پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

word 1 MB 31127 84
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت دولتی گرایش منابع نیروی انسانی

    چکیده

    سازمان ها برای حفظ بقاء و پیشرفت به بهبود عملکرد خود نیاز دارند . این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل که بنابر آمار91 شرکت بود، تشکیل می داد. از این تعداد، 52 شرکت با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده بدین صورت که اسم همه شرکت ها نوشته شد و داخل کیسه ای انداخته شد و 52 شرکت با چشم های بسته انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از  طریق پرسشنامه های یادگیری سازمانی باکر،سینکولاونوردویر ، پرسشنامه پویایی محیطی میلر و پرسشنامه عملکرد هسو، جمع آوری شد. روایی صوری پرسشنامه ها توسط متخصصان و اساتید بخصوص اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرارگرفته و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 87/.، 83/.، 90/. به دست آمد، سپس داده‌ها با استفاده از شاخص های آماری توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی (آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج به دست آمده بین یادگیری سازمانی و پویایی محیطی با عملکرد رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد و نتایج رگرسیون نشان داد که یادگیری سازمانی و پویایی محیطی پیش بین معنادار عملکرد سازمانی می باشند .

     

    کلمات کلیدی: یادگیری سازمانی، پویایی محیطی، عملکرد سازمانی.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    -مقدمه

    تلاش برای عملکرد بهتر موضوعی است که انتظار بزرگ همه افراد ذینفع سازمان اعم از مشتریان، کارمندان و سهامداران است (کرنتیر[1]،2001). عملکرد را می توان به عنوان رفتار ( روشی که سازمان ها، گروه ها و افراد کار را انجام می دهند) تلقی کرد . کمپ بل معتقد است عملکرد رفتار است و باید از نتایج متمایز شود زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامع تری حاصل می گردد (نیلی[2] و همکاران، 2002). عوامل زیادی در ارتباط با عملکرد سازمانی می باشد، که یکی از این عوامل یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی تا حد زیادی با تمایل و جهت گیری بازار یک سازمان مرتبط است و به صورت توانایی سازمان در پردازش اطلاعات بازار تعریف می شود (سنتوس و همکاران[3] ، 2005). به توانایی سازمان در یادگیری به عنوان منبعی از مزیت پایدار رقابتی نگریسته می شود و این هم بدان علت است که « در صورتی که سازمان ها از هر نوعی که باشند توانایی سازگاری مستمر با آینده ی بشدت غیرقابل پیش بینی را کسب نکنند، زنده نخواهند ماند چه برسد به این که رشد کنند». به طور کلی یادگیری سازمانی بصورت فرآیند خلق و ایجاد دانش از طریق «کسب اطلاعات در مورد شرایط جهان و ... و بهبودبخشی به نوع کار آن سازمان » تعریف می شود (کوهن[4]، 1991). این فصل شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات تحقیق و تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق می باشد.

                   

    1-2- بیان مسأله

    سازمان­ها برای حفظ بقاء و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و منابع انسانی سرمایه­های بنیادی سازمان­ها و منشاء هر گونه تحول و نوآوری در آنها تلقی می­شوند. در این رابطه، نظام آموزشی هر کشوری از نظر نیروی انسانی و مشاغل ایجاد شده در آن بالاترین نسبت را در میان سازمان­ها و دستگاه های دولتی دارا می­باشد(عسگرپور، 2006).

