فهرست:
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه ..................................................................................................................2
بیان مسأله.............................................................................................................3
ضرورت و اهمیت پژوهش...................................................................................5
چهارچوب نظری تحقیق.......................................................................................6
اهداف پژوهش ....................................................................................................10
سوال تحقیق........................................................................................................10
فرضیات تحقیق....................................................................................................10
تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.......................................................................10
1-8-1) تعریف عملیاتی عدالت سازمانی ................................................................10
1-8-2) تعریف عملیاتی رفتار شهروندی سازمانی ..................................................11
1-8-3) تعریف عملیاتی متغیر میانجی....................................................................13
1-9 ) قلمرو تحقیق.........................................................................................................13
فصل دوم: ادبیات تحقیق
بخش اول: عدالت سازمانی
2-1) مقدمه......................................................................................................................16
2-2)مفهوم لغوی عدالت..................................................................................................17
2-3) مفهوم عدالت در اندیشه های سیاسی.....................................................................17
2-3-1) مفهوم عدالت در اندیشه های سیاسی قدیم.......................................................17
2-3-2) مفهوم عدالت در اندیشه های سیاسی جدید..............................................................18
2-4) جایگاه ادراک در عدالت سازمانی...................................................................................19
2-5) عدالت سازمانی .............................................................................................................20
2-6) ابعاد عدالت سازمانی
2-6-1) عدالت توزیعی..........................................................................................................21
2-6-2)عدالت رویه ای .........................................................................................................22
2-6-3) عدالت مراوده ای......................................................................................................22
2-6-3-1) ویژگی های عدالت مراوده ای..............................................................................23
2-7) کانون های عدالت سازمانی .........................................................................................24
2-8) عوامل مؤثر بر عدالت سازمانی ....................................................................................25
2-9) سبک رهبری و عدالت سازمانی ..................................................................................26
2-10) ابعاد محتوایی ساختار عدالت سازمانی .....................................................................26
بخش دوم : رفتار شهروندی سازمانی
2-11) تعریف رفتار شهروندی سازمانی ................................................................................31
2-12) ابعاد رفتار شهروندی ...................................................................................................31
2-13 ) ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی ...........................................................................34
2-14) عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی ..............................................................34
2-15) رابطه مبادله رهبر- عضو با رفتار شهروندی سازمانی ..................................................37
2-16) سایر حیطه های رفتار شهروندی سازمانی ...................................................................37
2-17)مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی ....................................................................38
2-18) رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ......................................................39
بخش سوم: مبادله رهبر – عضو (پیرو)
2-19) تعریف تئوری مبادله رهبر- عضو ...................................................................................42
2-20) روابط در تئوری مبادله رهبر – عضو ..............................................................................42
2-21 ) پیش زمینه های مبادله رهبر – عضو .............................................................................43
2-22 ) بهبود کیفیت تبادلات رهبر- عضو .................................................................................43
2-23)تأثیر مبادله رهبر – عضو بر رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی ........................................45
بخش چهارم: پیشینه
2-24 )پیشینه تحقیق ...................................................................................................................47
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 ) مقدمه ................................................................................................................................54
3-2 ) روش پژوهش ....................................................................................................................54
3-3)جامعه آماری .........................................................................................................................54
3-4 ) نمونه آماری.......... .............................................................................................................54
3-4-1 )روش نمونه گیری............................................................................................................54
3-4-2 ) حجم نمونه ...................................................................................................................55
3-5 ) شیوه جمع آوری داده ها ....................................................................................................55
3-6 ) روایی و پایایی ...................................................................................................................56
3-7 ) روشهای تجزیه و تحلیل داده ها .......................................................................................57
3-7-1 ) بخش توصیفی داده ها (آمار توصیفی) ........................................................................ 57
3-7-2 ) بخش تحلیلی داده ها ( آمار استنباطی)........................................................................ 57
