فهرست:
چکیده ................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه...................................................................................................................................3
1-2- بیان مساله.............................................................................................................................3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................5
1-4- اهداف تحقیق.......................................................................................................................6
1-5- چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................7
1-6- فرضیات تحقیق...................................................................................................................8
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.....................................................................8
1-8- قلمرو انجام تحقیق ............................................................................................................9
فصل دوم: پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه.................................................................................................................................11
2-2- بخش اول: مبانی نظری یادگیری سازمانی..........................................................................11
2-2-1- تعریف یادگیری و یادگیری سازمانی.............................................................................11
2-2-2- تعریف سازمان یادگیرنده..............................................................................................12
2-2-3- تفاوت میان یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده.......................................................13
2-2-4- انواع سطوح یادگیری و تفاوت آنها..............................................................................14
2-2-5- سطوح یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگه ............................................................16
2-2-6- قابلیت یادگیری سازمانی...............................................................................................16
2-2-7- عناصر اصلی یادگیری از دیدگاه پیتر سنگه...................................................................18
2-2-8- روش های ارتقاء یادگیری سازمانی از نظر آرمسترانگ.................................................18
2-2-9- مراحل توانمندی یادگیری سازمانی از دیدگاه یونگ و آرتور........................................19
2-2-10- مراحل یادگیری سازمانی از دیدگاه گاروین................................................................19
2-2-11- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه ویک و لئون............................................................19
2-2-12- مولفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه گومز و همکاران...........................................20
2-2-13- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه نیفه.........................................................................21
2-2-14- مؤلفه های یادگیری سازمانی از دیدگاه پیتر سنگه......................................................22
2-3- بخش دوم: مبانی نظری پویایی محیطی.............................................................................23
2-3-1- پویایی محیطی..............................................................................................................24
2-3-2- پویایی گروهی..............................................................................................................24
2-3-3- مدیریت محیط سازمانی................................................................................................27
2-3-4- پیچیدگی محیطی..........................................................................................................28
2-3-5- رابطه محیط و ساختار .................................................................................................29
2-3-6- تحقیقات امری و تریست درباره ی محیط ...................................................................30
2-4- بخش سوم: مبانی نظری عملکردسازمانی..........................................................................32
2-4-1- معنای عملکرد..............................................................................................................32
2-4-2- عملکرد سازمانی .........................................................................................................33
2-4-3- موافقت نامه های عملکرد............................................................................................34
2-4-4- استاندارد های عملکرد.................................................................................................34
2-4-5- معیارهایی برای سنجش عملکرد..................................................................................35
2-4-6- عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف...................................................................35
2-4-6-1-عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری.....................................................................36
2-4-6-2-عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل...............................................................37
2-4-6-3-عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی..................................................................37
2-5- سوابق تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع تحقیق........................................................39
2-5-1-تحقیقات انجام شده در داخل کشور..............................................................................39
2-5-2-تحقیقات انجام شده در خارج کشور..............................................................................41
2- 5-3- جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق ..............................42
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه.................................................................................................................................44
3-2- روش تحقیق......................................................................................................................44
3-3- جامعه آماری......................................................................................................................44
3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه.............................................................................45
3-5- روش و ابزار جمع آوری داده های تحقیق........................................................................45
3-6- روایی و پایایی ابزار تحقیق................................................................................................46
3-7- روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها................................................................................46
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه.................................................................................................................................48
4-2- ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه ........................................................................48
4-2-1- داده های جمعیت شناختی مدیران شرکت کننده در تحقیق..........................................48
4-3- تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیات تحقیق.........................................................52
فصل پنجم: نیتجه گیری تحقیق
5-1- مقدمه ................................................................................................................................56
5-2-نتایج آمار توصیفی..............................................................................................................56
5-2-1-توصیف متغیر یادگیری سازمانی....................................................................................56
5-2-2-توصیف متغیر پویایی محیطی........................................................................................56
5-2-3-متغیر عملکرد سازمانی..................................................................................................56
5-3- یافتههای استنباطی............................................................................................................57
5-4- پیشنهادهای کاربردی ........................................................................................................58
5-5- محدودیتها.....................................................................................................................59
5-6- پیشنهادهای پژوهشی.........................................................................................................59
فهرست منابع ..............................................................................................................................60
پیوستها و ضمائم.....................................................................................................................66
منبع:
منابع فارسی
ابراهیمی ابولقاسم ، مردانی گیوی اسماعیل .1381.جایگاه شرکت های کوچک و متوسط در نظام های اقتصادی ،اجتماعی.
