پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان

word 1 MB 31115 94
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد

    (M.A)

    رشته مدیریت دولتی گرایش مالی

    چکیده

     

       کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد.کسب و کارهای کوچک بهترین مآمن برای فعالیتهای کار آفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت ها و تواناییهای کارآفرینانه برخوردار باشند.بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی روی رشد شرکتهای کوچک در شهر گلپایگان می باشد .نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 60 شرکت از شرکتهای کوچک در شهر گلپایگان است، که با استفاده از فرمول ککران به دست آمده است. ابزار گردآوری داده­ها در این تحقیق پرسشنامه می باشد. با توجه به نوع مطالعه و متغیرهای آن و با توجه به مسئولیت کارآفرینی و حجم اطلاعاتی که در اختیار مدیران ارشد قرار دارد، پرسشنامه ها به طور خاص در اختیار این مدیران قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده است .پرسشنامه شامل 15 سؤال بوده و برای سنجش روایی پرسشنامه ها در ابتدا سعی شد  از پرسشنامه- های استاندارد بهره گرفته و با استفاده از آن ها پرسش نامه ی ابتدایی تدوین شد و جهت تعیین پایایی پرسشنامه مذکور نیزاز آلفای کرونباخ و روش ثبات درونی استفاده شد که میزان آلفای بدست آمده نشانگر پایایی مناسب بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی می باشد.در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل و بررسی داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی )ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون  وآزمون دوربین واتسون و کولموگوروف- اسمیرنوف ( و نرم افزار SPSS  استفاده شده است. نتایج نشان  می دهد که بین جهت گیری کارآفرینی با رشد فروش و رشد کارکنان شرکتهای کوچک رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد ولی بین عمر شرکتهای کوچک  با رشد فروش و رشد کارکنان آنها ارتباط منفی و معکوس وجود دارد.

     

    کلید واژه‌ها :جهت گیری کارآفرینی ،کسب و کار،شرکت های کوچک

     

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1 مقدمه

       کارآفرینی مفهومی عینی وعملی است که همزمان با آغاز زندگی انسان بر روی زمین وتلاش برای کسب درآمد و تأمین مایحتاج زندگی پا به عرصه وجود گذاشته است . اما طرح این مقوله به عنوان یک مفهوم علمی سابقه ی چندانی ندارد ( سعیدی مهرآباد و مهتدی ، 1387 ، 2 )  .

    کارآفرینی مقوله ی بسیارمهمی است که بسیاری ازکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه توجه جدی به آن مبذول داشته و میدارند. دراین میان، یکی ازشاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی درسازمان است که بدون شک سهم چشمگیری درتوفیق وتعالی سازمانها دارد( احمدپور ، 1383  ؛ 132 -135) .

    تغییرات درمحصولات مکانیسم های بازار ، اغلب بدین صورت است که سازمانها دست به بهره برداری از فرصتهایی می زنند که دیگرسازمانها دنبال نمی کنند و گاه حتی از وجود آنها مطلع نیستند.  دراین زمینه ، نوآوری نقش راهبردی و عمده را ایفا می کند ( کولینس و رام ، 2003 ، ص 5-7) [1] .

    کارآفرینی شرکتی ، مجموعه فعالیتهایی است که بهره برداری ازمزایای رقابتی نوآوری را دریک سازمان امکان پذیرکرده و رهیافتی در نهادینه کردن نوآوری درسازمان ها است . درحقیقت ، کارآفرینی شرکتی به عنوان دریچه ای به سوی بهره برداری از مزایای رقابتی ماندگار، نوآوری و پیشگامی برای سازمان ها قلمداد می شود ( کوراتکو و همکاران ، 2005 ؛ ص 699 ) [2] .

