فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 2
2-1 بیان مسأله. 3
3-1 ضرورت تحقق.. 5
4-1 اهداف تحقیق.. 7
5-1 مدل مفهومی.. 7
6-1 فرضیات تحقیق.. 8
7-1 روش شناسی تحقیق.. 8
8-1 جامعه آماری، روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 9
9-1 قلمرو تحقیق.. 9
1-9-1 قلمرو موضوعی.. 9
2-9-1 قلمرو مکانی.. 9
3-9-1 قلمرو زمانی.. 9
9-1 تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 10
10-1 تعریف واژگان کلیدی و مفاهیم اصلی.. 10
11-1 خلاصه فصل.. 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
1-2 مقدمه. 13
2-2 مسئولیت اجتماعی شرکت.. 14
3-2 گسترش اهمیت مسئولیت اجتماعی در عصر جهانی شدن. 17
4-2 سیر تاریخی مسئولیت سازمانها روندهای سه گانه ذیل را طی کرده است: 21
1-4-2 سیر تاریخی شکلگیری مفهوم مسئولیت اجتماعی.. 21
2-4-2 حد و مرز مسئولیتها 25
5-2 مسئولیت اجتماعی مدیران. 29
6-2 مدلهای مسئولیت اجتماعی: 29
7-2 تئوریهایی برای تجزیه و تحلیل و توضیح مسئولیت اجتماعی: 31
1-7-2 تئوری ذینفعان: 31
2-7-2 تئوری قرارداد اجتماعی: 31
3-7-2 تئوری مشروعیت (قانونی بودن): 32
4-7-2 تئوری نمایندگی: 32
8-2 مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت: 33
9-2 مشکلات عمده در راه پذیرش مسئولیت اجتماعی: 34
10-2 بررسی مدل های مطرح در مبحث مسئولیت اجتماعی.. 36
1-10-2 مدل حلقه ای متحد المرکز مسئولیت اجتماعی شرکت.. 36
1-10-2 مدل هرمی مسئولیت اجتماعی شرکت (1991) 37
3-10-2 مدل دایره های متقاطع مسئولیت اجتماعی شرکت.. 39
11-2 تاریخچه اشتیاق شغلی.. 41
12-2 تعاریف و دیدگاه های اشتیاق شغلی.. 43
13-2 پیشینه تحقیقات.. 46
1-13-2 پیشینه تحقیقات خارجی.. 46
2-13-2 پیشینه تحقیقات داخلی.. 48
14-2 مدل مفهومی تحقیق.. 52
15-2 خلاصه فصل.. 54
فصل سوم: روش تحقیق
1-3 مقدمه. 56
2-3 روش تحقیق.. 57
3-3 متغیرهای تحقیق.. 58
4-3 جامعه و نمونۀ آماری.. 59
1-4-3 جامعۀ آماری.. 59
2-4-3 نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 59
5-3 روش های گردآوری داده ها 60
1-5-3 مطالعات کتابخانه ای.. 61
2-5-3 مطالعات میدانی.. 61
6-3 روایی و پایایی ابزار. 66
1-6-3 روایی.. 66
2-6-3 پایایی پرسشنامه. 67
7-3 روش های تحلیل داده ها و آزمون فرضیات.. 69
1-7-3 T تک نمونهای.. 69
2-7-3 آزمون مقایسه میانگین دو جامعه (Independent-Sample T Test). 70
3-7-3 آزمون مقایسه میانگین چندجامعه (ANOVA): 70
4-7-3 تحلیل عاملی تأییدی.. 71
5-7-3 مدل معادلات ساختاری.. 72
8-3 خلاصه فصل.. 72
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
1-4 مقدمه. 74
2-4 تحلیل و توصیف دادههای جمعیت شناختی: 75
3-4 شاخصهای آماری مرتبط با بررسی متغیرها در نمونه تحقیق: 81
4-4 یافته های جانبی.. 83
1-4-4نتایج آزمون میانگین یک جامعه آماری (t): 83
2-4-4 آزمون میانگین دو جامعه: 86
3-4-4 آزمون مقایسه میانگین چند جامعه (ANOVA): 90
5-4 تحلیل عاملی.. 103
6-4 آزمون فرضیه های تحقیق.. 110
7-4 خلاصه فصل.. 113
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 خلاصه تحقیق.. 116
2-5 فرضیه ها و مدل تحقیق.. 116
3-5 بحث و نتیجه گیری.. 117
4-5 پیشنهادهای کاربردی، بر اساس یافته های پژوهش: 123
5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی.. 127
6-5 محدودیت های تحقیق: 129
7-5 خلاصه فصل.. 130
منابع. 131
پیوست.. 139
منبع:
ازکیا، مصطفی و دربان آستانه، علیرضا (1382)، روش های کاربردی تحقیق، تهران: کیهان
الوانی، سید مهدی(1380)، تصمیم گیری و تعییین خط مشی دولتی، چاپ نهم، سمت.