ارشدی نسرین.1386. طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب-منطقه اهواز . پایان نامه دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز .
آرمسترانگ مایکل . 1385 . مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی . ترجمه صفری سعید ، وهابیان امیر .چاپ اول.تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی.
آرمسترانگ مایکل . 1386 . مدیریت عملکرد راهبردهای اساسی و راهنمای عملی . ترجمه میرسپاسی ناصر ، کاوسی اسماعیل ، رشیدپور علی . چاپ اول. تهران: انتشارات میر .
استونر ج.ای ، اف وفری من آرا ، د.آر. گیلبرت . 1386 . مدیریت . ترجمه پارسائیان و اعرابی . دفتر پژوهشهای فرهنگی ، جلد اول .
اسفیجانی اعظم، نصرآبادی حیسنعلی بختیار ، نصرآبادی محمد بختیار. 1391. بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرینده با تمرکز بر زیرنظامهای مدیریت دانش و فناوری. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، شماره 66. صص 119-99.
افجه سیدعلی اکبر.(1388). مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، چاپ ششم. تهران: نشر سمت.
الزامی عصمت ، دماوندی ابراهیم. 1392. بررسی یادگیری سازمانی در مدارس. تهران:پنجمین همایش ملی آموزش.
الوانی سید مهدی. 1388. مدیریت عمومی . تهران: نشر نی.
ایمان محمدتقی . 1388. مبانی پارادایمی روش های تحقیق کمّی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و داانشگاه.
بیک زاد جعفر ، فتحی بنابی رقیه . 1391. ارزیابی یادگیری سازمانی منطقه 8عملیات انتقال گاز. مجله راهبرد یاس.شماره 29. ص 232-216.
جعفری حسن ، قنواتی نژاد زهرا ، میرزایی زهرا . 1392. وضعیت یادگیری سازمانی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1390. دو ماهنامه علمی پژوهشی جنتات پیر ، دوره چهارم شماره 1 . صص 87-8 .
جوانمرد حبیب الله ، سخایی فاطمه. 1388. بررسی رابطه بین مهارت های فردی، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی.فصلنامه بصیرت، سال 16، شماره44. صص 96-81.
جوهچ ماری . 1997. تئوری سازمان، مدرن، نمادین- تفسیری پست مدرن. ترجمه دانایی فرد حسن، 1392، چاپ چهارم. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
چوپانی حیدر سیادت ، کاظم پور علی ، رحیمی مریم ، ملکی رئوف ، حسنوند مسلم . 1392. افزایش یادگیری در سازمان ها در پرتو نقش آفرینی رهبران تحول افرین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1392-1391. فصلنامه مدیریت سلامت، شماره 52 . صص 50-37.
حاجی پور بهمن ، نظرپور کاشانی حامد . 1389.اولویت بندی انواع فرهنگ سازمانی طبق مدل کوئین بر مبنای میزان اثر گذاری آنها بر یادگیری سازمانی . نشریه اندیشه مدیریت راهبردی ، سال چهارم ، شماره 1. صص 208-181.
حجازی یوسف ، ویسی هادی. 1386. تبیین مؤلفه های یادگیری سازمانی در موسسات آموزش عالی کشاورزی(مطالعه موردی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، سال 13، شماره 4. صص 65-45.
خانعلیزاده رقیه ، کودنائیچ اسداله ، فانی علی اصغر ، مشبکی اصغر . 1389. رابطه بین توانمند سازیو یادگیری سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3. صص 43-21.
رابینز استیفن پی . 2000. مبانی رفتار سازمانی . ترجمه اکبیری قاسم ، 1390 ، چاپ اول. تهران: انتشارات حکیم باشی.
رابینز، استیفن پی. 1943.تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی. ترجمه الوانی سید مهدی ، دانایی فرد حسن،1379،چاپ سی ام. تهران : انتشارات صفار.ص177،ص317 .