    عملکرد را می توان با شاخص های گوناگونی ارزیابی نمود که در این تحقیق عملکرد را که متغیر وابسته تحقیق می باشد با شاخص های (1) رضایت وبهره وری کارکنان (2) ارائه­ی خدمات باکیفیت (3) سودآوری و غیره ... به صورت کیفی مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می دهیم (هسو[5]، 2008). هر سازمان فعالی که در محیط پویا به فعالیت می پردازد و در زمینه حصول و حفظ مزیت های رقابتی تلاش می نماید باید به ارتقای پایه­های دانش سازمانی اش همت بگمارد؛  بدین علت مستلزم یک گرایش یادگیری سازمانی مناسب می باشد ( ویر و ماسون[6]، 1988)؛ (ویر و همکاران،2000).  تعداد کثیری از SME[7] ها  با محیط های چالش برانگیز و ناآرام و لجام گسیخته مواجهند و مستلزم یادگیری سازمانی مؤثری خواهند بود چرا که یادگیری سازمانی عمومی عاملی محوری برای نوآوری و عملکرد نه تنها در سازمان ها و شرکت های بزرگ بلکه در SME ها نیز می باشد. یادگیری سازمانی مستلزم تأکیدی مشهود بر بازار و مشتریان است که SME ها را قادر می سازد تا به پیشرفت های بازار و نیازهای مشتریان پاسخ بگویند (ناسوشن[8]؛ ماتاندا و اندو بی سی[9]، 2011).  در این تحقیق یادگیری سازمانی به عنوان متغیر مستقل و پویایی محیط به عنوان متغیر تعدیل گر در نظر گرفته می شود. شرکت ها و سازمان های  کوچک و متوسط بر اساس معیارهای مختلفی تعریف می شوند. برخی از این معیارهای عبارت اند از: حجم اشتغال، حجم سرمایه، حجم تولید،نوع فناوری و صادراتی بودن یا نبودن تولیدات ،میزان گردش مالی و غیره.  بنابراین هر کشوری با توجه به شرایط خاص خود تعریفی از این شرکت ها ارائه کرده است؛ مثلا در ایالات متحده آمریکا شرکت هایی را که کمتر از 500 نفر پرسنل داشته باشند شرکت کوچک می نامند؛ در حالی که در آلمان شرکت هایی را که کمتر از 10 نفر پرسنل داشته باشند کوچک و از 10 نفر تا 499 نفر شرکت های متوسط محسوب می شود. (ابراهیمی، مردانی، 1381) هر چند این تعاریف کمّی تا حدودی تقسیم بندی را راحت می کنند اما معیارهای کمّی همیشه برای طبقه بندی شرکت ها روش مناسبی نیستند؛ مثلاً یک شرکت فولادسازی که مجموع کارکنان آن 500 نفر باشند در صنعت فولاد یک شرکت متوسط به حساب می آید، در حالی که یک شرکت خدماتی مانند یک شرکت مشاور مالی با حدود 500 نفر پرسنل یک شرکت بزرگ در زمینه خودش محسوب می شود. بنابراین کیفیت و مشخصات کیفی شرکت ها نیز مهم است (ملکی نژاد (1385).  نگاهی کوتاه تر به ساختار نظام اقتصادی کشورهای مختلف ما را به اهمیت و جایگاه شرکتهای کوچک و متوسط بیشتر آشنا می کند. بنگاه های کوچک و متوسط امروز با عنوان عامل رشد ساختار صنعتی بسیاری از کشورها محسوب می شوند. به همین دلیل در حال حاضر اشتیاق و تمایل بی سابقه ای نسبت به صنایع کوچک در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. در تایوان 90 درصد صادرات توسط این بخش تامین می گردد. تجربه تایوان باعث شد که بسیاری از کشورها همانند سنگاپور و مالزی اقتصاد خود را به سمت واحدهای کوچک و متوسط سوق دهند. در خصوص اهمیت این شرکت ها، همین بس که حداقل 3/2 میلیون موسسه کوچک و متوسط درآلمان وجود دارد که تعداد کارکنان آنها 20 میلیون نفر است و 70 درصد کل شاغلان این کشور را در خود جای داده اند. در ایالات متحده نیز حدود 25 میلیون شرکت کوچک وجود دارد که بیش از 50 درصد از نیروی کار بخش خصوصی را در اختیار دارد. این شرکت ها به تنهایی نیمی از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تامین کرده و 96 درصداز کل صادرات این کشور نیز توسط این شرکتها تولید می شوند. در ایران حدود 7/99 درصد کارگاه های صنعتی کشور، سازمان هایی هستند که کمتر از 50نفر پرسنل دارند و این سازمان های کوچک 8/53 درصد ارزش تولیدات صنعتی کشور را تشکیل می دهند ( ابراهیمی و همکاران، 1381).

