T. (2009). "Employee silence: investigation of dimensionality, development of measures, and examination of related factors"(doctoral dissertation) Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI Number :3376084 )
Brockner, J., Heuer, L., Siegel, P. A.Wiesenfeld, B., Martin, C., Grover, S., et al. (2010). The moderating effect of self-esteem in reaction to voice: Converging evidence from five studies. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 394–407
Carter Mcnamara ,Mba, Phd,(2007) Basics In Internal Organizational Communications.Alarcon, G., Eschleman, K. J., & Bowling, N. A. (2009). Relationship between Personality Variables and Burnout: A Meta-Analysis. Work & Stress, Vol. 23, No. 3, July-September, 244-263.
Chong Woo Park Chong Woo Park (2009) Organizational Silence and Whistle- Blowingon IT Projects: An Integrated ModelSchool of Science and Technology, Georgia Gwinnett College, Decision Sciences Volume 40 Number 4.
Christopher A. Cooper, H. Gibbs Knotts, David M. McCord and Andrew Johnson. (2012).; Taking Personality Seriously: The Five-Factor Model and Public Management; The American Review of Public Administration published online .
Dan Liut,Jun Wu,Jiu cheng ma(2009) Organizational Silence: A survey on emloyees working in a Telecommunication company
Dan,l , Jun,w. and Jiu-cheng,m.(2009),”organizational silence; a survey on employees working in a Telecommunication Company”.
Darchen, Sebastien; Tremblay, Diane-Gabrielle; (2010), What attracts and retains knowledge workers/students: The quality of place or career opportunities? The cases of Montreal and Ottawa, Cities, Volume 27, 225-233.
Dimitris, Bouradas and Vakola ,Maria,(2007).Organizational silence:A new challenge for human resource management; Athens university of economics and business,pp1-20.
Henriksen, K. Dayton, E. (2006). "Organizational Silence and Hidden Threats to Patient Safety", HSR: Health Services Research 41(4):1539-1554.
Morrison, E.W. and Milliken, F. J. (2000). "Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in a Pluralistic World", Academy of Management Review 25(4):706-725.
Nikmaram S, Gharibi Yamchi H, Shojaii S, Ahmadi Zahrani M and Alvani SM.,(2012). Study on Relationship Between Organizational Silence and Commitment in Iran. World Applied Sciences Journal 17(10): 1271-1277.
Perlow, L.A. Repenning, N.P. (2009). "The dynamics of silencing conflict", Research in organizational behavior 29:195-223.