فصل چهارم: جمع آوری و تحلیل داده ها
4-1 ) مفدمه .............................................................................................................................59
4-2 ) توصیف متغیرهای تحقیق ..............................................................................................59
4-2-1 ) آمار جمعیت شناختی .................................................................................................59
4-2-2 )آمار توصیفی متغیر های تحقیق..................................................................................61
4-3) آزمون فرضیه های تحقیق ..............................................................................................65
4-3-1) آزمون فرضیه اول ........................................................................................................65
4-3-2)آزمون فرضیه دوم ........................................................................................................67
4-3-3) آزمون فرضیه سوم ....................................................................................................68
4-3-4) آزمون فرضیه چهارم ...................................................................................................70
4-3-5) آزمون فرضیه پنجم ......................................................................................................72
4-3-6) آزمون فرضیه ششم .......................................................................................................74
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 ) مقدمه ................................................................................................................................77
5-2 ) نتایج آمار توصیفی ............................................................................................................77
5-3 ) نتایج آمار استنباطی ...........................................................................................................78
5 -3-1)نتیجه آزمون فرضیه اول..................................................................................................78
5-3-2) نتیجه آزمون فرضیه دوم ..................................................................................78
5-3-3) نتیجه آزمون فرضیه سوم .................................................................................................79
5-3-4 ) نتیجه آزمون فرضیه چهارم .........................................................................................79
5-3-5) نتیجه آزمون فرضیه پنجم ...........................................................................................79
5-3-6) نتیجه آزمون فرضیه ششم .....................................................................................................80
5-4) پیشنهاداتی برای سازمان ............................................................................................................82
5-5 ) محدودیت های پژوهش ..........................................................................................................83
5-6 ) پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی .................................................................................................83
منابع و مأخذ
الف) منابع فارسی ..............................................................................................................................85
ب ) منابع انگلیسی .............................................................................................................................87
ضمائم و پیوستها ...............................................................................................................................90
پرسشنامه ها ........................................................................................................................99
منبع:
منابع فارسی :
1-ابیلی، خدایار، کریم شاطری، علیرضا یوزباشی، حاتم فرجی ده سرخی،1388، رفتار شهروندی سازمانی، ویژگی ها، ابعاد، متغیرهای پیش شرط و پیامدها، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی
2 - اسلامی ، حسن ، سیار، رفتار شهروندی سازمانی ، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، 1386،
سال هجدهم ، شماره 187، ص ص59-56
3- اسلامی، حسن، نادر بهلولی زیناب، ،بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، فراسوی مدیریت،1387، سال چهارم شماره 14،ص ص108- 73
4- اسلامی، حسن. (1387)، رفتار شهروندی سازمانی، تدبیر، 1386، شماره 187
5- اسمعیلی گیوی، محمدرضا،کارکردهای درون سازمانی و برون سازمانی عدالت، فصلنامه سیاسی – اجتماعی برداشت دوم، 1387، سال پنجم ، شماره 8، ص ص 230-201
6- افجه، سیدعلی اکبر؛ 1385، مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، تهران، سمت، چاپ پنجم، ص467.
7- ایران نژاد پاریزی، مهدی ، پرویز ساسان گهر، 1383 ، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، چاپ هشتم ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، انتشارات موسسه عالی بانکداری ایران
8- پورعزت، علی اصغر، آرین قلی پور، بررسی موانع ساختاری تحقق عدالت در سازمان، فصلنامه سیاسی – اجتماعی برداشت دوم ، 1387، سال پنجم، شماره 8، ص 248- 231
9 – جواهری کامل،مهدی،تأثیر عدالت سازمانی، رابطه رهبر-عضو، اعتمادو توانمندسازی روان شناختی بر رفتارهای شهروندی سازمانی، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس ،1388 ، سال ششم ، شماره24،ص ص 24 – 7
10- حسین زاده،علی ، محسن ناصری،عدالت سازمانی، نشریه تدبیر، 1386 ، سال هجدهم ، شماره 190 ،ص 23 - 18
11 - دانائی فرد، حسن ، عباس ابراهیمی بلوطبازه، 1388 ، رفتار شهروندی در سازمان های دولتی: تأملی بر مبانی و رویکردهای تاملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی
12- ذاکر اصفهانی، عدالت سازمانی نقطه آغاز در گفتمان پیشرفت و عدالت، فصلنامه سیاسی – اجتماعی برداشت دوم، 1387، سال پنجم، شماره 8 ،ص ص 12 – 7
13- رابینز، استیفن . پی ، 1387، رفتار سازمانی، مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد اول، فرد ، چاپ دوازدهم ، تهران انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی
14- رامین مهر،حمید،بررسی رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی ورفتار شهروندی سازمانی، مدیرت تحول،1388،سال اول،شماره 2 ، ص ص89-65
15- رایج،حمزه، سیدرضا سیدجوادین، حمیدرضا یزدانی،1386، ارائه و تبیین مدلی برای چگونگی تأثیرگذاری سبک های رهبری تحول آفرین و مبادله رهبر- پیرو بر رفتار شهروندی سازمانی، دانشور، سال هفدهم ،شماره 41 ،ص ص120– 103
16- رحمانی، زین العابدین ، امیرعباس یزدانی، مصطفی قلی زاده، 1388 ، بررسی موضوعی پول چاپی در سازمان ها ، معضل یا راهکار؟ - اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی
17- رسولی،رضا ، بهنام شهائی، تأثیر رویکرد مبادله رهبر-پیرو بر رضایت شغلی کارکنان شعبه های تأمین اجتماعی تهران،چشم انداز مدیریت،1388،شماره 33، ص ص 84-67
18- رضائیان،علی ، فرج اله رحیمی، ، بررسی تأثیرگذاری عدالت رویه ای بر رفتار شهروندی سازمانی بالحاظ کردن نقش اعتماد سازمانی،چشم انداز مدیریت،1387،شماره 29 ،ص ص 87-69.