    با توجه به مزایای مطرح شده در مورد یادگیری سازمانی و با وجود آمار رضایت بخش از عملکرد شرکت های کوچک و متوسط کشورهای مختلف این سوال پیش  می آید که چرا در کشورما این شرکت ها جایگاه اصلی خود را در نظام اقتصادی پیدا نکرداند؟

    چه عواملی در بهبود عملکرد این شرکت ها تاثیرگذار است؟ چرا برخی از آنها در یک صنعت مشابه بهتر از بقیه فعالیت می کنند؟ بنابراین به خاطر اهمیت موضوع و بخاطر اینکه در مورد یادگیری سازمانی در شرکت های استان اردبیل تحقیقاتی انجام نگرفته است، این تحقیق بر روی 91 شرکت کوچک و متوسط استان اردبیل که حداکثر کارکنان شرکتهای کوچک 20 نفر و حداکثر کارکنان شرکتهای متوسط 200 نفر می باشند، انجام می گیرد و محقق در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا بین یادگیری سازمانی و عملکرد SME در استان اردبیل رابطه وجود دارد؟

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    انسان در تمامی سازمانها به عنوان عامل مهم در پیشبرد اهداف سازمانی به شمار می رود. به همین جهت در راستای افزایش کارایی و بهره­وری باید عوامل روانشناختی و تاثیرگذار برکارایی کارکنان را شناخت و با     طرح­ریزی برنامه ­هایی در جهت رشد تعالی آن­ها و بهبود سازمان اقدام نمود. از سویی دیگر با وجود رقابت روزافزون موجود در دنیای کار سازمان­ها باید بر ارزیابی عواملی تمرکز کنند که در نهایت منجر به افزایش عملکرد شغلی و اثر بخشی آن ها خواهد شد. برای اغلب سازمان­ها عملکرد کارکنان مهم ترین تعیین کننده موفقیت سازمان است اهمیت بررسی عملکرد سازمانی به عنوان عامل کلیدی در بهره­وری و یک پیامد مهم و اساسی برای سازمان، کاملاً واضح و مشخص است و همین امر این متغیر را به عنوان یکی از اساسی­ترین  متغیرهای مورد توجه روانشناسان صنعتی و سازمانی تبدیل کرده است(فریس[10]،2008). عملکرد شغلی را    می توان به عنوان ارزش کلی مورد انتظار سازمان­ها از رویدادهای رفتاری مجزایی که افراد در طی یک دوره زمانی مشخص انجام می­دهند، تعریف نمود(موتوویدلو[11]،2003). طبق پژوهش­های صورت گرفته عملکرد سازمانی تحت تاثیر نگرش­های مختلف کارکنان مانند ادراک عدالت سازمانی،تعهد عاطفی، انگیزش شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده ، اعتماد سازمانی، یادگیری سازمانی و هوش سازمانی قرار می­گیرد(آری[12] و همکاران،2004؛نعامی و پیریایی،1389). با توجه به اهمیت پیامد عملکرد سازمانی و نقش برجسته­ای که در بهره­وری فردی و سازمانی دارد، لزوم بررسی دقیق و موشکافانه این متغیر و شناسایی پیشایندها و عوامل ایجاد کننده آن در جهت تحقق اهداف سازمانی بیش از پیش احساس می­شود.

    از طرفی دستیابی به اهداف سازمانها تا حد زیادی در گرو عملکرد مناسب و صحیح کارکنان است. و نیز با شناخت اهمیت روز افزون دانش به عنوان یک منبع استراتژیک برای سازمانهای امروزی، جای تعجبی نیست  که در دهه های اخیر بحث یادگیری سازمانی کانون تمرکز بررسی های گسترده محققان مدیریتی شده است رشد روز افزون استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای مدرن، محیط به شدت رقابتی و متغیر برای آنها فرآهم آورده و لزوم پویایی های دانش را افزایش داده است.

    با توجه به موارد فوق و در نظر گرفتن این موضوع که تحقیقات کمی در رابطه با موضوع حاضر انجام شده است و همچپنین از آنجایی که  می توان از نتایج حاصل از این پژوهش، راهبردهای عملی جهت استفاده مسئولین در امر سیاست گذاری و برنامه ریزی ارائه کرد. بر این اساس ضرورت اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه یادگیری سازمانی با  عملکرد SME در استان اردبیل می باشد.