    تحول و دگرگونی که در مقوله ی کارآفرینی روی داده ، تمامی جهان را متأثرکرده است؛ به گونه ی که دنیای کار و تجارت برای همیشه متأثر از این مقوله خواهد بود . برای مثال ، می توان به شروع قدرتمندانه ی فعالیتهای کارآفرینی در کشور آمریکا طی ده سال گذشته اشاره کرد . آمارمربوط به ثبت شرکتهای تجاری جدید ، رقمی درحدود 600 هزار مؤسسه ی تجاری درسال است.  هر چند تعداد زیادی ازاین مؤسسه ها و واحدهای تجاری ممکن است درگذشته واحدهای کوچکتر و یا تعاونی مانند باشند ، اما تمایل وگرایش آنها به سمت کارهایی با خطرپذیری بالاتر، چه به هنگام شروع کار و چه درمراحل توسعه و پیشرفت مؤسسه ، افزایش یافته است.  آمار دقیق تر نشان می دهد که درسال  1995میلادی تعداد 807 هزارمؤسسه ی تجاری کوچک به ثبت رسیده اند . ازسال  1980میلادی تاکنون حدود پانصد شرکت بزرگ ، بیش ازپنج میلیون فرصت شغلی را ازدست داده اند ، اما آمارنشان می دهد که درمقابل این رقم ، حدود 34  میلیون فرصت شغلی جدید هم ایجاد شده است.  درسال 96 نیز تنها یک زمینه ی شغلی کوچک توانست یک میلیون وششصدهزارفرصت شغلی جدید ایجاد کند . 15 درصد از واحدهای تجاری که بسیارسریع درحال رشد بوده وتوسعه یافته بودند ، 94 درصد از شبکه ی ایجاد فرصتهای شغلی را به خود اختصاص داده بودند وحدود کمتر از یک سوم این واحدها ازفناوری پیشرفته ای برخوردار بودند  .

    کسب و کارهای کوچک ، یعنی آنهایی که دارای کمتر از پانصد نفرشاغل هستند ،53  درصدازنیروی کارخصوصی رااستخدام کرده و همچنین 47 درصد از میزان فروش و 51 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش خصوصی را به خود اختصاص می دهند .

    16 درصد ازتمامی واحدهای تجاری که اکنون در آمریکا مشغول به فعالیت هستند ، ظرف یک سال گذشته به ثبت رسیده اند و واحدهای تجاری کوچکترهم حدود 67 درصد از اختراعات و اکتشافات جدید را به نام خود ثبت کرده اند (  رینولد ، های و کمپ ؛ 1999 ) [3] .

    با وجود این داده ها و یافته های جدید ، روشن است که باید پذیرفت تعداد واحدهای تجاری جدید ، چیزی حدود 600 هزار واحد دریک سال است و چند میلیون شغل جدید هم درقالب طرحهای خود اشتغالی ،همه ساله ایجاد خواهدشد . به طورمتوسط در آمریکا درهرسال به ازای هر 300 نفر یک واحد جدید به ثبت می رسد . از آنجایی که هرکدام از این واحدها حداقل دو مدیر یا مالک دارند ، بنابراین درهرسال ازهر 150 نفر، یک شخص پایه گذار یک واحد کسب وکارجدید می شود  .

    آمریکا در طول 10 سال گذشته به بالاترین میزان عملکرد اقتصادی خود دست یافته و این نتیجه ی تشویق ، ترغیب و نیز بهبود و ارتقای کیفیت فعالیتهای کارآفرینانه در زمینه های گوناگون است (مینیتی و بایگریو، 2004 ) [4]  .

    کارآفرینی را میتوان یک فرآیند پویا نامید ؛ که شامل آرمان ، تحول ، دگرگونی و خلاقیت می شود.  این فرآیند به کاربرد و استفاده ی نیرو و انگیزه ی افراد در جهت خلق واجرای ایده های نو وهمچنین راه حلهای کاربردی احتیاج دارد .