رابیینز، استیفن پی. 1943. رفتار سازمانی: مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها. ترجمه الوانی سید محمد ، پارساییان علی،1378،چاپ یازدهم. تهران : انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
داریانی و دیگرن . 1386 . مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی . موسسه توسعه و بهبود عملکرد .
رحیمی غلامرضا ، وظیفه دمیرچی قادر ، سیدی میر حسین . 1390.مبانی مدیریت تحول. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر، چاپ اول.
رسته مقدم آرش . 1384. مطالعه ویژگی های سازمان یادگیرنده در یک سازمان یادد هنده . فصلنامه دانش مدیریت ، شماره 69. صص 101-73.
رضائیان علی. 1391. مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوازدهم. تهران:نشر سمت.
زارعی متین حسن، نیکمرام سحر ، احمدی مریم ، حیدری فائزه . 1391. بررسی تاثیر مولفه های رهبری معنوی بر قابلیت یادگیری سازمانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی 2، سال اول ، شماره 2. صص 122-108.
سایمونز رابرت . 1385. نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی.تهران : انتشارات آسیا .
سبحان اللهی محمد . 1378 . مدیریت بهبود عملکرد با تاکید بر روش کاربردی برای تشخیص مسائل و ارائه پیشنهاد بهبود . مدیریت و توسعه ، شماره 3 .
سبحانی نژاد مهدی ، شهائی بهنام ، یوزباشی علیرضا. 1385. سازمان یادگیرنده (مبانی نظری الگوی تحقیق وسنجش). تهران:نشر یسطرون.
سکاران اوما . 1388 . روشهای تحقیق در مدیریت . ترجمه صائبی محمد ، شیرازی محمود ، انتشارات موسسه آموزش عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، چاپ ششم .
سلیمی مقدم زهرا. 1388. بررسی مؤلفه های مدل دانشگاه یادگیرنده (مدل ویک و لئون) در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
سید جوادین سید رضا . 1386 . مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریه های مدیریت و سازمان . تهران : انتشارات نگاه دانش .
عارف نژاد محسن، امیرخانی طیبه ، سبحانی محمد. 1391.تبیین عوامل مؤثر برموفقیت سیستمهای اطلاعاتی: با تاکید بر عوامل سازمانی و یادگیری سازمانی(مطالعه ی موردی سازمان صنایع ومعادن استان اصفهان). فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات،دوره 4، شماره 13. صص 114-89 .
عباسی،عنایت.(1391).عوامل موثر بر یادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد8 ، شماره 2. صص 61-49
عباسی عنایت ، حجازی یوسف . 1389. نقش رهبری فرهنگ و یادگیری سازمانی در ارتقای عملکرد دانشکده های کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 56. صص 79-67.
فتحی رقیه . 1389. یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده . مجله کار و جامعه ، شماره 41 . صص 46-39.
ملکی نژاد امیر . 1385. تحلیلی بر نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی . فصلنامه راهبرد یاس ، شماره 8 زمستان . ص 141.
مورهد گریگوری ، گریفین ریکی دبیلو. 2011 . رفتار سازمانی، ترجمه دانایی فرد حسن ، معمارزاده غلامرضا ، 1392، چاپ نوزدهم . تهران: انتشارات مروارید .
میرحیدری اشرف ، سیادت سیدعلی ، هویدا رضا ، عابدی محمدرضا . 1391. رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیرشغلی با اشتیاق کاری مدیران . فصلنامه علمی-پژوهشی ورهیافتی نودرمدیریت آموزشی ،سال سوم،شماره 2. صص 154-139.
میرک زاده علی اصغر ، شیری نعمت الله، اله ویسی محمد ادریس ، کرمی دارابخانی رویا. 1391. نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-43، شماره3 . صص 459-447.
نعامی عبدالزهرا ، شکر شکن حسین. 1385. بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز . مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 8 . صص 92- 79.
نعامی عبدالزهرا ، پیریایی صالح . 1389. رابطه حیطه انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی با عملکرد شغلی در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان . دومین کنگره دو سالانه روانشناسی صنعتی وسازمانی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان).صص 41-33.
منابع خارجی
Arthur k , yeung. 1999.Organizational learning capability . new york , oxford , university press.
Asgharpour S . 2006. Performance Managementwith Emphasis on Evaluation of Human Resource. Journal of Industry, Vol 3. pp: 104
Atakam E.r. 2010. An empirical ondysisnlation between learning organizational and organizational commitment. procedia social and pehavioral sciences ,No 2. pp 3472-6.