     

    1-4- اهداف تحقیق

    -سنجش یادگیری سازمان در شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

    -سنجش عملکرد سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

    -سنجش پویایی محیطی در شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

    -سنجش رابطه ی بین یادگیری سازمانی و عملکردسازمانی در شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

    -سنجش رابطه ی بین پویایی محیطی و عملکرد سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

    -سنجش رابطه ی بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی با توجه به پویایی محیطی در شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

    The effect of organizational learning on performance of small and mediome companies in Ardabil province           

    Abstract

     

    Organizations for survival and development needs to improve their performance .This study has done to investigate the effects of organizational learning on performance in small and medium companies in Ardabil province. Descriptive research method was of correlation type. According to statistics, small and medium companies that was 91 companies, is constituted statistical population of the study in Ardabil province. Of these, 52 companies were selected by using Morgan and Krejcie  table and simple random sampling method.In this case That was written the names of all companies and was thrown into a bag, and 52 companies were selected with eyes closed Information required was collected by organizational learning questionnaire Baker, Synkolavnourdovir, environmental dynamism questionnaire Miller and Hsu performance questionnaire. Formal validity of the questionnaires have been approved by experts and professors, especially advisors and supervisors professors and its reliability coefficient was achieved by using Cronbach's alpha 0/87, 0/83, 0/90 respectively, then the data were analyzed by using descriptive statistical parameters (mean and standard deviation) and inferential statistics methods (correlation and regression tests). Based on the results obtained, there is a positive and significant relationship between organizational learning and environmental dynamism with performance, and regression results showed that organizational learning and environmental dynamism to be the significant predictor of organizational performance.

     

     

    Keywords: Organizational learning, environmental dynamism, Organizational performance.

     

  • فهرست:

    چکیده ................................................................................................................................................1

          فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه...................................................................................................................................3

    1-2- بیان مساله.............................................................................................................................3

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................5

    1-4- اهداف تحقیق.......................................................................................................................6      

    1-5- چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................7

    1-6- فرضیات تحقیق...................................................................................................................8

    1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.....................................................................8

    1-8- قلمرو انجام تحقیق ............................................................................................................9

          فصل دوم: پیشینه‌ تحقیق

    2-1- مقدمه.................................................................................................................................11

    2-2- بخش اول: مبانی نظری یادگیری سازمانی..........................................................................11

    2-2-1- تعریف یادگیری و یادگیری سازمانی.............................................................................11

    2-2-2- تعریف سازمان یادگیرنده..............................................................................................12

    2-2-3- تفاوت میان یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده.......................................................13

    2-2-4- انواع سطوح یادگیری و تفاوت آنها..............................................................................14

    2-2-5- سطوح یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگه ............................................................16

    2-2-6- قابلیت یادگیری سازمانی...............................................................................................16

    2-2-7- عناصر اصلی یادگیری از دیدگاه پیتر سنگه...................................................................18

    2-2-8- روش های ارتقاء یادگیری سازمانی از نظر آرمسترانگ.................................................18

    2-2-9- مراحل توانمندی یادگیری سازمانی از دیدگاه یونگ و آرتور........................................19

    2-2-10- مراحل یادگیری سازمانی از دیدگاه گاروین................................................................19

    2-2-11- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه ویک و لئون............................................................19

    2-2-12- مولفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه گومز و همکاران...........................................20

    2-2-13- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه نیفه.........................................................................21

    2-2-14- مؤلفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگه......................................................22

    2-3- بخش دوم: مبانی نظری پویایی محیطی.............................................................................23

    2-3-1- پویایی محیطی..............................................................................................................24

    2-3-2- پویایی گروهی..............................................................................................................24

    2-3-3- مدیریت محیط سازمانی................................................................................................27

    2-3-4- پیچیدگی محیطی..........................................................................................................28

    2-3-5- رابطه محیط و ساختار .................................................................................................29

    2-3-6- تحقیقات امری و تریست درباره ی محیط ...................................................................30

    2-4- بخش سوم: مبانی نظری عملکردسازمانی..........................................................................32

    2-4-1- معنای عملکرد..............................................................................................................32

    2-4-2- عملکرد سازمانی .........................................................................................................33

    2-4-3- موافقت نامه های عملکرد............................................................................................34

    2-4-4- استاندارد های عملکرد.................................................................................................34

    2-4-5- معیارهایی برای سنجش عملکرد..................................................................................35