     

    1-2  بیان مسأله

    تعاریف و نظریات متفاوتی در مورد کارآفرینی وجود دارند.اکثر تعاریف پذیرفته شده به چامپتر(1934)[5]  تعلق دارند. او کارآفرینی را به عنوان پیش نیازی برای کالاهای جدید یا کیفیت جدید کالاها،روشهای جدید تولید، ورود به یک بازار جدید و بهره برداری منابع جدید تعریف کرد.این تعریف، کارآفرینی را به عنوان " خلق فعالیتهای جدید اقتصادی" در نظر میگیرد. در این رویکرد ، هر فعالیتی که باعث ایجاد تغییراتی در بازار می شود کارآفرینی می باشد.براین اساس،رشد شرکت نیز به عنوان کارآفرینی در نظر گرفته می شود چون رشد شرکت به همراه خود تغییراتی برای محیط درونی و بیرونی می آورد. بعلاوه، (استیونسون و جاریلو،1990) [6]  بیان داشته اند که رشد از طریق کارآفرینی حاصل می شود. کارآفرینی غالباً به عنوان یک پدیده  شخصی و سازمانی در نظر گرفته  می شود. بررسی کارآفرینی در سطح فردی یک وظیفه  آسان نیست چون چندین متغیر موقعیتی روی موفقیت کارآفرینان اثر می گذارد و تجزیه ی این ویژگیها دشوار است.ازاینرو زمانی سودمند خواهد بود که کارآفرینی براساس رفتار شرکت بررسی گردد ( اسلوین و کوین،1990) [7] .

    کارآفرینی برای سازمان ها و شرکت ها صرفنظر از اندازه ی آنها حیاتی می باشد.حتی بعد از تأسیس، شرکت باید به این جوهره ی کارآفرینی ادامه دهد تا سهم بازارش را از دست ندهد و برای دوره ای بلندمدت در بازار باقی بماند. بنابراین کارآفرینی اهمیت زیادی برای شرکتهای کوچک نیز دارد. این تحقیق یک چارچوب نظری معرفی میکند که در آن جهت گیری کارآفرینی روی مدیریت کارآفرینی و به تبع آن روی رشد شرکت اثرگذار است.بنابراین، جهت گیری کارآفرینی حدی از فعالیتهای مدیریت کارآفرینی را تعیین خواهد کرد که نهایتاً روی رشد شرکت اثرگذار خواهد بود . متغیر مستقل این پژوهش جهت گیری کارآفرینی و متغیر وابسته این پژوهش رشد شرکتهای کوچک می باشد. عمرشرکت به عنوان یک متغیر کنترلی درنظر گرفته می شود چون عامل مهمی در توصیف رشد شرکت است.شرکتهای با عمر بالاتر در مقایسه با شرکتهای جوانتر از سرعت رشد پایین تری برخوردارند ( دیویدسون و همکاران،2002) [8] .

    بنابراین هرچه قدر که شرکتها عمرشان بالاتر میرود،کارآفرینی آنها کمتر می شود( ویکلوند ، 1998 ) [9] .

    در ادامه، این تحقیق چندین فرضیه را با استفاده از این بیانات نشان میدهد. بنابراین، مسئله ای که به دنبال آن هستیم این است که جهت گیری کارآفرینی چه تاثیری روی رشد شرکتهای کوچک دارد؟

     

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق :

    نقش سازمان ها در دستیابی به هدف های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ، آنچنان برجسته است که سازمانهای هر جامعه را گردونه های تحقق اهداف آن جامعه می نامند . به همین دلیل بازنگری ساختارسازمانها، در راستای تحقق اهداف و حفظ پویایی به ویژه در فرآیند رقابت های اقتصادی و کیفی آنها یک نیاز بایسته است . سازمانها برای رسیدن به هدفهای خود درمحیط یپیچیده ، رقابتی ، پویا و نامطمئن احتیاج زیادی به نوآوری های تکنولوژیکی و سازمانی دارند که ازطریق راهبردهای مختلفی قابل حصول است ( کوراتکو و منتاگن ، به نقل ازمقیمی، 1383 ص ( 85 [10] .

    امروزه درکشورهای مختلف توجه خاصی در دانش مدیریت و اقتصاد به کارآفرینی اقتصاد مدار و کارآفرینان می شود .تقویت کارآفرینی و ایجاد بسترمناسب برای توسعه ی آن ازابزار پیشرفت اقتصادی کشورها ، به ویژه کشورهای درحال توسعه است  . براساس بیانیه ی جهانی کارآفرینی ، یک همبستگی قوی میان رشد اقتصاد ملی و درسطح فعالیت کارآفرینانه ملی وسازمانی وجود دارد (آرچی بونگ ، 2004 ) [11] .