الوانی، سید مهدی (1381)، تصمیم گیری و خط مشی دولتی، چاپ هفتم، پیام نور.
الوانی، سید مهدی و شریف زاده، فتاح(1381)، فرایند خط مشی گذاری عمومی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
الوانی، سید مهدی و قاسمی، احمدرضا (1377)، مدیریت و مسئولیت های اجتماعی مدیران، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
امینی، فضل الله (1378)، بررسی تطبیقی مسئولیت های اجتماعی مدیران در واحد های دولتی و خصوصی، مطالعه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی.
ایران نژاد، پاریزی، مهدی (1371)، مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی مدیریت، دانش مدیریت، شماره 18.
ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻥ، ﻋﺒﺎﺱ، ﺳﺮﻣﺪ، ﺯﻫﺮﻩ ﻭ ﺣﺠﺎﺯﻱ ، ﺍﻟﻬﻪ. (١٣٨٠)." ﺭﻭﺵﻫﺎﻱ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ"، ﻧﺸﺮ ﺁﮔﺎﻩ، تهران.
پی لستر، جیمز و جی آر، جوزف (1381)، چاپ اول، ترجمه مجتبی تبری و دیگران، نشر ساوالان.
تسلیمی، محمد سعید (1378)، تحلیل فرایندی خط مشی گذاری و تصمیم گیری، چاپ اول، سمت.
جوان روح، سعید (1386)، مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، نشریه صنعت خودرو، شماره 109.
حافظ نیا، محمدرضا (1377)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت
خاکی، غلامرضا (1379)، روش تحقیق با رویکردی به مطالعه نویسی، تهران: بازتاب.
دلاور، علی (1382)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: ویرایش
ذوالریاستین، عبدالمجید (1380)، روش تحقیق در مدیریت، تهران: بازتاب
ساروخانی، باقر (1381)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: بینشها و فنون، تهران: ژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سکاران، اوما (1381)، روش های تحقیق در مدیریت، مترجم: صائبی، محمد، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
عزتی، مرتضی (1376)، روش تحقیق در علوم اجتماعی: کاربرد در زمینه مسایل اقتصادی، تهران: نورعلم
علیزاده، محمد (1383)، به سوی مسئولیت اجتماعی بیشتر، تدبیر، 144
فرهنگی، علی اکبر و صفرزاده، حسین (1387)، روشهای تحقیق در علوم انسانی (با نگرشی بر مطالعه نویسی)، تهران: پیام پویا
قاسمی، احمد رضا(1377)، زمینه های مسئولیت اجتماعی مدیران، تدبیر، 89.
قربانی محمد و دیگران (1384)، اخلاق و مسئولیت اجتماعی مدیران، مدیریت فردا.
قلی پور، رحمت الله (1387)، تصمیم گیری سازمانی و خط مشی گذاری عمومی، چاپ اول
کاظمی، سید علی (1385)، مدیریت سیاسی و خط مشی گذاری، چاپ پنجم، دفتر نشر فرهنک اسلامی.
گالبرایت، جان کنت (1371)، آناتومی قدرت، ترجمه محبوبه مهاجر، نشر سروش، تهران.
مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1386)، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS، تهران: کتاب نو
میلتوان، فریدم (1970)، مسئولیت های اجتماعی بنگاه، نیویورک تایمز، 13 سپتامبر.
هاولت، مایکل و رامش ام، (1380)، مطالعه خط مشی عمومی، چاپ اول، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
هیوز، اون (1383)، مدیریت دولتی نوین، چاپ پنجم، ترجمه سید مهدی الوانی و دیگران، مروارید.
Anselmsson, J. and Johansson, U.(2007), “Corporate social responsibility and the positioning of grocery brands”, International Journal of Retail & distribution Management, Vol.35 No.10, pp. 835-856.
Bakker, A.B. & Schaufeli, W.B. (2008). Positive organizational behavior: Engaged employees in flourishing organizations. Journal of Organizational Behavior, 29, 147_154.