Aydin b , Ceylon A. 2009.The effect of spintual leadership on organizational learning capacity . African journal of business management , vol 3. pp:184-190.
Ayse Saka , Helmout . 2010. Organizational learning as a situateroutin based activity. Journal of world business, No 41. PP: 41-48.
Bhatnagar j . 2006.Measuring organizational learning cap[bility in indian managers and establishing firm performance . linkage the learning organizational, Vo 13,No 5. pp: 416-433.
Bunch b , probst g . 2000. From organizational learning to knowledge management . paper provided by ecole de s hautes etudes commericiales , university sire de geneve.
Chien M. S. , Lawler J .S., Uen J.F . 2010 . Performance-based pay, procedural Justice and job performance for R & D professionals: evidence from the taiwanese high-tech sector . Human Resource Management,Vol 21,No12.pp:2234-2248.
Choo cw. 1998.The knowing organizational how organizational use information to construct meaning . craate knowledge and make decisions , new youk , oxford university press.
Churchmun e.w. 1968.the system approxch , new york :dell.p36.
Cohen m. 1991. individual learning and organizational routine:emerging connections. Organization science, 2(1).pp:135-139
Critner Robert , angelokinicki . 2001 . organization behavior .Irwin mcgrav hill , fifth edition , 2001 . pp: 657
Ferris D.L . 2008.Core self evaluation and hierarchical model of approach/avoidance motivation. The Thesis of Ph.D.of Philosophy, Waterloo University.
Feurer et al. 1995. Analaysis of Strategy Formulation and Implementation at Hewlett – Packard . Management Decision, Vol.33,No.10 .pp:4-16.
Hannah S.T , Lester P.B. 2009. A multilevel approac buildingand learning organizations. The leadership quarterly, No. 20 . PP: 34-38.
Hermann F, Alexander K ,Gerald M, Daniela W. 2012. Learning Orientation of SMEs and Its Impact on Firm Performance . Journal of Marketing Development and Competitiveness vol. 6(3) 2012.
Hsu Ch . 2008. Knowledge Sharing Practices As a Facilitating Factor For Improving Organizational Performance Through Human Capital : A Preliminary Test . Science Direct ,pp:1316-1326.
Kandemir A. 2004.A conceptualization of an organizational learning culture in international joint ventures. industrial marketing management , vol 34.pp: 430-439.
Kreitner r , kinicki A. 2001.Organizational behavior . Irwin , mcgrawhilt, fifth edition.
Kurland h , etal. 2010. Leadership style and organizational learning the mediate effect of school vision . Journal of educational administration , No 48. Pp: 7-30.
Macneil A , Correa a , Garcia – m4 v.j , cordon pozo E. 2008 . leader ship and organizational learning role on innovation and performance : lessons from spain , industrial marlceting management 36 . pp:349-359.
Morales V.J.G , Montes F.j. , Jover A.J .2007.Influence of personal mastery on organizational performance though organizational learning and innovation in large firms and SMEs . Technovation 27 . pp: 547-568
Neely a , adams c , khennerly m . 2002. the performance prism:the scorecard for measuring and managing business success.financial times prentice hall, ch .5
Santos-Vijande M.L. , Sanzo-Perez M.J. , Alvarez-Gonzalez L.I. , Vasquez-Casielles R.2005. Organizational Learning and Market Orientation: Interface and Effects on Performance. Industrial Marketing Management, 34, (3). pp:187-202.
Shu hsien liao, Chi Chuan Wu. 2010. System perspective of knowledgemanagement organizational learning and organization innovation. Expert systems with application, Vol37. PP: 1096-1103.
Willam r.vill .1958. Eneironment as an Influenee on managerial Autonomy. Ad ministrative seience Quarterly. pp: 43-409.
Wyer p,mason j . 1998 .an organization learning perspective to enhancing understanding of people management in small businesses. international journal of entrepreneurial behavior, Research , 4 , (2). pp:112-128
Wyer p , mason j , theodorak opoulos n .2000 small business development and the learning organization . small business development ,6 ,(4) . pp:139-259
Yuki g . 2009. leading organizational learning : reflections on theory and research . the leadership quarterl,Vol 20. pp: 49-53.