    درهرکشوری کارآفرینان به صورت بالقوه وجود دارند و باید تلاش شود که توانایی های آنها بیشترشده و مهمترازهمه ، ساختارهای موجود اجازه دهند که کارآفرینان ابراز وجودکنند(تامسون و جان ، 1999)[12] .

    ازجمله عوامل موفقیت بنگاه های اقتصادی دردنیای کنونی توجه جدی به کارآفرینان و تحلیل مسائل آنها از رویکرد کارآفرینی است ( دانکا ؛ 2000، ص 2-4) [13] .

    کارآفرینی سازمانی راهی برای بازآفرینی قابلیتهای اقتصادی وسازمانی به شمارمی رود) صمدآقایی ، 1378 ، ص  3)  .

     

    1-4 چارچوب نظری:

    لازم به توضیح است که فعالیتهای مخاطره آمیز در کارآفرینی مستقل وفردی به معنای راه اندازی و سازماندهی یک سازمان جدید یا تأ سیس یک شرکت بوده و فعالیت مخاطره آمیز درمفهوم کارآفرینی شرکتی به معنای توسعه ی فعالیتی جدید در چارچوب یک سازمان موجود است. علاوه براین ، کارآفرینی سازمانی معادل واژه لاتین Intrapreneurship است که درآن یک فرد آغازگر فعالیتهای مخاطره آمیز درسازمان است . ازطرف دیگر ، لازمه ی  کارآفرینی شرکتی [14]  آن است که کل سازمان وکارکنان آن دارای روحیه ی کارآفرینی شوند (احمدپور، 1383، ص 136-137 ) .

    درواقع،این باور وجود دارد که اعمال کارآفرینی در یک سازمان موجود ، طیف وسیع وگسترده ای است (هینونن و کورویلا ؛ 2003) [15] که نیل به درجات متعالی آن امری بسیار خطیرقدم گذاری و حرکت مثبت به سوی مدارج بالای این طیف ، موجب اثرگذاری مستقیم برعملکرد سازمان و بهبود محسوس آن می شود ( هورنسبای و همکاران ، 1993 ) [16]  .

    در این تحقیق، جهت گیری کارآفرینی نهایتاً روی رشد کارکنان و رشد شرکت اثرگذار خواهد بود . متغیر مستقل این پژوهش جهت گیری کارآفرینی و متغیر وابسته این پژوهش رشد شرکتهای کوچک می باشد که شامل رشد کارکنان و رشد شرکت است .

    Abstract

    Entrepreneurial as a motive power of economical and social development plays an important role in the development process of communities .micro businesses are the most reliable basis for the entrepreneurial activities however it requires that the owners and the personnel of the micro businesses have entrepreneurial skills and abilities . with this objective in the present research attempt has been made to examine the effect of entrepreneurial orientation on the of growth of small  firms at the city of Golpayegan. The statistical sample of the present research includes 60 small firms at the city of Golpayegan, obtained by using Kekran Formula . The data accumulation of this research is questionnaire.Considering are nature of study and its variants as were as the responsibility of the senior managers for entrepreneurial and the volume of information which is under their control , the questionnaire  were presented to those managers , and the data accumulation was Compilation. the questionnaire  contained 15 questions  and for justifying  the assesment of questionnaire  at first the attempt was made to  take advantage of the standard questionnairs Based on which the primary questionnaire  were prepared  the kronbach alfa and the inner constancy were used to determine the reliability of the said questionnaire the obtained alfa showed suitable reliability . This research in view of goal is applied and in view of method is descriptive.In this research  to analyze and to examine the data The descriptive and inferential statistics methods (Correlation coefficient of Spearman and Pierson as were as Watson Komologrof Smirnof for sight test) and SPSS software have been used. The obtained result indicate that there are direct positive relationship between the entrepreneurial orientation with the development of sales and personnel growth of small firms .but there is a negative and reverse relationship between the life of small firms and their sales and personnel development.