    2-4-6- عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف...................................................................35

    2-4-6-1-عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری.....................................................................36

    2-4-6-2-عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل...............................................................37

    2-4-6-3-عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی..................................................................37

    2-5- سوابق تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع تحقیق........................................................39

    2-5-1-تحقیقات انجام شده در داخل کشور..............................................................................39

    2-5-2-تحقیقات انجام شده در خارج کشور..............................................................................41

    2- 5-3- جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق ..............................42

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه.................................................................................................................................44

    3-2- روش تحقیق......................................................................................................................44

    3-3- جامعه آماری......................................................................................................................44

    3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه.............................................................................45

    3-5- روش و ابزار جمع آوری داده های تحقیق........................................................................45

    3-6- روایی و پایایی ابزار تحقیق................................................................................................46

    3-7- روش  تجزیه و تحلیل آماری داده ها................................................................................46

    فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه.................................................................................................................................48

    4-2- ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه ........................................................................48

    4-2-1- داده های جمعیت شناختی مدیران شرکت کننده در تحقیق..........................................48

    4-3- تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیات تحقیق.........................................................52

    فصل پنجم: نیتجه گیری تحقیق

    5-1- مقدمه ................................................................................................................................56

    5-2-نتایج آمار توصیفی..............................................................................................................56

    5-2-1-توصیف متغیر یادگیری سازمانی....................................................................................56

    5-2-2-توصیف متغیر پویایی محیطی........................................................................................56

    5-2-3-متغیر عملکرد سازمانی..................................................................................................56

    5-3- یافته­های استنباطی............................................................................................................57

    5-4- پیشنهادهای کاربردی ........................................................................................................58

    5-5- محدودیت­ها.....................................................................................................................59

    5-6- پیشنهادهای پژوهشی.........................................................................................................59

    فهرست منابع ..............................................................................................................................60

    پیوست­ها و ضمائم.....................................................................................................................66

     

    منبع:

    منابع فارسی

    ابراهیمی ابولقاسم ، مردانی گیوی اسماعیل .1381.جایگاه شرکت های کوچک و متوسط در نظام های اقتصادی ،اجتماعی.

    ارشدی نسرین.1386. طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب-منطقه اهواز . پایان نامه دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز .

    آرمسترانگ مایکل . 1385 . مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی . ترجمه صفری سعید ، وهابیان امیر .چاپ اول.تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی.

    آرمسترانگ مایکل . 1386 . مدیریت عملکرد راهبردهای اساسی و راهنمای عملی . ترجمه میرسپاسی ناصر ، کاوسی اسماعیل ، رشیدپور  علی . چاپ اول. تهران: انتشارات میر .

    استونر ج.ای ، اف وفری من  آرا ، د.آر.  گیلبرت . 1386 . مدیریت . ترجمه پارسائیان و اعرابی . دفتر پژوهشهای فرهنگی ، جلد اول .

    اسفیجانی اعظم، نصرآبادی حیسنعلی بختیار ، نصرآبادی محمد بختیار. 1391. بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرینده با تمرکز بر زیرنظامهای مدیریت دانش و فناوری. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، شماره 66. صص 119-99.

    افجه سیدعلی اکبر.(1388). مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، چاپ ششم. تهران: نشر سمت.

    الزامی عصمت ، دماوندی ابراهیم. 1392. بررسی یادگیری سازمانی در مدارس. تهران:پنجمین همایش ملی آموزش.

    الوانی سید مهدی. 1388. مدیریت عمومی . تهران: نشر نی.

    ایمان محمدتقی . 1388.  مبانی پارادایمی روش های تحقیق کمّی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و داانشگاه.

    بیک زاد جعفر ، فتحی بنابی  رقیه . 1391. ارزیابی یادگیری سازمانی منطقه 8عملیات انتقال گاز. مجله راهبرد یاس.شماره 29. ص 232-216.

    جعفری حسن ، قنواتی نژاد زهرا ، میرزایی  زهرا . 1392. وضعیت یادگیری سازمانی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1390. دو ماهنامه علمی پژوهشی جنتات پیر ، دوره چهارم شماره 1 . صص 87-8 .

