فهرست:
چکیده................................................................................................................................. 1
1-فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه........................................................................................................................ 2
1-2- بیان مساله................................................................................................................. 3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.................................................................................. 5
1-4-جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق ............................................................................... 6
.............................................................................................................. 6
1-5-1- اهداف آرمانی....................................................................................................... 6
1-5-2- اهداف کلی.......................................................................................................... 6
1-5-3- اهداف ویژه ......................................................................................................... 7
1-5-4- هدف کاربردی..................................................................................................... 7
1-6-سوالات تحقیق ........................................................................................................... 7
1-7-فرضیه های تحقیق ..................................................................................................... 8
1-8-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق................................................................... 8
1-8-1- تعریف مفهومی..................................................................................................... 8
1-8-1-1- تفکر استراتژیک................................................................................................ 8
1-8-1-2- عملکرد وظیفه ای............................................................................................ 8
1-8-2- تعریف عملیاتی..................................................................................................... 9
1-8-2-1- تفکر استراتژیک................................................................................................ 9
1-8-2-2- عملکرد وظیفه ای .......................................................................................... 11
1-9- مدل مفهومی تحقیق................................................................................................. 12
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1- مقدمه..................................................................................................................... 13
2-2- بخش اول ادبیات نظری تحقیق................................................................................. 14
2-2-1- تفکر استراتژیک................................................................................................. 14
2-2-1-1- ماهیت تفکر استراتژیک................................................................................... 15
2-2-1-2- کارکرد تفکر استراتژیک................................................................................. 16
2-2-1-3- خصوصیات یک متفکر استراتژیک.................................................................... 18
2-2-1-4- راههای تقویت تفکر استراتژیک....................................................................... 18
2-2-1-5- مفهوم و ماهیت شکل گیری تفکر استراتژیک..................................................... 21
2-2-1-6- فرآیند شکل گیری تفکر استراتژیک.................................................................. 23
2-2-1-7- ویژگیهای مدیران دارای تفکر استراتژیک.......................................................... 24
2-2-1-8- عناصر تفکر استراتژیک................................................................................... 28
2-2-2- عملکرد وظیفه ای .............................................................................................. 33
2-3- بخش دوم ادبیات تجربی تحقیق............................................................................... 36
2-3-1- تحقیقات داخل کشور.......................................................................................... 36
2-3-3- تحقیقات خارج از کشور...................................................................................... 42
3- فصل سوم: مواد و روش ها
3-1- مقدمه .................................................................................................................... 43
3-2- روش تحقیق .......................................................................................................... 44
3-3- روش و ابزار جمع آوری داده ها.............................................................................. 44
3-4- جامعه و نمونه آماری .............................................................................................. 46
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه ........................................................................................ 46
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................... 48
4- فصل چهارم: نتایج
4-1- مقدمه..................................................................................................................... 49
4-2- توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی ......................................................................... 50
4-3- آزمون نرمال بودن متغیرها......................................................................................... 57
4-4- آزمون فرضیه ها ..................................................................................................... 60
5- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- خلاصه تحقیق ........................................................................................................ 69
5-2- بحث و تفسیر......................................................................................................... 71
5-3- پیشنهادات براساس آزمون فرضیه ها.......................................................................... 73
5-4- محدودیت های تحقیق ............................................................................................ 76
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی ................................................................................. 77
پیوست ها......................................................................................................................... 78
پیوست شماره الف : پرسشنامه............................................................................................ 78
پیوست شماره ب: جدول مورگان....................................................................................... 82
پیوست پ : خروجی پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ از نرم افزار SPSS................. 83
فهرست منابع ................................................................................................................... 90
چکیده انگلیسی ................................................................................................................ 92
منبع:
آقازاده ه .1383. توسعه تفکر استراتژیک یک قابلیت اصلی .مجله تدبیر، 149 : 23-18
انسف اچ، مک دانل ا . 1389. استقرار مدیریت استراتژیک. ترجمه ع زندیه، چاپ ششم . تهران : سمت،480 صفحه
ایچی اومی ک . 1371. تفکر یک استراتژیست. ترجمه د عسگریان حقیقی، چاپ اول . تهران : سازمان مدیریت صنعتی .
ایران زاده س، صباحی ع، عماری ح . 1391. تحلیل داده های پرسشنامه به کمک نرم افزار SPSS 19 . تهران: مهرگان قلم. 305 صفحه
براین کوبین ج، مینتزبرگ ه، جیمز ر . 1373. مدیریت استراتژیک)فرآیند استراتژی (. ترجمه م صائبی، چاپ سوم. تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.