Bartlet, L.J. & Golob.U (2007), “Communicating about corporate social responsibility: A comparative study of CSR reporting in Australia and Slovenia”, Public Relations Review , Vol.33.
Berger, I. E., P. H. Cunningham and M. E. Drumwright: 2006, ‘Identity, Identification, and Relationship Through Social Alliances’, Journal of the Academy of Marketing Science 34(2), 128–137
Bettencourt, L. A.: 1997, ‘Customer Voluntary Performance: Customers as Partners in Service Delivery’, Journal of Retailing 73(3), 383–406.
Brammer, S., A. Millington and B. Rayton: 2007, ‘The Contribution of Corporate Social Responsibility to Organizational Commitment’, International Journal of Human Resource Management 18(10), 1701–1719.
Brown, T. J. and P. A. Dacin: 1997, ‘The Company and the Product: Corporate Associations and Consumer Product Responses’, Journal of Marketing 61(1), 68–84.
Brown, T. J. and P. A. Dacin: 1997, ‘The Company and the Product: Corporate Associations and Consumer Product Responses’, Journal of Marketing 61(1), 68–84.
Brown, T. J., P. A. Dacin, M. G. Pratt and D. A. Whetten: 2006, ‘Identity, Intended Image, Construed Image, and Reputation: An Interdisciplinary Framework and Suggested Terminology’, Journal of the Academy of Marketing Science 34(2), 99–106.
Demerouti, E. & Bakker, A.B. (2008). The Oldenburg Burnout Inventory: A good alternative to measure burnout and engagement. In J.R.B. Halbesleben (Ed.), Handbook of stress and burnout in health care. Hauppauge, NY: Nova Science.
Freeney, Y. & Tiernan, J. (2006). Employee engagement: An overview of the literature on the proposed antithesis of burnout. The Irish Journal of Psychology, 27, 130-141.
Geva, A. (2008). Three Models of Corporate Social Responsibility: Interrelationships between Theory, Research, and Practice, Business and Society Review, 113(1), 1-41.
Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Hayes, T. L. (2002). Business-unit-level relationship between employee satisfaction, employee engagement, and business outcomes: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87, 268–279.
Hallberg, U.E., Johansson, G. & Schaufeli, W.B. (2007). Type A behavior and work situation: Associations with burnout and work engagement. Scandinavian Journal of Psychology, 48, 135_142.
Hond F, Bakker F & Neergard P (2007), ‘Managing Corporate Social Responsibility in Action’, Ashgate Publishing, Great Britain.
Jamali et al (2009), “A Three Country Comparative Analysis of Managerial Perspectives: insights From Lebanon, Syria and Jordan”, Journal Of Business Ethics, Vol. 85, PP.173-192.
Kahn, W. A. (1990). The psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal, 33, 692–724.
Kahn, W.A. (1992). To be fully there: Psychological presence at work. Human Relations, 45, 321_349
Kotler, P. and Lee, N. (2004), Corporate Social Responsibility, JohnWiley & Sons, New York, NY.
Larson, B. V., K. E. Flaherty, A. R. Zablah, T. J. Brown and J. L. Wiener: 2008,‘Linking Cause-Related Marketing to Sales Force Responses and Performance in a Direct Selling Context’, Journal of the Academy of Marketing Science 36(2), 271–277.
Lee, E.M., et al(2011), “Does perceived consumer fit matter in corporate social responsibility issue?”, Journal of Business Reseach, ARTICLE IN PRESS.
Lichtenstein, D. R., M. E. Drumwright and B. M. Braig: 2004, ‘The Effect of Corporate Social Responsibility on Customer Donations to Corporate-Supported Nonprofits’, Journal of Marketing 68(4), 16–32.
Luo, X. and C. B. Bhattacharya: 2006, ‘Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction, and Market Value’, Journal of Marketing 70(4), 1–18.
Maak, T & Pless, N (2006) ‘Responsible Leadership’, Routledge, London & New York.
Macey, W. H., & Schneider, B. (2008). The meaning of employee engagement. Industrial and Organizational Psychology: Perspectives on Science and Practice, 1, 3–30
Maignan, I. and Ferrell, O.C. (2004), “Nature of corporate responsibilities: perspectives from American, French, and German consumers”, Journal of Business Research, Vol. 56,pp. 55-67.