    جوانمرد حبیب الله ، سخایی فاطمه. 1388. بررسی رابطه بین مهارت های فردی، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.فصلنامه بصیرت، سال 16، شماره44. صص 96-81.

    جوهچ  ماری . 1997. تئوری سازمان، مدرن، نمادین- تفسیری پست مدرن. ترجمه دانایی فرد حسن، 1392، چاپ چهارم. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.

    چوپانی حیدر  سیادت ، کاظم پور  علی  ، رحیمی  مریم ، ملکی رئوف ، حسنوند مسلم . 1392.      افزایش یادگیری در سازمان ها در پرتو نقش آفرینی رهبران تحول افرین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1392-1391. فصلنامه مدیریت سلامت، شماره 52 . صص 50-37.

    حاجی پور  بهمن ،  نظرپور کاشانی  حامد . 1389.اولویت بندی انواع  فرهنگ سازمانی طبق مدل  کوئین بر مبنای میزان اثر گذاری آنها بر یادگیری سازمانی . نشریه اندیشه مدیریت راهبردی ، سال چهارم ، شماره 1. صص 208-181.

    حجازی یوسف ، ویسی هادی. 1386. تبیین مؤلفه های یادگیری سازمانی در موسسات آموزش عالی کشاورزی(مطالعه موردی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، سال 13، شماره 4. صص 65-45.

    خانعلیزاده رقیه ،  کودنائیچ اسداله ، فانی  علی اصغر ، مشبکی  اصغر . 1389. رابطه بین توانمند سازیو یادگیری سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3. صص 43-21.

    رابینز  استیفن پی . 2000. مبانی رفتار سازمانی . ترجمه اکبیری قاسم ، 1390 ، چاپ اول. تهران: انتشارات حکیم باشی.

    رابینز، استیفن پی. 1943.تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی. ترجمه الوانی سید مهدی ، دانایی فرد حسن،1379،چاپ سی ام. تهران : انتشارات صفار.ص177،ص317 .

    رابیینز، استیفن پی. 1943. رفتار سازمانی: مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها. ترجمه الوانی  سید محمد ، پارساییان  علی،1378،چاپ یازدهم. تهران : انتشارات دفتر  پژوهش های فرهنگی.

    داریانی و دیگرن . 1386 . مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی . موسسه توسعه و بهبود عملکرد .

    رحیمی  غلامرضا ، وظیفه دمیرچی  قادر ، سیدی میر حسین . 1390.مبانی مدیریت تحول. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر، چاپ اول.

    رسته مقدم آرش  . 1384. مطالعه ویژگی های سازمان یادگیرنده در یک سازمان یادد هنده . فصلنامه دانش مدیریت ، شماره 69. صص 101-73.

    رضائیان  علی. 1391. مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوازدهم. تهران:نشر سمت.

    زارعی متین  حسن، نیکمرام  سحر ، احمدی   مریم ،  حیدری   فائزه . 1391. بررسی تاثیر مولفه های رهبری معنوی بر قابلیت یادگیری سازمانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. مجله مدیریت در    دانشگاه اسلامی 2، سال اول ، شماره 2. صص 122-108.

    سایمونز رابرت . 1385. نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی.تهران : انتشارات آسیا .

    سبحان اللهی محمد . 1378 . مدیریت بهبود عملکرد با تاکید بر روش کاربردی برای تشخیص مسائل و ارائه پیشنهاد بهبود . مدیریت و توسعه ، شماره 3 . 

    سبحانی نژاد مهدی ، شهائی  بهنام ، یوزباشی علیرضا. 1385. سازمان یادگیرنده (مبانی نظری الگوی تحقیق وسنجش). تهران:نشر یسطرون.

    سکاران اوما . 1388 . روشهای تحقیق در مدیریت . ترجمه صائبی محمد ، شیرازی محمود ، انتشارات موسسه آموزش عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، چاپ ششم .

    سلیمی مقدم زهرا. 1388. بررسی مؤلفه های مدل دانشگاه یادگیرنده (مدل ویک و لئون) در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

    سید جوادین  سید رضا . 1386 . مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریه های مدیریت و سازمان . تهران : انتشارات نگاه دانش .