م. 1384. اندیشه های مایکل پورتر، مجله تدبیر، 162: 58-56
پورصادق ن، یزدانی ب . 1390. تاثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت های کوچک و متوسط. مطالعات مدیریت راهبردی، 7: 159-143.
حافظ نیا م . 1385. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی . تهران، انتشارات سمت
اکی غ . 1387. روش تحقیق در مدیریت . تهران: اتشارات بازتاب.
رحمان سرشت ح، کفچه پ. 1387 . مدلی سازمانی برای تفکر راهبردی . پیام مدیریت، 28: 88-49
سلطانی ا . 1385. تفکر استراتژیک مدیران زیر بنای تحول و تعالی سازمان . دومین همایش ملی مدیریت استراتژیک در سازمان های استراتژی محور . تهران .
س .1373. جایگاه آینده نگری در برنامه ریزی آموزش . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 9.
عزتی م. 1376. روش تحقیق در علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس. چاپ اول.
غفاریان و . 1383. تفکر راهبردی ، تدبیر، 137: 38-33
غلامی م . 1385. رهبری تغییر، مجله تدبیر، 169: 88-85
فرهنگی ع، صفر زاده ع. 1387. روش تحقیق در علوم انسانی ( بانگرش بر پایان نامه نویسی) . چاپ دوم. تهران: نشر پیام پویا .
کول کویت، جیسون ای، لیپاین، جفری ای، ویزن، مایکل جی. 1390. مدیریت رفتار سازمانی: بهبود عملکرد و تعهد در سازمان. ترجمه م فیضی، ا قادری و م علیزاده، اردبیل: انتشارات محقق اردبیلی
کیانی غ .1373. فرهنگ استراتژیک، زیر بنای مدیریت استراتژیک . تدبیر، 44 : 18-15.
کاشانی م . 1375.مدیران فیلسوف و سازمانهای موفق . مجله تدبیر، شماره 64
لاکت ج . 1373. مدیریت اثر بخش. ترجمه امین الله علوی.تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.
مال هاترا ت . 1387. تحقیقات بازاریابی . انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
مشبکی ا؛ و خزائی آ . 1387. طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمان های ایرانی . مدیریت بازرگانی، 105-118
ناظمی ش، مرتضوی س، جعفریانی ح. 1389. ارتباط تفکر راهبردی و عملکرد. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 35 : 69-87
ونوس د، ابراهیمی ع، روستا ا . 1371. تحقیقات بازاریابی ( نگرش کاربردی) . انتشارات سمت، چاپ اول
هوبر ه، کانگ و. 1371. آیا شما یک استراتژیست هستید یا فقط یک مدیر. ترجمه ع مفتخر. مطالعات مدیریت، 8 : 120-101
Abraham S. 2005. Stretching strategic thinking. Strategy and Leadership, 33:5-12
Acur N , Englyst L. 2006. Assessment of strategy formulation: How to ensure quality in process and outcome. International Journal of Operations and Production Management,26: 69-91
Bonn L. 2001. Developing strategic thing as a core competency. Management Decision, 39: 63-70.
Bonn I. 2005. Improving strategic thinking: a multilevel approach. Leadership and Organization Development Journal,25:336-345.
Early S. 2006. Recruiting and educating a board that can add value to strategy. Strategy and Leadership,34:54-55
Graetz F. 2002. Strategic thinking versus strategic planning: towards understanding the complementarities. Management Decision.
Handford P.1995. Developing director and executive competencies in strategic thinking. In B. Garratt (ED) , Developing Strategic Thought: Reinventing the art of Direction- Giving , London : McGraw-Hill.
Heracleous L. 1998. Strategic Thinking or strategic planning? Long Range Planning, 31: 481-487
Liedtka M. 1998. Strategic Thinking: Can it be thought?. Long Range Planning, 31: 120-129
Manu A.2004. Fellow S, M.D.I Gurgao Arun Sahayn Professor and Area Chairman, Strategy Management , M.D.I Gurgaon 1Crainer, S. & Dearlove D. (Eds). Financial Times Handbook of Management, 3rd edition. Delhi: Pearson Power, p 39.
Mintzberg H. 1994. The rise and fall of the strategic planning.UK. Prentice Hall International (UK) limited.
Nadler D. 2004. What’s the boards role in strategy development?: Engaging the board in corporate strategy”. Strategy and Leadership. 32: 25-33.
13-Napier N, Albert M. 1990. East Asian and American perspectives On Thinking Strategically: The Leopard and His Spots. Asia Pacific Journal of Human Resources, 28: 40-50
14-Schwartz P. 1996. The Art of the long view: Planning for the Future in an Uncertain World (rev. ed). New York :Currency Doubleday, 40:456-462.
15-Wang G., et al. 2008, Analysis of interactions among the barriers of energy saving in China. Energy Po.