    Key words : Entrepreneurial orientation – Business – Small  firms

  • فهرست:

    چکیده: .1

    فصل اول

    کلیات تحقیق. 2

    1-1 مقدمه 3

    1-2 بیان مساله 5

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................6

     

    1-4 چارچوب نظری. 7

    1-5 فرضیات.. 9

    1-6 اهداف تحقیق. 9

    1-6-1 هدف کلی. 9

    1-6-2 هدف فرعی. 9

    1-7 قلمرو تحقیق. 10

    1-7-1 قلمرو موضوعی..............................................................................................10

     

    1-7-2 قلمرو مکانی. 10

    1-7-2 قلمرو زمانی. 10

    1-8 تعاریف مفهومی. 10

    1-9تعاریف عملیاتی...................................................................................................11

     

    فصل دوم

    مروری بر ادبیات تحقیق. 12

    2-1 مقدمه 13

    2-2  کارآفرینی سازمانی : 14

    2-3 اهمیت و ضرورت کارآفرینی در سازمان و شرکتها : 15

    2-4 رفتار کارآفرینانه : 16

    2-5 مهارتهای کارآفرینی. 17

    2-5-1 مهارت شخصی. 17

    2-5-2مهارتهای مدیریتی. 17

    2-5-3 مهارتهای فنی. 17

    2-6 راهبرد کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) 18

    2-7 موانع و محدودیتهای کارآفرینی. 19

    2-8 عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) 22

    2-8-1 عوامل ساختاری کارآفرینانه 22

    2-8-2 عوامل رفتاری کارآفرینانه 22

    2-8-3 عوامل زمینه ای کارآفرینانه 22

    2-9 ساختار شرکتهای های کارآفرین. 22

    2-10 ویژگی های شرکت های کارآفرین. 23

    2-11 الگوهای شرکتهای کارآفرین. 24

    2-11-1 الگوی کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن. 24

    2-11-2 الگوی کارآفرینی سازمانی کوراتکو و نافزیگر. 25

    2-11-3 الگوی کارآفرینی سازمانی اکهلس و نت.. 26

    2-12 گرایش کارآفرینی ( جهت گیری کارافرینانه ) 26

    2-13 فرهنگ سازمانی و نوآوری. 27

    2-14  نوآوری. 29

    2-14-1 انواع نوآوری. 30

    2-14 -2 مراحل نواوری. 32

    2-15 ریسک پذیری. 34

    2-16 پیشینه تحقیق................................................................................................ 37

    2-16-1تحقیقات داخلی...............................................................................................38

    2-16-2 تحقیقات خارجی. 38

     

     

     

     

    فصل سوم

    روش‌ اجرای تحقیق. 40

    3-1 مقدمه 41

    3-2  روش تحقیق. 41

    3-3 جامعه مطالعاتی. 42

    3-3-1حجم نمونه.......................................................................................................42

    3-4 روش جمع آوری اطلاعات.. ..43

    3-5  روایی و پایایی پرسشنامه 44

    3-5-1 تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه 44

    3-5-2 تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه 44

    3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 46

    3-6-1 مفروضات در کاربرد آزمون همبستگی خطی. 46

    3-6-2 آزمون دوربین واتسون. 46

    3-7 بررسی نرمال بودن داده ها 49

    3-7-1 آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف.. 49

    3-7-2- تجزیه وتحلیل رگرسیون ........................................................................... 50

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده‌ها 51

    4-1 مقدمه‏ 52

    4-2  نتایج توصیفی تحقیق. 52

    4-3 تحلیل داده‌ها 55

    4-3-1 آزمون دوربین واتسون. 55

    4-3-2 آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف.. 56

    4-4 بررسی فرضیه های تحقیق. 56

     

     

    فصل پنجم

    نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 64

    5-1 مقدمه 65

    5-2 نتیجه گیری فرضیات.. 65

    5-2-1 فرضیه 1. 65

    5-2-2 فرضیه 2. 66

    5-2-3 فرضیه 3. 66

    5-2-4 فرضیه 4. 66

    5-3 پیشنهاد مبتنی بر تحقیق. 67

    5-4  پیشنهاد به محققین آتی. 69

    پیوست ها 71

    منابع و ماخذ 79

    منابع فارسی: 80

    منابع لاتین: 82

    Abstract: 84

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    1-آقازاده ، هاشم و حسین رضازاده ( ( 1383کارآفرینان سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره  102.