    عارف نژاد  محسن،  امیرخانی طیبه ،  سبحانی  محمد. 1391.تبیین عوامل مؤثر برموفقیت سیستمهای اطلاعاتی: با تاکید بر عوامل سازمانی و یادگیری سازمانی(مطالعه ی موردی سازمان صنایع ومعادن استان اصفهان). فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات،دوره 4، شماره 13. صص 114-89 .

    عباسی،عنایت.(1391).عوامل موثر بر یادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد8  ، شماره 2. صص 61-49

    عباسی  عنایت ، حجازی  یوسف . 1389. نقش رهبری فرهنگ و یادگیری سازمانی در ارتقای عملکرد دانشکده های کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 56. صص 79-67.

    فتحی  رقیه . 1389. یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده . مجله کار و جامعه ، شماره 41 . صص 46-39.

    ملکی نژاد  امیر . 1385. تحلیلی بر نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی . فصلنامه راهبرد یاس ، شماره 8 زمستان . ص 141.

    مورهد گریگوری ، گریفین ریکی دبیلو. 2011 . رفتار سازمانی، ترجمه دانایی فرد حسن ، معمارزاده  غلامرضا ، 1392، چاپ نوزدهم . تهران: انتشارات مروارید .

    میرحیدری  اشرف ، سیادت سیدعلی ، هویدا رضا ، عابدی محمدرضا . 1391. رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیرشغلی با اشتیاق کاری مدیران . فصلنامه علمی-پژوهشی ورهیافتی نودرمدیریت آموزشی ،سال سوم،شماره 2. صص 154-139.

    میرک زاده  علی اصغر ، شیری  نعمت الله، اله ویسی محمد ادریس ، کرمی دارابخانی رویا. 1391. نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-43، شماره3 . صص 459-447.

    نعامی  عبدالزهرا ، شکر شکن  حسین. 1385. بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز . مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 8 . صص 92- 79.

    نعامی  عبدالزهرا ، پیریایی  صالح . 1389. رابطه حیطه انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی با عملکرد شغلی در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان . دومین کنگره دو سالانه روانشناسی صنعتی وسازمانی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان).صص  41-33.

     

     

     

    منابع خارجی

     

    Arthur  k , yeung. 1999.Organizational learning capability . new york , oxford , university press.

    Asgharpour  S . 2006. Performance Managementwith Emphasis on Evaluation of Human  Resource. Journal of Industry, Vol 3. pp: 104

    Atakam E.r. 2010. An empirical ondysisnlation between learning organizational and organizational commitment. procedia social and pehavioral sciences ,No 2. pp 3472-6.

    Aydin b , Ceylon A. 2009.The effect of spintual leadership on organizational learning capacity . African journal of business management , vol  3. pp:184-190.

    Ayse Saka , Helmout . 2010. Organizational learning as a situateroutin based activity. Journal of world business, No  41. PP: 41-48.

    Bhatnagar  j . 2006.Measuring organizational learning cap[bility in indian managers and establishing firm performance . linkage the learning organizational, Vo 13,No 5. pp: 416-433.

    Bunch b ,  probst  g . 2000. From organizational learning to knowledge management . paper provided by ecole de s hautes etudes commericiales , university sire de geneve.

    Chien  M. S. , Lawler  J .S., Uen  J.F . 2010 . Performance-based pay, procedural Justice and job performance for R & D professionals: evidence from the taiwanese high-tech sector . Human Resource Management,Vol 21,No12.pp:2234-2248.

     

    Choo cw. 1998.The knowing organizational how organizational use information to construct meaning . craate knowledge and make decisions , new youk , oxford university press.

    Churchmun e.w. 1968.the system  approxch , new   york :dell.p36.

    Cohen m. 1991. individual learning and organizational routine:emerging connections. Organization science, 2(1).pp:135-139

    Critner Robert , angelokinicki .  2001 .  organization  behavior .Irwin mcgrav hill , fifth edition , 2001 . pp: 657

    Ferris D.L . 2008.Core self evaluation and hierarchical model of approach/avoidance motivation. The Thesis of Ph.D.of Philosophy, Waterloo University.

    Feurer et al. 1995. Analaysis of Strategy Formulation and Implementation at Hewlett – Packard . Management Decision, Vol.33,No.10 .pp:4-16.

    Hannah S.T , Lester P.B. 2009. A multilevel approac buildingand learning organizations. The leadership quarterly, No. 20 . PP: 34-38.

