فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول- کلیات تحقیق : 1
1-1- مقدمه : . 1
1-2- بیان مسأله : . 1
1-2-1- انعطاف پذیری استراتژیک : 2
1-2-2- توسعه بازار صادرات : ... 4
1-3- ضرورت تحقیق : .. 5
1-4- سوالات تحقیق : 6
1-5- اهداف تحقیق :.. 6
1-6- فرضیات تحقیق : 7
1-7- تعریف واژگان تحقیق : 7
فصل دوم - مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق : .. 8
2-1- مقدمه : . 8
2-2- انعطاف پذیری استراتژیک : شناخت مدیریتی.. 11
2-3- انعطاف پذیری استراتژیک :.... 13
2-4- انعطاف پذیری و شرکت بین المللی : 15
2-5- خروج از رقابت در صادرات :... 16
2-6- انعطاف پذیری استراتژیک و شبکه اجتماعی : .. 17
2-7- گونه شناسی انعطاف پذیری استراتژیک : .... 18
2-8- بسوی انعطاف پذیری در مدیریت صادرات : 20
2-9- توسعه بازار صادرات : ... 21
2-10- عملکرد صادراتی : .. 23
2-11- عوامل موثر بر عملکرد صادراتی : 25
2-12- اندازه گیری عملکرد صادراتی :.. 27
2-13- استراتژی بازار- محصول : 29
2-13-1- انتخاب بازار و عملکرد صادراتی : 29
2-13-2- محصولات ارائه شده و عملکرد صادراتی : 30
2-13-3- رقابت بر روی قیمت :... 31
2-13-4- شدت تبلیغات و عملکرد صادراتی : 31
2-13-5- توزیع :.. 32
2-13-6- اجرای استراتژی : 33
2-13-7- ویژگی های سازمانی : 34
2-13-8- تعهدات صادرات :... 35
2-13-9- ویژگی های محیطی : .. 36
2-14- موانع صادرات : 38
2-15- پیشینه تحقیق :.. 43
2-15-1- تحقیقات داخلی : 43
2-15- 2- تحقیقات خارجی :.. 46
2-16- مدل تحقیق :.. 48
فصل سوم- روش تحقیق : 49
3-1- مقدمه : 49
3-2- روش تحقیق : 49
3-3- متغیرهای تحقیق : 50
3-4- روش گردآوری داده ها : 50
3-5- پایائی و روائی پرسشنامه : 51
3-5-1- پایائی : 51
3-5-2- روائی ( اعتبار ) : 52
3-6- جامعه و نمونه آماری : 53
3-6-1- قلمرو مکانی تحقیق : 53
3-6-2- قلمرو زمانی تحقیق : 53
3-6-3- جامعه آماری : 54
3-6-4- نمونه آماری : 54
3-6-5- تعیین حجم نمونه : 54
3-6-6- روش های نمونه گیری : 55
3-7- تجزیه و تحلیل داده ها : 55
3-7-1- رگرسیون : 56
3-7-2- ضریب همبستگی : 57
3-7-3- آزمون میانگین یک جامعه آماری : 57
فصل 4- تجزیه و تحلیل داده ها: 59
4-1- مقدمه. 59
بخش اول – آمار توصیفی مربوط به پاسخ دهندهگان.. 59
بخش دوم: آزمون میانگین یک جامعه آماری (آزمون تی استیودنت). 64
بخش سوم- آزمون یکسان بودن اولویت بندی(رتبه بندی). 66
بخش چهارم : آزمون همبستگی.. 67
بخش پنجم: آزمون فرضیات... 72
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات : 78
5-1- مقدمه 78
5-2- آمارتوصیفی.. 79
5-3- نتیجه گیری از فرضیات... 79
5-4- پیشنهادات کاربردی.. 84
5-5- محدودیت های تحقیق 85
پیوست ها 86
منابع فارسی .. 88
منابع انگلیسی.. 89
منبع:
منابع فارسی :
آذر عادل مؤمنی، منصور، (1380), «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : انتشارات سمت.