     

    2-احمدپور داریانی .محمود ، 1380 ،کارآفرینی : تعاریف ، نظریات ، الگوها ، چاپ سوم ، تهران : پردیس.

     

    3-الوانی ، مهدی ، 1385 ، مدیریت عمومی ، چاپ سی و یکم ، تهران: نشر نی .

     

    4-ایمانی پور ، نرگس و مهدی زیودار ، 1387 ، "  بررسی رابطه ی گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد (مطالعه موردی: نمایندگی های فروش شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران) " ، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم .

     

    5-اسمعیلی گیوی ، محمدرضا ، غلامعلی طبرسا ، سیامک محبوب و حمیدرضا اسمعیلی گیوی ، 1388 ، " بررسی تاثیر فرهنگ کارآفرینانه ی سازمانی بر خلاقیت و نوآوری در نهاد کتابخانه های عمومی کشور " ، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی ، بهار 1389 .

     

    6-حافظ نیا، محمدرضا،1380،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت

     

    7- جدی ، سوسن و محمد زنجانی ( 1380 ) موانع توسعه کارآفرینی سازمانی در ا یران، ماهنامه تدبیر ، شماره  120.

     

    8-خنیفر ، حسین و فردین وکیلی ، 1387، " رابطه ی بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی و

    اقتصادی در شرکتهای اقتصادی کوچک و متوسط " ، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم .

     

    9- دهقان پور فراشاه ، علی ( 1381 ) مروری بر ادبیات کارآفرینی، فصل نامه صنایع، شماره 33.

    10 - ذبیحی ، محمدرضا و علیرضا مقدسی ( ( 1388کارآفرینی؛ از تئوری تا عمل ، نشر جهان فردا ، چاپ دوم.

     

    11- سرمد ، زهره ، عباس بازرگان و الهه حجازی (1379 )  روش های تحقیق در علوم رفتاری ،  انتشارات آگاه، چاپ سوم، تهران .

     

    12- صمدآقایی، جلیل ( 1382 )،  سازمان های کارآفرین، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ دوم، تهران.

     

    13- کردنائیچ، اسدالله ( 1384 ) دانشگاه کارآفرین، آموزش عالی و نقش آن در ایجاد اشتغال ، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره  26.

     

    14کردنائیچ، اسدالله ، حسن اکبری و علی رضائیان ، 1386 ، " بررسی موانع کارآفرینی سازمانی: مورد مطالعه، شرکت صنعت چوب شمال " ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، ویژه نامه مدیریت ، پاییز 1386.

     

    15-علی میری، مصطفی (1387 ) ،  آموزش کارآفرینی : پیدایش ، توسعه ،  گرایشها و چالشها، فصل نامه توسعه کارآفرینی،  سال اول، شماره 1 .

     

    16-مقیمی ، سید محمد و محمود احمدپور داریانی ، 1387 ، " آموزش کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایران : راهکارها و نیازها " ، فصل نامه توسعه کارآفرینی،  سال اول، شماره 1 .

     

    17-مقدسی ، علیرضا ، 1388 ، " امکان سنجی پیاده سازی کارآفرینی سازمانی در شرکت تولیدی  صنعتی سها طب " ، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 16 .

     

    18-هیستریچ ، رابرت دی، و پیترز، پی مایکل، کارآفرینی، جلد اول و دوم، ترجمه فیض بخش، سید علیرضا و تقی یاری حمیدرضا، چاپ اول، مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف ، 1383.