19- رضایی کلید بری،حمیدرضا. سعید باقر سلیمی، 1387، نقش عدالت سازمانی در تقویت رفتار شهروندی سازمانی. اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،
20- شکرکن،حسین، عبدالزهرا نعامی ، بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی ، علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1383، دوره سوم،سال یازدهم شماره 1و2 ص ص 92- 72
21- غفار زاده ، احمد، گودرزوندچگینی، حسین گنجی نیا، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتارشهروندی سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 1388، شماره 61 ، ص ص 120 -91
22- کریتنر، رابرت، کینیکی، آنجلو؛ مدیریت رفتار سازمانی، علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، تهران، پیام پویا،.چاپ دوم، ص513
23- متقی، پیمان، زهرا علی پور درویشی، مصطفی ادیب،1388، اصطکاک اجتماعی و رفتار شهروندی در سازمان؛ تبیین نقش مدیریت منابع انسانی و ادراک عدالت، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی
24- مرادی، محمدرضا و همکاران، 1389 ، رابطه سبک های رهبری تحول آفرین _ تبادلی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران،مدیریت ورزشی،شماره 8 ، ص ص150– 125
25- مقیمی ، سید محمد، رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل، مجله فرهنگ مدیریت، 1387، سال سوم، شماره 11،ص ص49-48
26- مورهد، گریفین، 1387، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، چاپ سیزدهم، تهران ، انتشارات مروارید
: منابع انگلیسی
28-Ambrose, M. 2002. Contemporary justice research: A new look at familiar questions. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89: pp803-812.
29- Bass B.M., Avolio B.J., Goodheim L; 1987 Biography and the assessment of transformational leadership at the world-class level ;Journal of Management. 13, pp 1-7
30- Cohen- charash, Yochi & Paul E. Spector. 2001; "The role of justice in organizations: ameta – analysis; organizational behavior and human decision processes" , 86 , pp 278-323
justice: A Construct Validation of a Measur", Journal of Applied psychology,. 86.pp 386 – 400
31- Cropanzano, R. and Greenberg, J. 1997." Progress in organizational justice. Tunneling through the maze",In I.T.Robertson AndC.L Cooper (Eds.) International Review Of Industrial And Organizational Psychology, 12،pp 317-372
32- Cropanzano, R., Prehar, C. A., & Chen, P. Y. 2002. Using social exchange Colquitt Jason A (2001)," On the Dimensionality of Organizational
theory to distinguish procedural from Differing effects of fair procedures and treatment on work relationships. Academy of Management Journal, 43: pp 738-748.
33- Fernandes, Cedwyn and Awamleh, Raed (2006) ,"Impact of organizational justice in an expatriate work environment" ,Management Research News,. 29. 11, pp 701-712
34- Flemming, P.L; 2009، A study of the relationship between transformational leadership traits and organizational culture types in improving performance in public sector organizations: Caribbean perspective, Dissertation for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University, , p33
35-.Ince.Mehmet.2011. The Effect of Employees' Perceptions of Organizational Justice on Organizational Citizenship Behavior: An Application in Turkish Public Institutions. International Journal of Business and Management. 6,p6.
36-Kang, D.S. Stewart, J; 2007,Leader-member exchange (LMX) theory of leadership and HRD Development of units of theory and laws of interaction. Leadership & Organization Development Journal .28, p534.
37- Karriker J. H & Williams.M.L. . 2009 . Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior: A Mediated Multifoci Model . Journal of Management 35: p112
38- Malatesta, R. M., & Byrne, Z. S. 1997. The impact of formal and interactional procedures on organizational outcomes.Paper presented at the 12th annual conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology.St. Louis,
39- Masterson,S.S.(2001),"A trickle-down model of organizational justice: Relating employees and customers' perceptions of and reactions to fairness" , Journal of Applied Psychology, 86,pp 594-604
40- Masterson, S. S., Moye, N. A., & Bartol, K. M. 2003. Social exchange and justice: Further examining the source of justice. Paper presented at the 18th annual conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, Orlando, FL.
41- Moorman, R. H. 1991. Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: Dofairness perceptions influence employee citizenship? Journal of Applied Psychology, 76:pp 845-855.
42- Nabatchi Tina & Blomren Bingham Lisa & Henning Good David (2001), "Organizational Justice and Workplace mediation : a six factor model",school of public and Environmental Affairs , Indiana Conflict --Resolution Institute , Indiana University , Bloomington ,Indiana , USA International Journal of ConflictManagement. 18. 2, pp. 148 -174
43- Niehoff, B. P., & Moorman, R. H. (1993). Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 36(3): pp 527-556
44- Organ, D. W. 1988. Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.
45- Podsakoff, P. M., & MacKenzie, S. B. 1993. Citizenship behavior and fairness in organizations: Issues and directions for future research. Employee Responsibilities and Rights Journal, 6: pp 257-269
46 - Robinson, S. L. 1996. Trust and breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41: pp 574 - 599
47- Rupp, D. E., & Cropanzano, R. 2002. The mediating effects of social exchange relationships in predicting workplace outcomes from multifoci organizational justice. Organizational Behavior and Human Decision Processes,
48- Williams, L. J., & Anderson, S. E. .1991,. Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management17: pp 601-617.