Marin, L. and S. Ruiz: 2007, ‘‘‘I Need You Too!’’ Corporate Identity Attractiveness for Consumers and the Role of Social Responsibility’, Journal of Business Ethics 71(3), 245–260.
Maslach, C., & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. San Francisco, CA: Jossey-Bass
Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. (1996). Maslach burnout inventory: Manual (3rd ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
McKinsey and Company(2007), “shaping the New Rule of Competition: UN Global Compact Participant mirror”.
Mirfazli, E. (2008), Evaluate corporate social responsibility disclosure at annual report companies in multifarious group of industry member of Jakarta Stock Exchange (JSX), Indonesia.
Mittal, R. (2008). Corporate social responisility-consumer’s perspective, MA Dissertation, University of Nottinghom.
Mittal, R. K. et al (2008), an analysis of linkage between economy value added and corporate social responsibility, Management Decision, 460(9), 1437-1443.
Perez, R.C.(2009), “Effects of Perceived Indentity Based on Corporate Social Responsibility: The Role of Consumer Identification with Company”, Corporate Reputation Review, Vol.12 No.2 pp.177-191.
Peterson, D. K.: 2004a, ‘The Relationship Between Perceptions of Corporate Citizenship and Organizational Commitment’, Business & Society 43(3), 296–319.
Peterson, D. K.: 2004b, ‘Recruitment Strategies for Encouraging Participation in Corporate Volunteer Programs’, Journal of Business Ethics 49(4), 371–386.
Rodrigo, P. and D. Arenas: 2008, ‘Do Employees Care About CSR Programs? A Typology of Employees According to their Attitudes’, Journal of Business Ethics 83(2), 265–283.
Rothbard, N.P. (2001). Enriching or depleting? The dynamics of engagement in work and family role. Administrative Science Quarterly, 46, 655-684.
Saks, A.M. (2006). Antecedents and consequences of employee engagement. Journal of Managerial Psychology, 21, 600-619.
Salanova, M., Agut, S. & Peiro, J.M. (2005). Linking organizational resources and work engagement to employee performance and customer loyalty: The mediating role service climate. Journal of Applied Psychology, 90, 1217-1227.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., Gonzales-Roma, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71–92.
Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement. Journal of Organizational Behavior, 25, 293–315.
Schaufeli, W.B., Taris, T.W. & Bakker, A.B. (2006). Dr. Jekyll and Mr. Hyde: On the differences between work engagement and workaholism. In R.J. Burke (Ed.), Research companion to working time and work addiction (pp. 193_217). Northampton: Edward Elgar.
Schaufeli, W.B. & Salanova, M. (2007). Work engagement: An emerging psychological concept and its implications for organizations. In S.W. Gilliland, D.D. Steiner & D.P. Skarlicki (Eds.), Research in social issues in management: Vol. 5. Managing social and ethical issues in organizations. Greenwich, CT: Information Age Publishers.
Scott, K.S., Moore, K.S. & Miceli, M.P. (1997). An exploration of the meaning and consequences of workaholism. Human Relations, 50, 287_314.
Sen, S. and C. B. Bhattacharya: 2001, ‘Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer Reactions to Corporate Social Responsibility’, Journal of Marketing Research 38(2), 225–243.
Shahin, A. & Zairi, M. (2007), Corporate Governance as a critical element for driving excellence in corporate social responsibility,, international journal of Quality and reliability management, 240(7), 753-770.
Smidts, A., A. Th. H. Pruyn and C. B. M. van Riel:2001, ‘The Impact of Employee Communication and Perceived External Prestige on Organizational Identification’, Academy of Management Journal 44(5), 1051–1062.
Sonnentag, S. (2003). Recovery, work engagement, and proactive behavior: A new look at the interface between non-work and work. Journal of Applied Psychology, 88, 518–528.
Taris, T.W., Schaufeli, W.B., & Shimazu, A. (in press). Workaholism versus engagement: What’s the difference? In A.B. Bakker & M.P. Leiter (Eds.), Work engagement: Recent developments in theory and research. New York: Psychology Press.
Valentine, S. and G. Fleischman: 2008, ‘Ethics Programs, Perceived Corporate Social Responsibility and Job Satisfaction’, Journal of Business Ethics 77(2), 159–172.
Welford,R. (2005), “Corporate Social Responsibility in Europe, North America and Asia”, Greenleaf Publishing.
Wild, C.: 1993, ‘Corporate Volunteer Programs: Benefits to Business’, The Conference Board Report Report No. 1029, New York, NY.