     

    19-هزار جریبی ، جعفر،  1384، کارآفرینی " ، چاپ اول، تهران : انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی.

     

     

    منابع خارجی :

     

    1.Bart, C. (2006). "Product Strategy and Formal Structure in Entrepreneurship". Strategic Management Journal, Vol. 7, No. 4.

    2- Begley, T.M. and Boyd, D.P. (1987), ‘‘Psychological characteristics associated with performance inentrepreneurial firms and smaller businesses’’, Journal of Business Venturing, Vol. 2 No. 1,pp. 79-93.

    3-Brown, T.E. (1996), ‘‘Resource orientation, entrepreneurial orientation and growth: how the perception of resource availability affects small firm growth’’, unpublished doctoral dissertation, Rutgers University, Newark, NJ.

    4-Covin, J.G. (1991), ‘‘Entrepreneurial vs conservative firms: a comparison of strategies and performance’’, Journal ofManagement Studies, Vol. 28 No. 5, pp. 439-6

     

    5-Davidsson, P. (1991), ‘‘Continued entrepreneurship: ability, need and opportunity as determinants of small firm growth’’, Journal of Business Venturing, Vol. 6 No. 6, pp. 405-29

     

     6-Dess, G.G., Lumpkin, G.T. and Covin, J.G. (1997), ‘‘Entrepreneurial strategy making and firm performance: tests of contingency and configurational models’’, Strategic Management Journal, Vol. 18 No. 9, pp. 677-95 .

     

     

    7.Etzkowitz, H. (2004). "The Evolution of the Entrepreneurial University”. Technology and Globalization Journal, Vol. 1.

     

    8.Fredrickson, J. (2006). "The Strategic Decision Process and Organizational Structure in Entrepreneurship". Academy of Management Review, Vol. 11, No. 2.

     

    9.Hisrich, R. D. and M. P. Peters (1998). "The Individual Entrepreneur in Entrepreneurship". McGraw Hill Publishing.

     

    10.Kuartko, D. F., J. Hornsby, D. Naffziger and R. Mentagno (1993). "Implementing Entrepreneurship Thinking in Established Organizations". Advanced Management Journal, Winter, p. 28.

     

    11.Kuartko, D. F. and R. Hudgetts (2001). "Entrepreneurship: A Contemporary Approach". New York: The Dryden Press.

     

    12.Miller, D. and J. Toules (2003). "The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firm Management Science". Vol. 29, No. 7.

     


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکت های کوچک در شهر گلپایگان

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی) چکیده: بی­شک شرکت­های کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکت­ها، بخش عمده­ای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمان­های خود می­باشند. این ویژگی سبب شده تا آن­ها، وظایف محوله­شان را به شیوه­های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی­ است که صاحبان این بنگاه­ها سعی ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی بین الملل چکیده اساس کسب و کار در هر کشوری بر پایه فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط بنا شده است. در کشور ما با وجود اینکه بیش از 95% کل واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند، این بنگاه ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب ننموده و از موانع متعددی در توسعه صادرات بویژه به ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده امروزه سازمان ها نه تنها، به پرورش رفتار کارآفرینانه جهت رقابت موفق در این محیط متغیر و پیچیده نیاز دارند، بلکه برای ادامه حیات و رشد، باید هرچه بیشتر خلاق و نوآور باشند. از اینرو برای این که سازمان ها در بازار، رقابتی تر عمل کنند باید رویکردی کارآفرینانه داشته باشند. لازمه ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد  ) M.A  ( گرايش: مديريت منابع انساني زمستان  1391               چکيده : دانشگاه نظا

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA (زمستان 1390) چکیده : امروزه دانش منبع اصلی قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت آن است. در این میان، سازمان های دانشی همچون سازمان های تحقیقاتی نیز نیازمندند تا در این محیط متلاطم با بکارگیری ابزار مدیریت دانش به خلق نوآوری کمک نمایند. برای تحقق این هدف، این گونه سازمان ها با انبوهی از موضوعات مدیریت دانش ...

ثبت سفارش