اسماعیل پور، حسن(1384)" مبانی مدیریت بازاریابی"، تهران، انتشارات نگاه دانش
ایران نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران، نشر میدان.
حافظنیا، (1377)، « روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، انتشارات سمت.
خاکی، غلامرضا، (1379)، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
دلاور، علی، 1380، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علومانسانی و اجتماعی»، تهران : انتشارات رشد.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه،(1380)، «روش های تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ پنجم تهران : انتشارات آگاه.
روستا، احمد داورونوس،ابراهیمی،عبدالحمید (1384 )مدیریتبازاریابی، چاپنهم، قم ،انتشاراتسمت.
منابع انگلیسی :
Aaby, N-E. and Slater, S.F. (1989), “Management influences on export performance: a review of the empirical literature 1978-88”, International Marketing Review, Vol. 6, No. 4, pp. 7-26.
Amine, L. (1999), “Export performance and export policy: evidence from the U.K. clothing industry,” Journal of the Operational Research Society, 30(8):747-754.
Aaker, D.A. (2001), Strategic Market Management, Wiley, New York, NY.
Airaksinen, T. (2002), “Export performance of the firms in the Finnish engineering in dustry,” Helsinki School of Economics, Working Paper F-37 (August). Christensen, C.H., da Rocha, A. &
Al-Mandheri, A., Al-Oufi, H. & Omezzine A. (2007), “Determinants of Fish Export Performance in Oman: A Firm-Level Analysis,” Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 19(2/3): 9-25Brouthers, K.D.,
Brouthers, L.E. and Werner, S. (2008), “Real options, international entry mode choice and performance”, Journal of Management Studies, Vol. 45, No. 5, pp. 936-960.
Buckley, P.J. and Casson, M.C. (1998), “Models of the multinational enterprise”, Journal of International Business Studies, Vol. 29, No. 1, pp. 21-44.
Bilkey, W.J. (2002), “Variables associated with export profitability,” Journal of International Business Studies, 13(Fall): 39-55. Moser, R., & Topritzhofer, E. (1999), Exploratorische LOGIT- und PROBIT Analysen zur empirischen Identifikation von Determinanten der Exporttüchtigkeit von Unternehmen, Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 49(10):873-90.
Burton, F.N. & Schlegelmilch, B.B. (2007), “Profile analysis of non-exporters versus exporters grouped by export involvement,” International Management Review, 27(1): 38-49.
Cadogan J, Sandqvist W, Salmineni S, & Puumalainen RTK (2005). Export marketing, interfunctional interactions, and performance consequences. J. Acad. Mark. Sci. 33(4): 520-535.
Christensen, C.H., da Rocha, A. & Gertner, R.K. (2007), “An empirical investigation of the factors influencing exporting success of Brazilian Firms,” Journal of Business Studies, Fall:61-77.
Cooper, R.G. & Kleinschmidt, E.J. (2005), “The impact of export strategy on export sales performance,” Journal of International Business Studies, 16(1):37-56.
Cavusgil, S.T., & Zou, S. (1994), “Marketing strategy performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures,” Journal of Marketing, 58:1-21.
14. Cadogan, J.W. (2003), “Multiple perspectives on market orientation's domain specification:implications for theory development and knowledge accumulation,” chapter in Hart, S. (ed),
Ghauri PN, Lutz CH, & Tesform, G (2003). Using business networks to solve export marketing problems of small and medium-sized manufacturing firms from developingcountries. Euro. J. Mark. 37(5/6): 728-752.
evaluation”, Journal of Management Studies, Vol. 32, No. 2, pp. 177-196.
Hunt, S.D. and Morgan, R.M. (1995), “The comparative advantage theory of competition”,
Journal of Marketing, Vol. 59, No. 1, pp. 1–15.