    Hermann  F, Alexander  K ,Gerald  M, Daniela  W. 2012. Learning Orientation of SMEs and Its Impact on Firm Performance . Journal of Marketing Development and Competitiveness vol. 6(3) 2012.

    Hsu Ch . 2008. Knowledge Sharing Practices As a Facilitating Factor For Improving Organizational Performance Through Human Capital : A Preliminary Test . Science Direct ,pp:1316-1326.

    Kandemir A. 2004.A conceptualization of an organizational learning culture in international joint ventures. industrial marketing management , vol 34.pp: 430-439.

    Kreitner r , kinicki A. 2001.Organizational behavior . Irwin , mcgrawhilt, fifth edition.

    Kurland h , etal. 2010.  Leadership style and organizational learning the mediate effect of school vision . Journal of educational administration , No 48. Pp: 7-30.

    Macneil A  , Correa  a , Garcia – m4  v.j ,  cordon pozo  E. 2008 . leader ship and organizational learning role on innovation and performance : lessons from spain , industrial marlceting management 36 . pp:349-359.

    Morales V.J.G , Montes F.j. , Jover  A.J .2007.Influence of personal mastery on organizational performance though organizational learning and innovation in large firms and SMEs . Technovation 27 . pp: 547-568

    Neely  a , adams c , khennerly m . 2002. the performance prism:the scorecard for measuring and managing business success.financial times prentice hall, ch .5

    Santos-Vijande M.L. , Sanzo-Perez M.J. , Alvarez-Gonzalez L.I. , Vasquez-Casielles R.2005. Organizational Learning and Market Orientation: Interface and Effects on Performance. Industrial Marketing Management, 34, (3). pp:187-202.

    Shu hsien liao, Chi  Chuan Wu. 2010. System perspective of knowledgemanagement organizational learning and organization innovation. Expert systems with application, Vol37. PP: 1096-1103.

    Willam r.vill .1958. Eneironment  as   an  Influenee  on   managerial    Autonomy.  Ad  ministrative   seience   Quarterly. pp:  43-409.

    Wyer p,mason j . 1998 .an organization learning perspective to enhancing understanding of people management in small businesses. international journal of entrepreneurial behavior, Research , 4 , (2). pp:112-128

    Wyer p , mason j , theodorak opoulos n .2000 small business development and the learning organization . small business development ,6 ,(4) . pp:139-259

    Yuki  g . 2009. leading organizational learning : reflections on theory and research . the leadership quarterl,Vol 20. pp: 49-53.

     


موضوع پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, نمونه پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, جستجوی پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, فایل Word پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, دانلود پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, فایل PDF پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, پروژه درباره پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A.) گرایش: دولتی مقدمه طی چند دهه گذشته مفهوم هوش به صورت روز افزونی در پیشینه و تحقیقات روانشناسی و مدیریت به عنوان سازه ای که با رفتارهای متعدد انسان در محیط‌های مختلف ارتباط دارد معرفی شده است. از طرفی امروزه هوش[1]، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان‌ها و متفکران سازمانی از هوش تستی بر ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( (M.A مديريت دولتي گرايش مديريت مالي زمستان 1391 چکيده: هدف اين تحقيق، بررسي تاثير کاربرد فناوري اطلاعات بر عملکرد مديريت منابع انساني و عملکرد

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش تحول) چکیده در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کارآفرینی سازمانی درشرکت نوردولوله صفاساوه پرداخته شده است. در این راستا یادگیری سازمانی بر اساس الگوی نیفه و کارآفرینی سازمانی برمبنای الگوی اسکاربوروف و زیمرر مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری در این تحقیق کلیه کارکنان و پرسنل ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: "بازرگانی داخلی" مقدمه در علم مدیریت برای افزایش عملکرد کارکنان یک سازمان راهکارهای مختلفی از قبیل افزایش رضایت شغلی، اعمال نظارت مستمر و اجرای برنامه های تشویقی و تنبیهی و موارد دیگر پیشنهاد شده است. علاوه بر راهکارهای فوق که اکثرا جنبه بیرونی دارند، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند گه بر نوعی نگرش و انگیزه درونی در کارکنان ...

ثبت سفارش