Johnson, J.L., Lee, R.P-W., Saini, A. and Grohmann, B. (2003), “Market-focused strategic
Katsikeas, C.S., Leonidou, L. and Morgan, N.A. (2000), “Firm-level export performance
Khanna T& Yafeh Y(2005).Business groups and risk sharing around the world.J.Bus.78(1):301-340.
Harrington RJ (2006). The moderating effects of size, manager tactics and involvement on strategy implementation in food service. Hosp. Manage. 25: 373-397.
Matanda MJ & Freeman S (2009). Effect of perceived environmental uncertainty on exporter–importer interorganisational relationships and export performance improvement. Int. Bus. Rev. 18: 89-107.
Lee J, & Habte-Giorgis, B (2004). Empirical approach to the sequential relationships between firm strategy, export activity, and performance in U.S. manufacturing firms. Int. Bus. Rev. 13: 101-129.
Leonidou, L., Katsikeas, C.S. and Samiee, S. (2002), “Marketing strategy determinants of export performance: a meta-analysis”, Journal of Business Research, Vol. 55, No. 1, pp. 51-67.
26. Luo, Y. and Peng, M.W. (1999), “Learning to compete in a transition economy:experience, environment, and performance”,Journal of International Business Studies,Vol.30,No.2,pp.269-296.
Morgan N, Kaleka A, & Katsikeas C (2004). Antecedents of export venture performance: a theoretical model and empirical assessment. J. Mark. 68(1): 90-108.
McGuiness, N.W., & Little, B. (2001), “The influence of product characteristics on the export performance of new industrial products,” Journal of Marketing, 45(Spring):110-22.
Madsen, T. K. (2007), “Empirical export performance studies: a review of conceptualisations and findings,” Advances in International Marketing, 2:177-198.
Okumus F (2003). A framework to implement strategies in organizations. Manage. Decis. 41(9): 871-882. Schaap JI. (2006). Toward strategy implementation success: An empirical study of the role of senior-level leaders in the Nevada gaming industry. UNLV Game. Res. Rev. J.10: 13-37.
O'Cass A (2003). Examining firm and environmental influences on export marketing mix strategy and export performance of Australian exporters. Euro. J. Mark. 37(3/4): 366-384. Rapert MI
Papadopoulos N, & Martin Martin O (2010). Toward a model of the relationship between internationalization and export performance. Int. Bus. Rev. 19: 388-406
Reid, S. (2002), “The impact of size on export behavior of small firms,” in M.R Czinkota & G. Tesar (eds.), Export management: an international context, pp. 17-38, New York: Praeger Publishers.
Styles C, Patterson PG, & Ahmed F (2008). A relational model of export performance. J. Int. Bus. Stud. 39: 890- 900
Sousa, C.M.P., Martinez-Lopez, F.J. and Coelho, F. (2008), “The determinants of export
performance: a review of the research in the literature between 1998 and 2005”, International
Journal of Management Reviews, Vol. 10, in press.
Singh DA (2009). Export performance of emerging market firms. Int. Bus. Rev. 18: 321-330
Stoian MC , Rialp A, & Rialp J (2011). Export performance under the microscope: A glance through Spanish lenses. Int. Bus. Rev. 20: 117-135.
Sanchez, R. (2005), “Strategic flexibility in product competition”, Strategic Management Journal, Vol. 16, No. S1, 135-159.
Taslak S (2004). Factors restricting success of strategic decisions: evidence from the Turkish textile industry, Euro. Bus. Rev. 16(2): 152-164.
Yaprak, A. (2005), “An empirical study of the differences between small exporting and non-exporting US Firms,” International Marketing Review, 2 (Summer):72-83.
Zou, S. and Stan, S. (2008), “The determinants of export performance: a review of the empirical literature between 1987 and 2007”, International Marketing Review, Vol. 15, No. 5, pp. 333-356.